Kapcsolódó könyvek
Antoinette L. Matlins - Gyöngyök könyve
A könyv - a szerző Ékszerek és drágakövek című korábban megjelent művéhez hasonlóan - vásárlók számára készült gyakorlati útmutató. A színes fotókkal is illusztrált kiadvány a következő kérdésekre ad többek között választ: a természetes, tenyésztett és utánzott gyöngyök összehasonlítása: mik ezek, mennyiben különböznek egymástól, és hogy lehet őket megkülönböztetni? Hogyan vizsgáljuk meg a gyöngyöket, hogy meg tudjuk állapítani a minőségüket? A kötet segítségével áttekinthetjük a világ különböző részeiről származó gyöngyöket, és összehasonlíthatjuk őket gyakorlati és esztétikai szempontból is.
Vadas József - Ha majd a szépnek asztalánál
A design nem volt sem tiltott, sem tűrt a Kádár-korszakban. Formatervezőképzés 1950 óta létezik Magyarországon, azóta több száz hallgató szerzett diplomát az Iparművészeti Főiskolán (ma: Moholy-Nagy Egyetemen). De azt is világosan kell látnunk, hogy mivel a tevékenység szorosan kötődik az innovációhoz, amelyet pedig a verseny éltet, a rendszerváltással nálunk újraéledő piacgazdaság teremtett működése és fejlődése számára távlatosan reális feltételeket. Ebben a kötetben ezért azokat az írásaimat gyűjtöttem össze (túlnyomó többségük a Kritikában, kisebbik részük az Atriumban, egy-kettő másutt jelent meg), amelyek az elmúlt két évtized korábbitól merőben különböző társadalmi-gazdasági feltételeinket figyelembe vételével igyekeznek képet adni ennek a nemzetgazdaságilag és kulturálisan is egyre fontosabbá váló szakmának a legfontosabb jelenségeitől - oly módon, hogy abból a magyar olvasó - legyen szó gazdasági vagy művészeti szakemberről, netán civil érdeklődőről - mindnyájunknak fontos tanulságokat szerezzen. A design ugyanis mindenkihez szól. Vadas József
Susanne Deicher - Piet Mondrian
Halála előtti utolsó interjújában elmesélte, hogyan tanította őt kiskorában rajzolni édesapja, aki maga is szívesen készített litográfiákat a templom számára. Amikor Piet 1892-ben az amszterdami Művészeti Akadémiára jelentkezett, apja jómódú, befolyásos protestáns barátoknál szerzett szobát számára. Valószínűleg arra is rábeszélte őket, hogy fia tanulmányait is fizessék, mivel ő nem tudott rá pénzt előteremteni. Közvetlenül Amszterdamba érkezése után Mondrián egy, még ma is létező radikális protestáns gyülekezet, a Gereformeerde Kerk tagja lett, amely 1900 előtt szorosan együttműködött a konzervatív, úgynevezett Forradalomellenes Párttal. Mondrian 17. századi elődei nyomán egész sorozatnyi vallásos tárgyú illusztrációt készített. Bár később a modern festészet egyik vezető alakjává vált, akkortájt híven követte a modern művészet ellen küzdő egyháza előírásait. A festészet abban az időben beköszöntő új korszakát ma "absztrakt expresszionizmusnak" nevezzük, melynek művészi álláspontja a formanélküliség ideálját hirdette. Mondrian, aki egész életében kiállt a geometrikus tiszta forma mellett, legutolsó festményein újra kísérletet tett a ragyogóan tarka raszter és a színezett vonalak egyesítésére.
Vadas József - Kovács Margit
Kovács Margit, aki 1902-ben Győrött látta meg a napvilágot, szerencsés csillagzat alatt született. Legtöbb pályatársával ellentétben ugyanis a siker gyorsan -már a pálya elején- mellé szegődött, és elkísérte 1977-ben bekövetkezett haláláig.
Rendszerek jöttek-mentek, nimbusza azonban folyamatosan emelkedett. Távol-keleti államfő és egyházi méltóság, nyugati és szovjet politikusfeleség egyaránt kitüntetésnek érezte, hogy ellátogathat hozzá, s mind otthon is érezte magát a műtermében, amely -mint egyik méltatója kifejezte magát- egyszerre volt lakás, műterem és raktár. Már életében megkapott minden rangos elismerést: Kossuth-díjat, Érdemes és Kiváló művész címet - sőt önálló múzeumot is Szentendrén. Legfőképpen pedig a közönség megbecsülését. 1973-as megnyitása óta a Kovács Margit Múzeum az egyik legforgalmasabb közgyűjtemény Magyarországon. Évi sokszázezer látogatóval, akiknek jelentős hányada külföldi.
