Maurice Choury újabb könyvében a realista festőművészet egyik kimagasló alakjával, Gustave Courbet-val foglalkozik. Regényes életrajza, melyet korabeli dokumentumok, kiadatlan kéziratok alapján írt meg, a festőművész alkotói és politikai pályáját rajzolja meg. Choury pontosan nyomon követi a művész életútját, alkotói fejlődését, de dokumentumregényének középpontjába a párizsi kommün éveit, a politikus művész magatartását helyezi. Courbet-nak a realizmus elfogadtatásáért vívott harca szorosan egybefonódik a mindennapok valóságához kötődő politikus ember humánus gondolkodásával, a művészi és a társadalmi valóság igazságát kereső tevékenységével.
Kapcsolódó könyvek
Francesca Marini - Caravaggio
Caravaggio, part of the Skira Mini Art Books pocket-sized series with lots of images.
Published on the occasion of the 400th anniversary of Caravaggio's death, the turbulent life and revolutionary masterpieces of a genius: Michelangelo Merisi called Caravaggio. A new and stimulating opportunity to penetrate the very essence of the terribly natural painter, his revolutionary and astonishing naturalistic criterion.
Ismeretlen szerző - Híres festők 117. - Egon Schiele
Egon Schiele rövid életét két jelképes dátum fogja közre: 1890 - van Gogh halálának éve, valamint 1918 - Gustav Klimt, a bécsi iskola nagy művészének halála. Schiele, az utolérhetetlen rajzművész és kolorista, akit megihletett a teljes alkotói szabadságba vetett rendíthetetlen hit, csillogva tűnt fel az expresszionista festészet égboltján, és időnek előtte tűnt le. A festő teljes kreativitását az emberi test alapos tanulmányozásának szentelte, és ezen az úton haladt az ember belső világának felfedezése felé, egészen a lélek titkainak a "felszínre hozataláig". A szexualitás és a halál kérdéseit boncolgatva vetett papírra, vagy festette vászonra - főként aktjaiban - az emberi lény legrejtettebb ösztöneit. Művei között számos nagyszerű portré található, valamint falusi és városi tájképek. Életműve kétségkívül a XX. századé, ugyanakkor azonban univerzális. Hiszen ő mondta: "Nincs modern művészet, csak művészet, az pedig örök".
Ismeretlen szerző - Híres festők 61. - Vermeer
Művészetének kevés példáját ismerjük, a többség menthetetlenül elveszett - de a kevés fennmaradt alkotás így is elegendő, hogy értékeljük vívmányinak erejét.
A XIV. és XV. századi rusz ikon történetében Rubljov művészete világos, vidám fényt áraszt. Nagysága a misztikus és reális elemek harmonikus összekapcsolásában rejlik. Rubljov le tudta győzni a bizánci minták hivatalos merevségét, az antik hagyományból és a világ megfigyeléséből merített. Felszabadította művészetét a szigor félelme alól, átitatta reménnyel és az egyensúly érzetével. Ez korának festészete: közel áll a természethez, az emberhez és a mennyekhez is. A szentségnek itt meleg, emberi arca van. Rubljov fordulópontot jelentő művészete nem forradalmi, nem bontja meg a kialakult rendet, csak megváltoztatja azt. A művész-szerzetes a parázsló hitet a világ helyeslésével, a szerzetesi alázatot az isteni gondviselésbe vetett hittel, és az alkotói újítással kapcsolta össze.
Példája bizonyítja, hogy az igazi tehetség és a szellemi mélység még a merev szabályok keretein belül is szabad útra lelnek.
Székely András - Kandinszkij
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Csorba Géza - Modigliani
Modigliani művészete - mint a század elején annyi más híres festőé - Párizsból, pontosabban a "Párizsi iskolá"-ból nőtt ki. Párizsban bontakozott ki, majd ért véget tragikus sorsa, és ott született meg melankolikus hangulatú, de harmóniát és állandóságot sugalló festészete. A "Párizsi iskola" főbb stílusáramlatai őt is megérintették; festményeinek intenzív, tiszta színei a fauve-ok színvilágát idézik, szobrainak leegyszerűsített mértani formái pedig a kubizmus hatására utalnak. Csorba Géza tanulmánya színesen és sokoldalúan mutatja be a halála óta világhírnévre emelkedett Modigliani életét és művészetét. A szöveges 58 képtábla, köztük 7 színes reprodukció illusztrálja.
