A gondolat, hogy meg kell írni a legkiválóbb festők, szobrászok és építészek életrajzait, 1546-ban Rómában született meg. Az említett időpontban Vasari már befutott festő, aki fél Itláliát bejárta, számos templomot és palotát díszített képeivel és freskóival; Michelangelo volt a mestere. A terjedelmes munka gyorsan elkészült, 1550-ben megjelent nyomtatásban és tizennyolc évvel később javított és bővített kiadásban ismét napvilágot látott. Vasari elsősorban festőnek és építésznek tartotta magát, a halhatatlanságot azonban irodalmi műve, az Életrajzok biztosította neki. Mindaddig senkinek sem jutott eszébe összegyűjteni a művészet nagyjaira vonatkozó adatokat, sem elrendezni őket. Vasari megmutattta a dicső elődök nagyságát és rajtuk keresztül a jelen páratlan tökéletességét. Műve őrzi eleven és művészi leírásokban azokat a műalkotásokat is, amelyeket az idő vagy a sors kegyetlenségéből ma már nem láthatunk, vagy amelyeknek még emlékéről sem tudnánk. Ezek az Életrajzok a történelem ama korának hiteles atmoszféráját árasztják, amelyben az Ember magára talált és minden aktusában ünnepelte önmagát, a világot, amelybe beleszületett és a Teremtőt, aki létrehozta. Az Életrajzoknak köszönheti valóban sok művész, hogy elevenen és emberi közelségben jutott el az utókorhoz.
Kapcsolódó könyvek
Giorgio Vasari - A renaissance mesterei
"Giorgio Vasari (1511-1574) mikor több mint kétszáz olasz mester életrajzában megörökítette az új világ kultúrájának legragyogóbb évtizedeit, ezzel az arányaiban is nagystílű írói teljesítménnyel sem érezte írói hivatottságát. Mindig művésznek vallotta magát - szíve szerint elsősorban festőnek - és minden idegszálával művész is volt: erről beszél nem freskóinak akadémikus pátosza, hanem építményeinek nyugodt harmóniája; az egyik legszebb olasz épület, az Uffizi-palota oszlopcsarnoka, Vasarit kora legnagyobb építészének hirdeti. Mikor közrebocsátotta élete nagy munkáját: Vite de' poiu eccelenti pittori, scultori ed architettori (A legjelesebb festők, szobrászok és építészek életrajza), melyhez bevezetésül egy kimerítő értekezés tartozik az összes képzőművészetek elméletéről és technikájáról, a renaissance legnagyobb nagyjai közül többen még éltek, még többen a fiatal Vasari kortársai voltak és aki ennek a korszaknak megteremtéséhez az első erőforrás volt, Cimabue, az ősök őse is még olyan közel esik Vasari krónikájának idejéhez, hogy még nem fakultak el egészen a szájhagyomány színei, amelyek az alakját és életét az emlékezetben megőrizték, annál természetesebb, hogy az Életrajzok többi hőseiről is intim hagyományok, baráti értesülések, sőt személyes tapasztalatok szolgáltatták az adatokat."
Szabadi Judit - Gulácsy Lajos
Gulácsy Lajos (1882-1932) a századforduló magyar festészetének egyik legmagányosabb és egyben legrejtélyesebb alakja. Miközben mûvészetét már életében csodálat övezte, 1907 és 1911 között megrendezett kiállításai komoly sikert arattak, egész élete folyamán súlyos megélhetési gondokkal küszködött, amihez lassanként, elmebajának kiteljesedésével a mûvészeti életbõl való kirekesztettsége társult. Noha azóta a gyûjtõk körében az egyik legkeresettebb és legdrágább mûvészként ismerik, a hamisítványok özöne, a szakmai körök „feledékenysége”, az értetlenség és a közöny kövületeivel falazzák el az alakját. Mindebben nagy szerepe volt a festõ különc személyiségének és tragikus, elmebajba torkolló sorsának. Pályája a betegség okozta megszakítások miatt csupán tizenöt évet ölel fel; 1919-tõl 1932-ben bekövetkezett haláláig már megszakítás nélkül peregnek napjai az elmegyógyintézet falai között. Mindez hozzájárult hagyatéka szétszóródásához, a hamisítványok elszaporodásához és személyisége és életmûve torzításához. De bizonyára hozzájárult és hozzájárul ehhez látomásos mûvészete besorolhatatlansága is. Szabadi Judit mûvészettörténész, a Képzõmûvészeti Egyetem professzora monográfiájában különös érzékenységgel avatja be az olvasót Gulácsy rendkívüli mûvészi világába, munkája minden eddiginél teljesebb képet nyújt errõl a kivételes alkotószemélyiségrõl. A szépirodalmi stílusban megírt könyv nemcsak szakmai elmélyültségével tûnik ki, hanem élvezetes olvasmány is. A szöveget csaknem több mint 200 fekete-fehér kép illusztrálja.
