1982 őszén egy gyerekképű dobos kivált a magyar szórakoztató zenészek egyik – hamarosan fel is oszló – együtteséből. Pedig a zenekar éppen sikereinek csúcspontján volt: rajongók tömege vette körül, a slágerlisták élmezőnyéből soha ki nem maradt, televíziós vetélkedőt nyert, s a népszerűség legmegbízhatóbb, forintfokos mércéjén, a hanglemezpiacon is a legtöbb bért és bevételt aratta. A régi slágerek és a rock hangzásait vegyítő, a rock and roll és a beat iránti nosztalgiát érzelmes-ironikus felhangkeverékkel élesztő Hungária külföldi szerződések és ajánlatok közt válogathatott, amikor a fiatal és sokoldalú dobos, az énekelni, gitározni, zongorázni is hatásosan tudó Szikora Róbert hátat fordított, és új együttest alapított.
Kapcsolódó könyvek
Oldal Gábor - A vájtfülű kutya esete
Ennek a könyvnek ugyan nem Erle S. Gardner a szezője és nem tartozik a "........ esete"-sorozat detektívregényei közé, de legalább olyan izgalmas, mint egy krimi. Hogyan válik egy ötletből, egy pusztán játékszerként feltűnő találmányból a zenei közművelődés egyik leglényegesebb eszköze, hogyan fonódik szétválaszthatatlanul egybe ipar, kereskedelem és művészet a hanglemezgyártás kifejlődésében, mint bontakoznak ki és hanyatlanak le szédületes művészi és üzleti karrierek, mi a technika útja a viaszhengertől a kvadrofóniáig - ezek talán a kötet leglényegesebb témakörei.
Közben felvillannak ismerős arcok, nagy nevek: Caruso (aki "megcsinálta" a hanglemezt, s akit a hanglemez tett világhíressé), Saljapin (aki minden felvétel előtt kaviáros-pezsgős vacsorát adott a hangfelvevő csoportnak), Adelina Patti (aki saját angliai kastélyában fogadta a lemezeseket), Toscanini, Furtwängler, Nikisch és Stokowski, a századforduló és napjaink nagy énekesei és hangszeres előadóművészei.
A vájtfülű kutya - a His Master's Voice világszerte ismert emblémája - nagy érdeklődéssel hallgatja a tölcsérből kiszűrődő hangokat. A hanglemez barátai, a gyűjtők és általában a zenekedvelők ugyanilyen érdeklődéssel olvashatják Oldal Gábor könyvének színes, izgalmas és érdekes fejezeteit.
Ismeretlen szerző - Popzsebkönyv
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ian MacDonald - A fejek forradalma
A Beatles egy káprázatos évtized káprázatos megfogalmazója volt. A popzenét, amilyennek ma ismerjük, gyakorlatilag ez a négy fiatalember teremtette meg. Egyáltalán nem túlzás kijelenteni, hogy megváltoztatták a világot. A szerző, Ian MacDonald a Beatles igazi lényegére, a dalokra összpontosítva festi meg az együttes pályaképét, s a háttérben kirajzolódik a hihetetlenül izgalmas, reményekben és indulatokban gazdag, lendületes optimizmust és filozofikus befelé fordulást hozó évtized: a 20. század hatvanas évei. MacDonald összegyűjtött és felhasznált minden fellelhető, az egyes Beatles-dalokkal kapcsolatos adatot, a szerzői munkát befolyásoló társadalmi és zenei eseményektől kezdve az együttes tagjainak személyiségváltozásain és a stúdiótechnika fejlődő lehetőségein keresztül a tudatállapotot módosító szerek hatásáig
Göbölyös N. László - Genesis
1968. február 22-én Angliában megjelent egy érdekes lírai hangvételű kislemez, amelynek címe "Silent-Sun" volt. Az akkori fantasztikus forgatagban nem keltett nagy feltűnést, nem került fel a slágerlistákra, a rádióállomások is csupán néhányszor játszották. 1986 nyarán megjelent az egész világon egy nagylemez, amely az INVISIBLE TOUCH címet viselte. Az album és a belőle kimásolt kislemezek hatalmas mennyiségben keltek el, a rádió, a tv és a szaksajtó lemezlistáin heteken át vezetett a lemez, a video-clip műsorok egy ideig naponta játszották az "Invisible Touch" című dalhoz készült felvételt. Mindkét lemez szerzője és előadója ugyanaz az angol együttes volt: a Genesis.
