Az itáliai reneszánsz becses hagyatékára, a perugiai Francesco Matarazzo mester Krónikájának szövegére támaszkodott Erdődy János könyvének megírásakor. Nem mellőzött el a szerző persze más egykorú forrásokat sem, mint például Giovanni Burcardo pápai szertartásmester Diariuma, firenzei és velencei követjelentések, Niccoló Machiavelli levelezése, a Borgia-korszak egyéb dokumentumai; és használt modern forrás-feldolgozásokat is. Hangsúlyozandó mégis; nem történelemkönyvet vesz most kezébe az olvasó, hanem regényt! A szereplők nagy része valóban létezett történelmi személy, mások viszont az írói képzelet szülöttei, az események azonban, – még a kitalált mozzanatok is – összhangban vannak a történelmi valósággal.
Hogy miért éppen a nem elsőrendű szerepet játszó városállam, a viszonylag kicsi Perugia áll ennek a könyvnek a középpontjában? Mert ennek a városnak itt bemutatott néhány esztendeje olyan sűrített képét adja a tizenötödik-tizenhatodik századforduló itáliai pártharcainak, mint kevés más városé.
Kapcsolódó könyvek
Lauro Martines - Firenze és a Mediciek
A Firenze melletti Mugello faluból származó, nem különösebben előkelő múlttal rendelkező Mediciek néhány generáció alatt a firenzei pénzügyletek befolyásos résztvevői, a pápai pénzügyek irányítói lettek. Azt mondják, a híres Cosimo a világ leggazdagabb embere volt a 15. század első harmadában, Lorenzo Medici ("Il Magnifico") pedig korának meghatározó politikusa. A véres intrikákkal, ravasz anyagi ügyletekkel, politikai fondorlatokkal, nagyszerű művészi teljesítményekkel teli, vérrel és arannyal írt reneszánsz drámába illő családtörténetet - Lorenzo alakját középpontba állítva - a neves történész, Lauro Martines lenyűgözően gazdag kortörténeti panorámába illesztve mutatja be. A számos forrást feldolgozó munka élénken varázsolja elénk a 15. századi Firenze mindennapjait és szemléletes portrét nyújt a művészpártoló, költő, államférfi és könyörtelen "főnök" Lorenzóról, s bemutatja az 1478. áprilisi ún. Pazzi-összeesküvés részleteit. Ez utóbbi támadásban Lorenzo éppen hogy csak megmenekül, bátyja elvérzik, és az összeesküvés szálai egészen a pápai udvarig vezetnek. A kötet jól érzékelteti a történelmet formáló nagyobb erők, a gazdasági, társadalmi folyamatok összjátékát is. A rendkívül részletes irodalomjegyzékkel, a Medici-, a Della Rovere-, valamint a Pazzi-család genealógiájával és fekete-fehér térképmelléklettel ellátott kötet szakembereken túl bátran ajánlható a reneszánsz Itália története iránt érdeklődő laikus olvasóknak is.
Jacob Burckhardt - A reneszánsz Itáliában
Kötetünk - a Képzőművészeti Zsebkönyvtár negyedik darabja - az emberiség egyik leggazdagabb korszakába kalauzolja vissza az olvasót. A szerző, Jacob Burckhardt, a nagyhatású múlt századi történész olyan tükörben állítja elénk a reneszánsz történéseit s az azokban cselekvő embert, mely a legkisebb mozzanatot is pontosan adja vissza. Képet ad az erkölcsökről s a viszályokról, a művészet és tudomány fejlődéséről s a babonák, előítéletek születéséről.
Timár László - Michelangelo
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Pálinkás László - A renaissance Magyarországon
Az újkor kezdetét Európában a humanizmus és a reneszánsz mozgalmai jelzik. Mindkettő új szemléletet, új életformát és új ideálokat hozott. Bár majdnem elválaszthatatlanok egymástól mégsem párhuzamos jelenségek, hanem csak megkülönböztetett része egy új, igen sokrétű és színes szellemi világképnek, mely a legközvetlenebb alapját alkotja mai szellemi és anyagi életünknek.
