Hetvenéves korában meghal Joss Moody, a világhírű dzsessztrombitás. Ekkor derül csak ki, hogy a szerető férj, a gondos apa valójában nő volt. Jackie Kay könyve nem botránykrónika. Csak egy dísztelen, mégis szívhez szóló prózavers. Egységes, mégis kemény könyv. Szeretetről. Gyöngédségről. Hűségről. Önazonosságról. Toleranciáról. Gyermek és szülő viszonyáról. Igaz és hamis barátságról. És sírig tartó hitvestársi kapcsolatról. S közben a háttérben szól a trombita és szól a dzsessz.
Értékelések 4.0/5 - 1 értékelés alapján
Egy szerelem, egy élet, egy család története.
Lírai, megható és elgondolkoztató. Nem botránykönyv, hanem az érzelmek meséje.
Ha bennünket kérdeznének mi mit mesélnénk egy férfiről, férjről, apáról, barátról, zenésztársról, szomszédról – aki valójában nő?
Kapcsolódó könyvek
Bono - The Edge - Adam Clayton - Larry Mullen Jr. - U2 by U2
Ez a U2 története, ahogy azt a U2 tagjai saját szavaikkal elmesélték és saját képeikkel illusztrálták. A szöveg alapjául az a több mint 150 órányi exkluzív interjú szolgál, melyet Neil McCormick, a Daily Telegraph rockkritikusa két év alatt készített Bonóval, Edge-dzsel, Adam Claytonnal, Larry Mullen Jr.-ral és Paul McGuinness menedzserrel.
A fényképeket, dokumentumokat és emléktárgyakat a U2 és a Principle Management tagjai személyes gyűjteményükből kölcsönözték. A könyv művészeti vezetője Steve Averill volt, aki az 1977-es legelső U2-poszter óta felel a zenekar grafikai megjelenéséért.
Tüskés Tibor - Testvérmúzsák
Ahogy a görög mitológiában a művészetek kilenc istennője együtt táncolt és dalolt az Olümposzon vagy a tiszta vízű források közelében, úgy minden időben sűrűn találkozik, kapcsolódik a költészet, színjátszás, zene, tánc egymással és a képzőművészetekkel, sőt a tudománnyal is, akár a reneszánsz korabeli "egyetemes ember" alkotóműhelyében, akár nagy tehetségű művészcsaládokban, akár kávéházi művészasztaloknál, nagy művészbarátságokban. A kötet célja, hogy a különböző művészetek esztétikai kérdéseivel megismertesse az olvasót, s beszéljen új művészeti ágakról is a testvérmúzsák ürügyén.
Juliette Greco - Jujube - Önéletrajz
A híres francia sanzonénekesnő és színésznő önéletrajza olyasfajta olvasmányt kínál, amely sokak számára érdekes. Élete színes, nézetei, ember- és szabadságszeretete rokonszenvesek. Furcsa és vad, magányos gyerekkora volt, kamaszkorában letartóztatta a Gestapo. A háború után megint csak sokat hányódott, míg végül a legpezsgőbb párizsi irodalmi-művészeti élet középpontjába került: Boris Vian és Raymond Queneau, Jean-Paul Sartre és Simone de Beauvoir, Jacques Prévert, Jean Cocteau, André Gide, Francois Mauriac mind a barátai voltak. Kollégái közül különösen Jacques Brelt szerette, dalait annak korai halála után is énekelte. Amerikai filmes barátai közé tartozik Mel Ferrer, Audrey Hepburn, és tartozott Cary Grant. Természetesen szó van a könyvben elsöprő tévéfilmsikeréről, a Belphégorról is, no meg a férfiakról. Két férje közül nálunk a második, Michel Piccoli ismert - de Gréco mesél más kapcsolatairól is.
Kaththea A. Rowland - Placebo – Sebzetten és összetörve
Sok mindent el lehet mondani Brian Molkóról. Sokféle skatulya létezik, amibe beilleszthető, legyen az pozitív vagy adott esetben negatív. Egyvalami azonban vitán felül áll: Brian Molko és zenekara, a Placebo a ’90-es évek újhullámának meghatározó alakjai, ha nem elindítói. A könyv bemutatja Molko mondatain, gondolatain keresztül, hogyan lehetett egy lányos fiúból világhírű frontember és fiatalok ezreinek példaképe. Az írónő számos személyes interjún keresztül rajzolja fel Molko alakját és a Placebo hátterét. A könyvből a zenekar életútjáról is renget információ megtudható tele magyar vonatkozásokkal. Elgondolkodtató és érzelemdús könyv egy művelt és érzelmeinek élő emberről és zenekaráról.
