Ajax-loader

Ross King könyvei a rukkolán


Ross King - Leonardo ​és az Utolsó vacsora
Milánó, ​1496 – a negyvennégy esztendős Leonardo da Vinci ekkorra már híres arról, hogy elvállalt megbízatásait képtelen teljesíteni. De a Santa Maria delle Grazie-kolostor refektóriumában három év alatt mégiscsak befejezte az _Utolsó vacsorát_. Ez a freskó közel hét méter széles; Leonardo még soha nem próbálkozott ilyen irdatlan nagy felülettel, sőt a freskófestészet bonyolult, fizikailag is emberpróbáló technikájában sem volt semmiféle tapasztalata. Az _Utolsó vacsora_ több mint öt évszázad alatt az emberiség egyik legfontosabb és legimsertebb művészeti, vallási és kulturális ikonja lett. A művészeti csoda mögött azonban ott húzódik egy valóságos és mélységesen emberi vonulat; Milánó történelmének és Leonardo életének sorsdöntő fontosságú eseményei. Ross King könyve, a _Leonrdo és az Utolsó vacsora_ a mester Milánóban töltött öt esztendejét és a világ leghíresebb művészeti alkotásának megszületését eleveníti fel. Ross King (1962) kanadai származású író, kritikus, népszerű történeti-művészettörténeti ismeretterjesztő művek szerzője. A _Brunelleschi kupolája_ (2008), _Michelangelo és a Sixtus-kápolna_ (2010), valamint _Párisz ítélete_ (2012) című könyvei magyarul is olvashatók. A már jó ideje az angliai Woodstockban élő író jelenleg új könyvén dolgozik, mely Monet-ról szól.

Ross King - Brunelleschi ​kupolája
Még ​napjainkban is csodálat övezi a firenzei dóm épületegyüttesét, különösen a hatalmas kupolát. A 15. századi Firenze polgárai a lehetetlenre vállalkoztak: megalkotni minden idők legnagyobb, az építés során állványzattal alá nem támasztott kupoláját. A terv Filippo Brunelleschi ötvösmester agyából pattant ki: a vérbeli reneszánsz figura magának való mechanikai zseni volt, összeférhetetlen alak, híres verekedő. A kupola építését, melyet ő irányított, viták, torzsalkodások, emberi tragédiák és fényes sikerek kísérték. Ross King oxfordi kultúrtörténész impozáns tudásanyag birtokában, színes, olvasmányos stílusban meséli el a már-már a krimik izgalmával vetekedő történetet.

Ross King - Michelangelo ​and the Pope's Ceiling
In ​1508, Pope Julius II commissioned Michelangelo to paint the ceiling of the Sistine Chapel. The thirty-three-year-old Michelangelo had very little experience of the physically and technically taxing art of fresco; and, at twelve thousand square feet, the ceiling represented one of the largest such projects ever attempted. Nevertheless, for the next four years he and a hand-picked team of assistants laboured over the vast ceiling, making thousands of drawings and spending back-breaking hours on a scaffold fifty feet above the floor. The result was one of the greatest masterpieces of all time. This fascinating book tells the story of those four extraordinary years and paints a magnificent picture of day-to-day life on the Sistine scaffolding uaand outside, in the upheaval of early sixteenth-century Rome.

Ross King - The ​Judgement of Paris
In ​1863, the French painter Ernest Meissonier was one of the most famous artists in the world. The darling of the 'Salon' - that all important public art exhibition held biannually in Paris - he painted historical subjects in meticulous detail and sold his works for astronomical sums to collectors who included Napoleon III himself. Manet, on the other hand, was struggling in obscurity. Famous today as the father of Impressionism, when this books opens he was known only as the sloppy painter of a few much-derided canvases depicting absinthe-drinking beggars and bourgeois gentlemen in top hats. With his usual narrative brilliance and eye for telling detail Ross King has taken the parallel careers of Meissonier and Manet and used them as a lens for their times. Beginning with the year that Manet exhibited his ground-breaking Dejeuner sur l'herbe and ending in 1874 with the first 'Impressionist' exhibition, King plunges us into Parisian life - on the streets and in the corridors of power - during a ten-year period full of social and political ferment. These were the years in which Napoleon III's autocratic and pleasure-seeking Second Empire fell from its heights into the ignominy of the Franco-Prussian war and the ensuing Paris Commune of 1871. But it was also a period in which a group of artists, with Manet in the vanguard began to challenge the establishment by refusing to paint classical or historical subjects and, instead, turning to the landscapes and ordinary people they saw around them. Benign as such paintings might seem today, they helped change the course of history. The struggle between Meissonier and Manet to get their paintings exhibited in pride of place at the Salon was not just about art, it was about how to see the world.

