Ajax-loader

Thomas Mann könyvei a rukkolán


Thomas Mann - A ​Buddenbrook ház
Thomas ​Mann első nagy regénye, A Buddenbrook ház 1901-ben jelent meg, és csakhamar világhírűvé tette az akkor huszonöt éves írót. A regény a nagypolgárság világáról, belső válságáról szól sok önéletrajzi vonatkozással. A Buddenbrook ház egy lübecki kereskedőcsalád alkonyának regénye. "Személyes családi tapasztalataimat stilizáltam regénnyé, bár azzal az érzéssel, hogy van benne valami irodalmi, vagyis szellemi, vagyis általános érvényű, de nem is sejtve, hogy miközben egy polgári ház szétzülléséről írtam regényt, hírt adtam a nagy széthullásról, egy korszak végéről, egy kulturális, társadalomtörténeti cezúráról" - nyilatkozta később Thomas Mann erről a könyvéről. A korszakos hanyatlás négy nemzedék sorsában tükröződik. Az energikus és kétely nélküli cselekvőkészséget a cég utolsó gazdájában, Thomas Buddenbrookban felváltja a belső bizonytalanság, az önelemző hajlam - üzletemberi és közéleti tevékenységét egyre inkább úgy játssza el, mint színész a szerepét. Fia pedig, a kis Hanno, akiben a család biológiai elerőtlenedése és egyszersmind fokozódó művészi érzékenysége kiteljesedik, már nem csak a neki szánt szerepre, a cég új felvirágoztatására, hanem a hétköznapi élet puszta elviselésére is alkalmatlan - halála véget vet a Buddenbrookok történetének, amely egyúttal csakugyan egy korszak, a polgárság nagy, de pusztulásra ítélt korszakának története is.

Thomas Mann - A ​kiválasztott
A ​kiválasztott témáját Thomas Mann a Gesta Romanorumból meríti. A regény szinte változtatás nélkül követi a középkori legenda meglepő, már-már bizarr cselekményét. A hercegi testvérpár Wiligis és Sibylla bűnös szerelméből születő, a sors kegyére bízott, kitaszított gyermek férfivá serdül, s az ördögi erők kegyetlen akaratából saját anyját veszi feleségül. A kettős vérfertőzést felismerve Gregorius elképesztően súlyos vezeklést vállal. Tizenhét esztendeig él egy kopár sziklaszirthez bilincselve, jóformán minden táplálék nélkül, míg végül az éhségtől, szomjúságtól szinte mormotává zsugorodik. A bűnhődést teljes bocsánat követi: Szert Péter trónjára emelik, s mint pápa feloldozhatja anyját és önmagát a szörnyű vétek alól. A regény és legenda közti alapvető különbség azonban az, hogy Thomas Mann nem a dogmatikus kiválasztást, predesztinációt igazolja, hanem az emberi élet érdemen és szerencsén alapuló, mégis kiszámíthatatlan változandóságát mutatja be.

Thomas Mann - Az ​elcserélt fejek / Halál Velencében
Századunk ​egyik legnagyobb írójának két elbeszélését kapja az olvasó e kötetben. Az elcserélt fejek indus legenda, pontosabban ennek - Szabó Ede találó jelzőjével - "fennkölten komolytalan" átköltése. A keleti misztika színeivel játszó szerelmi történet - a fehér civilizáció ridegebb nyelvén - a párkeresés keserveiről vall. A szépséges Szitát hozzáadják az okos fejű és szép szavú Sridámanhoz, de ő vonzódik az erős testű Nandához is. Ebből aztán véres és csodás bonyodalmak származnak. Az egyszerre banális és mélységes mély, komoly és ironikusan komolyodó, mosolykeltő és tragikus végű elbeszélést az ösztönök és indulatok párás melege lengi át. A Halál Velencében - a kötet másik darabja - viszont hűvös és európai. Legalábbis ez jellemzi Gustav Aschenbachot, a köztiszteletben álló porosz írót, aki egy dolgos és fegyelmezett életen át alkot klasszicista műveket a mértéktartás, az erkölcs és a szépség dicséretére, s akin elfojtott ösztönvilága bosszút áll, ferdült, beteges vágyak szolgájává alacsonyítva őt. A tudat ellenőrzése alól kitörő ösztönök végül a halálba vezetik Aschenbachot.

