Manapság a fényképezés bárki számára elérhető, sok amatőr fotós azonban még nem rendelkezik azokkal a technikai ismeretekkel és azzal a gyakorlati tudással, amely lehetővé tenné számára, hogy az elképzeléseinek megfelelő felvételeket készítsen.
A fotózás kézikönyve összegyűjti a fontos információkat, és így segít
a megfelelő készségek kifejlesztésében. A könyv a fotózás valamennyi lényeges területét érinti, közérthetően magyarázza meg a technikai részleteket, s ezáltal megkönnyíti az olvasók számára a tanultak gyakorlati alkalmazását is. Az alapok elsajátításán túl a kötet segítséget nyújt a továbblépéshez is, bemutatva mindazon lehetőségeket, amelyek a professzionális fotózást jellemzik.
A könyv fontos részét képezi a digitális fotózásról szóló fejezet, amely betekintést enged az otthoni számítógépek elterjedése és fejlődése révén megnyíló új művészeti dimenzióba, és megmutatja, milyen egyszerűen kezelhetők a digitális képalkotó és képszerkesztő eszközök
A fotózás kézikönyve tehát minden érdeklődő számára hasznos olvasmány.
Kapcsolódó könyvek
John Freeman - A fotózás kézikönyve
John Freeman A fotózás kézikönyve című kötete teljes áttekintést nyújt mindazoknak, akik szeretnék elsajátítani a fotózás művészetét. Lépésrol lépésre megismerkedhetünk az alapokkal, a megfelelo fényképezogép kiválasztásától az olyan technikai kérdésekig, mint a rekesz vagy a filmérzékenység. Megtudhatjuk a különbözo felszerelések és tartozékok mellett és ellen szóló érveket, így elkerülhetjük a felesleges költségeket. Az egyes technikákat lélegzetelállító képek szemléltetik, és értheto, zsargonmentes szövegek magyarázzák, így könnyedén alapos jártasságot szerezhetünk a legösszetettebb készségekben is. A kötet a fotózás népszerű tárgyai alapján szervezodik: családi portrék, úti képek, természetfotók és tájképek, csendéletek, akciófotók. Egyedülálló módon átfogó fejezetet szentel az olyan professzionális technikai kérdéseknek is, mint a műtermi világítás eszköztára és a digitális képfeldolgozás. A fotózás kézikönyve több száz szakmai ötlettel szolgál arra nézve, hogyan kerüljük el az esetleges csapdákat, és mit tegyünk az olyan problémás helyzetekben, amikor kevés a fény, vagy kedvezotlen az idojárás. Egy sereg információval szolgál a fotózás minden aspektusáról, és megválaszolja az összes olyan kérdést, ami a lelkes fotósban felmerülhet. A fotózás kézikönyve egyetlen kötetben teljes áttekintést nyújt errol a lenyűgözo témáról. • Könyvünk jól áttekinthetoen vonultatja fel az összes közkedvelt témát, a portréktól a látképekig, az esküvoktol az idojárási viszonyokig. • Naprakész információval szolgál a legmodernebb felszerelésekrol, a legegyszerűbb kompakt fényképezogépektol a legújabb, korszerű digitális fényképezogépekig. • Több mint 800 fotóból álló boséges illusztrációt tartalmaz, melyek mindegyikéhez alapos magyarázat tartozik arról, mit, hogyan, miért és mikor tegyünk a képpel.
Torsten Andreas Hoffmann - Kreatív képkompozíció a fotográfiában
Mit és hogyan érdemes fényképezni?
Mi számít érdekes témának és mi nem? Milyen hatást kelt a kép, és miért? Mitõl lesz a fotó hangulatos? Mi teremt egyensúlyt? Mik azok az ellenpontok? Mi a képi ritmus? Hogy teremtsünk feszültséget? Mi a kulcsa a jó emberábrázolásnak?
Ezekre és számos hasonló kérdésre kapunk választ ebben a könyvben.
Gyakorlatilag minden oldal egy kis tanulmány arról, hogy miért azt, és miért úgy fényképezték, ahogy a képeken látjuk. Száraz magyarázatok helyett a látvány világában tett izgalmas kalandozások részesei lehetünk. A szöveg könnyed, élvezetes, irodalmi stílusú.
