Léon-Paul Fargue, a modern festők barátja és Párizs legodaadóbb költő-szolgája tette fel egyszer ezt az ironikus kérdést:“Lakhat-e egy miniszter a Lepic utcában? Berendezkedhet-e egy konzulátus a Damrémont utcában? Nagyon is kétséges. A montmartre-i történelem és legendák hatása olyan erős, hogy ebben a kiváltságos negyedben még a kereskedők szavajárása és lelke is más, s még a tekintetük is gyönyörűségesen titokzatos és felsőbbrendű.” És Fargue ehhez még hozzáteszi, amit egyik rajzoló barátja mondott:“A Montmartre virág Párizs gomblyukában.”
Ezt a virágot nyújtja át az olvasónak Bajomi Lázár Endre, aki csaknem két évtizedig élt Párizsban.
A könyv eleven és igen színes anyagából kibontakozik a Montmartre története, majd a XIX. és XX. századi művészettörténet és irodalom egyik fontos és legendás szakasza, nem egy híres vagy hírhedt “izmus” születésének titka. Szórakoztató, érdekes olvasmány, amely egyúttal új ismeretekkel is gazdagítja az olvasót.
Kapcsolódó könyvek
Csontváry Kosztka Tivadar - Önéletrajz
A múlt század hetvenes éveiben történt, egy különösen meleg nyári napon, hogy az iglói gyógyszertár patikussegéde az üzlet előtt elmélyülten szemlélte élete első rajzát, melyet néhány perccel előbb vázolt fel egy vénypapírra. Bóbiskolásából egy égi hang riasztotta fel: Te leszel a világ legnagyobb napút festője, nagyobb Raffaelnél. Az ifjú gyógyszerész nem érti ugyan, mit jelent e szó: napút, De a kinyilatkoztatásban nem kételkedik. Már csak az van hátra, hogy tizenöt esztendő alatt előteremtse festő-létének anyagi feltételeit, s azután elindul, hogy valóra váltsa a jóslatot…
Ingo F. Walther - Paul Gauguin
A monográfia sorra veszi Gauguin életének, alkotótevékenységének korszakait, az impresszionista kezdetektől a szintetista, szimbolista útkeresésen át a művészetének betetőzését jelentő második óceániai utazásig és a Fatu Iwa szigetén bekövetkezett haláláig.
Ulrike Becks-Malorny - Paul Cézanne - A modernizmus előfutára
Cézanne munkái a klasszikus görög nagyság örökösei. Vásznai az ókor festményeinek és terrakotta figuráinak nyugalmát, hősi derűjét árasztják magukból. Csodálatos csendéletei, melyeken oly hajszálpontos a tónusok egymáshoz fűződő viszonya, valamiféle ünnepélyes igazságot hordoznak. Ez a festő azért fejez ki érzelmeket megannyi vásznán, mivel ő maga is heves érzéseket él át a természet közelségében, s minden művészi tudását felsorakoztatja, hogy ezeket visszaadhassa.
Bengt Danielsson - Gauguin élete Tahitin
˝Paul Gauguinról, a festőről, már igen sok könyvet írtak, de aki nem olvasott róla, vagy csak kevéssé ismeri képeit, az is összekapcsolja a nevét Tahiti szigetével. E legenda Bengt Danielsson könyvében a "földre száll": a szerző ugyanis Gauguinnak a Francia Polinézia-i szigeteken töltött több mint egy évtizedes életét szinte testközelbe hozza. A képzőművészetek iránti rajongás a néprajztudós szívósságával, az emberi lelkek mélyét felkutatni akaró pszichológussal ötvöződik a szerző személyében, aki emellett szinte heroikusnak mondható nyomozó munkát végzett, hogy minél pontosabban és teljesebben elénk állítsa Gauguint, az embert. Danielsson könyve műfajilag is új utakon jár: életrajzi regény és dokumentumregény egyszerre. A szerző tulajdonképpen semmit sem tesz hozzá a tényekhez, de ahogyan összegyűjtött, forrásművekkel és személyi információkkal alátámasztott adatait elénk tárja - az művészet. Mély humanizmusa, hatalmas tárgyismerete és kitűnő íráskészsége minden mondatából kicseng.˝
Nigel Suckling - Boris Vallejo és Julie Bell válogatott művei
Boris Vallejo és Julie Bell korunk két legelismertebb és legnépszerűbb fantasy művésze. Alkotásaik drámai és erotikus hangulatú, mágikus világokat idéznek. Pályafutásuk során sok önálló albumot és több együtt készített könyvet adtak ki. Két közös munkájuk a Totem Kiadó gondozásában jelent meg magyarul (Szuperhősök, Víziók). Most végre a harmadikat veheti kezébe az érdeklődő.
