Ajax-loader

Sherman Alexie könyvei a rukkolán


Sherman Alexie - Menekülés
A ​Menekülés egyszerre mulatságos és tragikus portréja egy elárvult indián tinédzser fiúnak, aki nevelőszülőktől nevelőszülőkhöz vándorol, de egyre kevésbé képes és hajlandó kommunikálni velük és a környezettel. Mondhatnánk, hogy az identitását keresi, de inkább a teljes társadalmi kitaszítottságból kutatja a kiutat: anyja ír-amerikai volt, hatéves korában elvesztette, indián apja már a születésekor lelépett. Egyszer egy angyali külsejű, nála két évvel idősebb, rengeteget olvasott fehér fiúval együtt viszik be a rendőrök, s ez az anarchista gyerek később pisztolyt ad a kezébe, arra biztatva, hajtsa végre a végső, legnagyobb tiltakozást: menjen be egy bankba, és lőjön mindenkire, aki mozog. Ragyásképű (így hívják hősünket) bemegy a bankba, nézi az embereket, előhúzza a pisztolyát, és katatóniába esik. Aztán a biztonsági őr tarkón lövi – és innentől kezdődnek csak igazán az ifjú indián kalandozásai múltban, képzelt jelenben és jövőben... Sherman Alexie 1966-ban született spokane indián, egy északnyugat-amerikai rezervátumban nőtt fel, és törzséből elsőként egyetemi diplomát szerzett. Regényíróként, költőként már régóta jegyzik, időnként filmeket csinál és performanszművészkedik is. Prózaíróként és költőként számos díjat nyert, még Oprah Winfrey is szerepeltette műsorában. Tíz év óta ez az első regénye. Joyce Carol Oates azt írta róla: „gúnyos, lázadó, tiszteletlen, nem simul bele semmilyen tradícióba, a fiatal Philip Rothra emlékeztet engem”, a New Yorker pedig az 1990-es években azon kevés amerikai író közé sorolta, akiknek a XXI. században lesz a helyük.

Sherman Alexie - Indian ​killer (francia)
À ​Seattle, un assassin tue des Blancs, les scalpe et dépose deux plumes de hibou sur leur corps : terreur sur la ville, tourmente parmi la communauté indienne que ces crimes désignent à la vindicte générale. Ainsi naît la légende du « tueur indien », justicier pour les uns, psychopathe pour les autres... Voici enfin réédité le roman phare de l'enfant terrible des lettres américaines. « Ce roman rageur, désespéré, atteint l'universel : personne n'est innocent, personne n'est coupable. Avec Sherman Alexie, le rêve américain est bien mort. » Le Point « Un roman politique, un terrible réquisitoire contre la société américaine. » Le Monde diplomatique « Sherman Alexie dissèque la haine raciale dans ses moindres gestes ou paroles, décortique les affres d'une improbable quête d'identité. » Télérama « Indian Killer est le roman manifeste de la reconquête. » Le Monde « Une oeuvre violente et majeure. » L'Express

Sherman Alexie - Reservation ​Blues
"Many ​may remember the tale of Robert Johnson, the musician who sold his soul to the devil at the crossroads in exchange for being the best blues guitarist around. What many may not know is that after this tragic deal in Mississippi, Johnson ended up in a small town on the Spokane Indian reservation in Washington state-at least that's how author Sherman Alexie tells it. In his new book Reservation Blues, Alxie spins the fictional tale of Johnson's adventure at a new crossroads, this one in a small town called Wellpinit, Wash. It is here that he comes to seek out Big Mom, a local medicine woman, and, in so doing, leaves his famous guitar in the hands of misfit storyteller Thomas Builds-the-Fire. Builds-the-Fire, brought back from Alexie's last book, The Lone Ranger and Tonto Fistfight in Heaven, takes up Johnson's magical guitar and, along with Victor Joseph, Junior Polatkin and two Flathead Indian sisters named Chess and Checkers, goes on to build a reservation blues band that takes the Northwest by storm... As the band plays club after club, Alexie uses music as a crosscultural bridge, without compromising the cultural integrity of his characters. The band members seem to take on the gamut of problems faced by Indians on the reservation today, battling everything from alcoholism to violence, political corruption to sexual abuse. Ghosts from the past, both personal and historical haunt the musicians, serving both to hold them back and urge them on. It would seem that the scars of abuse run deep." (The Commercial Appeal, June 11, 1995)

