Kapcsolódó könyvek
Ismeretlen szerző - Zrínyi 2004
A kötet a 2004. évi Zrínyi Ilona Matematikaverseny feladatait, a feladatok részletes megoldásait, a megoldások országos statisztikáját és a verseny eredményeit tartalmazza.
Ismeretlen szerző - A játék nem csak játék!?
Az óvodás gyerekek legfőbb tevékenysége a játék. A könyv segít beépíteni, cselekedtetve, tapasztalatok útján, játékosan, észrevétlenül „megtanítani”, megszerettetni a 3-7 éves korosztállyal a matematikát. Így a matematikai érdeklődés felkeltésétől eljutnak a gyerekek a logikus gondolkodás megalapozásához. A játékgyűjtemény egy egész óvodai nevelési évet – matematikai tartalmú nevelés vegyes korcsoportban – hónapokra lebontva kínál ötleteket a különböző matematikai képességprofilokra, és kijelöli a fejlesztési lehetőségeket is minden hónapra. A havi ütemterv sok jó ötletet ad, mert így a játékba beágyazva fejlesztik tudatosan az óvodáskorú gyerekeket. A pedagógusok, szülők kedvük szerint válogathatnak ebből a bőséges kínálatból. A mértékegységek és a geometria megtanítása is játékosan történik, így azok az óvodások, akik ezekkel a játékos feladatokkal sajátítják el az űr-, hosszúság-, tömegmérés, valamint a geometria alapjait, biztos alapokon állhatnak majd az iskolai tanulmányaikban is ezeken a területeken.
Ismeretlen szerző - Framework for Diagnostic Assesment of Mathematics
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - Tartalmi keretek a matematika diagnosztikus értékeléséhez
A matematika tanulása a kezdetek óta összefonódik a gondolkodás fejlesztésével, az absztrakciós képesség és a logikus gondolkodás elsajátításával. A matematika jelen van a hétköznapi élet problémáinak megoldásában, és a matematikatudás alkalmazása számos munkakörben elengedhetetlen feltétel. E kitüntetett szerepe indokolja, hogy a matematika a nagy nemzetközi összehasonlító felmérések egyik állandó mérési területe, melyek eredményeit figyelembe veszik az országok fejlődési potenciáljának becslésénél. Magyarországon a szövegértés mellett matematikából kerül sor az évenkénti teljes körű felmérésekre, és természetes módon került be az olvasás és a természettudomány mellett a diagnosztikus mérési rendszer kidolgozására irányuló projektbe. Az ezredforduló körüli évtizedekben számos olyan kutatási eredmény született, amely integrálva és a gyakorlatba átültetve fordulatot hozhat az iskolai oktatás eredményességének javulásában. Az a program, amelynek kertében ez a kötet létrejött, három jelentősebb kutatási tendencia metszetében helyezkedik el.
A tartalmi kereteknek azt a formáját, amelyet ebben a kötetben összefoglaltunk, egy hosszabb fejlesztési folyamat kezdő lépésének tekinthetjük. Meghatároztuk, hogy a ma rendelkezésre álló tudás alapján mit célszerű mérni, melyek a felmérések fő dimenziói. Az áttekintett területeken azonban nagyon gyors a fejlődés, ezért a későbbiekben időről időre integrálni kell az új tudományos eredményeket. A feladatbank kidolgozásában szerzett tapasztalatok, majd később a diagnosztikus rendszer működése révén keletkező adatok elemzése lehetőséget nyújt a tartalmi leírások folyamatos finomítására. A feladatok bemérése, majd az adatok összefüggéseinek elemzése nyomán az elméleti modelleket is újraértékeljük. Néhány év múlva azt is elemezni lehet, hogy a korai fejődés egyes területei milyen összefüggésben állnak a későbbi teljesítményekkel, így mód lesz a feladatok prediktív és diagnosztikus validitásának meghatározására, ami szintén fontos forrása lehet az elméleti keretek továbbfejlesztésének.
