Kézfogás 4.
Az irgalmas szamaritánus
Egy autósztráda “véres kanyar”-nak nevezett pontján, az út mellett valaki hatalmas Krisztuskeresztet emeltetett, mert súlyos karambolozása után ott mentette meg egy éppen arra haladó orvos az elvérzéstől, s vitte kórházba.
Egy fiatal újságíró, erről értesülvén, vett egy ócska autót, kihajtott a helyszínre, megcélozta a keresztet, és miután kiszállt, elindította a kocsit. A kereszt ugyan nem dőlt ki, de az autó összeroncsolódott. Ekkor az újságíró – aki előzőleg már összetépte ruháit, bemocskolta magát sárral, csirkevérrel -, valahogy bemászott a roncs közé és várt.
14 autó suhant el mellette, öten kissé lelassítottak, de csak a tizenötödik állt meg: egy roncsgyűjtő autó, aki üzletet szimatolt.
Másnap egy napilapban nagy cikk jelent meg az esetről a riporter tollából, ilyen címen: Melyik az igaz?
Ebben a könyvecskében arról írok, hogy mindkettő igaz, mert a véres utak – mindig válaszutak is, akkor és ott dől el, hogy irgalmas szamaritánus tudok-e lenni, vagy továbboldalgok, lelkiismeretemet nyugtatgatva, mint két másik ember Jézus tündöklő példázatában. Talán egy kicsit lelkiismeretvizsgáló-tesztnek is szántam ezt az írást. Mi – Ki – lakik bennem?
Kapcsolódó könyvek
Ismeretlen szerző - Hitünk és életünk
_Szeretettel ajánlom ezt a könyvet minden leánynak és fiúnak, aki meg akar ismerkedni azzal az örömhírrel, melyet Jézus jelent minden jóakaratú és igazságkereső ember számára._
_Egyházmegyétek püspöke_
Hierotheos Vlachos archimandrita - Bevezetés a keleti keresztény lelkiségbe
Nagy örömére szolgál a kiadónak és a fordítónak egyaránt e kis könyv közreadása. A szerző Hierotheos Vlachos archimandrita (főapát, a könyv megjelenésekor pedig püspök) Magyarországon is ismertté vált az Egy éjszaka a Szent Hegy sivatagába (VS Studio, Budapest, 1997) c. könyvének megjelentetésével.
A "Bevezetés a keleti keresztény lelkiségbe" c. könyvével a szerző szeretné bemutatni az ortodox lelki élet alapjait. Igazán tömören összegzi az ortodox egyházi élet körvonalait, újra meghatározva a régóta helytelenül használt vagy értelmezett fogalmakat: praxis (gyakorlat), teória (szemlélődés), értelem (nuos), ész, lélek ápolása stb.
Nagy szükség van az ortodox lelki élet alapjának meghatározására, mert ma gyakran hivatkoznak az atyák tanítására. Hiba azonban, ha a fogalmakat, a kifejezéseket nem helyezzük az ortodox hagyomány környezetébe, és ha nem arra építve fogalmazzuk meg azokat.
A könyv rövid bevezetést nyújt az ortodox lelkiségbe. A szerzőnek nem célja, hogy átfogóan elemezze a témát. Sokkal inkább ízelítőt szándékozik adni az ortodox egyházi hagyomány területéről, "kis belépőt" oda.
Ismeretlen szerző - Bibliai Panoráma
Előszó: Az amerikai kiadás előszavában többek között ez olvasható: " Ez a könyv szemléltető segítséget kíván nyújtani a bibliaolvasók számára. Nem támaszt igényt arra, hogy teológiai tanulmány legyen, mélyen szántó gondolatokkal. Sokkal inkább azt kísérli meg, hogy átfogó képet rajzoljon Isten kijelentéseiről és a korszakokról."
Tartalom:
A teremtés
Az első korszak - Éden
A második korszak - az özönvíz előtt
A harmadik korszak - az özönvíz után
A negyedik korszak - a pátriárkák
Az ötödik korszak - törvény alatt
A hatodik korszak - végső idő
A hetedik, eljövendő korszak és a teljesség
Függelék 1.
Függelék 2.
