Ajax-loader

Lukács Józsefné könyvei a rukkolán


Ferencz Éva - Lukács Józsefné - Itt a meleg, itt a nyár, mezítláb jár a madár
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Ferencz Éva - Lukács Józsefné - Itt a tavasz, fut a tél, kis méhecske döngicsél
Óvodai játékos fejlesztések kézikönyve és fejlesztő játékok gyűjteménye Ősztől őszig című négyrészes fejlesztő játékgyűjtemény-sorozatunk harmadik kötete a tavaszi témájú játékokat foglalja magába. Olyan játékokat gyűjtöttünk össze, amelyek valamennyi óvodai témát átölelik. Felfogásunk szerint az évszak-irányultság miatt a nevelésünk kerete a környezeti tevékenységrendszer. A tevékenységek tartalmát évszakonként rendezzük, az aktualitásokra figyelve. Ez a tervezési alap biztosítja a koncentrációt, lehetőséget ad az állandó ismétlésre, és kapcsolja az új ismeretet a régihez. Különösen igaz ez a visszatérő témák esetében: időjárás, növények és állatok, emberi munkák, közlekedés. Napi életünk így lesz természetes színtere a tanulásnak. Az itt található fejlesztő játékok a helyi óvodai nevelési programokban megjelenő nevelési területek megvalósítását egészíthetik ki. Gyűjteményünk ennek megsegítéséhez ad számos ötletet és játékot, amelyeket mi már kipróbáltunk és bátran ajánlunk. A játékos fejlesztések elsősorban a beszédet, a mozgást, azzal együtt a kognitív képességek kialakulását segítik elő. Mindezek egy témára épülnek, mindig ide térünk vissza vagy utalunk rá (eszközökkel, dalokkal, mondókákkal, helyzetekkel), a fejlesztések ilyen módon komplex formában történnek.

Lukács Józsefné - Ferencz Éva - Megjött ​a tél, hujja-hó, nagy pelyhekben hull a hó
"Az ​"Ősztől őszig" című négyrészes fejlesztő játékgyűjtemény-sorozat második kötete a téli témájú játékokat foglalja magába. Olyan játékokat gyűjtöttünk össze, amelyek valamennyi óvodai témát átölelik. Felfogásunk szerint az évszak-irányultság miatt a nevelésünk kerete a környezeti tevékenységrendszer. A tevékenységek tartalmát évszakonként rendezzük, az aktualitásokra figyelve. Ez a tervezési alap biztosítja a koncentrációt, lehetőséget ad az állandó ismétlésre, és kapcsolja az új ismeretet a régihez. Különösen igaz ez a visszatérő témák esetében: időjárás, növények és állatok, emberi munkák, közlekedés. Napi életünk így lesz természetes színtere a tanulásnak. Az itt található fejlesztő játékok a helyi óvodai nevelési programokban megjelenő nevelési területek megvalósítását egészíthetik ki. Gyűjteményünk ennek megsegítéséhez ad számos ötletet és játékot, amelyeket mi már kipróbáltunk és bátran ajánlunk. A játékos fejlesztések elsősorban a beszédet, a mozgást, azzal együtt a kognitív képességek kialakulását segítik elő. Mindezek egy témára épülnek, mindig ide térünk vissza vagy utalunk rá (eszközökkel, dalokkal, mondókákkal, helyzetekkel), a fejlesztések ilyen módon komplex formában történnek." (A Kiadó)

Lukács Józsefné - Ferencz Éva - Kerek ​egy esztendő - heti tervező - tavasz-nyár
Könyvünkkel ​szeretnénk segítséget nyújtani az óvodapedagógusok tudatos tervező munkájához, ajánlást tenni az éves tematika összeállítására, a heti tervezésre. Korábbi könyveink (Kerek egy esztendő–sorozat) témáira építve összegyűjtöttük az óvodáinkban használt környezeti témáink kínálatát, melyek kapcsolódnak az évszakokhoz, a jeles, zöld napokhoz, a néphagyományokhoz. Az ajánlott tervek egy hetet ölelnek át, minden témát tartalmaznak, éppen ezért nem csak az adott nevelési évre használhatók, hanem több éves tervezésre is. Annak tudatában terveztük meg a napi tevékenységeket, hogy az óvodás gyermekek számára a legtöbb időt a szabad játéktevékenységnek kell kitölteni. A heti tervek mennyiségi, tartalmi és módszertani szempontok alapján bővíthetők vagy csökkenthetők, a konkrét pedagógiai jellemzők, körülmények – pl. az óvoda tárgyi- és személyi feltételei, a gyerek tanulási képessége, előzetes tudása, aktivitása, együttműködő készsége – figyelembe vételével. Az óvodapedagógusok az ajánlásokat szabadon felhasználhatják, és kiegészíthetik saját, jól bevált ötleteikkel, alakíthatják óvodai csoportjuk és a gyerekek egyéni szükségleteihez, sajátosságaihoz.

