Kapcsolódó könyvek
Ismeretlen szerző - Magyar alkotmánytörténet
Az alkotmány történeti felfogása - mely nem a kartális megfogalmazódáshoz köti a constitutiót, hanem az állami élet szerves fejlődésében kialakuló és érvényesülő általános alkotmányos elvek jelenlétéhez - képezi a Magyar alkotmánytörténet szerkesztési koncepciójának alapelvét. A zömében a budapesti Eötvös Loránd Tudományegyetem magyar jogtörténészei által írott munka a magyarság nemzetségi, törzsi és törzsszövetségi szerveződésétől a nomád állammodell kialakulásán és működésén át vezeti az alkotmánytörténet folyamatát a Kárpát-medencében megalapított keresztény magyar állam kiépítéséig. Ezt követően a patrimoniális, a rendi képviseleti, az abszolút és alkotmányos monarchia, a parlamentáris királyság és végül a magyar köztársaságok modelljeinek elemzésével teszi teljessé a képet a magyar alkotmányfejlődésről. A kötet tudatosan vállalt szerkesztői elve, hogy csak kevéssé követi a kronologikus rendet, ehelyett a magyar joghistória történetének jellemző alkotmányos jogfolytonosságára helyezve a hangsúlyt a közjogi intézmények (országgyűlés, államfő, központi és helyi közigazgatás, törvénykezési szervek) feldolgozásával rajzolja meg a magyar alkotmánytörténet tablóját. Ezzel lehetővé teszi az olvasó számára, hogy megszabadulva a köz- és politikatörténet szokásos cezúráinak bilincsétől a maguk folytonosságában ismerjen meg olyan jellegzetesen évszázadokon át nyúló intézményeket, mint a szent korona tana, a királyi hatalom és jogkör alakulása, a magyar országgyűlés fejlődése, a vármegyék története. A kötet olvasója így egészében szemlélheti a magyar alkotmányosság és közjog történeti fejlődését.
Száray Miklós - Kaposi József - Történelem IV.
A Forrásközpontú történelem sorozat tankönyvei kísérletet tesznek a történelmi múlt forrásközpontú feldolgozására, és lehetőséget adnak a tanulói tevékenységre épülő történelemtanításra. A sorozat nem azért újdonság, mert a kötetek bőséggel tartalmaznak forrásokat, hanem azért, mert a tananyag mennyisége és a tankönyvek felépítése elegendő időt és megfelelő módszereket kínál a forráselemzésre. A kötetet szinkron időtábla egészíti ki. Tankönyvsorozatunk ösztönzi és segíti az új vizsgakövetelményeknek megfelelő szaktanári gyakorlat kialakítását, alkalmazását, a tananyag komplexebb feldolgozását.
Horváth Péter - Miről mesél a múlt?
A múlt csupa érdekesség: csupa mesét, nagyrészt megtörtént mesét rejteget.
Könyvünkben érdekességeket olvasol mindarról, ami fontos az ember múltjában:
Lakóhelyekről, falvakról, városokról, étkezésről, vadászatról, öltözködésről, közlekedésről, hírközlésről...
Megismerkedsz királyokkal, hősökkel, életkörülményekkel, különféle népek művelődésével, hitével, küzdelmeivel.
E történetek megértésében játékos feladatok, gondolkodtató kérdések és könnyen érthető magyarázatok támogatnak.
Rájössz, mi az, ami bizonyíthatóan megtörtént, és mi az, amit a mesés képzelet színezett ki.
Megtudod, miként lehetnek útjelzőid a múltban a dátumok, és mi mindenről árulkodik a térkép. Két év alatt jutsz el a könyv végére.
Ráébredsz, hogy tankönyvvel dolgoztál, s olyan ismereteket szereztél, amelyek megalapozzák a magyar és a világtörténelem későbbi tanulását.
Perger Gábor - Történelem felkészítő könyv a középszintű érettégire
Négy év anyaga egy kötetben!
Lassan tendenciózus törekvéssé vált a történelemoktatásban, hogy az adatszerű tudásról a használható ismeretekre kerüljön a hangsúly. Ezt tükrözik az érettségi feladatai is. Ugyanakkor az évszámok, nevek és az eseménytörténet biztos elsajátítása nélkül aligha lehet bármit is átültetni a gyakorlatba. A Műszaki Kiadó legújabb kiadványa ezért egy kötetben tartalmazza a négy év ismeretanyagát, ezúttal feladatok, térképek, források nélkül.
