Ajax-loader

Richard Brautigan könyvei a rukkolán


Richard Brautigan - The ​Abortion
A ​reclusive young man works in a San Francisco library for unpublishable books. Life's losers, an astonishing number of whom seem to be writers, can bring their manuscripts to the library, where they will be welcomed, registered and shelved. They will not be read, but they will be cherished. In comes Vida, with her manuscript. Her book is about her gorgeous body in which she feels uncomfortable. The librarian makes her feel comfortable, and together they live in the back of the library until a trip to Tijuana changes them in ways neither of them had ever expected.

Richard Brautigan - Pisztrángfogás ​Amerikában
Az ​1933-ban született amerikai Richard Brautigan mindenekelőtt igen ravasz író:regényei tanúsága szerint pompásan érzi magát a mai Amerika bármelyik táján, városában, ahová gyalogszerrel vagy egy autó matuzsálemmel, négykerekű roncsteleppel eljut; gusztussal élvezi félnótás hippi-megváltók vagy "felszabadult" milliomoslányka prostituáltak társaságát, mindenkiét, akit a rendes világ dohogó undorral, megvetéssel elveszettnek titulál. Mintha a talán sosem-volt "amerikai Ádám" ártatlanságával a környező ellen-Édenben, mintha vak lenne az erőszakra, torzságra, gonoszságra, katasztrófákra - Brautigan irigylendően derűs regényeket ír. Látszólag, mert éppen az ábrázolás, a nézőpont gyermeki optimizmusa, a hangvétel önfeledt humora leplezi le az igazi szándékot: a lázadást a személyiséget megrontó környezet ellen, amelyet rafináltan, rejtve-közvetve meg is jelenít. Mintha azt mondaná: túl lehet élni az állandó fenyegetettséget, sőt megalázni is lehet, éppen azzal, ami a legjobban sérti: ha úgy teszünk, mintha nem is létezne.

Richard Brautigan - Görögdinnye ​édes levében
"Szeretkezés ​után a tigrisekről beszélgettünk. Pauline kezdte. Melege testével hozzám simult, és a tigrisekről akart beszélgetni. Azt mondta, hogy Öreg Chuck álma juttatta eszébe őket. - Hogy lehet, hogy értették a nyelvünket? - kérdezte. - Senki se tudja - mondtam. - De értették. Charley azt mondja, lehet, hogy valamikor réges-rég mi is tigrisek voltunk, csak megváltoztunk, ők meg nem. Nem tudom. Mindenesetre érdekes gondolat. - Sosem hallottam a hangjukat - mondta Pauline.- Kislány koromban volt még belőlük néhány, öreg tigrisek, de nemigen merészkedtek elő a hegyekből. Nagyon öregek voltak, veszélytelennek, és folyton vadásztak rájuk. - Hatéves voltam, amikor az utolsót megölték. Emlékszem, a vadászok lehozták KIThaLÁLomba. Százával tódultak oda az emberek. A vadászok azt mondták, hogy aznap ölték meg, fent a hegyekben, és hogy ez volt az utolsó tigris. - KIThALÁLomba hozták a tigrist, és mindenki odagyűlt. Fát raktak a testre, aztán jól átitatták cukrozott pisztrángolajjal." Játékos, ironikus, olykor groteszkbe hajló prózájával a kortárs amerikai prózában eredeti, friss hangot képvisel a hazájában rendkívül népszerű Richard Brautigan. Görögdinnye édes levében című kisregényét pályája elején, 1968-ban írta.