Poós Zoltán - Táskarádió - 50 év, ötven magyar sláger
Az 1960 és 2010 közötti slágerek közül válogatni nem könnyű, hiszen az első évtizedekben nem léteztek slágerlisták, az utóbbi évtizedekben pedig éppenséggel voltak. A Táskarádió című könyv szerzője a legutóbbi ötven év dalaiból egy-egy jellegzetes slágert választ, és a témához illő könnyedséggel és egyéni módon leírja keletkezésének körülményeit, bemutatja szerzőit, előadóit, tartalmát és érdekességeit. A vizuális ráhangolódást sokrétű illusztrációs anyaggal éri el - ezek korabeli felvételek az előadókról, lemezborítókról és táskarádiókról.
Douglas R. Hofstadter - Gödel, Escher, Bach
Ritkán találkozunk olyan művel, amely a szó legszorosabb értelmében új világokat tár fel számunkra, s amely igazán mélyen megérint bennünket ismereteinek mélysége, stílusának játékos kreativitása és szépsége folytán. Az is egyedülálló, ha egy műnek sikerül a külön életet élő, egymással semmilyen kapcsolatban sem álló távlatokat és tudásterületeket összekötni és érthetővé varázsolni. Ez a könyv - Gödel, Escher, Bach - ilyen mű. Egy briliáns egyéniség, egy komputertudós szórakoztató, paradox-szürreális dialógusokat, Escher képeit, Bach zenéjét, továbbá egy csomó gondolatot használ fel olyan területekről, mint a logika, a biológia, a pszichológia, a fizika, a zen-buddhizmus, a matematika vagy éppen a neurológia, annak érdekében, hogy a modern tudomány legmélyebb titkára rávilágítson: nyilvánvalóan képtelenek vagyunk arra, hogy megértsük a gondolkodás természetét. Hofstadter könnyedén lépked az emberi szellem és a „gondolkodó" gépek közt húzódó határvonalon. Mindkét oldal szorosan kapcsolódik a klasszikus paradoxonokhoz, a matematikus Kurt Gödel forradalmi felfedezéseihez, a nyelv adta lehetőségekhez, a matematikai rendszerekhez, a komputerprogramokhoz, vagy az olyan művekhez, melyek képesek önmaguk végtelen tükrözésében önmagukról beszélni. Aki belefeledkezik e könyvbe, az valójában utazásra indul az emberi szellem csodálatos világába, egy olyan utazásra, amelynek során kalandok tömkelegét kell átélnie, és amelyről más emberként tér majd vissza. E közel húszéves mű közreadásával a magyar könyvkiadás egy régi adósságát rója le a kiadó.
Szebeni András - Presser Gábor - LGT
„Készül már a kép, ha nem ismernéd még…”
A tabáni képeket majd negyven éve készítettem. Az egész hegyoldalt betakarta a tömeg. Fiúk, lányok, szakállasok, hosszú hajúak és szép arcúak. Hullámzottak, hömpölyögtek, kívülről tudták a szöveget, ismételték a refrént. Azt hiszem, akkor örültünk. Nagyon. Mindenki.
Aztán néhány éjszakára a zenekar, csomó szép lány, modellek, lámpák, technika - Sándor Pál, a mozis vezényletével - kiköltözött a város peremére, egy romba. Itt forgott az LGT-show, a _Nézd, az őrült mit csinál_. A felkérés az volt, csináljak önálló képeket, amelyek a filmben is szerepelnek majd. Hát tessék. Itt vannak. És szerepeltek.
Aztán Presser szólt, hogy a Nyugatiból kitolat a mozdony a Locomotiv GT-vel. Volt egyszer egy zenekar. Nem volt egyszerű, három napig szóltak, naponta tizenötezer ember... és egy búcsú. Szomorú vagy, nem akarod, hogy elmenjenek, de fényképezel.
Aztán megint eltelt vagy húsz év, s most újra szólnak. No igen, ilyen a rock and roll!
