Ajax-loader

Zsinka László könyvei a rukkolán


Zsinka László - Európa ​felemelkedése
Ez ​a könyv a nyugati hegemónia gyökereinek bemutatására vállalkozik, amikor az európai történelmi fejlődés "eredeti vonásait" eurázsiai távlatokban ábrázolja. A premodern Európa jellegzetes vonásai kerülnek a középpontba, amelyek lehetővé teszik a nyugati civilizáció megformálódásának alaposabb megértését. Európa/Nyugat világtörténelemben játszott szerepének kérdéskörét a különféle világnézeti megfontolások szövik át. Az "eurocentrikusok" a nyugati történelmi fejlődés kivételességében hisznek, míg a "posztmodernek"/"posztkolonialisták" ismeretelméleti szempontból is megkérdőjelezik a kérdésfelvetés lehetőségét. E könyv felfogása "mérsékelt eurocentrizmust" sugall, de némileg másként, mint az elmúlt évtizedek történetírásában megfogalmazódott. A szemléletmód az "eurocentrikus" felfogások azon vonulatába illeszkedik, amelyek a kereszténység és a középkori "szabadságok" fundamentális jelentőségét helyezik az európai történelmi fejlődés megértésének a középpontjába. Zsinka László történész, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Nemzetközi és Politikatudományi Intézetének docense, illetve a Budapesti Corvinus Egyetem Nemzetközi Tanulmányok Intézetének részfoglalkozású docense. Kutatási területe az európai eszmetörténet, oktatástörténet, különös tekintettel az európai historiográfia és történelemértelmezés problémáira.

Gloviczki Zoltán - Zsinka László - Nevelés ​és iskola az antik és középkori Európában
A ​Pázmány Péter Katolikus Egyetem oktatói átfogó, új, korszerű feldolgozását adják az ókori és a középkori nevelés történetének. A kötet áttekinti az oktatási rendszereket, a tananyagokat, az ifjúság nevelésével kapcsolatos elméleteket és intézményrendszert mindezt széles társadalmi keretbe ágyazva. Az antik kulturális örökség a középkori iskolai művelődés alapját képezte. Ezért ki kell térnünk arra, hogyan alakultak az ókori irodalmi és tudományos művek áthagyományozásának történeti feltételei. Az antik auctorok igen összetett szelekciós folyamat keretében épültek be a középkori iskolai hagyományba, miközben egyes művek háttérbe szorultak vagy elvesztek. A hagyományozás tágabb törvényszerűségeken, szubjektív döntéseken és véletleneken nyugodott. A késő ókortól az érett középkorig jól körülírhatók az ókori örökség áthagyományozásának jelentősebb fordulópontjai, amelyek az iskolai művelődés kereteit is befolyásolták.

Kollekciók