“Giorgio Vasari (1511-1574) mikor több mint kétszáz olasz mester életrajzában megörökítette az új világ kultúrájának legragyogóbb évtizedeit, ezzel az arányaiban is nagystílű írói teljesítménnyel sem érezte írói hivatottságát. Mindig művésznek vallotta magát – szíve szerint elsősorban festőnek – és minden idegszálával művész is volt: erről beszél nem freskóinak akadémikus pátosza, hanem építményeinek nyugodt harmóniája; az egyik legszebb olasz épület, az Uffizi-palota oszlopcsarnoka, Vasarit kora legnagyobb építészének hirdeti. Mikor közrebocsátotta élete nagy munkáját: Vite de’ poiu eccelenti pittori, scultori ed architettori (A legjelesebb festők, szobrászok és építészek életrajza), melyhez bevezetésül egy kimerítő értekezés tartozik az összes képzőművészetek elméletéről és technikájáról, a renaissance legnagyobb nagyjai közül többen még éltek, még többen a fiatal Vasari kortársai voltak és aki ennek a korszaknak megteremtéséhez az első erőforrás volt, Cimabue, az ősök őse is még olyan közel esik Vasari krónikájának idejéhez, hogy még nem fakultak el egészen a szájhagyomány színei, amelyek az alakját és életét az emlékezetben megőrizték, annál természetesebb, hogy az Életrajzok többi hőseiről is intim hagyományok, baráti értesülések, sőt személyes tapasztalatok szolgáltatták az adatokat.”
Kapcsolódó könyvek
Rainer Maria Rilke - Auguste Rodin
A dolgozó test éppen úgy tárulkozott ki előtte, mint korábban a szerelmes test. Az élet új kinyilatkoztatása ez. Ám ez az alkotó annyira a maga dolgai közt él, annyira a saját művei mélységében, hogy kinyilatkoztatásokat nem is képes felfogni másként, mint saját művészete egyszerű eszközeivel. Új élet, ez az ő számára végső fokon: csak új felületek, új mozdulatok. Így vált egyszerűvé körülötte minden. Többé már nem tévedhet. Rodinnak ez a fejlődése útmutatás ebben a tanácstalan korban minden művészetnek. Egyszer majd felismerik, mi tette olyan naggyá ezt a nagy művészt: az, hogy munkás volt, s nem vágyott másra, csak arra, hogy minden erejével behatolhasson szerszáma közönséges és kemény munkájának titkaiba. Ebben volt némi lemondás is az életről, de éppen ezzel a türelemmel nyerte el az életet: mert vésőjéhez odasereglett a világ.
Giorgio Vasari - A legkiválóbb festők, szobrászok és építészek élete I-II.
"Kiváló és hőn szeretett művészeim! Miközben legjobb tudásom szerint munkálkodtam az ábrázolás nemes művészetének javán, a munkámmal járó haszon és megbecsülés mellett oly nagy gyönyörűségben volt részem, hogy nemcsak a művészet hírének terjesztésére, dicsőítésére és erőm szerinti felmagasztalására támadt heves vágyam, hanem igaz szeretet ébredt szívemben azok iránt, akik ugyancsak ismerik ezt a gyönyörűséget, s akik talán nálam nagyobb sikerrel gyakorolták e hivatásukat. Így hát szeretetem, de még inkább kiváló tehetségetek iránt érzett tiszteletem, nemkülönben természet adta hajlamom, amelyet a tudatos választás fölöttébb megerősített, mindig azt az érzést táplálta bennem, hogy köteles vagyok mindannyiótoknak támogatást és segítséget nyújtani, ha úgy ítélem, hogy valamilyen módon valamiben örömöt szerezhetek vagy hasznot hajthatok nektek. E cél érdekében adtam ki 1550-ben legjobb és legnevesebb művészeink életrajzát. Fogadjátok tehát jó szívvel fáradozásomat, bármily kevéssé sikerült is elérnem a szeretet sugallta célt: a művészet dicsőségének és a művészek megbecsülésének szolgálatát. Művemet tekintsétek lelkem tükrének, igaz zálogának..." (Giorgio Vasari)
Ismeretlen szerző - Az itáliai reneszánsz
A kötet az 1300-1600 közötti időszak kiemelkedő alkotásainak bemutatásával hívja fel az olvasó figyelmét a stílust megalapozó szellemi mozgalmakra, a fejlődés különböző állomásaira. A jeles szakemberek által írott fejezeteket több száz színes kép illusztrálja.