Jávorszky Béla Szilárd - Muzsikás 40
"Hogyan lett a Muzsikás az egyik legismertebb magyar brand a világ kulturális piacán? Miért éppen ők emelkedtek ki a magyarországi táncházmozgalom mezőnyéből? Milyen tudományos alapok, társadalmi mozgások és személyes ambíciók szerencsés együttállása segítette az egészpályás népművészeti revival, benne a Muzsikás szárnyalását? Mi köze van a Rolling Stonesnak az ördöngösfüzesi ritka magyarhoz? Mi a kulcsa, hogy érzékeny művészemberek évtizedekig elviseljék, de ha kell, el is engedjék egymást? Mitől tart ki a lendület negyven év sikereivel és küzdelmeivel a hátuk mögött, s mit várnak a jövőtől? Izgalmas kérdések, amelyekre őszinte beszélgetések megidézésével kapunk választ ebben a kötetben.
Az alkotói szakaszok mentén haladva, a tárgyilagos szeretettel megrajzolt portrék sorozatából, egymástól merőben eltérő karakterekből áll össze az a rendkívüli jelenség, amit Muzsikásnak hívunk.
A könyvből megtudhatjuk a némiképp szándéka ellenére prímássá lett Sipos Mihály gondolatait Bartók és a népzene kapcsolatáról; láthatjuk, hogyan szakította ki multiinstrumentalista frontember mivoltából ifj. Csoóri Sándort a széki hegedülés varázslata; Hamar Dániel szinte a szemünk előtt lesz a bőgőzés mellett a zenekar szóvivője és - magad, uram, ha szolgád nincs! - ügyeinek intézője; elfogadhatjuk Éri Péter kissé befelé forduló személyiségét, aki a falusi zenészekhez ezer szállal kötődő muzsikájában bontakozik ki; megérthetjük azt a folyamatot, amelynek során Sebestyén Márta zenekari tagból szólistává válik, majd saját jogán lesz a magyar művészet világhírű követe; érezhetjük Porteleki László hegedülésében a magyarpalatkai bandával átélt együttmuzsikálások élményét.
Nem lepődnék meg, Tisztelt Olvasók, ha a képeket nézegetve, a diszkográfiákat olvasgatva újra és újra kedvet kapnának a Muzsikás zenéjének meghallgatásához..." (Berán István)
Alessandro Robecchi - Manu Chao - Zene és szabadság
Manu Chao nem csak egy jó zenész, hanem egy hihetetlen figura is. Nehéz megmondani, honnan jött és tart-e egyáltalán valahová. Az egyetlen mázlink, hogy ezt az utazását a szemünk előtt teszi. Volt utcazenész (talán még most is az). A Mano Negra oszlopos tagjaként is elismert, de talán a Bongo Bong mutat mindenki számára egyértelmű iránytűként felé.
A könyv segíthet abban, hogy a kultúrát, ahonnan a Manu Chao-féle érdekes emberek jönnek, megismerjük. Segít érthetőbben hallgatni, hallani a dalokat, még ha talán nem is tűnnek olyan bonyolultnak.
Persze könnyed olvasmánynak is tökéletes, hiszen egy ilyen emblematikus alak élete tele van érdekesebbnél érdekesebb fordulatokkal.
R. A. Moody - Elvis az élet után
Kiadónk arra törekszik, hogy művei pihentető kikapcsolódást, megnyugtató szórakozást biztosítsanak. A műfaji sokszínűséget jellemzi, hogy a Danubius Kódex gondozásában megjelennek színvonalas szépirodalmi művek, a történelmi irodalom érdekességei csakúgy, mint a ház körüli munkához segítséget nyújtó vagy a különleges hobbik űzéséhez tanácsot adó könyvek.
Zoltán János - Képes pop-rock enciklopédia
E pop-rock enciklopédiában többnyire a beattől kiindulva a pop és rock, valamint azok származékstílusaival foglalkozik a szerző. Természetesen nem törekedett a teljességre, hiszen ahhoz tucatnyi kötet sem lenne elegendő. A popzene az elmúlt közel negyven év alatt olyan mennyiségben termelte ki az előadókat, hogy mindekit nem lehet, nem is érdemes megemlíteni. A könyv három évig tartó szerkesztése alatt Zoltán János arra törekedett, hogy mindazok, akik érdemlegeset, maradandót alkottak és megszerezték a közönség elismerését, helyet kapjanak. Igyekezett azokat az előadókat és együtteseket ismertetni, akik egy bizonyos szinten beírták nevüket a pop- és rocktörténetbe.
Szabados György - Írások I.