Ismeretlen szerző - Dante a középkorban
Az elmúlt száz év legjelentősebb, nem magyarul írott Dante-tanulmányait gyűjtötte egybe a szerkesztő. A közölt nyolc fordítás egyrészt a Dante-kutatás nemzetközi jellegét reprezentálja, hiszen német, angol-amerikai, olasz és francia írások egyaránt kerültek a válogatásba; másrészt az irodalomtudomány különböző kutatási területeit és eltérő módszertanát is ötvözni kívánja: a filológia, a szövegértelmezés és a hatástörténet kérdésfeltevései egymást kiegészítve, néhol egymással vitázva sorakoznak a kötetben. A szerteágazó tematika mögött ugyanakkor egységes szemlélet sejlik fel. A Dante-kritika évszázados problémája a szerző és műve eszmetörténeti helyének kijelölése: vajon Dante a humanizmus és reneszánsz első nagy alakja, vagy a letűnő középkor utolsó képviselője? A szerzők válasza a kérdésre egyértelmű: Dante szövegei és a bennük megjelenített világfelfogás ahhoz a mentalitáshoz, gondolkodáshoz és irodalmi gyakorlathoz köthetőek, amelyet mi "középkorinak" nevezünk.
Cristina Bucci - Korai reneszánsz
A XV. század hajnalán egyfajta mesebeli légkör lengi be Európát. A művészek ekkor még - akárcsak az előző évszázadban - csupán luxustárgyakat készítő kézművesek, akik világi, lovagi témájú freskókkal díszítik a paloták falait, aranyba borítják az oltárokat, és látványos miniatúrákkal ékesítik a könyveket. A quattrocento első évtizedeit még a gótika határozza meg. Gentile da Fabriano és Pisanello a legdivatosabbnak számító festők, az építészetben pedig még a katedrálisok korának gótikus stílusa uralkodik.
A tartalomból:
- Az európai udvarok művészete: Az internacionális gótika
- Gondosan ábrázolt természet, mesebeli hangulat
- Pompakedvelés és elbeszélőkedv
- A miniatúrafestészet mint a művészet "húzóágazata"
- Építészet és szobrászat
Az ókor tanulmányozása
- Róma és az antikvitás felfedezése
- Egy új formanyelv régi szavai
- Az újfajta művészegyéniségek
- A körplasztika és a mozgás újrafelfedezése
- A régiségek: a műgyűjtés újfajta megközelítése
A perspektíva felfedezése
- Az újítók
- A közvetítők
- A kísérletezők
- Az ideális város
- Az oltárképek
- Tájképek madártávlatból
A valóság analitikus leírása
- A fény a németalföldi festészetben
- A portré műfaja az észak-európai festészetben
- A szakrális témák hétköznapi értelmezése a németalföldi festészetben
- Tájábrázolás a németalföldi festészetben
- Kereskedelmi és művészeti kapcsolatok Észak- és Dél-Európa között
- Vallásos hit és realizmus
(...)
Arthur de Gobineau - A renaissance
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Komjáthy István - Mátyás-mondák könyve
Komjáthy István a mondai töredékek, krónikás naivságok és történelmi, művelődéstörténeti tények tiszteletben tartása mellett, írói szabadsággal ismerteti a csak népmesenyomokban fennmaradt magyar mitológiát, "naiv eposzunkat", amelyet már Arany János is elveszett értékeink között említ. A kötet darabjai - akár egy regény fejezetei - egy kerek egészt alkotnak: a magyar népmesékből és a rokon népek hagyománykincséből kialakított teremtésmondától az őseinknek hitt hunok mondáin át, színes meseszál vezet egészen a honfoglalás koráig, majd Árpád dédunokájának, a későbbi Istvánnak
megszületéséig. E szépen kikerekedő messzi világból egy rész a tényekkel igazolható történelmi valóság és másik rész a monda, amely mögött szintén a történelem rejtőzik: a magyarság kialakulásának és őstörtėnetének, honfoglalás előtti életének homályba vesző évszázadai.
Nemzedékek nőttek fel Komjáthy István történelmi mondáin. A népszerű szerző hagyatékában maradt fenn a most megjelenő kötet kézirata, amely minden eddigi gyüjteménynél változatosabb mesekincset tartalmaz. A magyar és a szomszėdos népek költészetében és szájhagyományában közkedvelt történelmi személyről már a saját korában is születtek anekdoták, dicsőítő énekek, melyek az évszázadok során csak tovább gyarapodtak. A legelső mesemondó Heltai Gáspár volt, aki Mátyás kortársa, Antonio Bonfini krónikájának fordításakor tudta, hogy a történeti anekdoták mellett él a mondák hőse is, s ez legalább annyira fontos, mint a történelem. A későbbi korok mondagyűjtőinek, Dugonics Andrásnak, Tóth Bélának forrásait éppen úgy ismerte Komjáthy, mint a hiteles folklórt. Ebből a kincsből merített - minél sokoldalúbb Mátyás-hagyomány közzétételére törekedve.