Ismeretlen szerző - Leonardo
Ki volt valójában Leonardo da Vinci? Milyen képzésben részesült, milyen ízlés és gondolatok irányították? Hogyan élt a minden idők legnagyobb géniuszának tartott ember? A kíváncsiság egész életét jellemezte; éveken keresztül gyötrő lázként hajtva minden vele kapcsolatba kerülő dolog megismerése, megértése felé, ösztökélve a szüntelen kutatás, tanulmányozás, kísérletezés munkájában. Csillagászat és építészet, anatómia és hidraulika, madarak repülése és harci szerkezetek, valamint - természetesen - a Leonardo számára nem csupán számos mestermű megalkotását jelentő festészet. Az ifjúkori _Angyali üdvözlettől_ a _Hermelines nőig_, az _Utolsó vacsorától Mona Lisáig_ Leonardo számára a képírás egyben a régi és új technikák megalkuvás nélküli tanulmányozását, valamint az éles megfigyelés és rajzolás lankadatlan gyakorlatát jelentette. Kötetünk választott témája a reneszánsz szimbolikus alakjának ez a különleges, egyedi szintézise a művészet, a tudomány és a technika terén. Egy gyönyörű album a titokzatos zseniről.
Bodnár Éva - Az újra felfedezett Tornyai
Habent sua fata libelli ... De nemcsak a könyveknek, a festményeknek is megvan a maguk sorsa ... A Tornyai-hagyaték ügye két alkalommal is a sajtószenzáció középpontjába került: először közvetlenül a festő halála után, másodszor pedig majd fél évszázad elteltével.
1936. szeptember 24-én, a temetést követő napon már hasábos cikkek jelentek meg az újságokban, az egész címoldalt betöltve: "Eltűnt Tornyai János 800 képe. Nyomozást indított a hódmezővásárhelyi rendőrség" (Magyarország), "Eltűnt nyolcszáz Tornyai-kép" (Pesti Napló), "Tornyai János özvegyének drámai nyilatkozata az eltűnt festményekről és a művész utolsó hónapjairól" (Magyarország) .
1984. november végén egy szinte hihetetlen, nem várt felfedezésről, "az évszázad leletéről" adtak hírt a lapok: "Festmények a padló alatt. Ismeretlen Tornyai-képek kerültek elő" (Esti Hírlap); "Szenzációs felfedezés. Ismeretlen Tornyai-festmények és -dokumentumok" (Népszava); "Festménykincsek az özvegy ágya alatt" (Hétfői Hírek); "A visszajussolt életmű" (Magyar Hírlap).
A páratlan felfedezést gyors kiállítás követte, amelyen az érdeklődők hosszú sora ismerkedhetett meg az előkerült rendkívül értékes anyaggal. A kiállítás rendezője, Bodnár Éva számára pedig kitűnő lehetőség kínálkozott arra, hogy eddigi kutatásait kiteljesítve, az életmű fehér foltjait betöltve, az előkerült 717 festmény és rajz, a 80 napló és más dokumentumok alapján egy, az eddiginél árnyaltabb, teljesebb életpálya képét rajzolja meg. Új művéből plasztikusan tárul elénk Tornyai János emberi, művészi portréja, és megismerkedhetünk az alföldi festészet kialakulásának történeti hátterével is.
Molnos Péter - Aba-Novák, a "barbár zseni"
'Nem csak szemem van, ember is vagyok.' E könyv létrehozói munkájuk során mindvégig szem előtt tartották Aba-Novák Vilmos egyetlen mondatba sűrített művészi ars poeticáját. E grandiózus, több mint 250 színes reprodukciót tartalmazó albumban nemcsak egy kivételesen termékeny festő életművét követheti végig az olvasó, hanem az alkotó ember belső világa, érzései, vívódásai is feltárulnak a könyv lapjain. A szerző igyekezett a fontos korabeli forrásokat, leveleket, naplórészleteket, publikálatlan önéletrajzokat a szöveg menetébe illeszteni, a legérdekesebb kritikákkal, barátok és riválisok személyes hangú visszaemlékezéseivel egyetemben. E változatos szöveges felületet kitűnően tagolva önti formába a könyv egyéni karakterű, frappáns képi ötleteket felvonultató grafikai tervezése. Olyan művészeti album született, mely szöveges és vizuális tartalmában is méltó keretbe foglalja Aba-Novák Vilmos páratlanul sokszínű, megunhatatlanul eredeti festői életművét.
