Ajax-loader

Benedek István könyvei a rukkolán


Benedek István - Szirt ​a habok közt
Mi ​az igazság a híres-nevezetes marengói csata körül, ki nyerte meg, és hogyan. Miképpen zajlott egy nászút Erdélyben a negyvenes évek elején, Borszéken meg a Szent Anna tavánál, amikor mézeskaláccsal ettük a szalonnát? Hogyan készül egy székely kapu Budán, és mit keres a sárkány a Hargitán? Egy tölgyfa megszólal, és kifürkészi a rejtett indulatokat. Egy néni leül a Nyugati pályaudvarnál, és kővé válik, egy másik néniről a tanácselnök is tudja, hogy boszorkány, Petrarca levelet ír egy hegy lábánál arról, hogy fent járt a tetején, egy kisdiák pedig azt az életre szólót tanácsot kapja, hogy legyen szirt a habok közt... Ilyen irodalmi hordalékból áll egybe ez a könyv, amelyet a szerző azzal az óhajjal nyújt át az olvasónak: ízlelje olyan élvezettel, amilyennel ő írta.

Covers_115277
elérhető
0

Benedek István - Rousseau
"A ​bemutatót kínos incidens követte: Rousseau meghívást kapott az udvarhoz, azzal a nyilvánvaló célzattal, hogy az uralkodó megdicsérje, és királyi kegydíjban, évjáradékban részesítse. Rousseau azonban nem ment el a fogadásra..."

Benedek István - Párizsi ​szalonok
XV. ​Lajos egyfelől az udvari intrikák és kegyencek, Pompadur és du Barry kora, másfelől a francia forradalmat szellemileg előkészítő "filozófusok" kora. Ma távolból és leszűrten látjuk azokat az erőket, amelyek közt ő otthon volt, a történelem kissé leegyszerűsíti az összefüggéseket, ítéleteiben sommás, osztályozásában végletes: valaki vagy ide tartozik, vagy oda. A valóság ennél sokkal komplexebb: ezt akarom Lespinasse kisasszony életrajzán át bemutatni.

Benedek István - Az ​értelem dicsérete
Benedek ​István (1915 - 1966) író, orvos, orvostörténész. Az értelem dicsérete művelődéstörténeti tanulmány a 16-17. század gondolkodóiról.

Benedek István - A ​ledöntött oszlop
Courbet, ​egy burgundiai nagygazda fia, tájszólásban beszélő és harsogóan vidám kedélyű fickó, a szülői ház és a társadalom ellenállását legyőzve festő lesz. A korabeli - múlt századi - szokással szembeszegülve elvet minden akadémikus, klasszikus és romantikus kötöttséget, és ezzel kiközösíti önmagát a hivatalosan befogadott festők köréből. Van bátorsága szembeszállni a "Szalon" tekintélyuralmával, önálló nyilvános kiállítást rendez az általa létesített "Realizmus pavilonjában", tehetségével kényszeríti ki a kritika és a közönség elismerését. Színes és kalandos életpályája összefonódik Franciaország nagy társadalmi fordulataival. Három forradalmat él át, végül emigrációban hal meg, mert a párizsi kommün utáni reakció felelőssé teszi a Vendöme-oszlop ledöntéséért: előbb börtönbe csukják, majd az oszlop helyreállítási költségét is vele akarják megfizettetni. Az életerőtől duzzadó festőmester összeroppan a méltatlan üldözés súlya alatt. Hazája csak halála után ismeri fel, hogy korának legnagyobb festőjét tette gúny és üldözés tárgyává.

Benedek István - Az ​író lelke
Az ​írás egyfajta lelkiismereti dráma: az író azért ír, hogy kapcsolatot teremtsen. Aki próbálta, tudja, semmi sem nehezebb ennél. A valódi kapcsolat két ember közt is ritkaság, az író úgyszólván a lehetetlent kísérti, amikor a világgal akar kapcsolatot teremteni. Végül rendszerint beéri kevesebbel is. A világ többnyire közönyös, ha az író e közönyből mégis kapcsolatszikrát csihol, elégedetté válik. Ebben a kötetben azokat az írásokat gyűjtöttem össze, amelyek korábban a Bolond világ, A Lélektől Lélekig, és a Pusztába kiáltott szó című könyveimben jelentek meg az írók lelkéről meg az író lelkéről.

