Beethoven kilenc szimfóniája a hangverseny-látogatónak és hivatásos muzsikusnak egyaránt „mindennapi kenyere". Épp ezért napvilágot látott már erről a monumentális zeneműtömbről seregnyi könnyebb-nehezebb ismertető és ugyanannyi dokumentum, tudományos elemző munka is. Bartha Dénes könyve mégis úttörő: úttörő abban, hogy összegyűjt mindent mindenkinek. Felderít történelmet, társadalmat, emberi jellemet, munkamódszert, zenei stílust. És mindezt úgy fogalmazza meg, hogy gondol azzal, mondandója kinek szól: „Akikre itt mint olvasókra elsősorban gondolok, azok a zenét tanuló ifjúság ezrei és a hangjegyolvasó zeneértők tábora. A kottát nem olvasó zenekedvelőknek pedig a bevezető fejezeteket és a szimfóniák részletes elemzése elébe adott keletkezéstörténeti adatokat, a tételek élén közölt általános tartalmi jellemzést, továbbá egy-egy szimfónia végén a mű történetéről és későbbi sorsáról közölt érdekes zeneirodalmi dokumentumokat ajánlom’ – írja előszavában
Kapcsolódó könyvek
Gál Zsuzsa - Wolfgang Amadeus Mozart
A legtöbb gyerek - felnőtt szeretne lenni. A csodagyerek sorsában egy kicsit ez az álom valósul meg. Milyen ez a sors? Gyönyörű, de keserves is.
A csodagyerek aprón ismeri meg a világot - szépségeit, csúfságait egyaránt; dolgozik, amikor mások még játszanak - és amikor legszívesebben ő is csak játszana. És összeütközik a világgal, amikor felnő, s a világ elfordul tőle - mert nem aranyos kisgyerek többé. Ekkor válik el, zseni-e, vagy csak ügyes játékszer volt a felnőttek kezében. Kezdődik a harc: tudja-e pótolni az érett tehetség a pöttöm termet báját.
Erről a sorsról, Mozart életéről és művészetéről mesélnek könyvünk kis fejezetei, legmeggyőzőbben maga Mozart zenéje.
Alfred Amenda - Eroica
1827. március 26-án halt meg Ludwig van Beethoven, a zenetörténet egyik legnagyobb alakja. Grillparzernek a temetésen elhangzott gyászbeszédéből idézünk: "Művész volt -, ki állhat meg mellette? Mint a behemót a tengereket, úgy száguldotta be művészetének határait. A galambbúgástól egészen a mennydörgésig, a mesterség agyafúrtan kifinomult műfogásaitól addig a félelmes határig, ahol a formába kötött szellemharcos természeti erők alaktalan önkényévé alakul, mindent felmért, mindent megragadott. Aki utána jön, nem folytathat, hanem elölről kell kezdenie mindent, mert elődje csak ott állott meg, ahol a művészet maga véget ér. - Az érzelem túlsága kitér az érzelem elől. Beethoven kerülte a világot, mert a maga szeretettel teli kedélyében nem talált rá fegyvert, hogy szembeszállhasson vele. Elvonult az emberek elől, miután mindenét nekik adta és semmit sem kapott érte. Magányos maradt, mert nem talált másik énjére. De sírjáig megőrizte emberséges szívét minden ember számára, atyai jóságát az övéinek, tehetségét az egész világ üdvére. Így élt, így halt meg s így fog élni minden időkben." Beethoven küzdelmekben és szenvedésekben gazdag életét, remekműveinek születését és fogadtatását, eseményekben gazdag korát tárja elénk Alfred Amenda regénye.
Szabolcsi Bence - Beethoven
"...Beethoven zenéje részt követel az életből, fellázít, megráz, megríkat és megkacagtat, magadba térít és harcba küld: állást foglal, cselekszik, harcol minden pillanatban. Ahogyan kiáll értünk, ahogyan felelősséget érez mindnyájunkért, ahogyan átvállalja életünk minden gondját, épp mert mindenről tud, mert minden örömünket és bánatunkat ismeri: az érzelmi élet olyan mélységeit és ellentéteit tárja fel, amilyenekről még senki sem álmodott. Olyan őszinte, olyan forró, olyan leplezetlen, amilyen zene még sohasem volt - nem elringat, hanem felébreszt, nem mákony és nem bűvészkedés, hanem a valóság roppant felmutatása, vallomás és himnusz, védő- és vádbeszéd, kiáltvány az emberiséghez..." - írja Szabolcsi Bence, Beethoven alakját, zenéjét, jelentőségét, korát a tudós kivételes koncepciójával bemutató és művészi módon megírt, gyönyörű monográfiájában, amely immár ötödik kiadásban jelenik meg.