Richard Brautigan - Egy ​déli tábornok nyugatról / Hogy el ne fújja mind a szél
„Apám, ​Richard Brautigan 1935-ben született a Washington állambeli Tacomában. Gyerekkorára a gazdasági válság szegénysége nyomta rá bélyegét. Tízévesen fedezte fel a költészetet, és anyja felháborodására, aki állásba küldte volna, osztályához »méltatlan« hivatást választott: elhatározta, hogy író lesz. (Különben sem igen kínálkozott volna neki – aki minden szabadidejét pecázással, vadászattal, alkalmi munkákkal töltötte – más állás, mint a gyümölcsszedés vagy a benzinkútkezelés.) Egy kölyökkori csínye miatt (bevágott egy követ a rendőrség ablakán, hátha akkor letartóztatják, és legalább enni kap) rövid időre bezárták ugyanabba az elmegyógyintézetbe, ahol a Száll a kakukk fészkére filmváltozatát forgatták, majd San Franciscóba költözött, és minden kapcsolatot megszakított a családjával. Feleségül vette Virginia Aldert, és hamarosan megszülettem én. San Franciscóban a beatek hatottak rá, elsősorban a költő Jack Spicer (de szellemi társai, barátai közé sorolta Vonnegutot, Tom McGuane-t, Ferlinghettit, Corsót és másokat is). A nagyközönség akkor figyelt fel rá igazán, amikor 1967-ben megjelentette a Pisztrángfogás Amerikábant. Többi korai regényét, a Görögdinnye édes levébent, a The Pill versus the Springhill Mine Disastert és az Egy déli tábornok nyugatrólt (ez utóbbi volt az első: 1964-ben látott napvilágot) is felkapta az ellenkultúra, és Richard Brautigan jóformán egy csapásra rocksztári népszerűségre tett szert… Csábító lenne párhuzamot vonni csökkenő népszerűsége, növekvő alkoholizmusa és a halála között, de – hasonlóan szerencsétlen detektív hőséhez, C. Cardhoz a Dreamin of Babylonban, aki épp hallótávolságon kívül van, amikor a rejtély megoldását elárulják – valószínűleg sohasem fogjuk megtudni, miért lőtte főbe magát 1984-ben. Rendkívüli, ugyanakkor a végletekig rejtőzködő életet élt… Halálakor az uralkodó nézet szerint megtört, divatjamúlt író volt. Szerencsére amerikai kiadója gondoskodott róla, hogy legtöbb könyve kapható legyen továbbra is. Európában mindig népszerű maradt, de a tucatnál is több ország között, ahol állandóan jelen van, olyanok is akadnak, mint Törökország vagy Kína (ez utóbbi biztosan csiklandaná a humorérzékét). Megjelenése óta a Pisztrángfogás Amerikában-ból több millió példány kelt el. Ahelyett, hogy csendesen feledésbe merültek volna, apám írásait újra és újra szerte a világon felfedezi az ifjúság.” (Részlet Ianthe Brautigan You Can’t Catch Death című, 2000 májusában megjelent memoárjából)

Richard Brautigan - Sombrero ​Fallout
"I ​will be very careful the next time I fall in love, she told herself. Also, she had made a promise to herself that she intended on keeping. She was never going to go out with another writer: no matter how charming, sensitive, inventive or fun they could be. They weren't worth it in the long run. They were emotionally too expensive and the upkeep was too complicated. They were like having a vacuum cleaner around that broke all the time and only Einstein could fix it. She wanted her next lover to be a broom."

Richard Brautigan - Revenge ​of The Lawn / The Abortion / So The Wind Won't Blow It All Away
Three ​unforgettable Brautigan masterpieces reissued in a one-volume omnibus edition. REVENGE OF THE LAWN: Originally published in 1971, these bizarre flashes of insight and humor cover everything from "A High Building in Singapore" to the "Perfect California Day." This is Brautigan's only collection of stories and includes "The Lost Chapters of TROUT FISHING IN AMERICA." THE ABORTION: AN HISTORICAL ROMANCE 1966: A public library in California where none of the books have ever been published is full of romantic possibilities. But when the librarian and his girlfriend must travel to Tijuana, they have a series of strange encounters in Brautigan's 1971 novel. SO THE WIND WON'T BLOW IT ALL AWAY: It is 1979, and a man is recalling the events of his twelfth summer, when he bought bullets for his gun instead of a hamburger. Written just before his death, and published in 1982, this novel foreshadowed Brautigan's suicide.

Richard Brautigan - In ​Watermelon Sugar
Death ​is a place where the sun shines a different colour every day and where people travel to the length of their dreams. Rejecting the violence and hate of the old gang at the Forgotten Works, they lead gentle lives in watermelon sugar. Brautigan expresses the mood of a new generation.

Richard Brautigan - Trout ​Fishing in America / The Pill versus The Springhill Mine Disaster / In Watermelon Sugar
A ​Brautigan omnibus, reissued in paperback in celebration of its twentieth anniversary, this one-volume edition includes three contemporary classics that embody the spirit of the 1960s.