Gilles Néret - Peter Paul Rubens 1577-1640 - A festészet Homérosza
Az a rózsaszín hús, micsoda telt idomok!" - Rubens stílusának gazdagsága gyakran vált ki ilyen fogadtatást. Némely művészettörténész szerint ő "a barokk királya"; hozzátéve, hogy a barokk festészet gyakran hajlik át a romantikába, és kevés festő illusztrálja ezt az összefonódást ily tökéletesen. "Szó se róla - érvelnek mások - : a romantika egyfajta őrület, egészségtelen és humortalan művészet, melyben az ember szembeszáll a természettel, mely összeroppantja. Ki lehetne távolabb az ilyen őrültségtől, mint Rubens, aki két lábbal a földön járó ember, vidám, kiegyensúlyozott, és kicsattan az egészségtől.
Stróbl Mihály - A gránitoroszlán
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
A. F. Dmitrenko - N. A. Fjodorova - E. V. Kuznyecova - O. F. Petrova - Az orosz művészet mesterei
Szép könyvet adunk a művészetet szerető olvasók kezébe: kiadványunk az orosz festészet és szobrászat ötven kimagasló mesterének életéről és munkásságáról ad tájékoztatást. megtalálhatók benne az ikonfestészet legendás hírű képviselői (Andrej Rubljov, Feofan Grek), a XVIII. századi klasszicizmus nagyszerű alkotói, és a XIX. századi világhírű művészek (Brjullov, Ajvazovszkij, Alekszandr Ivanov, Perov, Siskin, Verescsagin, Repin, Szurikov). Megfelelő súllyal szerepelnek benne a századforduló nálunk még kevéssé ismert, nagy hatású festői és szobrászai is (Levitan, Vrubel, Boriszov-Muszatov, Benua, Trubeckoj, Rerih és társaik). Számos adat, életrajzi részlet könyvünkben szerepel először magyarul; a kötetből kibontakozik az orosz művészek sok évszázados küzdelme az orosz nemzeti jellem és valóság elmélyült bemutatásáért; az orosz művészet és irodalom különösen szoros kapcsolata; az a sajátos, ismételhetetlen, amit ezek a nagyszerű alkotók adtak a világnak.
Könyvünket bőséges, nagy gonddal összeválogatott és szépen reprodukált illusztrációs anyag teszi még teljesebbé és látványosabbá.
Murádin Jenő - A Mátyás-szobor és alkotója, Fadrusz János
A gazdagon illusztrált kötet első részében Kolozsvárt ismerhetjük meg a szobor felállításának idején, a második fejezetben a szerző a szülőváros Mátyás-kultuszát mutatja be a kezdetektől napjainkig. Murádin Jenő gondos gyűjtőmunkájának köszönhetően fényképekkel, levelekkel illusztrálva követhetjük végig Fadrusz János életét és munkásságát, ugyanakkor a könyvben szó esik a szobrász két másik alkotásáról, a zilahi Wesselényi-szoborról és a Feszületről is. A kiadvány bepillantást enged a Mátyás-szobor megalkotásának és felállításának történetébe az ötlet felvetődésétől a pályázat meghirdetésén, majd a szobor tervein át a leleplezésig, a könyv második fele pedig a műalkotás további sorsát ismerteti a felállításától napjainkig. Az Unipan Helga tervezte kötet címlapján Mátyás király Fadrusz János által megmintázott arca látható.
Menyhárt László - Szász Endre
Szász Endre festő- és grafikusművész a mai magyar művészeti élet egyik legkülönösebb jelensége. Virtuozitásával, amely egyaránt jellemzi műveit és munkamódszerét, a közönség szemében ő testesíti meg a bűvész művészt. Azt az alkotót, aki úgy ura a mesterségének, mint a régi nagyok.
