Kapcsolódó könyvek
Pomogáts Béla - Radnóti Miklós
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Balogh László - József Attila
József Attila életútjának, költői fejlődésének, művészi eredményeinek számtalan részletkérdését vonták új fénybe a kutatók az utóbbi években, s számos érdekes könyv összegzi pályájának egyes szakaszait és művészetének korszakos, egyetemes jelentőségét. Balogh László könyvében egyesül a tudományos igényesség a szenvedélyes, vonzó előadásmóddal. Olyan kutató munkája ez, aki szereti és legbensőbb vonatkozásaiban is érti nagy költőnk egész életművét.
Tüskés Tibor - Pilinszky János
Pilinszky János verseinek jelentőségét a XX. századi magyar, illetve európai lírában ma már nem vonja kétségbe senki: költészete a modern líra egyik alapvető létmeghatározását adja, amely a világháború poklának, a koncentrációs táborok "botrányá"-nak eksztatikus fehérizzással megidézett, apokaliptikus képeitől a metafizikus szorongás tragikus élményén keresztül a részvét végletesen átérzett és átgondolt vállalásáig ível. Pilinszky határtalan érzékenysége rendkívüli erővel vetíti elénk a történelem - és a mindenkori lét - keresztjére feszített ember passióját, de a részvétet is e szenvedés iránt, a keresztényi együttérzést a megalázottakkal - az emberrel.
Tüskés Tibor könyve életrajz és műelemzés. A szerző - részint új, eddig ismeretlen adatok alapján - nyomon követi Pilinszky legendákba burkolt, különös életének legfontosabb állomásait, ismerteti műveinek keletkezéstörténetét és hazai-nemzetközi recepcióját, értőn elemzi legnagyobb verseit. - A kötetet gazdag képanyag egészíti ki.
Tamás Attila - Weöres Sándor
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Levendel Júlia - Vörösmarty Mihály
A kiadó most induló sorozata a magyar szépírás, a magyar költészet nagy, halhatatlan alakjainak körébe vezeti el az olvasót. Nem új értékek kutatása, felfedezése vezérli a kiadót s az egyes kötetek íróit, szerzőit, hanem sokkal inkább a magyar irodalom klasszikus és mai értékeinek megőrzése, valamint a költészet értő és élményt adó olvasásának rejtelmeibe bevezetni az olvasót. A sorozat első három kötete még idén napvilágot lát, s ezek közül Vörösmarty Mihállyal, Csokonai Vitéz Mihállyal és Arany Jánossal foglalkoznak.
Levendel Júlia Vörösmarty Mihályról írott és költeményeiből összeállított kötete személyes hangú, szinte már lírai vallomás az emberről, a költőről, aki a Szózat sorainak szellemében élt, alkotott, s életének minden tragikus fordulata ellenére reménykedett. A kötet olvasása, forgatása maradandó élményt nyújt minden embernek, aki meg akar ismerkedni költészetünk e kimagasló alakjával, s különösen javasoljuk azoknak a fiataloknak, akik most ismerkednek a költővel, és szeretnék ismereteiket bővíteni, mélyíteni.
Borbély Sándor - Juhász Gyula
Juhász Gyula századunk egyik legalaposabban tanulmányozott költője. Az életmű egészének és számos részproblémájának beható ismerete kedvező alkalmat kínált a pályaív társadalompolitikai és irodalomtörténeti, egyben esztétikai újragondolásához. Minden ilyen vállalkozás természetesen bizonyos perújrafelvétel is, egyúttal pedig kísérlet az alkotó és a közönség kapcsolatának elmélyítésére.
Borbély Sándor kismonográfiája a költő születésének centenáriumára jelenik meg.
Ismeretlen szerző - Arany János
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
S. Nagy Katalin - Marc Chagall
Vannak olyan képek ,amelyeket úgy szemlélünk, hogy észre sem vesszük különös vonásaikat, előzménynélküliségüket, irracionális voltukat. Pedig éppen ebben rejlik a csoda, egyszóval a költészet... Ennél a festőnél a kompozíció pontossága a kompozíció szabadsága. Hajlandó volnék azt hinni, hogy nem is az foglalkoztatja, amit ábrázol, hanem az az öröm amellyel fest, az az öröm, amelyet a színek hegemóniája kelt benne...