Ismeretlen szerző - A Katolikus Egyház Katekizmusa
A Katolikus Egyház Katekizmusának jelen fordítása és kiadása a Vatikáni Kiadónál 1997-ben megjelent latin nyelvű mintakiadás alapján készült. Célja, hogy szerves és rendezett módon tárja elénk a katolikus tanítás lényegi és alapvető tartalmát, a hit és az erkölcs igazságait, a II. Vatikáni Zsinat és az egyházi Szenthagyomány egészének fényében. Elsődleges forrásként a Szentírásra, az egyházatyákra, a liturgiára és az egyházi Tanítóhivatalra épít. A latin nyelvű mintakiadás célja az, hogy hivatkozási alapja legyen a különféle országokban készülő katekizmusoknak vagy ilyen jellegű összefoglaló munkáknak.
A mű szerkezete, a katekizmusok nagy hagyományát követve, négy tartópillérre épül: szól a keresztségi hit megvallásáról (a _hitvallás_), a hit szentségeiről, a hitből fakadó életről (a _parancsolatok_), és végül a hívő imádságáról (a _Miatyánk_). Főként a katekézis felelőseihez szól. Első helyen a püspökökhöz: ők a hit tanítói és az Egyház pásztorai. Az ő feladatuk Isten népének tanítása, ehhez kínál segítséget ez a könyv. A püspökökön keresztül szól a nemzeti katekizmusok szerkesztőihez, a papokhoz és hitoktatókhoz is. De nagy haszonnal forgathatja minden keresztény ember, híven küldetéséhez, melyről II. János Pál pápa így vall bevezetőjében: "Őrizni a hitletéteményt, íme, ez az a küldetés, melyet az Úr Egyházára bízott és amit az betölt minden időben."
Németh Pál - Az írás és az olvasás felelőssége
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Barsi Balázs - Hitünk foglalata
Az isteni erényeket mint a keresztény élet hármas alapját újszerű, biblikus alapú megközelítésben tárja az olvasó elé Balázs atya három füzetben, melyek bár más-más alkalommal készültek, mégis szorosan összetartoznak. A Hitünk foglalata az Apostoli hitvalláson keresztül foglalja össze az Anyaszentegyház hitét, egyben példát adva arra, hogyan kell a mi hitvallásunknak is az egyetemes Egyházén belül személyesnek, tudatosnak és elevennek, egész életünket áthatónak lennie.
Nemes György - Az erkölcsteológia vázlatos áttekintése
Ez a kiadvány a gimnázium második osztályában tanított erkölcstan tankönyve. Igazodik az erkölcsteológia hagyományos felépítési módjához. Az alapfogalmak után tárgyalja a teológiai erényeket, a vallásosságot, majd az emberi kapcsolatok, az anyagvilág és a szellemi értékek kérdéseit. A kiegészítő anyag olyan olvasmányokat tartalmaz, amelyek a törzsanyag egy-egy részét jobban megvilágítják, lehetőséget adnak az adott téma mélyebb átgondolására.
Prohászka Ottokár - Modern katolicizmus - Válogatás Prohászka műveiből
Prohászka Ottokár püspök (1858—1927) a századforduló magyar kereszténységének meghatározó, történelmi súlyú személyisége volt. 1945 után sajnos nálunk szellemi számkivetésbe kényszerült, 1947-ben még budapesti szobrát is ledöntötték. Szellemi, lelki örökségének ápolásáról ennek ellenére nem mondott le sohasem a magyar egyház, de csak a hetvenes évek közepétől kezdődhetett el valamelyes újraértékelése és felidézése korszakalkotó életművének. Nagyjából egy évtizedbe került ennek a Válogatásnak megszületése is, amely félszázados hallgatás után ismét nyilvánossághoz segíti azt, aki sírfeliratának márványtanúsága szerint „Magyarország apostola és tanítója".
E válogatás készítésekor arra voltunk tekintettel, hogy mind kevesebben vannak, akik Prohászkát ismerik, s már egészen új nemzedékek számára is kell megpróbálnunk közel hozni a századforduló nagy apostolát, ráadásul egy gyökeresen megváltozott világban. Ezért igyekszünk bemutatni — amennyire lehetséges — a teljes Prohászkát: a főpap-lelkipásztort, a hittudóst, lelki írót, szociális apostolt, de különösen a látnoki géniuszt. Mert Prohászka — bár egész odaadással és együttszenvedőn saját korának élt —, messzire látón a jövőt is érzékelte, és e jövő számára is tudott eszmei irányt mutatni. Ez a Prohászka utat talál a mához, és a ma új nemzedékei számára is van mondanivalója a magyar jövő formálásánál.