A könyv egyúttal megjelent angol és német nyelven is.
Judith Miller - Art Deco
A sorozat negyedik kötete a szecesszió, a divatékszerek és a huszadik századi üveg világa után most az art deco szerelmeseinek, gyűjtőinek kínál nélkülözhetetlen, színes útmutatót. Alaposan végigjárja választott területét: bútorok, textíliák, üvegek, kerámiák, szobrok, ékszerek, fémtárgyak, plakátok és grafikák – a leghíresebb tervezők és üzemek bemutatásával együtt, az egyedi luxusholmiktól a géppel készített darabokig. A sorozattól megszokott módon a gyönyörű fotók és az art deco történelmi áttekintésén kívül árlistát és hasznos gyűjtési tippeket, valamint több mint ezer tárgy részletes leírását is tartalmazza aktuális árakkal és etalon remekművekre fókuszáló ismertetőkkel, hogy a gyűjtők könnyebben eligazodjanak a legkeresettebb darabok között. Nélkülözhetetlen, színes útmutató az art deco szerelmeseinek és gyűjtőinek.
Szelényi Károly - Vadas József - Varga Vera - Herend
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Judith Miller - A huszadik századi üveg
A huszadik századi üveg különleges, színes és illusztrált útmutatója, amely történelmi hátteret, árlistákat és értékes ötleteket is tartalmaz. Ezernél is több üvegtárgy katalógusa árakkal, részletes leírással, naprakész értékeléssel és összehasonlító árakkal, hogy a gyűjtők könnyebben eligazodjanak a legkeresettebb darabok között. A könyv több mint ezer, kifejezetten e kötethez készült csodálatos fotó segítségével mutatja be az összes népszerű üvegfajtát, köztük a különleges kortárs alkotásokat is.
Ivaki Tosiko - Ikebana
Amikor elhatároztuk férjemmel, hogy Magyarországra jövünk tanulni és dolgozni, először a magyar történelem legjelentősebb fejezeteit kezdtük tanulmányozni, mert ebből ismerhettük meg legjobban e nép nemzeti szokásait, tulajdonságait, érzés- és gondolatvilágát. Örömmel fedeztem fel, hogy Magyarországon is, akárcsak Japánban, ősidők óta sajátos jelentése van a virágoknak, fáknak, cserjéknek. Olvastam, hogy a szerelem színe égőpiros, tehát egy szál szegfű vagy rózsa többet árul el színével annak, aki kapja, mint egy levélbeli vallomás; hogy a legények házasodási hajlamát a kalapjuk mellé tűzött rozmaring jelentette, a fehér liliom a tisztaság, szűziesség jelképe, és felsorolhatnék még sok példát.
Ezeknek mind megtalálhatók a japán megfelelői is. A magyar népdalok (amelyekkel zenetudó férjem ismertetett meg) a virágnyelv egész kötetét hordozzák. Éppen ezért biztosan megértésre találnak gondolataim az ikebana művészetről.
Az ikebana számomra hivatás. Egy-egy ikebanába foglalt virág friss jelentése ismét ráébreszti a mai embert arra, hogy együtt él a földön ember, állat, növény, és az együttélésnek mindig megvolt, ma is megvan az új tartalma. Nálunk Japánban ez nem mai felismerés, hanem hagyomány. Napjaink ugyanolyan foglaltak, kötöttek, mint bárhol a világon, de mégis áldozunk perceinkből és elhelyezzük a virágot, a növényt, az ágat a vázába, s csöndesen eltűnődünk megtalált jelentésén.
A természettudományok és a civilizáció rohamos fejlődése következtében a huszadik század embere hajlamos arra, hogy szem elől tévessze a természet és ember szoros kapcsolatát. Az ikebana – művészet lényege pedig éppen az, hogy ezt a kapcsolatot naponta újjáélessze. Az ikebana az ember és a természet együttélésének jelképe. Az ember egyéniségén és képzeletén átszűrt kompozíció a saját önálló életét éli újra, vagyis az ember és a természet összhangjának tükre. Az ikebana-művészetben tehát mind az alkotó, mind pedig a néző részese lehet egy önálló világ hatásainak.