Mivel a kötet témája a fotográfiai kompozíció, a technikáról csak érintõlegesen esik szó. A használt objektívek gyújtótávolsága, a felvételi szûrõk és a képek tónusvilágát meghatározó digitális utómunkálatok bemutatása legtöbbször szerepel a leírásokban röviden.
A szerzõ neves német fotóesztéta, számos könyv és újságcikk szerzõje. Most magyar nyelven is kézbe vehetjük legújabb munkáját. Azoknak ajánljuk, akik szeretnének tudatosabban látni, jobban elmélyedni a fotográfia tartalmi és formai világában. Ezzel nemcsak az alkotói munkánk válik élvezetesebbé, de képeink is sokkal hatásosabbak lesznek.
Dékán István
Peter K. Burian - Robert Caputo - Tippek és trükkök
E hiányt pótló, könnyen érthető és gyakorlati kézikönyvből nem csupán fotózás technikai alapjait ismerhetjük meg, hanem elleshetjük a National Geographic fotósainak trükkjeit is. A könyv részletes ismertetőt ad a fényképezőgép működéséről, az objektívekről, a fénymérésről, a különféle filmtípusokról és formátumokról, a kompozíció, a világítás és a szűrők hatásairól és sok egyéb eszközről és eljárásról, amelyekkel technikailag tökéletes fotókat készíthetünk. A fotózás kreativitásának is komoly szerep jut. Saját gondolataink, érzéseink kifejezését a könyv világhírű NG fotósok módszerének stílusának bemutatásával segíti.
Richard Olsenius - National Geographic Fotóiskola - Fekete-fehérben
A könyv a National Geographic nagy sikerű Fotóiskola-sorozatának ötödik kötete. Ebben a rendkívül olvasmányos és tartalmas könyvecskében Richard Olsenius, a magazin neves fotósa, a fekete-fehér fényképezés mai gyakorlatának kérdéseit veszi sorra, különös tekintettel a rohamtempóban fejlődő digitális fényképezésre, amely ebben a klasszikus műfajban is mind több hívet hódít magának. Olsenius nemcsak hasznos tanácsokkal szolgál, de irányt is mutat mindazoknak, akik a fekete-fehér fotográfia kivételes erejét, szépségét a legújabb fotótechnikai eredményekkel, számítógépes képszerkesztő módszerekkel szeretnék ötvözni.
Michael Freeman - Fotósszemmel
Egy fénykép sikerének kulcsa a kompozíció. A fotográfus tudásának legfontosabb elemei közé tartozik az a készség, hogy a valóság egy szeletében észrevegye a fotótémát, majd a rendelkezésre álló képelemeket hatásos, magával ragadó kompozícióba rendezze. A digitális fényképezés megjelenése új, izgalmas megvilágításba helyezte a kompozíció témakörét - egyrészt mivel a digitális fényképezőgép közvetlen visszajelzése lehetővé teszi a kép azonnali értékelését és korrekcióját, másrészt pedig azért, mert a képszerkesztő programok az exponálást követően is módot adnak a kép megváltoztatására és a kívánt részletek hangsúlyossá tételére. Így született meg a digitális fotózás korábbiaktól eltérő stílusa. A könyv segítséget nyújt azoknak a képességeknek a kifejlesztésében, amelyek a fotó témájának kiválasztásához és a hatásos digitális fényképek készítéséhez elengedhetetlenek. A szerző nemcsak a kompozíció hagyományos megközelítéseit ismerteti, de kitér arra a digitális technikával megjelent új szemléletmódra is, amelynek tudatában a fotós exponáláskor már figyelembe veszi a digitális képszerkesztés, átalakítás, montázskészítés lehetőségeit - azokat az új eszközöket, amelyek elősegíthetik, hogy akár a keresőablakban látottaktól lényegesen különböző kép születhessen. -A könyv a képkompozíció kérdéseit a digitális technika lehetőségeinek figyelembevételével mutatja be. -Kitér a hagyományos módon, keresőablak segítségével készült kompozíciókra, és a képkészítés új módszereire is, amelyeket a digitális képszerkesztés tett lehetővé. -Megmutatja, hogy miként hozzuk ki a témából a lehető legtöbbet a helyzet és a helyszín elemzése segítségével. -Valós fotográfiai megbízások alapján készült közérthető példákat ismertet, és sematikus ábrákkal magyarázza el, hogyan és miért működnek a képek.
Hans-Michael Koetzle - Fotóikonok: Képek és történetük 1.