Ilyen impulzusokat és prohászkai tanácsokat kaphat pl. az elmélyült olvasó: „Voltunk-e már apostolai a kereszténységtől elidegenedett kultúrának, kik égni, fölvilágosítani, megérteni, szánni és szeretni tudnak? Azokra van szükség!… Mert a kultúra összes vívmányai dacára látjuk, hogy nem boldog a modern ember." „A 20. század hullámzó tengerén küzdő egyháznak millió szívre s kétszerannyi kézre van szüksége … Ezért ne tartsa magát a laikus az egyházban másodrendű katolikusnak! Mindnyájan testvérek vagyunk, … s mint királyi papság arra hivatva, hogy apostolkodjunk… A krisztusi élet nem kész, azt ki kell alakítanunk." „Mi a mai kor ragyogó eszméje? A demokrácia… Ezért az egyház fogjon össze a néppel!" „A szocializmus irreális váltóval dolgozik, földi jövővel biztat, csakhogy tele van utópiával és illúzióval." „Tudni, ismerni kell az igazat, alakítani a szépet, gyakorolni a jót s átélni az Istent!"
Kenessey Béla - A Biblia női alakjai
Kötetünk Kenessey Béla: A biblia nőalakjai című 1894-ben megjelent munkájának reprint kiadása. A szerző 1858-ban született Szegeden, 1918-ban halt meg. Tanulmányait Budapesten végezte, majd az utrechti egyetemen hallgat teológiát. 1886-tól a budapesti teológián, a bibliai tudományok tanszékén tanít. 1908-tól az erdélyi egyházkerület református püspöke. Sok könyvet írt, főképpen hittudományi tárgyúakat.
XVI. Benedek pápa - Caritas in veritate
Az ember teljes értékű fejlődéséről a szeretetben és az igazságban szóló enciklika a VI. Pál pápa által írt _Populorum progressio_-t veszi alapul, melyen keresztül bemutatja, mennyire volt igaza az elődnek, milyen helyzetben van a jelenleg a társadalom, és milyen problémákra kell megoldást találni egy évvel a 2008-as gazdasági válság után.
Barsi Balázs - Krisztus, a mi reménységünk
A Krisztus, a mi reménységünk elvezet a reménység gyökereihez; rámutat, hogy a bűn által megsérült emberi reményt egyedül Jézus Krisztus gyógyíthatja meg; majd pedig az Ó- és Újszövetség tanúságán keresztül feltárja azt is, hogy a keresztények reménye a világmindenség jövőjének hordozója.
XVI. Benedek pápa - Deus caritas est
XVI. Benedek pápa első enciklikájának a témája a keresztény szeretet, amellyel Isten betölt minket, és amit nekünk tovább kell adnunk.„Az Isten szeretet, és aki megmarad a szeretetben, Istenben marad és Isten őbenne marad” (1Jn 4,16). Az enciklika két szorosan összefüggő részből áll. Az első rész tisztázza annak a szeretetnek néhány lényeges pontját, melyet Isten titokzatos módon és mindent megelőzően kínál az embernek, s megmutatja a belső kapcsolatot ezen isteni szeretet és az emberi szeretet között. A második rész konkrétabb, a felebaráti szeretet parancsának gyakorlati megvalósításáról szól, amely az Egyház hármas feladatának egyike (a másik kettő: igehirdetés és a szentségek ünneplése).
Nemeshegyi Péter - „Megesett rajtuk a szíve”
Ebben a könyvecskében Nemeshegyi Péter SJ arra vállalkozik, hogy a Szentírás tizenegy evangéliumi szöveghelyéből kiindulva rámutasson a Jézus Szíve tisztelet ma is érvényes és minden ember számára megérthető, megélhető üzenetére.
XVI. Benedek pápa - Verbum Domini
XVI. Benedek pápa az _„Isten Szava az egyház életében és küldetésében”_ témában megtartott püspöki szinódus utáni apostoli buzdítása a püspököknek, a klérusnak, az Istennek szentelt személyeknek és a laikus hívőknek. A dokumentum többek között foglalkozik Isten Szavának hirdetésével a fiatalok, az elvándorlók, a szenvedők és a szegények körében. Felhívást intéz a Biblia és a kultúra közötti találkozás megújítására, a Biblia megismertetésére az iskolákban és az egyetemeken.
