Az Irodalmi atlaszkönyvek sorozat a kulturális tradíciót és az új évezredben elkerülhetetlen megújulást ötvözi. Az alapkönyv (tankönyv) a szöveginformatika új útjain jár, amikor vizuálisan strukturált ismeretközlést is alkalmaz a hagyományos fejezetek mellett. A szöveggyűjtemény nem éri be a feldolgozott korszakok művészi dokumentumainak közlésével, hanem a művek későbbi korszakokban keltett visszhangját is hallhatóvá próbálja tenni. A munkafüzet pedig egyszerre segíti a megszerzett ismeretek megszilárdítását és a sikeres érettségihez szükséges készségek kialakítását, majd fejlesztését. Ennek megfelelően szöveggyűjteményünk az antikvitás és a Biblia, a középkor és a reneszánsz, a barokk és a klasszicizmus kiemelkedő műveinek, műrészleteinek közlésén túl más korok szemelvényeinek is teret ad. Írók írókról című fejezete segíti a művek utóéletének tanulmányozását, a szövegek közti kapcsolat (intertextualitás) és a folyton változó befogadói tükröződések (hermeneutika) jelenségeinek megértését.
Kapcsolódó könyvek
Dr. Mohácsy Károly - Színes irodalom 9.
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Szappanos Balázs - Vidor Pálné - Magyar irodalom - Irodalomtörténet II. a gimnáziumok III. osztálya számára
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Dr. Mohácsy Károly - Kiegészítő füzet az irodalom tankönyvhöz III.
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - Modern magyar irodalom kiegészítő füzet az irodalom tankönyvhöz
A középiskolai irodalomoktatás legfontosabb feladatai közé tartozik annak az ízléskultúrának a kialakítása, amely alapját képezheti a jövő olvasónemzedékek befogadói szemléletének. Ma arra törekszünk, hogy ez a szemlélet, mint befogadói készség minél nyitottabb legyen, minél fogékonyabban reagáljon az irodalmi folyamatok szüntelen változásaira és minél szélesebb körben legyen képes megítélni azt, amit új. E cél érdekében szükség van arra, hogy az oktatás a történeti időben a lehető legközelebb kerüljön a mához, a jelen irodalmához, a mai gondolkodás, a mai szemléletformák és megközelítésmódok kérdéseihez. Ugyan régen elmúlt már az az idő, amikor az irodalomtanítás megállt egy klasszikusnak nevezett régmúlt időpontnál s ami utána következett azt kirekesztette a tantárgy köréből. A forgalomban lévő tankönyvek mégis nehezen birkóznak meg avval a feladattal, hogy a kor irodalmi tudata által nagyrabecsült műtípusok, irodalmi irányok, alkotói pályák jelenig tartó ívét is minél többrétűen mutassák be. Ennek az igénynek tesz eleget - vagy tesz az érdekében az eddigieknél legalábbis többet - ez a kiegészítő füzet. A portréfejezeteket elismert irodalomtörténész szakemberek, nagy oktatói gyakorlattal rendelkező tanárok készítették, akik nemcsak azt tudják felmérni, mit kell egy-egy fejezetnek tartalmaznia, hanem azt is, hogy hogyan. Az írók születési rendjében egymás után következő fejezetek világosak, könnyen érhetőek s képesek ara, hogy az érettségi zsúfolt és tanításlélektanilag oly feszült évében is felkeltsék a tanulók érdeklődését.
Havasréti József - Alternatív regiszterek
A hazai neoavantgárd csoportok politikai, kulturális tevékenységét és a hétköznapi ellenállás gyakorlatát ismereti a szerző, és feleleveníti azokat a sajátos technikákat, amelyekkel az underground művészeti csoportok erőforráshiánnyal (információhiány, szűkös anyagi lehetőségek, a nemzetközi művészeti élettől való elzártság) küszködve professzionális technikákat és a barkácsolást vegyítve, a nyugati kultúra és a szovjet típusú környezet kettősségében egyensúlyoztak.