Richard Brautigan - Willard ​and His Bowling Trophies
Brautigan ​was in many ways the Hemingway of the 60s--but a Hemingway with a playful sense of humor. His epigrammatic stories and poems are clean and simple, but like a pool of quiet water, sometimes deceptively deep; the individual parts of each of his books are short, but linger in your imagination for a long time like the flavor of the best chocolate envelops your palette; and his subjects are mundane and even naively treated, but sometimes touch on the profound. An unpredictable, marvelously funny satire peopled by oddball characters only Brautigan could imagine: the Logan brothers pursuing a crime-financed, three-year search for their stolen bowling trophies, a couple practicing sexual fantasies parodying those in The Story of O, and another couple who own Willard, a papier mache three foot bird, and incidentally have acquired the lost trophies. The brief paragraphs telling this madcap tale resemble a constantly interrupted but nevertheless comprehensible conversation with the evidently irrepressible Brautigan.

Richard Brautigan - A ​gyep bosszúja
1971-ben ​jelentette meg Brautigan egyetlen novelláskötetét, A gyep bosszúját. Ekkor már mögötte volt az Egy déli tábornok..., az idahói Stanley-medence patakpartjain, táskaírógéppel írt Pisztrángfogás Amerikában és a Görögdinnye édes levében - az a három könyv, amely szilárdan megalapozta helyét a beat- és a hippimozgalomban. Ezekkel a köteteivel egyidőben születtek azonban azok a kisebb költői és prózai darabok is, amelyek először szó szerint az utcán tettek szert népszerűségre: a San Franciscó-i hírhedt kommunanegyedben, a Haight-Ashburyben osztogatta őket laponként. Kisprózája, az e kötetben foglalt s a kritikusok és irodalombarátok által hamarosan már csak "brautiganekként" emlegetett novellák, tárcák, szösszenetek egyfelől helyhez és időhöz kötöttek: "Krisztus kattintotta fényképek" Kalifornia és a Csendes-óceán parti északnyugat, a Pacific Northwest (szűkebb hazája: Tacomában született) életéről a nagy lázadások korában, a 60-as években, ironikus kommentárok a fogyasztói Amerikáról s keserűbbek arról, ami vele jár - az egyéniségvesztésről, a természet pusztulásáról. Másfelől viszont egy nagy irodalmi áramlat, a Mark Twainig és a vadnyugati "nagyotmondókig" visszavezethető amerikai "humoristák" egyik utolsó képviselőjének megnyilvánulásai (egy elemzője "megtört szívű humoristának" nevezte Brautigant). Prózaversek, modern népmesék, dilis mágia, játékos és komoly, röhejes és mélabús, mély és abszurd - a Brautigan-kritika szokásos hívószavai. Virágkorában azt is írták róla, hogy utcahosszal vezet Burroughs és Kerouac előtt, egyik utólagos értékelése pedig így hangzik: "ha majd egyszer túlteszi magát az irodalomtudomány a különcködő brautigani pózokon és az ezekkel kapcsolatos ellenséges beidegzettségen, és csak a legjobb művek alapján ítél, Brautigan jelentősége nem szorul bizonygatásra." (Abádi Nagy Zoltán) Az egyik legjobb, emblematikus művet tartja a kezében az olvasó. "Volt egyszer San Franciscóban egy ember, aki nagyon szerette a finomságokat, így például a költészetet. Rajongott a jó versekért. Megengedhette magának, mivel nem kellett dolgoznia: igen csinos járadékot kapott abból kifolyólag, hogy a nagyapja az 1920-as években befektetett egy privát bolondokházába, amely egész nyereségesen működött Dél-Kaliforniában. Rentábilisan, ahogy mondani szokás, a San Fernando-völgyben, Tarzana mellett. Igazán nem festett bolondokházának. Egész másnak festett, és csupa virág volt körös-körül, főleg rózsa. 1-jén és 15-én jöttek a csekkek, még akkor is, ha aznap nem volt posta. Szép háza volt Pacific Heightsban, és el-eljárt költészetet venni. Eleven költővel életében nem találkozott. Mindennek van határa azért. Egy napon ráébredt, hogy költészetszeretete nem jut maradéktalanul kifejezésre abban, ha költészetet olvas vagy költőket hallgat lemezen. Elhatározta, hogy kiszedi a házból a teljes vezetékrendszert, és költészettel helyettesíti. Meg is tette..."

