Három szerző együttes munkájának és fáradságának eredményeként született meg ez a könyv, az első teljes, magyar nyelvű összefoglalás az angol irodalom történetéről. * Szenczi Miklós, a budapesti Eötvös Loránd Tudományegyetem angol tanszékének professzora, a régi angol irodalom legkiválóbb magyar ismerője hatalmas tudásanyag birtokában, lenyűgöző biztonsággal, s ugyanakkor roppant szórakoztatóan, lendületes iramban kalauzolja végig az olvasót a kezdetektől, Cynewulftól a XVIII. század végéig az angol irodalom hatalmas arcképcsarnokán hosszabban elidőzve olyan géniuszok portréi előtt, mint Shakespeare, Milton vagy a nagy szatirikusok. * Szobotka Tibor, a Tudományegyetem világirodalmi tanszékének munkatársa, maga is kitűnő szépíró, a művésztárs finom érzékével és megérző képességével fedez és fedeztet fel új színeket és vonásokat a romantika és a viktoriánus kor íróinak, költőinek alakján és életművében. Magával ragadóan szép esszé-stílusa a reve-lációkban gazdag ismeretanyagon túl maradandó olvasmányélményt is nyújt. * A modern angol irodalom bonyolult útvesztőjében Katona Anna, a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem angol tanszékének docense igazít el bennünket, mindvégig külön figyelmet szentelve az irodalmi folyamatok, s az irodalmi élet hátterében munkáló tár-sadalmi-eszmei mozgatóknak. * A kötetet bibliográfia, névmutató és igen gazdag képanyag teszi teljessé.
Kapcsolódó könyvek
Nyáry Krisztián - Így szerettek ők
Nyáry Krisztián néhány évig költészettörténetet tanított a pécsi egyetemen, majd a 90-es évek közepén otthagyta a katedrát, azóta kommunikációs tanácsadóként dolgozik. Vezetett pr-ügynökséget és közvélemény-kutató intézetet, volt állami szervezet kommunikációs igazgatója, de a hobbija az irodalomtörténet maradt. 2012 elején barátai szórakoztatására kezdte publikálni a Facebookon magyar írók és művészek szerelemi életéről szóló képes etűdjeit, amivel néhány hónap alatt nagy népszerűségre tett szert. A barátoknak szánt bejegyzésekből mára több mint tizenötezer olvasót vonzó kulturális ismeretterjesztő sorozat lett. A szerző célja, hogy a tankönyvi életrajzok papírmasé figurái helyett a valós, izgalmas, de kevesek által ismert párkapcsolati történetek felidézésével szerethető, hús-vér embereket mutasson be, és ezzel kedvet csináljon a művek olvasásához.
40 történet Petőfitől Vas Istvánig, Benedek Elektől Szabó Magdáig, múzsákról, megcsalt szeretőkről, örök hűségről és a szerelem sokféle arcáról.
Adamik Tamás - Adamikné Jászó Anna - Aczél Petra - Retorika
A retorika elméleti és gyakorlati vetületeire egyaránt kitekintő tudományos kézikönyv a klasszikus diszciplína teljes bemutatására törekszik. A retorika több ezer éves történetének áttekintésével, a főbb fejlődési folyamatok kijelölésével és a fogalomtár rendszerszerű bemutatásával kezdődik a munka, amelyet azután a meggyőzés mint hatás és mint tulajdonság meghatározása, a hatás kiváltásának és létrejöttének, lehetséges megvalósulásának leírása, a szöveg és beszéd felépítésének tárgyalása, illetve a működéséhez szükséges elemek felsorolása követ.A könyv egyedülálló értékét adja a magyar retorikai tankönyv- és szakirodalom áttekintése és alapos vizsgálata. A kötetet közéleti kitekintés, valamint a retorika gyakorlati alkalmazásának területeit bemutató fejezetek zárják.