Ez a válogatás a velük készített interjú kíséretében mutatja be több mint kétszáz lenyűgöző képüket, közülük számos - eddig csak gyűjtők által ismert - ritkaságot most láthatnak először a rajongók. Áttekinthető formájával, és az eddig nagyrészt ismeretlen fényképekről és szobrokról szóló külön fejezettel a könyv a rajongók számára igazi élményt nyújt.
Ulrich Bischoff - Edvard Munch
Szenzációkkal és számos botránnyal szegélyezett alkotói utat és egyben kálváriát járt be Munch, mire eljutott visszapillantásként és egy új tájékozódás kezdeteként szolgáló pihenőig, amelyet az Önarckép cigarettával című festmény jelez. A kezdet a családjában elfoglalt egyéni helye volt, valamint az 1924-ig Kristianiának nevezett norvég főváros általános viszonyai. A betegség és a prüdéria volt az a két malomkő, amely megszabadította burkától Munch művészi szándékainak magvát. A betegséggel és a halállal való találkozás a művész gyermek- és ifjúkorának meghatározó élménye lett. Mindenekelőtt az, hogy tizennégy éves korában teljes érett tudattal végig kellett nézze, hogyan ragadja el egy évvel idősebb nővérét, Sophie-t a tuberkulózis. 1885-1886-ban a Beteg gyermek című képpel dolgozta fel művészként ezt az élményt. Anyját már ötéves korában elvesztette, aki szintén ennek a száz évvel ezelőtt még járványszerűen arató népbetegségnek esett áldozatul. 1889-ben, Munch első párizsi tartózkodása idején meghalt apja is. A család sorsáért viselt aggodalom a kilencvenes évekig elkísérte a művészt. Egy későbbi feljegyzésből kitűnik, mennyire erős mozgatórugói voltak ezek az élmények a személyes és egyben művészi fejlődésnek: "Szorongás és betegség nélkül evezőjét vesztett csónak lenne az életem."
Donald Braider - Rubens
Pieter Pauwel Rubens minden idők legsikeresebb és legnagyobb művészei között tartjuk számon. Vallásos, allegorikus és mitológiai tárgyú festészete, életörömtől duzzadó nőalakjai méltán tették nevét halhatatlanná.
Azt már kevesen tudják azonban, hogy Rubens nemcsak festő volt, hanem a tizenhetedik század első felének egyik legbefolyásosabb európai diplomatája is. A hadban álló spanyol Németalföld uralkodóját képviselte a harmincéves háborúban, amikor – Európa politikai és vallási viszályainak következményeként - minduntalan cserélődött a barátok és az ellenfelek tábora.
Rubens élete alig-alig hasonlít más nagy művészekéhez: a szerencse fia, magánélete boldog, pályafutása siker és ünneplés szakadatlan sorozata. Belső békéjét szeretné viszontlátni a környező világban is, leghőbb vágya, hogy véget vessen a vérontásnak. Becsületessége, intelligenciája, alkalmazkodó képessége hozzájárult, ahhoz, hogy hazája ügyét méltóképpen képviselhette a spanyol, francia és angol udvarban. Aligha élt valaha is művész, aki ekkora szerepet játszott kora eseményeiben, aki ennyire belebonyolódott volna az uralkodóházak szövevényes hatalmi játékaiba.