A Fotóikonok két kötete csaknem 170 év anyagából 20, illetve 19 képet mutat be, kronológikus sorrendben. Általában kulcsfontosságú képekről van szó a médium történetéből, amelyek technika, esztétika, társadalmi szokások vonatkozásában előrelendítették a fotográfiát. Hagyomány az ilyen ikonokatönmagukban szemlélni, külön-külön. Egészen biztosan John Szarkowski Looking at Photographs című klasszikus könyve a legismertebb. Az ő asszociatív művéből kiindulva kötetünkben minden képet beható tartalmi elemzés kíséretében mutatunk be. A befogadás történetén túlmenően utánajárunk, mikor és milyen módon vált a szóban forgó kép azzá, ami: az emberi lét központi kategóriáinak megjelenítője.
Mary Warner Marien - A fotográfia nagykönyve
A FOTOGRÁFIA NAGYKÖNYVE az eddigi legteljesebb összefoglalás a kezdetektől napjainkig, szerzője fotótörténeti kánont alkotott. Közel 600 kép ismerteti meg az olvasót a fotózás történetével a művészet és technika, a szociográfia és divat, a háború és természetfotózás szemszögéből. Az olyan világfordító történelmi eseményekhez kapcsolódó fotók, mint Lincoln elnökké választása vagy MacArthur tábornok és Hirohitó császár első találkozása, meglepő részletekkel gazdagítják eddigi ismereteinket. Közelképet kaphatunk azokról az emblematikus fotósokról is, például Mathew Bradyről, Alexander Gardnerről, Edward Steichenről vagy Gertrude Käsebierről, akik egyéni szemléletükkel, technikai újításaikkal váltak e végtelen történet szereplőivé. E mozaik számtalan kockája a fotográfia teljes történetévé áll össze, melyet a kultúra lencséjén át szemlélhetünk.
Hans-Michael Koetzle - Fotóikonok 2.
Nem kétséges, a technikai képek korában élünk. Filmekből, a televízióból, videokamerák felvételeiről, a digitális médiából képek ostromolják a figyelmünket. Megkísérelnek bennünket elcsábítani, manipulálni, erotizálni. Közben természetesen informálnak is. Valóságos képáradat tör ránk, ami veszélyesen hangzik, de lényegében mindenekelőtt egy fenomenológiai problémára figyelmeztet: mit kezdünk ezzel a rengeteg képpel? Milyen alapon választunk? Egyáltalán mit veszünk még tudomásul? Másfelől, minek van rá esélye, hogy bekerüljön a kollektív képi emlékezetbe? Voltaképpen most éppen paradox helyzetben vagyunk. Míg a hagyományos analóg fotográfia eredeti területén, a hírlapi fényképészet, az amatőr fotográfia világában veszített jelentőségéből, a nyilvánosság egyre többet foglalkozik a hagyományos fényképekkel. A fotók természetszerűen megjelennek művészeti galériákban, vásárokon, aukciókon. Ezzel magától megoldódott a fotográfia művészeti helyzetéről folyó vita. A fotótörténet kulcsfontosságú képeiért hatjegyű dollárösszegeket kínálnak, de már jó ideje ugyanez a helyzet kortárs fotóművészek munkái esetében is. Egy fiatal, gyakran az új médiában tevékenykedő nemzedék felfedezte a fotográfiában azt, amit a korábbi befektetők számára a régiségek jelentettek. A fotográfia befutott, és divatosabb, mint valaha. Mint az inkább szemlélődő művészet közvetítője, új, jövőbe mutató szerepre talált...
Ismeretlen szerző - A 20. század fotóművészete
Ez a kiadvány kitűnő, tömör szócikkeivel a modern fotóművészet jól forgatható kislexikona, a kölni Ludwig Múzeum Fotógyűjteményének legfőbb kincseit tartalmazza. Lapjain 1900-tól napjainkig követhetjük nyomon az európai (ide értve az orosz, illetve szovjet) és az amerikai fotóművészet nagyjainak alkotásait. Bemutatja a festészet és a fotóművészet állandóan változó, versengő viszonyát, megismertet a különböző új irányzatokkal és kísérletekkel, így például a szocio-dokumentarista fényképezéssel, a "tiszta fényképezéssel" és a "szerzői fotográfiával".