Logikus, áttekinthető szerkezetben, közérthető stílusban, ugyanakkor kimerítő részletességgel, a teljesség igényével dolgozza fel a középszinten elvárt ismereteket. Az anyag meghatározásánál figyelembe vettük mind az érettségit leíró jogszabályokat, mind a kétszintű érettségi bevezetése (2005) óta kiadott írásbeli vizsgafeladatok tapasztalatait.
A fent említett szándék tükröződik a könyv alábbi jellegzetességeiben is:
Szerkezete pontosan követi az érettségi vizsgakövetelményt meghatározó jogszabályban (40/2002. OM rendeletet) megadott témákat. Azonban nem különálló tételek összessége, hanem koherens egész, mely biztosítja mind a korszakokon átívelő folyamatok nyomon követését, mind az egyetemes és magyar történelem összefüggéseinek megvilágítását.
A kerettantervi adatokat, vagyis a vizsgázó által kötelezően ismerendő földrajzi és személyneveket, évszámokat és fogalmakat félkövér szedéssel emeltük ki. Ezek a könyv végén található mutatókban külön is fel vannak sorolva. A könyvben nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy fejlesszük a vizsgára készülők szakszókincsét, az alapfogalmakat egyértelműen és közérthetően definiáljuk.
Minden egyes fejezet végén felsoroltuk azokat a feladatokat, melyek a kétszintű érettségi bevezetésétől 2010 májusáig kiadott 18 hivatalos érettségi feladatlap 360 feladata közül az adott témához tartoznak.
A könyv agyagának ismerete azonban nem pótolhatja sem az írásbeli vizsga típusfeladatainak megoldásában mindenekelőtt a források (szövegek, képek, ábrák, táblázatok, grafikonok és diagramok) elemzésében szerzett gyakorlatot, sem a középiskolai történelmi atlasz alapos ismeretét, de amit betéve kell tudni az minden benne van.
Ismeretlen szerző - Szöveggyűjtemény az 1945 utáni magyar történelem tanulásához
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Bitskey István - Pázmány Péter
A 16. század végére hazánk protestáns többségű lett. De a katolikus egyház - a Habsburg-dinasztia segítségével - ellentámadásra indult.
Ezekben az években lépett fel Pázmány Péter, a fiatal jezsuita szerzetes. Hatalmas tudásával, és páratlan nyelvi tehetségével szikrázó vitákat folytatott, de mint esztergomi érsek és királyi főkancellár a politikai életben is döntő szerepet játszott. Híve volt a dinasztiának, de következetesen védte nemesi alkotmányunkat. Jó kapcsolatot tartott fenn Erdély egyik nagy fejedelmével, I. Rákóczi Györggyel. Rengeteget tett nemzeti kultúránk emeléséért, s ő alapította a ma is működő budapesti tudományegyetemet.
A nagy főpap életét Bitskey István egyetemi docens markáns vonásokkal vázolta fel. Árnyalt elemzései, megbízható tényanyaga és színes stílusa hasznos olvasmánnyá teszi a képekben gazdag művet.
Virágvölgyi András - Magyar történelem
Melyik fejedelemhez köthető Erdély aranykora? Milyen ütközetekben vett részt a honvédsereg a tavaszi hadjárat során? Mi volt az első balatoni gőzhajó neve? Ki írta a Jónás könyvét? Mikor forgatták a Körhintát?
Ezekre és számos hasonló kérdésre is választ kap ebben a könyvben, amely gyorsan és lényegre törően teszi elérhetővé a magyar történelem, kultúra és tudomány fontos tényeit. Ideális felkészítő anyag iskolásoknak és felnőtteknek egyaránt. Vizuális típus? A könyvben található időszalagok bőséges képanyaga elvezeti a megfelelő információhoz. A kötetet név- és fogalommagyarázatok, valamint térképek egészítik ki.
Külön ajánljuk a válogatott történelmi szövegrészleteket, melyek által a régiek szólnak az olvasóhoz.
