Ajax-loader

Sheila Kohler könyvei a rukkolán


Sheila Kohler - Becoming ​Jane Eyre
The ​year is 1846. In a cold parsonage on the gloomy Yorkshire moors, a family seems cursed with disaster. A mother and two children dead. A father sick, without fortune, and hardened by the loss of his two most beloved family members. A son destroyed by alcohol and opiates. And three strong, intelligent young women, reduced to poverty and spinsterhood, with nothing to save them from their fate. Nothing, that is, except their remarkable literary talent. So unfolds the story of the Bronte sisters. At its centre are Charlotte and the writing of Jane Eyre. Delicately unraveling the connections between one of fiction's most indelible heroines and the remarkable woman who created her, Sheila Kohler's Becoming Jane Eyre will appeal to fans of historical fiction and, of course, the millions of readers who adore Jane Eyre.

Sheila Kohler - A ​Brontë lányok
A ​Brontë nővérek – Charlotte, Emily és Anne – irodalmi munkásságukkal már első könyveik megjelenése óta szűnni nem akaró csodálkozásra és csodálatra késztetik olvasóközönségüket. Kiadásuk idején, a viktoriánus korban sokan nyíltan kételkedtek benne, hogy a Brontë név alatt a könyvesboltokba került és viharos gyorsasággal elkapkodott regényeket csakugyan hölgyek írták, nem pedig férfiak, hiszen az írói mesterséget (és persze magát az írói vénát) akkoriban a legtöbben az urak előjogának tekintették. Az is szóbeszédre okot adó, igazi rejtély, vajon hogyan volt képes ilyen mélyen emberi, „férfiasan” okos történeteket papírra vetni egy isten háta mögötti, unalmas yorkshire-i faluban három tapasztalatlan, romlatlan vidéki papkisasszony? A legfőbb kérdés azonban, amely a Brontë lányok művészete kapcsán mindmáig gyakran felmerül: hogyan sikerülhetett első nekifutásra olyan klasszikus remekműveket alkotniuk, amelyeket azóta sem kellett leporolni, mert életkortól függetlenül ma is élvezetesnek, friss szelleműnek és elgondolkodtatónak tartja őket az olvasó, s a műveikből készült filmeket is időről időre sikerrel tűzik műsorukra a mozik és a tévécsatornák. (A Jane Eyre-ből számtalan film, musical, opera és más színpadi mű készült, legutóbbi filmfeldolgozását Cary Fukunaga rendezésében, 2011 márciusában mutatták be az USA-ban; a Peter Kosminsky rendezte, Juliette Binoche főszereplésével vetített, 1992-es Üvöltő szeleket pedig minden idők legjobb filmjei között tartják számon). Aki kíváncsi e rejtélyek magyarázatára, és persze a Brontë nővérek életére és titkaira, azoknak ajánljuk Sheila Kohler nagy sikerű könyvét, amelyben felidézi a testvérek gyermekkorát, a sajátos képzeletvilágukat tápláló közös gyökereket, gyerekes civódásaikat, majd későbbi ambícióikat és irodalmi próbálkozásaikat, amelyekhez anyagi háttérrel és édes-keserű, sőt olykor pikáns élményekkel nevelőnőként szerzett tapasztalataik szolgáltak. „Tele van sötét érzékiséggel és vággyal, és a ki nem mondott dolgok feszültségével. A regény stílusa eltér Charlotte Brontë Jane Eyre-jétől, hangvételében és szellemében mégis ugyanazt a világot idézi.” - Amy Tan amerikai írónő

Sheila Kohler - Cracks
A ​group of South African women who were all members of a boarding-school swimming team revisit a shared and haunted past in Kohler's polished, compact and chilling third novel. Summoned by their old headmistress after developers threaten the school's grounds, 12 middle-aged women return to the rural South African terrain of their childhoods. They were the last to see the team's star, Fiamma, just before she disappeared forever into the barren Transvaal veldt around the school. Kohler's short chapters alternate scenes from the reunion with flashbacks to their youthful companionship and rivalry. The group includes Di Radfield, the team captain; the bookish Ann Lindt; Sheila Kohler, an American (who shares the author's name and her vocation); pretty Meg Donovan; and others only briefly seen. Their swimming coach, Miss G, guides the students closely and manipulatively, showing an interest that borders on the sexual. When Fiamma Coronna, an Italian girl who claims royal lineage, joins the team, Miss G exalts her over the rest of the swimmers, creating at first competition, then resentment, along with sexual jealousy. Kohler (The House on R Street) narrates the story in the first-person plural: "We always had cramps in our toes. Our hair was always wet. Our hands were always damp and cold and our fingers crinkled." The curt "we" and Kohler's clipped, effective descriptions generate an abiding sense of myth, collective experience and collective guilt. At the same time, these tactics prevent readers from growing attached to any one individual, asking us to focus instead on the novel's rich mood. The result is a narrative at once powerful and hollow, an extremely well-made technical experiment. Finding at last how and why Fiamma vanished, some readers will feel the experiment justified; others may feel she was never really there.

Sheila Kohler - Bluebird, ​or the Invention of Happiness
A ​sweeping historical novel, Bluebird, or the Invention of Happiness is based on the life of Lucy Dillon, an eighteenth-century French aristocrat. Wrenched from the court of Marie Antoinette by the Reign of Terror, the brave and resilient Lucy escapes with her family to the freedom and hardships of a newly independent America where, on a dairy farm in the Hudson River Valley, she discovers a new life - and her true self.

Kollekciók