Richard Brautigan - The ​Edna Webster Collection of Undiscovered Writings
On ​the eve of his departure from Eugene, Oregon, to San Francisco and worldly success, a twenty-one-year-old unpublished writer named Richard Brautigan gave these funny, buoyant stories and poems as a gift to Edna Webster, the beloved mother of both his best friend and his first "real" girlfriend. "When I am rich and famous, Edna," he told her, "this will be your social security.' The stories and poems show Brautigan as hopelessly lovestruck, cheerily goofy, and at his most disarmingly innocent. We see not only a young man and young artist about to bloom, but also the whole literary sensibility of the 1960s counterculture about to spread its wings and fly.

Richard Brautigan - A ​Confederate General from Big Sur / Dreaming of Babylon / The Hawkline Monster
Richard ​Brautigan was the author of ten novels, including a contemporary classic, Trout Fishing in America, nine volumes of poetry, and a collection of stories.Here are three Brautigan novels--A Confederate General from Big Sur, Dreaming of Babylon and The Hawkline Monster--reissues in a one-volume omnibus edition.

Richard Brautigan - Hogy ​el ne fújja mind a szél
A ​történet középpontjában egy esős nap, 1948. február 17-e tragikus eseménye áll, ezt igyekszik az akkor tizenkét éves narrátor, bő három évtizeddel később az író, önmaga és olvasói számára érthetővé tenni. Indok és magyarázat azonban már arra sincs, miért vett néhány nappal korábban töltényeket a puskájába, ahelyett, hogy a szemközti étteremben elfogyasztott volna egy ízletes hamburgert. Akkor talán minden másképp történik. Így viszont marad az a körülbelül 3 983 421 órás "film", amit azóta forgat a fejében - egy film gyerekekről és magányos öregemberekről, egy gilisztákkal kereskedő benzinkutasról, egy tóparti bútorozott, de falak és plafon nélküli "szobában" pecázó házaspárról és másokról: "egy derűsen működő tündérmese a második világháború utáni amerikai gótikában, mielőtt a televízió megnyomorította Amerika képzeletvilágát, rácsukta az emberekre az ajtót, és megakadályozta, hogy méltósággal kiéljék a fantáziájukat.

Carson McCullers - John Cheever - Katherine Anne Porter - Richard Brautigan - Truman Capote - Faragott ​koporsók
Kötetünk ​az amerikai próza elmúlt fél évszázadának öt remekbe szabott művét tartalmazza öt rangos, kiváló író tollából. Katherine Anne Porter kisregénye, a Régi halandók bánata a századelőn vezet el az amerikai Dél világába; hőse, Miranda fiatal lányként éli át egy hagyományos erkölcsi és szellemi rend szétbomlását. Az esküvői vendég-ben Carson McCullers egy szeretetre éhes kis kamaszlány első, fájdalmas ismerkedését rajzolja meg "egy zöld, bolondos nyáron" a felnőtt világgal. John Cheever Ó, micsoda édenkert! című történetében, amelyet saját ajánlása szerint "legjobb ágyban olvasni, ódon házban, esős éjszakán", egy bizarr emberi kapcsolat elemzése és egy "környezetvédelmi krimi" alkotnak szerves művészi egységet. A Hidegvérrel világhírű írója, Truman Capote ezúttal is a tényekből merít inspirációt. Faragott koporsók című kisregénye "hiteles beszámoló egy amerikai gyilkosságsorozatról". Richard Brautigan a hetvenes évek kaliforniai hobói, az "új Ádámok" közé kalauzol el Egy déli tábornok az amerikai polgárháborúban című művében: pikareszk epizódok sorában ad életérzésbeli látleletet azokról, akiknek valahogy nem kellett ez a nagy és fejlett civilizáció...

Richard Brautigan - The ​Hawkline Monster
The ​time is 1902, the setting eastern Oregon. Magic Child, a fifteen-year-old Indian girl, wanders into the wrong whorehouse looking for the right men to kill the monster that lives in the ice caves under the basement of Miss Hawkline's yellow house. What follows is a series of wild, witty, and bizarre encounters.

Kollekciók