Arnaldo Pigna OCD - Megszentelt élet
A Zsinat emlékeztet arra, hogy a szerzetesi élet az Egyház eleven dinamizmusának kifejeződése. Mint ilyen tehát nem struktúra és nem is csak doktrína, hanem az Evangélium élete. Ezért a szerzetesi életet elsősorban nem alapelvekből és elméleti tételekből kiindulva érthetjük meg, hanem sokkal inkább az élet tapasztalatából. Az első, amit látnunk kell: hogyan illeszkedik be a szerzetesi élet az Egyház misztériumába, és hogyan valósítja meg ezt a misztériumot.
A hallgatók számára készített tanulmánynak 2 kötete van: az elsőben, vagyis az általános részben a konszekrált életről lesz szó, annak az Egyházzal és a világgal való kapcsolatáról; a második részben a fogadalmakról és néhány sajátos kérdésről tárgyalunk.
Barsi Balázs - Örökké megmarad
Elmúlik ugyan ez a bűn miatt eltorzult világ, de a szeretet és művei megmaradnak, és a mulandóság szolgai állapotából mindenestől felszabadul az a világ, amelyet Isten az emberért teremtett.
(II. Vatikáni Zsinat: Gaudium et Spes, 39.)
A szeretet minden lejáratás, nevében elkövetett visszaélés és bűn ellenére az egyetlen valóság világunkban, melynek jövője, mégpedig örök jövője van, mivel Istentől való -- hirdeti Barsi Balázs atya.
Ebben a kis könyvecskében úgy tárgyalja Szent Pál híres Szeretethimnuszát, hogy mindenekelőtt visszahelyezi eredeti szövegösszefüggésébe. Rámutat, hogy amikor az Apostol a szeretet jellemzőiről ír, nem elvont fogalmakról készít listát a korintusiaknak, hanem magával Jézus Krisztussal, földi életében tanúsított magatartásával szembesíti az ő életvitelüket.
Szent Pál leveleinek mi is címzettjei vagyunk. Szeretetünk próbálkozásait és kudarcait Isten Fia szeretetének tükrében látni olyan kegyelem, mely a szégyenkezésen túl a gyógyulás forrása lehet.
A Szeretethimnusz üzenetét a könyv szavai mellett, mintegy második szólamként, Simon András beszédesen egyszerű grafikái is segítenek tolmácsolni.
Johann Baptist Metz - Memoria passionis
A Johann Baptist Metz nevéhez kötődő új politikai teológia annak meggyőződésnek a talaján alakult ki, miszerint a vallásnak szerves összefüggésben kell állnia a politikummal, az ember történelmi és társadalmi tapasztalataival, függetlennek kell lennie viszont a konkrét cselekvési-politikai programoktól, a politika közvetlen terepétől. Ennek nyomán fokozatosan azt a kérdést helyezte előtérbe, hogy miként szólhat a kereszténység Istenről, ha hagyja, hogy megérintse a világ mélységes szenvedéstörténete, miként lehet jelen a társadalmi valóságban, ha nem hajlandó megfeledkezni az emberiség szenvedéséről, s miként tekinthet a jövőbe, ha tudja, hogy határponthoz van rendelve az idő. A _Memoria passionis_ban Metz összegző módon fejti ki a konkrét történelmi szenvedés emlékezetének megőrzésére képes és az idő végpontjának tudatában élő kereszténységről alkotott felfogását.
Karl Rahner - Herbert Vorgrimler - Teológiai kisszótár
A könyv több mint 640 szócikkben fejti ki a mai katolikus hittannak (a dogmatikának és, amennyire lehetséges, a dogmatörténetnek) a legfontosabb fogalmait; közben ökumenikus felelősséggel mindig tekintetbe veszi, amennyire lehetséges, a nem-katolikus keresztények teológiai kérdéseit is; és olyan terjedelemben, amilyet ez a kis könyv megenged, utal a katolikus dogmatikának a Szentírásban és az egyházi tanítóhivatal megnyilatkozásaiban található forrásaira. Az egyházi tanítóhivatal iránti hívő engedelmességtől vezéreltetve (és egyben figyelembe véve azt, hogy a tanítóhivatali megnyilatkozások kötelező érvényének fokozatai vannak) magától értődően „ortodox” könyv ez, a hamis modernizmus buktatói nélkül, ám mégsem egyszerűen megismétli az utolsó másfél évszázad iskolás dogmatikájának hagyományos megfogalmazásait, hanem úgy fejti ki a katolikus tanítást (amennyire a rövidség megengedte), hogy azt a mai ember beépíthesse „világnézetének” egészébe.