Thomas Mann - Egy ​szélhámos vallomásai
Felix ​Krull, a selma-regények örököse ügyesen szedi rá a világot, de közben ő maga is áldozat: a csaló önmagát is becsapja. A szigorú tollú és komoly Thomas Mann az irónia fegyvereibe öltözötten nagyszerű karakterrajzok galériáját kínálja, egy izgalmas cselekmény fonalán...

Thomas Mann - Tonio Kröger / Mario és a varázsló / Halál Velencében
Az Európa Könyvkiadó 1991 szeptemberében indította el megújított, külsejében is vonzóbb sorozatát. Alaposan, minden részletre kiterjedő figyelemmel tervezte meg az összeállítást, hiszen a világirodalom és a magyar irodalom remekműveinek kiadásával egyszerre kíván segítséget nyújtani tanárnak, diáknak s valamennyi felnőtt irodalomkedvelőnek. Műköltészeti és népköltészeti alkotások, versek és novellák, kisregények, regények és drámák kínálnak maradandó olvasmányélményt fiataloknak, idősebbeknek egyaránt.

Thomas Mann - Három Novella
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Thomas Mann - Novellák
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Thomas Mann - Novellák I-II.
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Thomas Mann - Jákob
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Thomas Mann - Fiorenza
1904-ben ​született „Fiorenza” című drámája, melynek 1907 májusában tartották az ősbemutatóját a Frankfurt am Main-i Színházban.

Thomas Mann - Bekenntnisse ​des Hochstaplers Felix Krull
Felix ​Krull ist der Schelmenroman unserer Zeit. Wir wüßten auch aus weit entlegeneren Zeiträumen nirgendwo ein so schelmisches Schelmenstück und ein so elegantes, geistvolles, kluges, farbenvolles und spannendes anzugeben, wie es dieser Felix Krull ist. Indem er einen Menschen schildert, der völlig außerhalb ihrer Moralgesetze steht, aber doch auf das amüsanteste und scharfsinnigste über sie moralisiert, wächst der Roman zu einer bedeutenden Kritik der Epoche und erschafft eine Galerie von menschlichen Typen, die diese Kritik höchst lebendig illustrieren. Die Fülle und originelle Konstruierung dieser Typen ist erstaunlich. Es gibt Stellen im Felix Krull, die Anwartschaft auf immerwährende Berühmtheit haben.

Thomas Mann - Wälsung-vér
Részlet ​a könyvből: Hét perc hiányzott tizenkettőhöz, Wendelin tehát az elsőemeleti előcsarnokba ment és a gonghoz nyúlt. Ott állt szétterpesztett lábbal, ibolyaszínű térdnadrágjában, a halaványra koptatott imaszőnyegen és nagyokat sújtott a verővel a fémtányérra. A vad, kannibáli és céljához túlméretezett érces lárma mindenhová elhatolt: a jobb- és baloldali szalonba, a billiárdterembe, a könyvtárszobába, le és föl a ház minden zugába, melynek egyenletesen fűtött levegőjét édes és egzotikus párfőm itatta terhessé. Végre csönd lett és Wendelin még hét percig egyéb dolga után látott, mialatt Florian az ebédlőben az utolsó simításokat végezte a tökéletesen elkészített reggelizőasztalon.

Thomas Mann - Királyi ​fenség / Egy szélhámos vallomásai
Királyi ​fenség: Thomas Mann egyik korai regénye, amelyet 1906 és 1909 között írt. Az író által regényformában írt vígjátéknak aposztrofált mű Thomas Mann és későbbi felesége, Katharina Pringsheim (Katia Mann) megismerkedését és románcát tartalmazza mesébe ágyazott formában. A művet a korabeli kritika sekélyesnek, az íróhoz méltatlannak ítélte. A mű első magyar fordítása 1912-ben jelent meg; a magyar könyvismertető szerint „A királyi fenség, ha hajszállal kisebb méretű író írja meg mint Mann, sablonregénnyé sekélyesedik.”