A ravasz Richelieu bíboros, a félbolond spanyolországi Habsburg uralkodók, I. Károly, Anglia szerencsétlen királya és számos más történelmi személyiség szerepel azok között, akikkel Rubens sorsdöntő kapcsolatba került. Ahol a hivatalos diplomácia csődöt mondott, ott az ő személyes varázsa és tehetsége megnyit minden kaput. Ez a regény olyan alkotó szellem története, aki mindig kész feladni a boldog magánéletét, otthagyni hivatását a haza ügyéért. Udvari intrikák, kétkulacsos miniszterek ármánykodásai és vonuló hadseregek alkotják a regény hátterét, az előtérben pedig ott magasodik Rubens hatalmas egyénisége. Rubens, az ember, a művész, a diplomata lenyűgöző élettörténete mellett a szerző, Donald Braider, akinek El Grecóról írt regényes életrajza is megjelent magyarul a Corvina Kiadó gondozásában, megvilágítja a reformáció és ellenreformáció utáni Európa viszonyait, a vallásháborúk nyomát viselő, élet-halál küzdelmet vívó Európa minden eszmeáramlatát és minden fontosabb eseményét.
Renate Krüger - Az avignoni tánc
Ifj. Hans Holbein német festő Dürer és Grünewald mellet az északi reneszánsz legnagyobb mestere, minden idők egyik legkiválóbb arcképfestője volt. Renate Krüger az ő életét, munkásságát idézi fel ebben a regényben. Jóllehet maga az életrajz nem tartozik a legváltozatosabbak, a legizgalmasabbak közé, Holbein alakja és tevékenysége mégis rendkívül érdekes történeti és művészeti körülmények közepette formálódott és vált maradandóvá. Holbein augsburgi születésű volt, de munkássága Bázelhoz és Londonhoz kapcsolódik. Bázelban az európai humanizmus kimagasló alakjai tartoztak baráti köréhez, például Rotterdami Erasmus. Első londoni tartózkodása idején Morus Tamás vendége volt, később az angol udvar kedvelt festője. Renate Krüger regénye plasztikus irodalmi ábrázolása Holbein képzőművészetének és nem utolsósorban személyes sorsának, illetve e kettő összefonódásának. Élményszerűen, lebilincselő cselekménnyel, pontos lélektani elemzéssel tárja fel egy-egy műalkotás - például az európai grafika történetében rendkívül jelentős Haláltánc-sorozat - indítékának és eszmei elgondolásának hátterét. Az olvasó egy olyan nagy művész életével kerül közvetlen kapcsolatba, aki - mint minden nagy alkotó - korának s egyúttal az emberi létnek intenzív átélős és halhatalan kifejezője.
Donald Braider - Színek és fények
Egy kisfiú ül unatkozva a kandiai templomban az ünnepi misén. Tekintete egy ikonig követi a nap sugarát, s íme: az idők múlásától és tömjénfüsttől megsötétült kép a gyermek ámuldozó szeme előtt aranyszínekben izzik fel. Ez az emlék egész életén keresztül végigkíséri Domenikosz Theotokopuloszt, a későbbi El Grecót, akinek ezután nincs más vágya, minthogy egyszer ő is festő lehessen és ilyen sugárzó színeket festhessen. Ezzel indítja El Greco életéről szóló regényét Donald Braider, az ír-amerikai regényíró. Színes, mozgalmas világot varázsol a köré a néhány hiteles adat köré, amit El Grecóról biztosan tudunk. Háttérként felsejlik a korszak, amelyben a festő élt: Velence hallgatólagos védelme alatt fosztogató kalózhajók, az itáliai pestisjárványok, a rémületes "Sacco di Roma", majd Spanyolország: az inkvizíció működése, II. Fülöp uralkodása, a halhatatlan Cervantes és Lope de Vega, s mindenütt engedékeny lányok, élni vágyó asszonyok. E környezetbe illeszti a szerző az egymás után létrejövő remekművek leírását. Greco alkotásai egyre elvontabbakká válnak. A festés egyre inkább misztikus élményévé lesz. Új festési stílusának csúcs Az apokalipszis ötödik pecsétjének feltörése című műve, mely egyúttal művészi végakaratává is lett: röviddel a kép elkészülte után Greco meghalt.