Enczi Zoltán - Richard Keating - Fotózásról utazóknak, nyaralóknak
Könyvünk az utazás közben leggyakrabban előforduló fotós helyzetekkel kapcsolatban ad jó néhány elvi és gyakorlati tanácsot. Szó lesz a fényképezőgépek alapvető típusairól, jellegzetességeiről, megemlítjük a legfontosabb technikai trükköket, és külön fejezetben foglalkozunk az amatőrök körében is egyre népszerűbb digitális fényképezéssel, az utazással kapcsolatos információk pedig még a rutinos utazóknak is jól jöhetnek. Az olvasók a fényképezés technikai oldala mellett a témaválasztással és a kompozícióval kapcsolatos kérdésekre is választ kaphatnak.
Rob Sheppard - National Geographic fotóiskola - Digitális képek
A National Geographic Fotóiskola-sorozatának legfrissebb kötetében Rob Sheppard, a hírneves szakíró vezet el bennünket a digitális fotográfia végtelenül izgalmas, jószerével vadonatúj világába. A célnak megfelelő fényképezőgép kiválasztásától a különféle állományformátumokig, a képmódosítás elméletétől a digitális utómunka gyakorlatáig, a nyomtatás műhelytitkaitól a digitális fényképezés etikai hátteréig sok hasznos ismerettel szolgál a műkedvelő és a hivatalos fotós számára.
Dékán István - Digitális fényképezés az alapoktól a szakmai ismeretekig
A könyv tartalma viszonylag széles spektrumú. A legnagyobb részt kitevő törzsanyagot elsősorban a nem egészen kezdő, illetve gyakorlottabb fényképezők hasznosíthatják. Didaktikus felépítésénél fogva oktatási segédkönyvként is felhasználható.
A kötet első fejezete a digitális kép természetrajzával foglalkozik. A második rész a szkennelés gyakorlati kérdéseit mutatja be. A következő fejezet a digitális fényképezőgépek működését és használatát ismerteti. Külön részben foglalkozunk a tükörreflexes fényképezőgépekkel. Ez után a képek számítógépes korrigálása, a digitális "labormunka" kerül sorra egy terjedelmes fejezetben. Végigvesszük azokat az ismereteket, amik a képek korrigálásához leginkább szükségesek. Végül a nyomtatásról és nyomtatókról lehet olvasni. Mindezt egy digitális kislexikon egészíti ki. A kötet szerzője szakújságíró.
Scott Kelby - Professzionális portréretus
Ebben a könyvben lépésről lépésre minden benne van, ami az arcképek hibáinak professzionális helyrehozásához, illetve a portrék feljavításához és kiigazításához szükséges. Itt a lehetőség megtanulni azokat a szakmai fogásokat, melyekkel Scott 5, 15, 30 perc alatt valósít meg egy teljes retusálási munkafolyamatot.
A kiadványban mindent megtalálsz, lépésről lépésre bemutatva, ami az arcképek hibáinak helyrehozásához, illetve a portrék feljavításához és kiigazításához szükséges. A kötetben bemutatott Photoshop-eljárások alkalmazásával olyan képeket állíthatsz elő, amelyek ámulatba ejtik majd a megbízóidat. A következőket fogod megtanulni:
Hogyan teheted lágyabbá és egyenletesebbé a bőrt úgy, hogy megmaradjon annak részletgazdagsága és textúrája?
Mik a legjobb fogások a szemek, a szemöldök és a szempillák kiemelésére?
Hogyan élesíthetsz a kép bizonyos területein bonyolult kitakarás (maszkolás) nélkül?
Hogyan állíthatsz elő vonzó ajkakat?
Hogyan távolíthatod el a bőrhibákat és a pattanásokat gyorsan, de a részletek megtartásával?
Milyen trükköket alkalmaznak a profik az alakformálásra?
Hogyan teheted gyönyörűvé a hajat?
Hogyan érheted el, hogy a képeid retusálás után is természetes hatásúak maradjanak?
Hogyan dolgozik Scott? 5, 15 és 30 perces teljes munkafolyamatok, az elsőtől az utolsó lépésig
Ha meg szeretnéd tanulni azokat a szakmai fogásokat, amelyeket a legnevesebb profi fotósok is alkalmaznak a képek retusálásához, kiigazításához, feszesebbé és árnyaltabbá tételéhez, pontosan erre a könyvre van szükséged. Ez a kötet radikálisan meg fogja változtatni azt, ahogyan arcképeket retusálsz, és megmutatja, hogyan állíthatsz elő minden korábbinál szebb és természetesebb hatású portréfotókat.