Thomas Mann - Thomas ​Mann elbeszélései
A ​mítoszok, de főként a polgár mítoszának utolsó nagy költője és lerombolója: Thomas Mann lép elénk e gyűjteményes kötetből - ezúttal a novella, az elbeszélés mestereként. Első korai zsengéitől az érett művész virtuozitásával és mélységével megírt öregkori művekig, felcsendül itt a manni életműnek minden motívuma. Mann, a nagy polgári humanista csak a polgárságon kívül, csak azt túlhaladva tudja felismerni a humánum továbbélésének és győzelmének lehetőségét. Nála a polgárnál ez még csak elvont perspektíva, de hogy rátalált, bizonyítja zsenijét, és ez teszi kora írásművészetének egyik óriásává is. A magyar olvasót Mann fordítóinak rangos gárdája vezeti végig, ilyen teljességben először, az epikus próza rövid műfaját képviselő manni gyűjteményen. Mészáros Vilma kulturált utószava s a gondosan összeállított jegyzetanyag segíti megérteni e manni remekírások sok rejtett vonatkozását.

Thomas Mann - Thomas ​Mann művei - Lotte Weimarban / A kiválasztott / A törvény
A ​kötet Thomas Mann: Lotte Weimarban – A kiválasztott – A törvény című műveit tartalmazza. A Magyar Helikon gondozásában jelent meg ez a kötet.

Alekszandr Kuprin - Thomas Mann - Karinthy Frigyes - Cirkusz
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Thomas Mann - Levelek
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Thomas Mann - Naplók ​1940-1955
A ​Thomas Mann naplóiból készült válogatás első kötete, mely 1939-ig mutatott be részleteket az írói életműhöz szervesen hozzátartozó feljegyzésekből, 1988-ban jelent meg kiadónknál. Azóta sorra napvilágot láttak Németországban a teljes naplót felölelő további kötetek, ezekből közöljük a legérdekesebb szemelvényeket. A feljegyzések alapvető jellemzője itt is - akárcsak az első kötetben - az, hogy a naplóírónak egyaránt fontos a banális külső események - séta, látogatások stb. - pontos közlése, valamint monoton napirendjének keretei között folyó, mozgalmas szellemi életének és heves érzelmeinek a regisztrálása. A Thomas Mann szellemi tevékenységét dokumentáló feljegyzések közül talán legizgalmasabbak azok, amelyek a születő-formálódó művekkel kapcsolatosak, amelyekben Mann azt latolgatja, melyik téma tudná még felvillanyozni és miért - például Gregor története, a "kiválasztotté" -, de izgalmasak azok a passzusok is, amelyek az író politikai nézeteit rögzítik, reflexióit a háborús, majd az 1945 utáni évek amerikai, európai eseményeire. Az új világrendről alkotott ítéletei olykor meghökkentőek, de gondolatébresztőek ma is. A hetvenéves Thomas Mann érzelmi életének is hű tükre a napló - számot ad a Halál Velencében írójának utolsó nagy fellángolásáról, egy pincérfiú iránti homoerotikus vonzalmáról. A manni életmű és a Mann család iránt világszerte újra megnőtt az érdeklődés. Beigazolódott Klaus Mann 1936-os naplóbejegyzése: "Milyen különös család is vagyunk mi! Egyszer majd még könyveket írnak rólunk..." E nemrég valóban megírt könyv - könyvek - egyik legfontosabb, leghitelesebb forrása a legnagyobb Mann, Thomas, az apa naplója.