Benedek István - Közérdekű ​magánügyeim
Hitves ​és haza. Élnénk a száz év előtti romantika idején, ezt a címet adnám ennek a kötetnek, amelyet a 80-as évek melléktermékeiből állítottam össze. A "mellék" szócskának nincs itt semmi rosszalló értelme, csupán arra utal, hogy nagyobb művek mellett az író időnként kedvet érez vagy rákényszerül egy-egy tanulmány, esszé, novella, bírálat vagy életrajzi visszaemlékezés megírására. Később ezek kötetté állnak össze. A válogatásnak nincs előre kitűzött szempontja, utólag mégis látom, hogy ez a két fogalom, a hitves meg a haza, valamiképp összekapcsolja az írásaimat. Ahogy múlnak az évek, közeleg az az idő, amikor majd nekrológot írnak rólam; a tollforgatók figyelmébe ajánlom, hogy ne az unalmas - és nem is igaz - polihisztorságomat emlegessék örökké, ne is a tagadhatatlan családi hagyományokon rágódjanak, hanem vegyék észre a legfontosabbat, ami hetvenöt éves koromra kikristályosodott az írásaimból: a hitves és a haza iránti hűséget, ennek etnikai tartalmát és nemzeti fontosságát. Mindegy, hogy tréfásan vagy harciasan, allegorikusan vagy szatirikusan, érzelmesen vagy kissé oktatólag, de a legtöbb írásom erről beszél, a csöndes helytállásról, a független félrehúzódás erkölcsi tartásáról, a hitvesi és hazafi tisztességről. Nem volt még divatban a "glasznoszty", a nyílt szókimondás, amikor ezek az írásaim készültek, ezért sok közülük az asztalfiókban maradt, most jelenik meg első ízben. De olyan is van köztük, amelyik már másik kötetben megjelent; ezért elnézést kérek attól az olvasótól, aki ráismer némelyik írásra, olvasta már. Lapozza át - de az sem baj, ha újraolvassa. Lehet, hogy ma mást is kihall belőle, mint amit az első olvasáskor észrevett. A közgondolkozás sokat változott az utóbbi pár évben, és erősen divatba jött a szókimondás, de még mindig csak a dolgok egyik felét lehet kimondani, megírni. Valami keveset a másik feléből beloptam itt-ott a szövegbe; ha jól figyel az olvasó, észreveszi. A többi az asztalfiókban várja, talán nyolcvanéves koromban sorra kerülhet...Benedek István

Benedek István - Hátrább ​az egerekkel
Publicisztikai ​írásaimból főképp az 1984-85-ös év termését tartalmazza ez a kötet, 70 éves korom érett gyümölcseit. Nagyobb részük a Magyar Nemzetben, az Élet és Irodalomban, az Egészségügyi Dolgozóban és a Négy Évszakban jelent meg, a többi elszórtan itt-ott, vagy még sehol. Bár a tematika változatos - korábbi esszéköteteimhez hasonlóan humoros tárcától a tudományos tanulmányig sok minden található benne -, egyetlen egységes szempont mégis végigvonul valamennyi íráson: az egyéni állásfoglalás. Abszolút koromnál és relatív függetlenségemnél fogva, önálló véleményt alakíthattam ki sok mindenről, amit átéltem, tapasztaltam, hallottam vagy olvastam; leszűrt véleményem nem feltétlenül mérvadó, de merem remélni, hogy megismerésre érdemes. Rossz jel volna, ha mindenkitől egyetértést várnék: csak a semmitmondó általánosságokkal ért mindenki egyet, ezeket pedig nem érdemes leírni. Amit érdemes, azt sem mindig lehet. Kötetem tartalma az érdemes és a lehetséges közti mezsgyéről származik; az olvasótól azt a megértést kérem, hogy ahol elhallgatok, gondolkodjék tovább.

Benedek István - Semmelweis
Másfél ​évtizede foglalkoztat Semmelweis élete, munkássága, és mindenekfelett a sorsa: a tudósnak és művének sorsa egyartán. Nem mint történeti emlék, hanem mint megoldandó feladat. Két mondatban össze lehet foglalni Semmelweis életművét, de két kötet nem volt elég annak a titokzatosságnak a feoldásához, ami az alkotót és művét körülveszi. Kevés magyar tudósról írtak annyit, mint róla, mégis egyre sűrűsödött a megoldandó problémák rengetege. Kérdőjelek tömege ágaskodik mindenfelé, s még mindig nem vagyok bizonyos abban, hogy e harmadik könyvemmel pont kerül minden kérdőjel helyébe. De talán a leglényegesebb kérdéseket sikerül véglegesen tisztázni. Semmelweis élete előbb dráma volt, aztán tragédia lett, később regénnyé alakult, majd melodrámává; legutóbb krimivé torzult. Kétségkívül érdekes, rendkívüli személyiségnek kellett lennie, ha ennyiféleképp értékelhették - nem is szólva az ellentétes előjelű értékelésekről: a lebecsülésről, az agyonhallgatásról, ami hosszú időn át osztályrészéül jutott. Zseniálisan egyszerű fölfedezése is rendkívűli hatást váltott ki kortársaiból csakúgy, mint az utókorból. Nem az a szokatlan, hogy szélsőségesen értékelik: hol égig magasztalják, hol pironkodva hallgatnak róla vagy éppen csepülik. Az a szokatlan, hogy mennyi homály leplezi már életében, aztán halálában, majd halála után is, több mint egy évszázadon át. Szándékos torzítás? Vagy csupán a véletlenek összejátszása? Minél jobban belemerül a kutató az életrajz nehézkes előbukkanó adataiba, annál inkább érzi, hogy a látszólagos véletlenek összefüggenek, sorsszerű láncolatot alkotnak, s a valóság regényesebb a romantikus átköltésnél. "A sors letéteményesévé tett azoknak az igazságoknak, melyeket e könyv tartalmaz - írta Semmelweis 1860-ban-, visszautasíthatatlan kötelességem helytállni érettük." Ez a visszautasíthatatlan kötelesség az életrajzírót is helytállásra kötelezi.

