Ajax-loader

Poós Zoltán könyvei a rukkolán


Poós Zoltán - Barokk ​fizika
Olyan, ​hogy fősodor nincsen. Hogyha mégis, attól délkeletre terül el Poós Zoltán tartománya. Idomított terület, így hívták legutóbb - másfél éve - ezt a vidéket. Valódi tereptárgyakból megszerkesztett táj, igazi sorsok alapján megrajzolt lehetséges bonyodalmak. Emlékszünk az első számú Poós-tájra, ez a Viharsarok, talajvíznek hagyott árkaival. Innét indulunk a centrum felé: az új kötet nevezi először nevén Budapestet. Régi módszere a kulcsszóstratégia. Azt mondja, fizika, Aphrodité, bank, és félretolja a szótári definíciókat. Olyan szövegkörnyezetbe emeli a szavakat, ahol azok újra levegőhöz jutnak. Hollywoodi témavendéglők, parfümmárkák, logógombok. A piaci viszonyok költészete ez, de a versek mögött ősrégi, portalanított eszményekre és kulcsszavakra van bízva minden. A lakótelepi gyerekekről írott versének olvasásakor jöttünk rá, (87-88 körül) hogy most már valóban egy új korosztály (ha tetszik: nemzedék) kezd verseket írni, azok, akik 1970 körül születtek, és nekik a lakótelep valami jót is jelent.

Poós Zoltán - A ​szív határai
"Erre ​megsértődött, és azt mondta, hogy azért, mert gazdag vagyok, még nem kell felvágnom, és hogy a pénz nem csinál felnőttet belőlem. Hiába, elkényeztetett kedvenc volt - tehát nem nekem, a _gazdag gyereknek_ voltak hóbortjaim, ő volt a szeszélyes szeretet neveltje, akinek szabad volt például hazudnia. A tavaly meghalt nagyanyja mondogatta: bőven elég, ha neki és a papnak mond igaza, a fiúknak csak módjával teregesse ki kártyáit. Katinkának szigorú volt a tekintete, pont olyan, mint a szépsége. Soha semmit sem kívánt annyira, mint hogy környezetében érzékelje szépsége fölemelő hatását. Minden pillanatban hatni akart, ezért folyton szerepeket játszott. Főleg a díva szerepét. Még akkor is, amikor vizet ivott. Úgy fogta meg a poharat, mintha pezsgőspohár lenne." Poós Zoltán új regénye egy határmenti kisváros két történelmi pillanatát idézi meg. Az első 1944. szeptember 23-a, az oroszok bevonulása és egy kamaszszerelem születésének napja, míg a második az elbeszélő-főhős válásának és a kisváros elhagyásának időpontja. Ám _A szív határai_ mindenek előtt a szenvedély regénye: visszafogott pontossággal jeleníti meg két ember egymásra találásának és különválásának belső drámáját.

Poós Zoltán - Állami ​Áruház
Poós ​Zoltán a kilencvenes évek elején írt először a közelmúlt elfeledett emlékeiről. "Szivárvány Áruház", majd "Szivárvány Nagyáruház" című, ma már kultikusnak számító könyvei indították el 2000 körül a magyarországi retróhullámot. Az "Állami Áruház" a hetvenes és nyolcvanas évek szubjektív tárgyi katalógusa, a felnövés képekkel illusztrált könyve. Az "Állami Áruház" a "Szivárvány Nagyáruház" alaposan kibővített, teljesen átdolgozott és jelentősen megszépített kiadása. Nemcsak a termékválaszték bővült, de ezúttal találkozhatunk ruhaneműkkel, jóságokkal és egyéb kiadványokkal is, ezért Poós Zoltán az összes árut áthelyezte egy nagyobb térbe, az "Állami Áruházba".

Poós Zoltán - Táskarádió ​- 50 év, ötven magyar sláger
Az ​1960 és 2010 közötti slágerek közül válogatni nem könnyű, hiszen az első évtizedekben nem léteztek slágerlisták, az utóbbi évtizedekben pedig éppenséggel voltak. A Táskarádió című könyv szerzője a legutóbbi ötven év dalaiból egy-egy jellegzetes slágert választ, és a témához illő könnyedséggel és egyéni módon leírja keletkezésének körülményeit, bemutatja szerzőit, előadóit, tartalmát és érdekességeit. A vizuális ráhangolódást sokrétű illusztrációs anyaggal éri el - ezek korabeli felvételek az előadókról, lemezborítókról és táskarádiókról.

Poós Zoltán - Felkészülés ​kedvenc mondatomra
“A ​Felkészülés kedvenc mondatomra című könyvben egy elhagyott menyasszony vetkőzteti pőrére egykori vőlegényét, legalábbis ami annak lelkét illeti, méghozzá egy naplóregény segítségével, melyet hűtlen szerelmének nászajándékul készít. A mondatokat tehát egy férfi által elképzelt nő észjárása szervezi regénnyé. A könyv szórakoztató, könnyed, hiányzik belőle a görcsös mindent-akarás” – írja Németh Gábor Poós Zoltán regényéről.

