Míg a hasonló muzsikus-monográfiák általában az életrajz és a mű kronologikus egységének kényelmes szálára fűzik fel mondanivalójukat, ez a könyv sziporkázó esszék sorozata, melyek mindig új meg új aspektusból közelítik meg a mester életét, művészetfelfogását, alapvető művészi hozzáállását és alkotásainak egymással folytonosan összehasonlított, egész művészetét jellemző tükrében, műveit; s még azt is megengedi magának, hogy egy Brahms-műnek egy egyszerű, nem zeneértő hallgatóra tett hatását regényrészlet felidézésével érzékeltesse (Priestley: Angyalok utcája). ; A kötetnek szűkebb témáján túlmutató alapgondolata a romantikus művészetnek a klasszikussal való tüzetes szembeállítása, persze elsősorban a zene területén: annak kimutatása, hogy a szerves, apró részleteikben is megváltoztathatatlan nagy formák a romantikus művészet számára miért nem valósíthatók meg igazán. Plasztikus képet ad Brahms egyéniségéről, nem hallgatva el az ún. “forradalmi” romantika mesterei (Wagner, Liszt) iránti ellenszenvét; finoman jellemzi sajátos művészetét (melynek eredetét a dalszerűségben keresi); foglalkozik eredetiségével (illetve az általa feldolgozott hatásokkal), hangszerkezelésével és hangszerelésével, műfaji csoportonként méltatja fő műveit; elhelyezi őt kortársai közt, s kitér magyarországi kapcsolataira is. A kötetet rövid kronológia, műjegyzék és részletes mutató kerekíti ki – minden zeneszerető olvasónak ajánlható.
Kapcsolódó könyvek
Várkonyi István - Sammy Davis, Jr.
Ifjabb Sammy Davis negyvenhét éves; a világ egyik legnépszerűbb előadóművésze, színész, kiváló énekes, táncos és zongorista: 44 éve dolgozik a pódiumon.
Amerika és Európa nagy színpadain mutatta be műsorait; fellépett a legnagyobb szórakozóhelyeken; a Broadway ünnepelte; a legnagyobb sikerét a Mr. Wanderful című zenés darabban aratta; C. Oddets az Aranyifjú című drámájának musical változatában is kiemelkedőt nyújtott; televíziós társaságok versenyeznek érte, csillagászati összegeket keres, lemezei milliós példányszámban kelnek el, s néhány filmsikere is volt.
Rózsa Miklós - Sebestyén János - Életem történeteiből
43 esztendei távollét után, 1974-ben látogatott ismét szülőhazájába az 1907-ben Budapesten született, kivált filmzenéi által világszerte ismert zeneszerző, Rózsa Miklós. Hogy szellemi gyökerei emberöltőnyinél hosszabb távollét tán sem tépődtek ki talajukból, érzékelhette a rádióhallgató tiszta, élvezetes magyar beszédéből, hamiskásan fordulatos adomázásából, csúfondárosan pesties előadásmódjából, Kötetünk címe tudatosan játékos: nem élettörténetét meséli el Rózsa, hanem valóban élete történeteit, mindenekelőtt találkozásait a legkülönfélébb valódi és talmi hírességekkel - Mario Lanzádtól Toscaniniig, Judy Garlandtól Marilyn Monroe-ig -, valamint olyan, sokszor drámai sorsfordulókat, melyekbe a világtörténelem alaposan belejátszott. Az önmagukban is szórakoztató epizódok mégsem puszta "nagy emberek papucsban"-anekdoták. A zsugorított jellemrajzok, groteszk események mögött felsejlik Hollywood, az "álomgyár" fénykora, a korabeli zenei élet és a filmszínészek világának megannyi fénye és árnya.
Az írott szöveg igyekezett az élőszó varászát, egy vonzóan világos, derűs elme sziporkáit átmenteni, remélve, hogy sikerül fölidézni egy különleges életpálya légkörét, s egy részben letűnt, részben nagyon is élő művészvilágot.
