Minden fotográfia – fénnyel írott kép – a múlt egy-egy tovatűnt pillanatát őrzi; az egymás mellé rendezett fényképek sokasága, a pillanatok lenyomatából összeállított időfolyam, maga a „fénnyel írott történelem". A Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának milliós nagyságrendű, gazdag gyűjteményéből válogatott 388 fényképet tartalmazó album a magyar történelem utolsó másfél évszázadának s egyben a magyar fotográfia fejlődésének „fénnyel írott" könyve. Találkozunk benne történelmünk nagyszerű, felemelő vagy drámai és tragikus eseményeivel, derűs, olykor groteszk mozzanataival. A kötet bemutatja a napjainkra már eltűnt, megváltozott városképeket:a pesti Duna-part egykori Klasszicista házsorát, a lebontott Tabán apró házait, Kolozsvár, Temesvár, Kassa, Besztercebánya azóta átalakult utcáit, tereit. Bepillantást nyerünk az egymást követő korok társadalmi életébe, szinte résztvevői vagyunk a főúri vadászatoknak, lóversenyeknek, báloknak csakúgy, mint a polgári világ hétköznapjainak. A kötet lapjain szerepelnek államférfiak, politikusok, tudósok, művészek, sportolók és más hírességek, elegáns urak és szépasszonyok, de egyszerű emberek is: parasztok, bányászok, kohászok, kéményseprők, verklisek, telefonos kisasszonyok és bártáncosnők, kereskedők és piaci kofák. A képeket kísérő szöveg, hol csupán néhány adat vagy magyarázó mondat, hol színes „egyperces" kis esszé – a mélyebb megértést és tájékozódást segíti: feltárja, kibontja a fényképek többrétegű jelentését. Így kép és szöveg együtt ad teljes, egyszerre gondolati és vizuális élményt.
Kapcsolódó könyvek
Hans-Michael Koetzle - Fotóikonok: Képek és történetük 1.
A Fotóikonok két kötete csaknem 170 év anyagából 20, illetve 19 képet mutat be, kronológikus sorrendben. Általában kulcsfontosságú képekről van szó a médium történetéből, amelyek technika, esztétika, társadalmi szokások vonatkozásában előrelendítették a fotográfiát. Hagyomány az ilyen ikonokatönmagukban szemlélni, külön-külön. Egészen biztosan John Szarkowski Looking at Photographs című klasszikus könyve a legismertebb. Az ő asszociatív művéből kiindulva kötetünkben minden képet beható tartalmi elemzés kíséretében mutatunk be. A befogadás történetén túlmenően utánajárunk, mikor és milyen módon vált a szóban forgó kép azzá, ami: az emberi lét központi kategóriáinak megjelenítője.
Ismeretlen szerző - A 20. század fotóművészete
Ez a kiadvány kitűnő, tömör szócikkeivel a modern fotóművészet jól forgatható kislexikona, a kölni Ludwig Múzeum Fotógyűjteményének legfőbb kincseit tartalmazza. Lapjain 1900-tól napjainkig követhetjük nyomon az európai (ide értve az orosz, illetve szovjet) és az amerikai fotóművészet nagyjainak alkotásait. Bemutatja a festészet és a fotóművészet állandóan változó, versengő viszonyát, megismertet a különböző új irányzatokkal és kísérletekkel, így például a szocio-dokumentarista fényképezéssel, a "tiszta fényképezéssel" és a "szerzői fotográfiával".
