Ajax-loader

James Jones könyvei a rukkolán


James Jones - Most ​és mindörökké
A ​terjedelmes regény cselekménye Hawaiion játszódik, 1941-ben, egy amerikai támaszponton. Hősei túlnyomórészt egyszerű emberek, közkatonák, de igazi hőse talán nem is egyetlen ember, hanem egy teljes gyalogosszázad, amelyben az aljasságtól a heroikus emberi tisztességig megtalálható egy kis emberi közösség teljes erkölcsi skálája. A cselekmény a század mindennapi életének ábrázolása, s ennek során Jones könyörtelen kritikát gyakorol az amerikai hadsereg brutális, az emberi méltóságot semmibe vevő módszerei, fasiszta tendenciái felett. Ebben a hadseregben a gyűlölet mély szakadékai választják el egymástól a legénységet, az altiszteket és a tiszteket - lélekölő, pokoli világ ez, amely minden tisztességes embert katasztrófába kerget. Bár ebben a sötét világban is fel-felcsillan az emberi melegség, a humor, a regényt a tragikus alaphang jellemzi. Jones széles körképében nemcsak a második világháborús jelen időt érzékelteti, hanem megeleveníti a háborút közvetlenül megelőző amerikai múltat is - a nagy gazdasági válság általános illúzióvesztését és erkölcsi zűrzavarát: mindazt, amiből a mai Amerika ellentétekkel és ellentmondásokkal teli társadalma és világméretű hatalmi politikája kinőtt. Jones a XIX. század nagy epikus hagyományának méltó örököse. Regénye - hatalmas körképével, epikus távlatával, alakjainak gazdag egyénesítésével, tragikus emberi tisztaságeszményével - felejthetetlen élmény az olvasó számára.

James Jones - Szerelem ​az Antillákon
Lucky ​gyönyörű és okos, csak nincs értelme az életének. Ron tehetséges és sikeres csak az igazi nő, a társ hiányzik neki. Találkozásuk csillogó kalandnak indul, és mire felocsúdnak észre kell venniük, hogy az érzelmek láncra verték őket. Ám a férfi életében van egy idősebb asszony, aki nemcsak istápolja, de őrülten, betegesen szereti őt. Tombolnak a szenvedélyek az Antillák festői szigetvilágban, őrjöngő viharok követik egymást, a kölcsönös féltékenység emészti mindkettőjüket, s különös, félbolond barátok sem alkalmasak arra, hogy csillapítsák bennük a tüzet. Apró tragédiák györtrik őket, s mire minden elrendeződik, két megváltozott ember hagyja maga mögött a romantikus szigetet.

James Jones - Rohanva ​jöttek
Dave ​hazatér a háborúból, megérkezik a szülővárosába, ahonnan sok évvel ezelőtt el kellett jönnie. Több mesterséget is végigpróbált, aztán Kaliforniában, a filmstúdiók tájékán kötött ki, írással próbálkozott, s nem is sikertelenül. És most, a kisvárosban megint találkoznia kell sikeres üzletember bátyjával, a rokonokkal, és a régi barátokkal, akik alig ismerik őt, hiszen más emberré váltak, akárcsak ő maga. Minden más lett körülötte, az új ismerősök mintha egy idegen bolygóról származtak volna ide. Dave keresi a helyét, de hiába, üres lett körülötte a világ. Ismét írni kezd, igaz kevés meggyőződéssel, téblábol, szerencsejátékba, ivászatba, méltatlan szerelmi kapcsolatokban menekül, és közben megszeret egy lányt, ám vele sem értik meg egymást, a múltjuk mindkettőjüket megbéklyózza. A remény hogy végre ki tud törni a testi-lelki tespedésből, csak néha csillan fel Dave előtt. Aztán dönt: elvesz egy olcsó kis nőt, akivel jó volt neki, azt hiszi hogy így talán révbe ér. De közben persze érzi hogy a házasság menekülés volt csupán, a kudarcok kudarca, amit nem követhet más csak a bukás, a tragédia.

James Jones - A ​veszély íze
Davies, ​a magándetektív egy bonyolult feladat sikeres elvégzése után egy görög szigetre érkezik, hogy távol a világtól megpihentesse fáradt idegeit, hogy szabadulni próbáljon magánélete kínzó gondjaitól. Különös társaságba csöppen: félbolond ingyenélők, gazdag háborodottak, hülye hippik veszik körül, és felbukkan egy titokzatos szépasszony is aki rögtön kiveti a hálóját a jóképű férfira. A kellemesen induló nyaralás azonban nem sokáig marad zavartalan, a detektív fej nélküli hullára bukkan egy előkelő hotel kertjében. Bár mindent megtesz azért, hogy békén hagyják, akaratlanul belekeveredik az eseményekbe, s noha esze ágában sincs nyomozni, mégis rákényszerül, mert rájön, hogy az ő élete sincs már biztonságban. Kopóösztöne magával ragadja, s megdöbbentő fordulatok után kideríti, hogy egy nemzetközi kábítószercsempész bandával került életveszélyes kapcsolatba, és éppen azokban kell csalódnia, akikben a legjobban bízott...