Donald E. Knuth - Számok valóson innen és túl
"Kezdetben puszta vala minden, és J. H. W. Conway elkezde számokat teremteni. Mondá Conway: Legyen két szabály, amely létrehozza az összes számokat, kicsiket és nagyokat egyaránt, s az első szabály ez legyen: Minden egyes szám feleljen meg előzőleg megteremtett számok két halmazának olyképpen, hogy a bal felőli halmaz egyetlen eleme se legyen nagyobb vagy egyenlő, mint a jobb felőli halmaz tetszőleges eleme. És a második szabály ez legyen: Valamely szám akkor és csak akkor neveztessék kisebb vagy egyenlőnek valamely másik számnál, ha az első szám bal felőli halmazának egyetlen eleme sem nagyobb vagy egyenlő a második számnál, és a második szám jobb felőli halmazának egyetlen eleme sem kisebb vagy egyenlő az első számnál. És megvizsgálá Conway a két szabályt, amit alkotott vala, és ímé igen jók valának."
Ezeket a, ha nem is mózesi, de conwayi alapigazságokat vésette kőtáblába Donald Knuth írói képzelete - fontosságukat kiemelendő - , hogy belőlük mint axiómákból kiindulva hőseivel kihámoztassa a számok és rendszámok egységes, ám mégis egyszerű elméletét. Alice és Bill - a két szereplő - maguk járják végig a felfedezés útjait és tévútjait, élik meg sikereit és buktatóit.
Ez a kis könyv antitankönyv. Szerzőjének célja, hogy megmutassa, oktatás és kutatás egysége igenis megteremthető.
Ismeretlen szerző - Matematikai versenytesztek 2003
A Matematika versenytesztek sorozat tizedik kötete a 2003. évi 14. Zrínyi Ilona Matematikaverseny feladatait, megoldásait és eredményeit tartalmazza. Ez a verseny lényegesen eltér a hagyományos versenyektől, hiszen nagyon rövid idő alatt kell kiválasztani öt válasz közül az egyetlen helyeset. A könyv első részében a 2003. évi verseny első és második fordulójának feladatsorai találhatók. A második részben a feladatok megoldásait közöljük. Törekedtünk a teljes matematikai megoldásra, de több helyen kihasználtuk a tesztes versenyforma lehetőségeit. Sok feladatnak megoldásként olyan utat választottunk, amely magasabb évfolyam tananyagába tartozó matematikai ismereteket is felhasznál.
Adele Faber - Elaine Mazlish - Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy, hogy elmesélje
"Csodálatos szülő voltam, mielőtt gyermekeim születettek volna" - kezdi könyvét az írópáros. Nem éreztük ezt gyakorló szülőként oly sokszor? Elméletben mindig sokkal könnyebben mennek a dolgok, de amikor saját családunkban kell szembenézni a durcás gyerekkel, a hisztivel, a kiabálásokkal, sértődésekkel, akkor megfogadjuk: Holnaptól másképp lesz! Azután kezdődik elölről, mert nem tudjuk, hogyan.
Ez a könyv segít megtanulni:
- hogyan birkózzunk meg gyerekeink csalódásaival, frusztrációival, negatív érzéseivel;
- hogyan mutassuk ki mérgünket anélkül, hogy bántóak lennénk;
- hogyan állítsunk fel határokat úgy, hogy megőrizzük a gyerekek szabadságát;
- mit tegyünk büntetés helyett;
- hogyan oldjunk meg családi vitákat.
Az egész világon hatalmas sikert arató könyv egyszerű, gyakorlatias megoldásokat kínál szülőknek arra, hogyan beszéljenek gyerekeikkel, és hogyan hallgassák meg őket. A szerzők tisztelettel, megértéssel és józan logikával felépített módszereit szülők és szakemberek egyaránt sikerrel alkalmazzák bármilyen korú gyerekeknél. Az életből merített példákkal és kedves grafikákkal egyaránt gazdagon illusztrált könyv segítségével a szülő-gyerek kapcsolat örömtelivé, stresszmentessé, mindkét fél számára eredményesebbé varázsolható.