Ismeretlen szerző - Szöveggyűjtemény a magyar történelem forrásaiból
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Sallai János - Egy idejét múlt korszak lenyomata / Abdruck einer versunkenen Epoche / An impression of a bygone era
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Aczél Endre - Acélsodrony - A hetvenes évek
Az Acélsodrony második kötetében nemcsak a kezdő évszámok változnak 6-osról 7-esre, de minden közelebb van már hozzánk. Azt is mondhatnám, „átnyúló” érvénnyel. Erről a korról a mai középnemzedéknek már eleven emlékei vannak. Szerzőként a hetvenes évek krónikájának megírásakor több bizsergést éreztem, mint az előző kötetnél. Innen valamiképp minden „szólongat”, ahogyan, felteszem, generációm más tagjait is. Ezzel a gondolattal ajánlom az Acélsodrony – a 70-es évek című könyvemet azoknak, akik túljutottak már a hatvanas éveken, és most nem csupán a folytatásra, de testközelibb élményekre is vágynak. Ajánlom továbbá azoknak, akikben a hetvenes évek történéseit olvasva felébred a kíváncsiság: mi volt előtte? Egyszóval ez a kötet kicsit kedvcsináló is – múlthoz, jövőhöz.
Aczél Endre - Acélsodrony - A nyolcvanas évek
Az "Acélsodrony" a politika, a szellem, a kultúra, a művészet és a sport közelmúltjának évtizedeibe kalauzolja az olvasót. Ez a kötet a nyolcvanas évekbe. A szó politikai értelmében az 1980-nal kezdődő és 1989-cel végződő évtized fűtött, olykor túlfűtött hangulatú volt. Nem is annyira amiatt, ami a felszínen látszott, mint inkább azért, ami a hidegháború hamuja alatt parázslott.
Ebben a kötetben az olvasó a Kádár-rendszer végnapjait követheti nyomon (amelyek sokáig egyáltalán nem látszottak végnapoknak), egyszersmind az egész szocialista rendszer széthullását a Szolidaritás megszületésétől a berlini fal leomlásáig. Feltűnnek benne a kor Magyarországának politikai eseményei és szereplői; a nagyvilágé nemkülönben. De nem hiányoznak a nyolcvanas évtized színházi, művészeti életének és filmkultúrájának jeles alkotásai sem, többekre a gazdag képanyagban csodálkozhat rá az olvasó. Találkozni lehet mindazokkal a művészekkel, alkotásokkal, tudósokkal, akik egy egész nemzedék világlátását formálták. De nem marad ki a sport sem, ugyanilyen metszetben. Ebben a könyvben minden benne van, amit szerintem a múlt század nyolcvanas éveiről tudni érdemes. Vagy tudni kell. Vagy tudni kellene. A benne vázolt kép panoramikus, kaleidoszkópszerű. A mozaikszerűen összeálló történet sokakban, akik maguk is megélték azokat az időket, nosztalgikus érzéseket ébreszthet, a fiatalabbak érdeklődését pedig felkeltheti egy olyan korszak iránt, melyről alighanem keveset vagy szinte semmit sem tudnak. Magyarország és a világ jó negyedszázaddal ezelőtt is élt, lélegzett, alkotott. Ennek beszédes bizonyítéka ez a több mint 180 fotóval illusztrált, színes és eleven stílusban megírt kötet: a nyolcvanas évek története.
Majtényi György - K-vonal
Hol lakott és hogyan élt Rákosi Mátyás, Nagy Imre vagy Kádár János? Milyen autókkal jártak a kommunista funkcionáriusok? Ki lőtte a legtöbb fácánt, és ki zsákmányolt közülük elefántot? Hova vezettek külföldi útjaik? Hogyan éreztek és gondolkodtak a letűnt kor politikusai?
Majtényi György műve lebilincselő olvasmány, ám nem anekdotagyűjtemény, hanem hiánypótló társadalomtörténeti munka. Huszadik századi történelmünk egy mostanáig ismeretlen fejezetét beszéli el.
A második világháború után a kommunista pártvezetők megismerték, és hamar megszerették a Horthy-kori elit életét: a villákat, az autókat, a vadászatot, az utazást. Emellett új szokásokat is meghonosítottak, előszeretettel mutatkoztak munkások társaságában, és nagyon szerették a focit.