Ivaki Tosiko
Stemlerné Balog Ilona - Történelem és fotográfia
Könyvünk azt mutatja be, hogy mire képes a fotográfia az egyes korokban, a technikai fejlettség adott szintjén milyen jellegű fényképekre számíthat egy-egy téma kutatásánál a történész. A fényképezés technikájának csak a legfontosabb csomópontjait ismertetjük, azokat, amelyek meghatározzák, hogy milyen fényképek születhettek az adott korszakban. Csak olyan eljárásokról írunk, amelyeket általánosan használtak a fotográfusok, s olyan fényképfajtákról, amelyek széles körben elterjedtek és kedveltek voltak a közönség körében, s darabjaik fellelhetők a múzeumokban és más közgyűjteményekben, valamint a műtárgypiacon. A fényképformák és technikák változása mellett a könyv azt is nyomon kíséri, hogy milyen szerepet tölt be a fotográfia a mindenkori társadalomban, mire használják, milyen szerepet kap a mindennapi életben, a tudomány és a művészet területén, kik a fényképezők, és kik a megrendelők. A fotográfia kifejezést mindkét értelmében használjuk: úgy is, mint eljárást, és úgy is, mint magát a fényképet. A fényképekhez kapcsolható információk összegyűjtésekor kiemelt szerepet tulajdonítunk az egymást követő korok változó viseletének, mert ez adja a legszélesebb körben használható kapaszkodót a kutató számára a datáláshoz.
David Harris - Kalligráfusok Bibliája
Az írásművészet ezen összehasonlító útikalauza, alapvető és könnyen kezelhető mintakönyv mindenki számára, akit az elegáns betűformák megalkotása érdekel. 100 gyönyörűen kidolgozott kalligráfiát sorakoztatunk fel a könyv lapjain, csoportokba szedve, és lépésről-lépésre bemutatva vonalvezetésüket. Minden egyes betűtípusnál olvashatunk érdekességeket, melyek rávilágítanak egyes karakterek helyes megformálására. Átfogó tájékoztatást nyújtunk az előkészületek részleteiről, eszközökről, anyagokról és az alaptechnikák kérdésköréről. Mind a kezdő, mind a haladó kalligráfusok bővíthetik repertoárjukat, könnyen, erőfeszítés nélkül elsajátítva új betűtípusokat, vagy tovább finomítva művészetüket.
Éva Hárs - Zsolnay Ceramics Factory Pécs
Hárs Éva művészettörténész e könyvében a pécsi Zsolnay gyár egész történetének tudományos alaposságú feldolgozását adja. A családi visszaemlékezések, levéltári kutatások és más források alapján rekonstruálja az üzem fejlődését, de a fő hangsúlyt a szebbnél szebb kerámiák bemutatására helyezi. Korszakról korszakra kíséri végig a művészeti produkciót, elemzi a tervezők munkásságát. A Zsolnay-féle kerámiaművészet több forrásból táplálkozik. Mégis talán leghíresebbek azok a századfordulón készült darabok, amelyeknek szecessziós formavilága a Zsolnay-gyár egyedülálló technikája, a fémes csillogású eozinmáz segítségével teljesedett ki.
Katona Imre - A magyar kerámia és porcelán
A kézművesség egyik legősibb formája az agyag megmunkálása. E régi mesterségnek, s annak iparszerű változatának magyarországi történetét dolgozza fel Katona Imre, a Képzőművészeti Zsebkönyvtár legújabb kötetében. A fajansz-, kőedény és porcelán tárgyak előállításával foglalkozó manufaktúrák, kisüzemek és gyárak históriája nemcsak az iparművészet fejlődésének jobb megértését szolgálja, de fontos adalékokat nyújt a hazai gazdaság- és művelődéstörténet alaposabb tanulmányozásához. Sorozatunk következő darabja - a Design - a formatervezés elméletébe és gyakorlatába igyekszik bepillantást engedni. A Dvorszky Hedvig által válogatott írások bemutatják a nyugat-európai és amerikai kísérletek és eredmények mellett a szocialista országok és hazánk hasonló törekvéseit is.
Balassa Iván - Ortutay Gyula - Magyar néprajz
A két kiváló tudós, Balassa Iván és Ortutay Gyula a néprajztudomány eddigi eredményeire támaszkodva, a szakemberek, az érdeklődő nagyközönség igényeit egyaránt szem előtt tartva ad átfogó képet a hagyományos népi kultúra valamennyi ágazatáról, a társadalmi, az anyagi és a szellemi kultúráról. (...)
Minden fejezethez rövid bibliográfia csatlakozitk, amely útbaigazítást ad azok számára, akiket egyik vagy másik kérdés közelebbről érdekel. A kötetet gazdag képanyag, 319 fekete-fehér, 65 színes fénykép és 231 rajz, térkép, kotta illusztrálja.