A fényképész utószava
2013. február
Douglas R. Hofstadter - Gödel, Escher, Bach: An Eternal Golden Braid
Douglas Hofstadter’s book is concerned directly with the nature of “maps” or links between formal systems. However, according to Hofstadter, the formal system that underlies all mental activity transcends the system that supports it. If life can grow out of the formal chemical substrate of the cell, if consciousness can emerge out of a formal system of firing neurons, then so too will computers attain human intelligence. Gödel Escher and Bach is a wonderful exploration of fascinating ideas at the heart of cognitive science: meaning, reduction, recursion, and much more.
Rózsa Miklós - Sebestyén János - Életem történeteiből
43 esztendei távollét után, 1974-ben látogatott ismét szülőhazájába az 1907-ben Budapesten született, kivált filmzenéi által világszerte ismert zeneszerző, Rózsa Miklós. Hogy szellemi gyökerei emberöltőnyinél hosszabb távollét tán sem tépődtek ki talajukból, érzékelhette a rádióhallgató tiszta, élvezetes magyar beszédéből, hamiskásan fordulatos adomázásából, csúfondárosan pesties előadásmódjából, Kötetünk címe tudatosan játékos: nem élettörténetét meséli el Rózsa, hanem valóban élete történeteit, mindenekelőtt találkozásait a legkülönfélébb valódi és talmi hírességekkel - Mario Lanzádtól Toscaniniig, Judy Garlandtól Marilyn Monroe-ig -, valamint olyan, sokszor drámai sorsfordulókat, melyekbe a világtörténelem alaposan belejátszott. Az önmagukban is szórakoztató epizódok mégsem puszta "nagy emberek papucsban"-anekdoták. A zsugorított jellemrajzok, groteszk események mögött felsejlik Hollywood, az "álomgyár" fénykora, a korabeli zenei élet és a filmszínészek világának megannyi fénye és árnya.
Az írott szöveg igyekezett az élőszó varászát, egy vonzóan világos, derűs elme sziporkáit átmenteni, remélve, hogy sikerül fölidézni egy különleges életpálya légkörét, s egy részben letűnt, részben nagyon is élő művészvilágot.
Ismeretlen szerző - Zeneművészeti kisszótár 1. - Huszonegy szócikk és egy ráadás
Nem lexikon, de igazában nem is szótár ez - nem arra való, hogy valaminek utánanézzünk, hanem arra, hogy olvassuk, élvezzük - és közben okosodjunk. Például a tekintetben, hogy mire való a zongorán a pedál, hány fajtája van, és hogyan kell élni vele. A tudást első kézből kapjuk: Alfred Brendeltől, korunk egyik vezető zongoraművészétől, aki mellesleg kitűnő író is. Sok ilyen ismerős dologgal találkozhatunk itt, zenerajongók, amelyekről talán még soha nem gondolkodtunk el alaposabban, pedig érdemes: például, hogy mióta éneklik ki a tenoristák a magas cét, és ez hogyan forradalmasította az egész operaműfajt; hogy mióta szokás tapssal megköszönni a zenei élményt, és hogyan változik a tetszésnyilvánítás módja; hogy mit jelentenek a rejtélyes KV, Hob, BWV vagy D betűk és a hozzájuk tartozó számok. Elmemozdító fejtegetést olvashatunk a pódiumon viselt frakkról és a zenekar ülésrendjéről, vagy beljebb hatolva magába a zenébe arról, hogy miért nyitott új fejezetet a zene történetében a híres "Trisztán-akkord"; hogyan fejeződik ki a zenében a sötétség; mit kell tudni a cadenzáról; mit jelent az, hogy "riff"; és egyáltalán, hogyan lehetne meghatározni azt, hogy mi a zene. A néhány oldalnyi szövegek tehát szabadon, a zene legtágabban értelmezett területéről vett témákat dolgoznak fel szórakoztatóan, a laikust és a zeneértőt egyaránt meglepve, olykor provokálva. A szellemes, könnyed, ugyanakkor valamennyi szerző esetében hatalmas háttértudást megmozgató írások eredetileg a Frankfurter Allgemeine Zeitung tárcarovatában jelentek meg, szerzőik neves publicisták, zenetudósok, zeneszerzők, előadóművészek, költők. A sorozat címe - Zeneművészeti kisszótár - eleve sugallta a kötetbe gyűjtést. Eddig két kötet jelent meg németül, és várható a harmadik is.