James Jones - Fütty
Kórházhajó ​érkezik a csendes-óceáni hadszíntérről Amerikába. Utasai között van négy fiatal katona, akik már ismerősek az olvasó számára: A szerző Most és mindörökké című regényének főhősei ők, bár a nevüket az író megváltoztatta. Testileg-lelkileg összetörtek, kiégtek,úgy érzik, cserbenhagyták harcoló társaikat. És az otthon földje sem hoz megnyugvást számunkra, hiszen az élet sokszorta bonyolultabb, kiismerhetetlenebb itt, mint a fronton. Futó szerelmek, kalandok, szörnyű csalódások váltogatják egymást, a kiúttalanság érzése egyre jobban úrrá lesz rajtuk, sejtik hogy az életük így vagy úgy bevégeztetett...

James Jones - Arthur Miller - A ​pisztoly / Éjjeli műszak
Két ​nagy amerikai író James Jones és Arthur Miller egy-egy kisregényét kapja kézhez ebben a kötetben az olvasó. Közös bennük hogy mindkettő a második világháború alatt játszódik, Jonesé a csendes-óceáni fronton, Milleré a New York-i kikötőben. A Hawaii szigetén állomásozó amerikai katonaság a Pearl Harbor bombázását követő napokban elfoglalja védelmi állásait és felkészül a japánok partraszállására. A meddő várakozás felszültsége megbontja a valóság arányait, elmossa a háború valóságos okát és céljait, elszabadítja az emberek fantáziáját, s a szamurájkarddal közeledő ellenséget emberfeletti méretekre nagyítja: a Richard Mast közlegény tulajdonában maradt pisztoly birtoklása élet-halál kérdése lesz. Az éjjeli műszak hőse hajólakatos a hátországban, a háború feszültségeiből mit sem érez, csak egyéni sorsa érdekli úgy-ahogy, munkaidejét legszívesebben átaludná, de váratlan találkozása az igazi, emberi kötelességtudattal egész addigi életét meghazudtoló, példamutató felelősségvállalásra sarkallja.

James Jones - Az ​a mámoros május
Párizs ​utcáin barikádok épülnek, a Sorbonne diákjai lázadnak minden ellen, ami a megcsontosodott rendet és értékeket képviseli. Az általános ribilló nem kíméli a francia fővárosban élő amerikai művészcsalád életét sem: régen a hamu alatt parázsló szenvedélyek törnek felszínre, nemzedéki ellentétek robbannak ki, megjelenik egy gyönyörű fekete lány, gyönyörű ígérete a nagy szerelemnek. Aztán a barikádok eltűnnek Párizs utcáiról, ám a család és a körülötte tengő-lengő furcsa figurák nem folytathatják ott, ahol abbahagyták: számukra a mámor májusa a csalódásé, a tragédiáé lett. A Most és mindörökké világhírű írójának ez a műve egy életérzés, egy értelmiségi nemzedék válságának és csődjének megragadó szépségű leírása, a nyugati "nagy nemzedékek" magára ébredésének lebilincselő regénye.

James Jones - A ​halál szele I-II.
James ​Jones nagyszerű, fejedelmi rögeszméje a háború volt... Igazi emlékműve nem is lehet más, mint A halál szele - ez a purgatórium, katartikus mű a felvillanó emlékekben és delíriumban állandóan és fenyegetően jelen lévő harcról, csatatérről, pusztításról. Kórházhajó érkezik a csendesóceáni hadszíntérről Amerikába. Utasai között van négy fiatal katona, akik már ismerősek az olvasó számára: a szerző Most és mindörökké, és A vékony vörös vonal című regényeinek főhősei ők, bár a nevüket az író megváltoztatta. Testileg-lelkileg összetörtek, kiégtek, úgy érzik, cserbenhagyták harcoló társaikat. Az otthon földje sem hoz megnyugvást számukra, hiszen az élet sokszorta bonyolultabb, kiismerhetetlenebb itt, mint a fronton volt. Futó szerelmek, kalandok, szörnyű csalódások váltogatják egymást. A kiúttalanság érzése egyre jobban úrrá lesz rajtuk, sejtik, hogy az életük így vagy úgy bevégeztetett... Eddig Strange gondosan kerülte a nőket Luxorban. Úgy érezte, ennyivel tartozik feleségének. De ez egyáltalán nem ment olyan könnyen. Itt Luxorban sokkal nagyobb erőfeszítéseket igényelt távol tartani magától a nőket, mint felcsípni és megkúrni őket. A városban nyüzsgött a szabad préda. Szegecselőnők. Hegesztőnők. Esztergályosnők. Mind gátlástalanul vadászott a katonákra, mindegy volt, hogy egy hétre, vagy csak egy éjszakára. Mivel váltott műszakban dolgoztak, az ember éppúgy horogra akadhatott reggel nyolckor, mint délután, vagy este. Sokan nem is dolgoztak, csak jártak egyik buliról a másikra, egyik hotelszobából a másikba. Kemény munka volt nem felszedni őket, vagy megakadályozni, hogy ők felszedjék az embert. Strange mégis ellenállt. Harmadszor is otthon volt. (Otthon?) Nem sok változást tapasztalt. Linda Sue éppoly hűvösen és közönyösen viseltetett a hálószoba-ügy iránt, mint első alkalommal. Bár soha nem mondott nemet. Viszont Strange egyre kevesebb kedvet és vágyat érzett magában a szex iránt. Egyszerűbb volt befordulni és aludni, vagy lemenni abba a soha nem üres konyhába és inni még egy sört... Amikor Winch visszatért a tengerentúlról, eleinte erős, szinte leküzdhetetlen vágy élt benne, hogy amíg alszik, a párnája alatt ott legyen egy bajonett, vagy egy 45-ös pisztoly. Ennek semmi értelme nem volt. Csak megnyugtató volt, mint a kisgyereknek a kedvenc takarója. Winch a régi századánál leírta a pisztolyát, mintha elvesztette, vagy ellopták volna, és igazán nem volt nagy dolog egy bajonettet beszerezni. A San Franciscó-i kórházban néhányszor tényleg valamelyikkel aludt, de azután leszokott róla. De mindkettő ott volt még a holmija között, és újabban a vágy visszatért, olyan erővel, hogy csak Carol jelenléte tudta megakadályozni benne, hogy párnája alatt fegyverrel aludjon. Azon a pár éjszakán, amit egyedül töltött a szállásán, egyszerűen nem tudott a vágynak parancsolni. Olyan megnyugtató érzés volt a fém melegét érezni a párna alá dugott kezében, amikor elnyomta az álom. A rémálmokból azonban mostanra már három volt. Három különböző rémálom. Nem volt egyetlen éjszaka sem, hogy ne gyötörte volna valamelyik. És újabban kezdett előjönni akkor is, ha ébren volt, áttört a valós világba...