Ismeretlen szerző - Bevezetés a modern irodalomelméletbe
Ez a könyv a nem szakember számára is érthető áttekintést nyújt a modern irodalomelmélet immár klasszikusnak számító (formalizmus, strukturalizmus, pszichoanalízis, marxizmus) és kortárs (dekonstrukció, feminizmus) irányzatairól. Egyszerre tekinthető tankönyvnek és viszonylag naprakész áttekintésnek. A szerzők nem egyesített irodalomelmélet írására törekedtek, hanem arra, hogy az egyes elméletek különbségeit és hasonlóságait hangsúlyozva az olvasóra bízzák a választást. A kötetet átfogó angol nyelvű bibliográfia zárja, amelyet válogatott magyar bibliográfia egészít ki.
Gintli Tibor - Schein Gábor - Az irodalom rövid története
A kétkötetesre tervezett mű első kötete, a magyar és a világirodalmi fejleményeket párhuzamosan tárgyalva, korszerű irodalomtörténeti összefoglalást nyújt a kezdetektől a romantikáig. A szerzők egyetemi oktatók, ezért napi gyakorlatuknál fogva gyümölcsözően alkalmazták az irodalomtudomány legújabb vívmányait és kutatási eredményeit.
Szerb Antal ma is népszerű, de sok szempontból elavult vállalkozása óta ez a könyv a magyar és egyetemes irodalom történetének első népszerű, tömör és közérthető összefoglalása, amelynek minden művelt ember könyvespolcán ott kell lennie.
Szerb Antal - Az angol irodalom kis tükre
Szerb Antal kis könyve nemcsak az irodalommal hivatásszerűen foglalkozóknak hasznos kézikönyv, hanem az érettségire, felvételire készülő diákoknak is - értékítéleteinek pontosságát, irodalmi érzékenységét bizonyítja az, ahogyan a számára még kortárs irodalmat elemzi. A kötet végén bibliográfia segít megtalálni azokat a műveket, melyek elolvasásához Szerb Antaltól kedvet kaptunk.
Szerb Antal - A világirodalom története
„Ha a három pompás köteten, a világirodalom regényes életén, mohón és szinte megállás nélkül átvágtuk magunkat, s az első kábulatból ocsúdva visszaidézzük a szinte fizikai jóérzést, amit a rohanás okozott, rájövünk, hogy fiatalságunk támadt fel, és sodort szeszélyes törtében magával...
Csak a húszas éveink ismerték a céltalan vélemények, sommás ítéletek pergőtüzét, az értékelések és újjáértékelések, a felfedezések és megtagadások, a célzások és idézetek záporozást, a vélemények fuldokló bőségét, érvek és ellenérvek kifogyhatatlan csatáját. A hajnalig tartó baráti vitákon alkoholnál részegítőbben szállt fel a könyvek gőze, megülte agyunkat, hogy támolyogva mentünk ki a szabad levegőre. Térben és időben milyen felelőtlen száguldás volt ez, népek és stílusok, egyének és korszakok seregszemléje, micsoda távoli szellemek lettek barátainknál bizalmasabbak, szerelmeinknél ismertebbek számunkra, mennyi titok részesei voltunk, miket életük és műveik sugalltak. Voltak kegyencek közöttük, akiknek cinkos módra elnéztük gyengéit, hahotázva idéztük csínyjeit, könyveiken keresztül-kasul szaladgáltunk, mint a játszótereken. Másokat dobogó szívvel tiszteltünk, műveikbe olyan áhítattal léptünk, mint a templomba, és szorongva mutogattuk egymásnak rejtett kincseit. Olvasni, minél többet olvasni, érezni, minél többet érezni - vallottuk mi is a századvég eszményét; beszélni róla, minél többet beszélni - kapcsoltuk hozzá a magunk fiatal igényét." - Halász Gábor
Ismeretlen szerző - Irodalomtörténeti atlasz
Egymást kronologikus sorrendben követő térképei segítenek a magyar és a világirodalom nagyjait és műveiket elhelyezni a térben és időben. Részletezi az irodalomtörténet fő korszakait, valamint a jelentős szerzők életpályáját és életművét. A világirodalmon belül kiemelt a szerepe Európa irodalmának, míg a magyar irodalom esetében hangsúlyos a határon kívüli magyar irodalom is. Kiemeli a lényeget, rendszerezi a tudásanyagot. Az egyes korokhoz az oldalakon megtalálható a szerzők életútja, a művek, idézetek, illusztrációk, valamint a kapcsolódó képzőművészeti ágak is. Koncentrált, rendezett ismeretanyaga a térképek, a képzőművészeti, építészeti és kultúrtörténeti képek, idézetek egységével átfogó képet nyújt egy-egy irodalmi korszakról. Jól használható a színház- és drámatörténet, valamint a színjátszás tanításakor, de hasznos tanulmányi kiránduláson irodalmi emlékhelyek és múzeumok látogatásakor is. Néhány oldalon felvillantja a magyar nyelv eredetét és múltját. Az idegen nevek kiejtését is tartalmazó személy- és helynévmutató segíti az eligazodást a kiadványon belül. Valamennyi, az atlaszban előforduló magyar irodalmi hely együtt látható egy Kárpát-medence térképen, kiegészítve a tájékozódást szolgáló jelentősebb településekkel.