Johannes Jansen - Wolfgang Amadeus Mozart
A születésének 250. évfordulójára megjelent, igényes könyv méltó tisztelgés a zenei tehetség előtt. Nemcsak gyönyörű festményekkel illusztrálja Mozart életét, hanem 3 nyelven is mutatja be.
Jávorszky Béla Szilárd - Sebők János - A magyarock története 1.
E mű több generáció számára is élvezetes, legendaoszlató, izgalmas olvasmányt kínál, egyúttal igyekszik hozzájárulni ahhoz, hogy a rockzene végre Magyarországon is a megérdemelt helyére kerüljön a kultúrtörténetben.
A kötet a maga nemében páratlan történelemkönyv, különleges krónika. A szerzők a magyar rockzene csaknem fél évszázados történetének megírására vállalkoztak abból az alkalomból, hogy a műfaj első képviselői a "koppintós korszak" után "hatvannégyben épphogy elindultak", majd 1965 nyarán Verőcemaroson, az Expressz-táborban megszülettek azok az első magyar nyelvű Illés-dalok, amelyek az új műfaj hazai kezdeteit jelentik. Számos, eseményekben és jelenségekben gazdag korszak, hat generáció, többtucatnyi stílus, sok száz zenekar és előadó, ezernyi sláger, rádiófelvétel, hanglemez, koncert - erről szól A magyarock története.
Gál Róbert - Mi muzsikus lelkek
Gál Róbert "Mi, muzsikus lelkek" című kötetéből Zerkovitz Béla komponista, szövegíró, egykori színidirektor életét és munkásságát ismerheti meg a zeneszerető közönség.
Spike Hughes - Mozart operakalauz
"Mozart nagysága - miként Shakespeare-é is - abban az erőben rejlik, amivel ránk éppúgy hat, mint eleinkre, kik operáit először látták, s ahogy utódainkra is hatni fog, ha eljön az ideje: ez az erő mindenekelőtt az emberi természet egyedülállóan pontos megfigyelése s az ember iránti együttérzés. Ezért van, hogy alakjai élő és szerető, nevető és halandó lények - mint mi mindannyian. Mint mi mindannyian? Nem pontosan. Mert ők, alkotójukkal, Wolfgang Amadeus Mozarttal együtt: halhatatlanok." Ezzel a gondolattal fejezi be könyvét Spike Hughes, miután Mozart öt nagy mesteroperáját - a Szöktetést, a Figarót, a Don Juant, a Cosí fan tutte-t és a Varázsfuvolát - végigelemezte. Az öt tanulmány egyaránt gondot fordít a művek dramaturgiai és tisztán zenei szempontjaira, végigköveti: hogyan ábrázolja a muzsika a szöveget, a cselekményt, a jellemeket és a konfliktusokat; foglalkozik az operák keletkezéstörténetével és - ami szokatlan, de annál hasznosabb vonás egy operakalauzban - figyelmeztet Mozart hangszerelésének finomságaira is.
A könyvet nagy haszonnal forgathatja az opera műfajának minden kedvelője - az operabaráttól a szakemberig.
Jávorszky Béla Szilárd - Sebők János - A Rock története 2.
A nagysikerű nemzetközi rocktörténet második kötete a hetvenes évek eseményeit, trendjeit, előadóit mutatja be Woodstocktól John Lennon 1980. decemberi meggyilkolásáig, a progresszív zenei stílusok, a hard rock, a jazz-rock és a middle of the road pop születésétől az újhullám és szintipop kialakulásáig.