Thomas Mann - Der ​Tod in Venedig
Diese ​Novelle ist ein Hauptstück von Thomas Manns Werk. Eigene Erfahrungen und Empfindungen, Zeitkritik und philosophische Betrachtungen wurden verarbeitet: das Problem des Künstlers, Thomas Manns eigentliches Lebensthema, und das Problem der Schaffenskrise kulminieren in der tragischen Lebensgeschichte des Dichters Gustav von Aschenbach. Die faszinierende Morbidität Venedigs und die geheimnisvolle Schönheit des Jünglings Tadzio ziehen ihn in ihrem Bann. Von der Cholera angesteckt, mystifiziert Aschenbach im Fieber den Jüngling zum Hermes, zum Geleiter in das Totenreich. Platons Wort aus dem "Phaidros" wird ihm, ehe er stirbt, noch einmal voll bewußt: "Denn du mußt wissen, daß wir Dichter den Weg der Schönheit nicht gehen können, ohne daß Eros sich zugesellt und zum Führer aufwirft."

Thomas Mann - Die ​Erzählungen
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Thomas Mann - Novellen
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Thomas Mann - Mario ​és a varázsló / Halál Velencében / Lujzi / A ruhásszekrény
Thomas ​Mann (1875-1955) a század egyik óriása volt, már életében klasszikusként küzdött műveivel azért, hogy megakadályozza a barbár eszmék honfoglalását az emberi szívekben. Azok közé a nagy írók közé tartozott, akik még csak közepes színvonalú műveket sem írtak. Hallatlan tudatosan, már-már aggályos alapossággal dolgozott, és éppen ezért sikerült neki szinte minden művében makulátlan teljességgel megformálnia az írói gondolatot.

Thomas Mann - Az ​elcserélt fejek
"Thomas ​Mann Elcserélt fejek című hindu legendája két ifjú, a Srídáman nevű kereskedő és Nanda kovács és tehénpásztor egyedülálló története, amelyben az egymás felé irányuló vonzalom kicserélődés és egyesülés utáni vágyat gerjeszt. Srídáman néhány évig csillagászatot és lényegszemléletet tanul, a szellemi dolgok vonzzák, míg Nanda elsősorban fizikai előnyeivel válik ki; ez utóbbinál a test a fődolog a mellékes fejjel szemben, az előbbinél pedig a tudással bíró fej élvez előnyjogot a függelékül szolgáló test ellenében. Mann úgy írja le kettejüket, mint a megkétszereződött Sívát, aki hol szakállas aszkétaként, hol pedig erőtől duzzadó ifjúként jelenik meg, de sohasem egységben. A Sívában egyesülő tulajdonságok esetükben külön jelentkeznek és kölcsönös vonzalmat, valamint egymásrautaltságot váltanak ki: mindkettőjük úgy érzi, hogy egyedként nem tekintheti magát teljesnek. Nem is lehet tehát másként, mint hogy a két ifjú érzelmi életét ugyanaz a leány befolyásolja. A szépséges Szítának valaha Nanda volt a hintáztatója, Srídáman pedig akkor pillantja meg először és szeret belé azonnal, amikor a napszűz fürdőájtatosságot végez a folyón. Mi sem természetesebb, mint hogy Srídáman számára Nanda kéri meg a leányzó kezét. Szítá házasélete ugyan a legnagyobb mennyei boldogságban veszi kezdetét, idővel azonban vonzalom támad benne a férfias Nanda iránt és nem szűnő testi-lelki gyötrődés keríti hatalmába, mivel - úgy érzi -Srídáman már nem tudja neki a teljességet nyújtani. A nőben dúló érzelmi vihar a két férfi lelkületén is kiütközik. Annyira összetartoznak már, hogy mindkettő hajlandó lenne lemondani Szítáról, életének elvesztése árán is, a másik javára. Ezért - hogy a kellemetlen helyzetet valamiképp megoldja -, egyik hármasban lebonyolított utazásuk alkalmával egy útbaeső szentélyben Srídáman levágja saját fejét, de így cselekszik a keresésére induló és látványától feleszmélő Nanda is. A bensejében immár Srídáman magzatát hordó Szítá a Világanya segítségével feltámasztja a két férfit, ám - részben zavarodottságában, részben ösztönszerűen - összecseréli a két fejet, így próbálva létrehozni Srídáman fejéből és Nanda testéből álmainak emberét. Ezt követően a dilemmák sora merül fel: mi dönti el, hogy ki tekinthető ezentúl férjének, a fej vagy a test?, továbbá ki tekinthető a leendő gyermek apjának, illetve mi az elfogadható, a fej vagy a test szerinti apaság? Egy szent emberhez, Kádamanához fordulnak ítéletért, aki úgy véli, hogy a fej a testrész legkülönbje, ezért a férj, Srídáman fejéből és Nanda testéből keletkezett egyén tekinthető Szítá férjének, a Nanda fejéből és Srídáman testéből összeillesztett személy pedig a leendő apának." (Szombathy Bálint)