Alfred Amenda - Eroica
1827. március 26-án halt meg Ludwig van Beethoven, a zenetörténet egyik legnagyobb alakja. Grillparzernek a temetésen elhangzott gyászbeszédéből idézünk: "Művész volt -, ki állhat meg mellette? Mint a behemót a tengereket, úgy száguldotta be művészetének határait. A galambbúgástól egészen a mennydörgésig, a mesterség agyafúrtan kifinomult műfogásaitól addig a félelmes határig, ahol a formába kötött szellemharcos természeti erők alaktalan önkényévé alakul, mindent felmért, mindent megragadott. Aki utána jön, nem folytathat, hanem elölről kell kezdenie mindent, mert elődje csak ott állott meg, ahol a művészet maga véget ér. - Az érzelem túlsága kitér az érzelem elől. Beethoven kerülte a világot, mert a maga szeretettel teli kedélyében nem talált rá fegyvert, hogy szembeszállhasson vele. Elvonult az emberek elől, miután mindenét nekik adta és semmit sem kapott érte. Magányos maradt, mert nem talált másik énjére. De sírjáig megőrizte emberséges szívét minden ember számára, atyai jóságát az övéinek, tehetségét az egész világ üdvére. Így élt, így halt meg s így fog élni minden időkben." Beethoven küzdelmekben és szenvedésekben gazdag életét, remekműveinek születését és fogadtatását, eseményekben gazdag korát tárja elénk Alfred Amenda regénye.
Jim Hutton - Tim Wapshott - Mercury és én
"Alig hunyta le a szemét Freddie '91 novemberében, azonnal telefonhívások és levelek özöne árasztott el. Úgy tűnt, az egész világ szeretne egy könyvet arról a Freddie-ről, akit én ismertem.
Az elmúlt néhány, igencsak keserves évben sok ismerősöm próbált segítségemre lenni abban, hogy fogyasztható formába öntsem gondolataimat, én azonban mégis úgy döntöttem egy közeli barátomat, Tim Wapshottot fogom felkérni a könyv megírására. Először is, ő igazi író, ezenkívül pedig, azt hiszem, jobban ismer engem, mint én magam.
Freddie Mercury nyílt, szókimondó ember volt, ezért úgy éreztem, ő is azt kívánná, hogy a kettőnkről írt könyv ugyanilyen őszinte és tárgyilagos legyen."
Jim Hutton
Egy hiteles könyv a híres rocksztár életéről
Ahogy a társa látta Freddie-t...
Milyen volt Freddie valójában?
Gál Zsuzsa - Bartók
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Fajth Tibor - Giacomo Puccini
A világ valamennyi dalszínháza Puccini centenáriumra készül az 1958. évben. Századik évfordulóját ünneplik annak, hogy megszületett Giacomo Puccini, aki Mozart, Rossini, Verdi és Wagner nyomdokaiba lépve, az utolsó tartós nemzetközi diadalt elért mestere az operaszínpadnak.
Ottó Péter - A Mesterhegedűs
Az utóbbi idők legnagyobb zenei tehetségét fedezték fel Szolnokon. A nem mindennapi tehetséget, akiről szakértők megállapítása szerint pár év múlva világszerte beszélni fognak, Kovács Déneskének hívják, ötesztendős, édesapja külvárosi kiskereskedő.
Nemrégen Kovács Déneskét a Stefánia-intézetbe kellett vinni, ahol bemutatta tudományát.
Akik hallották, megilletődtek - írja a Nemzeti Jövőnk 1936. augusztus 8-i száma. A jövendölés valóra vált, Kovács Dénes játéka hallatán aztán még sokan megilletődtek határon innen és túl. A legzajosabb sikerét Londonban aratta: huszonöt éves korában megnyerte a nemzetközi Flesch-versenyt, s attól kezdve művészként és később pedagógusként is évtizedekig nagy egyénisége volt zenei életünknek.
