Ajax-loader

William Goldman könyvei a rukkolán


William Goldman - Maraton ​életre-halálra
BABE, ​a Columbia Egyetem szépreményű aspiránsa, tanulmányai mellett csak arra hajt, hogy Nurminál is nagyobb futó váljék belőle. SCYLLA, a titkosügynök hideg fejjel végzi munkáját. Erejére és eszére nagy szüksége van, hiszen profi gyilkosokkal kell megküzdenie, a legkülönbözőbb, váratlan helyzetekben. SZELL, a haláltáborokban kegyetlenkedéseiről ismert náci fogorvos ugyan évekig Dél-Amerikában bujkált, de most kénytelen New Yorkba jönni. Mi a kapcsolat a három férfi és hármuk sorsa között? Miért kell a legyőzhetetlennek hitt Scyllának meghalnia? Hogyan kerül a tudósjelölt az egykori náci kezei közé, és ennek mi a célja az embertelen kínzásokkal? A válaszok ebben a végig roppant izgalmas, fordulatokban gazdag, eredetien szellemes regényben olvashatók. A regényből készült filmet John Schlesinger rendezte, a főszereplők között olyan sztárok vannak, mint Dustin Hoffman, Roy Scheider, Laurence Olivier.

William Goldman - Fivérek
Egy ​lakatlan, eldugott kis karibi szigeten egy férfi edzi magát keményen, hogy visszanyerje egykori erejét, ügyességét, gyorsaságát. Tudja, hogy megbízói, a szupertitkos Osztály fejesei egy napon majd érte küldenek, és ismét olyan feladattal bízzák meg, amelyet csakis ő, a szakma legjobbja teljesíthet. Ez az ember Seylla, a legyőzhetetlen gyilkológép, akit - a Maraton életre-halálra olvasói emlékezhetnek - ellenfelei felhasított gyomorral hagytak a Hudson folyó partján, s ő "elég járatos volt az anatómiában ahhoz, hogy tudja, végérvényesen elbántak vele". Az Osztály, azonban nem hagyta veszni legértékesebb emberét. És most, hat év múltán eljött az ideje, hogy a mindenki által halottnak hitt Seylla felépülve, kicserélt ujjlenyomatokkal, megváltoztatott arccal és hanggal, immár régi formájában visszatérjen a világba... ölni vagy meghalni. Időközben persze a világ is nagyot változott, de egyvalami a régi: tovább folyik a harc a galambok és a héják között a globális erőviszonyok módosításáért. A biokémia az a terep, ahol a szemben álló felek stratégiai előnyt akarnak szerezni bizonyos tudatmódosító szerek kifejlesztésével - amelyek már jócskán túl vannak a kísérleti szakaszon. Működnek. Az ezeket kifejlesztő tudósok azonban hátborzongató sorsra jutnak - akárcsak a két kisfiú, akiket egy békés angol faluban egy édességboltból kilépve hatalmas robbanás tüntet el nyomtalanul, vagy a fiatal pár, akik ellenkezés nélkül teljesítik a vadidegen perverz óhajait -, és mindez egy nagy terv részeként történik, melynek tétje nem kisebb, mint hogy kirobban-e a világháború. Amint kiderül, hogy Seylla imádott öccse, Babe, a Kölyök is sakkbábuvá vált a játszmában és életveszélyben forog, bárki mérget vehet rá, hogy Seylla nem fog kesztyűs kézzel bánni ellenfeleivel...