Három esettanulmány szolgál illusztrációul. Molnár Gergely és a Spions, mint az első magyar punkzenekar esete, akik olyan szélsőséges reakciót váltottak ki, hogy hamarosan emigrációba kényszerítették őket. A képzőművészekből, irodalmárokból, rockzenészekből álló Fölöspéldány-csoport, amely sokféleségéből adódó szokatlanságának erejével szállt szembe a hivatalos kultúrával, és a Lélegzet nevű 1980–1985 között működő élő folyóirat, amely e sajátos médiumával megkerülte a cenzúrát, informális értelmiségi „szalont” jelentett, és újra felfedezte a szóbeliséget.
Riedl Frigyes - Retorika
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Szabó Zoltán - Kis magyar stílustörténet
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Katona Béla - Az irodalom története 1945 után
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - Emelt szintű érettségi 2013 - Kidolgozott szóbeli tételek - Magyar nyelv és irodalom
Az érettségire való felkészülést segítő számos általános összefoglaló munkával szemben ez a könyv nem az eddig tanultak globális áttekintését kívánja nyújtani, hanem a Nemzeti Erőforrás Minisztérium által 2012 decemberében nyilvánosságra hozott 2013-as emelt szintű magyar nyelv és irodalom érettségi vizsga szóbeli tételeinek kidolgozását adja. A szerzők az ELTE Állam- és Jogtudományi Kara Felvételi Előkészítő Bizottságának tagjai.
Ismeretlen szerző - A reneszánsz irodalmából
A reneszánsz kora, a 15., 16. század igazi sorsforduló az emberiség történetében. A nagy földrajzi felfedezések révén kitágul a világ, megváltozik a világkép. Antik minták nyomán az emberi személyiség, a profán élet kerül a szemlélődés középpontjába, a reneszánsz ember megszabadul az egyház, a kultusz béklyóitól. A világirodalmat e kor kimagasló alkotásokkal gazdagította, amelyek éppen emberközeliségük végett a mai napig frissek, korszerűek maradtak, s kedvelt olvasmányaink közé tartoznak. Kötetünk Petrarca örök érvényű szonettjeitől Boccaccio pajzán Dekameronján és Shakespeare drámáin át Cervantes lenyűgöző és szórakoztató regényéig, a Don Quijotéig sok jelentős alkotásból ad ízelítőt: a szemelvények mellett rövid portrékban bemutatja az alkotók életét, személyiségét. A kötetből nem hiányoznak a reneszánsz nagy gondolkodói, Morus Tamás, Mirandola, Bacon, Montaigne, a modern gondolkodás úttörői. Ebben a korban immáron magyar szerzőkkel is találkozhatunk. Kis válogatást olvashatunk Janus Pannonius és Balassi Bálint legszebb verseiből. A színes, mondhatni mai korunk változatosságához hasonló forgatagban jelen vannak a 20. századi értelmezők (Huizinga, Babits Mihály, Kosztolányi Dezső, Szerb Antal stb.), hogy megvilágítsák az olvasó számára, miben rejlik a mű, alkotó és a korszak rendkívülisége. A kötet szerkesztője arra törekedett, hogy a szöveggyűjteményt a középiskolák tanárai és diákjai tankönyvként, a nagyközönség pedig a korszakot átfogó antológiaként haszonnal forgathassa.
Budai László - Radványi Tamás - Angol nyelvtan
Dr. Budai László és dr. Radványi Tamás munkája a középiskolások számára készült. A mű elsősorban a Nemzeti Tankönyvkiadó által megjelentetett gimnáziumi angol tankönyvek kiegészítője, de jól használhatja mindenki, aki az angol nyelvtan rendszeres összefoglalására kíváncsi. A több mint 20 kiadást megért könyv változatlan népszerűsége bizonyítja, hogy az "Angol nyelvtan" a maga nemében hiánypótló és jól használható munka.