Most csak azt az új képét említem meg példaképpen, amelyiken egy mélykék éjszakában fekete a hold, a föld hátán pedig megint egy belorusz falu látható: mintha egy ülő alak köré szerveződne az ég tébolya valami becsapódó villámhoz hasonló jelenség formájában.
Nézzék csak meg jól, és semmit sem fognak látni abból, amit itt most leírtam, de áldassék meg a tekintetük, és fejtse meg kedve szerint az éjszaka talányát..
Ne ébresszék fel a festőt! Álmodik, márpedig az álom szent dolog. Titokzatos dolog. Chagall álmodta a festészetét és az életét. A világ az ő éjszakája...
Láng György - Primavera
Láng György az 1930-as években hosszú időt töltött Botticelli hazájában, Firenze városában, s valósággal lenyűgözte őt a korai reneszánsz, a quattrocento kiemelkedő festőjének és grafikusának élettörténete, mélyen filozofikus lelkülete és páratlan szépségű művészete. Szenvedélyesen kutatta, majd nagy írói és képzőművészi tehetséggel e könyv lapjain megelevenítette Botticelli egyéniségét, életének eseményeit, a kortársaihoz fűződő kapcsolatát. Nagy hozzáértéssel avatja be az olvasót műveinek titkaiba, megtanít képei élvezetére. A kötet ráhangolhatja az olvasót, hogy elképzelje Mátyás király nagy hatalmú Magyarországának művészi és gazdasági vonzó erejét, amely elvezette a húszéves Botticellit Vitéz János prímás-érsek, királyi kancellár fényes esztergomi palotájába, ahol az ifjú festő lehetőséget kapott rá, hogy művészi tehetségét bemutassa. 1467. június 20-án fényes európai ünnepséggel megnyílt a Vitéz János prímás által szervezett nagyhírű, nemzetközi egyetem, az Academia Istropolitana. Erre az alkalomra készült el, minden bizonnyal, az érsek dolgozószobájának pompás freskódísze, amelynek része volt a négy kardinális erény allegóriája, amely minden jel szerint Botticelli első alkotásainak egyike.
Ismeretlen szerző - Mednyánszky
Az európai képzőművészet XIX. századi története - különösen a század második felében - a karakteres alkotói programok születése, kiteljesedése és elterjedése szerint írható meg. A különböző „izmusok", folyóirat, vagy kiállítóhely köré csoportosuló társaságok a hagyományokkal, s gyakran egymással is ütközve, manifesztumokba, programokba foglalva fogalmazták meg és képviselték az általuk kidolgozott és a művészet jövője szempontjából egyedülállóan fontosnak tartott esztétikai értékrendet. Természetesen ezekben az iskolákban, törekvésekben és áramlatokban különböző színvonalú életművet létrehozó alkotók tevékenykedtek, de a vállalt művészi „trend" tekintetében az együvé tartozás volt a döntő. így is megállapítható azonban: voltak, akik meghatározták egy-egy áramlat művészi arculatát, s voltak, akiknek tehetségéből a csatlakozásra tellett. És dolgoztak - állócsillagként - az egyedül állók, akiknek sehová be nem sorolható életművei a csoportok által megjelenítettekkel egyenrangú értéket képviselnek. Ilyen, a maga útját járó egyéniség volt Mednyánszky László is. Fiatalon, pályakezdőként élénken érdeklődött a vele egykorú újító szándékú törekvések iránt, és ki is próbálta az általuk kínált lehetőségeket. Párizsban saját tehetségére alapozva kísérletezett az akkor divatos törekvések némelyikének eszköztárával, s igyekezett feldolgozni azok gondolatiságát. Lehetett volna néhány áramlat jeles mestere. Azonban egész hamar kialakult önálló ars poeticája. Érdeklődése körvonalazódott; fontossá váltak számára a témák, és sajátosan értelmezte a fény szellemi és képépítő szerepét. Művészetében fundamentumként jelenik meg a klasszikus alkotói programok kulturális hagyománya, de magáénak tudhatta a kortársi tájékozódás modern tapasztalatát is. Visszatérve a szülőföldre különleges sorsot élt meg, és az európai festészettörténetben