Falk Géza - Mindentudó zenei zsebkönyv
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Molnár Antal - Brahms
Míg a hasonló muzsikus-monográfiák általában az életrajz és a mű kronologikus egységének kényelmes szálára fűzik fel mondanivalójukat, ez a könyv sziporkázó esszék sorozata, melyek mindig új meg új aspektusból közelítik meg a mester életét, művészetfelfogását, alapvető művészi hozzáállását és alkotásainak egymással folytonosan összehasonlított, egész művészetét jellemző tükrében, műveit; s még azt is megengedi magának, hogy egy Brahms-műnek egy egyszerű, nem zeneértő hallgatóra tett hatását regényrészlet felidézésével érzékeltesse (Priestley: Angyalok utcája). ; A kötetnek szűkebb témáján túlmutató alapgondolata a romantikus művészetnek a klasszikussal való tüzetes szembeállítása, persze elsősorban a zene területén: annak kimutatása, hogy a szerves, apró részleteikben is megváltoztathatatlan nagy formák a romantikus művészet számára miért nem valósíthatók meg igazán. Plasztikus képet ad Brahms egyéniségéről, nem hallgatva el az ún. "forradalmi" romantika mesterei (Wagner, Liszt) iránti ellenszenvét; finoman jellemzi sajátos művészetét (melynek eredetét a dalszerűségben keresi); foglalkozik eredetiségével (illetve az általa feldolgozott hatásokkal), hangszerkezelésével és hangszerelésével, műfaji csoportonként méltatja fő műveit; elhelyezi őt kortársai közt, s kitér magyarországi kapcsolataira is. A kötetet rövid kronológia, műjegyzék és részletes mutató kerekíti ki - minden zeneszerető olvasónak ajánlható.
Matti Vainio - A finn zene története
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Tüskés Tibor - Testvérmúzsák
Ahogy a görög mitológiában a művészetek kilenc istennője együtt táncolt és dalolt az Olümposzon vagy a tiszta vízű források közelében, úgy minden időben sűrűn találkozik, kapcsolódik a költészet, színjátszás, zene, tánc egymással és a képzőművészetekkel, sőt a tudománnyal is, akár a reneszánsz korabeli "egyetemes ember" alkotóműhelyében, akár nagy tehetségű művészcsaládokban, akár kávéházi művészasztaloknál, nagy művészbarátságokban. A kötet célja, hogy a különböző művészetek esztétikai kérdéseivel megismertesse az olvasót, s beszéljen új művészeti ágakról is a testvérmúzsák ürügyén.
Poós Zoltán - Táskarádió - 50 év, ötven magyar sláger
Az 1960 és 2010 közötti slágerek közül válogatni nem könnyű, hiszen az első évtizedekben nem léteztek slágerlisták, az utóbbi évtizedekben pedig éppenséggel voltak. A Táskarádió című könyv szerzője a legutóbbi ötven év dalaiból egy-egy jellegzetes slágert választ, és a témához illő könnyedséggel és egyéni módon leírja keletkezésének körülményeit, bemutatja szerzőit, előadóit, tartalmát és érdekességeit. A vizuális ráhangolódást sokrétű illusztrációs anyaggal éri el - ezek korabeli felvételek az előadókról, lemezborítókról és táskarádiókról.
José Ortega y Gasset - Regény, színház, zene
A kiváló spanyol filozófus (1883-1955) esszéi a művészetről. Ortega y Gasset a XX. századi szellemi élet egyedülálló alakja. Az életműsorozat (Elmélkedések a Don Quijote-ról, A lázadó ember, Korunk feladata) 4. kötete.
Németh Amadé - Hangszerek és zenekarok kézikönyve
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - Antonín Dvořák
A 20 kötetes sorozatban a klasszikus zene géniuszainak életútjával, gondolkodásával, alkotói stílusával ismerkedhetünk meg. Sok színes történet, érdekesség, gazdagon illusztrálva. A CD-ken ismert műveik hallhatók a neves londoni Royal Filharmonikusok előadásában.
Ismeretlen szerző - Korean Cultural Heritage III
In this third volume of the _Korean Cultural Heritage Series_, we focus on traditional and contemporary performing of arts in Korea, theri cultural roots, development and manifestation in modern society.
The Korean performing arts are rich and varied but little about them is known in the West. Influences from China have been strong, especially in the areas of court and Confucian ritual dance and music, but Koreans developed their own dynamic music and dance, sometimes building on borrowed foundations, other times creating new.