Passuth Krisztina - Le Corbusier, Maillol, Braque
A Képzőművészeti Kiadó ismeretterjesztő sorozata, amelynek segítségével a művészattörténet megismerése élményközpontú, szemléletes és interaktív – a maga korlátozott lehetőségeivel, persze. Minden füzet három művész munkásságát öleli fel, mindegyik művész hat-hat művének reprodukcióját is mellékelve. A mellékelt reprodukciók a füzet végében találhatók, hogy az olvasó maga is részt vehessen a füzet végleges kialakításában: alapos olvasás szükséges a megfelelő hely megtalálásához, ahová a reprodukció beragasztható. Az itt kapható füzetekhez a mellékletek érintetlenek.
Ismeretlen szerző - Leonardo
Ki volt valójában Leonardo da Vinci? Milyen képzésben részesült, milyen ízlés és gondolatok irányították? Hogyan élt a minden idők legnagyobb géniuszának tartott ember? A kíváncsiság egész életét jellemezte; éveken keresztül gyötrő lázként hajtva minden vele kapcsolatba kerülő dolog megismerése, megértése felé, ösztökélve a szüntelen kutatás, tanulmányozás, kísérletezés munkájában. Csillagászat és építészet, anatómia és hidraulika, madarak repülése és harci szerkezetek, valamint - természetesen - a Leonardo számára nem csupán számos mestermű megalkotását jelentő festészet. Az ifjúkori _Angyali üdvözlettől_ a _Hermelines nőig_, az _Utolsó vacsorától Mona Lisáig_ Leonardo számára a képírás egyben a régi és új technikák megalkuvás nélküli tanulmányozását, valamint az éles megfigyelés és rajzolás lankadatlan gyakorlatát jelentette. Kötetünk választott témája a reneszánsz szimbolikus alakjának ez a különleges, egyedi szintézise a művészet, a tudomány és a technika terén. Egy gyönyörű album a titokzatos zseniről.
James Lord - Egy Giacometti portré
"Miután a tárgy létrejött, olyan dolgokat vélek felfedezni benne átalakultan és új környezetben, amelyek mélyen megindítottak, gyakran anélkül, hogy tudatában lettem volna; olyan formákat, melyeket magaménak érzek, de gyakran anélkül, hogy azonosítani tudnám őket, s ez még inkább felkavar."
A fenti szavakat Alberto Giacometti (1901-1966) vetette papírra, az a különös személyiségű szobrász és festőművész, aki az alkotás lázában - sokszor hevenyészve, hangosan gondolkodva, sokszor tökéletes letisztultsággal - fogalmazta meg töprengéseit arról, hogyan formálódik a keze nyomán a mű, keservesen, izzadtságosan, számtalan kudarc és újrakezdés után. Barátja és életrajzírója, James Lord, e könyv szerzője, tizennyolc napon át ült modellt neki, és portréja készítése közben feljegyezte, ahogyan az idős mester morfondírozott magában, dühöngött a világra és önmagára, örült és kétségbeesett néhány perc leforgása alatt, hogy aztán egyszerre két portré is megszülessen: egy Giacometti-festmény a szerzőről s egy sajátos lélek- és személyiségrajz a művészről, akiről kevesen tudták, hogy a szürke öregember képében a XX. század egyik legjelentősebb alkotója szokott üldögélni minden áldott nap a párizsi Montparnasse egyik kávéházában.
Doris Krystof - Modigliani
Egy-egy festő képeit tartalmazzák a kötetek, melyekben olvashatunk a művész életéről, pályájáról, munkáiról, családjáról, magánéletéről és még sok egyébről.
Végvári Lajos - Szinyei Merse Pál
Szinyei Merse Pál munkássága a magyar művészettörténet egyik legnagyobb csodája, egyszersmind azonban fájdalmas és titokteli rejtély, amelynek feltárása mind a mai napig egyetlen művészettörténészének sem sikerült megnyugtatóan. Szinyei Merse fő műve a Majális, bár sohasem érte el a megérdemelt nemzetközi elismerést, kétségtelenül a 19. századi festészet főművei közé tartozik, emiatt alkotója a legnagyobb figyelemre tarthat jogot." - Írja Végvári Lajos, akinek személyében a korszak kiváló ismerője vállalkozott arra, hogy e művével is segítse Szinyeit a neki járó elismeréshez juttatni. Műve érzékeny és értő összefoglalása annak, ami a mai közönséget e festővel kapcsolatban érdekelheti. Néhány elmélyült, szép képelemzése kiválóan gazdagítja művészettörténet-írásunkat.