Leonyid Batkin - Az itáliai reneszánsz
Az itáliai reneszánszról előbb jutnak eszünkbe festmények és szobrok, mintsem írók, költők, filozófusok. Mit tudunk egyáltalán a humanistákról? Batkin először is tipologizálja számunkra a fennmaradt reneszánsz töredékeket, elemzi a meghatározó kulturális csoportot, a humanistákat, az új gondolkodás kiváltotta életsílust, a kereszténységhez és antikvitáshoz való új viszonyt, majd, mutatis mutandis, egy reneszánsz dialógust beiktatva felveti a kérdést, talán elsősorban Burckhardtnak: van-e értelme bármiféle korszakolásnak.
Leonyid Batkin, aki életének nagy részét „szovjet emberként” volt kénytelen leélni, aki nem jutott el sosem Itáliába, a könyvtárban, az itáliai auktorok társaságában talált menedéket, és vált az Orosz Egyetem Bölcseleti karának emblematikus professzorává, generációk tanárává. A peresztrojka idején Jurij Afanaszjevvel együtt alapítója volt a Demokratikus Oroszország mozgalomnak.
John Berger - Albrecht Dürer
Az igényes kivitelezésű albumban Albrecht Dürer, a német reneszánsz képzőművészet egyik legkiemelkedőbb alakjának műveiről készült reprodukciókat csodálhatjuk meg. A rendkívül termékeny művész számos festészeti eszköz igénybevételével alkotott: klasszikus olajfestményei mellett rézkarcai, fametszetei, rajzai, akvarelljei is méltán világhírűek - a kötet szerzője e két utóbbiból készített válogatást. A mű elején rövid, összefoglaló jellegű portét olvashatunk Dürerről, amelyben az alkotó élettörténete és pályájának tömör művészettörténeti elemzése szerepel.
Tátrai Vilmos - Mantegna
"A mantovai Gonzaga-palotában az ún. jegyesek terme az egyetemes festészet történetének kiemelkedő jelentőségű freskóegyüttesét rejti. A freskók alkotója Andrea Mantegna, a kora reneszánsz egyik legjellegzetesebb festője. Pályafutását egy padovai festő műhelyében kezdte, de mesterénél nagyobb hatást gyakorolt rá az egyetemi város szellemi légköre és Donatello munkássága. A kutató szenvedélyével érdeklődött az ókor emlékei és a perspektíva "tudománya" iránt, de stílusának kialakulásában - a firenzei quattrocento mesterein kívül - szerepet játszott a velencei festészet és a humanizmus gondolkodásmódja is. Majd minden műfajtan újat alkotott: a veronai San Zeno-templom oltárán a perspektíva vívmányainak alkalmazásával egységbe foglalta az addig önálló táblák sokaságából álló oltárképet, a jegyesek termének freskóin pedig az európai festészet első csoportportréját láthatjuk. Tátrai Vilmos tanulmánya a legjellemzőbb témák köré csoportosítva ismerteti Mantegna munkásságát, felvillantva emberi tulajdonságait és a mantovai fejedelmi udvar életét. Fejtegetéseit 50 fekete-fehér és 7 színes kép támasztja alá."
Lyka Károly - Michelangelo
Michelangelo alkotásaiban érlelte meg legszebb gyümölcseit a reneszánsz művészet. A zseniális szobrász, festő és építész életét és műveit Lyka Károlynak, a művészettörténetírás nesztorának szép tanulmánya ismerteti.
44 képtáblával, 8 szöveg közti képpel.
Niccoló Machiavelli - The Prince
The most famous book on politics ever written, The Prince remains as lively and shocking today as when it was written almost five hundred years ago. Initially denounced as a collection of sinister maxims and a recommendation of tyranny, it has more recently been defended as the first scientific treatment of politics as it is practiced rather than as it ought to be practiced. Harvey C. Mansfield's brilliant translation of this classic work, along with the new materials added for this edition, make it the definitive version of The Prince, indispensable to scholars, students, and those interested in the dark art of politics.
This revised edition of Mansfield's acclaimed translation features an updated bibliography, a substantial glossary, an analytic introduction, a chronology of Machiavelli's life, and a map of Italy in Machiavelli's time.