A legenda azonban, amely alakját övezi, nem csupán félelmetes rajzkészségéből táplálkozik. Az élete is tele van fordulatokkal. Erdélyben született és nőtt fel, de már Budapesten járt a Képzőművészeti Főiskolára. Az ötvenes években börtönben volt, illetve politikai dekorációkat készített, a hatvanas évtizedben az egyik legtöbbet foglalkoztatott illusztrátorként szerzett magának népszerűséget. Majd Amerikába ment, de nem hagyta el hazáját: sokat dolgozik itthon, és, mint e könyvében vallja, magyarsága mindennél többet jelent számára. Könyvünk nem szokványos biográfia: Szász bizarr epizódokkal és fantasztikus történetekkel fűszerezve meséli el az életét, úgy, hogy közben nemcsak magáról szól. Érzékelteti azt is: hogyan látta korát, milyen volt a művészeti közélet, amelyben ő fekete báránynak tudta magát. Elfogultságoktól és szubjektív megfogalmazásoktól sem mentes tehát ez a beszélgetés, amit Menyhárt László készített vele, de stílusos. Pontosan megfelel a művész szürreális látomásainak.
Antony Mason - Michelangelo kora - A reneszánsz
A 14. században izgalmas fejlődés és változás vette kezdetét Európában. E korban, melyet ma reneszánszként ismerünk, a festők, szobrászok és tudósok újra felfedezték az ókori Görögország és Róma nagy vívmányait. Ekkoriban élt Itáliában Michelangelo, akit a reneszánsz egyik legnagyobb művészeként tartanak számon.
A nagyvilág képzőművészete-sorozat: Michelangelo kora , a reneszánsz -. Vadonatúj művészeti sorozatunk megismerteti a fiatal olvasót a fontosabb művészettörténeti korszakokkal és azok meghatározó művészeivel. E korszakokban a világ más tájain egyéb stílusok is születtek, s a könyv ezek közül is sokat bemutat.
Berzeviczy Albert - A Cinquecento festészete és szobrászata
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Henri Perruchot - Toulouse-Lautrec élete
H. Perruchot az 1967-ben elhunyt neves francia író és műtörténész jelentős szépirodalmi művek, esztétikai tanulmányok és művészettörténeti esszék alkotója. Legfontosabb hagyatéka egy hét kötetből álló, de szoros egységet alkotó sorozat, amely az impresszionisták és a posztimpresszionisták alkotótevékenységét: Manet, Cézanne, Renoir, Gauguin, Van Gogh, Toulouse-Lautrec és Seurat életművét mutatja be. A képzőművészet történetének egyik legizgalmasabb korszakát, a festészet megújításáért folytatott nagy jelentőségű küzdelmet választott fő kutatási témájának, s a hatalmas kutatómunkával összegyűjtött dokumentációanyagot a regényíró módszerével ötvözte művészi alkotássá. Életrajzai lebilincselő regények, amelyeknek minden adata bizonyíthatóan hiteles. Perruchot művei nemcsak az egyes nagy festők életét ismerteti meg az olvasóval, nemcsak festészetüket tanuljuk meg jobban érteni és szeretni Perruchot nyomán. Feltárul a körülöttük és mellettük kibontakozó, számunkra szinte érthetetlen harc, a kortársak ma már elképesztőnek tűnő értetlensége a nagyjelentőségű és jövőbemutató, napjaink művészetében is jelenlévő alkotók iránt.
Gilles Néret - Salvador Dalí
"A szürrealisták és köztem az a különbség, hogy én szürrealista vagyok." Salvador Dalí
Georgio Taboreli - Art
One of the most comprehensive art reference works ever produced - an absorbing, definitive, and up-to-the-minute account of the history of world art from prehistory to the dawn of the 21st century.