Lukács Józsefné - Ferencz Éva - Kerek ​egy esztendő - Gyermekirodalom
A ​környezeti kultúra alapvető szokásai és viselkedésformái az óvodában alakulnak ki, ezért a környezeti nevelés rendkívül jelentős szelete az óvodai nevelőmunkának. Kerek egy esztendő című évszakalapú módszertani sorozatunk átdolgozott kiadásának új kötete az évszakos kötetek témaköreit feldolgozó, részletes gyermekirodalmi bibliográfiával bővített szemelvénygyűjtemény. Nyolc fejezete közül négy (Erdő-mező; Vizek és vízpartok; Házunk tája; Állatkerti állatok) élőhelyek szerint csoportosítja a növény- és állatvilágot. A további fejezetekben feldolgozzuk a gyermek szűkebb környezetéhez (A család és az óvoda) és a jeles napokhoz (Ünnepek, jeles napok) kötődő gyermekirodalmi műveket, két fejezet pedig a természeti környezetünk azon elemeire épül, melyekkel az óvodai élet minden napján találkozunk (Évszakok; Az időjárás elemei).

Ferencz Éva - Lukács Józsefné - Játékos ​őszi mesés torna az óvodai élet mindennapjaira
Mit ​tegyünk 25-30 gyerekkel, vegyes korcsoportban, tornaszoba hiányában, esetlegesen több problémás gyerekkel? Hát azt, amit igazán szeretnek: játsszunk, mozogjunk és meséljünk! Használjuk ki a játék adta lehetőségeket, a szerepjátszást, a dramatikus játékok erejét, a mesét - mindezt a mozgásfejlesztés érdekében! Csoportos játékkal, a járás-, futás- és gimnasztikai gyakorlatokat játékos keretbe építve alakítottuk ki saját mindennapos fejlesztő játékunkat - az óvodai nevelés környezeti témaköreire építve. A közös, mindennapos mozgásos játék során a gyerekek ismereteket is szerezhetnek az őket körülvevő világról, valamint a korábban megszerzett ismereteiket tovább gazdagíthatják a komplex tevékenységek közben. Módszerünk lényege: mesébe ágyazni a mozgásfejlesztést. A bemelegítéstől a gimnasztikán át, egészen a főrészig alakítsuk úgy a történetet, hogy az egy szálon fusson, egy figura vagy helyszín, történet köré épüljön. Váljunk mesefigurákká, hősökké, állatokká, különféle emberekké - rajtunk áll, hogy milyen szerepet kínálunk fel. Mesés mozgás közben bárki kiléphet, bejöhet a játékba, nincs győztes és vesztes, a játék végtelen és inspiráló, szabadságot adó. Ez a fajta játék és a mesekeret biztos sikert és vidámságot hoz a mindennapokba úgy, hogy a gyerek azt hiszi: csak játszunk