Galavics Géza - Marosi Ernő - Mikó Árpád - Wehli Tünde - Magyar művészet a kezdetektől 1800-ig
A magyarországi művészet történeteról legutóbb majd húsz éve jelent meg összefoglalás, amely rövid idő alatt szinte nyomtalanul eltűnt a könyvpiacról. Amikor most útjára indítjuk két kötetre tervezett vállalkozásunk első felét, nemcsak egyszerűen ezt a hiányt szeretnénk megszűntetni, hanem egyszersmind lehetőséget adni az olvasónak arra is, hogy a témát a legújabb tudományos eredmények tükrében ismerhesse meg. A honfoglalástól 1800-ig terjedő majdnem egy évezred művészetét négy szakember, az adott korszak legjelesebb specialistaja a hagyományos stíluskorszakok szerinti beosztásban targyalja, ugyanakkor nagy súlyt fektet arra, hogy a művészeti folyamatok alakulását a történelem és a kultúra más területeinek alakulásával összefüggésben láttassa. Ahol ez lehetséges, együtt mutatják be az építészet, a szobrászat és a festészet alkotásait, s minden esetben törekszenek a főbb áramlatok stíluseredőinek feltárására, országhatárokon belüli és kívüli összefüggések megmutatására. A friss szemléletű kötetet - amelyet hamarosan követ az 1800-2000 közötti éveket tárgyaló párja - bőséges bibliográfia és közel 500 kép egészíti ki.
Ismeretlen szerző - Gótikus stílus
A gótikus stílus 1140 körül az Ile-de-France-ban alakult ki, onnan terjedt el Európa egész területén. Bár első alkotásai a székesegyházak és a nagy apátságok voltak, a stílus fokozatosan uralkodóvá vált a várak és paloták világi építészetében is. A kötet a gótika egészét fogja át - földrajzi, kronológiai és műfaji tekintetben egyaránt. Az áttekintést többek között a város fejlődéséről vagy a kor tudományosságáról szóló fejezetek teszik teljessé.
John Vermeulen - Gyönyörök kertje
Jeroen van Aken, aki később mint Hieronymus Bosch vált a középkor alkonyának egyik legvitatottabb németalföldi festőjévé, festőcsaládban nevelkedett a hatalmi politika és a vallási megújulás korában. Ebben az időben a sátán nem csak a mesék és legendák világában létezett, hanem a mindennapokban is. Ekkor indult meg a boszorkányüldözés legszörnyűbb hulláma, és Európa valamennyi országában fellángoltak a máglyák. Az álszent és bigott klérus azonban erősítette a kételkedők táborát is. Hieronymus Bosch ezt a világot pellengérezte ki különös, elgondolkodtató festményein, amelyek azért is ellentmondásosak, mert egy ellentmondásos korban születtek.
A 20 századi szürrealizmus által újrafelfedezett középkori festő életéről keveset tudunk. A holland életrajzíró regényében azonban számos titokra fény derül, és egyre több részlet kirajzolódik a Gyönyörök kertje festőjének portréján.
Ismeretlen szerző - Az itáliai reneszánsz
A kötet az 1300-1600 közötti időszak kiemelkedő alkotásainak bemutatásával hívja fel az olvasó figyelmét a stílust megalapozó szellemi mozgalmakra, a fejlődés különböző állomásaira. A jeles szakemberek által írott fejezeteket több száz színes kép illusztrálja.
Molnos Péter - Aba-Novák, a "barbár zseni"
'Nem csak szemem van, ember is vagyok.' E könyv létrehozói munkájuk során mindvégig szem előtt tartották Aba-Novák Vilmos egyetlen mondatba sűrített művészi ars poeticáját. E grandiózus, több mint 250 színes reprodukciót tartalmazó albumban nemcsak egy kivételesen termékeny festő életművét követheti végig az olvasó, hanem az alkotó ember belső világa, érzései, vívódásai is feltárulnak a könyv lapjain. A szerző igyekezett a fontos korabeli forrásokat, leveleket, naplórészleteket, publikálatlan önéletrajzokat a szöveg menetébe illeszteni, a legérdekesebb kritikákkal, barátok és riválisok személyes hangú visszaemlékezéseivel egyetemben. E változatos szöveges felületet kitűnően tagolva önti formába a könyv egyéni karakterű, frappáns képi ötleteket felvonultató grafikai tervezése. Olyan művészeti album született, mely szöveges és vizuális tartalmában is méltó keretbe foglalja Aba-Novák Vilmos páratlanul sokszínű, megunhatatlanul eredeti festői életművét.