Ross King - Brunelleschi's ​Dome
By ​all accounts, Filippo Brunelleschi, goldsmith and clockmaker, was an unkempt, cantankerous, and suspicious man-even by the generous standards according to which artists were judged in fifteenth-century Florence. He also designed and erected a dome over the cathedral of Santa Maria del Fiore-a feat of architectural daring that we continue to marvel at today-thus securing himself a place among the most formidable geniuses of the Renaissance. At first denounced as a madman, Brunelleschi literally reinvented the field of architecture amid plagues, wars, and political feuds to raise seventy million pounds of metal, wood, and marble hundreds of feet in the air. Ross King's captivating narrative brings to life the personalities and intrigue surrounding the twenty-eight-year-long construction of the dome, opening a window onto Florentine life during one of history's most fascinating eras.

Ross King - Machiavelli
The ​Prince, Niccolo Machiavelli's handbook on power-how to get it and how to keep it-has been enormously influential in the centuries since it was written, garnering a heady mixture of admiration, fear, and contempt. Its author, born to an established middle-class family, was no prince himself. Machiavelli (1469-1527) worked as a courtier and diplomat for the Republic of Florence and enjoyed some small fame in his time as the author of bawdy plays and poems. Upon the Medici's return to power, however, he found himself summarily dismissed from the government he had served for decades and exiled from the city where he was born. In this discerning new biography, Ross King rescues Machiavelli's legacy from caricature, detailing the vibrant political and social context that influenced his thought and underscoring the humanity of one of history's finest political thinkers. Ross King's Machiavelli visits fortune-tellers, produces wine on his Tuscan estate, travels Europe tirelessly on horseback as a diplomatic envoy, and is a passionate scholar of antiquity-but above all, a keen observer of human nature.

Ross King - Ex ​libris
Aki ​szerette a középkori környezetben játszódó eszmetörténeti krimit, A rózsa nevé-t, annak bátran ajánlhatjuk Ross King ezen súlyosan szórakoztató, ugyanakkor szórakoztatóan súlyos művét. Krimi ez is, igazi nyomolvasás, melyben remek intellektus nyilatkozik meg, a szerző az angol forradalom utáni időszak vallási, szellemi, könyves és könyvtári világának rejtelmeit igen nagy és villódzóan ötletdús tudásanyaggal vonultatja fel. Egy vidéki kastélyba szóló titokzatos meghívást követően a londoni könyvkereskedő, Inchbold Izsák azt a feladatot kapja, hogy tegyen teljessé egy, az angol polgárháború idején megcsonkított nagyszerű könyvtárat. Ennek során az 1660-as évek londoni valóságából alámerül a kémek és csempészek, titkok és hamisítások sötét világába. Miközben összerakja egy történelmi talány rejtélyes töredékeit, megtudja, hogy a könyvtár létrehozója, Sir Ambrose Plessington miként menekült el Csehországból a harmincéves háború előestéjén, és vitte magával a Habsburg császári könyvtár kincseinek nagy részét. Miközben Inchbold az egyik ellopott kötet, egy elveszettnek vélt hermetikus szöveg, a Corpus Hermeticum utolsó kötete, A világ útvesztője után kutat, szövevényes intrikák középpontjában találja megát. Boldogulása a hiányzó kézirat megtalálásától függ, kutatásai viszont lassan rávilágítanak arra, hogy a bujkáló irat talán nem is az, aminek vélik...

Ross King - Ex ​libris (angol)
The ​second novel, by the author of Brunelleschi's Dome, and Michelangelo and the Pope's Ceiling is an elaborate historical mystery. Responding to a cryptic summons to a remote country house, London bookseller Isaac Inchbold finds himself responsible for restoring a magnificent library pillaged during the English Civil War, and in the process slipping from the surface of 1660s London into an underworld of spies and smugglers, ciphers and forgeries. As he assembles the fragments of a complex historical mystery, Inchbold learns how Sir Ambrose Plessington, founder of the library, escaped from Bohemia on the eve of the Thirty Years War with plunder from the Imperial Library. Inchbold's hunt for one of these stolen volumes -- a lost Hermetic text -- soon casts him into an elaborate intrigue. His fortunes hang on the discovery of the missing manuscript but his search reveals that the elusive volume is not what it seems and that he has been made an unwitting player in a treacherous game. From the Trade Paperback edition.