Lukács Józsefné - Ferencz Éva - Esik ​a hó, fúj a szél, varjú károg, itt a tél
Ez ​a gyűjtemény az „Ősztől őszig” sorozat téli témájú fejlesztőjátékokat tartalmazó kötetének – Megjött a tél, hujja-hó, nagy pelyhekben hull a hó – gyakorlati útmutatója. A sorozatban olyan fejlesztő játékokat gyűjtöttünk egybe, amelyek az összes óvodai témát átölelik az évszakokra építve. Az évszak-irányultság a tervezési alap, mely biztosítja a koncentrációt, lehetőséget ad az állandó ismétlésre, és kapcsolja az új ismeretet a régihez. A csoportos fejlesztések ötlettárával lehetőséget kapunk arra, hogy a tématerveket még játékosabban dolgozzuk fel. A játékok a gyerekek képességszintjéhez igazodva kínálnak fejlesztési lehetőségeket, mind egyénileg, mind pedig együttes, közös játékkal. Az egyes csoportos fejlesztő játékok egy-egy témára épülnek, és szinte az összes részképességet fejlesztik, ezért ily módon komplex formában történik mindez. A gyerekek gondolkodása az értelmi képességek egyéb összetevői, sajátosságai miatt óvodáskorban tevékenységbe ágyazva, manipulációhoz kötötten fejleszthető eredményesen. A képességfejlesztő játékok és csoportos fejlesztések kellő hozzáértéssel és bánásmóddal a fejlesztés legjobb eszközei, és magukban foglalják az ismeretátadás lehetőségét is.

Lukács Józsefné - Ferencz Éva - Kerek ​egy esztendő - Ősz
A ​Kerek egy esztendő – komplex tevékenységek az óvodai környezeti nevelésben című évszakalapú módszertani könyvsorozatunk az elmúlt években szinte nélkülözhetetlen segítőtársa lett a magyarországi és határon túli óvodapedagógusoknak. Ennek a sorozatnak az új, színes, átdolgozott, kibővített kiadását indítjuk most útjára. A kötetek szerzői gyakorlott óvodapedagógusok és fejlesztőpedagógusok – 30 éve dolgoznak óvónőként és egy évtizede fejlesztőpedagógusként is –, akik a számukra jól bevált és kipróbált tevékenységeket, ötleteket osztják meg óvodapedagógus kollégáikkal, hogy az év folyamán egyszerűbb legyen a felkészülés egy-egy témahétre, és a gyerekek – a pedagógusaik segítségével – játékosan ismerkedhessenek meg az őket körülvevő világgal. Munkájukat ajánljuk mindenkinek, akinek könnyebb úgy dolgozni, hogy minden óvodai témához kész ötlettárból válogathat, és mindent megtalál egy helyen. A négy évszakra készült négy kötet fejezetei az óvodai környezeti témák köré épülnek, az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramjának megfelelően. A környezeti témák követik az évszakokat, felölelik a jeles napokat, a néphagyományokat. Az évszakokon belül minden hónap kalendáriummal kezdődik, ezt követően az aktuális hónaphoz kapcsolódó megfigyelési lehetőségeket, az óvodában egy hónapon át megvalósítható ötleteket mutatja be, majd a hónap mindig egészségmegőrző héttel zárul. Az őszi, téli, tavaszi és nyári témákat feldolgozó könyvek sorát két új kiadvány egészíti ki. Az évszakos kötetek felépítését követő szerkesztésben jelenik meg a Kerek egy esztendő – gyermekirodalom (Tematikus bibliográfia és szöveggyűjtemény a Kerek egy esztendő évszakos köteteihez) című részletes gyermekirodalmi bibliográfiával bővített szemelvénygyűjtemény. Ugyancsak az évszakos kötetek szerkezetét követi a Kerek egy esztendő – adattár (Tematikus adattár és tudásbázis a Kerek egy esztendő évszakos köteteihez) című kisenciklopédia, amely lexikális ismeretekkel segíti az óvodapedagógusokat az óvodai környezeti nevelés témaköreinek feldolgozásában. E két utóbbi kiadványban jelöljük, hogy az évszakos kötetek mely fejezetéhez tartozik egy-egy információ, szócikk vagy szemelvény. Természetesen az évszakos kötetekben is minden témánál utalunk arra, hogy mikor célszerű az adattár használata. Az évszakos kötetek minden fejezetében található irodalmi ajánló, az itt felsorolt irodalmi művek közül színesen kiemelve jelezzük, hogy mely művek teljes szövege található meg a szemelvénygyűjteményben, számtalan további – az adott témához kapcsolódó – irodalmi alkotással és bibliográfiai adattal együtt. Mindkét kötet használatát részletes cím- és tárgymutató segíti. Bízunk abban, hogy a formájában is megújult könyvsorozat – kiegészülve a két új kötettel – az első kiadáshoz hasonlóan hasznos munkatársa lesz minden óvodapedagógusnak a gyakorlati munkában, és segítséget jelent az óvodás- és kisiskoláskorú gyermeket nevelő szülőknek.