Forrai Katalin - Sz. Vida Mária - T. Aszódi Éva - Művészetre nevelés a családban
Nagyon szép és nagyon fontos könyvet adunk itt a szülők kezébe. Olyat, hogy még azok is élvezettel olvashatják, akiknek gyerekei rég felnőttek, vagy akiknek sohasem volt gyerekük. Igen, de valóban fontosat-e? - kérdezhetik az érdekelt szülők. Rohan a mai élet, közeli és távoli veszélyes leselkednek ránk, kapkodva élünk, nem tudjuk, mi vár gyerekeinkre - éppen a művészet, a műélvezet csíráit kell bennük élesztgetni? Ez volna olyan fontos. Igen, ez. Mert aki végigolvasta a könyvet, átérezheti, hogy nemcsak erről van szó. Aki szereti a szépet, az életet szereti. Aki gyerekkorában megtanult látni - ebben jelöli meg a könyv egyik szerzője a képzőművészeti nevelés célját -, az sok-sok év múlva, ha rosszkedvűen vagy bánattól sújtottan jár az úton, meglátja a zöld fűben a kankalin ragyogását vagy a fecske röptének eleganciáját, és máris szebbnek látja a világot. Amikor sokan elhagyták ezt az országot, hallottam valakitől: hogy lehet elszakadni onnan, ahol a Vén cigányt írták? Orpheusz - ezt is idézi a könyv - lantja pengetésével megszelídítette a vadállatokat. Vajon hány "vadállat" megszelídítésére van szükség a mai világban is - emberségünkkel, jó szándékunkkal, amit nem utolsósorban a szép szeretete nevelt belénk?
Falk Géza - Mindentudó zenei zsebkönyv
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Várnai Péter - Verdi operakalauz
"Hangjegyeim, legyenek azok szépek vagy csúnyák, sohasem a véletlen szülöttei, és mindig mondani akarok velük valamit." Verdi egyik levelének ez az idézete Várnai Péter könyvének mottója. Ennek megfelelően legfőbb célja az, hogy megmutassa: hogyan "mond mindig valamit" Verdi operáinak zenéjével.
Kell ezt magyarázni? Nagyon is. Verdi muzsikája ugyan több mint száz éve a világ minden táján népszerű, de zenéjének igazi értelmét - értelmezését -, e muzsika miértjeit és hogyanjait csak a legutóbbi néhány évtizedben kezdi felfedezni a szakma és a nagyközönség egyaránt. Mert Verdi nemcsak leírt a fent idézett mottót, hanem annak megfelelően komponált. Operáiban a szó legszorosabb értelmében semmi sem a véletlen szülötte: minden dallamának, ritmusának, harmóniájának és hangszínének vaslogikával megszerkesztett értelme van.
A szerző másfél évtizedes, külföldön is elismert Verdi-kutatásainak eredményét foglalja össze a könyvben. Tizenhárom tanulmánya a budapesti Operaházban műsoron levő tizenhárom Verdi-művet tárgyalja: ismerteti az egyes operák keletkezéstörténetét, jellemzi a főbb szereplőket, és - számos kottapéldával illusztrálva - elemzi a művek zenei dramaturgiáját.
Juhász Zoltán - A zene ősnyelve
Juhász Zoltán nagy nemzetközi népzenei anyag számítógépes elemzésével eredt nyomába Bartók Béla azon sejtésének, mely szerint: „ … az a gyanúm, hogy a földkerekség minden népzenéje, ha elegendõ anyag és tanulmány áll majd rendelkezésünkre, alapjában véve visszavezethetõ lesz majd néhány õsformára, õstípusra, õs – stílus – fajra“. Az elemzés eredménye meghökkentõ: az õsnyelvet meghatározó alapformák mind ott élnek a magyar népzenében ma is, mely egyszerre tart kapcsolatot az Appalache hegység és Kína, Szicília és a Volga-vidék stb. dallamaival. Tehát a Kárpát-medence a zenei õsnyelv keletkezési helye. Ennek bizonyítása még izgalmasabbá válik akkor, ha e felfedezést összevetjük Kodály Zoltán megállapításával: „…kétségtelennek kell tartanunk, hogy a magyar dal a nyelvvel egyidõs“.