Beke László - Gábor Eszter - Prakfalvi Endre - Sisa József - Szabó Júlia - Magyar művészet 1800-tól napjainkig
A kötet egy évvel előtte megjelent elődjének, a magyarországi művészetet a kezdetektől 1800-ig bemutató összefoglalásának a gondolatmenetét folytatva, kronologikus rendben tárgyalja az 1800-tól napjainkig eltelt több mint kétszáz év művészetét. Öt nagy fejezetét a korszak legjelesebb szakemberei írták, akik a legújabb módszerek és tudományos eredmények érvényesítésén kívül arra is gondoltak, hogy a művészet fejlődését a történelem és a kultúra alakulásával párhuzamosan mutassák be. A korábbi hasonló témájú könyvektől eltérően az építészet és a képzőművészetek tárgyalása nem a legutolsó korszakhatárral zárul, hanem számot vet szinte az utóbbi hónapok művészeti eseményeivel is. A szöveget több mint 400 kép, gazdag bibliográfia, valamint mutatók egészítik ki. Megjelent 2002-ben.
Frank Zöllner - Leonardo da Vinci
A régebbi írók és kritikusok szinte csak jó, figyelemre méltó, rendkívüli dolgokról számolnak be Leonardo da Vincit illetően. Sokoldalúan tehetséges, szeretetre méltó és vonzó fiatalember képét vázolják fel, aki nemcsak a képzőművészetek terén váltotta ki kortársai csodálatát, a tudományos és a zene terén is kiemelkedett. A kritikusok előtt nem maradnak rejtve a művésznek akkoriban nemigen elfogadható tulajdonságai sem. Homoszexuális vonzódását, ami abban az időben büntetendő volt, már fiatal korában számon tartották, a 16. században azonban a zseni magától értetődő velejárójaként méltányolták. Komolyan felrótták azonban arra való hajlamát, hogy ne fejezze be a megkezdett munkákat; s az életrajzírók ismételten kárhoztatják Leonardo érdeklődésének rendkívül széles spektrumát, és e sokirányú érdeklődés közvetlen következményét művészetére.
Kovács Éva - A Mátyás kálvária az esztergomi főszékesegyház kincstárában
(Bevezetőjéből:)
1494-ben lezárult egy zálogügylet Bakócz Tamás és Corvin János között. János herceg ötezer-kétszáz forintot kért az egri püspöktől, s az összeg fejében zálogtárgyakat adott. A zálogot, három ötvösművet, végül kénytelen volt átengedni főpapi hitelezőjének. Az egyik zálogtárgy drágakövekkel és gyöngyökkel díszített arany feszület volt, melyet a nagyhírű reneszánsz egyházfő későbbi rezidenciájának, Esztergomnak a székesegyházára hagyott. Az elkövetkező századokban az arany kereszt sorsa az esztergomi székesegyház kincseinek sorsával fonódott egybe. Vándorolt, a legkülönbözőbb állomásokon fordult meg. Menekítették a folytonosan megújuló háborús veszélyek miatt. A kincstár - így a kereszt is - csak a múlt században került vissza a magyar egyház székhelyére, most már az újonnan épült klasszicista székesegyházban találva otthonra. Közben Bakócz érsek neve elvált a kereszttől, az esztergomi főszékesegyházi kincstár díszétől, melyet ma úgy ismerünk, mint Mátyás király kálváriáját. Bakócz Tamás a Corvin-örököstől Mátyás király kincstárának egy darabját. Erre vall a szerfelett impozáns talapzat, melynek három szfinxalakzat Mátyás cseh-magyar királyi, hollós szívpajzsú címerét tartja. A talapzat meghökkentően pazarló. Pazarló a motívumokban is, a felső részhez viszonyított méretében is, a felhasznált arany mennyiségét tekintve is.
Frank Zöllner - Leonardo da Vinci összes festménye és rajza
„Végignézve ezt a pazarul illusztrált könyvet, részesei lehetünk Leonardo csodálatos képi világának.”
The Art Newspaper, London
A mű
-első része 10 fejezetre bontva mutatja be Leonardo életét és munkásságát levelei, naplója és egyéb írásai alapján
-a második rész műveinek teljes katalógusa, fennmaradt és elveszett alkotásainak leírása
-a harmadik rész művészi rajzait tartalmazza. A 663 színes reprodukció több mint fele a windsori kastélyban található és nyomtatásban ebben az összeállításban jelent meg először
A reprodukciók, köztük a maga teljességében először ebben az összefoglaló műben közölt grafikai munkák minősége olyan tökéletes, hogy az olvasó – még a kicsinyített formát lapozgatva is - egy exkluzív kiállítás kivételezett látogatójának érezheti magát.