Ajax-loader

Pierre Bayard könyvei a rukkolán


Pierre Bayard - How to talk about books you haven't read
If cultured people are expected to have read all the significant works of literature, and thousands more are published each year, what are we supposed to do in those inevitable social situations where we're forced to talk about books we haven't read? In this delightfully witty, provocative book, a huge hit in France that has drawn attention from critics and readers around the world, literature professor and psychoanalyst Pierre Bayard argues that not having read a book need not be an impediment to having an interesting conversation about it. (In fact, he says, in certain situations reading the book is the worst thing you could do). Using examples from such writers as Graham Greene, Oscar Wilde, Montaigne, and Umberto Eco, he describes the varieties of "non-reading"—from books that you've never heard of to books that you've read and forgotten—and offers advice on how to turn a sticky social situation into an occasion for creative brilliance. Practical, funny, and thought-provoking, How to Talk About Books You Haven't Read is in the end a love letter to books, offering a whole new perspective on how we read and absorb them. It's a book for book lovers everywhere to enjoy, ponder, and argue about—and perhaps even read. Pierre Bayard is a professor of French literature at the University of Paris VIII and a psychoanalyst. He is the author of Who Killed Roger Ackroyd? and of many other books. Jeffrey Mehlman is a professor of French at Boston University and the author of a number of books, including Emigré New York. He has translated works by Derrida, Lacan, Blanchot, and other authors.

Pierre Bayard - Who ​Killed Roger Ackroyd?
At ​the end of Agatha Christie's classic detective novel, "The Murder of Roger Ackroyd", Hercule Poirot declares with a customary late flourish that the murderer is none other than the book's narrator. But the narrator is, by definition, suspect. So who can we believe? In a witty piece of literary sleuthing, Pierre Bayard thinks the unthinkable: could Poirot, semi-retired and growing marrows, have got it wrong? And if so, who did murder Roger Ackroyd? When Agatha Christie published her masterpiece "The Murder of Roger Ackroyd" she confounded the conventions of the detective strory by making her narrator, Dr Sheppard, the killer: every event in the novel is seen through Sheppard's eyes. But when faced by Hercule Poirot in a typically grandstanding finale, Sheppard reacts to Poirot's solution of the crime with astonishment, and with good cause: the punctilious Beligian detective's explanation is as motiveless as it is impractical. This is the starting point in Pierre Bayard's clever, affectionate tribute to the Queen of Crime. Bayard asks the question: might Poirot have got it wrong? And if so, why might he have been mistaken? Did Christie herself understand the ending of her own book or was she too being manipulated by her narrator? In a display of literary intrigue worthy of Umberto Eco or John Sutherland, Bayard plots his own solution, faithfully following the devices of Agatha Christie's original in this deft, smart homage. And, in his own denouement he finally answers the question first posed by Agatha Christie many years ago: who really killed Roger Ackroyd?

Pierre Bayard - Hogyan ​beszélgessünk olyan könyvekről, amelyeket nem olvastunk?
Mit ​tegyen, aki szereti a könyveket, de éppen, mert érdeklődik irántuk, felméri, hogy minden könyvet nem lehet elolvasni, mivel az irodalom, akár a világ, végtelen? S hová forduljon az, aki megrögzött könyvmoly létére rémülten fedezi fel, hogy semmire sem emlékszik azonkívül, hogy olvasta ezt vagy azt a művet? És hogyan győzzük le a könyvundort vizsgára készülve, a sok ezer oldalas, megemészthetetlen kötelező olvasmánylisták láttán? Pierre Bayard, aki maga is nagy felejtő és buzgó nem-olvasó, megnyugtató válaszokat és okos tanácsokat ad ezekre a kínos dilemmákra, amelyekkel minden könyvbarátnak, köztük Montaigne-nek, Umberto Ecónak és David Lodge-nak is szembe kellett néznie. Valóságos olvasási stratégiákat dolgoz ki a gyakori és különösen kényes helyzetekre, amelyeket minden könyvről társalgó jól ismer, hiszen csak az kerülheti el őket, aki egyáltalán nem szokott olvasni és nincs mit elfelejtenie, vagy aki nem szeret könyvekről beszélgetni. Az olvasás és az aktív nem-olvasás örömteli felfedezéséhez és együttes gyakorlásához olyan felismeréseken át vezet az út, amelyeket Bayard szívesen megoszt minden érdeklődővel. Mert igenis lehet, sőt érdemes olyan könyvekről társalogni, amelyeket soha nem vettünk kézbe, csak hallottunk róluk, netán elábrándoztunk a címükön. Szabad kitalálni másoktól ellesett tudásfoszlányok alapján a nem olvasott könyveket. Sőt, talán ez a legjobb útja annak, hogy örömmel olvassunk, lapozgassunk, ferdítsünk és képzelegjünk, vagyis megalkossuk önmagunkat könyvek ürügyén. Pierre Bayard szerint minél szabadabban kezeljük ugyanis a kultúra fogalmát, és minél bátrabban rugaszkodunk el az írott betű iránti tisztelettől, annál több az esélyünk, hogy felfedezzük az írót, a szellemes társalgót és öntudatos nem-olvasót magunkban. Ez a felismerés pedig megszabadíthat a bűntudattól, a vizsgafrásztól, a rossz iskolai emlékektől és attól a rengeteg megalázó élménytől, ami kínná változtatott egy lehetséges örömforrást: a könyveket.

Kollekciók