Sherman Alexie - The ​Lone Ranger and Tonto Fistfight in Heaven
When ​it was first published in 1993, The Lone Ranger and Tonto Fistfight in Heaven established Sherman Alexie as a stunning new talent of American letters. The basis for the award-winning movie Smoke Signals, it remains one of his most beloved and widely praised books. In this darkly comic collection, Alexie brilliantly weaves memory, fantasy, and stark realism to paint a complex, grimly ironic portrait of life in and around the Spokane Indian Reservation. These twenty-two interlinked tales are narrated by characters raised on humiliation and government-issue cheese, and yet are filled with passion and affection, myth and dream. Against a backdrop of alcohol, car accidents, laughter, and basketball, Alexie depicts the distances between Indians and whites, reservation Indians and urban Indians, men and women, and, most poetically, modern Indians and the traditions of the past.

Sherman Alexie - Das ​absolut wahre Tagebuch eines Teilzeit-Indianers
»Traurig, ​komisch, mitreißend.« Welt am Sonntag Als Arnold Spirit, genannt Junior, mit 14 beschließt, sein Reservat zu verlassen, wird er zum Outcast zwischen zwei Kulturen. Überzeugt, die richtige Entscheidung getroffen zu haben, stellt er trotz aller Widrigkeiten, die ihm begegnen, fest: »Ich würde immer ein Spokane-Indianer bleiben. Diesem Stamm gehörte ich nun mal an. Aber ich gehörte genauso dem Stamm der amerikanischen Einwanderer an. Und dem Stamm der Basketballspieler. Und dem Stamm der Leseratten. Und dem Stamm der Zeichner.«

Sherman Alexie - Rick Bass - Ha ​azt mondjuk: Phoenix, Arizona / A Disznószemű legendája
Sorozatunk ​olyan vállalkozás, amely két nyelven szól, angolul és magyarul - és kettős célt is szolgál: az egyre többet használt angol nyelv szépirodalmi szintű bemutatása mellett tőlünk távolabb eső, izgalmas, sokszínű kultúrákkal is szeretné megismertetni a magyar olvasót - angol nyelven írt kortárs szerzők novelláin keresztül, egyszerre szolgálva a tanulást és az olvasás örömét. Sherman Alexie a legígéretesebb fiatal indián írók egyike. 1966-ban született, Spokane, illetve Coeur d'Alene indián szülőktől egy rezervátumban. Egész gyerekkorát végigbetegeskedte, ennek köszönhette korai olvasási szenvedélyét. Tanulmányait a Washington State University-n fejezte be, 1991-ben és 1992-ben költészetéért ösztöndíjat kapott. Addigra mintegy 300 verset, esszét, prózai írást publikált. Számos antológiában szerepelt, díjakat nyert, zenével és filmmel is foglalkozik. Egy novelláskötet és két regény áll mögötte. Írásaiban a mai Amerika rezervátumon élő indiánjainak életébe pillanthatunk be. Rick Bass 1958-as, texasi születésű szerző, eredetileg olajkutató mérnök. Jelenleg Montanában él családjával egy farmon, szinte teljesen elzárva a világtól. Tizenkét könyv szerzője, részint prózai írások, részint esszégyűjtemények kerültek ki a keze alól. Számos prominens folyóiratban publikál, és jónéhány mérvadó antológiába válogatták be, köztük a Best American Short Stories-ba. Első, 1998-ba kiadott regényét (Where the Sea Used to Be) tizenkét éven át írta, egyébként vérbeli novellaíró, aki előszerettel ír a természetről.

Sherman Alexie - Indian ​Killer
A ​serial murderer is terrorizing Seattle, hunting and scalping white men. And the crimes of the so-called Indian Killer have triggered a wave of violence and racial hatred. Seattle's Native Americans are shaken and confused, none more so than John Smith. Born Indian, raised white, Smith desperately yearns for his lost heritage and seeks his elusive true identity. He meets Marie, a stormy Indian activist particularly outraged by people like Jack Wilson, the mystery writer who passes himself as part Indian. As a bigoted radio personality incites whites to seek revenge, tensions mount, Smith fights to slake the anger that engulfs him...and the Indian Killer claims yet another life.