önmagának helyet követelő életművet teremtett. Természetesen személyisége és sorsa is meghatározta ezt a világítótorony-szerű magányosságot. Világképében a mindenség léptéke szerint van rend a dolgok között. Megszemélyesíti őket. Nála arca, jelleme volt a természetnek, fontossá váltak az emberi sorsok, és mindig a saját viszonyulását kutatta, akár a környező világról, akár az emberről, akár a történelemről vagy a háborúról készített műveket. Mednyánszky festészete mindig drámai, de sohasem tragikus, komoly, de nem komolykodó, érdeklődésében a filozófiai érzékenységű gondolkodás a meghatározó. Nagy örömünkre szolgál, hogy a Mednyánszky-életmű jelentőségének nemzetközi dokumentálására is vállalkozhatunk, amikor a Szlovák Nemzeti Galériával együttműködve megpróbáljuk felfedni és bemutatni a Mednyánszky-életmű értékeit és titkait. Szeretném megköszönni mindazon kollégák tudományos munkáját, szervező tevékenységét, akik sok-sok szeretettel végezték munkájukat a tárlat sikere érdekében, és vállalkoztak arra, hogy tanulmányban foglalják össze ismereteiket a nagyközönség számára. Az egyetemes érvényű Mednyánszky-életmű a mások munkája iránti megbecsülés és az embertársaink felé forduló figyelem tekintetében is meghatározó jelentőségű kulturális értéknek tűnik. Köszönetet szeretnék mondani a Szlovák Nemzeti Galéria vezetőségének és munkatársainak, a Magyar Nemzeti Galériában dolgozó kollégáimnak, a műtárgykölcsönzőknek, s mindazon állami és civil szervezeteknek, akik a kiállítás létrejöttét támogatták.
Domokos Mátyás - Lator László - Versekről költőkkel
"Gondolta a fene" - említi a kötet előszava Arany János sokszor citált szösszenetét, amit a Budapesti Szemlének őt méltató tanulmánya alá firkantott. Az anekdota példázata - melynek valódiságában különben a mikrofilológia ma már kételkedik - világos. Holott: a vers létezéséhez a költő szándékait értő olvasó is kell, aki magában újjáépíti a verset. Kell a magyarázat is. De hát, ki tudja valóban, milyen fájdalmak, örömök, élmények, az élet milyen szeletei szűrődtek be a versbe, miféle inspiráció ihlette, vezette tollát, mi hívta elő képeit, honnan való az indulat, ami dallamának ívét vagy darabos töredezettségét megteremtette - ki tudja: mire gondol a költő?
Harmincnégyen felelnek rá a kötetben. A legilletékesebbek: a költők. Új magyar költészetünk egy-egy reprezentatív verséről szólnak, a mögöttes tartalmakról, a verseket meghatározó élményekről. A nem is mindig koncentrált pillanatról - időről, melyben a vers megszületett. Olykor sorról sorra bontják ki rétegeit, fejtik meg a vers titkát - ki, hogyan. Mindent persze még a költő sem magyarázhat meg - hiszen a "minden" maga a vers: a költő "csak" közelhozza a vers testét, fókuszait, áramának ábráját - elmondja, milyen élmények hatására írta, mit akart közölni vele, de ez a csak, ez a kevés: sok.
Az esszék formája: párbeszéd. A kötet szerzői, szerkesztői: Domokos Mátyás és Lator László faggatják, vallatják a költőket. Partnerek és társszerzők a beszélgetésformát öltött esszékben. Az ő érdemük is - jártasságuk a lírában, a költők életében, az irodalomban; érzékenységük a vers rezdüléseire-, hogy rejtett, lényeges "titkokat" tudunk meg a versről, a költőről és a korról, melyben megszületett. S hogy ekképpen, a harmincnégy esszéből, mely két mártírhalált halt költő: Sárközi György és Radnóti Miklós egy-egy versével indul - kirajzolódik "az új magyar líra sajátos regénye".
Az eleddig páratlan vállalkozás első fóruma a Magyar Rádió volt; a vasárnap reggeli Minden versek titkai címet viselő műsor közölte rövidített formában a dialógusesszéket - melyeknek most a versekkel együtt teljes szövegét kapja kézhez az olvasó.