A. F. Dmitrenko - N. A. Fjodorova - E. V. Kuznyecova - O. F. Petrova - Az orosz művészet mesterei
Szép könyvet adunk a művészetet szerető olvasók kezébe: kiadványunk az orosz festészet és szobrászat ötven kimagasló mesterének életéről és munkásságáról ad tájékoztatást. megtalálhatók benne az ikonfestészet legendás hírű képviselői (Andrej Rubljov, Feofan Grek), a XVIII. századi klasszicizmus nagyszerű alkotói, és a XIX. századi világhírű művészek (Brjullov, Ajvazovszkij, Alekszandr Ivanov, Perov, Siskin, Verescsagin, Repin, Szurikov). Megfelelő súllyal szerepelnek benne a századforduló nálunk még kevéssé ismert, nagy hatású festői és szobrászai is (Levitan, Vrubel, Boriszov-Muszatov, Benua, Trubeckoj, Rerih és társaik). Számos adat, életrajzi részlet könyvünkben szerepel először magyarul; a kötetből kibontakozik az orosz művészek sok évszázados küzdelme az orosz nemzeti jellem és valóság elmélyült bemutatásáért; az orosz művészet és irodalom különösen szoros kapcsolata; az a sajátos, ismételhetetlen, amit ezek a nagyszerű alkotók adtak a világnak.
Könyvünket bőséges, nagy gonddal összeválogatott és szépen reprodukált illusztrációs anyag teszi még teljesebbé és látványosabbá.
Ismeretlen szerző - Román stílus
A romanika az első korszak a keresztény művészetben, amely Európa egész területére kiterjedt. Legfontosabb emlékeit a keresztény építészetben hagyta ránk. Kötetünk megragadó szépségű fényképfelvételei meggyőzően tolmácsolják a középkori templomok és kolostorok különleges hangulatát. A formai sajátosságok részletes ismertetését az egyes országok művészetét bemutató tanulmányok követik. Ezek hűen szemléltetik a román kor művészetének változatos gazdagságát.
Georgio Taboreli - Art
One of the most comprehensive art reference works ever produced - an absorbing, definitive, and up-to-the-minute account of the history of world art from prehistory to the dawn of the 21st century.
Stróbl Mihály - A gránitoroszlán
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Jacek Debicki - Jean-Francois Favre - Dietrich Grünewald - Antonio Filipe Pimentel - A művészet története - Festészet, szobrászat, építészet
A könyv az európai művészet korszakainak és eseményeinek közérthetően megfogalmazott tárlata; több mint 500 reprodukcióval szemlélteti a festészet, szobrászat, építészet kiemelkedő alkotásait.
A mű szerzőgárdáját négy európai ország szakemberei alkotják, így a sajátosan eltérő "szakmai szűrő" újszerű művészi megközelítést eredményezett, az általánosan ismert alkotások mellett teret engedve a sajátságos, eddig kevésbé ismert művészeti értékek bemutatásának is.
Beke László - Gábor Eszter - Prakfalvi Endre - Sisa József - Szabó Júlia - Magyar művészet 1800-tól napjainkig
A kötet egy évvel előtte megjelent elődjének, a magyarországi művészetet a kezdetektől 1800-ig bemutató összefoglalásának a gondolatmenetét folytatva, kronologikus rendben tárgyalja az 1800-tól napjainkig eltelt több mint kétszáz év művészetét. Öt nagy fejezetét a korszak legjelesebb szakemberei írták, akik a legújabb módszerek és tudományos eredmények érvényesítésén kívül arra is gondoltak, hogy a művészet fejlődését a történelem és a kultúra alakulásával párhuzamosan mutassák be. A korábbi hasonló témájú könyvektől eltérően az építészet és a képzőművészetek tárgyalása nem a legutolsó korszakhatárral zárul, hanem számot vet szinte az utóbbi hónapok művészeti eseményeivel is. A szöveget több mint 400 kép, gazdag bibliográfia, valamint mutatók egészítik ki. Megjelent 2002-ben.
Rainer Maria Rilke - Auguste Rodin
A dolgozó test éppen úgy tárulkozott ki előtte, mint korábban a szerelmes test. Az élet új kinyilatkoztatása ez. Ám ez az alkotó annyira a maga dolgai közt él, annyira a saját művei mélységében, hogy kinyilatkoztatásokat nem is képes felfogni másként, mint saját művészete egyszerű eszközeivel. Új élet, ez az ő számára végső fokon: csak új felületek, új mozdulatok. Így vált egyszerűvé körülötte minden. Többé már nem tévedhet. Rodinnak ez a fejlődése útmutatás ebben a tanácstalan korban minden művészetnek. Egyszer majd felismerik, mi tette olyan naggyá ezt a nagy művészt: az, hogy munkás volt, s nem vágyott másra, csak arra, hogy minden erejével behatolhasson szerszáma közönséges és kemény munkájának titkaiba. Ebben volt némi lemondás is az életről, de éppen ezzel a türelemmel nyerte el az életet: mert vésőjéhez odasereglett a világ.