Benedek István - Benedek ​Marcell
Benedek ​István: Benedek Marcell „Félrevezető volna, ha azt a címet adnám ennek a könyvnek: »Apám regényei Több és más akar lenni, életrajzon kívül korrajz is, a korrajzon belül kissé az irodalom egy szakaszának fejlődéstörténete, de úgy, hogy akarva-akaratlan kibontakozik belőle egy család életrajza, olyan családé, amely három nemzedéken keresztül eljegyezte magát az irodalommal."

Benedek István - Három ​ing
Valóban ​különös világot tár az olvasó elé: egy gyermekkorától fogva neuraszténiás ember álomvilágát, aki a realitástól elszakadva, mintegy a múlt században él, a temetőt járja, a holtak közül választ baráti kört magának, majd egy meggyilkolt varrónő iránt lobbant kései szerelemre, végre hallucináció nyomán azt képzeli, ő ölte meg a leányt. E beteges képzelt világ szorosan összefonódik a való élet mindennapos eseményeivel, amelyet egy bérház felzaklatott társadalmának tükrében mutat be az író. A bérház félretaposott sorsú lakóinak apró drámái közt kristályosodik ki a főhős tragédiája, aki az egészséges, de piszkos lelkű emberek közt egyedül képviseli a lelki tisztaságot, de betegen és beteg életfilozófiába ágyazva.

Benedek István - Ady ​Endre szerelmei és házassága
Ady ​versei nem ötletszerű ihletésűek: mindegyikben ott munkál a közélet vagy a magánélet valamilyen drámája. A Csinszka-versekben ezek a motívumok éppúgy nyomon követhetők, mint a Léda-versekben. Az utóbbi az irodalomtörténészek számtalanszor feldolgozták, Csinszka ellenben a megbotránkoztató vagy megbocsátó értékelések közt szinte elveszítette valódi jelentőségét. Ezt a hiányosságot igyekszem pótolni, összekapcsolva azokkal az életrajzi és lélektani elemekkel, amelyek Ady és a nők viszonylatában tárgyilagos ítélkezéshez elengedhetetlenek. Ady költészetét nem lehet elválasztani sem a magánéletétől, sem a közéletétől, sem futó vagy tartós szerelemi kapcsolatainak hősnőitől. Ezért találja itt az olvasó adatszerűen összegyűjtve mindazt, ami Ady szerelmeivel és ezeknek kapcsán a költészetével összefügg.

Benedek István - Három ​kisregény
_Ember ​és gyerek _ Két szerelem a varázsos erdő mélyén: egy tiszta gyermekszerelem, amely révbe juttatja a másikat, a szülők szemérmesebb és bonyolultabb szerelmét - ez a tárgya ennek a szokatlan hangú kisregénynek. Nem is az a szokatlan benne, hogy megszólalnak az erdő madarai, fái és virágai, s hogy az ember meg a gyerek - sértetten visszahúzódó felnőtt és a hozzá kerülő kisfiú - szinte ősközösségben élnek a természettel, szokatlanná az teszi, hogy a történet szereplői valamennyien tiszta szívű emberek. Ember és gyerek kölcsönösen nevelik egymást: a felnőtt megtanítja a gyermeket a jól végzett munka örömére, a gyermek pedig kiemeli a felnőttet keserű magányából. Egészséges életbölcselet sugárzik a könyvből: az összetartozásnak, a meleg otthonnak, a szép és dolgos életnek derűs bölcsessége. S az irodalomban járatos olvasó megérzi, hogy ebben a könyvben a mesemondó Benedek Elek szelleme támad új életre. _Három ing_ "... egy különös könyvön dolgozom: Bot Péter képzeletbeli szkizofréniás lélekrajzában rekonstruálom, mi történik szkizofréniás lelkében, amikor éppen "megzavarodik", vagyis amikor hosszú neuraszténiás, kényszeres előzmények után "kitör" rajta az őrület..." Így jelezte az Aranyketrec-ben ennek a könyvének a születését az író. Valóban különös világot tár az olvasó elé: egy gyermekkorától fogva neuraszténiás ember álomvilágát, aki a realitástól elszakadva, mintegy a múlt században él, a temetőt járja, a holtak közül választ baráti kört magának, majd egy meggyilkolt varrónő iránt lobbant kései szerelemre, végre hallucináció nyomán azt képzeli, ő ölte meg a leányt. _Kisvárosi történet_ 1935-ben egy tizenhat éves fiú szülei hirtelen elválnak, őt bátyjával együtt egy baráti házaspár gondjaira bízzák. A serdülő fiú tudni akarja, mi borította fel a harmonikusnak látszó családi életet. Valóságos detektívmunkával rágja át magát a kispolgári család konvencionális hazugságainak védőfalán. Lassanként lehámlanak róla a vallási és társadalmi előítéletek, amelyek közt nevelődött, szeme kezd kinyílni. A szerelmek, szenvedélyek és származási korlátok szövevényében mégis eltévedne, ha a bátyja házassági terve által előidézett drámai összeütközés kíméletlenül le nem rántaná a leplet a hazugságokról.