John Vermeulen - Gyönyörök kertje
Jeroen van Aken, aki később mint Hieronymus Bosch vált a középkor alkonyának egyik legvitatottabb németalföldi festőjévé, festőcsaládban nevelkedett a hatalmi politika és a vallási megújulás korában. Ebben az időben a sátán nem csak a mesék és legendák világában létezett, hanem a mindennapokban is. Ekkor indult meg a boszorkányüldözés legszörnyűbb hulláma, és Európa valamennyi országában fellángoltak a máglyák. Az álszent és bigott klérus azonban erősítette a kételkedők táborát is. Hieronymus Bosch ezt a világot pellengérezte ki különös, elgondolkodtató festményein, amelyek azért is ellentmondásosak, mert egy ellentmondásos korban születtek.
A 20 századi szürrealizmus által újrafelfedezett középkori festő életéről keveset tudunk. A holland életrajzíró regényében azonban számos titokra fény derül, és egyre több részlet kirajzolódik a Gyönyörök kertje festőjének portréján.
Réti György - Marianne és Mityu
Kettős portrénk Gábor Marianne-ről, a modern magyar festészet egyik legkiválóbbjáról és férjéről, a "Mityunak" becézett Róna Mihály Andrásról, a talán legnagyszerűbb italianistáról, a sokoldalú és művelt költőről, újságíróról szól. A Mityu név magyarázata, hogy Rónai Mihály András szülei még megszületése előtt kitalálták ezt a becenevet, mely azidág nem is létezett. A név olyan jól összenőtt viselőjével, hogy az egész újságíró szakma, kiadók, szerkesztők, barátok és kollégák is csak Mityunak szólították. A kettejük röviden összefoglalt életpályája mellett pontos képet kapunk Gábor Marianne hatalmas erőfeszítéséről, konok elhatározásáról, hogy csaknem hét évtizedes művészi pályáját háttérbe tolva, most idejét elsősorban édesapja a tudóspedagógus, Gábor Ignác, férje nagybátyja, Rónai Dénes fényképész és kőltő, író, publicista férje, Rónai Mihály András hatalmas alkotói hagyatéka népszerűsítésének szenteli.
Robert Descharnes - Gilles Néret - Dalí
Picasso Dalít "egyvégtében zakatoló farmotornak" tartotta. Dalí viszont önmagát zseninek tekintette, aki joggal engedhet meg magának bármiféle hóbortot. A festő, szobrász, író és filmes Salvador Dalí (1904-1989) e század legkülöncebb, magamutogató művészeinek egyike volt, s bárhol jelent meg, homlokegyenest ellentétes érzelmeket váltott ki. Elsőként jelenítette meg Sigmund Freud és a pszichoanalízis gondolatvilágát a festészetben; elképesztő érzékenységgel, fantáziával és műgonddal hozta a felszínre a tudatalatti elfojtott rétegeiben zajló folyamatokat. Ez a megkapó életrajz eleven színekkel, a mester önvallomásaira építve mutatja be a hírhedt szürrealistát. Megtalálható benne minden provokatív gondolata, legyen szó a lágy órákról vagy a sokat emlegetett égő zsiráfról. Teljes személyiségében mutatkozik meg a Salvador Dalí nevű fantasztikus jelenség minden árnyalata.
Carlo Bo - Botticelli
Kiváltságos helyzetben van az ember, amikor olyan művészről írhat, akinek életművéről hosszú évszázadokon át érvek és vélemények egész sora született. Különös művészi megbecsülésről tanúskodik, ha ily nyíltan fogadnak be valakit, sőt mi több, e befogadás művelődéstörténeti korszakokon keresztül rétegződve épül föl. Nemcsak a művészi invenció gazdagságának, hanem a kultúrtörténeti párbeszéd folytonosságának is bizonyítéka e befogadás és rétegződés. A művész, legalábbis bizonyos értelemben, jó előre érzi, mit fognak majd a szemlélők látni munkájában, s írásaiban, műveibe olyan árnyalatokat is belevisz, melyek igazi jelentésüket csak hosszú várakozás után nyerik el. Mi tehát már egészen más szemmel tekintünk Botticellire, mint kortársai, valószínűleg másként értékeljük munkásságát, mint kora legnagyobbjai - például Leonardo -, amennyiben olykor tudatosan, de legtöbbnyire akaratlanul valamit hozzáteszünk értékítéletünkhöz, amit mi már a sok felhalmozódott tapasztalat alapján ismerünk e példás életműről. Természetesen sok önkény is van az effajta véleményalkotásban, de ez az önkény jogos: nélküle elvesztené értelmét a történetszemlélet, lehetetlenné válva a korábban születtek műveihez, munkájához való csatlakozás.
