Kapcsolódó könyvek
Johann Wolfgang Goethe - Vonzások és választások
"... azok a cserebomlások a legjelentősebbek és a legfigyelemreméltóbbak... amelyekben négy, idáig kettesével összekötött lény érintkezésbe kerül, eddigi egyesülését elhagyja, és új kapcsolatokba lép. Ebben az elválásban és összetapadásban, ebben a menekülésben és keresésben az ember igazán magasabb rendeltetést vél látni; az ember az ilyen lényeknek akaratot és választást tulajdonít, és esetükben a választott rokonság szakkifejezést teljesen indokoltnak találja."
Jean-Jacques Rousseau - Júlia, a második Heloïse
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Füst Milán - Nevetők
A Nyugat nagy nemzedékének öngyötrő, magányos és aszketikus művésze ezt a regényt, mely első nagyobb prózai munkája, 1917-ben irta. A könyv a tudathasadás lidérces története. Az ösztönélet rejtelmes, megmagyarázhatatlan és irracionális működésének a félelmetes rajza a Nevetők; annak a belső világnak a művészi feltérképezése, amelynek a világirodalomban Dosztojevszkij, a lélekgyógyászatban pedig Freud volt a feltárója.
Johann Wolfgang Goethe - Az ifjú Verter gyötrelmei
Ez a különös, kissé idegenszerűen ható cím, mint talán sejthető, Johann Wolfgang Goethe Werther-ét, a szentimentális regény remekét takarja, a "K. S. S. K." mögött pedig Kissolymosi Simó Károly rejtőzik, aki e művet 1823-ban, kissé későn bár, de - egy kéziratban maradt próbálkozást nem számítva - így is elsőnek magyarra fordította. A modernebb, talán gördülékenyebb és pontosabb fordítások elfeledtették Simó Károly buzgólkodásának gyümölcsét, pedig megőrzésre érdemes kincs volna a magyar irodalmi hagyományoknak, fordításirodalunk heroikusan szép történetének.
Ismeretlen szerző - A romantika
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - Az expresszionizmus
Az expresszionizmus a XX. század irodalmának és képzőművészetének egyik legösszetettebb művészeti irányzata. A század első évtizedeiben az imperializmus korában az emberi jogokért, a teljes emberért emelte fel a szavát, s az emberi érzés, gondolkodás kifejezési formáinak kölcsönösségét hirdette, de humánus eszméinek megvalósítását a stílus forradalmára korlátozta. Koczogh Ákos művében a mozgalom egészét és lényegét ismerteti, s a dogmatikus tagadás vagy éppen ellenkezőleg: a polgári túlértékelés után igyekszik valóságos helyét megállapítani a művészetek történetében, figyelembe véve, hogy korunk haladó művészei közül hányan indultak vele. A sorozat többi köteteihez hasonlóan a mű második része az expresszionizmus megértéséhez elengedhetetlen elméleti és szépirodalmi szemelvényeket tartalmaz.
Ismeretlen szerző - A szecesszió
Nem is olyan régen még csak a tudatlanság vagy a rossz ízlés vádját vallva lehetett beszélni a szecesszióról, de manapság izgató tudományos téma, a hatvanas évek elejétől pedig magának a szecessziós formavilágnak a divatját is éljük. Európa és Amerika nagyvárosaiban lépten-nyomon szembetűnnek az emberek öltözködésén éppúgy, mint a plakátokon vagy a hippiközösségek ábrándvilágában, irodalmi és képzőművészeti alkotásokon a századforduló szecessziós éveinek motívumai.
Természetesen nem a szecesszió rehabilitálására van szükség, akár az anakronisztikus divat, akár apologenetikus szakkönyvek segítségével, hanem a kétségtelen eredmények és a szemléleti-formai zsákutcák megvilágítására.
Erre a feladatra vállalkozott Pók Lajos könyve. A bevezető esszé a szecesszió történeti szerepét és esztétikáját tárgyalja, minden művészetet magával ragadó mozgalomnak tekintve a szecessziót. A kötetben közölt antológia, nemzetközi vonatkozásban is először, igyekszik átfogó képet adni ennek az annyit vitatott mozgalomnak a szándékairól és valamennyi ágra szétáradó eredményeiről.