Kretzoi Miklósné - Abádi Nagy Zoltán - Ó- és középkori angol irodalomtörténet
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - Huszonöt fontos angol regény
Az angol szakos egyetemi és főiskolai hallgatóknak gyakori gondja, hogy csak nehezen jutnak hozzá tanulmányaikkal kapcsolatos modern szakirodalomhoz. Kötetünket kiegészítő jegyzetként ajánljuk számukra, annál is inkább, mert jelen írások szerzői az angol nyelvű irodalmat kutató és előadó egyetemi oktatók, vagyis akár saját tanáraik. Minthogy azonban az angolul nem tudó diákságot meg a szélesebb közönséget sem akartuk kizárni olvasóink köréből, a műelemzések végül magyar nyelven készültek. Így mutatunk be az angol nyelvű irodalomból huszonöt fontos regényt, többek között, az angol Defoe, az amerikai Melville, a kanadai Atwood, az indiai Rushdie könyveit.
Umberto Eco - A rútság története
Szépség történetének folytatása ez a könyv. Szépség és rútság nyilvánvalóan egymást feltételező fogalmak. A rútságot többnyire a szépség ellentéteként fogjuk fel, s ezért úgy érezzük, hogy az utóbbi meghatározása révén már az előbbiről is tudjuk, micsoda. Ám a rút különféle megnyilvánulásai a századok során sokkal gazdagabbak és váratlanabbak, semmint általában gondolnánk.
E könyv irodalmi szemelvényei és rendkívüli illusztrációi meglepő úton kalauzolnak végig közel háromezer év lidércnyomásai, félelmei és szerelmei között.
Ismeretlen szerző - 1001 könyv, amit el kell olvasnod, mielőtt meghalsz
Egy remek és bátor kézikönyv a világ képzeletét megragadó regényekről és szerzőkről. Hasznos kalauz a könyvekhez, amelyek - akár kritikai sikerként, akár kultuszműként - hatást gyakoroltak ránk. Az írókból, kritikusokból, tudósokból álló nemzetközi szerzőgárda eklektikus válogatása új megközelítést ad a régi klasszikusokhoz, és eligazít a kortárs szépirodalom hatalmas dzsungelében. Több mint 600 színes illusztráció – könyvborítók, plakátok és fakszimile oldalak -, a regényekből vett idézetekkel kiegészítve: íme az ideális segédkönyv az olvasás szerelmeseinek.
Umberto Eco - A szépség története
A népszerű publicista, író és irodalomtudós, Umberto Eco szerkesztésében látott napvilágot e kötet, mely több száz, nőkről és férfiakról alkotott remekművet sorakoztat fel a szépség kifejezőeszközeként vagy annak igazolására. Az olvasó mégsem elsősorban művészettörténeti albumot tart kezében, hanem olyan szemelvénygyűjteményt, mely az ókor nagyjaitól kezdve korunk gondolkodóiig közöl idézeteket arra vonatkozólag, hogy mely kornak miféle elképzelése volt a szépségről, mikor ki volt a szépségideál. Az impozáns kivitelezésű kötetet előző kiadása kapcsán a 200510012-es számon ismertettük részletesen.