Dienes Zoltán - Építsük fel a matematikát
A nemzetközi hírű matematikus könyve alapvetően befolyásolta az általános iskolai matematikaoktatást.Olyan alapműről van szó, amely a 60-as évektől napjainkig világszerte befolyásolta az általános iskolai matematikaoktatást. A könyv szemlélete és mondanivalója ma is korszerű, a gyakorlatok pedig újra felfrissíthetik az általános iskolai matematikaoktatás repertoárját.
Csordás Mihály - Nagy Tibor - Matematikai versenytesztek 2002
A Matematikai versenytesztek sorozat tizedik kötete a 2002. évi 13. Zrínyi Ilona Matematikaverseny feladatait, megoldásait és eredményeit tartalmazza. Ez a verseny lényegesen eltér a hagyományos versenyektől, hiszen nagyon rövid idő alatt (egy feladatra átlagosan csak 3 perc jut) kell kiválasztani öt válasz közül az egyetlen helyeset.
Dr. Lükő István - Környezetpedagógia
"A szerző munkájának eredményeként olyan kézikönyv született, amely jól használható a hazai felsőoktatásban, különös tekintettel a tanárképzésre és a tanártovábbképzésre. A kötet sajátossága, hogy a környezeti nevelést többféle szemszögből próbálja megvilágítani, így ökofilozófiai, környezetszociológiai, környezetpszichológiai és környezetpedagógiai oldalról . . . Ezzel a céllal azt kívánja elérni, hogy a környezeti nevelés területét komplexen közelítse meg, hangsúlyt adva a társadalmi aspektusoknak, hogy a természettudományok oldalára billent egyensúlyt megpróbálja visszaállítani. Ezzel hozzájárul a környezeti nevelés összetett kapcsolatrendszerének teljesebb bemutatásához.
A kötet tartalmának elrendezése a kitűzött célhoz igazodik. A bevezetést követő fejezetekben az ember természeti, technikai, társadalmi környezetének lényegét próbálja bemutatni. Ez rendkívül fontos, hiszen ma, amikor a hazai környezeti nevelés paradigmaváltásáról beszélünk, látnunk kell, hogy a környezetvédelem önmagában nem képes megoldani a problémákat, ui. a környezeti, társadalmi és gazdasági igényeknek harmóniában kell lenniük . . .
Általánosságban elmondható, hogy a könyv alkalmas mind a természettudományos, mind a humán felkészültségű pedagógusjelöltek, illetve gyakorló pedagógusok, de akár más szakemberek környezetpedagógiai ismereteinek bővítésére." (dr. Kiss Ferenc)
Czeglédy István - Czeglédy Istvánné - Hajdu Sándor - Molnár Julianna - Témazáró felmérő feladatsorok – Matematika 6. osztály tanári példány C, D változat
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - Mérlegen a magyar iskola
Az ezredforduló körüli években a közoktatás fejlesztése világszerte az érdeklődés középpontjába került. Jelentős nemzetközi és nemzeti programok indultak a közoktatási rendszerek hatékonyságának elemzésére és javítására. A közoktatás fejlesztésének, miként más bonyolult rendszerek fejlesztésének is, két meghatározó eleme a mérés és a visszacsatolás. A szükséges változások irányának kijelöléséhez, majd a változtatások hatásának elemzéséhez adatok kellenek, szükség van továbbá az adatok elemzésére, értelmezésére és a feldolgozott információknak a döntéshozókhoz való eljuttatására.