Nem árt figyelmesen olvasni Szabados György írásait, mert a lényeget célozzák, pontos megfogalmazásokban. Nemcsak tudás, de szív és lélek van ezekben az esszékben, és még valami. Meditatív csend, ami a kikezdhetetlen állítások alappillére. Csupán ilyen módon lemérve a dolgokat, és csupán ilyen alapállásról megszólalva mondhatja valaki: Zenét szerezni, meglehet, igen nagydolog. Én mégis úgy tekintem csak, mint hírt adni arról, hogyan is áll, merre bolyong bennünk a lélek. (Danyi Zoltán)
B. Molnár László - Zámbó testvérek
2001. január 2-án hajnalban meghalt Zámbó Jimmy, Magyarország legnépszerűbb popénekese. Milliók gyászolták. Sokan sokféleképpen emlékeztek már rá, csupán azok hallgattak eddig, akik a legrégebben és a legjobban ismerték:a testvérei és édesanyja, Anna néni. Most végre ők is megszólalnak, felidézik emlékeiket: György, aki rosszul lett öccse halálának pillanatában; Marietta, aki először vesztette el türelmét, és támadt a szenzációhajhász médiára; Tihamér, aki együtt dolgozott vele a bárban és Árpád, aki megszólalásig hasonlít Jimmyre. S végül Anna néni, aki a januári tragédia óta egyfolytában azt hangoztatja ismerőseinek, ő nem a Királyt, hanem a gyermekét vesztette el.
Szebeni András - Presser Gábor - LGT
„Készül már a kép, ha nem ismernéd még…”
A tabáni képeket majd negyven éve készítettem. Az egész hegyoldalt betakarta a tömeg. Fiúk, lányok, szakállasok, hosszú hajúak és szép arcúak. Hullámzottak, hömpölyögtek, kívülről tudták a szöveget, ismételték a refrént. Azt hiszem, akkor örültünk. Nagyon. Mindenki.
Aztán néhány éjszakára a zenekar, csomó szép lány, modellek, lámpák, technika - Sándor Pál, a mozis vezényletével - kiköltözött a város peremére, egy romba. Itt forgott az LGT-show, a _Nézd, az őrült mit csinál_. A felkérés az volt, csináljak önálló képeket, amelyek a filmben is szerepelnek majd. Hát tessék. Itt vannak. És szerepeltek.
Aztán Presser szólt, hogy a Nyugatiból kitolat a mozdony a Locomotiv GT-vel. Volt egyszer egy zenekar. Nem volt egyszerű, három napig szóltak, naponta tizenötezer ember... és egy búcsú. Szomorú vagy, nem akarod, hogy elmenjenek, de fényképezel.
Aztán megint eltelt vagy húsz év, s most újra szólnak. No igen, ilyen a rock and roll!
A fényképész utószava
2013. február
Ismeretlen szerző - LGT nagy képes kottás emlékkönyv
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Vedres Csaba - Mi az, hogy könnyűzene?
A könnyűzene szerepével, értékelésével, helyzetével kapcsolatban Magyarországon időről időre fellángolnak a viták. Középpontjukban az a két kérdés áll, hogy szabad-e a könnyűzenét támogatni, illetve hogy szabad-e könnyűzenét oktatni az iskolákban.
De mit is jelent az, hogy "könnyűzene"? Ez a kérdés nem zeneesztéták, vagy szociológusok szakmai belügye, hanem a társadalom egészét érinti. A komolyzene – könnyűzene felosztás alapján forint milliárdok sorsa dől el.
A magyar közvélekedés szerint a jazz könnyűzene – a szakirodalom szerint nem az. Nem is komolyzene. Jazz. A szakirodalom szerint a rock sem könnyűzene, hanem önálló műfaj. Szintén a könnyűzene kategóriájába sorolják a countryt és a bluest is, pedig ezek a népzenék.
E felosztás legnagyobb vesztesei azok a művészek, akik a jazz, a rock vagy a fent említett népzenék zenei nyelvén szeretnék művészi szinten kifejezni magukat. Támogatáshoz ritkán juthatnak, mert a szakma szerint "könnyűek", eltartani viszont nem tudják magukat, mert valójában nagyon is "komolyak".
Könyvem alaptézise: a könnyűzene és komolyzene fogalmak nem képesek lefedni a mai magyar zenei valóságot, mert pontatlanok, és eleve értékítéletet hordoznak magukban; a valódi különbség értékes és értéktelen között, a szórakoztatózenei tucattermék és az egyedi művészi alkotás között van. Ez a határ pedig nem az egyes műfajok között, hanem a műfajokon belül található.