Ez a kötet Kovács Dénes (1930-2005) életinterjúja. A mindig is vonakodva nyilatkozó művészt egy Németországban élő zenetanár és író, Ottó Péter bírta szóra. Tabutéma nem volt, a szép művészi sikerek mellett a legszemélyesebb emberi kudarcokról is beszélgettek. Az emlékezésből kiderül, mit jelentett sokgyerekes vidéki nagycsaládban felnőni, a háborút kibírni, tizenéves fejjel gyári munkásként dolgozni, a legendás Zathureczky Ede tanítványának, később utódjának lenni, kivívni a sikert és aztán elviselni. És kiderül, hogy embernek milyen volt Kovács Dénes, aki rühellte a politikát, remekül főzött, ötször nősült, és fütyült a pénzre. Másfél éven keresztül folytatott beszélgetéseik végére az akkor már súlyosan beteg mesterhegedűs halála tett pontot.
A kétszeres Liszt Ferenc-díjas, Kossuth-díjas kiváló művész hangfelvételeken őrzött természetes hegedűjátéka hallatán ma is újra meg újra megilletődik az ember. Az egykori csodagyerek, aki már ötévesen tudta, hogy a zenét nem lehet akarni, csak szeretni lehet, akinek lételeme volt a muzsika, élete végéig vallotta: "Az előadó-művészetben az ideálom: ahogy beszél az ember." Mintha Madáchot olvasnánk: "A művészetnek is legfőbb tökélye, ha úgy elbú, hogy észre nem veszik."
Vázsonyi Bálint - Dohnányi Ernő
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Gál Zsuzsa - F. Chopin
Chopin azt jelenti a lengyeleknek, amit nekünk Petőfi. Bár nem harcolt a forradalomban és nem a csatatéren halt meg, hanem külföldre, először rövid időre Bécsbe, majd onnan Párizsba ment, szívében, zenéjében soha nem vált franciává, mindig lengyel maradt.
Gál Zsuzsa - Beethoven
Ludwig van Beethoven, minden idők egyik legnagyobb zeneszerzője 1770-ben született Bonnban, Németországban. Már fiatalkorában megnyilvánult tehetsége, első műveit 1783-ban adták ki. Fiatalemberként ellátogatott Bécsbe, ahol bemutatták Mozartnak; ismeretségük rövid ideig tartott. 1792-ben Beethoven visszatért az osztrák fővárosba, és egy ideig az akkori vezető bécsi zeneszerző, Haydn irányítása alatt tanult (Mozart az előző évben meghalt). Bécsben, a zenei világ akkori fővárosában telepedett le, és élete végéig ott élt.
Kaththea A. Rowland - Placebo – Sebzetten és összetörve
Sok mindent el lehet mondani Brian Molkóról. Sokféle skatulya létezik, amibe beilleszthető, legyen az pozitív vagy adott esetben negatív. Egyvalami azonban vitán felül áll: Brian Molko és zenekara, a Placebo a ’90-es évek újhullámának meghatározó alakjai, ha nem elindítói. A könyv bemutatja Molko mondatain, gondolatain keresztül, hogyan lehetett egy lányos fiúból világhírű frontember és fiatalok ezreinek példaképe. Az írónő számos személyes interjún keresztül rajzolja fel Molko alakját és a Placebo hátterét. A könyvből a zenekar életútjáról is renget információ megtudható tele magyar vonatkozásokkal. Elgondolkodtató és érzelemdús könyv egy művelt és érzelmeinek élő emberről és zenekaráról.
Juliette Greco - Jujube - Önéletrajz
A híres francia sanzonénekesnő és színésznő önéletrajza olyasfajta olvasmányt kínál, amely sokak számára érdekes. Élete színes, nézetei, ember- és szabadságszeretete rokonszenvesek. Furcsa és vad, magányos gyerekkora volt, kamaszkorában letartóztatta a Gestapo. A háború után megint csak sokat hányódott, míg végül a legpezsgőbb párizsi irodalmi-művészeti élet középpontjába került: Boris Vian és Raymond Queneau, Jean-Paul Sartre és Simone de Beauvoir, Jacques Prévert, Jean Cocteau, André Gide, Francois Mauriac mind a barátai voltak. Kollégái közül különösen Jacques Brelt szerette, dalait annak korai halála után is énekelte. Amerikai filmes barátai közé tartozik Mel Ferrer, Audrey Hepburn, és tartozott Cary Grant. Természetesen szó van a könyvben elsöprő tévéfilmsikeréről, a Belphégorról is, no meg a férfiakról. Két férje közül nálunk a második, Michel Piccoli ismert - de Gréco mesél más kapcsolatairól is.