Készman József - Magyarországi kortársművészet az ezredfordulón
A MŰVÉSZET MINDENKIÉ! könyvsorozat célja a magyar képzőművészet népszerűsítése, hogy ne csak száraz, a szakmai közönség számára használható művészettörténeti könyvek legyenek a piacon, hanem olvasmányos, színes reprodukciókkal teletűzdelt albumok is, megnyitva ezzel a művészetek kapuját a műkedvelők, érdeklődők előtt is. A sorozat első darabja a Magyarországi Kortársművészet az Ezredfordulón az utóbbi öt-hat év legjelentősebb műalkotásai közül válogat.
Alice Twemlow - Mire jó a grafikai tervezés?
A könyv a grafikai tervezés céljának, mibenlétének kérdéseit boncolgatja, miközben bemutatja egyre szerteágazóbb részterületeit. Milyen tendenciák jellemzik és milyen külső hatások befolyásolják a tervezés folyamatát? Milyen irányba terjeszthetik ki tevékenységüket a grafikusok? Mi jelentheti számukra a továbblépési lehetőséget, a kitörési pontot?
A képekkel bőségesen illusztrált kötetben tucatnyi sommás vagy éppen filozofikus hitvallás enged bepillantást a tervezőgrafikusok lelkivilágába és gondolataiba, kiegészítve a több mint 120 oldalon sorakozó kortárs tervezői portfóliókat.
Pálinkás László - A renaissance Magyarországon
Az újkor kezdetét Európában a humanizmus és a reneszánsz mozgalmai jelzik. Mindkettő új szemléletet, új életformát és új ideálokat hozott. Bár majdnem elválaszthatatlanok egymástól mégsem párhuzamos jelenségek, hanem csak megkülönböztetett része egy új, igen sokrétű és színes szellemi világképnek, mely a legközvetlenebb alapját alkotja mai szellemi és anyagi életünknek.
Gulyás Judit - A csomagolás művészete
Ez a szép kivitelezésű "kézikönyv" arra ad tanácsokat, hogyan tehetjük az ajándékot személyessé, egyedivé a csomagolás által. A pályájuk elején vagy éppen derekán tartó képző- és iparművészek szellemes megoldásokat kínálnak, nem eldobható, hulladékká váló burkolóanyagokat mutatnak az olvasónak, hanem művészi igényű, szellemes, s többnyire különösebb felszerelést nem igénylő otthon is elkészíthető "kellékek" kivitelezésére bíztatnak bennünket. Az olvasó a technikában jártas művészektől kap tanácsokat, hogyan öltöztetheti fel a legszerényebb ajándéktárgyat is ünnepi ruhába, hogyan helyezheti el önmagában is szépet adó fülkébe, dobozkába.
Bartis Attila - A csöndet úgy
A mobiltelefon fényképező funkciója legtöbbször rossz felbontású, hirtelen elkapott/elkapkodott, komponálatlan, zavarba ejtően személyes képek létrehozására alkalmas és a képkészítőnek szűkösre korlátozott lehetőségeket kínál. Ugyanakkor az eszközt használó ember lehetőségei a minimális készlettel is végtelenek. Bartis Attila fotográfiáinak világa, ahogyan prózájának világa is, szigorúan önkorlátozó. Figyelmes, kegyetlenül pontos - vagy a jelentés érdekében kíméletlenül homályos -: minden mozzanatában tartalmas. A készülék adta szűk lehetőségek éppen hogy megtermékenyítik a dolgokat, melyek lát és láttat. Az ő mindennapjainak dolgait; Bázeltől Marosvásárhelyig, profántól a szentig, a nő beszédes ajkaitól az apa végső csendjéig - a megkerülhetetlenségeket, és az ezek emlékét idéző tárgyakat, mozdulatokat, időt és helyszíneket. A 365 kép ettől a jelentésgazdagságtól lesz egyszerre személyes és publikus. Ebben az alig-színű, rontott minőségű sorozatban (mely talán magának az emlékezetnek a metaforája) a szemek, a feliratok, a hiányok és túlcsorduló többletek a legsűrűbb idő esszenciáját adják, amely magába zár a történeteivel, és nem enged szabadulni a benyomások emlékétől.
Ismeretlen szerző - Kerámiamánia
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Domenico Laurenza - Leonardo da Vinci - Anatómia
Leonardo da Vincinek talán az egyik legkedvesebb vizsgálódási témája volt az anatómia.
A művészóriás és tudós rendkívül hosszú és gazdag életpályája során nemcsak hébe-hóba boncolt, hanem legalább ötven éven keresztül szinte naponta foglalkozott anatómiai tanulmányokkal, készített feljegyzéseket.
Könyvünk eredeti kutatásokat mutat be, legfrissebb eredményeket és újdonságokat közöl, Leonardo teljes anatómiai munkásságát rendszerezetten tárja az olvasó elé.