Hermann Hesse - Thomas Mann - "Kedves ​és tisztelt barátom"
"Egy ​neves, öreg, hűséges német és végtelenül dühös, müncheni zeneszerző nemrégiben egy Amerikába küldött levelében mindkettőnket, Hessét és engem is, "nyomorultaknak" nevezett, akik nem akarják tudomásul venni, hogy mi, németek, a népek között legmagasabban álló és legnemesebb nép vagyunk, "kanárimadarak a verebek között". Ez a kép sajátosan elhibázott és ostoba, nem is szólva a benne kifejeződő tudatlanságról és javíthatatlan önhittségről."

Thomas Mann - Naplók ​1.
A ​Thomas Mann naplóiból készült válogatás I. kötete, mely 1939-ig mutatott be részleteket az írói életműhöz szervesen hozzátartozó feljegyzésekből, 1988-ban jelent meg kiadónknál. Azóta sorra napvilágot láttak Németországban a teljes naplót felölelő további kötetek.

Thomas Mann - Buddenbrooks ​(német)
"Diese ​Geschichte des alten Lübecker Patriziergeschlechtes Buddenbrook (in Firma Johann Buddenbrook), welche mit dem alten Johann Buddenbrook um 1830 einsetzt, endet mit dem kleinen Hanno, seinem Urenkel, in unseren Tagen. Sie umfasst Feste und Versammlungen, Taufen und Sterbestunden (besonders schwere und schreckliche Sterbestunden), Verheirathungen und Ehescheidungen, große Geschäftserfolge und die herzlosen unaufhörlichen Schläge des Niederganges, wie das Kaufmannsleben sie mit sich bringt ... Auch der Letzte, der kleine Hanno, geht mit nach innen gekehrtem Blick umher, aufmerksam die innere seelische Welt belauschend, aus der seine Musik hervorströmt. In ihm ist noch einmal die Möglichkeit zu einem Aufstieg (freilich einem anderen als Buddenbrooks erhoffen) gegeben: Die unendlich gefährdete Möglichkeit eines großen Künstlerthums, die nicht in Erfüllung geht ... Es ist ein Buch ganz ohne Überhebung des Schriftstellers. Ein Act der Ehrfurcht vor dem Leben, welches gut und gerecht ist, indem es geschieht." (Rainer Maria Rilke, Bremer Tagblatt und General-Anzeiger vom 16.4.1902)

Thomas Mann - Tristan
So ​beginnt das Buch: »Hier ist "Einfried", das Sanatorium! Weiss und geradlinig liegt es mit seinem langgestreckten Hauptgebäude und seinem Seitenflügel inmitten des weiten Gartens, der mit Grotten, Laubengängen und kleinen Pavillons aus Baumrinde ergötzlich ausgestattet ist, und hinter seinen Schieferdächern ragen tannengrün, massig und weich zerklüftet die Berge himmelan.«