Ben Myers - Green Day
Billie Joe Armstrong, Mike Dirnt és Tre Cool triója nem csak az amerikai álmot váltotta valóra, hanem a világ összes középsulis bandájának álmát is:
"Zenéljünk, legyünk híresek!"
Ennyi elég volt, hogy három barát meghódítsa a világot. Nem volt mindig könnyű, de mindig marha vicces volt.
Hogy átéljük a lazulást, mintha egy nagy füstfelhőn át szemlélnénk az eseményeket egy nyugis napon, amelyen tulajdonképpen abszolút semmi sem történik (ez a green day alapjelentése), akkor ez a jó választás: a teljes Green Day sztori rengeteg beszólással és interjúrészlettel.
Romain Rolland - Lully
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Barabás Tibor - Mozart párizsi utazása
A Mozart párizsi utazása a nagy muzsikus ragyogó pályafutásának egyik fontos epizódjáról: világhírnevének megalapozásáról, életének első nagy szerelméről, és főúri szolgálatának végéről számol be.
James Webster - Georg Feder - Haydn élete és művei
Joseph Haydnt a halála óta eltelt két évszázad során szívesen nevezték a "vonósnégyes atyjának", de hasonló joggal tarthatjuk a "szimfónia atyjának" is, és sokan emlékeznek a pódiumról és a hallgatóság soraiból nagyszerű oratóriumainak és miséinek előadására, egy-egy billentyűsdarabjának eljátszása eddig mindenki számára szinte felüdülés.
Haydn hosszú élete során sok időt töltött Magyarországon (az Esterházy hercegek szolgálatában), meghatározója volt a bécsi és kismartoni zenei életnek, zenéjével meghódította Londont és a briteket. Pályájának, művészi fejlődésének minden jelentős állomását - korabeli dokumentumok alapján - bemutatják könyvünk szerzői, majd közlik Haydn műveinek teljes jegyzékét, minden részinformációval együtt. Mindezt teljességre törekvő bibliográfia egészíti ki.
Kiadványunk az angol Új Grove-monográfiák Haydn-kötetének magyar kiadása, amely alapműnek számít a nemzetközi Haydn-irodalomban.
Diósszilágyi Sámuel - Hollósy Kornélia élete és művészete
A magyar operajátszás csak egy évtizeddel fiatalabb a magyar színjátszásnál. A XIX. század első évtizedében Déryné Széppataki Róza volt operajátszásunk úttörője, majd őt követte Shodelné Rozália, az európai énekiskolákon tanult kiváló operaénekesnő, aki a Nemzeti Színház első évtizedében magas művészi fokra emelte operajátszásunkat. Itt jegyezzük meg, hogy az 1837-ben megnyílt Nemzeti színházban drámát, operát és zenés játékokat, népszínműveket is játszottak egészen 1875-ig, amikor megnyílt a Népszínház, majd 1884-ig, amikor az Operaház kezdte meg működését, átvéve a Nemzeti Színháztól először a népszínműveket, majd az operákat.
Még Schodelné működése idején tűnt fel az őt is túlszárnyaló magyar énekművészet legkiválóbbja, az ugyancsak külföldi énekiskolán nevelkedett Hollósy Kornélia, akit kora a MAGYAR CSALOGÁNY becéző névvel tisztelt meg. Hollósy Kornéliának elévülhetetlen érdemei vannak a magyar opera fejlesztésében és népszerűsítésében. Erkel Ferenc egyik legkedvesebb énekesnője volt, s amilyen megtisztelő volt a művésznő számára nemzeti operánk, a Bánk Bán bemutatóján Melinda szerepe, éppúgy az opera országos elismertségében nagy része van a nagyon kedvelt énekművésznőnek, aki részint Pesten, részint vidéki turnéi vagy hangversenyei alkalmából az operát vagy annak egyes részleteit mindig műsorárára tűzte.