Ismeretlen szerző - A manierizmus
A manierizmus is azok közé a művészeti mozgalmak és stílusirányzatok közé tartozik, amelyek - akárcsak századunkban a szecesszió - hosszú időn át viselték az igaztalan és méltatlan elítélés bélyegét. Manierizmus! - maga a szó is megbélyegző, hiszen jelentése: mesterkéltség, modorosság. Legalábbis ezt értették rajta a XVII. század klasszicista kritikusai, minden rendhagyó, bizarr, fantasztikus, ádáz ellenfelei. Csak a XX. század ismerte fel, hogy korábban mesterkéltnek hitt művészi megoldások sok esetben korukat megelőző zseniális felismerések, olyan művészi vívmányok, melyeket igazában csak korunk szemlélete és ízlése tud értékelni és hasznosítani. A reneszánsz utolsó szakaszában, annak kései áramlataként kibontakozó manierizmusban már a reneszánsz válsága jut kifejezésre, e válság ideológiai, pszichológiai, művészeti-irodalmi szimptómái sűrűsödnek egybe. Képviselői "szomorú emberek", tragikus életútjuk, életművük azt példázza, hogy a reneszánsz humanizmusának bealkonyult. Eszményeik elbuktak vagy eltorzultak, de üzenetüket ma embere újra meghallotta - immár a maga valóságos jelentésében, tisztán. Ennek tanúsága ez a könyv.
Lope de Vega - A kertész kutyája
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Pedro Antonio de Alarcón - A háromszögletű kalap / Méregzsák kapitány
Ez a két rövid mű alighanem Alarcón két legjobb alkotása. Az elsőben szűkebb hazája, Dél-Spanyolország idilli tájaira vezet. Régi, közismert néprománc meséjét dolgozza föl ízesen, franciás szellemességgel, humorral. A Méregzsák kapitány legfőbb értéke Alarcón humora, fölényes meseszövő és szerkesztő készsége, közvetlen hangja, lebilincselő, könnyed stílusa.
Alessandro Manzoni - A jegyesek
Egy Milánó környéki faluban, a XVII. század első felében egy fiatal mátkapár készül boldogan az esküvőre; kihirdették már őket, elkészült a kelengye is, már csak a papi áldás van hátra. Miért kezd hát egyszerre homályos magyarázkodásba, miért húzza-halasztja a szertartást a nyájas-kenetes don Abbondio tisztelendő úr? Renzo és Lucia nem tudják még, hogy a környék mindenható urának brávói fenyegették meg a papot, hogy ő áll boldogságuk útjába, mert szemet vetett a szép Luciára. S nem sejtik azt sem, mikor szülőfalujukból éjten-éjjel elmenekülnek, hogy mennyi hányattatás vár még rájuk, hogy egyszerű sorsukba beleavatkoznak egy számukra ismeretlen világ hatalmai, jók és gonoszak, nagyurak és egyházi méltóságok, mindenre kész haramiák, lelketlen poroszlók – és hősünket egyszer csak sodorni kezdi a történelem: tanúja a nevezetes milánói éhségtüntetésnek, az 1630-as nagy pestisjárványnak, az olasz fejedelemségek, a spanyol és osztrák hódítók fel-fellobbanó marakodásának. S milyen színesen, milyen drámai erővel jeleníti meg Manzoni a történelem és a személyes sors megsűrűsödő pillanatait! Milyen éles szemmel néz az emberi lélek mélyeire, milyen nagyszerűen festi hőseit, nemes indulatok, apró gyarlóságok, gonosz szenvedélyek hordozóit! S mennyi mindent tud mondani Alessandro Manzoni (1785-1873) korról, erkölcsről, szokásokról, a történelemről és az emberről, mennyi ma is eleven fénnyel ragyogó igazságot! _A jegyesek_ azok közé a nagy regények közé tartozik, amelyek nélkül szegényebb volna egy nép szellemi vagyona, szegényebb az egész emberiség.