Gajdos András - Az ember énekel
Az éneklés és a zenélés olyan alapvető emberi képességek, mint a felegyenesedés, a beszéd vagy a gondolkodás. Zene és emberi élet - talán az utolsó nyolcvan-száz év kivételével - teljesen összefonódtak. Magyarországon még ötven évvel ezelőtt is azt hirdette Kodály Zoltán, hogy "a zene mindenkié", azaz nem a tehetségesek, a jó zenei hallással megáldottak privilégiuma, hanem az emberré válás mindenki számára nélkülözhetetlen eleme. Ez a dalgyűjtemény a Waldorf iskolák tantervét és az e mögött húzódó gyermekfejlődési képet követi óvodától középiskoláig. A példatárat egy bevezető írás egészíti ki, amely alapvető kérdésekre keres válaszokat, melyeket ritkán vagy egyáltalán nem teszünk fel, mikor a gyerekekkel énekelünk, illetve ha az éneklésre, mint pedagógiai eszközre gondolunk. A zenei nevelés kérdésein keresztül remélhetőleg némi bepillantást nyújthatok a Waldorf pedagógia egészének szemléletébe is. A dalok persze a pedagógiai-szellemi háttér nélkül is bárki számára jól használhatóak és örömet nyújthatnak, hiszen a zene sajátos hatalma éppen abban áll, hogy mindenkiben azt szólítja meg, azt táplálja, ami a legmélyebben emberi, vagyis összeköt és nem szétválaszt.
Fajth Tibor - Giacomo Puccini
A világ valamennyi dalszínháza Puccini centenáriumra készül az 1958. évben. Századik évfordulóját ünneplik annak, hogy megszületett Giacomo Puccini, aki Mozart, Rossini, Verdi és Wagner nyomdokaiba lépve, az utolsó tartós nemzetközi diadalt elért mestere az operaszínpadnak.
De Sade márki - Szodoma százhúsz napja
Marquis de Sade több mint két évszázaddal ezelőtt írta híres-híredt könyvét, mely magyar nyelven most jelenik meg először. Egy előkelő társaság négy hónapját jeleníti meg: ezen a százhúsz napon régi történetek elmesélésével és a gyakorlatban is a legkülönfélébb perverzióknak élnek.
Sade márki fantáziája ebben a műben olyannyira rájárt a szexuális és egyéb perverziókra, hogy az utókor az ő nevéből képezte a - történelemmel egyébként egyidős - "szadizmus" fogalmát. Ezt a könyvet tehát csak azoknak a felőtt olvasóknak ajánljuk, akik pornográf tartalmától és durvaságától el tudnak vonakoztatni, s meglátják benne a rokokó világ túláradó szexuális fantáziáját.
Havas Kató - Lámpaláz
Szeretnék egy második rajongói levelet írni Önnek úgy, mint néhány évvel ezelőtt, hogy gratuláljak a Lámpaláz című könyvéhez. Ez a tárgy a lehető legrealisztikusabb és leggyakorlatiasabb megközelítése, amely a valódi okokat és nem a hamisakat hangsúlyozza ki. A legbecsületesebb és legvilágosabb módon magyarázza el a hegedűtechnika megkívánta követelményeket, hegedűjátékot és zenélést. Ez egy olyan könyv, amelynek súlyát minden növendéknek és előadónak aranyban kellene mérnie.
Yehudi Menuhin
Ismeretlen szerző - Jelenti magát Jézus
"A hét csoportba szerkesztett anyag különböző korok, vidékek száz dallama, amelyek kiválasztásában az elsődleges szempont a vallásos élményvilághoz fűződő kapcsolat volt. A vallásosság, a keresztény hit megnyilvánulásainak különböző fokozatait hallhatjuk ki a dalok szövegéből, melyeket játék közben, hétköznap és ünnepnap, az élet könnyebb és nehezebb időszakaiban énekeltek az előttünk járók.
A kötethez két CD-t is mellékeltünk, amelyeken mind a száz népdal hallható." (a Kiadó)
Johannes Jansen - Wolfgang Amadeus Mozart
A születésének 250. évfordulójára megjelent, igényes könyv méltó tisztelgés a zenei tehetség előtt. Nemcsak gyönyörű festményekkel illusztrálja Mozart életét, hanem 3 nyelven is mutatja be.