A szerzőről: Sott Kelby, aki a Photoshop User magazin szerkesztője, kiadója és társalapítója, a népszerű heti internetes videoműsor, a Photoshop User TV házigazdája, valamint a D-Town TV (a digitális tükörreflexes gépet használó fotósok heti videoműsora) társházigazdája. Scott mindemellett az NAPP (National Association of Photoshop Professionals, a hivatásos Adobe® Photoshop®-felhasználók országos szakmai szövetsége), valamint a Kelby Media Group, Inc. nevű oktatási, képzési és kiadóvállalat elnöke.
Scott az Adobe Photoshop Seminar Tour oktatási igazgatója, a Photoshop World Conference & Expo szakmai védnöke, valamint a KelbyTraining.com internetes Adobe Photoshop-tanfolyamainak és oktató DVD-inek előadója, aki 1993 óta oktatja az Adobe Photoshop használatát.
Jalsovszky Katalin - Stemlerné Balog Ilona - Fénnyel írott történelem
Minden fotográfia - fénnyel írott kép - a múlt egy-egy tovatűnt pillanatát őrzi; az egymás mellé rendezett fényképek sokasága, a pillanatok lenyomatából összeállított időfolyam, maga a „fénnyel írott történelem". A Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának milliós nagyságrendű, gazdag gyűjteményéből válogatott 388 fényképet tartalmazó album a magyar történelem utolsó másfél évszázadának s egyben a magyar fotográfia fejlődésének „fénnyel írott" könyve. Találkozunk benne történelmünk nagyszerű, felemelő vagy drámai és tragikus eseményeivel, derűs, olykor groteszk mozzanataival. A kötet bemutatja a napjainkra már eltűnt, megváltozott városképeket:a pesti Duna-part egykori Klasszicista házsorát, a lebontott Tabán apró házait, Kolozsvár, Temesvár, Kassa, Besztercebánya azóta átalakult utcáit, tereit. Bepillantást nyerünk az egymást követő korok társadalmi életébe, szinte résztvevői vagyunk a főúri vadászatoknak, lóversenyeknek, báloknak csakúgy, mint a polgári világ hétköznapjainak. A kötet lapjain szerepelnek államférfiak, politikusok, tudósok, művészek, sportolók és más hírességek, elegáns urak és szépasszonyok, de egyszerű emberek is: parasztok, bányászok, kohászok, kéményseprők, verklisek, telefonos kisasszonyok és bártáncosnők, kereskedők és piaci kofák. A képeket kísérő szöveg, hol csupán néhány adat vagy magyarázó mondat, hol színes „egyperces" kis esszé - a mélyebb megértést és tájékozódást segíti: feltárja, kibontja a fényképek többrétegű jelentését. Így kép és szöveg együtt ad teljes, egyszerre gondolati és vizuális élményt.
Scott Kelby - A digitális fotós könyv 3.
Ez a könyv egy zseniális alapelvre épül. A szerző így írja le: Ha együtt fotóznánk valahol, és azt kérdeznéd tőlem: Hé Scott, ha nagyon lágy és előnyös fényt szeretnék a modellen milyen távol helyezzem tőle ezt a softboxot?, akkor nem kezdenék bele egy kiselőadásba a vakuarányokról és a fényveszteségről. Egyszerűen csak azt mondanám: Vidd olyan közel a modellhez, amennyire csak tudod, anélkül hogy belógna a képbe. Ugyanazokat a tippeket, tanácsokat és technikákat adom át, amelyeket én tanultam az évek során a legjobb profi fotósoktól, mintha egy barátommal fotóznánk részletes technikai magyarázatok és szakzsargon nélkül."
Minden egyes oldal egyetlen, a fotóidat jobbá tevő témát jár körül. Minden lapozás után egy-egy újabb profi beállítással, eszközzel vagy trükkel ismerkedsz meg, amelyek segítenek a képeidet kiállítható minőségűvé tenni. Ha már eleged van abból, hogy a képeid az "elmegy" kategóriába tartoznak, ha meguntad azt, hogy akárhányszor belenézel egy fotósmagazinba, azt gondolod: "Az én képeim miért nem így néznek ki?", akkor ez a könyv neked való.