Hegedüs Géza - G. B. Shaw világa
"A legszellemesebb csúfolódó, a gyönyörködtetõen okos ember, akinek természetes életformája a vita, az ötlet, az élc, aki mindenre úgy rá tud világítani, hogy a ruha is leválik róla, aki nem fél semmitõl, és nem tisztel semmit csak azért, mert tisztelni szokták, aki nem ismer frázist, csökönyös hagyományt, lusta megszokást. Példátlanul aktív szellem értelmi feszültségének nincs egy intermittáló pillanata. " - írta G.B. Shawról immár klasszikus rangú kritikusunk, Schöpflin Aladár.
Ezt "a hallatlan szellemi aktivitást" idézi fel Hegedűs Géza az élet és életmű megvallatásával; a legendák álarcát félretéve az ember, a gondolkodó és a művész hármas egységét elemzi, s kapcsolja be a modern drámai irányzatok vérkeringésébe, azt az oeuvre-t, amellyel népszerűségben nálunk legfeljebb csak Shakespeare-é vetelkedhetik.
Debreczeni Attila - Csokonai, az újrakezdések költője
Az 1970-es évek első felében készült Csokonai-kismonográfiák, Julow Viktor és Vargha Balázs munkái óta több, új távlatokat nyitó dolgozat jelent meg a felvilágosodás nagy költőjének munkásságával kapcsolatban, s jelentősen előrehaladt összes műveinek kritikai kiadása is. Mindez mintegy kihívást jelentett az életmű egészével való szembenézésre. A jelen könyv e kihívást elfogadva törekszik egy korszerű Csokonai-portré megrajzolására. Mint a szerző írja: „Csokonai megértéséhez a leghosszabb út látszik a legrövidebbnek: a költői világkép egészének a feltárása. Ennek belső összefüggéseit kell megértenünk, mégpedig legsajátabb lényege szerint, vagyis nem külső (pl. politikai vagy szigorúan egzisztenciális) szempontokat vetítve belé. Legalább ilyen fontos azonban számunkra az is, hogy ezt a világképet a maga dinamikájában ragadjuk meg. A változás, az átformálódás természetes folyamat: válasz a léthelyzet változásaira. Minden léthelyzet egymásból következik, de eltérő lényegű is, így a költői világkép formálódásának stációi is sajátszerűek, s nem egy másik szakasz mércéjével mérendők. Az így felfogott átalakulási folyamat megragadását az életműből készített »hosszmetszetek« belső dinamikájának és ezek egymáshoz való viszonyainak a felvázolásától reméljük. Három fő fejezetünk három alapvető szempont szerint kíséri végig Csokonai pályáját, költészetének vonulatait. Az elsőben a boldogság és az erkölcs összefüggéseire koncentrálunk, igyekezvén felmutatni a két fogalom közötti fokozatos hangsúlyváltást. A másodikban a nemzetről és a kultúráról alkotott elképzelését, azok új minőséggé való összeforrását próbáljuk meg érzékeltetni. A harmadikban a természet és az ember fogalmainak viszonyában végbement átalakulásra szeretnénk fényt deríteni, amelynek lényegét a teleologikus szemlélet megtörésében látjuk. Gyönyörködés - hasznosság - reflexió: végső soron a klasszicista művészet eme alapvető jegyei azok, melyek az életműből készített három fő metszetünk lényegét alkotják." E könyv tehát elsőrendűen eszmetörténeti szempontból közelít Csokonai életművéhez, így remélvén szilárd fogalmi bázist és árnyalt fejlődési rajzot adni a további kutatás számára. A teljes életművet felölelő munka hátterében ott áll a kritikai kiadás szigorú tényszerűséget biztosító filológiai apparátusa is. A jelen második kiadás az elsőhöz képest mintegy 50 oldallal bővült: helyet kaptak benne a Lilla és az Anakreoni Dalok életmű-záró köteteit elemző újabb tanulmányok is, melyek a könyv egy fontos részének újraírásaként számot adnak az immár négy esztendeje betűkbe rögzült Csokonai-portré további formálódásáról.
