Ajax-loader

Gál Róbert könyvei a rukkolán


Gál Róbert - Köves József - Labdarúgás ​alulnézetben
Már ​az autóbuszban megkezdődik az ünneplés. Az intéző ott áll a lépcső mellett, kihúzott mellkassal, szinte megfeszül rajta a Vízgazdálkodás felirat a vállalat emblémájával: a VVSK középső, cizellált betűiből domborodó hullámokkal. Átizzadt mezben érkeznek a fiúk egymás után: Maros, Hubert, Dákia, Cseh Gyuri... Osváth, az intéző sorban megöleli őket, Dákait hátba is veregeti. - Oké voltál, apuci! - mondja, és felsegíti a fiút a lépcsőn. Ő maga legutoljára száll be. Diadalittasan körülnéz, majd int a pilótának, hogy indulhatnak... A busz rákanyarodik a Szentendrei útra. Egymás után maradnak mögöttük a szürke gyárkerítések. Hátul a sarokban valaki énekelni kezd. Dörmögve, halkan kezdi, majd hirtelen, váratlanul fölerősödik a hangja.

Gál Róbert - Óh, ​lányka, óh, lánykám...
Lehár, ​az operett fejedelme "A zenés színpadnak három műfaja van: opera, operett és Lehár!" - írta több német méltatója közül az egyik az operett fejedelméről. Lehár magyar kapcsolatairól, kötődéseiről azonban ez az első átfogó értékelés, pedig Komáromban született, és sokáig nem is tudott németül. A könyv ismerteti Lehár valamennyi operettje magyarországi bemutatójának történetét, a századforduló utáni békeévek, a világháború, majd az 1920-30-as évek színházvezetői és Lehár közötti kapcsolatokat. Új elemeket tár elénk Lehár és öccse, a royalista Antal viszonyáról, Kálmán Imrével ápolt kapcsolatáról és tragikusan rövid barátságáról Puccinival. Számos anekdotával állít emléket Lehár Ferencnek és színészeinek (Fedák Sárinak, Rátkai Mártonnak és másoknak), majd kitekint napjaink hazai Lehár-kultuszára is.

Gál Róbert - Odavagyok ​magáért...
Fényes ​Szabolcs, a 20. század harmincas éveitől a klasszikus magyar operettmuzsika folytatója írt operettet, musicalt, filmzenét, táncdalt, stb. Első operettje, a Maya sikere napjainkig és még sokáig tart. A címszerepet a bemutatón Honthy Hanna, majd 1945 őszén Karády Katalin, később Tolnay Klári, Lehoczky Zsuzsa játszotta. A Tóparti látomástól a Csendes otthonig 129 filmhez írt kísérőzenét. (Mária nővér; Küldök néked egy nápolyi dalt; Tóparti látomás; Álmaimban valahol; Csendes otthon; Összecsendül két pohár; Kétszer kettő néha öt; Túl szép, amit te adsz; Fűre lépni szabad; Rejtély; Esős vasárnap; Fogj egy sétapálcát; Szerelmes biciklisták; Te szeress legalább; Mese a 12 találatról; Csak egy kis emlék.) A legendás hírű zeneszerző életét dolgozta fel Gál Róbert, hatalmas kutatómunkával.

Gál Róbert - Szeressük ​egymást, gyerekek
A ​magyar slágerzene különös alakja volt Seress Rezső. Az egyetlen igazi magyar világsláger szerzője, amelynek jogdíjaiból azonban nem részesülhetett. Játékával és énekével pályája során két vendéglő, a Kulacs és a Kispipa közönségét is elbűvölte, de dalai lekottázására testvéri és baráti segítséget is igénybe kellett vennie. Munkaszolgálatosként megjárta a frontot, szülei viszont nem élték túl a deportálást. A mellékletről meghallgatható dalai pesszimizmusáról árulkodnak, ami érthetővé teszi, miért is siettette sikerei csúcsán a földi léttől való elválást. Pedig ő írta a könyvünk címéül választott slágert is..

Gál Róbert - Mi ​muzsikus lelkek
Gál ​Róbert "Mi, muzsikus lelkek" című kötetéből Zerkovitz Béla komponista, szövegíró, egykori színidirektor életét és munkásságát ismerheti meg a zeneszerető közönség.

Gál Róbert - Túl ​az Óperencián - Kálmán Imre regényes élete
"Kálmán ​Imre muzsikájában nyomon követhető valami elementáris zsenialitás. Neki a zsenik panteonjában van a helye. Nem a mesteremberekében, nem abban a panteonban, ahol a különböző műfajok becsületes mesterei pihennek, hanem abban, ahol a zsenik nyugszanak." (Szinetár Miklós)

Gál Róbert - Délibábos ​Hortobágyon
Huszka ​Jenő, Bakonyi Károly és Martos Ferenc, a Bob herceg című operett szerzői 1903-ban. Ez a darab alapozta meg a magyar operettmuzsika világhírét. Magyaros ízű műveivel Huszka Jenő - aki fél évszázada hunyt el - fordulatot hozott az operettmuzsikában, legismertebb műveit ma is játsszák, slágerei rendkívül népszerűek, és a szerzői jogvédelem terén is elévülhetetlen érdemei vannak. Mindezt híven dokumentálja életregénye.

Gál Róbert - Muzsikáló ​pesti éjszaka
Csak ​néhány éve ért véget a háború. Minden bizonytalan, mindenki a helyét keresi. A nagykörúti EMKE már megtalálta. Éjszakánként ott játszik Tabányi, ott énekel Honthy, ott mókázik Latabár. És megjelennek a fiatalok: Csikós Rózsi, Mednyánszky Ági, Záray Márta és Vámosi János. "Ott minden muzsikál, a szív, a szem, a száj..."

Gál Róbert - A ​szenvedély muzsikája
Kálmán ​Imre élete, sorsa, muzsikája és utóélete elevenedik meg a könyvben. Szenvedélyes életet élt, különös sors jutott neki osztályrészül, hallatlanul népszerű muzsikáját már száz éve kedveli ország-világ. Életének érdekességei elevenednek meg szóban és képben a könyv lapjain, nagy slágerei pedig a legnépszerűbb előadók (Fedák Sári, Király Ernő, Honthy Hanna, Rátonyi Róbert, Zentay Anna és sokan mások) tolmácsolásában hallhatók a mellékelt CD-n. Egy évszázad hazai bemutatóiról, köztük a ma is futó előadásokról készült fényképalbum fotói is igazolják: mennyire örök Kálmán Imre operettvilága.

Gál Róbert - Latyi
"...Ha ​a kis Latyi nevét kiejtik, elmosolyodik mindenki, esetleg el is neveti magát. Az az ócska igazság, hogy a komikusok a legszomorúbb emberek, az megbukik a kis Latyi esetében. Ő maga a született jókedv, mint lével az őszibarack, úgy teli van ő vidámsággal. Ez az ő vidámsága ragad el rögtön a nézőtéren, elég meglátni a kis Latyit, hogy földerüljön minden lélek..." Szép Ernő

Kollekciók