Dulovits Jenő - Így fényképezek
Dulovits Jenő (Budapest, 1903 - Budapest, 1972): filmoperatőr, fotóművész, feltaláló. A budapesti tudományegyetemen tanári diplomát szerzett (1927). Középiskolában matematikát tanított. Kimagasló szerepe volt a harmincas évek elején az ellenfényes fényképezés, az ún. magyar stílus kialakításában, amellyel az amatőrök között iskolát teremtett. Képei rendszeresen jelentek meg az Új Idők és más korabeli folyóiratok, képes újságok hasábjain. Tóth Imre mérnökkel közösen kidolgozta a felvétel lágyítására szolgáló ún. Duto előtétlencsét, amely az egész világon elterjedt. Szőts István filmjeinek operatőre volt (Kádár Kata, 1944.) Mint operatőr is felhasználta az ellenfényes fényképezés technikáját. Feltalálta a Duflex kisfilmes fényképezőgépet (1948), amely a legelső tükörreflexes, kisfilmes és vízszintes betekintésű, beugrórekeszes objektívvel működő fényképezőgép. Az első mintapéldányok elkészítésében ő maga is részt vett a Gamma Műveknél.
Torsten Andreas Hoffmann - Kreatív képkompozíció a fotográfiában
Mit és hogyan érdemes fényképezni?
Mi számít érdekes témának és mi nem? Milyen hatást kelt a kép, és miért? Mitõl lesz a fotó hangulatos? Mi teremt egyensúlyt? Mik azok az ellenpontok? Mi a képi ritmus? Hogy teremtsünk feszültséget? Mi a kulcsa a jó emberábrázolásnak?
Ezekre és számos hasonló kérdésre kapunk választ ebben a könyvben.
Gyakorlatilag minden oldal egy kis tanulmány arról, hogy miért azt, és miért úgy fényképezték, ahogy a képeken látjuk. Száraz magyarázatok helyett a látvány világában tett izgalmas kalandozások részesei lehetünk. A szöveg könnyed, élvezetes, irodalmi stílusú.
Mivel a kötet témája a fotográfiai kompozíció, a technikáról csak érintõlegesen esik szó. A használt objektívek gyújtótávolsága, a felvételi szûrõk és a képek tónusvilágát meghatározó digitális utómunkálatok bemutatása legtöbbször szerepel a leírásokban röviden.
A szerzõ neves német fotóesztéta, számos könyv és újságcikk szerzõje. Most magyar nyelven is kézbe vehetjük legújabb munkáját. Azoknak ajánljuk, akik szeretnének tudatosabban látni, jobban elmélyedni a fotográfia tartalmi és formai világában. Ezzel nemcsak az alkotói munkánk válik élvezetesebbé, de képeink is sokkal hatásosabbak lesznek.
Dékán István
Heidi Adnum - A termékfotózás iskolája
A kötet segít abban, hogy kiváló minőségű tárgyfotókat készítsünk - még azok is haszonnal forgathatják, akiknek csak olcsó felszerelése van. Az itt bemutatott ötletek, tanácsok és példák kifejezetten alkalmi fotósoknak szólnak, éppen ezért a kötetben szándékosan kerültük a nehezen érthető szakzsargont. A könyv megismertet a fényképezőgép kezelésével, és bevezet a fotózás alapjaiba. E tudás birtokában nem jelent majd problémát, hogy képeinkkel pontosan megmutassuk tárgyainkat, és a képek kiváló minőségben, felhasználásra készek legyenek. Ahogy megértjük, mitől lesz jó egy fénykép, a fotózás már cseppet sem tűnik ijesztő feladatnak, inkább élvezetes munka lesz.
A példákban közérthetően ismertetett, saját kezűleg is könnyen elkészíthető kiegészítőkkel pénzt takaríthatunk meg, emellett ezekkel az eszközökkel a lehető legjobban kiaknázhatjuk a megvilágításban vagy a beállításban rejlő lehetőségeket. Azok a hobbiművészek is biztosan választ kapnak majd kérdéseikre, akik egy adott típusú alkotásról szeretnének részletes információhoz jutni. A Jó tanácsok című fejezetekben a fotózásban már nagy gyakorlatot szerzett hobbiművészek avatnak be módszereikbe: a márkaépítés, a marketing és a kereskedelem témakörét is felölelő tanácsok vállalkozásunk fellendítésében is segítenek. A kötetet a gondosan válogatott, kiváló minőségű tárgyfotók és hasznos illusztrációk teszik teljessé.