Laurence Sterne - Tristram Shandy úr élete és gondolatai
Legismertebb műve a Tristram Shandy úr élete és gondolatai (1759-67, kilenc kötetben) (fordította Határ Győző), amely meglehetős hírnevet hozott neki hazájában és Európa más országaiban is. Már a kötetek megjelenésével párhuzamosan elkezdték lefordítani a nagyobb európai nyelvekre, hatása pedig Denis Diderot-tól és a német romantikusoktól napjaink posztmodern irodalmáig terjed.
Virginia Woolf - A pille halála
Virginia Woolf kritikusként kezdte irodalmi pályafutását, és az esszé műfaja - ez a nagyon rugalmas és Angliában kiváltképpen népszerű műfaj, amelybe a majdnem novellától a tárgyszerű kritikáig, sőt a tudományos értekezésig minden belefér - állandó társa volt a regényírónak: esszékben készült fel szellemileg egy-egy regénye megírására, és esszékben pihente ki a megírás fáradalmait, nem utolsósorban pedig esszékben csapódtak le az állandó olvasás élményei. Mert Woolf szenvedélyesen olvasott, és még írók közt is egészen kivételes érzékenysége volt a befogadásra, és érzéke arra, hogy élményeit megossza másokkal. De nem csak érzékeny volt, hanem hallatlanul okos is. Néhány - kötetünkben is szereplő - írás a modern regény legfontosabb elméleti dokumentumai közé tartozik.
A szerteágazó anyagot a kötet válogatója, Bécsy Ágnes négy ciklusba rendezte. Az elsőben hangulatok és benyomások egymásra rétegződésének szépírói eszközöket is jócskán latba vető elemzései kaptak helyet, a második ciklus esszéiben az írónő régi emlékiratok, naplók és levelezések alapján az elmúlt korok mindennapjaiban az életnek azt az állagát és minőségét vizsgálja, amely a műalkotások talaja és háttere, illetve megrajzolja néhány nagy egyéniség portréját. A harmadik csoportba a szó megszokottab értelmében irodalmi tanulmányok kerültek, a negyedik pedig Virginia Woolfnak a modern kor irodalmi és társadalmi kérdéseit feszegető cikkeit, előadásait foglalja magában. De bármi legyen is a téma - egy londoni séta, Montaigne vagy a dolgozó nők egyesülete -, mindenütt ugyanaz a gazdag egyéniség bilincsel le már az első - és az utolsóig a legmagasabb rendű írásművészettel formált - mondatokban, amely a könyvekben is az élet megnyilvánulásait fürkészi csillapíthatatlan kíváncsisággal.
William Wordsworth - The Prelude
First published in July 1850, shortly after Wordsworth's death, The Prelude was the culmination of over fifty years of creative work. The great Romantic poem of human consciousness, it takes as its theme 'the growth of a poet's mind': leading the reader back to Wordsworth's formative moments of childhood and youth, and detailing his experiences as a radical undergraduate in France at the time of the Revolution. Initially inspired by Coleridge's exhortation that Wordsworth write a work upon the French Revolution, The Prelude has ultimately become one of the finest examples of poetic autobiography ever written; a fascinating examination of the self that also presents a comprehensive view of the poet's own creative vision.
Füst Milán - A feleségem története
A feleségem története, nemcsak a magyar irodalom kiemelkedő regénye. A mű európai hírnevet és rangot szerzett magának, tizennégy nyelvre fordították le, és valamennyi kritika megemlíti kivételes erényeit. Miben rejlik Störr kapitány, a holland hajós történetének varázsa? A házasság, a szerelem, a féltékenység a világirodalom örök témái közé tartozik. Azt hihetnők, mindent megírtak már erről. A feleségem története mégis valami újat, ki nem mondottat és valamennyiünk által csak homályosan érzett igazságokat közöl a legnagyobb érzésről, mely embernek adatott. Störr kapitány szerelemféltése, feleségével kapcsolatos aggodalmai, gyanakvásai a szoknyaügyekben járatlan férfi kálváriájának megannyi stációján vezetik végig az olvasót. Az emberi lelket ismerő író feltárja előttünk a szerelem titkait, a férfi és nő kapcsolatának soha meg nem oldható ellentmondásait, és eközben mintegy tudományos leírását adja a féltékenység kórtanának. Hiszen mirólunk van szó. Störr kapitány és felesége mi vagyunk: férfiak és nők, férjek és feleségek, szeretők és egymást csalók, a történet pedig nem más, mint annak a távolságnak a felmérése, mely bennünket mindig elválaszt egymástól, az az állandóan jelenvaló, reflexeinkbe és idegeinkbe beivódott idegenség, mely legboldogabb perceinkben is ott lappang közöttünk.