Az elmúlt másfél évtizedben a három fő területen, a szövegértés, a matematika és a természettudomány terén rendszeressé váltak a korábban csak alkalmanként elvégzett nemzetközi felmérések. Az IEA társaság két korábbi, úttörő vállalkozása, az első és a második nemzetközi matematika- és természettudomány-felmérés után került sor 1995-ben a harmadik, TIMSS-ként ismertté vált vizsgálatra, melyet követően a program rendszeres, négyévenkénti méréssé alakult. Ugyanennek a munkacsoportnak a PIRLS-felmérései az iskola kezdő szakaszában vizsgálják az olvasástanítás eredményességét. Az OECD PISA-felmérései 2000-ben indultak, háromévenkénti ciklussal működnek, és a három fő területre: a szövegértés, a matematika és a természettudomány mérésére terjednek ki. A kötet anyagát előkészítő, a forrásokat összegyűjtő és az adatokat elemző munka sokféle módon segítette a diagnosztikus értékelési rendszer kidolgozására való felkészülést. Három fő területhez a mérőeszközök elkészítését megalapozó tartalmi kereteket dolgoztunk ki. A munka során építettünk az e kötetben feldolgozott publikációkra is. Az olvasás, a matematika és a természettudomány tartalmi keretei önálló kötetekben fognak megjelenni. A három, részletesen kidolgozott mérési terület mellett további hét területen vizsgáltuk meg a diagnosztikus értékelés lehetőségeit. Ezek közül hat – az angol mint idegen nyelv, az állampolgári kompetenciák, a szociális kompetenciák, a motiváció, az egészség-magatartás és a vizuális képességek – a jelen kötetben bemutatott előzményekre épül. A diagnosztikus mérésük lehetőségeit elemző tanulmányok egy összefoglaló kötetben jelentek meg.
Sain Márton - Matematikatörténeti ABC
A matematikatörténeti adatokat, tényeket, érdekességeket tartalmazó könyv elsősorban tanároknak és diákoknak nyújt segítséget a matematika középfokú tanításához, illetve tanulásához, de a témakör iránt érdeklődő általános iskolások, sőt felnőttek is haszonnal forgathatják e munkát. A szerző ugyanis e széles, és a matematikai képzettség szempontjából igen különböző összetételű olvasókörnek az igényeit, különböző indítékait jó érzékkel egyeztette. A munka során többször hangsúlyozta: nem tudományos művet, hanem segédkönyvet szándékozott írni. Ennek - a szó legjobb és legtágabb értelmében - meg is felelt.
A könyv gyűjteményes formában tartalmazza a matematika sok kiváló művelőjének életrajzát, több tucat matematikai fogalom és tétel kialakulásának, felfedezésének a történetét. A kulturális téren jelentős szerepet vitt népeknél (pl. araboknál, egyiptomiaknál, görögöknél) a matematika fejlődését külön összefoglaló részekben tekinti át. A kötet képet ad továbbá a matematika egyes szakágainak - pl. az algebrának, az aritmetikának, a geometriának - a kialakulásáról és fejlődéséről, az újabb területeket és tendenciákat is beleértve.
Spencer Kagan - Kooperatív tanulás
Közel 30 éve indult el a Kooperatív Tanulás mozgalma, amely felváltotta az ismeretközlő pedagógiát, és a tanulók önálló ismeretszerzését helyezte a középpontba. Nálunk is megjelent, mégsem kapott olyan szerepet az iskolákban, mint amekkora lehetőséget nyújt a gyerekek sikeres fejlesztésében, a változó világhoz való alkalmazkodásban. Kiadónk ezen kíván segíteni a közeljövőben kiadásra kerülő tanári kézikönyv megjelentetésével.
A könyv Amerikában a pedagógusok első számú kézikönyvének számít, a kooperatív tanulásszervezés alapkönyve. Eddig 23 nyelvre fordították le. Hazai megjelenése, reményeink szerint, nagyon sok alternatív és önkormányzati iskolában tanító tanár mindennapi munkájához nyújt majd segítséget mind szellemi, mind gyakorlati vonatkozásban.