In this introductory section, Professor Kim Moonhwan considers the relationship between the traditional performing arts and the rituals and customs of Korean society Shamanism, a largely indigenious folk religion, lies at the root of one of Korea's most important performing art forms, mas dance-drama. Kim explores the themes and distinctive elements of Korean folk dance-drama and concludes that its dominant charahteristic is passionate community participation. The line between entertainer and audience is ambiguous. All share in the expression of life's joys and sorrows. This sense of community, together with unflagging optimism in the face of extreme hardship, characterises much of Korea's indigenous performing arts.
Kaththea A. Rowland - Placebo – Sebzetten és összetörve
Sok mindent el lehet mondani Brian Molkóról. Sokféle skatulya létezik, amibe beilleszthető, legyen az pozitív vagy adott esetben negatív. Egyvalami azonban vitán felül áll: Brian Molko és zenekara, a Placebo a ’90-es évek újhullámának meghatározó alakjai, ha nem elindítói. A könyv bemutatja Molko mondatain, gondolatain keresztül, hogyan lehetett egy lányos fiúból világhírű frontember és fiatalok ezreinek példaképe. Az írónő számos személyes interjún keresztül rajzolja fel Molko alakját és a Placebo hátterét. A könyvből a zenekar életútjáról is renget információ megtudható tele magyar vonatkozásokkal. Elgondolkodtató és érzelemdús könyv egy művelt és érzelmeinek élő emberről és zenekaráról.
Gál Róbert - Délibábos Hortobágyon
Huszka Jenő, Bakonyi Károly és Martos Ferenc, a Bob herceg című operett szerzői 1903-ban. Ez a darab alapozta meg a magyar operettmuzsika világhírét. Magyaros ízű műveivel Huszka Jenő - aki fél évszázada hunyt el - fordulatot hozott az operettmuzsikában, legismertebb műveit ma is játsszák, slágerei rendkívül népszerűek, és a szerzői jogvédelem terén is elévülhetetlen érdemei vannak. Mindezt híven dokumentálja életregénye.
Ismeretlen szerző - Zeneművészeti kisszótár 1. - Huszonegy szócikk és egy ráadás
Nem lexikon, de igazában nem is szótár ez - nem arra való, hogy valaminek utánanézzünk, hanem arra, hogy olvassuk, élvezzük - és közben okosodjunk. Például a tekintetben, hogy mire való a zongorán a pedál, hány fajtája van, és hogyan kell élni vele. A tudást első kézből kapjuk: Alfred Brendeltől, korunk egyik vezető zongoraművészétől, aki mellesleg kitűnő író is. Sok ilyen ismerős dologgal találkozhatunk itt, zenerajongók, amelyekről talán még soha nem gondolkodtunk el alaposabban, pedig érdemes: például, hogy mióta éneklik ki a tenoristák a magas cét, és ez hogyan forradalmasította az egész operaműfajt; hogy mióta szokás tapssal megköszönni a zenei élményt, és hogyan változik a tetszésnyilvánítás módja; hogy mit jelentenek a rejtélyes KV, Hob, BWV vagy D betűk és a hozzájuk tartozó számok. Elmemozdító fejtegetést olvashatunk a pódiumon viselt frakkról és a zenekar ülésrendjéről, vagy beljebb hatolva magába a zenébe arról, hogy miért nyitott új fejezetet a zene történetében a híres "Trisztán-akkord"; hogyan fejeződik ki a zenében a sötétség; mit kell tudni a cadenzáról; mit jelent az, hogy "riff"; és egyáltalán, hogyan lehetne meghatározni azt, hogy mi a zene. A néhány oldalnyi szövegek tehát szabadon, a zene legtágabban értelmezett területéről vett témákat dolgoznak fel szórakoztatóan, a laikust és a zeneértőt egyaránt meglepve, olykor provokálva. A szellemes, könnyed, ugyanakkor valamennyi szerző esetében hatalmas háttértudást megmozgató írások eredetileg a Frankfurter Allgemeine Zeitung tárcarovatában jelentek meg, szerzőik neves publicisták, zenetudósok, zeneszerzők, előadóművészek, költők. A sorozat címe - Zeneművészeti kisszótár - eleve sugallta a kötetbe gyűjtést. Eddig két kötet jelent meg németül, és várható a harmadik is.