Lukács Józsefné - Ferencz Éva - Elmúlt ​a nyár, itt az ősz, kampósbottal jár a csősz
Ősztől ​őszig című négyrészes fejlesztő játékgyűjtemény-sorozatunk első kötete az őszi témájú játékokat foglalja magába. Olyan játékokat gyűjtöttünk össze, amelyek valamennyi óvodai témát átölelik. Felfogásunk szerint az évszak-irányultság miatt a nevelésünk kerete a környezeti tevékenységrendszer. A tevékenységek tartalmát évszakonként rendezzük, az aktualitásokra figyelve. Ez a tervezési alap biztosítja a koncentrációt, lehetőséget ad az állandó ismétlésre, és kapcsolja az új ismeretet a régihez. Különösen igaz ez a visszatérő témák esetében: időjárás, növények és állatok, emberi munkák, közlekedés. Napi életünk így lesz természetes színtere a tanulásnak. Az itt található fejlesztő játékok a helyi óvodai nevelési területek megvalósítását egészíthetik ki. Gyűjteményünk ennek megsegítéséhez ad számos ötletet és játékot, amelyeket mi már kipróbáltunk és bátran ajánlunk. A játékos fejlesztések elsősorban a beszédet, a mozgást, azzal együtt a kognitív képességek kialakulását segítik elő. Mindezek egy témára épülnek, mindig ide térünk vissza vagy utalunk rá (eszközökkel, dalokkal, mondókákkal, helyzetekkel), a fejlesztések ilyen módon komplex formában történnek.

Ferencz Éva - Lukács Józsefné - Játékos ​téli mesés torna az óvodai élet mindennapjaira
A ​Mesés mozgás őszi kötete után itt a következő könyvünk, mely a téli mindennapos testnevelés anyagát öleli fel, mesekeretbe foglalva - hasonlóan az őszi Mesés mozgáshoz. Az itt bemutatott mozgásfejlesztés másképp történik, mint a hagyományos mindennapos testnevelés-foglalkozások során. Sokan írtak már a mozgásfejlesztésről, de abban mindannyian egyetértettek: minden gyerek más, ezért nincs egyedüli módszer a velük való foglalkozásra. Fejlesztőpedagógusként és óvónőként mi is sok mindent kipróbáltunk a saját csoportunkban a mozgásfejlesztés terén, de a gyakorlatban a mesés mozgás bizonyult a leghatékonyabbnak. Tudjuk, milyen nehéz és fárasztó feladat minden nap kigondolni, hogy mit és hogyan mozogjunk! Hogyan lesz a foglalkozás változatos, érdekes, színes a gyerekek számára? Hogyan tudunk mindenkit bevonni a mozgásos feladatokba? A mesés mozgás módszerének alkalmazásával kihasználjuk a játék adta lehetőségeket: a varázslásokat, a szerepjátszást, a dramatikus játékok erejét, a mesét - mindezt a mozgásfejlesztés érdekében. Véleményünk szerint ehhez folyamatosan változnunk kell magunknak is. Alkalmazkodnunk a gyerekekhez a módszer- és eszközválasztásban, a cselekvésbe ágyazott tanulásban - a munkánk így lesz eredményes és élvezetes a gyerekek és magunk számára is. Ötleteinket a Mesés mozgás sorozat köteteiben tesszük közzé, remélve, hogy segíteni tudjuk az óvodapedagógusok, tanítók és az érdeklődő szülők munkáját. Miért ajánljuk a mesés mozgásos tanulást? Mert figyel az aktualitásokra, a környező világ befogadásának témaköreire, a hagyományokra, a jeles napokra - úgy, hogy közben mozgunk, tanulunk és játszunk is. A mesés mozgás örömet, felszabadult játékot, élményt jelent, az egymással való szociális kapcsolat megteremtését segíti elő. A mindennapos mesés mozgást különféle helyeken lehet használni, pl. udvar, csoportszoba, kirándulás stb. Az együttjátszás közben aktívak, motiváltak a gyerekek, beleélik magukat a különböző helyzetekbe és szerepekbe. Ők maguk is részt vehetnek az előkészítésben és az eszközelrakásban - ha ez megoldható -, ezáltal magukénak érzik a játékot, miközben mozognak és játszanak egyszerre. Hogyan épül fel a mesés mindennapos torna? Könyvünkben a hét egy napján felhasználjuk Tótszöllősy Tünde Mozgásfejlesztés az óvodában című szakkönyvének az adott heti nagytestnevelést előkészítő, kiscsoportosoknak szánt járások, futások gimnasztikai feladatait és eszközeit - játékos keretbe ágyazva -, mellyel az a célunk, hogy előkészítsük az ötödik napon a nagytestnevelést. A többi három napon környezeti témához illesztve, komplexen, játékos keretbe ágyazva fejlesztjük a nagymozgásokat, a beszéd- és finommozgást. A mesés mindennapos torna mindig járással, futással kezdődik, majd következnek a mozgásos fejlesztő játékok, mesekeretbe ágyazva. A kicsiknek fontos, hogy a játék egyértelműen záródjon le. Ahogy a mesének is vége van, a mesés tornához is hozzátartozik a határozott befejezés, a légzőgyakorlatok, illetve a lazító feladatok. A mesés torna közben igyekszünk minden eszközt felhasználni a környezetünkből: takarókból barlang lesz, kötélből híd, út, papírkorongokból mocsár stb. Alapeszközeink: szivacslabdák, kötelek, karikák, szalagok, botok, babzsákok, kövek és kavicsok, kuglibábok, melyek játék közben átváltozhatnak bármivé. Ismeretes, hogy a gyerekek a játékban és a mozgásban fejlődnek a legjobban. A pedagógus pályán eltöltött évek alatt megtapasztaltuk, hogy érzelmi és viselkedésbeli problémáik is oldódtak a közös játék által. Fontos számunkra, hogy azokat is bevonjuk, akik visszahúzódóak, esetleg szétrobbantják a játékot - akiknek probléma a közös játékba való bekapcsolódás. Ha be tudjuk vonni a őket a játékos, mozgásos mesével, akkor várhatóan lesz kapcsolatuk a többi gyerekkel és velünk, felnőttekkel is. Fontos szempont az is, hogy mindenki meg tudja oldani a feladatokat, fizikai képességeitől függetlenül, mindenki szerephez juthasson benne és értékesnek érezhesse magát. Természetesen a differenciálás megengedett! Az általunk bemutatott mindennapos mesés torna célja, hogy egy, az óvodában jól használható mozgásformával ismertessük meg az érdeklődőket. Lelje örömét benne mindenki!