Ismeretlen szerző - Zenelexikon
A mai, többszólamú, sok hangszert használó, éneket a muzsikával kombináló zeneművészet, nyugodtan nevezhető az emberiség legifjabb művészeti ágának, ti. abban az értelemben mindenképp, hogy az európai dráma és költészet nagyjából háromezer éves, a képzőművészet pedig - ha a Willendorfi Vénusztól számítjuk, s miért ne - már 25 ezer éve gyönyörködtet bennünket. Az ősi „zene" a dob, a síp, a munkadal, olyan előfutára a mai zenének, mint az ősi barlangrajzok a mai festészetnek. A dal, a dallam persze már a kezdetek kezdetén is csodálatos jelenség volt, méltó az emberhez, csak az ember volt rá képes, s már a kezdetek kezdetén is azt a megfoghatatlant, éterit „mondta", dalolta, dobolta el a többieknek, ami a lelki történéseket, a boldogságot, örömet, vágyódást vagy szomorúságot fejezi ki, és ébreszti hallgatójában, A mai zene ebben nem különbözik az ősitől, de eszköztárában, műfajaiban, kifejezőkészségében épp akkora a különbség, mint a pislákoló olajmécses, s az eget pásztázó fényszóró között. Ez a zene a 11-12. században születik, amikora heterofónia, a kezdetleges többszólamúság megjelenik a gregorián énekekkel, a trubadúrok s a minnesangerek (lovagköltők), lanttal kísért dalaival. Ez az új zene a reneszánszban kezdett szárnyalni, kezdte eszközeit, műfajait kibontani, s adott nagy lendületet a hang szerek fejlődésén , előbb az énekkel, kórusokkal összefonódva, s azután a barokk zenében, 1600 után, színpadra állt az opera, majd Bach és Handel zseniális művészetében már az énektől független hangszeres zene zeng a főúri kastélyok, királyok zenetermében, s ez szól már az orgonán a templomok fenséges boltívei alatt... Ebből születik meg a "Kék Duna keringő", a "Csárdáskirálynő", az "Operaház fantomja", s a "Szeretlek is meg nem is" örökzöld pop-sláger.
Ez a lexikon ennek a hét-nyolcszáz éves, csodálatos folyamatnak az adatait tartalmazza, művekről, műfajokról, hangszerekről, előadókról, táncmuzsikákról szól - s a zene megalkotásának varázslatos képességével rendelkező alkotók előtt tiszteleg.Tudni, ismerni való lista, nem árt, ha kézügyben van a könyvespolcon.
Ismeretlen szerző - Tudod-e a választ? - Pop & Rock
Egyszerre tanítanak és szórakoztatnak a Mi MICSODA sorozatban megjelenő, jól forgatható 180 kérdést és választ tartalmazó, kis könyvecskék. Bárhol, bármikor elővehetjük ezeket, kicsik, praktikusak és unaloműzők!
Ómolnár Miklós - Rózsa Péter - Bem-Rockparty
Ez egy rockkönyv-írják a szerzők az "Állítólagos előszóban".Kortárs újságírók publicisztikája,
régi fotókkal, és jó riportokkal.
Egy korszak lenyomata, egy kultikus zenei klubról, mely mai is létező hely, mint Művelődési
Ház.
Nem csak a zenei része érdekes, az akkori "kultúrpolitika" is szerepet kap.
Idősebbeknek nosztalgia, fiataloknak egy kis kortörténet!
Joel McIver - Queens Of The Stone Age
A Kyuss romjaira épült Queens Of The Stone Age egy egész zenei mozgalmat inspirált és húzott magával az utóbbi évtizedek során. A zenekar tagjai folyton cserélődtek, de az egyetlen állandó szereplő, Josh Homme a kis klubokból végül a mainstream sikerekig vezette zenekarát, mindig előre, mindig feljebb. Ez a könyv magába foglalja a QOTSA történetét A-tól Z-ig, beleértve Nick Oliveri hírhedt kirúgását, amelyet itt alaposan kifejt mindkét oldal. Interjúk sokaságán keresztül betekintést nyerhetünk az együttes hedonista kalandjaiba és a kompromisszumokat nem ismerő zenéjük születésének folyamataiba.
Amikor a heavy metalnak folyton újabb és újabb alfajai születtek, a rock-szcéna pedig széttöredezett, főnixmadárként röppent fel a QOTSA egyedi hangzása az amerikai sivatagból, újra egyesítve a fentieket.