Vanyó László - Legyetek tökéletesek...
Ha keresztény erkölcsről van szó, annak szinte természetes tartozéka az aszkézis, ami nélkül hiteles keresztény életről nem beszélhetünk. Amikor azonban a keresztény aszkézis forrásvidékére tévedünk, és ott kutatunk utána, zavarbaejtő módon írott forrásainkban nem találjuk meg az "aszkészisz" görög szót. Hosszú időnek kellett eltelnie ahhoz, amíg a szó keresztény tartalmat nyert, és nyelvhasználatunkban otthonos lett. Ezért nem is lenne helyes, ha egy elvont fogalom nyomait kutatnánk az Újszövetségben, jobb ehelyett a keresztény tökéletesség eszméjének körvonalait kinyomozni, hiszen a tökéletességet követelménynek állította tanítványai elé Jézus. Könyvünkben egy-egy terület vagy korszak felfogására jellemző írást mellékelünk az aszkézis fejlődésének illusztrálására. Ezek általában kevésbé ismert művek, de jelentőségüktől éppen azért nem lehet eltekinteni, mert gyakran olyan eszméket, tapasztalatokat foglalnak össze vagy népszerűsítenek, amelyek az aszketikus mozgalom strukturális elemeivé váltak. Az biztosan állítható, hogy az aszkézis különféle formában és mértékben mindig jellemezte a kereszténységet. Remélhetőleg e könyv ma is időszerű abból a szempontból, hogy felhívja a figyelmet a keresztény aszkézis gyökereire, s világossá teszi valamelyest nemcsak a szerzetességre, hanem általában a hívők életére is jellemző vallásos gyakorlatok értelmét.
II. János Pál pápa - Fides et Ratio
ELŐSZÓ
A Szent Kereszt felmagasztalásának ünnepén, 1999. szeptember 14-én jelent meg II. János Pál pápa 13. enciklikája, amelynek latin kezdőszavai: „Fides et ratio”, magyarul „Hit és ész”. Korunk gondolkodásmódjában fontos tanítást ad a hit és az ész kapcsolatáról.
Fel kell arra figyelni, hogy az enciklika a ratiónak, vagyis az észnek, mint az emberi megismerésnek és gondolkodásnak a képességéról szól, amellyel megismerhetjük az emberre vonatkozó igazságot.
Vannak alapvető kérdések, amelyekre választ kell adnunk, amint ezt az enciklika kezdetén olvassuk: „Ki vagyok én? Honnan jövök és hová megyek? Miért van a rossz? Mi vár ránk mostani életünk után?” Ezekre a kérdésekre nem a természettudomány, hanem az emberi gondolkodás segítségével lehet választ adni.
Korunkban sokan kételkednek az észnek abban az adottságában, hogy a természettudományokat meghaladó kérdésekre biztos választ tud adni. Az enciklika ezekkel az áramlatokkal szemben kiemeli az ész megismerő képességét és méltóságát.
Az emberre vonatkozó igazság megismerését segíti a keresztény hit. A pápa sokszor visszatérő tanítása, hogy az Istenről szóló igazság ismerete feltárja az emberre vonatkozó igazságot. Ezért a hit és az ész nincs ellentétben egymással, nem is független egymástól, hanem kiegészítik egymást.
Az enciklika elkészítése hosszú ideig tartott. A kéziratot a pápa tizenkét évvel ezelőtt kezdte el. A hosszú idő nemcsak az alapos, körültekintő munkára, hanem a téma fontosságára is rámutat, amelynek összefoglalását adja a kezdő mondat: „A hit és az ész olyan, mint két szárny, melyekkel az emberi szellem felemelkedik az igazság szemlélésére. Istent megismerve juthatunk el önmagunk teljes igazságához.”
Eredményezze a pápai tanítás, hogy Isten igazságának megismerése segítse az ember igazságának mélyebb felismerését, ezzel az emberhez méltó élet szolgálatát.
Budapest,1999. február 5.
Paskai László
bíboros, prímás,
esztergom-budapesti érsek