John Richardson - A Life of Picasso, Volume II: 1907-1917
Richardson believes Picasso was "as much sinned against as sinning," at least during the period covered here. This abundantly illustrated second installment of a masterly, indispensable biography puts Picasso in a new light. Shattered by the death in 1913 of the father he loved and hated, the rebellious son concealed his grief but later would claim that the countless pigeons and doves in his pictures were a form of "repayment" to his pigeon-fancying parent. The messianic artist we meet here was misogynistic but also generous and loving. Sulking and bad-tempered (perhaps due to his stomach ulcers), he also displayed brightness of spirit and intelligence. He was a macho pacifist; a hypochondriac; an animal lover gifted with a rapport with dogs and birds. Picasso is often accused of betraying his friend, poet Guillaume Apollinaire, who was arrested in 1911 on charges of stealing Iberian sculptures from the Louvre?statues he and Picasso acquired from the thief, a Belgian drifter, but Richardson maintains that Picasso justifiably resented his friend for incriminating him in the theft. While Picasso escaped charges of receiving stolen goods, perhaps by pulling official strings, Apollinaire, released after days of interrogation and public humility, was devastated by the scandal. Currently a professor of art at Oxford, Richardson befriended Picasso and his circle in the 1950s while living in France, and the artist's friends?Max Jacob, Jean Cocteau, Georges Braque, Apollinaire, confidantes Gertrude Stein and Alice Toklas?come vibrantly alive. In a tour de force of scholarship, sleuthing and critical empathy, Richardson charts Picasso's invention (with Braque) of cubism, his escape from it and his rebirth as a classicist.
Copyright 1996 Reed Business Information, Inc.
John Richardson - A Life of Picasso
This first volume of the definitive four-volume biography by one of the world's leading Picasso experts. This first volume takes Picasso from his earliest years in Catalonia through his beginning as an artist to his discovery of Cubism and his involvement with the artistic and literary life of Paris.
Mándy Stefánia - Vajda Lajos
A képi gondolkodás területén Vajda Lajos forradalmian új dimenziókat nyitott a magyar képzőművészetben. Szellemi érlelődésének színhelyei: Szerbia, Szentendre, a budapesti Képzőművészeti Főiskola, Kassák Lajos ún. Munka-köre és 1930-34 között Párizs. Korai kubista szerkesztésű művei után Párizsban fotómontázsokat készít. 1935-36-ban Korniss Dezső festőművésszel együttműködve - Bartók és Kodály munkásságát példaként tekintve megszületik az ún. szentendrei program, melynek lényege a szintézisteremtés múlt és jelen kultúrája, keleti és nyugati gondolkodás között. A városban és környékén végzett motívumgyűjtő körútjaikon Vajda a montázs elvére épülő konstruktív szürrealista módszerrel a jelekké egyszerűsített hétköznapi és szakrális tárgyakat népi motívumokkal szerkeszti egységbe, mint az a Szentendrei házak feszülettel című képén látható.