"Of the other available [translations], that of Harvey C. Mansfield makes the necessary compromises between exactness and readability, as well as providing an excellent introduction and notes."—Clifford Orwin, The Wall Street Journal
"Mansfield's work . . . is worth acquiring as the best combination of accuracy and readability."—Choice
"There is good reason to assert that Machiavelli has met his match in Mansfield. . . . [He] is ready to read Machiavelli as he demands to be read—plainly and boldly, but also cautiously."—John Gueguen, The Sixteenth Century Journal
Ludovico Ariosto - Ariosto Őrjöngő Lórántja I-II.
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ludovico Ariosto - Az eszeveszett Orlando I-II.
A világirodalom egyik klasszikus remekművének, Ludovico Ariosto (1474-1533) Orlando Furioso című lovageposzának első teljes magyar fordítását tartja kezében az Olvasó.
Ez a terjedelmében, művészi értékében és az utókorra gyakorolt hatásában egyaránt hatalmas alkotás az érett olasz reneszánsz költészet koronája, egyszersmind a világirodalom egyik legjelentősebb epikus költeménye, amelyben sokan már az újkori regény előzményét is felismerni vélik. A mór hódítók ellen harcoló Nagy Károly császárnak és hadvezérének, Rolandnak hősies és kalandos története valóban "regényesen" fordulatos és letehetetlenül izgalmas olvasmány, amelyet azonban a "tiszta költészet" örök fénye ragyog be. Irónia és harmónia a kulcskategóriái ennek a remekműnek, melynek magyarra fordításába nem kisebb költő, mint Arany János is belekezdett, Simon Gyula teljes fordításának megjelentetésével a hazai könyvkiadás egyik legnagyobb adósságát rója le a Felfedezett klasszikusok sorozat.
B. Szűcs Margit - Reneszánsz
Új külsővel újra kapható B. Szűcs Margit: Reneszánsz című könyve, az Építészet története c. sorozat újabb tagja. Az Építészet története sorozat kötetei negyven éve az Építészmérnöki Kar alaptankönyvei. A kötetek felépítése első pillanatra a hagyományos, lineáris történelemtudatot tükrözi. (Ezt az időfelfogást az elmúlt évek posztmodern történelemfelfogása erősen megkérdőjelezte. A posztmodern történetírás szerint az idő nem egy irányban áramlik, hanem maga a káosz, a történelem pedig egymáshoz nem feltétlenül kapcsolódó események halmaza.) A lineáris történeti tárgyalást ugyanakkor többször megszakítják kitérők és mélyásások, ezzel megtörik a linearitás agresszív logikája, és az olvasó egy individuális utazás részesévé válhat – legalábbis azok, akik vállalkoznak erre a szellemi kalandra.
Georgina Masson - Impéria impériuma
"A testi szépség istenítése, különösen a női szépségé, beláthatatlan távlatokat nyitott meg... Hajdan legföljebb az arisztokrata udvarok rafinált légkörében fordulhatott elő, hogy egy szerelmes férfi >>kedvese szemöldökéhez<< írjon epekedő balladát. Most viszont istennőként dicsőítettek, sőt, a szentek között emlegettek olyan nőket, akik a kiközösítettek sorából emelkedtek fel. Fennmaradt egy korabeli kézirat, amelyben egymást követik női szentek és kurtizánok sírfeliratai..."
Eörsi Anna - Cosimo Tura
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Simona Cremante - Leonardo da Vinci összes művei
Simona Cremante ragyogó és alapos monográfiát írt, amelyben minden együtt van, amit az olvasó tudni szeretne Leonardo kevés számú, de nagyszerű festményeiről, végtelen sok rajzáról, különleges kéziratairól. A könyv éppúgy szól a művészetben jártas specialistáknak, mint azoknak, akik most ismerkednek meg Leonardóval: felfedi a művész természetét és tudatalattijának mozgatórugóit – Freudnál is érzékenyebb elemzéssel.
Lyka Károly - Leonardo Da Vinci
Leonardo neve évszázadok óta fogalommá vált már. Nemcsak az érett renaissance legnagyszerűbb művészeinek egyikét jelenti, "Az utolsó vacsora", a "Mona Lisa" alkotóját, hanem az emberi kiválóság és sokoldalúság példaképét is. Tudósnak, művésznek, udvari embernek és technikusnak egyaránt kiváló volt. Lyka Károly bölcs mesélőkedvvel eleveníti fel a művész életét, a kort, melyben élt, és elősegíti az alkotások tartalmi és formai megértését. A tanulmányt több mint 50 kép illusztrálja, Leonardónak és körének munkáiból.
Értékelések
Statisztika
Címkék
Kollekciók
- Nem szerepel egyetlen kollekcióban sem.