Benedek István - Lamarck ​és kora
Benedek ​István, az ismert pszichiáter és szépírő, a nagy sikert aratott Aranyketrec szerzője, az újkori természettudomány kialakulásának egyik legérdekesebb fejezetével ismerteti meg olvasóját ebben a könyvében. lamarck kora: a felvilágosodás, a francia forradalom, a napoleoni idők és a szentszövetségi reakció korszaka. Milyen volt ebben a közel száz esztendőben a biológia helyezte? Hogyan fejlődött Linnétől Darwinig a természettudományos gondolkozás? Ezekkel a kérdésekkel foglalkozik Benedek könyve. S miközben megismerteti az olvasót a darwinizmus "előfutárainak" működésével, az első nagyvonalú származáselmélet megalkotójának, Jean Lamarcknak az életével és műveivel, ismerteti a forradalmi elmélet fogadtatását, a kortársak és utódok vélekedését Lamarckról és az ember származásáról, a darwinizmus és lamarckizmus közötti különbséget stb. A szerző e korszak minden jelentősebb természetrajzi és természetfilozófiiai könyvét elolvasta és plasztikusan ismerteti. így közvetlenül a forrásokra támaszkodva és számos - kézikönyvekben is megülepedett előítéletet eloszlatva ismertet meg Linné, Goethe, kant, Cuvier, Erasmus Darwin, Lamarck stb. természettudományos működésével s a tudományideológiai harccal, amely a származástan körül már Darwin fellépése előtt kiéleződött és napjainkig sem csitult el. Bőséges jegyzetanyag biztosítja a könyv tudományos hitelességét, az író szépirodalmi igényű stílusa pedig azt az olvasmányosságot, ami a könyvét élvezetessé teszi azok számára is, akik nem a tudományos részletkérdésekre, de e korszak kultúrtörténetének természettudományos oldalára kíváncsiak.

Benedek István - A ​tudás útja
Nehéz ​lenne meghatározni Benedek István könyvének műfaját. A természettudomány története az ókortól a 20. századig? A tudósok működésének bemutatása? Aligha - Az emberi gondolkodás legkiválóbb vagy legjelentősebb, legnagyobb hatású képviselőinek gondolkodásmódját igyekszik Benedek István írásai felfűzni, hogy elolvasása után az olvasóban megmaradjon a kép: ilyen utat tett meg az emberi tudás. Ez a könyv nem elégíti ki azt az igényt, hogy belőle mindenről részletesen olvassunk. De megtudjuk azt, hogy miként vélekedik a gondolkodásról, a természettudományos szemlélet alakulásáról a szerző. S persze közben magunk is végigjárjuk az utat nem aprólékos részletekben, inkább valahogy úgy, amint a kíváncsi turista végigszalad a múzeumok termein.

Benedek István - Hügieia
Az ​orvosi gondolkodás történetének megírása önmagában nem volna nehéz vállalkozás, hiszen bőséges és sokszorosan feldolgozott anyag áll rendelkezésre. Mégis, épp e bőség, és a sok előd teszi tétovává a szerzőt: milyen úton közelítsen az orvostörténethez, hogy se monoton adatszolgáltató, se valamely szemlélet plagizálója ne legyen? Amellett azt a kényes feladatot kell megoldania, hogy a szakember is jól járjon és a laikus se érezze becsapva magát. Vagyis irodalmi formában kell tálalni a tudománytörténetet, de a szakszerű adatokkal sem szabad fukarkodni. A kiadóval egyetértésben azt a - talán újszerű, mindenesetre szokatlan - megoldást választottuk, hogy párhuzamosan fut egymás mellett az orvosi gondolkodás alakulását tárgyaló "vezérszöveg" és az életrajzi adatokat tartalmazó "lexikon". Így az olvasó megteheti, hogy a részletekkel nem törődve egyfolytában olvassa a gyógyítás fejlődésmenetét, és a lexikális részt csak ott veszi igénybe, ahol a pontosabb adatokra kíváncsi; vagy megfordítva: az életrajzokból maga alakítja ki önálló véleményét, és a szerző álláspontját nem veszi figyelembe. Megteheti azt is - ami a legkívánatosabb -, hogy a vezérszöveggel párhuzamosan olvassa az életrajzokat, vagy pedig azt - ami a leggyakoribb lesz -, hogy a polcára helyezett könyvet lexikonként veszi elő, amikor utána akar nézni valaminek. Ez a kötet az orvoslás történetének kétezer esztendejét öleli fel. Az utána következő háromszáz esztendőt, vagyis az újkori gyógyászat történetét már a második kötet tárgyalja majd. Az orvostörténet nem könnyű olvasmány. Igyekeztem az olvasó dolgát megkönnyíteni a túlságosan szakszerű részletek leegyszerűsítésével, anélkül, hogy ez a hitelesség rovására menne, és igyekeztem a szöveg stílusát irodalmi színvonalon tartani. Ha ez, az orvosi szakkifejezések lefordíthatatlansága és mellőzhetetlensége miatt nem mindenütt sikerült, kárpótolja az olvasót a gazdag képanyag, valamint a klasszikus szövegekből magyarra fordított illusztrációs anyag. A lexikonszerű felhasználást megkönnyíti a részletes tárgy- és névmutató mellett az alapos bibliográfia is. Másfél évtizedes adósságomat törlesztem e könyvvel; örvendek, hogy megjelenését megérhettem, és bízom abban, hogy a laikus és a szakértő olvasó egyaránt szívesen fogadja.

