Kapcsolódó könyvek
Mész Lászlóné - Drámaértelmezések
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Bécsy Tamás - Drámák és elemzések
Bécsy Tamás drámaelméleti alapvetései mellett nagy teret szentelt a drámai előadások, drámaírók bemutatására is. Jelen kötetébe azokat a tudományos publikációit rendezte, amelyek az elmúlt évtizedekben szinte hozzáférhetetlenekké váltak, ugyanakkor az egyetemi hallgatók, magyartanárok továbbképzésében, a téma iránt érdeklődő szakemberek számára fontos tanulmányok.
A kötet tartalmából: Európai drámák: Euripidés újítása - A Mandragora jelentősége a műnem történetében - Triptichon a Téli regéről: Az istennők (A dráma műfajáról); Apolló követe (A "jóvég" és a szerelem); Hermész fia (A művészetről) - Az expresszionista drámabeszéd - Líraiság és a mai dráma: Lorca: Öt év múlva c. drámájáról - Magyar drámák: Kétféle királyság: egy Csíksomlyói Passióról - Diskurzus a műfajjal: Az ember tragédiája lehetséges értelmezéséről - Balázs Béla három drámája: Doktor Szélpál Margit; Az utolsó nap; Halálos fiatalság - A modern cselvígjáték: Molnár Ferenc darabjairól - Drámaelmélet: A Politika és a mai műelmélet - Szemantika és drámaelmélet - Klasszikus drámák-mai előadások - A testbeszéd lehetséges módjáról. A kötet a Theatrology-Dialóg Campus szakkönyvek része.
Mész Lászlóné - Gorkij, Bulgakov, Garcia Lorca, O'Neill, Dürrenmatt
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Hubay Miklós - A dráma sorsa
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Mész Lászlóné - Mai magyar drámák
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Benedek Marcell - Kis könyv a drámáról
Benedek Marcell a magyar és a külföldi drámairodalom kiváló értője és az irodalmi ismeretterjesztés nagy mestere, új könyvecskéjében a dráma történetének fontos állomásian, a dramaturgia törvényeinek folytonos változásán kalauzolja végig az olvasót, a nagy görög tragikusoktól egészen korunk "ellenszínházáig", Ionescóig és Beckettig. Könyvének jelentőségét az is fokozza, hogy a színházlátogató nagyközönség érdeklődése e műfaj történeti elméleti kérdései iránt a közelmúltban nagymértékben megnőtt.
Szappanos Balázs - Bécsy Tamás - Harsányi Zoltán - Tanulmányok a műelemzés köréből
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Tótfalusi István - Ki kicsoda Shakespeare világában
A Shakespeare-drámák összes szereplőjét feldolgozó lexikon nemcsak hazai könyvkiadásunkban számít újdonságnak, a nemzetközi kínálatban is igen ritka.
Ez a mű Shakespeare összes drámáit, elbeszélő költeményeit, sőt szonettjeit is feldolgozza. Legfőbb többlete és haszna diák, tanár és átlagolvasó számára az, hogy - az Irodalmi alakok lexikona szócikkeihez hasonlóan - a kiemelkedő figuráknak 20-60 sornyi terjedelmet szentel; a cselekményelemek alapos ismertetésén túl kitér más Shakespeare-drámák alakjaival való összefüggésekre, a figura irodalmi vagy történelmi forrásaira és a mű esetleges irodalmi és zenei utóéletére is.
A történelmi drámák, ismertebb nevükön királydrámák esetében kézenfekvő, hogy az angol királyi dinasztiák és főnemesi családok bonyolult rokoni összefüggéseit családfákon ábrázolva tegyük áttekinthetővé. Ezért a kötet részletes genealógiai táblázattal, ezenkívül három mutatóval zárul.