James Jones - A ​vékony vörös vonal
A ​könyvben Jones hősei a szemünk láttára változnak át, hal ki belőlük a naivitás, válik életveszélyesség a civil életben megszokott magatartás, lesz ön- és közveszélyes a patetikus hősiesség. Az "automaták" a harcok során megtanulják milyen a "harci láz", kialakul bennük az az embertelen fásultság, mely képessé teszi őket arra, hogy kibírják a bevetéseket, az embertelen feszültséget - feltéve ha túlélik azokat. Jones leleplezi a többi "automatát" is, az emberek, különböző társadalmi rétegek, országok, táborok, az otthoniak, a hivatalok, karrierek hosszú sorát, ami ezt a kis csapatot, a C-mint Charlie - dandárt egyre nyomja előre, hogy sivár, nyílt terepen, ritkás fűcsomók mögé lapulva, hegynek fölfelé nekirohanjanak a rájuk irányított géppuskáknak és ágyúcsöveknek. Ez a láncolat teszi őket ágyútöltelékké.

James Jones - The ​Thin Red Line
The ​Thin Red Line is author James Jones's fictional account of the World War II Galloping Horse portion of the Battle of Mount Austen, specifically Hill 53, during the Guadalcanal campaign, which he experienced firsthand in the United States Army's 25th Infantry Division. The novel has been adapted for motion pictures twice, first in 1964 and then in Terrence Malick's 1998 adaptation. Like Jones's two other World War II novels, the story focuses on a number of characters and their differing reactions to combat; the central characters are actually the same in all three books but their names have necessarily been changed, particularly because of various deaths in From Here to Eternity. While none of the characters are particularly attractive or warm, Jones effectively conveys the alienation and horror that characterized the Pacific theatre of war for the American Army rifleman. Instead of a conventional military adventure story, the author presents a more realistic depiction of battle where ordinary people experience a mix of murder, fear, homosexuality, dread, helplessness, frustration, meanness, terror, and emptiness. The novel depicts (but is careful not to judge) acts most readers would consider repellent, such as disinterring a Japanese corpse for fun, summarily executing Japanese prisoners or extracting gold teeth from corpses. These acts are shown as natural reactions to the soldiers' environment. The novel explores the idea that, despite the mass use of humanity, modern war is a very personal and ultimately lonely experience in which each soldier suffers the emotional horrors of war by himself.

James Jones - From ​Here to Eternity
Diamond ​Head, Hawaii, 1941. Pvt. Robert E. Lee Prewitt is a champion welterweight and a fine bugler. But when he refuses to join the company's boxing team, he gets "the treatment" that may break him or kill him. First Sgt. Milton Anthony Warden knows how to soldier better than almost anyone, yet he's risking his career to have an affair with the commanding officer's wife. Both Warden and Prewitt are bound by a common bond: the Army is their heart and blood . . .and, possibly, their death. In this magnificent but brutal classic of a soldier's life, James Jones portrays the courage, violence and passions of men and women who live by unspoken codes and with unutterable despair. . .in the most important American novel to come out of World War II, a masterpiece that captures as no ther the honor and savagery of men.

Kollekciók