Ferencz Éva - Lukács Józsefné - Játékos ​tavaszi mesés torna az óvodai élet mindennapjaira
Mesés ​mozgás című sorozatunk tavaszi kötetében - hasonlóan az őszi és téli részekhez - óvodai környezeti témára épített mindennapos testnevelést fűztünk meseláncba. A mozgásfejlesztés egyre több óvodában kerül fókuszba, válik kiemelt feladattá. Ez azt feltételezi, hogy a pedagógusoknak egyre több ismeretük, tudásuk van a mozgásfejlődésről, -fejlesztésről. Sokan megismerték a mozgás élettani és fejlesztő hatását, ezáltal be is építik az óvodai élet mindennapjaiba. Ebben segítségünkre vannak a pedagógiai szakszolgálatok szakemberei is. A könyveinkben leírt mesés mozgásokban saját jól bevált gyakorlatunkat mutatjuk be, melyet a mindennapos testnevelés-foglalkozások során valósítunk meg. Pár éve találtuk ki és alkalmazzuk ebben a formában a mindennapos testnevelést, saját munkánk megkönnyítésére, saját örömünkre. Az évek során törekedtünk arra, hogy közös szempontokat alakítsunk ki, segítve ezzel a hozzánk csatlakozó kollégáinkat. A következő szempontokra figyelünk a tervezés során: 1. A mindennapos testnevelést mindennap megtartjuk! 2. Időtartama 25-30 perc. 3. A csoport mindkét óvónője, illetve lehetőség szerint a dajka is jelen van, mert így jobban megvalósulhat az óvónői modellnyújtás, segítségnyújtás, differenciálás. 4. Játékos jellege mindvégig megmarad! 5. A játékos keretet, a fejlesztő játékokat mindig az aktuális környezeti témához illesztjük. A mozgásos fejlesztőjátékokat saját, már megírt fejlesztőjáték-gyűjteményeinkből merítjük. 6. A mindennapos testnevelésbe beépítjük a heti testnevelésen használt eszközt (ezzel segítve és gyakorolva az eszközhasználatot). 7. Ezen szempontokat mindketten figyelembe vesszük, de a módszertani szabadságával mindenki maga él! Ezen törekvések betartása tudatosságot, tervezést igényel a mindennapokban. Mindig figyelünk arra, hogy a mindennapos testnevelés jó hangulatban történjen! Az a tapasztalatunk, hogy a környezeti téma anyaga is sokkal jobban beépül a gyermekek tudásába, mert igyekszünk az adott témát sokféle tapasztalási lehetőséggel körbejárni, minél több érzékszervre hatni a mozgás során. Ezáltal az ismeretek sokkal jobban rögzülnek és mélyülnek. Az összefűzött játékok lehetőséget adnak más nevelési területeken hallottak és tanultak megerősítésére is. Saját csoportunkban az így tartott mindennapos testnevelés a nap fontos részévé vált. A gyerekek örömmel vesznek részt a mozgásban, már várják, hogy mozogjanak! Mi magunk is szeretünk játszani, sok-sok sikerélményt ad nekünk, ha nő a gyerekek önbizalma, ügyesednek, bátrabbak lesznek. Nagy segítséget nyújt ebben a "mesés mozgásos játék" mely variálható, megunhatatlan és ezerarcú! Ismerje meg és használja mindenki, aki újat mer és akar kipróbálni saját gyakorlatában! Sokan írtak már a mozgásfejlesztésről, de abban mindannyian egyetértettek: minden gyerek más, ezért nincs egyedüli módszer a velük való foglalkozásra. Fejlesztőpedagógusként és óvónőként mi is sok mindent kipróbáltunk a saját csoportunkban a mozgásfejlesztés terén, de a gyakorlatban a mesés mozgás bizonyult a leghatékonyabbnak. Tudjuk, milyen nehéz és fárasztó feladat minden nap kigondolni, hogy mit és hogyan mozogjunk! Hogyan lesz a foglalkozás változatos, érdekes, színes a gyerekek számára? Hogyan tudunk mindenkit bevonni a mozgásos feladatokba? A mesés mozgás módszerének alkalmazásával kihasználjuk a játék adta lehetőségeket: a varázslásokat, a szerepjátszást, a dramatikus játékok erejét, a mesét - mindezt a mozgásfejlesztés érdekében. Véleményünk szerint ehhez folyamatosan változnunk kell magunknak is. Alkalmazkodnunk a gyerekekhez a módszer- és eszközválasztásban, a cselekvésbe ágyazott tanulásban - a munkánk így lesz eredményes és élvezetes a gyerekek és magunk számára is. Ötleteinket a Mesés mozgás sorozat köteteiben tesszük közzé, remélve, hogy segíteni tudjuk az óvodapedagógusok, tanítók és az érdeklődő szülők munkáját. Miért ajánljuk a mesés mozgásos tanulást? Mert figyel az aktualitásokra, a környező világ befogadásának témaköreire, a hagyományokra, a jeles napokra - úgy, hogy közben mozgunk, tanulunk és játszunk is. A mesés mozgás örömet, felszabadult játékot, élményt jelent, az egymással való szociális kapcsolat megteremtését segíti elő. A mindennapos mesés mozgást különféle helyeken lehet használni, pl. udvar, csoportszoba, kirándulás stb. Az együttjátszás közben aktívak, motiváltak a gyerekek, beleélik magukat a különböző helyzetekbe és szerepekbe. Ők maguk is részt vehetnek az előkészítésben és az eszközelrakásban - ha ez megoldható -, ezáltal magukénak érzik a játékot, miközben mozognak és játszanak egyszerre. Hogyan épül fel a mesés mindennapos torna? Könyvünkben a hét egy napján felhasználjuk Tótszöllősy Tünde Mozgásfejlesztés az óvodában című szakkönyvének az adott heti nagytestnevelést előkészítő, kiscsoportosoknak szánt járások, futások gimnasztikai feladatait és eszközeit - játékos keretbe ágyazva -, mellyel az a célunk, hogy előkészítsük az ötödik napon a nagytestnevelést. A többi három napon környezeti témához illesztve, komplexen, játékos keretbe ágyazva fejlesztjük a nagymozgásokat, a beszéd- és finommozgást. A mesés mindennapos torna mindig járással, futással kezdődik, majd következnek a mozgásos fejlesztő játékok, mesekeretbe ágyazva. A kicsiknek fontos, hogy a játék egyértelműen záródjon le. Ahogy a mesének is vége van, a mesés tornához is hozzátartozik a határozott befejezés, a légzőgyakorlatok, illetve a lazító feladatok. A mesés torna közben igyekszünk minden eszközt felhasználni a környezetünkből: takarókból barlang lesz, kötélből híd, út, papírkorongokból mocsár stb. Alapeszközeink: szivacslabdák, kötelek, karikák, szalagok, botok, babzsákok, kövek és kavicsok, kuglibábok, melyek játék közben átváltozhatnak bármivé. Ismeretes, hogy a gyerekek a játékban és a mozgásban fejlődnek a legjobban. A pedagógus pályán eltöltött évek alatt megtapasztaltuk, hogy érzelmi és viselkedésbeli problémáik is oldódtak a közös játék által. Fontos számunkra, hogy azokat is bevonjuk, akik visszahúzódóak, esetleg szétrobbantják a játékot - akiknek probléma a közös játékba való bekapcsolódás. Ha be tudjuk vonni a őket a játékos, mozgásos mesével, akkor várhatóan lesz kapcsolatuk a többi gyerekkel és velünk, felnőttekkel is. Fontos szempont az is, hogy mindenki meg tudja oldani a feladatokat, fizikai képességeitől függetlenül, mindenki szerephez juthasson benne és értékesnek érezhesse magát. Természetesen a differenciálás megengedett! Az általunk bemutatott mindennapos mesés torna célja, hogy egy, az óvodában jól használható mozgásformával ismertessük meg az érdeklődőket. Lelje örömét benne mindenki!