Peter Brook - Az üres tér
Korunk egyik legnagyobb rendezőjének, az angol Peter Brooknak töprengéseit tartalmazza ez a könyv élete szerelméről-értelméről, és legnagyobb gondjáról: a színházról. Nem szakkönyvet írt, nem is tévedhetetlen kalauzt, hanem lenyűgözően személyes vallomást arról, ahogy ő látja a mai színház helyzetét, ahogy ő dolgozik, ő viaskodik a kor teremtette problémákkal, keresvén a megoldást, amely mindig csak a múló pillanaté lehet. A közönség, tágabb értelemben: a társadalom és a színház kapcsolatának megújítása, megszilárdítása - ez a kérdés izgatja elsősorban akkor is, ha a színházi műhelymunka folyamatát elemzi, ha a színjátszás különböző formáiban felbukkanó "holt elemekre" hívja fel a figyelmet. Ez a könyv mindenkinek szól, aki a színházat gyakorlóan szereti, tehát művész vagy néző, de szól azoknak is, akik szeretnék szeretni.
Tamás Attila - Líra a XX. században
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Benedek András - Színházi dramaturgia nézőknek
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Bécsy Tamás - "E kor nekünk szülőnk és megölőnk"
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
H. Szász Anna Mária - A modern regény mesterei
Részlet a bevezetésből:
"Közhelyszámba menő megállapítás, hogy korunkban a regény a legnépszerűbb műfaj, a szépirodalomnak az az ága, amely az olvasóközönség legszélesebb táborát mondhatja magáénak."
"...a válogatás szempontja az volt, hogy az elemzések a 20-as évek újítói mellett a 30-40-es évek viszonylagos konzervativizmusát az 50-es években felváltó, s azóta különböző irányokban folytatódó új fejlődéstendenciák képviselőinek egy-egy regényét hozzák közelebb az olvasóhoz."
Tartalom:
André Gide: Pénzhamisítók
Virginia Woolf: Mrs. Dalloway
Alfred Döblin: Berlin Alexanderplatz
Alain Robbe-Grillet: Útvesztő
Natalie Sarraute: Planetárium
William Golding: A torony
Heinrich Böll: Csoportkép hölggyel
Cs. Szabó László - Shakespeare
"Életkorom miatt igaz, ami máskülönben alig hangzanék hihetőnek. Én még V. György alatt is, utószülött tanúként a tömény Viktória-kori Angliával találkoztam először. Tetőtől talpig gondosan ápolt, lányos lényű, miniatűr vénkisasszony, a budai Várban lakó Miss Bartle volt a megszemélyesítője. Egy emberöltőnyi élet Budapesten se fertőzte meg egyetlen árva magyar szóval. Diákkoromban ő kezdett angolra tanítani. Szelíden korholt, amiért Shakespeare-t szerettem volna olvasni, hallgassak rá, s ne tegyem: trágár. Csak részben okolható érte maga; mocskos szájú, neveletlen időkben élt, rá is ragadt a környező koszból, akármekkora költő. A színház, az más, ott a mai illedelmes hallgatók miatt kihúzzák a botrányos sorokat. Talán igaz volt, amit mondott és szentül hitt, bár soha nem látott Shakespeare-darabot színpadon."
(Magyar író Angliában. Válasz Siklós Istvánnak. Hűlő árnyékban 229-230. l.)
"1951 és 1984 között mintegy negyvenszer írt az emberről és darabjairól, kor- és irodalomtörténeti hátteréről, az angolok ikonfestő udvari művészetéről. E készletből válogattam ki, egyenlőtlen részletekre bontva a kötet anyagát. Néhányat változatlanul megtalál az olvasó Alkalom című esszégyűjteményemben; se tökéletesebben, se másképp nem tudnám megírni őket... Néhányukat viszont bővítve átdolgoztam. A többi esszé nyugat-európai magyar kiadványok lapjain szunnyad, ismeretlenek a hazában. Talán elérkezett ottani feltámadásuk ideje.
Műsorlapokat vagy füzeteket csak elvétve őriztem meg, sejtelmem sincs, hányszor láttam a darabokat, de láttam valamennyit, némelyiket kétszer, néhányat többször ...
Ha a szám nem bizonyos is, százon felüli délutánt vagy estét töltöttem vele. Ami harminchárom év alatt igazán nem sok." - írja Cs. Szabó László esszégyűjteményének bevezetőjében.