Umberto Eco - A rózsa neve
Az Úr 1327. esztendejében járunk. Melki Adso és mestere, Baskerville-i Vilmos egy császárbarát apátságba érkeznek. (Adso, a történet elbeszélője a később bekövetkezett szörnyűséges események miatt nem ad pontos helymeghatározást az apátságról.) Az apát úr az éles eszű és tapintatos Vilmost – akit viselkedése és előneve alapján Sherlock Holmes középkori elődjének tekinthetünk – kéri fel arra, hogy segítsen felderíteni egy, az apátságban történt különös halálesetet. Otrantói Adelmust, a fiatal kora ellenére is nagy tekintélynek örvendő miniatúrafestőt egyik reggel a kecskepásztor holtan találta az Aedificium keleti őrbástyája alatti meredély tövében. Viharos éjszakán történt a tragédia, meg sem lehetett állapítani, a szerencsétlen vajon melyik ablakból zuhant ki. Gyanúra adott okot viszont az, hogy másnap egyetlen nyitva hagyott ablakot sem találtak, ráadásul az ablakok olyan magasságban vannak, hogy azokon képtelenség véletlenül kiesni. Vilmos a tőle elvárt tapintattal és ravaszsággal lát neki a nyomozáshoz, Adso segédletével. Hamarosan újabb halálesetek történnek. A nyomok az apátság féltve őrzött könyvtárába vezetnek, ahová Vilmos és Adso is csupán titokban tudnak bejutni. A szörnyű bűntények árnyékot vetnek az apátságra, amely pedig nagy horderejű eseménynek ad otthont: itt találkoznak a ferencesek és a pápaság képviselői, hogy teológiai vitát folytassanak Jézus szegénységéről. Ebben a látszólag egyszerűnek tűnő kérdésben támadt nézeteltérések ugyanis már-már az egyházszakadás rémével fenyegetnek. A bűntények miatt az apát úr végül a Szent Inkvizíció beavatkozását kéri. A kor egyik legkönyörtelenebb inkvizítora, Bernardo Gui érkezik az apátságba. Gui alaposabb tájékozódás nélkül eretnek összeesküvésként értékeli az eseményeket, a demokrácia álcája mögött ítélkezik, máglyákat állíttat. A máglyahalálra ítéltek egyike az a fiatal parasztlány, aki a szerelmet jelenti Adso számára…
Charles Dickens - Kis Dorrit
Az adósok börtönének komor árnyéka ad különös, tragikomikus hátteret annak a hatalmas szatírának, amelyet Dickens e regényében kora társadalmáról fest. A fizetésképtelenek gyülevész hada kicsinyben a kinti társadalom pontos mását adja: nevetséges rangkülönbségeivel, koldus konvencióival.
Odakünn mindez nagyobb méretekben folyik, de a lényeg itt is az embereknek "anyagi fedezet" szerinti felbecsülése, természetesen a megfelelő keresztényi, civilizált formák között. Kis Dorrit áldozatos, gyengéd alakja, valamint a tevékeny jóságot képviselő Clennam szinte nem is illenek a regény nagyon is világos, vérbő figurái közé, hiszen - amint azt Dickens kitűnő szatírája megmutatja - az igaz emberségnek feltétlenül alul kell maradnia a Huzavona Hivatal "kullancsaitól", a kapitalista hatalom uraitól irányított világban.
Virágos Zsolt - Portraits and Landmarks - The American Literary Culture in the 19th Century
This book is specifically designed for students of English who have had no substantial previous exposure to nineteenth-century American literary history. A cultural history of literature, it offers a selective overview of American expressiveness in the "classic" period of its evolution. The nineteenth century was a very crowded period of crucial transitions, in which - in more senses than one - modern America was born. Nineteenth-century America was programmatically involved in creating a native literary culture which evolved from provincial dependence to a literary coming of age by mid-century and, by century's end, to a triumphalist wold-class status. This literary culture gave the world Edgar Allan Poe, James Fenimore Cooper, Nathaniel Hawthorne, Ralph Waldo Emerson, Herman Melville, Walt Whitman, Emily Dickinson, Kate Chopin, Mark Twain, Stephen Crane, and Henry James, even if some of these authors - and dozens of others discussed in the book - had to wait for another century to bring posthumous recognition.