Ismeretlen szerző - A bohóc köszöntője
A gyerekek szeretik a szép verseket. És - tudjuk - nagyon szeretnek rajzolni. Így született meg a pályázat ötlete. Kedvenc versem: - kinek melyik vers tetszik a legjobban; kedvenc rajzom: - ki hogyan látja maga előtt a verset.
Nagy örömünkre 3000 rajz érkezett a pályázatra. Háromezer gyerek rajzolta meg nekünk és barátainak a legkedvesebb versét. Természetesen nem mind a háromezer sikeredett egyformán szépre. Kilencven rajz kapott helyet a könyvben, ezekből és még néhány százból kiállítás nyílik a Gyermekkönyvhét alkalmából. És ha elmúlt a Gyermekkönyvhét, mehet a kiállítás a vándorútra Ajkától Zagyvaszántóig.
A legszebb rajzok készítőinek nevét megtaláljátok a könyvben. Ez úton mondunk köszönetet a gyerekeknek, a szülőknek és az ovónőknek odaadó munkájukért és azért, hogy szeretik a szép verseket.
Kovalovszky Miklós - Léda: legenda és valóság
Korántsem mondanám, hogy alázattal fordultam e könyvecske lapjain Léda és Ady emléke felé: ez a szó nem helyénvaló itt, nem illenék e leleplező-bíráló-vitázó fejtegetésekhez. Csak őszinte és igazmondó akartam lenni.
Ismeretlen szerző - Fiúk évkönyve 1969
A Fiúk Évkönyvének eddig megszokott három nagy fejezete - Hazai körkép. Nagyvilág. Innen~onnan - az idén új résszel bővült. Csak fiúknak! - ez áll a fejezet elején. s valóban: olyan írásokat riportokat kötöttünk csokorra benne melyek a 13-16 éves fiatalok legáltalánosabb, gyakran kényes kérdéseire igyekeznek feleletet adni. Milyen pályát válasszak hogyan viselkedjem a lányokkal. s hogyan a felnőttekkel? Mit tegyek, hogy "egyéni" legyek? Hogy verjem el unalmas óráimat, s mit vegyek fel. hogy ízlésesen s mégis "menően" öltözzem? Íme. néhány téma a novellákkal versekkel, karikatúrákkal színesített összeállításból.
Gazdag választékot nyújt a másik három fejezet is. A Hazai Körképben a Hajdúságba s a Hortobágyra látogatunk el, hogy megismerjük e sok romantikával körülvett vidék valódi múltját és jelenét. Majd tágul a látóhatár s a Nagyvilág riporterei segítségével Ciprus szigetet s Írországot járjuk be: felmászunk a Pamírrá: a magyar Afrika-expedíció nyomát követve reszt veszünk egy varázsló misztikus. őserdei szertartásán; s néhány hazánkban tanuló külföldi diák vallomása nyomán messzi országok gyermekeinek életével ismerkedünk meg.
Az Innen-onnan fejezet a tudomány és a technika új. nagyszerű eredményeiről ad ízelítőt - többek közt arról. hogyan dolgozik az operatőr, miért méreg a LSD. milyen tudományos módszereket, eljárásokat használ fel a rendőrség a bűnözők leleplezesénél -, s portrét rajzol néhány kedvencünkről is: Claudia Cardináléról, Sandie Shaw-ról. Wichmann Tamásról, az indián csónak bajnokáról. Több száz mesteri fénykép. művészi rajzok és színes oldalak illusztrálják a kötetet, melyben, reméljük. minden kedves olvasónk megtalálja a neki szóló, érdekes írást.
Menyhárt László - Szász Endre
Szász Endre festő- és grafikusművész a mai magyar művészeti élet egyik legkülönösebb jelensége. Virtuozitásával, amely egyaránt jellemzi műveit és munkamódszerét, a közönség szemében ő testesíti meg a bűvész művészt. Azt az alkotót, aki úgy ura a mesterségének, mint a régi nagyok.