Ismeretlen szerző - Gyulai Líviusz
"A könyv maga műtárgy legyen, mint egész, öröm legyen, ha szemünket rajta legeltetjük, lapozgatjuk, már a tartalmától függetlenül is gyönyörűséget okozzon." Ferenczy Béni
Urbach Zsuzsa - Tiziano, Tintoretto, Veronese
A Képzőművészeti Kiadó ismeretterjesztő sorozata, amelynek segítségével a művészattörténet megismerése élményközpontú, szemléletes és interaktív - a maga korlátozott lehetőségeivel, persze. Minden füzet három művész munkásságát öleli fel, mindegyik művész hat-hat művének reprodukcióját is mellékelve. A mellékelt reprodukciók a füzet végében találhatók, hogy az olvasó maga is részt vehessen a füzet végleges kialakításában: alapos olvasás szükséges a megfelelő hely megtalálásához, ahová a reprodukció beragasztható. Az itt kapható füzetekhez a mellékletek érintetlenek
Simon Houpt - Eltűnt műkincsek múzeuma
Az elmúlt évek nem voltak szerencsések Edvard Munch művei szempontjából. A norvég expresszionista művész Sikoly című képét lopták el elsőként, 1994-ben. Noha a kép hamarosan megkerült, 2004-ben egy másik változatát rabolták el. Úgy tűnik, Munch a kívánatosnál jóval nagyobb figyelmet érdemelt ki a tolvajok részéről: ezzel azonban nincs egyedül. Manapság egyetlen műkincs sincs biztonságban. A nemzetközi rendőri szervezet, az Interpol ma több mint 25 000 lopott műtárgyat tart nyilván: ezek között vannak szobrok, bútorok, órák és régiségek csakúgy, mint festmények. Az eltűnt kincsek száma megdöbbentő. Rembrandt, Renoir, van Gogh, Picasso és mások remekművei kerültek idegen kezekbe. Egy egész múzeumot meg lehetne tölteni az eltűnt műkincsekkel. Az Eltűnt műkincsek múzeumában Simon Houpt újságíró a modern műkincstolvajlás izgalmas témakörét járja körbe. Ami kezdetben még csak a megszálló hadseregek által véghezvitt fosztogatás volt (gondoljunk csak a nácik ilyen jellegű tevékenységére a II. világháború folyamán), mára "kifinomult" nemzetközi műveletek sorozatává vált. A nagy műkincslopások azonban e lenyűgöző könyvnek csupán egy részét alkotják. Az olvasó ugyanis Houpt segítségével bepillantást nyerhet a Scotland Yard, az FBI és az Interpol munkájába is. Megfigyelheti, hogy e szervezetek műkincsekre szakosodott egységei milyen lépéseket tesznek a kincsek biztonságáért, illetve hogyan dolgozzák ki akcióikat. Az író azonban megismertet minket az érem másik oldalával is: a homályos pénzmosási ügyletekkel, az illegális drog- és fegyverkereskedelemmel és a terrorizmussal, ahol nem babra megy a játék. A műkincsek eltűnésének lehetősége a művészet szerelmesei számára különösen riasztóan hat. Nem valószínű ugyanis, hogy az ellopott műkincseket egyhamar sikerülne kézre keríteni, sőt néhányukat talán sosem látjuk viszont. Az Eltűnt műkincsek múzeuma egyedülálló módon mutatja be ezeket az elveszett kincseket. Simon Houpt New Yorkban élő újságíró: Kanada nemzeti újságja, a The Globe and Mail közli kultúráról és művészetről szóló cikkeit. Kutatásokat végzett a művészet és az árverések világában, valamint nyomon követte a műkincs-kereskedelemben áramló pénz útját. Munkásságával a New York Times, a GQ magazin és sok más nemzetközi lap is foglalkozott.
Annemarie Vels Heijn - Rembrandt
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - Kmetty
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Eugéne Delacroix - Delacroix naplója
Ifjúkorom drága barátai, két nagy magyar festő - Rippl-Rónai József és Kernstok Károly - műtermében találkoztam először Delacroix naplójával. Festők, akik általában nem sokat tartanak a festészettel foglalkozó irodalomról (mintahogy e naplóbeli vallomása szerint maga Delacroix sem tartott róla sokat) már megjelenése óta a festészet valóságos bibliájaként forgatják ezt a naplót. E tény igen magas értékelését jelenti Delacroix följegyzéseinek. Azt jelenti, hogy itt nemcsak egy nagy művész és jelentékeny ember már önmagában véve is érdekes vallomásairól van szó, nemcsak azt, hogy egy vérbeli festő mondja el bennünk kétségtelenül mértékadó és tökéletesen szakszerű véleményét a festészetről, a maga legsajátabb matérájáról és mesterségéről, hanem azt is, hogy ez a festő el is tudta mondani azt, amit akart, másszóval: hogy ez a festő kitűnő író is volt egyszersmind.