Legyünk bár kezdők, akiket frusztrál, hogy úgy érzik, a fejlődnek a fotózás terén, vagy lehetünk gyakorlottabb fotósok, akik csak technikájukat szeretnék tökéletesíteni - ez a kötet egészen biztosan nekünk szól!
Hevesy Iván - Az új művészetért
Hevesy Ivánnak igen jelentős szerepe volt, a két világháború közötti időben a magyar kultúra szellemi útkeresésben. - Tevékenységének három nagy témaköre: a képzőművészet, a film és a fotó. Ami minden kérdésben, vitáiban, népszerűsítő írásaiban, kritikáiban izgatja: az új művészet értelmezésének és megvalósításának igénye. - Az új művészet Hevesy értelmezésében a társadalmi forradalomra alapuló, a szocialista jövőt szolgáló tömegművészet; idegen tőle minden ami elavult, minden, ami polgári és dekadens. - A kötetben Krén Katalin bevezető tanulmánya és jegyzetei segítik eligazodni az olvasót.
Hevesy Iván - A modern fotóművészet
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Hevesy Iván - Az állatok fényképezése
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Kincses Károly - Hogyan [ne] bánjunk [el] régi fényképeinkkel?
A fényképezés kezdeteitől máig tízmilliós nagyságrendben találhatók fotók különféle köz- és magángyűjteményekben, fényképészszekrények mélyén és másutt, ám tárolásuk legtöbbször híján van minden szakszerűségnek, kezelőik általában alapvető technikai ismeretek nélkül foglalkoznak velük. Pedig egyetlen művészeti forma sem kötődik annyira a létrehozó technikához, mint a fotográfia. Ha ehhez még hozzávesszük, hogy a fényképezés története során kikísérletezett technikák száma csaknem végtelen, valóban nehéz helyzetben vannak azok, akiknek a fotográfiák megóvásáról kell gondoskodniuk. Bár a témának bőséges külföldi szakirodalma van, nálunk mindeddig nem állt rendelkezésre olyan szakmunka, amely a fototechnikák átfogó ismertetését tartalmazná. Kincses Károly ilyen mű megírására vállalkozott. Könyvében az itthon is szélesebb körben használt technikákat veszi sorra, ezek magyar vonatkozású adatait közli, és összegyűjtötte a fotóval foglalkozók munkáját segítő elméleti és gyakorlati ismereteket. Bár a külföldi szakirodalom sokféle osztályozási szempontot kínál a fotótechnikák rendszerezéséhez, a szerző a Direktpozitívek, Negatívok és Pozitív eljárások szerint csoportosítva építette fel munkáját. Bevezetőben kísérletet tesz egy sokféle szempontot követő fotótipológia felállítására (történeti, művészettörténeti, technikatörténeti, a kép tartalma szerinti, a készítő szándékát, státusát figyelembe vevő, a befogadó szerinti stb. felosztás), majd szellemes és lényegre törő fotókonzerválási kiskátét ajánl az érdeklődők figyelmébe. Ezt követi a történeti fotóeljárások és a velük kapcsolatos konzerválási feladatok leírása, és valamennyit kiegészítette a témára vonatkozó szakirodalom felsorolásával is. Kémiai kislexikon egészíti ki a hazai szakirodalomban mindeddig páratlan munkát, amelyet - minden nagy közkönyvtárba érdemes beszerezni, nemcsak az érintett intézmények szakkönyvtáraiba. A kötet CD-vel együtt jelenik meg, mely utóbbi csaknem a teljes szöveget és az összes eljárás jó felbontású, tanulmányozható színes képét is tartalmazza.