Ross King - Leonardo ​And The Last Supper
Milan, ​1496 and forty-four-year-old Leonardo da Vinci has a reputation for taking on commissions and failing to complete them. He is in a state of professional uncertainty and financial difficulty. For eighteen months he has been painting murals in both the Sforza Castle in Milan and the refectory of the convent of Santa Maria delle Grazie. The latter project will become theLast Supper, a complex mural that took a full three years to complete on a surface fifteen feet high by twenty feet wide. Not only had he never attempted a painting of such size, but he had no experience whatsoever in painting in the physically demanding medium of fresco. For more than five centuries theLast Supperhas been an artistic, religious and cultural icon. The art historian Kenneth Clark has called it 'the keystone of European art', and for a century after its creation it was regarded as nothing less than a miraculous image. Even today, according to Clark, we regard the painting as 'more a work of nature than a work of man'. And yet there is a very human story behind this artistic 'miracle', which was created against the backdrop of momentous events both in Milan and in the life of Leonardo himself. InLeonardo and the Last Supper, Ross King tells the complete story of this creation of this mural: the adversities suffered by the artist during its execution; the experimental techniques he employed; the models for Christ and the Apostles that he used; and the numerous personalities involved - everyone from the Leonardo's young assistants to Ludovico Sforza, the Duke of Milan who commissioned the work. Ross King's new book is both a record of Leonardo da Vinci's last five years in Milan and a 'biography' of one of the most famous works of art ever painted.

Ross King - Dühödt ​ámulat
Ross ​King a rá jellemző alapossággal, levelek és visszaemlékezések ismeretében ábrázolja a legendás festő portréját, és meséli el legemlékezetesebb művészi vállalkozásának történetét. Claude Monet vízililiomos képei a múlt század legismertebb és legnépsze­rűbb műalkotásai közé tartoznak. Ezek az igéző festmények a művész zavaros, gyötrelmes és szomorú életsza­kaszában ke­letkeztek. A háttérben megbúvó dráma alig ismert. Ross King könyve most elő­ször meséli el a teljes törté­netet, és mutatja be az oly sokak által kedvelt alkotót. 1914-ben kitört az első világháború. Az ekkor a hetvenes éveinek derekán járó Monet a világ egyik leghíre­sebb és legsikeresebb festője volt; vidéken élt egy hatalmas házban, ahol egy egész autóflottát tartott; nevét feltétlen tisztelet és megbecsülés övezte, magánélete azonban romokban hevert. Felesége, Alice 1911-ben bekövetkezett halála, látásának egy évvel később beállt súlyos megromlása, valamint fia, Jean elvesztése után gyakorlatilag felhagyott a festés­sel. Ám a gyász, a betegség és az al­kotói válság e szomorú időszakában – miközben a nyugati fronton mennydörögtek az ágyúk – belefogott élete legambíciózusabb, leggyötrelmesebb művészi feladat­ába. Legközelebbi barátai, köztük Franciaország rettenthetetlen miniszterelnöke, Georges Clemenceau biztatásá­ra Monet a háború éveiben, és egész hátralévő életében ezeken a nagyszerű képeken dolgo­zott. Annyira megszállottja lett az irdatlan feladatnak, hogy a falusi borbély házhoz jött, és ott, a vízi­liliomos tavacska mellett vágta le a haját, hogy a festést egy pillanatra se kelljen abbahagynia. Több száz négyzetméternyi vásznat borított be vibráló színekben tündöklő festékrétegekkel. Ahogy a képek sokasodtak, Monet becsvágya is növekedett; tervezgetni kezdte a világnak hátrahagyott öröksége méltó színhelyét: a párizsi Orangerie-ben létesítendő Musée Claude Monet-t.