Antony Mason - Picasso kora - A modern képzőművészet
A nagyvilág képzőművészete-sorozat: Michelangelo kora , a reneszánsz -. Vadonatúj művészeti sorozatunk megismerteti a fiatal olvasót a fontosabb művészettörténeti korszakokkal és azok meghatározó művészeivel. E korszakokban a világ más tájain egyéb stílusok is születtek, s a könyv ezek közül is sokat bemutat.
Giorgio Vasari - A renaissance nagy művészei
A gondolat, hogy meg kell írni a legkiválóbb festők, szobrászok és építészek életrajzait, 1546-ban Rómában született meg. Az említett időpontban Vasari már befutott festő, aki fél Itláliát bejárta, számos templomot és palotát díszített képeivel és freskóival; Michelangelo volt a mestere. A terjedelmes munka gyorsan elkészült, 1550-ben megjelent nyomtatásban és tizennyolc évvel később javított és bővített kiadásban ismét napvilágot látott. Vasari elsősorban festőnek és építésznek tartotta magát, a halhatatlanságot azonban irodalmi műve, az Életrajzok biztosította neki. Mindaddig senkinek sem jutott eszébe összegyűjteni a művészet nagyjaira vonatkozó adatokat, sem elrendezni őket. Vasari megmutattta a dicső elődök nagyságát és rajtuk keresztül a jelen páratlan tökéletességét. Műve őrzi eleven és művészi leírásokban azokat a műalkotásokat is, amelyeket az idő vagy a sors kegyetlenségéből ma már nem láthatunk, vagy amelyeknek még emlékéről sem tudnánk. Ezek az Életrajzok a történelem ama korának hiteles atmoszféráját árasztják, amelyben az Ember magára talált és minden aktusában ünnepelte önmagát, a világot, amelybe beleszületett és a Teremtőt, aki létrehozta. Az Életrajzoknak köszönheti valóban sok művész, hogy elevenen és emberi közelségben jutott el az utókorhoz.
Darida Veronika - A fenséges és a rejtőzködő jelenlét
A könyv láthatatlan középpontjában Louis Marin két posztumusz műve áll: a Fenséges Poussin és a Philippe de Champaigne, avagy a rejtőzködő jelenlét.
Louis Marin (1931-1992) művészettörténész, szemiológus, esztéta, a párizsi EHESS oktatója volt. Főbb kutatási területei: a reprezentáció kérdésköre, kép és írás egymásra vonatkozása, a klasszikus festészet elmélete. Általunk elemzett két művében a szerző Poussin és Champaigne képeit együtt „olvassa” Montaigne és Pascal, Corneille és Racine szövegeivel. A XVII. század a modern francia esztétika „forrásvidéke”: a művészetkritika, a festményekről való beszéd kezdete. A reprezentáció klasszikus elméletének kidolgozását végigkíséri a reprezentáció kritikája. Az ábrázolás kérdései a megjelenő rejtélyéhez vezetnek.
Marin képelemzéseit nyomon követve azt reméljük, hogy mind a XVII. mind a XX. század esztétikája iránt érdeklődők számára érdekes és fontos lehet ezeknek a töredékességükben is teljesnek tekinthető (Marin törekvéseit összegző) szövegeknek az ismerete.
Giorgio Vasari - A renaissance mesterei
"Giorgio Vasari (1511-1574) mikor több mint kétszáz olasz mester életrajzában megörökítette az új világ kultúrájának legragyogóbb évtizedeit, ezzel az arányaiban is nagystílű írói teljesítménnyel sem érezte írói hivatottságát. Mindig művésznek vallotta magát - szíve szerint elsősorban festőnek - és minden idegszálával művész is volt: erről beszél nem freskóinak akadémikus pátosza, hanem építményeinek nyugodt harmóniája; az egyik legszebb olasz épület, az Uffizi-palota oszlopcsarnoka, Vasarit kora legnagyobb építészének hirdeti. Mikor közrebocsátotta élete nagy munkáját: Vite de' poiu eccelenti pittori, scultori ed architettori (A legjelesebb festők, szobrászok és építészek életrajza), melyhez bevezetésül egy kimerítő értekezés tartozik az összes képzőművészetek elméletéről és technikájáról, a renaissance legnagyobb nagyjai közül többen még éltek, még többen a fiatal Vasari kortársai voltak és aki ennek a korszaknak megteremtéséhez az első erőforrás volt, Cimabue, az ősök őse is még olyan közel esik Vasari krónikájának idejéhez, hogy még nem fakultak el egészen a szájhagyomány színei, amelyek az alakját és életét az emlékezetben megőrizték, annál természetesebb, hogy az Életrajzok többi hőseiről is intim hagyományok, baráti értesülések, sőt személyes tapasztalatok szolgáltatták az adatokat."