Ajax-loader

Csipes Antal könyvei a rukkolán


Csipes Antal - A ​divatról komolyan
Az ​ezredforduló után a divat első számú kulturális tényezővé vált. A társadalom a tömegfogyasztás hatására átrendeződött: a divat már nemcsak az öltözködéshez kapcsolódott, hanem egyre több területre volt hatással. A reklámok, a sportok, az egészség, a szokások, a megjelenés a társadalom egészét befolyásolta. A mulandó divat sokkal közelebb került a művészethez, mint valaha gondoltuk. Ma a divat világát a művészet, az üzlet, az eladhatóság, a természetesség, a mesterkéltség, a praktikusság, az esztétika és az innováció jellemzi. A felsorolt kulcsszavak többsége a divat utolsó száz évében is jelentős szerepet töltött be. Korának egyik divatikonja, Marlene Dietrich kézenfekvő tanácsokkal látta el a nőket: „Öltözködése legyen ötletesen egyéni. Nem az a fontos, hogy drága ruhákat viseljen, hanem hogy minden ruhadarabjában, amit magára vesz, legyen valami eredeti, ami elüt a többi nőétől.” A divatban múlt és jelen elválaszthatatlan. A divat elfelejt és újraformál. E kérdéseket járja körül a szerző rajzokkal, fotókkal gazdagon illusztrált könyvében, amelyből az olvasó nem csupán tájékozódhat, de ötleteket is meríthet.

Csipes Antal - Divattükör
A ​könyv az anyag, a szín és a forma összefüggéseit boncolgatja a ruhatervezés szempontjából, illetve bemutatja a 20. század divattörténetét, amelyben a ruhát kiegészítő tárgyak (cipő, táska, kalap stb.), valamint fodrászok, sminkesek, kozmetikumok és parfümök is helyet kapnak. A divat mint művészet című rész különböző érdekes témákat ölel fel (képzőművészetek, divatillusztráció, divatsajtó, divatfotó, film, jel-szimbólum, egyenruhák, híres személyiségek stb.). A szerző összegzi a magyar divattervezés eredményeit (Grünwalds és Válh, Holzer stb.), bemutatja a társadalmi élet helyszíneit (kávéházak, lóversenyek, színházi élet stb.), a magyar nemzeti viselet változásait, illetve Tüdős Klára divattervezői munkásságát, a magyar színjátszás ismert alakjainak (Jászai Mari, Fedák Sári, Csortos Gyula, Jávor Pál, Karády Katalin stb.) divattörténeti szerepét. Végül az utolsó fejezet témája a média (újságok, magazinok, szakfolyóiratok, televíziócsatornák) hatása a magyar divat alakulására.

Kollekciók