Thomas Mann - Doktor ​Faustus / A Doktor Faustus keletkezése
Thomas ​Mann nagy, szintetizáló eszmeregénye több kiadást is megért magyarul, a legutóbbi 1977-ben jelent meg. A mű, amely történelmi és eszmei távlatból vizsgálja a németség tragikus XX. századi kisiklását, a reformáció korabeli népkönyvre és Goethe "Faust"-jára utalva olyan hős élettörténetét beszéli el, aki a német polgári szellem és művészet sorsát jelképezi. Adrian Leverkühn német zeneszerző életének krónikása ifjúkori barátja: Serenus Zeitblom, aki a Mann-regény írásával egy időben, azaz 1942-től 1945-ig, szerzőjének ironikus másaként dolgozik Leverkühn életrajzán, s a világháború alakulására vonatkozó jelen idejű feljegyzései keretbe foglalják a főhős történetét. Az önarcképszerű, ugyanakkor nietzschei vonásokat is hordozó Leverkühn az "ördöggel cimborál", híres művész lesz, de ezzel egyidejűleg kudarcot vallanak emberi kapcsolatai. Megváltásként végül megadatik neki, hogy szeretheti ötéves unokaöccsét, az égi tisztaságú gyermeket, de annak halála után és huszonöt évvel az után, hogy ő maga vérbajjal megfertőződött, kitör rajta az őrület. A Doktor Faustus keletkezése, Thomas Mann 1949-ben írt műve több mint negyven éve, 1961-ben jelent meg először magyarul. A tanulmány a Faustus-regény keletkezésének a történetét mondja el, mintegy utószó gyanánt. A "regény regényében" megdöbbentően érdekes vallomások születtek a regény egyes részleteinek kialakulásáról, "s emellett feltárul az író mindennapi életének belső és külső története, családi részletek, s az annyira szemérmes és mégis amerikai jellegű, naiv és mégis rafinált önmutogatás. Ez is kettős időben, mint maga a regény. A művészien beleszőtt naplórészletek még a háború és Roosevelt Amerikája idejéből, másrészt ugyanezeknek és az azóta bekövetkezett változásoknak regisztrálása és bírálata abból az időből, mikor a regény regénye készült. A műalkotás keletkezéséről tett önvallomások vajmi ritkán szoktak őszinték lenni. Thomas Mann őszinteségében azonban nincs okunk kételkedni."

Thomas Mann - Friedemann ​úr, a törpe / Lujzi
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Thomas Mann - Ének ​a kisgyermekről
Ötödik ​gyermeke, Elisabeth születése után vetette papírra Thomas Mann Ének a kisgyermekről című hexameteres versnovelláját. A mű unikum a manni életműben, részint verses formája miatt, de idilli jellege okán is (maga a szerző nevezte idillnek). A bűbájos költemény nem emlékeztet a nagy manni művekre; egy kislányától elbűvölt apa vallomása, egy a kisgyerek fejlődését naponta gondosan figyelő szülő játékosan irodalmi formába öntött "naplója", amelyből azonban nem hiányoznak - ha csak alkalmi villanások erejéig is - a zseniális epikus meglátásai, ábrázoló vénája és sokszorosan összetett iróniája.

Thomas Mann - A ​Doktor Faustus keletkezése
A ​háború éveiben írja meg Thomas Mann a Faustus-legenda modern változatát, s miközben a démonival való szörnyű viaskodásról ír, meg-megreszket keze, akárcsak regénye egyik hőséé, egyszerre alakjainak szörnyű végzetétől s a háború borzalmas dübörgésétől. - Mint minden regényében, a Faustusban is önmagáról ír Thomas Mann. Minden művében a magát elemző művész hangját halljuk, de a Faustusban ez a hang sokkal erősebben és fájdalmasabban veti fel a művészélet értelmének kérdését, mint előző műveiben. Megírása életének arra a korszakára esik, amelyben az egész emberiség s a német népnek a sorsa dől el - így hiszi ő maga - a véres küzdelemben. Erről a korszakáról számol be - s nemcsak, amint azt a cím olvastán hihetnők, a Faustus keletkezéséről - ez a könyv, a magát Goethe módjára folyton elemző, egész életében nagy példaképéhez hasonlóan egyetlen, hatalmas, megszakíthatatlan önvallomást író-művész műve. Az író naplójegyzeteinek életéről, művéről, világról és politikáról szóló nyilatkozatainak foglalata ez a könyv. Nem akar titkokat megfejteni, de mégis váratlan bepillantást enged írójának legbensőbb titkaiba, s érthetőbbé, megközelíthetőbbé teszi az olvasó számára a polgári művészet e nagy képviselőjének alakját.

Thomas Mann - Válogatott ​tanulmányok I–II.
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.

Kollekciók