Füst Milán remekműve egy szokvány féltékenységi sztori mennyei magasságait és pokoli mélységeit mutatja be. A megjelenésekor (1942) szinte visszhangtalan regény az 1958-as Gallimard-féle francia kiadást követően világsiker lett, szerzője Nobel-díjra jelöltetett.
VILÁGHÍRŰ REGÉNY A FÉLTÉKENYSÉGRŐL, ÉS MÉG SOK MINDEN MÁSRÓL!
Aldous Huxley - Pont és ellenpont
"A regény és az életrajz és a történelem: együttesen az igazi műformák. Úgy gondolom, sokkal többet el lehet mondani elvont eszmékről konkrét alakokkal és helyzetekkel, akár képzeletbeliekkel, akár valóságosakkal, mint absztrakt fogalmakkal. Műveim közül oly sok a történelmi vagy életrajzi írás.. Ezekben az egyedi életekben és eseményekben azt elemzem, ami számomra fontos és egyetemes gondolat.. Hitemre, Dosztojevszkij hatszor olyan mély, mint Kirkegaard, mert regényt írt… A regényben úgyszólván összebékül az abszolút a relatívval, és megjelenik az általános az egyediben. És ez lenyűgöző, úgy hiszem, az életben éppúgy, mint a művészetben." Aldous Huxley
Laurence Sterne - Érzékeny utazás
"Az utazók egész körét a következőképp lehetne felosztani: Henye Utazók, Kandi Utazók, Hazudozó Utazók, Gőgös Utazók, Hiú Utazók, Mélakóros Utazók. Ezután következnek: A Kénytelenségből Utazók, A Bűnös és Gonosz Utazó, A Szerencsétlen és Ártatlan Utazó, Az Egyszerű Utazó. És legvégül, kegyes engedelmükkel: Az Érzékeny Utazó, (értvén rajta ennenmagamat), mert magam is utaztam, mely útirajz megírásának imhol most ülök neki." Laurence Sterne (1713-1768) bájosan szeszélyes könyve Angliában, majd a kontinensen is nagy sikert aratott. Az Érzékeny Utazó franciaországi élményeiről számol be olvasóinak. Olasz útjáról már nem tudott írni, a halál kivette kezéből a tollat...
Lord George Gordon Noël Byron - Káin
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Füst Milán - Öröktüzek
Füst Milán összegyűjtött novelláit tartalmazzaez a könyv. Ezek az írások a szerző pályájának különböző korszakaiból valók, s egész epikus munkásságának áttekintését adják. Mindegyiküket jellemzi a finom érzékenység, humanizmus, a lélektani igény és a szép kultusza, valamint Füst Milán egyéni stílusa, mely nem utánozható, nem ismételhető, de immár irodalmunk sajátos értéke. Elbeszéléseiben a művész felülről néz le osztályára s ez a magatartás, iróniával s a valóság megragadásának szenvedélyességével párosulva: Füst Milán novelláit társadalmilag is hitelessé teszi, nemegyszer kritikai mondanivalóval telíti.
George Sand - Mese a jólelkű Fridolinról
E tündérmese főhőse a jólelkű Fridolin, aki számtalan kalandos fordulat közepette a jóság és a szeretet unalmáért harcol. Az ifjú - gonosz szülei házából - Dongó úr birodalmába kerül, aki csak csalásra oktatja. A fiút a szitakötő képében érkező tündérkirálynő megmenti és elviszi magával a tündérek birodalmába, majd itt él száz boldog éven át. Végül útjára bocsátják, feladata, hogy megszabadítsa az emberiséget. Csodatevő virágcsokrával érkezik vissza a dongók gonosz birodalmába, ahol végül a tündérek segítségével legyőzi a gonoszokat, és a jólelkű Fridolin lesz a király.