Benedek István - Semmelweis ​és kora
Sikeres ​regényei után, több kiadást megért szépirodalmi értékű ismeretterjesztő munkái sorában, Benedek István ebben a könyvében a nagy magyar szülész, Semmelweis életének és munkásságának állít emléket. Benedek István könyvében az eddigi életrajzokat számos vonatkozásban kiegészíti, elmélyedten tanulmányozza éppen azokat a nehezen megoldható kérdéseket Semmelweis életével kapcsolatban, amelyek a múltban, de még ma is sok vitára adnak alkalmat. Benedek legfőbb törekvése, hogy megszabadítsa Semmelweis emlékét az évtizedek során rárakódott tévedésektől, romantikus máztól, nacionalista elfogultságtól. Mindent bizonyít, ragyogó logikával elemez. Benedek István Semmelweis életrajza igen meggyőző, hiteles, s amellett remek stílusú, élvezetes olvasmány. A könyvet közel hatvan fényképmelléklet egészíti ki.

Benedek István - A ​Ludmilla akció
Benedek ​István, a híres orvosprofesszor, a neves ismeretterjesztő, a kitűnő szépíró, neves elődök nyomdokába lépett a jelen művel. Az irodalom nagyjai mindig kipróbálták tehetségüket mind a sci-fi, mind a bűnügyi regények területén, Edgar Allan Poe-tól Dosztojevszkiig, Jack Londontól Robert Gravesig és Móricz Zsigmondig, hogy Csehovról már ne is beszéljünk. Benedek professzor kezünkben tartott műve a szigorúan vett bűnügyi regény műfajához tartozik. Azonban nem csak fordulatos, izgalmas krimi, hanem irodalom is, hiszen a kettő nem mindig zárja ki egymást. A krimikedvelők kedvükre való olvasmányt találnak a könyvben, az irodalom és Benedek professzor hívei pedig várakozásuknak megfelelően élvezhetik a könyv fordulatait, stílusát. Aki pedig mindkét táborhoz egyszerre tartozik, az valóságos csemegét üdvözölhet a könyvben. Letenni senki sem fogja tudni, amíg a nyomozás véget nem ér.

Benedek István - Ideges ​emberek
Egy ​olvasóm azt mondta erről a könyvről: az ember nem tudja, mit vegyen komolyan belőle, mit tréfára? És kinek higgyen? okos emberek beszélgetnek - vitatkoznak benne egészségről meg betegségről, idegességről, idegbajról, sőt elmebajról is, szerelemről és gyűlöletről, házasságról és a szexuális élet különféle buktatóiról, a mindennapi élet bosszúságairól, feszültségeiről, szorongásairól; a súlyos kóresetek ismertetései közé váratlanul humoros jelenetek kerülnek: a cammogó villamos, a gerlék és tyúkok szerelmi élete, a kiskocsma meg a cimbalmosa, mindez Hamlet idézetekkel tarkítva - hát mondja meg író úr, miféle könyv ez? Tudományos vagy szépirodalmi? - Asszonyom, válaszoltam kissé zavartan, nem szívesen vonnék határt e két műfaj közé. Pontosan arra törekedtem, hogy a tudományosnak is tekinthető témát irodalmi formában adjam elő. Mentségemül szolgáljon, hogy e műfaj-keverésben neves elődeim vannak, és nem is vagyok bizonyos abban, hogy az élet mindennapos jelenségeiről - mert hisz ilyenekről szól a könyv - okvetlenül másként kell írnia a tudósnak, mint a szépírónak. Hogy a dialógusokban szereplők nézetei olykor ellentmondóak, s nem mindig állok egyértelműen az egyik vagy a másik pártjára? Vegye tekintetbe asszonyom, hogy mindegyik én vagyok: a szereplők saját aggályaimat, megfontolásaimat, ismereteimet és kételyeimet juttatják kifejezésre. s egyben persze az olvasóét is, akit magam elé képzelek, s megpróbálok választ adni kérdéseire: úgy is, mint hajdan gyakorlatot szerzett elmeorvos, de nem kevésbé úgy, mint író. Kérem, ne válassza ketté az elválaszthatatlant, és ne restelljen a tudományos könyvben jóízűen kacagni azon, ami mulatságos - helyenként önmagán is, ha majd magára ismer. Benedek István