Ross King - Párisz ​ítélete
1863-ban ​a francia Ernest Meissonier volt a világ leghíresebb festője és a Szalon - a Párizsban kétéven­ként megrendezett nagy képzőművészeti seregszemle - legfényesebb csillaga. Ross King ebben az évben rántja magával olvasóit az átalakulóban, erjedőben lévő Párizs éle­tébe, amikor Manet kiállította nagy felháborodást keltő képét, a "Reggeli a szabadban"-t, és történetét 1874-ben zárja, amikor megnyílik az első impresszionista kiállítás. A szerző a tőle meg­szokott sodró lendülettel és lebilincselő meseszövéssel kalauzol végig a társadalmi és politikai viharok évtizedén, és bemutatja, hogyan fordult szembe egy csoport művész - elsősorban Manet, majd Monet, Cézanne és a többiek - a festészet "hivatalos" irányvonalával, hogy érdeklődését a táj, a hétköznapi ember és a korabeli, modern világ felé fordítva megteremtse az impresszionizmusnak nevezett új látásmódot. Ross King (1962) kanadai származású író, kritikus, történeti-művészettörténeti ismeretterjesztő művek szerzője. Brunelleschi kupolája. A firenzei dóm építésének története (2008) és Michelangelo és a Sixtus-kápolna (2010) című könyvei már magyarul is olvashatók.

Ross King - Michelangelo ​és a Sixtus-kápolna
1508-ban ​II. Gyula pápa megbízta Michelangelót a Sixtusi-kápolna mennyezeti freskójának elkészítésével. A harminchárom éves szobrász csak igen felszínes tapasztalatokkal rendelkezett a feskófestés technikai és fizikai értelemben is embert próbáló műfajában, ráadásul szinte példátlanul hatalmas volt a telifestendő, több mint ezeregyszáz négyzetméteres felület is. Gondosan összeválogatott segédek csapatával négy éven át dolgozott a roppant művön; rajzok és vázlatok ezreit készítette, és hátfájdító, kitekeredett testtartásban megszámlálhatatlan órán át festette a harmincméteres magasságban ívelő boltozatot. Az eredmény a festészet történetének egyik legelképesztőbb és legcsodálatosabb alkotása. Ross King könyve e négy csodálatos és gyötrelmes év; nemcsak a kápolna boltívei alatt töltött, dolgos napok, hanem egyben a kora tizenhatodik századi Róma eseményteli életének története. Ross King élvezetes és számos legendát szertefoszlató könyvében avatott kézzel, sodró lendületű elbeszélésben ismerteti meg olvasóival a modern Michelangelo-kutatás legújabb megállapításait.

Ross King - Domino
Ross ​King’s delightful, Rabelaisian novel recounts the adventures of young George Cautley, an aspiring artist who, as he makes his way through London’s high society, finds that nothing is as it seems and everyone wears a disguise. Moving from masquerade balls in London to the magnificent and mysterious opera houses of Venice, Cautley is drawn into a web of intrigue and murder spun by the seductive and tempestuous Lady Beauclair. Suspenseful, menacing, and laced with black humor, King’s picaresque tale is full of surprisesand suspense, told at the pace of a thriller and with the richness of a restored painting.

Ross King - Defiant ​Spirits
Beginning ​in 1912, Defiant Spirits traces the artistic development of Tom Thomson and the future members of the Group of Seven, Franklin Carmichael, Lawren Harris, A. Y. Jackson, Franz Johnston, Arthur Lismer, J. E. H. MacDonald, and Frederick Varley, over a dozen years in Canadian history. Working in an eclectic and sometimes controversial blend of modernist styles, they produced what an English critic celebrated in the 1920s as the "most vital group of paintings" of the 20th century. Inspired by Cezanne, Van Gogh and other modernist artists, they tried to interpret the Ontario landscape in light of the strategies of the international avant-garde. Based after 1914 in the purpose-built Studio Building for Canadian Art, the young artists embarked on what Lawren Harris called "an all-engrossing adventure": travelling north into the anadian Shield and forging a style of painting appropriate to what they regarded as the unique features of Canada's northern landscape.Sumptuously illustrated, rigorously researched and drawn from archival documents and letters, Defiant Spirits constitutes a "group biography," reconstructing the men's aspirations, frustrations and achievements. It details not only the lives of Tom Thomson and the members of the Group of Seven but also the political and social history of Canada during a time when art exhibitions were venues for debates about Canadian national identity and cultural worth.Exhibition DatesDefiant Spirits: The Modernist Revolution of the Group of SevenOctober 2, 2010 to January 30, 2011Organized by the McMichael Canadian Art CollectionGuest-curated by Ross KingCo-published with the McMichael Canadian Art Collection.

Kollekciók