A legenda azonban, amely alakját övezi, nem csupán félelmetes rajzkészségéből táplálkozik. Az élete is tele van fordulatokkal. Erdélyben született és nőtt fel, de már Budapesten járt a Képzőművészeti Főiskolára. Az ötvenes években börtönben volt, illetve politikai dekorációkat készített, a hatvanas évtizedben az egyik legtöbbet foglalkoztatott illusztrátorként szerzett magának népszerűséget. Majd Amerikába ment, de nem hagyta el hazáját: sokat dolgozik itthon, és, mint e könyvében vallja, magyarsága mindennél többet jelent számára. Könyvünk nem szokványos biográfia: Szász bizarr epizódokkal és fantasztikus történetekkel fűszerezve meséli el az életét, úgy, hogy közben nemcsak magáról szól. Érzékelteti azt is: hogyan látta korát, milyen volt a művészeti közélet, amelyben ő fekete báránynak tudta magát. Elfogultságoktól és szubjektív megfogalmazásoktól sem mentes tehát ez a beszélgetés, amit Menyhárt László készített vele, de stílusos. Pontosan megfelel a művész szürreális látomásainak.
Ismeretlen szerző - Leonardo
Ki volt valójában Leonardo da Vinci? Milyen képzésben részesült, milyen ízlés és gondolatok irányították? Hogyan élt a minden idők legnagyobb géniuszának tartott ember? A kíváncsiság egész életét jellemezte; éveken keresztül gyötrő lázként hajtva minden vele kapcsolatba kerülő dolog megismerése, megértése felé, ösztökélve a szüntelen kutatás, tanulmányozás, kísérletezés munkájában. Csillagászat és építészet, anatómia és hidraulika, madarak repülése és harci szerkezetek, valamint - természetesen - a Leonardo számára nem csupán számos mestermű megalkotását jelentő festészet. Az ifjúkori _Angyali üdvözlettől_ a _Hermelines nőig_, az _Utolsó vacsorától Mona Lisáig_ Leonardo számára a képírás egyben a régi és új technikák megalkuvás nélküli tanulmányozását, valamint az éles megfigyelés és rajzolás lankadatlan gyakorlatát jelentette. Kötetünk választott témája a reneszánsz szimbolikus alakjának ez a különleges, egyedi szintézise a művészet, a tudomány és a technika terén. Egy gyönyörű album a titokzatos zseniről.
Tóth Árpád - Az öröm illan
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Juhász Ferenc - Szívbe nyomott mag
A kötetben Juhász Ferenc beszél a fiatal irodalomtörténész, Csábi Domonkos kérdéseire válaszolva gyermekkoráról, pályakezdéséről, utazásokról és barátokról, a szerencsével és szerencsétlenségekkel teli múltról. A versekkel és fényképekkel illusztrált könyv a kortárs magyar irodalom egyik, költői kísérletekben gazdag életművébe nyújt betekintést, megidézve a korfordulókkal és küzdelmekkel terhes, mégis termékenynek bizonyuló időt.
Bródy Sándor - Rembrandt
„Rembrandt látása munka közben hideg volt. Másképpen nem is lehet. A meglátásban kell lennie annak a benső forróságnak, amely nélkül nincs művészi alkotás.
És ennek a meleg mámor-emléknek úgy kell elkönyvelve lenni a lélekben, hogy arról minden pillanatban azsúr legyen. De nézni, amit csinálunk, nem lehet másképp, csak józan, hideg, szinte kegyetlenül vizsgálódó szemmel. Még egy jóravaló dal sem születhetik másképpen és az ihlet percnyi őrülete színészeknek termett. Meséljék maguknak, akiknek művészetét a múló és részeg perc öleli magába.” (részlet a könyvből)
Rába György - Babits Mihály
100 éve - 1883-ban - született Babits Mihály, a XX. századi magyar irodalom egyik legsokoldalúbb jelensége, a polgári humanizmus kiemelkedő képviselője. Költő, regényíró, szerkesztő, műfordító volt. Erős gondolati és filozófiai töltésű verseit változatos, csiszolt formákban írta; költészete a gondolat és a cselekvés közt őrlődő és érlelődő ember vívódásait tükrözi. Regényeit, kisregényeit, novelláit - mint egész életművét - a bölcselő elme problémái hatják át. Mint műfordítót a legnagyobbak között tartjuk számon: a magyar irodalom sok-sok remekműnek a tolmácsolását köszönheti neki.
Rába György e változatos és gazdag életmű egyik legjobb ismerője. A kismonográfia elsősorban a saját kutatásai alapján elemzi és értékeli Babits munkásságát.