Benedek István - Csineva
Mi ​a regényem mondanivalója? Majd megtudom a kritikusoktól. Vannak írók, akik eleve tudatos célkitűzéssel alkotnak; nem tartozom ezek közé. Azok közé tartozom, akiknek - jól vagy rosszul - az ihlet diktál. Azzal a bizonytalan kérdéssel indítottam el a regényt: mi történik egy emberrel, aki konokul ragaszkodik ahhoz, hogy nem hazudik? Sejtettem, hogy rossz végre fut, de csak a regény írása közben ismertem meg keserves sorsát. Végigkísértem hétéves bolyongása során, átéltem kalandjait a börtönben, elmegyógyintézetben, gyárban, őserdő vadonában, Inkább éreztem, mint tudtam, hogy kietlen magánya mögött szerelmi csalódás is lappang. Még nem tudtam, kibe szerelmes, ezért adtam szerelmének a valaki nevet - Csineva ugyanis ezt jelenti. És a "valaki" hármas jelképpé vált: a csalódást okozó szerelmi partneren kívül azt is jelenti, hogy hősöm nem akárki, hanem "valaki", akinek egyénisége és súlya van, és mégiscsak egyvalaki a sok-sok ember közt, lehetnél te, vagy lehetnék én: valaki, aki elveszetten kallódik a harmincas-negyvenes évek Európájában. A hanyatló Európa nemcsak színtere és háttere a regénynek, mondhatni, szereplője is. Hogy milyen fontos szereplője, azt csak az ötödik rész írásakor tudtam meg, amikor felgöngyölítettem a regény hősének korábbi életét, és egyszerre világossá vált előttem, amit addig csak homályosan éreztem: hogy bukdácsolása mennyire szükségszerű, az ő szóhasználatával élve: mennyire sorszerű. Így a sors is belépett a regény szereplői közé: amit a regényhős átoknak nevez, és egy gyermekkori játékos élményhez kapcsol, az valójában a sors; az ő egyénisége és Európa hanyatlása kovácsolja magányos sorssá. Olvasóim talán megállapítják a regény végén "mondanivalómat", hogy az emberi együttélés legfőbb törvénye nem a "szeretném, ha szeretnének", hanem: "szeretnék szeretni". És aki valamilyen oknál fogva nem tud szeretni, az végzetesen magányra kárhoztatva kereng az egyébként oly szép, de számára bús és reménytelen világban. Lehet, hogy csakugyan ez a mondanivalóm; mentségemül szolgáljon, hogy magam is csak a regény befejezésekor döbbentem rá, amikor egyben azt is megértettem, hogy nem csupán regényhősöm szenved a szeretni nem tudás átkától, hanem partnere is: Európa.

Benedek István - Pusztába ​kiáltott szó
Nyugtalan ​és érdeklődő szellem fejeződik ki az írásokban: szinte minden érdekli, egy válságba jutott házasság éppúgy, mint a folytatásos tévéjáték, a magyar irodalom legfrissebb alkotásai, a szédítő ütemben fejlődő természettudományok legújabb eredményei: a múlt ragyogó tehetségű tudósai, a Kék fényben szereplő angyalarcú gyilkos, a korszerűtlen műveltség mibenléte, mai fiatalok gondolkodásmódja...

Benedek István - Hippokratésztől ​Darwinig
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Benedek István - Mandragóra ​I-II. - Tibet / India
A ​varázslás kuruzslás és orvoslás minden időben, minden helyen összefonódott egymással; tagadhatatlanul e három együtt teremtette meg a gyógyászatot. Nemcsak teremtette: alkotja ma is. Csak az arányai térnek el térben és időben; néhol, némelykor a varázslat uralkodik a tudomány fölött, másutt és máskor az egzakt, kritikus, tudományos szemlélet arat győzelmet a hiszékenységen. Az arányról szól ez a könyv: arról, hogy hol s miképp érvényesül a misztika, a mágia, hogyan hálózza be az ésszerű gondolkodást - és megfordítva: hol s hogyan aknázza ki az értelem a hiszékenység nyújtotta lehetőségeket. Ma a gyógyítás a technika bűvöletében él, hasznát és kárát egyaránt látja az elgépiesedésnek. A csodavárás sohasem tett jót az emberiségnek, ma különösen kiélezett a kettőssége. Hol nem segít a technikai csoda, ott a csalódott páciens hamar átbillen a mágia oldalára: ősi, népi, keleti, titkos tanokba veti bizalmát. Jogosan? Ha a nyugati könyvpiac burjánzó misztika-áradatát látjuk, azt hihetjük: jogosan. Ám a könyveknek nem a tömege, hanem az érvelése a mérvadó; bámészkodás helyett törekedjék arra az olvasó, hogy a józan értelem mérlegére téve, szűrje ki a misztikus tanokból a felhasználható, utasítsa el a képtelent, Gyógyemberek, vajákosok, kuruzslók, sámánok, orvospapok, látnokok és varázslók tudnak valamit, amit a gépek nem - de ez a "valami" ne homályosítsa el a látásunkat, ne essünk oktalanul a miszticizmus csapdájába. A Mandragóra nem a hitetlenség, hanem a kételkedés könyve. Arra tanít, hogy mielőtt bármit elhiszünk, használjuk az eszünket.