A királynők őszinték, ami a szívükön, az a szájukon, és mégse nyírták még ki őket. Persze szétszórtak és labilisak, de ez magától értetődő, hiszen a legendás stoner rock úttörőnek számító Kyusshoz köthetőek mind, és tőlük származik a „Nikotin, válium, vicodin, marihuána, extasy és alkohol!” refrén is. Kell ennél több?
Aztán, amikor a dobok mögé beült a világ egyik legjobb dobosa, Dave Grohl (ex-Nirvana, Foo Fighters), úgy tűnt, az együttes bebiztosította magának a hírnevet, de végül a nehezebbik utat választották. Sőt, ahogy a rock & roll vadember Nick Oliveri is kikerült a zenekarból, sokan a QOTSA végét vizionálták. 2005-ben Joshnak nem volt vesztenivalója, bizonyítanivalója viszont annál inkább! De ki tudhatta, mit hoz a jövő? Az ő olvasatukban: „No one knows…” (Senki se tudja)
A magyar kiadásba természetesen bekerült a válasz is, hiszen Dudich Ákos fordítását Déri Zsolt utószava követi, amelyből megtudhatjuk a Queens Of The Stone Age háza táján történt legfrissebb fejleményeket is.
Kaththea A. Rowland - Placebo – Sebzetten és összetörve
Sok mindent el lehet mondani Brian Molkóról. Sokféle skatulya létezik, amibe beilleszthető, legyen az pozitív vagy adott esetben negatív. Egyvalami azonban vitán felül áll: Brian Molko és zenekara, a Placebo a ’90-es évek újhullámának meghatározó alakjai, ha nem elindítói. A könyv bemutatja Molko mondatain, gondolatain keresztül, hogyan lehetett egy lányos fiúból világhírű frontember és fiatalok ezreinek példaképe. Az írónő számos személyes interjún keresztül rajzolja fel Molko alakját és a Placebo hátterét. A könyvből a zenekar életútjáról is renget információ megtudható tele magyar vonatkozásokkal. Elgondolkodtató és érzelemdús könyv egy művelt és érzelmeinek élő emberről és zenekaráról.
Ismeretlen szerző - Michael Jackson
A fitting tribute to the undisputed "King of Pop," this lavishly illustrated book takes us on a visual tour of Michael Jackson’s colorful, highly publicized, sometimes controversial, but exceptionally gifted life. From his earliest performances with the Jackson 5 in the 1960s to his multimillion-selling album success as a solo artist, this book provides a unique behind-the-scenes look at this essentially shy but legendary artist. Capturing the essence of his innovations in music, dance, and video, these images show how Jackson transformed popular culture to become one of the most commercially successful entertainers of all time. The latest in the Life in Pictures series, this is a beautifully produced book filled with wonderful, often surprisingly intimate images - a celebration of one of the most talented artists of all time and the perfect gift for any Jackson fan.
Dömötör Endre - Miklya Anna - Quimby
Egy nap Tibi és Livius kocsmázni indulnak, elköszönnek az ágy végén üldögélő, gitározó Fefétől, végigbulizzák az éjszakát, reggel hétre érnek vissza, vidámak, hangosak és bűzlenek a pálinkától. Fefét ugyanabban a pózban találják, ugyanazt a számot gyakorolja.
___ - Sziasztok, fiúk! - köszön rájuk. Feláll, nekitámasztja a gitárt a falnak, nyújtózkodik, készül az iskolába, ezek meg bezuhannak a megüresedett ágyba, leejtik a fejüket a párnára, és azonnal horkolni kezdenek. Fefe egy darabig bámulja a szétcsapott barátait, aztán betakarja őket egy kockás pléddel, és megy a dolgára.
A Quimby egy dunaújvárosi iskolából indult el magabiztos, apró lépésekkel, hogy később, a népszerűség és siker kapujában, egy dramaturgiailag fontos ponton a szövegíró frontember annyira megzuhanjon, hogy mind a saját életét, mind a zenekar létét veszélybe sodorja. Ezután csodás felépülés és visszatérés következett, majd minden korábbinál nagyobb siker.
Hogy hívták Tibi kedvenc kecskéjét és hogyan történt Szilárd beavatása? Miért rögzítette Livius befőttes gumival az állkapcsát és miért tömte ki Dódi a porcelánnadrágját papír zsebkendővel? Mit keresett Fefe hajnalonként a vécédeszkán? Hányszor lépte át Faszi a határt? - belső zenekartörténet, első kézből.