Sherman Alexie - You ​Don't Have to Say You Love Me
A ​searing, deeply moving memoir about family, love, and loss from the critically acclaimed, bestselling National Book Award winner. When his mother passed away at the age of 78, Sherman Alexie responded the only way he knew how: he wrote. The result is this stunning memoir. Featuring 78 poems, 78 essays and intimate family photographs, Alexie shares raw, angry, funny, profane, tender memories of a childhood few can imagine--growing up dirt-poor on an Indian reservation, one of four children raised by alcoholic parents. Throughout, a portrait emerges of his mother as a beautiful, mercurial, abusive, intelligent, complicated woman. You Don't Have To Say You Love Me is a powerful account of a complicated relationship, an unflinching and unforgettable remembrance.

Sherman Alexie - The ​Absolutely True Diary of a Part-Time Indian
In ​his first book for young adults, bestselling author Sherman Alexie tells the story of Junior, a budding cartoonist growing up on the Spokane Indian Reservation. Determined to take his future into his own hands, Junior leaves his troubled school on the rez to attend an all-white farm town high school where the only other Indian is the school mascot. Heartbreaking, funny, and beautifully written, The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian, which is based on the author's own experiences, coupled with poignant drawings by acclaimed artist Ellen Forney, that reflect the character's art, chronicles the contemporary adolescence of one Native American boy as he attempts to break away from the life he was destined to live.

Sherman Alexie - Blasphemy
Sherman ​Alexie’s stature as a writer of stories, poetry, and novels has soared over the course of his twenty-book, twenty-year career. His wide-ranging, acclaimed fiction throughout the last two decades—from The Lone Ranger and Tonto Fistfight in Heaven to his most recent PEN/Faulkner Award–winning War Dances—have established him as a star in contemporary American literature. A bold and irreverent observer of life among Native Americans in the Pacific Northwest, the daring, versatile, funny, and outrageous Alexie showcases his many talents in Blasphemy, where he unites fifteen beloved classics with sixteen new stories in one sweeping anthology for devoted fans and first-time readers. Included here are some of his most esteemed tales, including “What You Pawn I Will Redeem,” in which a homeless Indian man quests to win back a family heirloom; “This Is What It Means to Say Phoenix, Arizona,” a road-trip morality tale; “The Toughest Indian in the World,” about a night shared between a writer and a hitchhiker; and his most recent, “War Dances,” about a man grappling with sudden hearing loss in the wake of his father’s death. Alexie’s new stories are fresh and quintessential, about donkey basketball leagues, lethal wind turbines, a twenty-four-hour Asian manicure salon, good and bad marriages, and all species of warriors in America today. An indispensable Alexie collection, Blasphemy reminds us, on every thrilling page, why Alexie is one of our greatest contemporary writers and a true master of the short story.

Sherman Alexie - War ​Dances
Sherman ​Alexie delivers a heartbreaking and hilarious collection of stories that explore the precarious balance between self-preservation and external responsibility in art, family, and the world at large.With unparalleled insight into the minds of artists, laborers, fathers, husbands, and sons, Alexie populates his stories with ordinary men on the brink of exceptional change. In a bicoastal journey through the consequences of both simple and monumental life choices, Alexie introduces us to these personal worlds as they transform beyond return. In the title story, a famous writer must decide how to care for his distant father who is slowly dying a 'natural Indian death' from alcohol and diabetes, just as he learns that he himself may have a brain tumor. Alexie dissects a vintage-clothing store owner's failing marriage and his subsequent courtship of a married photographer in various airports across the country; what happens when a politician's son commits an unforgivable hate crime; and how a young boy learns his self-worth while writing for the obituary department of his local newspaper.Brazen, and wise, War Dances takes us to the heart of what it means to be human. The new beginnings, successes, mistakes, and regrets that make up our daily lives are laid bare in this wide-ranging and provocative new work that is Alexie at the height of his powers.

Sherman Alexie - Dix ​petits Indiens
« ​Une voix irrévérencieuse, sardonique, mais sentimentale et rebelle (...) Imprévisible, inclassable, Sherman Alexie nous rappelle le jeune Philip Roth. » Joyce Carol Oates « Quel genre d'Indien est capable de perdre la raison devant un livre de poèmes ? Eh bien, elle était ce genre d'Indien, exactement ce genre d'Indien, et le seul genre d'Indien qu'elle savait être » : la première nouvelle, dans laquelle une jeune femme part à la recherche d'un poète disparu, donne le ton de ce recueil audacieux. Dans une Amérique désormais fragilisée par la menace terroriste, tout peut être source de divisions : les sexes, les races ou les classes sociales. À la fois drôle et grave, mais toujours radicale dans son exigence de justice et de liberté, la voix de Sherman Alexie, récemment récompensé avec Richard Ford par le Bernard Malamud Award for Excellence in Short Fiction, puise à la source même de l'expérience humaine. C'est la voix d'un irréductible, d'un magicien de la langue qui nous offre, avec Dix petits Indiens, son livre le plus étonnant.