Hollósy Kornélia (1827-1890) fiatalon, 19 éves korában kezdte énekesnői pályáját és fiatalon, 35 évesen korában vonult vissza, művészete és dicsősége teljében.
Makó városhoz számos művészi és társadalmi kapcsolat fűzte, s a hálás utókor ezért állította fel szobrát Makón. Emlékét idézze fel és őrizze meg ez a könyv, amely életét és pályáját mutatja be.
Szőllősy András - Arthur Honegger
Öt esztendő telt el Honegger halála óta. Öt esztendő nagy idő egy művész alkotásainak életében. Változik ez alatt az életforma, változik az ízlés, a közönség csak azt őrzi meg, ami felette áll divatok és ízlések múlásának. A teljes életmű megmaradása csak keveseknek adatott meg - s Honegger ezek közül való. Külföldön, s itthon is, csak most kezd teljes oeuvre-je igazán népszerűvé válni.
Sólyom György - Haydn
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ujfalussy József - Bartók Béla
A Bartók Béla halálát követő húsz évben igen tetemes irodalom jelent meg róla, s a Bartók-kutatásban a hazai tudósok derekasan kivették részüket. Az első összefoglaló magyar munkától azonban - éppen, mert ismerték a probléma súlyát, felelősségét, s mert nap mint nap még új adatokat kerültek napfényre - sokáig tartózkodtak. Amikor, 1965-ben, a Gondolat Kiadó "Kis Zenei Könyvtár" sorozatában, Ujfalussy József tollából ez a régen várt és nehéz feladatot vállaló könyv végre megjelent, a magyar kritika és a közönség egyöntetű lelkesedéssel fogadta. Szerzője méltán kapott érte Kossuth-díjat. A magyar zenetudománynak a háború óta egyik legjelentősebb munkája ez, mely olvasmányos volta, ismeretterjesztő jellege ellenére a muzsikus, sőt a Bartók-specialista számára is sok újat, érdekeset mond, a kutatás legújabb adatainak birtokában, a szerző széles látókörének, nagyfokú, sokoldalú képzettségének eredményeként. Valóban hiánytalanul teljesíti feladatát, melyet Ujfalussy az előszóban megjelöl: hozzásegít a "köztudatban élő Bartók-kép egészséges formálódásához". Sosem vész el a részletekben, hanem már a Bartók halála óta eltelt viszonylag rövid idő után is bizonyos történelmi távlatból képes látni és láttatni. Mégpedig valamilyen szerencsés, okos és finom tapintattal -, ezzel vezeti olvasóját biztosan az ellentmondások, máig sem tisztázott vagy kényes kérdések labirintusában, anélkül, hogy azokat elhallgatná. Egységesen tárgyalja Bartók életét, pályafutását, előadóművészetét, elméleti munkáit és oeuvrejét, és többek között - csak Magyarországon, magyar nyelven hozzáférhető adatokon felül - ebben, "az életrajzi események és az alkotópálya kibontakozásának párhuzamos kifejtésében", "szüntelen egymásra vonatkoztatásában" ad többet, értékesebbet akár a legjobb nyugati monográfiáknál is. "Ami más muzsikus-biográfia esetében talán nem több a kötelező gondosság tényének megállapításánál - írta a könyv első kiadásáról szóló recenziójában többek között Somfai László - hogy t.i. minden lényeges életrajzi momentumot felölel, és a mai kutatás szerinti legpontosabb adatokkal támaszt alá [...] hogy tárgyi tévedést benne árgus szem is alig talál - itt, a Bartók-literatúrában a legmagasabb dicséret." A könyv első megjelenése óta eltelt időben ismét sok értékes Bartókra vonatkozó publikációt adtak ki Magyarországon. Újabb teljes monográfia azóta sem született. Ujfalussy József a maga filológus gondosságával és pontosságával revideálta munkáját az azóta előkerült adatok ismeretében. Így nyújtja át a Kiadó olvasóinak, immár harmadik, bővített és javított kiadásban az azóta több idegen nyelvre is lefordított legkorszerűbb Bartók-monográfiát.