William Goldman - Which ​Lie Did I Tell?
Something ​odd, if predictable, became of screenwriter William Goldman after he wrote the touchstone tell-all book on filmmaking, Adventures in the Screen Trade (1983), he became a Hollywood leper. Goldman opens his long-awaited sequel by writing about his years of exile before he found himself--again--as a valuable writer in Hollywood. Fans of the two-time Oscar-winning writer (Butch Cassidy and the Sundance Kid, All the President's Men) have anxiously waited for this follow-up since his career serpentined into a variety of big hits and critical bombs in the '80s and '90s. Here Goldman scoops on The Princess Bride (his own favorite), Misery, Maverick, Absolute Power, and others. Goldman's conversational style makes him easy to read for the film novice but meaty enough for the detail-oriented pro. His tendency to ramble into other subjects may be maddening (he suddenly switches from being on set with Eastwood to anecdotes about Newman and Garbo), but we can excuse him because of one fact alone: he is so darn entertaining. Like most sequels, Which Lie follows the structure of the original. Both Goldman books have three parts: stories about his movies, a deconstruction of Hollywood (here the focus is on great movie scenes), and a workshop for screenwriters. (The paperback version of the first book also comes with his full-length screenplay of Butch; his collected works are also worth checking out). This final segment is another gift--a toolbox--for the aspiring screenwriter. Goldman takes newspaper clippings and other ideas and asks the reader to diagnose their cinematic possibilities. Goldman also gives us a new screenplay he's written (The Big A), which is analyzed--with brutal honesty--by other top writers. With its juicy facts and valuable sidebars on what makes good screenwriting, this is another entertaining must-read from the man who coined what has to be the most-quoted adage about movie-business success: "Nobody knows anything." --Doug Thomas

William Goldman - The ​Princess Bride
Beautiful, ​flaxen-haired Buttercup has fallen for Westley, the farm boy, and when he departs to make his fortune, she vows never to love another. So, when she hears that his ship has been captured by the Dread Pirate Roberts (no survivors) her heart is broken. But her charms draw the attention of the relentless Prince Humperdinck who wants a wife and will go to any lengths to have Buttercup. So starts a fairy tale like no other, of fencing, poison, true love, hate, revenge, giants, bad men, good men, beautifulest ladies, snakes, spiders, beasts, chases, escapes, lies, truths, passion and miracles.

William Goldman - A ​herceg menyasszonya
Izgalmas, ​bölcs, kedves és mulatságos könyvet tartasz a kezedben, tisztelt olvasó. Kalandregény? Szerelmi történet? Paródia? Mese? Mindegyik és egyik sem: egyfelől Pitypangnak, a világ legszebb lányának és Márkónak, a kisbéresnek a története Florindban, másfelől pedig mese egy kisfiúról (magáról a szerzőről), akiknek egy könyv megváltoztatta az életét. Egy biztos: nem mindennapi élményben lesz része annak, aki elolvassa ezt a lebilincselően izgalmas, fordulatokban gazdag, letehetetlen mesét az igaz szerelemről és fantasztikus kalandokról. A regény több tucat kiadást ért meg az Egyesült Államokban és a világ számos más országában, megfilmesítették, valóságos kultuszkönyv lett belőle.

William Goldman - Mit ​is hazudtam?
Goldman ​a hollywoodi forgatókönyvírók doyenje: többek között két Oscar-díjjal (Butch Cassidy és a Sundance kölyök, Az elnök emberei), valamint két Életmű-díjjal rendelkezik. Emellett ismert regényíró, az ő műve például a Maraton életre-halálra című könyv. 1983-ban már írt egy azóta klasszikusnak számító hollywoodi kulisszatörténetet - öt évre indexre is tette a filmváros. Most ez az egészségesen cinikus szakember - egyben utolérhetetlen mesélő - elénk tárja mindazt, ami 1985 óta az amerikai filmszakmában történt. Az első rész hét legutóbbi filmjének forgatásába, háttértörténetébe vezeti be az olvasót, a második részben híres forgatókönyveket elemez, kimutatva erősségeiket, gyengéiket, hatásmechanizmusukat, azt, hogy mi működik és mi nem, s azt is, hogy miért. (Pl. Észak-északnyugat, A hetedik pecsét, A kínai negyed.) A harmadik rész példákat hoz arról, miből meríti a forgatókönyvíró az anyagát - újsághíreket, kihallgatott sztorikat ír le, azután bemutatja, hogyan látna neki a feldolgozásuknak, mik a buktatók, melyikből lehetne hatásos végtermék, melyikből nem. A negyedik rész pedig egy teljes forgatókönyv, melyet e könyv kedvéért írt Goldman, felkérve kollégáit, hogy szedjék ízekre, s véleményüket csorbítatlanul közli is. Letehetetlen, hasznos könyv. Lenyűgöző hatású benne a sok nagyszerű portré - például Clint Eastwoodé, Gene Hackmané vagy Michael Douglasé - és az egyes fejezetrészek között, illetve a fejezetek végén közölt, valamilyen tételt illusztráló hollywoodi sztori. A magyarázó lábjegyzeteket írta: Upor László.

Kollekciók