Benedek István - Bolond ​világ
"Jobb, ​ha magam utánanézek - írja új kötetének bevezetésében Benedek István -, ezt a tapasztalást szűrtem le sok hamis nyomra vezető tanulmány után. Az olvasónak is ezt a tanácsot adom: Jobb, ha magad utánanézel." Persze, ehhez a munkához az író a tőle megszokott alapos tudományos felkészültséggel, eredeti - szerencsésen egybeötvözött pszichiáteri, természettudományos és irodalmár - szemlélettel nyújt segítséget. Az irodalom, a filozófia, az orvostörténet témaköreiben kalandozik ezúttal Benedek István, s időbelileg is többrétű a gyűjtemény: az ősi egyiptomi orvoslástól a mai, nyugati irodalomig tágul a kör. Ám az egyes esszéket összefűzi a gondolkodás, az alkotás, a rátalálás pszichológiai hátterének firtatása s a kitűnő szerzőnek az a tiszteletre méltó óhaja, hogy a természettudományos és a humanista érdeklődés közti hagyományos ellenlábasságot leküzdje. Szerinte: "A két műveltség egymás nélkül életképtelen vagy legalábbis félresiklott, legjobb esetben félműveltség." - A Bolond világ esszéi az egységes műveltség megszerzéséhez segítik az olvasót azzal az igénnyel, hogy a tudományos szöveg egyben szép-irodalom legyen. A szokatlan cím nemcsak az egyik tanulmány címe, hanem jelzi azt is, hogy a nagy gondolatok születését mennyi furcsaság, "bolondság" kíséri.

Benedek István - Az ​ösztönök világa
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Benedek István - Lélektől ​lélekig
- ​Te mihez méred a világot? - kérdezte egyszer egy barátom (vagy ellenségem, már nem is tudom). - Önmagamhoz – válaszoltam szerényen -, és nem is érdekel másnak a véleménye, csak azé, aki önmagához mér mindent. Mit érne egyetlen sorom is, ha írás közben jobbra-balra sandítanék: Lehet, hogy így sem sokat ér, de legalább szégyenkeznem nem kell. Ez a kötet csupa olyan írást tartalmaz, amely az utóbbi hét esztendőben készült, különböző hetilapok és folyóiratok számára. Pontosabban, az írások önmagukért készültek, aztán elhelyeztem őket, ahol tudtam. Most összegyűjtöttem valamennyit (ami kötetben még nem jelent meg), kiszórtam a selejtjét, a többit megpróbáltam valamilyen szempont szerint osztályozni, de nem sikerült. Van itt novella, tárca, cikk, évfordulói megemlékezés, könyvkritika, színikritika, lélektani és szociológiai eszmefuttatás (nem merem az igényesebb "tanulmány" szót használni, bár a címlapra csalogatónak felírtam), van kroki, szatíra, humoreszk, van orvosi tárgyú fejtegetés és etikai állásfoglalás, még önvallomás is van - ha ugyan nem önvallomás mindenestül az egész. Ha nagyon röviden summáznom kell a tartalmat, ezt javaslom: valakinek a vélekedése mindenféléről. Hogy ez a valaki érdemes-e arra, hogy vélekedését elolvassák, nem az én feladatom eldönteni. Örültem, amikor írtam, és szeretném, ha az olvasó is örülne, amikor olvassa. De ha itt-ott bosszankodik, az sem baj: a bosszúság néha jó gondolatokat sugall. Feleségem azt mondta, amikor a cikkeket sorra gépelte: olyan lesz ez a könyv, mint a kertünk. Van benne szolid muskátli, rátarti rózsa, kacér szarkaláb, tüskés szamártövis, méltóságteljes királyliliom, szerény kakukkfű, dús ligetszépe, örökké üde télizöld, virgonc portuláka és hallgatag borostyán. No, meg gyom is bőven, vágtam rá, de leintett: az is hozzátartozik, úgy szép a kert, ha módjával dudva is van benne. Ez teszi természetessé. És akinek úgy tetszik, a dudvát kigyomlálja, a virágok közül pedig azt szagolja, amelyiknek az illatát legjobban kedveli.

Benedek István - Repülőmodellezés ​Kolozsváron
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Benedek István - A ​gyógyítás gyógyítása
E ​tanulmányok arról szólnak: az orvos is ember. Látszólag magától értetődő megállapítás, szinte semmitmondó, hiszen mi más is lehetne, mint ember? Mégis ki kell mondani, mert sokszor a páciensek felejtkeznek meg róla, varázslónak, mágusnak, már-már istennek tartják - s ennek megfelelően lehetetlent, csodát várnak tőle -, vagy éppen ellenkezőleg csak a sarlatánt, a nagymenőt, az ördög egyik földi helytartóját látják benne. Másfelől olykor maguk az orvosok felejtkeznek meg emberi korlátaikról vagy kötelességükről: például a nagyképűség szobrává válnak, vagy a rutinmunkában géppé alakulnak át. Csupa reális veszedelem ez, cáfolhatatlanul megvan ez is, az is meg amaz is - ezért érdemes felidézni és mindig észben tartani orvosnak és páciensnek egyaránt, hogy az orvos is csak ember. Nem több, de nem is kevesebb.