Marosi Ernő - A középkor művészete II. 1250-1500
A középkor művészetét tárgyaló mű második kötete a XIII. század közepétől, a gótikus művészet érett periódusától a XV. század végéig tekinti át kronologikus sorrendben az építészet, szobrászat, festészet és az iparművészet legjelentősebb alkotásait. A klasszikus gótikától az itáliai trecentón, az internacionális gótikus és a "lágy" stíuson keresztül egészen Dürer munkásságának első periódusáig vázolja fel ennek a 250 évnek a sokszínű történetét, és olyan kiemelkedő mesterek munkásságát elemzi benne, mint Giotto, a Pisanók, az Eyck testvérek, Bosch vagy Grünewald. A könyv gerince a 132 képtábla, amelynek több száz kisméretű fekete-fehér képe a vizualitás eszközeivel egészíti ki a szerző mondanivalóját, és rávilágít a kölcsönhatások szövevényére is.
Sas Péter - Az erdélyi festészet lírikusa, Tóth István
Egy 20. századi erdélyi művész, aki a 21. század újrafelfedezésére várt.
A festő, akinek munkásságát féltő gonddal figyelték Kós Károlyon kívül: Kelemen Lajos, Szentimrei Jenő, Walter Gyula, Nyírő József és még sokan mások, a diktatúra éveiben visszavonult, a szűk rokoni és baráti körön kívül szinte alig tartották számon, méltatlanul hamar kiesett a köztudatból. Halálának negyvenedik évfordulóján végre ismét felfedezi a közönség.
Gilles Néret - Auguste Rodin szobrai és rajzai
"Ha nincs igazság a világon, akkor a Balzac-szobromat darabokra törik az elkövetkező nemzedékek. Ha az igazság diadalmaskodik a földön, akkor az én szobromnak is lesz helye. Ebben biztos vagyok. Ezt a munkámat sok támadás érte, de elpusztítani nem tudták. E szobor életművem csúcspontja és esztétikám sarokköve. Azon a napon, amikor ráébredtem erre, új emberré lettem." /Auguste Rodin/
Nicolaas Matsier - 3D a festészetben
Egy trompe-l'oeil (ejtsd: [tromplöj], szó szerint: a szemet becsapó) nem egyszerűen valósághű ábrázolásra törekszik, hanem arra tart igényt, hogy úgy tekintsenek rá, mint az anyagi valóság egy darabjára. Emiatt a megtévesztésig háromdimenziósnak kell hatnia, az eredetivel (közel) megegyező méretűnek kell lennie, a festett színeknek meg kell hazudtolniuk a valóságos színeket, a festett fényhatásoknak és árnyékoknak a valóságos fényeket és árnyékokat. Az ilyen festmény kaméleonként beolvad a környezetébe. Az észrevétlenséghez létfontosságú, hogy eltűnjön a művészetben megszokott szétválasztás, a festményt körülvevő, az ábrázolást pontosan be- és elhatároló keret, vagyis esetében minden azon múlik, sikerül-e elkendőzni vagy eltüntetni a határt vagy a szegélyt.
„Nem vagyok művészettörténész. A hozzám hasonló műkedvelőknek írok. Koncepcióm nagyon egyszerű: a konkrét alkotásokat és azok alkotóit állítom a középpontba. Lényegében időrendben tárgyalom a műveket és a művészeket. Közel százhúsz mű kerül majd szóba. Közülük számos beletartozik abba a körbe, melyet a trompe-l'oeil kánonjának nevezhetnénk. Mivel holland vagyok, és így dicsekvés nélkül állíthatom, e műfaj képviselői közül sokan a honfitársaim, néhány olyan alkotás is figyelmet kap könyvemben,amelyet talán túlzás lenne mesterműnek nevezni.”
Nicolaas Matsier
László János - Művészettörténet 5. - Az őskor és az ókor művészete
Tankönyvcsaládunk 30000 esztendő művészettörténetét mutatja be a gyerekeknek játékos, érdekes feladatok segítségével. A sorozat külön értéke a gazdag és szép képanyag. A festmények, szobrok, épületek bemutatása mellett színes térképek, rekonstrukciós rajzok, életképek gazdagítják a fiatal olvasók ismereteit.
Hogyan jutott el az emberiség a barlangfestészettől az "örök város" felépítéséig? Erre ad választ a sorozat ötödik osztályos kötete.
Martin Treu - Luther Márton – A reformátor (Vándorkiállítás)
A Budapesti Történeti Múzeumban 2006. szept. 18-án megnyitott kiállítás segédanyaga.