Lukács Józsefné - Ferencz Éva - Itt ​van az ősz, elmúlt a nyár, kelepel a gólyamadár
Ez ​a gyűjtemény az „Ősztől őszig” sorozat őszi témájú fejlesztőjátékokat tartalmazó kötetének – Elmúlt a nyár, itt az ősz, kampósbottal jár a csősz – gyakorlati útmutatója. A sorozatban olyan fejlesztő játékokat gyűjtöttünk egybe, amelyek az összes óvodai témát átölelik az évszakokra építve. Az évszak-irányultság a tervezési alap, mely biztosítja a koncentrációt, lehetőséget ad az állandó ismétlésre, és kapcsolja az új ismeretet a régihez. A csoportos fejlesztések ötlettárával lehetőséget kapunk arra, hogy a tématerveket még játékosabban dolgozzuk fel. A játékok a gyerekek képességszintjéhez igazodva kínálnak fejlesztési lehetőségeket, mind egyénileg, mind pedig együttes, közös játékkal. Az egyes csoportos fejlesztő játékok egy-egy témára épülnek, és szinte az összes részképességet fejlesztik, ezért ily módon komplex formában történik mindez. A gyerekek gondolkodása az értelmi képességek egyéb összetevői, sajátosságai miatt óvodáskorban tevékenységbe ágyazva, manipulációhoz kötötten fejleszthető eredményesen. A képességfejlesztő játékok és csoportos fejlesztések kellő hozzáértéssel és bánásmóddal a fejlesztés legjobb eszközei, és magukban foglalják az ismeretátadás lehetőségét is.