Hiánypótló, hiszen a néhány, e témában megjelent füzet igényes ugyan, de csupán technikák leírását tartalmazza. A kooperatív tanulásszervezésről átfogó, a rendszer egészét bemutató, s a mindennapi gyakorlat számára azonnal használható kézikönyv még nem jelent meg Magyarországon
Johnny Ball - Matekmágusok
Hogyan lehet megmérni a fejed súlyát, anélkül hogy levágnák? Miért nem esik le a Hold a Földre? Mekkorát ütött Newton almája? Utolérhető-e a fény? Izgalmas kalandozásra hívunk, hogy megmutassuk, mi mindenre használták és használják a matematikát az őskortól napjainkig. Ismerd meg a matekmágusok lebilincselő történeteit, akik a számok varázserejével akarták megfejteni a mindenség titkait és megérteni a világot.
John Farndon - Kőzetek és ásványok képes enciklopédiája
A világ legérdekesebb kőzetei és ásványai, meghatározásuk és gyűjtésük - több mint 800 színes fényképpel és illusztrációval. - Könnyen használható képes ásványhatározó érdekes információkkal a kőzetek és ásványok kialakulásáról és ismertetőjegyeikről; több, mint 300 ásványfajta bemutatása - Hasznos ötletek az amatőr geológus számára a mintagyűjtéshez, a kőzetek tisztításához, tárolásához, egyedi és különleges gyűjtemény kialakításához - Egyszerű, otthon is végrehajtható vizsgálatok leírása a minta színének, keménységének, hasadásának, fényének, átlátszóságának és más tulajdonságainak meghatározására - Összefoglaló szaktudományos bevezető a kőzetek és ásványok kialakulásáról - csodálatos tájakat ábrázoló fényképekkel és magyarázó ábrákkal - Fényképpel illusztrált ásványhatározó a minták felismeréséhez és azonosításához - kémiai összetételük és más jellegzetességeik alapján.
Ismeretlen szerző - Vadászati enciklopédia
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Guillermo Martínez - Oxfordi sorozat
Gödel nemteljességi tétele, a nagy Fermat-sejtés megoldása, a logikai sorozatok szabályszerűségei - ilyen és ehhez hasonló kérdések foglalkoztatják az oxfordi matematikusokat, köztük azt az argentin fiatalembert is, aki épp most érkezett oda egyéves ösztöndíjjal. Ám néhány rejtélyes haláleset - egy gyilkosságsorozat? - olyan logikai fejtörő elé állítja az egyik legnagyobb oxfordi matematikust, amelynek megoldásától emberek élete függhet. A "gyilkos" ugyanis mintha intellektuális versenyre hívná ki őt: üzenetei egy logikai sorozat elemeit tartalmazzák, s talán addig fog gyilkolni, amíg a nagy Seldom - aki legnépszerűbb könyvében a sorozatgyilkosságokról is írt - meg nem fejti a logikáját. Egy kör, egy hal, egy háromszög... vajon mi lehet a következő elem? A kötet egyszerre fordulatos krimi és intellektuális kihívás - a regénybeli matematikusokkal és a nyomozóval együtt próbálhatjuk megfejteni a logikai sorozatot... és persze kitalálni, hogy ki lehet a gyilkos.
Ismeretlen szerző - Gyógynövényesek kézikönyve
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Anton Szemjonovics Makarenko - Pedagógiai hősköltemény
"... Az új ember kovácsa nagy művészi alkotás. Ez minden olvasó közvetlen véleménye... hatásában az eredeti és meggyőző élettartalom gazdagsága a közvetlen döntő mozzanat... felépítése olyan eseményekből áll, amelyek nem kapcsolódnak mesévé és mégis szerves egységet alkotnak. A mű minden részletet nagyszabású realizmussal ábrázol, lényegében azért mégis tipikus megtestesítője az >>eszmei<< irodalomnak\" - írja Lukács György Makarenko könyvéről szóló tanulmányában.