Ajax-loader

Hallgrímur Helgason könyvei a rukkolán


Hallgrímur Helgason - 101 ​Reykjavik (dán)
Hlynur ​Björn er 34 år, på bistandshjælp og bor hjemme hos sin Mor i Reykjaviks centrum med postnummeret 101. Han forsøger at komme ud af sengen, før mørket falder på, hvilket ikke altid lykkes. Dagene går med at zappe rundt på tv og e-maile med en ungarsk drømmepige. Aften og nat er det dødsruten, der trækker. Og ikke mindst jagten på kvinder - en ikke særlig succesfuld beskæftigelse. Hlynur er en håbløs Mors dreng (som sætter prisskilte på alle kvinder han ser eller tænker på: 170 kr. for Moder Teresa og 4.700.000 for Pamela Andersson). Som enhver anden faderløs ung mand i verdenslitteraturen kæmper han med sine egne dæmoner - og med at forstå sin mors nye kærlighedsliv som lesbisk. 101 REYKJAVIK er en sort komedie om en moderne antihelts desperate, forvirrende og til tider muntre forsøg på at undgå at blive voksen.

Hallgrímur Helgason - 101 ​Reykjavik (angol)
Hlynur ​Bjorn is, by his own admission, a 33-year-old mommy's boy. He lives at home, spends his days watching porn and surfing the Web, and his nights at Reykjavik's nightclubs drinking and taking Ecstasy. He assigns every woman he encounters a monetary value and refuses to commit to spending even a full night with his casual girlfriend, Hofy. When Hofy falls pregnant and his mother announces that her lesbian lover, Lolla, whom Hlynur slept with on New Year's Eve, is also pregnant, he must fight to protect his selfish and shallow way of life. Hlynur tells his own story; although he is clearly intended as a slacker antihero, his humor is so forced ("Iceland is a wind-beaten asshole and Icelanders are the lice on its edge") and his fixations so unoriginal (he likes "two kinds of women: mothers and whores") that his narrative becomes tiresome. Garbled prose ("I slowly return toward the body I left behind, like a car with a running engine") doesn't help, though the translator struggles valiantly with Hlynur's endless punning. When both Hofy and Lolla inform him that he is not the father of their babies, Hlynur becomes more bitter and callous than ever. Realizing that he needs to get out of Reykjavik for a while, he travels to Europe, where he ends up embarking upon his most loathsome attempt at self-destruction yet: trying to contract HIV by having unprotected sex with a prostitute. At this point the novel falls apart. Hlynur is so thoroughly unsympathetic, his antics such a dispiriting blend of pathetic, abhorrent and banal, that the reader ceases caring what happens to him (he neither redeems nor destroys himself). As Hlynur puts it himself, "Was I funny or plain idiotic? Yeah."

Hallgrímur Helgason - A ​nő 1000 fokon
Herbjörg ​María Björnsson , Izland első elnökének unokája nyolcvanéves, Reykjavíkban lakik egyedül, egy garázsban ("mint egy öreg Ford"), ágyhoz kötve. Egyetlen társasága a számítógép és egy "Hitler-tojás", egy régi kézigránát, mely a világháborúból maradt rá. Herra azonban nem unatkozik: időpontot foglal magának a krematóriumban; Facebook-oldalt készít az izlandi szépségkirálynő nevében, és afrikai férfiakat vesz rá az izlandi nyelv tanulására. Mindeközben felidézi eseménydús életének szereplőit, kalandjait, furcsaságait, s a meséből egy páratlan, kiszámíthatatlan személyiség megrázó-groteszk története és a huszadik század, illetve a második világháború akasztófahumorral megírt krónikája bontakozik ki. Az elbeszélés egyszerre mély megértéssel és iróniával kíséri az asszonyt Izlandról a háborútól gyötört kontinensen át Dél-Amerikáig. Herra a háború óta súlyos titkot cipel; végül szülőhazájában, a halálos ágyán elmeséli történetét. A nő 1000 fokon méltán nevezhető remekműnek, mely olyan háborús regények sorába illeszkedik, mint A 22-es csapdája vagy Az ötös számú vágóhíd.

Hallgrímur Helgason - 101 ​Reykjavík
Hylnur ​Bjorn harmincévesen még mindig az anyjával lakik, idejét főleg internetezéssel tölti. Békés mindennapjai azonban egy csapásra felbolydulnak: kiderül, hogy teherbe ejtette alkalmi szexpartnerét, és megtudja, hogy a nő, akibe szerelmes, nem más, mint az anyja leszbikus szeretője, aki ráadásul készül hozzájuk költözni... Hallgrímur Helgason antihőse posztmodern globális kultúránk terméke - amellett, hogy lusta, még mindig a szülői házban lakik, és a szociális háló tartja életben, az ambíció teljes hiánya, valamint mindent átható világfájdalom jellemzi, és morális érzéke is lesújtó állapotban van. Helgason fekete humorral átitatott történetében brutális őszinteséggel ír egy fiatalemberről, aki a végletekig fokozza a semmirekellőséget - mese a züllött és zseniális emberi természetről.

Kollekciók