Poós Zoltán - Idomított ​terület
Poós ​tekintete egy régész óvatosságával tárja fel az "idomított terület" elfelejtett-eltemetett formái - "mindazt, ami /töredék, véletlen" -, mindent, "ami a vértelen / messzeségben rohad, de menthető". Miért van szükség erre a mentésre? Azért, válaszol Poós, mert "viharként keringenek a napjaink / és éjjeleink, mint azok a slágerek, / melyek az istennek se / akarnak kimenni a fejünkből" (Vihar). Az "idomított terület": a "szubsztanciális" én, amelynek horizontálisan (a jelenlét irányába) és vertikálisan (a jelenvoltság irányába) is "kiterjedése" van. A versek tétje: birtokba venni (gyarmatosítani) ezt a "tájat", (ki)jelölni a határokat, ahol - mint arra a költő utal a Határok című versben - már "nincsenek területi viták." Poós a "véletlen megváltójaként" jár-kel a megnyíló "tájon" és mindent összegyűjt, amit megmenthetőnek (identifikálhatónak) lát. Az egybegyűjtés helye: a vers. Eszköze: a figyelem. "Úgy járok az emberek között, mint a jövendő eszközei között." - olvassuk a Viharban. De Poós figyelme "a jövendő eszközei között" is önmagára irányul. A feladat egyértelmű: feltárni a személyes időnek azokat a metszeteit, amelyek ismeretlenek (nem reflektáltak) számára. Az "idomított terület" ezért az időnek is a metaforája; a megélt időnek, amelyet a gyarmatosító én újra és újra jelenlevővé tesz - jelenné szelídít. Poós úgy mozog az idő különböző rétegeit egymásra torlaszoló idő-tájon, akár egy feljegyzéseket készítő utazó. De a feljegyzések nem a tájról készülnek, hanem az utazóról. A tét: annak a "lenge pont"-nak a rekonstrukciója, ahonnan a költő a "tájat" figyeli. Pólik József

Poós Zoltán - Az ​alkony fokozatai
"Poós ​Zoltán műve érzékeny szerelmi történet egy férfi nézőpontjából elmesélve egy olyan elfeledett korban, melyről ritkán esik szó, vagy ha igen, egészen más megközelítésben."

Poós Zoltán - Rock&Roll ​Áruház
A ​Rock & Roll Áruház divatkönyv, de nem szabásmintákkal foglalkozik, hanem mindazzal, amit a ruhák, a kiegészítők kiváltottak a viselőik környezetében. A könyv tehát a hatástörténet szabásmintája. Poós Zoltán szerint nemcsak a jó dumák öltöztettek, de egy jó ritmusban megnövesztett barkó vagy az egyetlen tökéletes helyre felhelyezett jelvény is. A Rock & Roll Áruház azokat az éveket idézi meg, amikor a rock & rollra még nem úgy tekintettünk, mint egy közműszolgáltatásra, amikor a divat, az öltözködés még nem a komfortot szolgálta, amikor a zene és az öltözködés még veszélyforrást jelentett, amikor nemcsak az igazi szerelemben illet kételkedni, de az igazi Levi's farmerben, vagy az igazi Lacoste pólóban is.

Poós Zoltán - Étvágy ​az imákra
Az ​Étvágy az imákra című regény különös utazásra hívja olvasóját, aki bejárhatja a rendszerváltás Magyarországát. Kádár János temetésének napján, 1989. július 14-én Vitus István elhagyni készül egy számmal jelölt majorságot, Budapestre költözik, és amint egyre távolodik a gyerekkor vidékétől, úgy építi fel magában az egykori Pereget, ad identitást a településnek, ahogy önmagát keresi az ország is, és persze, maga a tizennyolc éves Vitus. Ezen a bizonyos napon, megtörténik vele minden, a szex, a drog és a rock and roll. És a legfontosabb: szerelmes lesz. Alig egy évvel később, a taxis blokád idején, már az esküvőjére készül, ami könnyen lehet, hogy elmarad, és olyan kudarccal végződik, mint amilyen elveszettnek tűnt a hitét vesztett ország is a szabad választások után, 1990 októberében.