Ez nem egy elméleti könyv, nincs tele zavarba ejtő szakkifejezésekkel és részletes leírásokkal. Ez a könyv arról szól, hogy mikor és melyik gombot kell megnyomni, melyik beállítást kell használni. A könyv közel 200 féltve őrzött fotóstrükkel segít lényegesen jobb, élesebb, színesebb és profibb képeket készíteni.
Robert Caputo - Portré és riport
A National Geographic Fotóiskola-sorozatának második kötetében Robert Caputo fotográfus és szakíró a portréfotózás alapelveit és mesterfogásait taglalja. Elméleti útmutatással és számos hasznos tanáccsal segíti mindazokat, akik kedvüket lelik embertársaik fotózásában, ráadásul megismertet a National Geographic magazin hírneves munkatársainak idevágó tippjeivel és trükkjeivel. Kézikönyvét nemcsak a kezdő fotóamatőr, de a képzett hobbifotós, sőt a hivatásos fotóriporter is haszonnal forgathatja.
George R. R. Martin - Trónok harca
A Trónok harca lebilincselő fantasy, amely klasszikus lovagkirályságot tár az olvasó elé: Westeros fölött valaha a sárkánykirályok uralkodtak, ám a Targaryen-dinasztiát 15 évvel ezelőtt elűzték, és most Robert Baratheon uralkodik hű barátai, Jon Arryn, majd Eddard Stark segítségével. A konfliktus középpontjában Deres urai, a Starkok állnak. Olyanok, mint a föld, ahol születtek: makacs, kemény jellemű család. Szemünk előtt hősök, gazemberek és egy gonosz hatalom története elevenedik meg.
Ám hamar rá kell ébrednünk, hogy ebben a világban mégsem egyszerűen jók és gonoszok kerülnek szembe egymással, hanem mesterien ábrázolt jellemek bontakoznak ki előttünk különböző vágyakkal, célokkal, félelmekkel és sebekkel.
Martin legnagyobb erőssége hogy meg tudja újítani, élettel tölti fel azt a műfajt, amit a sok populáris Tolkien-imitáció évtizedeken át klisék sorozatába fojtva ismételgetett. A jég és tűz dalának első kötete egy világteremtő fantasy eposz nagyszabású felütése.
Scott Kelby - A digitális fotós könyv 4.
Scott Kelby, a nagysikerű A Digitális Fotós könyv első három kötetének (mely a világ legnagyobb példányszámban eladott digitális fotózásról szóló könyve lett) szerzője visszatért egy olyan új könyvvel, amely pont ott folytatja, ahol a harmadik kötetet abbahagyta. Ugyanabban a lényegre törő, szakzsargont mellőző stílusban ad azonnal alkalmazható tippeket, ami miatt az olvasónak "Aha, szóval így csinálják!" érzése támad. Ez nem egy elméleti könyv, nincs tele zavarba ejtő szakkifejezésekkel és részletes leírásokkal. Ez a könyv arról szól, hogy mikor és melyik gombot kell megnyomni, melyik beállítást kell használni. A könyv közel 200 féltve őrzött fotós-trükkel segít lényegesen jobb, élesebb, színesebb és profibb képeket készíteni.
Dulovits Jenő - Így fényképezek
Dulovits Jenő (Budapest, 1903 - Budapest, 1972): filmoperatőr, fotóművész, feltaláló. A budapesti tudományegyetemen tanári diplomát szerzett (1927). Középiskolában matematikát tanított. Kimagasló szerepe volt a harmincas évek elején az ellenfényes fényképezés, az ún. magyar stílus kialakításában, amellyel az amatőrök között iskolát teremtett. Képei rendszeresen jelentek meg az Új Idők és más korabeli folyóiratok, képes újságok hasábjain. Tóth Imre mérnökkel közösen kidolgozta a felvétel lágyítására szolgáló ún. Duto előtétlencsét, amely az egész világon elterjedt. Szőts István filmjeinek operatőre volt (Kádár Kata, 1944.) Mint operatőr is felhasználta az ellenfényes fényképezés technikáját. Feltalálta a Duflex kisfilmes fényképezőgépet (1948), amely a legelső tükörreflexes, kisfilmes és vízszintes betekintésű, beugrórekeszes objektívvel működő fényképezőgép. Az első mintapéldányok elkészítésében ő maga is részt vett a Gamma Műveknél.
Szőnyi Béla - Foto-barkácskönyv
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.