A szintézisteremtés lehetősége azonban a fasizmus és sztálinizmus árnyékában tovatűnik, és Vajda elindul magányos útján a lélek mélyrétegei felé. Útját humánus arcukat rémmé maszkírozó figurák, gyilkos fogakat eresztő növények, soha nem látott, borzongató tájak kísérték…
Aszalós Endre - Breznay József
A magyar festészet történetének talán egyetlen generációja sem élt át annyi társadalmi problémát és a művészeti életben mutatkozó ellentmondást, vihart, mint Breznay Józsefé. Ennek a korosztálynak éppen a pályakezdés éveiben kellett megküzdenie a II. világháborúban való részvételünkkel együttjáró bajokkal, nehézségekkel. Sajnálatos történelmi körülményt jelentett a későbbiek folyamán az is, hogy a felszabadulásunk utáni lendületes, minden téren gyökeres fordulatot eredményező fél évtized fejlődése az ötvenes évekre a torzulások, ellentmondásos egymásra torlódása következtében szinte egy szűk évtizedre megakadt. Sok ígéretes művészi pálya már a kibontakozáskor csírájában megakadt, vagy az évek során zsákutcába torkollott, illetőleg jelentéktelenné szürkült.
A korszak problémáit szakmai szempontból tovább bonyolította, hogy modern nemzeti képzőművészetünk közvetlen hagyománya igen heterogén összképet mutatott. A továbbélő, vagy már polgárjogot nyert iskolák, stílusok mellett sokszor egymással ellentétes célkitűzéseket sugárzó mesterkörök - mesterek és tanítványai - alakultak, amelyek különböző eszmeiséget szolgáló tevékenységükkel - bár gazdaggá, sokszínűvé alakították képzőművészetünket - a korszerűség kérdéseire nem adtak megnyugtató feleletet, a társadalmi szolgálat és az esztétikai minőség magasrendű ötvözésére nem nyújtottak követhető példát. Elsősorban a nagy magányosok - Derkovits, Egry, Farkas István, Nagy István, Vajda Lajos - vállalkoztak korszerű válaszadásra; viszonylagos elszigeteltségük azonban nem tette lehetővé, hogy nyomdokaikon létrejöjjön sajátosan hazai és egyúttal egyetemes jelentőségű képzőművészeti iskolánk.
Ilyen körülmények között különösen méltányolhatók azok a művészek, akik nem vesztették el útjuk Ariadné fonalát. ezen kevés pályatárs közé tartozik Breznay József is.
Keserü Katalin - Amrita Sher-Gil
Egy Budapesten született gyönyörű indiai lány rövid, szenvedélyes élete és művészete e könyv tárgya. Felnőtt életének alig hat éve alatt lenyűgöző festői életművet hozott létre, mely ma Indiában nemzeti kincs. Az 1930-as években ő teremtette meg - az indiai és a nyugati művészet kapcsolatán keresztül – az európai művészetet Indiában s India képét az egyetemes művészetben.
Kristó Nagy István - Edvard Munch
Századunk nagy festői közül, Picassót kivéve, senki nem futott be olyan nagyívű, egész stíluskorszakokat egybefogó és sokrétű művészi pályát, mint a norvég Edvard Munch. A naturalizmusból és impresszionizmusból kilépve-kibontakozva nemcsak a fin de siècle jellegzetes és napjainkban másodvirágzását élő stílusának, a szecessziónak egyik létrehívója lesz, hanem a századunkban olyannyira fenyegetett emberért szót emelő expresszionizmusnak is egyik legnagyobb mestere. Munch élete tele van drámai mozzanatokkal - alkotás és személyes sors az ő esetében valóban egymással és egymásból magyarázható. Képei ellenállhatatlanul szuggesztívak, korunk sok nagy alkotója vallja Munchot ihletőjének és előzményének.
Valerij Szergejev - Rubljov
Rubljov egész életében Moszkvában és környékén tevékenykedett, így a moszkvai festőiskola kialakulásában döntő szerepet játszott. Olyan erőteljesen formálta át a bizánci hagyományokat, hogy az többé nem volt jelentős az orosz ikonfestészetben, amely Rubljov munkássága által nyerte el valódi, nemzeti arculatát. Megszabadította a művészetet a bizánci ikonfestés merevségétől, és az addig ismeretlen derűt, a nemesen egyszerű ábrázolásmódot vezette be. A hagyományos színeket lecserélte a környezetéből ismertekre: az ég kékjére, a nyírfára emlékeztető fehérre, az őszi aranyra. wikipedia