True to the book's title, the text focuses on _portraits_ and _landmarks_. Over forty writing careers are introduced and critically assessed in self-contained portraits, with half of these discussed in full-length and in-depth presentations, from the vantage point of the early 21st century. _Landmarks_ signify peaks of maturation, significant processes of accumulation, and important transitions: the rise of a distinctive American romanticism, the triumph of vernacular impulse, of regional voices, of local-color elements, emerging minority and feminist voices, the process of how the Enlightenment heritage gave way to the romantic movement and how the evolution of American literature inevitably yielded to realistic, and - as the century was drawing to a close - to naturalistic impulses.
Elliot Engel - How Oscar Became Wilde
They are the icons of the literary world whose soaring works have been discussed and analysed in countless classrooms, homes and pubs. Yet for most readers, the living, breathing human beings behind the classics have remained unknown! until now! These concise and readable biographical profiles, anecdotes and behind-the-scenes tales will reveal why Sir Arthur Conan Doyle blamed his wife's death on Sherlock Holmes, how Charles Dickens's pet launched Edgar Allan Poe on his way to literary immortality and the strange connection between Jane Austen and Ernest Hemingway. Chaucer, the Brontes, Wilde, Hardy and Lawrence, you'll never look at these literary giants in the same way again.
Michael von Albrecht - A római irodalom története I-II.
Michael von Albrecht A római irodalom története című kétkötetes munkája a Kr. e. 3. századtól a Kr. u. 6. század elejéig fogja át a latin nyelvű irodalomtörténetet. A második kötet a császárkori irodalmat tárgyalja.A római irodalom egyik alapvető vonása megújulásra való képessége: ez teszi az európai irodalmak szülőanyjává. Mivel ez először az antikvitás latin nyelvű keresztény irodalma kapcsán látható, Albrecht szervesen építi be munkájába a patrisztikus korszakot. S mivel egy-egy mű jelentőségét nem csupán saját korának ítélete, hanem utóéletének elevensége is jelzi, az egyes szerzőkről szóló fejezetekhez a nagy európai irodalmakra is kitekint, egészen a jelenkorig követve a hatástörténeteket.Michael von Albrecht irodalomtörténete a kutatások legújabb eredményeit is magában foglaló, kitűnően felépített, jól áttekinthető, összefüggéseket feltáró írás, amely egyesíti a kézikönyv, az esszé és a tudományos munka előnyeit. Szerzője a heidelbergi egyetem világszerte ismert emeritus klasszika-filológus professzora, több sorozat szerkesztője, számos tanulmány és monográfia írója. Az ókori irodalmak tanulmányozóin túl bárki számára, akit érdekel a római irodalom és annak továbbélése, könnyen használható és értékes kézikönyvet kínál ez a feldolgozásában egyedülálló és megtermékenyítő, jelentős összefoglalás, amelynek most - Tar Ibolya, a szegedi egyetem klasszika-filológusa hozzáértő fordításában - második kötetét kapja kézhez az olvasó.
Bartha Csilla - A kétnyelvűség alapkérdései
Mi is voltaképpen a kétnyelvűség? Miként jelenik meg a különféle kisebbségekben és mit jelent az egyén számára? Mi jellemzi a kétnyelvűek nyelvhasználatát? A kétnyelvűséget jó néhány éve kutató és oktató szerző könyve az első olyan magyar nyelvű összegző munka, amely a bilingvizmus legfontosabb, legidőszerűbb kérdéseibe, alap-fogalmaiba, legújabb eredményeibe, terjedelmes nemzetközi és magyar szakirodalmába nyújt betekintést a kérdéssel foglalkozni vágyó egyetemi és főiskolai hallgatók és kutatók számára. Középpontjában a kétnyelvűség szociolingvisztikai megközelítése áll, ám a jelenség sokarcúsága miatt szükség-képpen érint nyelv- és társadalomlélektani, nyelvpolitikai, jogi és oktatási kérdéseket is. Így segítve az Olvasót a kétnyelvűség-kutatás különféle területeinek jobb megismerésében.