Balogh József - Devecsery László - Irodalomország
"Irodalomország tehát létezik. Azóta, amióta van irodalom, amióta megszületett az írás, az embernek a szép utáni múlhatatlan vágya. Irodalomország lakói az írók-költők - akik maguk is olvasók - és az olvasók. Irodalomország házai a művek, amelyekkel együtt élünk, s amelyek bennünk is élnek. Reményünk szerint: örökké. Kószáljunk, csavarogjunk egy nagyot Irodalomországban! Ehhez igyekszünk kalauzoló kezet nyújtani kicsiknek-nagyoknak egyaránt." (A szerzők és a kiadó)
Ismeretlen szerző - Az orosz irodalom antológiája a kezdetektől 1940-ig
Antológiánk Az orosz irodalom története a kezdetektől 1940-ig c. tankönyvhöz kapcsolódik, de önállóan is használható. Célja, hogy olvasói megismerkedjenek a legjellemzőbb szövegek, szövegrészletek alapján magukkal a művekkel. Míg a népszerű, könnyen hozzáférhető írásokból, pl. Csehov drámáiból, Bulgakov A Mester és Margarita c. regényéből csak viszonylag rövid részleteket közlünk, helyettük inkább olyan alkotások kapnak hangsúlyt, amelyek még nem épültek be a magyar irodalmi köztudatba. Idesorolhatjuk pl. az orosz romantika (Vlagyimir Odojevszkij) és a századforduló kiemelkedő alkotásait, a szimbolista prózát vagy a 20. századi orosz kultúra méltánytalanul háttérbe szorított jelenségének, az abszurdnak a jegyében született írásokat (Harmsz, Vvegyenszkij, Vaginov, Erdman). Az antológiában bemutatott szövegek egy részét új fordításban közöljük. A 20. század "terméséből" több olyan mű vagy részlet szerepel, amelyek magyar nyelven kötetünkben látnak először napvilágot.
Az orosz irodalom antológiája hasznos olvasmánya lehet a bölcsészhallgatóknak, középiskolai tanároknak, diákoknak és általában a művelődni vágyó, irodalomkedvelő közönségnek. Bízunk benne, hogy sikerül felkeltenünk az érdeklődést a bemutatott írók olyan művei iránt is, amelyek nem vagy csak részleteikkel szerepelnek.
Bíró Ferenc - A felvilágosodás korának magyar irodalma
A 18. század második fele a hazai irodalmi kultúra történetében talán a legnagyobb változásokat hozó időszak. Az irodalom addig nem ismert presztízst vív ki magának: a nemzet fogalmát a század végének művelt magyarjai körében már elsősorban nyelve és irodalma határozza meg. Ezekben az évtizedekben több mint kétszer annyi kiadvány jelenik meg hazai földön, mint a megelőző századok során összesen. Olyan új műfaj honosodik meg, mint a nagy jövő előtt álló és az olvasóközönségét máris megteremtő regényé; felbomlik a hagyomány teátruma, az iskolai színjátszás, és az évszázad utolsó évtizedében színre lépnek az első hivatásos „aktorok”. Ekkor alakul ki az a rendkívül gazdag verselési formakultúra, amelynek közegében mindmáig lélegzik a magyar költészet. Nagy, de legalábbis élvonalbeli alkotók egész sora lép elő, akik a mindenkori magyar olvasó asztalára klasszikus értékű műveket helyeznek. E tanulmány a korabeli irodalmi élet olyan modelljét vázolja fel, amely e korábban elképzelhetetlen dinamizmus egy lehetséges és hiteles magyarázatát is magában foglalja.
Kutas Ferenc - Az elbeszéléstől az érettségi dolgozatig
Könyvünk biztosítja a zökkenőmentes átmenetet az általános iskolai fogalmazástanítástól a középiskolai szintű ismeretekig. Az ismeretanyag beosztása, a fogalmazástanítás időbeli elosztása az iskolaszerkezetnek, a tanár ízlésének, a tanulók felkészültségének megfelelően rugalmasan válaszható. A már megszerzett műfaji és szerkesztési ismereteket újabb elemekkel bővíti, majd fokozatosan bontja ki az értekező fogalmazás különböző változatainak ismérveit, gyakoroltatja szerkesztésük módszereit és a szövegalkotás magasabb szintjét. A példaszövegek minőségi skálája széles: a tanulók által megfogalmazott szövegektől vezet az út a szépirodalmi példákon át a tudományos szövegekig.
A segédkönyvhöz tartozó tanári kézikönyv megkönnyíti a tanárok számára a könyv használatát.
Huszthy Ádám - Tudáspróba - Magyar irodalom - Műveltségi tesztkönyv
555 kérdés magyar irodalomból
A kötetben számtalan módon tehetjük próbára tudásunkat a magyar irodalom világában Tesztek, idézett részletek folytatása, kép és kézirat felismerések valamint egyéb furfangos feladatok várnak arra, hogy megoldják őket.