Donászy Ferenc - Ne bántsd a magyart!
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Rainer M. János - A Kádár-korszak 1956-1989
A Kádár-korszak a forradalom résztvevőinek megbüntetésével, a megtorlással vette kezdetét. 1963–1974 között különböző kísérletek történtek a reformok megvalósítására, nemcsak hazánkban, de a környező országokban is. A következő évtizedet (1974–1985) a megtorpanás és az útkeresés jellemezte. Az 1980-as évek elején megjelentek a nyilvánosság peremén a másként gondolkodók. A válság és a bukás elkerülhetetlenül utolérte az egész térséget.
Salamon Konrád - Történelem IV.
A tankönyv által tárgyalt időszak: egyetemes és magyar történelem: az első világháború kezdetétől az 1990-es évek elejéig.
Tabajdi Gábor - Kiegyezés Kádárral
Kádár János végletesen elutasított kommunista politikusként lett a legfőbb politikai hatalom birtokosa Magyarországon 1956-ban. Néhány évvel később azonban már jól érzékelhető kül- és belföldi elfogadottsággal rendelkezett. Egyes halála után készült felmérések szerint pedig az egyik legnépszerűbb magyar történelmi személynek számított az évezredforduló idején.
Politikájának értékelése és a nevével fémjelzet korszak megítélése napjainkig élesen megosztja a magyar társadalmat. A társadalom megnyerését szolgáló politikai, gazdasági intézkedések a történeti elemzések révén mára jól ismertek. Kádár hatalomtechnikai törekvéseinek mélyebb rétegei, személyes dimenziói azonban részben még feltáratlanok. Pedig az 1956 utáni politikai, társadalmi, gazdasági folyamatok szempontjából nem tekinthető lényegtelennek, hogy kik voltak, akikkel a megújuló hatalomgyakorlási mód jegyében a pártállami vezetők párbeszédet kezdtek. Kiket tekintettek a nép képviselőinek, kiknek a közvetítésével próbáltak alkut kötni a magyar társadalommal? Milyen út vezetett addig, amíg az 1956-os forradalom leverése után öt évvel elhangozhatott, a kádárizmus jelszava, a bibliai mondást kifordító aki nincs ellenünk, az velünk mottó? A kötet szerzője mindezt a hatalom birtokosai, a magyar kommunisták, illetve Kádár János politikája felől értelmezi. Elemzéséhez a kül- és belpolitikai rövid, illetve hosszú távú folyamatok bemutatása mellett, eddig nem publikált, elsősorban titkosszolgálati dokumentumokat is felhasznál.
Merényi József - Szülőföldünk, Észak-Magyarország I.
Ez az olvasókönyv azért készült, hogy megismertesse Észak-Magyarország történelmét és szépirodalmát, megmutassa földrajzát és néprajzát.
Ez a könyv szülőföldismeret.
Bárány Eleonóra - Történelmi fogalomtár
Ezt a FOGALOMTÁRAT a jelenleg forgalomban lévő történelemkönyvek alapján állítottam össze. Gyakorló tanárként sokszor tapasztaltam, hogy a leckék gyors megértésénél, a feleléseknél a történelmi szakkifejezések félreértése, pontatlan használata milyen sok gondot okozott.
A FOGALOMTÁR tömör, rövid magyarázatai nemcsak a mindennapi tanulást segítik, hanem osztályonként lebontott kifejezésanyagának áttekinthetőségét is. A függelékben található táblázatok az ismétlést és a középiskolai felvételit is megkönnyítik.
Kaposi József - Szabó Márta - Száray Miklós - Megoldókulcs a történelem érettségi feladatgyűjtemény 12. évfolyamos kötetéhez
Ez a füzet a Feladatgyűjtemény az új történelem érettségihez, Írásbeli, 12. évfolyam című könyv feladatainak a megoldásait tartalmazza. A megoldókulcs olyan, mint az új érettségihez használatos javítókulcsok. A tesztfeladatoknál tömör válaszokra törekedtünk, gyakran csak a kulcsszavakat adtuk meg. Az esszéfeladatok megoldását válaszelemekre bontottuk. és elemenként jeleztük a szükséges kompetenciákat is. Reméljük, hogy ezzel megkönnyítjük a pedagógusok értékelő munkáját!