Benedek István - A ​professzionális intézményvezetés alapjai
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Benedek István - Csavargás ​az Alpokban
Ez ​a könyv Benedek Istvánt, olyan sok kiváló ismeretterjesztő és szépirodalmi mű szerzőjét útleíróként mutatja be. A könyv ifjúkori élmények alapján született és különös varázsú ötletből íródott. A szerző mint kívülálló személy írja le önmagának és testvérének, a két diáknak utazásait, de úgy, mintha egy idősebb, tapasztaltabb barát írná, aki mosolyogva figyeli a két kamasz lelkes merészségét, lobogó kalandvágyát és meggondolatlan bátorságát. A két diák - a ma újra divatba jött módon - sátorral, hátizsákkal felszerelve hol kerékpáron, hol gyalog barangolta be a hatalmas hegység vadregényes vidékeit, az osztrák, a svájci, a francia és az olasz Alpok tündéri tájait. Sok év távlatából visszanézve a kalandok mit sem veszítettek elevenségükből, csak talán rájuk rakódott még valami fájdalmasan szép nosztalgia is. Ez volt az ifjúság!

Benedek István - Beszélgetés ​ideges emberekről
Ez ​a könyv egyesíti magában a szépirodalmat a tudománnyal: érdekes és élvezetes olvasmány, s egyúttal újat nyújt szakmai szempontból is. A könyv az idegbetegségekről szól, kialakulásukról, gyógyításukról és megelőzésükről, valamin még arról is, hogy az ideges ember hogyan bánjék másokkal, ha otthonát, környezetét a feszültség légkörétől meg akarja kímélni. A bevezetett fogalmak a könyv alakjainak - egy biológusnak, egy filozófusnak, egy gyakorlati embernek és magának az elmeorvos-írónak - a vitáiból szűrődnek le. Sok fejtörést okoz négyüknek különösen az idegesség fogalma, mivel az idegesség és abnormis vonások a normális embert is jellemzik, viszont az elmebetegben is mutatkoznak normális tulajdonságok. A szerző nem elégszik meg csillapítók, altatók felírásával, hanem mindig a kóreset mögé néz, igyekszik megtalálni a betegség okozóját, a beteget őszinte vallomásra bírja és vele együtt keresi a megoldás módját.

Benedek István - Ember ​és gyerek
Három ​kisregény: Ember és gyerek Két szerelem a varázsos erdő mélyén: egy tiszta gyermekszerelem, amely révbe juttatja a másikat, a szülők szemérmesebb és bonyolultabb szerelmét - ez a tárgya ennek a szokatlan hangvételű kisregénynek. Nem is az a szokatlan benne, hogy megszólalnak az erdő madarai, fái és virágai, s hogy az ember meg a gyerek - sértetten visszahúzódó felnőtt és a hozzá kerülő kisfiú - szinte ősközösségben élnek a természettel, szokatlanná az teszi, hogy a történet szereplői valamennyien tiszta szívű emberek. Ember és gyerek kölcsönösen nevelik egymást: a felnőtt megtanítja a gyermeket a jól végzett munka örömére, a gyermek pedig kiemeli a felnőttet keserű magányából. Egészséges életbölcselet sugárzik a könyvből: az összetartozásnak, a meleg otthonnak, a szép és dolgos életnek derűs bölcsessége. S az irodalomban járatos olvasó megérzi, hogy ebben a könyvben a mesemondó Benedek Elek szelleme támad új életre. Három ing "... egy különös könyvön dolgozom: Bot Péter képzeletbeli szkizofréniás lélekrajzában rekonstruálom, mi történik szkizofréniás lelkében, amikor éppen "megzavarodik", vagyis amikor hosszú neuraszténiás, kényszeres előzmények után "kitör" rajta az őrület..." Így jelezte az Aranyketrec-ben ennek a könyvének a születését az író. Valóban különös világot tár az olvasó elé: egy gyermekkorától fogva neuraszténiás ember álomvilágát, aki a realitástól elszakadva, mintegy a múlt században él, a temetőt járja, a holtak közül választ baráti kört magának, majd egy meggyilkolt varrónő iránt lobbant kései szerelemre, végre halluciánció nyomán azt képzeli, ő ölte meg a leányt. Kisvárosi történet 1935-ben egy tizenhat éves fiú szülei hirtelen elválnak, őt bátyjával együtt egy baráti házaspár gondjaira bízzák. A serdülő fiú tudni akarja, mi borította fel a harmonikusnak látszó családi életet. Valóságos detektívmunkával rágja át magát a kispolgári család konvencionális hazugságainak védőfalán. Lassanként lehámlanak róla a vallási és társadalmi előítéletek, amelyek közt nevelődött, szeme kezd kinyílni. A szerelmek, szenvedélyek és származási korlátok szövevényében mégis eltévedne, ha a bátyja házassági terve által előidézett drámai összeütközés kíméletlenül le nem rántaná a leplet a hazugságokról.

Kollekciók