Sherman Alexie - Flight
Sherman ​Alexie is one of our most gifted and accomplished storytellers and a treasured writer of huge national stature. His first novel in ten years is the hilarious and tragic portrait of an orphaned Indian boy who travels back and forth through time in a charged search for his true identity. With powerful and swift, prose, Flight follows this troubled foster teenager--a boy who is not a "legal" Indian because he was never claimed by his father--as he learns that violence is not the answer. The journey for Flight's young hero begins as he's about to commit a massive act o violence. At the moment of decision, he finds himself shot back through time to resurface in the body of an FBI agent during the civil rights era, where he sees why "Hell is Re driver, Idaho, in the 1970s." Red River is only the first stop in an eye-opening trip through moments in American history. He will continue traveling back to inhabit the body of an Indian child during the battle at Little Bighorn and then ride with an Indian tracker in the nineteenth century before materializing as an airline pilot jetting through the skies today. During these furious travels through time, his refrain grows: "Who's to judge?" and "I don't understand humans." When finally, blessedly, our young warrior comes to rest again in his own life, he is mightily transformed by all he has seen. This is Sherman Alexie at his most brilliant--making us laugh while he's breaking our hearts. Time Out has said that "Alexie, like his characters, is on a modern-day vision quest," and in Flight he seeks nothing less than an understanding of why human beings hate. Flight is irrepressible, fearless, and groundbreaking Alexie.

Sherman Alexie - Le ​Premier qui pleure a perdu
Voici ​les péripéties poignantes et drôles de Junior, un jeune Indien Spokane, né dans une Réserve. Rien ne lui sera épargné – il a été le bébé qui a survécu par miracle, l’enfant dont on se moque et il est désormais l’adolescent qui subit en soupirant coups de poings et coups du sort. Jusqu’au jour où cet éternel optimiste réalise qu’un déplorable avenir l’attend s’il ne quitte pas la Réserve. Admis à Reardan, une école prestigieuse surtout fréquentée par les Blancs, Junior se sent devenir un Indien à temps partiel… « Vraiment excellent, poignant et hilarant, réconfortant et sincère, sage et intelligent… » Neil Gaiman

Sherman Alexie - Junior
Junior ​indián, és egy rezervátumban él a családjával. Európai fül számára ez izgalmasan hangozhat, ő azonban sorscsapásnak tartja. Már születésekor sem állt jól a szénája, kész csoda, hogy egyáltalán életben maradt, aztán meg normális gyerek lett belőle - bár úgy fest a helyzet, hogy utóbbit csak ő gondolja így. Egyszer aztán elege lesz a testi-lelki-anyagi nyomorúságból, amit a rezervátumban maga körül lát, és átiratkozik a szomszéd város középiskolájába, ahová csupa fehér gyerek jár. Nem elég, hogy az új közegben rengeteg megpróbáltatás vár rá, és tragédia tragédiát követ az életében, saját népe árulónak bélyegzi, csak mert nem éri be az indiánok nagy többségének kijutó sorssal. Junior azonban kivételes bölcsességgel és humorral néz szembe a nehézségekkel, amelyek leküzdéséhez olyan erőt fedez föl önmagában, amelynek létezését maga sem sejtette. Az indián származású Sherman Alexie (1966) maga is rezervátumban nőtt fel, és törzséből elsőként egyetemi diplomát szerzett. Prózaíróként és költőként számos díjat nyert. Magyarul megjelenő második, önéletrajzi ihletésű regényében - akárcsak az előzőben, a Menekülés-ben - a rezervátumban élő észak-amerikai őslakosok eleve megpecsételődött, kilátástalannak tűnő sorsa a téma. A keserédes humorral átszőtt történet egyaránt szól szeretetről, barátságról, gyűlöletről, megbocsátásról, társadalmi kirekesztésről és beilleszkedésről.

Kollekciók