Csatári Bence - Poós Zoltán - Azok ​a régi csibészek
A ​rock and roll véget nem érő párbeszéd, a színpadon a mikrofon sípolásának is üzenetértéke van. A párbeszéd azt jelenti: a dalok a közönséggel együtt születnek. Minden koncert más. Az élmény megismételhetetlen, mégis mindenki ugyanazt akarja újra és újra átélni: a fiatalságát. A rock and rollhoz mindenkire szükség van. A rock and roll nem magányos alkotás, hanem csapatmunka, a dalokból sosem komponálható ki a közönség reakciója, a rock and rollhoz hozzátartozik, amikor a sztár azt kérdezi a rajongóitól: "Mindenki itt van?" És hozzátartozik az is, amikor őt kérdezik. A kötetben Csatári Bence történész és Poós Zoltán író faggatja a magyar popkultúra olyan ikonikus alakjait és nagyágyúit, mint Nagy Feró, Schuster Lóránt, Szörényi Levente, Pataky Attila és még sokan mások. Az interjúalanyok megrajzolják a honi rock and roll első negyedszázadának ívét Nógrádverőcétől egészen Londonig, és mesélnek, mesélnek, mesélnek - a legvidámabb barakk könnyűzenei szcénájáról, őrületes bulikról, rendőrpofonokról és a rock and roll iránti olthatatlan szerelemről...

Poós Zoltán - Szivárvány ​Nagyáruház
A ​Szivárvány Nagyáruház gyerekkorom tárgyi katalógusa. Szubjektív válogatás tehát, mégis inkább a 70-es, 80-as évekről szól, mint rólam. E katalóguskötet a felnövés könyve. Az űrpisztollyal kezdődik és az Orion televízióval ér véget a történet. Tárgyfotókra és a hozzájuk rendelt szövegekre lel az olvasó. Nem az iparművészet vonzott, hanem a múlt. A könyvhöz kísérőajándékok is készültek, plakátok és egy rövid történelmi áttekintés a 70-es, 80-as évekről. Képzeletbeli áruházi sétán vehetünk részt, olyan portékák közül válogathatunk, melyek elvesztek, vagy elvették tőlünk, és azóta sem kaptuk vissza.

Poós Zoltán - Szivárvány ​Áruház
Poós ​Zoltán profi emlékező, szisztematikusan, szinte mániákusan veszi számba, rendezgeti, szortírozza az emlékcseppeket. Ebben a kötetben gyerekkorának kedves-kedvetlen tárgyait gyűjtögette össze, tehát a hetvenes évek és a nyolcvanas évek első felének kultikus tárgyait, amelyekbe belesűrűsödtek a gyerekkor emlékei. Egy időtárat vesz az olvasó most kezébe, afféle történelmi segédkönyvet, amely bátran ajánlható históriai stúdiumokat folytató ifjak és vének számára. De persze Poós mostani kötete nemcsak egy kor illusztrációja, hanem egy épülő írói mű segédkönyve is. Jegyzetek, cédulkák sorakoznak itt elkövetkező könyvekhez. Ám ezek a cédulkák önmagukban is olvashatók, szórakoztatók, gondolkoztatók. A könyvet lapozgatva, Poós tárgyait és kommentárjait böngészve egy letűnt korra révedezhetünk vissza, egy Atlantiszra, amely a múlt fenekére süllyedt valamikor réges-régen, az ősidőkben, ki tudja mikor. Van annak már több, mint 10 éve is.

Poós Zoltán - Képzeld ​magad az én helyembe
Marad-e ​hely a versek számára? Azaz: marad-e egy szoba, ahol néha kifestenek, átrendezik a bútorokat és bepakolják az új szerzeményeket. Marad-e megtakarított idő? Képzeljük magunkat a költő helyébe, aki a szobában nemcsak a lakást akarta megmutatni, hanem a házat és az utcát is. Ha belépünk a szobába, mértéket veszünk mindenről, hogy ki tudjuk jelölni a dolgok helyét. Megmérjük a belmagasságot, az ablakot, ahonnan jól látszanak a fényükkel tovatűnő autók, melyek rászoktatják az olvasót egy közeli, mégis ismeretlen világra. Közeli, mégis ismeretlen világ a szoba is, tele szerelemmel, régi tárgyakkal és vadonatúj dolgokkal. Itt megmérhetünk mindent, még a tetőn koppanó esőcseppeket is, melyek egymásnak adják tovább a hajnalt. A szoba ajtaja nyitva áll.

Poós Zoltán - Króm
Poós ​Zoltán eddigi versei (elnézést a „költői korszak" - és a „mérföldkő" - típusú szavakért!) ugyanahhoz a korszakához tartoztak: finomak, karcsúak és titokzatosak voltak. A Króm hozzájuk képest jelent változást: ezek a versek célratörőbbek és prózaiabbak. Egy felnőtt írta őket aki belát a titokzatosság mögé. Nem boldog attól, hogy belát, de belát. Poós Zoltán megtanult rendet tartani az agyában: megtanult költőnek maradni. Nem felejteni el a boldogságvágyat, de tudni, hogy mikor lehetek boldog, szerelmes. A Króm a kilencvenes évek Budapestjének az egyik legjobb (legpontosabb) verseskötete.

Kollekciók