Robert Brustein - A lázadás színháza I-II.
„Ennek a könyvnek hármas célja van: egy uralkodó eszme, illetve magatartás fejlődését vizsgálja meg nyolc drámaírónál; munkásságukat részletesen elemzi, végül javaslatot tesz arra, hogy egészében véve miként közelíthető meg a modern dráma. Nagyra törő és, semmi kétség, borzasztóan önhitt, hiú vállalkozás ez. Hogyan képviselhet nyolc ember megfelelően egy olyan nagy és bonyolult jelenséget, mint a modern drámairodalom? Egyfajta magatartás vagy eszme miként foghatja át ennek változatosságát, s miért épp e nyolc író munkássága lenne a mérce? Munkám alapgondolata és célja bebizonyítani, hogy a lázadás témája kellően általános és átfogó ahhoz, hogy szokatlan hangsúlyt megérdemelje: valóságos vezérfonalként köti össze a modern darabok többségét. Remélem, sikerül azt is megmutatnom, hogy ez a téma az egyes drámaírók kezében egyszersmind meghatározza majd a jellemhez, a cselekményhez, a dikcióhoz és a stílushoz való közeledésüket is.”
Robert Brustein
Bojtár Endre - Egy kelet-européer az irodalomelméletben
Tartalom
Irodalomtörténet
Az irodalmi mű értéke és értékelése
Az irodalomtudomány újabb feladatairól
Strukturalizmus és "metafizika" között
Az irodalmi mű jelentése és értéke
Művek
Értékelés és értelmezés (Tandori Dezső: Hommage)
A mű-szubjektum metamorfózisai (Tandori Dezső: Godogra várva: 11 aero-mobil)
Az irodalmi mű jelentése (Konrád György: A látogató)
Az irodalom gépezete (Puskin és Esterházy)
József Attila és a kelet-európai költészet
Kelet-Európa
A katasztrofizmus mennyországában (Mihail Bulgakov: A Mester és Margarita)
Költő - magaslesen (Cyprian Norwid)
A kelet-européer pontossága
Jegyzetek
A kötet írásainak megjelenési helye
Egri Péter - Törésvonalak
"E könyv a dráma társadalmi és műfaji kérdései iránt érdeklődő olvasók felé fordul, anyagát - már csak kényszerű terjedelmi korlátai miatt is - sűrű hálóval szűri meg; nem teljességre, hanem a legjellegzetesebb és leginkább maradandó művek és irányzatok bemutatására, elemzésére és értékelésére törekszik. Célja, hogy műelemzések szorozatának segítségével s az összehasonlító irodalomkutatás módszereivel rajzolja fel azokat a törésvonalakat, melyek mentén a történelmi talaj tektonikus elmozdulásának következtében a drámai energiák felhalmozódtak, irányzatokká szerveződtek, s a modern dráma máig eleven feszültségrendszereit megteremtették."
Ismeretlen szerző - Színházi kalauz I-II.
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Stephen J. Spignesi - Stephen King elveszett művei
Stephen King közel 25 éve már hatalmas sikereket ért el a könyvek, filmek világában. King annyira sikeres író, hogy rajongói már alig várják legújabb könyvét. Így született meg "Stephen King elveszett művei", amely segítséget nyújt a ritkaságok felleléséhez.
Ezek az írások, novellák, esszék, melyeket bemutatunk, egy része olyan ritka, hogy sok King-szakértő még csak nem is hallott róla. Ez a könyv annak érdekében született, hogy olyan King írások felé terelje a kedves olvasók figyelmét, melyek esetleg tetszenének, de eddig még nem találkoztak velük. A Stephen King elveszett művei kritikát és tartalmi kivonatot ad a ritka King-írásokhoz. Bár egy esetben a valóságos Stephen King-esszé (az Aszondom - 46. fejezet) is szerepel, teljes hosszában. Áttekintést adunk a kiadatlan kéziratokról, történetrészletekről, átmeneti regényváltozatokról.
Ismeretlen szerző - A realizmus az irodalomban
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.