Richard Olsenius - National Geographic Fotóiskola - Fekete-fehérben
A könyv a National Geographic nagy sikerű Fotóiskola-sorozatának ötödik kötete. Ebben a rendkívül olvasmányos és tartalmas könyvecskében Richard Olsenius, a magazin neves fotósa, a fekete-fehér fényképezés mai gyakorlatának kérdéseit veszi sorra, különös tekintettel a rohamtempóban fejlődő digitális fényképezésre, amely ebben a klasszikus műfajban is mind több hívet hódít magának. Olsenius nemcsak hasznos tanácsokkal szolgál, de irányt is mutat mindazoknak, akik a fekete-fehér fotográfia kivételes erejét, szépségét a legújabb fotótechnikai eredményekkel, számítógépes képszerkesztő módszerekkel szeretnék ötvözni.
Hevesy Iván - Hogyan fényképezzünk?
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Daniel Lezano - Fotós biblia
A Fotós Biblia minden, a fényképezéshez kapcsolódó témára kiterjedő útmutató. Megtalálni benne a legfrissebb tudnivalókat, a legújabb digitális fényképezőgépeket, szkennereket, nyomtatókat és szoftvereket csakúgy, mint a filmekről, gépekről és tartozékaikról szóló leírásokat. Daniel Lezano bemutatja nekünk az összes alapvető fényképkészítési technikát, kezdve a tökéletes portrékép titkától a gyönyörű tájképek megkomponálásán át a hangulatos fekete-fehér képek megalkotásáig. A szöveget mindvégig lenyűgöző felvételek egészítik ki. A kiadvány tökéletes útmutató a XXI. századi fényképészet hardver, szoftver és technikai tudnivalóihoz.
Horváth Árpád - Camera obscura
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Hevesy Iván - A gyerekek fényképezése
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Hevesy Iván - Nagyítás, képkivágás
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Járai Rudolf - Szegedi Emil - Fényképezés műfénynél
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Andy Steel - Sajtófotók
Az album a nemzetközi sajtófotózás legelismertebb alkotóinak lélegzetelállító képei mellett a közelmúlt legfontosabb eseményeit is bemutatja.
Az igazán jó fénykép egyetlen kockába sűrít egy egész eseménysort, és a fotóriporterek sokszor a is vállalják egy-egy ilyen fotó elkészítéséért. A világ leghíresebb fotósai és legszebb fényképeik sorozat legújabb kötetében a sajtófotózás harminc vezető képviselőjének bátor, provokatív, gyönyörű és sokszor sokkoló felvételei láthatók. A harctéri képektől a mindennapi élet dokumentálásáig minden téma szerepel a kiadványban, amely meghatározza korunkat. A fényképészekkel készített interjúkból megismerhetjük a képek mögött meghúzódó történeteket, a technikai részleteket, és azt is megtudhatjuk, milyen etikai-érzelmi kérdések merülhetnek fel egy-egy felvétel elkészítése közben.
Lukácsovics Ferenc - Radó Aurél - Hazai fotopapírok
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Eifert János - Aktfotográfia
A kötet az aktábrázolás művészettörténeti áttekintésétől a legújabb fényképezési technikák bemutatásáig vezeti az olvasót. A szerző bemutatja, hogy a mezítelenség ábrázolása a különböző korokban és társadalmi közegekben mennyire eltérő volt. A skála a szépség dícséretétől a botrányig terjedt. Az aktfotográfia nemcsak „megfogható” testábrázolás, hanem költészet és álom: az ösztönök, a vágyak, a látomások világa. A fényképezésnek ez a területe, amelyben a művészet, az erotika és a pornográfia szálai finoman egybefonódnak, tág lehetőséget ad tehetségünk, ízlésünk, mesterségbeli tudásunk bizonyítására. Gyakorlása során olyan készségek, képességek fejleszthetők, amelyek a fotóművészet más műfajaiban is kamatoztathatók.
Kleeberg Zoltán - Fotóvegyszerek előállítása
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.