Lukács Józsefné - Ferenc Éva - Itt ​a tavasz, fut a tél, kis méhecske döngicsél
Óvodai ​játékos fejlesztések kézikönyve és fejlesztő játékok gyűjteménye Ősztől őszig című négyrészes fejlesztő játékgyűjtemény-sorozatunk harmadik kötete a tavaszi témájú játékokat foglalja magába. Olyan játékokat gyűjtöttünk össze, amelyek valamennyi óvodai témát átölelik. Felfogásunk szerint az évszak-irányultság miatt a nevelésünk kerete a környezeti tevékenységrendszer. A tevékenységek tartalmát évszakonként rendezzük, az aktualitásokra figyelve. Ez a tervezési alap biztosítja a koncentrációt, lehetőséget ad az állandó ismétlésre, és kapcsolja az új ismeretet a régihez. Különösen igaz ez a visszatérő témák esetében: időjárás, növények és állatok, emberi munkák, közlekedés. Napi életünk így lesz természetes színtere a tanulásnak. Az itt található fejlesztő játékok a helyi óvodai nevelési programokban megjelenő nevelési területek megvalósítását egészíthetik ki. Gyűjteményünk ennek megsegítéséhez ad számos ötletet és játékot, amelyeket mi már kipróbáltunk és bátran ajánlunk. A játékos fejlesztések elsősorban a beszédet, a mozgást, azzal együtt a kognitív képességek kialakulását segítik elő. Mindezek egy témára épülnek, mindig ide térünk vissza vagy utalunk rá (eszközökkel, dalokkal, mondókákkal, helyzetekkel), a fejlesztések ilyen módon komplex formában történnek.