(Témakörök: Kezdet és a vég;Halhatatlan élőlények; Zsivalygó természet; Mennyi a mennyi?; Csípőből; Eszem-iszom; A pontosság kedvéért; Ferdítem-fordítom; Folytassa Olvasó!; Honnan-honnan nem; Rövidzárlat; Minek nevezzelek? Rímkereső; Természetes megtermékenyítés; Visszaköszönő; Örök darabok; Színes tinták; Mesterek tornája; Zanza; Képes krónika)
Lakatos Ilona - Érettségi magyar nyelvből
A magyar nyelvi érettségihez nagy segítséget nyújt ez az új kiadvány. A tételvázlatok, megoldási útmutatók alapján könnyen fel lehet készülni mind az érettségi, mind a felvételi vizsgákra.
Alföldy Jenő - Irodalom a tizenkét éves diákoknak
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Györffy Miklós - A német irodalom rövid története
"Ennek a könyvnek a címét a szó szigorúan szoros értelmében kell venni: a német irodalom rövid története olvasható benne. A rövid jelző a rendelkezésre álló terjedelem és a könyv tárgyának méretei közti viszonyt jelöli: ennél rövidebben végképp nem lehet áttekinteni a német irodalom történetét, ugyanakkor ekkora terjedelemben már lehet és érdemes röviden beszélni róla. Hogy egyáltalán lehet-e irodalomtörténet írni, és ha igen, miképpen, hányféleképpen és milyen kompromisszumok árán, ezt a sokat és joggal vitatott tudományos kérdést ezúttal megkerülöm. Úgy teszek, mintha az irodalomtörténet-írásnak volna valamiféle közmegegyezés módja, éspedig éppen az, amelyet minden ismert buktatója ellenére a közkézen forgó tankönyvek, kézikönyvek - jobb híján - mind a mai napig alkalmaznak. Mivel magam is tankönyvnek, segédkönyvnek, kézikönyvnek szánom munkámat, olyan olvasmánynak és adattárnak, amely főleg középiskolai diákok és tanárok, egyetemi hallgatók és a tájékozódni kívánó "művelt nagyközönség'" igényeit és érdeklődését szolgálhatja, igyekeztem minél inkább eltalálni ezt a közmegegyezéses formát, amelynek mértékadó példaképéül nálunk mindmáig Szerb Antal világirodalom-története szolgál."
Györffy Miklósnak, az ELTE Bölcsészettudományi Kar világirodalom tanszéke oktatójának írása a Nibelung-énektől a mai középgeneráció működéséig, kronológiai rendben tekinti át a német nyelvű irodalom történetét. A hatalmas anyagról a különböző irodalomtörténeti irányzatokba ágyazva ad képet, kiemelve azt, mi a specifikusan német az egyes korszakok alkotásaiban, részletesen tárgyalva az egyetemes irodalom fejlődésében betöltött szerepüket.
Ismeretlen szerző - Középiskolai irodalmi lexikon
A középiskolai diákoknak, egyetemi felvételire készülőknek szóló kézikönyv-sorozat e tagja mindazokat az elméleti ismereteket tartalmazza, amelyek az irodalom értő befogadását elmélyíthetik. Szócikkeket közöl műfajokról, esztétikai, irodalomelméleti, verstani, és stilisztikai fogalmakról, továbbá korszakokról és irányzatokról. Arra is vállalkozik, hogy a középiskolai tananyagban szereplő írók és költők tevékenységét, művészetét egy-egy szócikkben értékelje, jelentőségüket méltassa. A legfontosabb mitológiai alakok is felbukkannak benne, sőt a magyar irodalomban jelentős szerepet játszó intézményeket és folyóiratokat is bemutatja.
A szócikkekben a meghatározások után szükség szerint részletező leírás, példa, idézet és történeti áttekintés olvasható.
A szerzők - valamennyien gyakorló középiskolai tanárok - e könyv összeállításával a fogalmak és életművek újragondolásához is szeretnének hozzájárulni, szerepet vállalva az ideológiai és politikai indíttatású szélsőségek eltüntetésében, a tárgyilagos tankönyvek és közhasznú kézikönyvek megteremtésében.