Lukács Józsefné - Ferencz Éva - Kerek ​egy esztendő - nyár
Az ​óvodáskor értelmileg és érzelmileg igen fogékony korszak. A környezeti kultúra alapvető szokásai és viselkedésformái az óvodában alakulnak ki, ezért a környezeti nevelés rendkívül jelentős szelete az óvodai nevelőmunkának. Kerek egy esztendő című négyrészes sorozatunk nyári kötete - a gyakorlatban kipróbált, jól bevált tevékenységek ötlettára - nélkülözhetetlen módszertani adatbázis a környezeti nevelés komplex céljait és követelményeit magas szinten megvalósítani kívánó óvodapedagógusok számára. Könyvünk fejezetei a magyar néphagyományokon alapulnak, és érintik az óvodai jeles napokat is. Kiemelten fontos szerepet kap az egészségtudatos magatartás kialakítása. A gyerekeket körülvevő világ megismerésében a közvetlen megfigyelésre és tapasztalatszerzésre építünk.

Lukács Józsefné - A ​részképességek játékos fejlesztése az óvodában - Ősz
A ​részképességek azok az alapvető képességek, amelyek segítségével a magasabb rendű pszichés funkciókat differenciáltan ki tudjuk alakítani - pl. a beszédet vagy a gondolkodást -, és a fejlődés egy későbbi szakaszában ezek képezik az olvasás, az írás, a számolás és az adaptív viselkedés alapját. A részképesség-gyengeségek korai felismerésével és befolyásolásával megakadályozhatjuk vagy enyhíthetjük az iskolai tanulási és magatartási zavarokat, elősegíthetjük a tehetség kibontakozását. A pszichikus funkciók intenzív érése az óvodáskorra esik, ezért az optimális fejlesztésük is óvodáskorban a legcélravezetőbb. Lukács Józsefné - az Ősztől őszig és a Kerek egy esztendő sorozatok társszerzője - új könyvsorozatának első kötete ebben a fejlesztő munkában nyújt segítséget az óvodapedagógusoknak. A könyvben található közel háromezer fejlesztő játék illeszkedik az aktuális környezeti témához, hisz e köré épül az óvodában valamennyi műveltségterület, így valósítható meg jól a komplexitás. Ugyanakkor az egyes témákhoz - pl. időjárás, öltözködés, egészség-betegség stb. - kapcsolt feladatok többsége nem csak ősszel, hanem a többi évszakban, más témaköröknél is kitűnően felhasználható, ezt minden fejezetben jelezzük is olvasóink számára. A környezeti témához illesztett fejlesztés könnyen megvalósítható a nap folyamán bármikor, mert nincs szükség arra, hogy a gyereket kiemeljük megszokott környezetéből. A játékok részképesség-területekhez vannak besorolva - egy-egy játék akár több részképesség-terület fejlesztését is megvalósítja -, és felhasználhatók játékidőben és udvari játék során egyaránt. E Könyvünk segítségével az óvónő egy adott témán belül részképesség-területenként összeállíthatja a napi vagy heti fejlesztő játékokat aszerint, hogy a csoportnak, az egyes gyerekeknek milyen területen van szüksége fejlesztésre.

Kollekciók