Kedves Olvasónk! Hofi Géza váratlanul hagyott itt bennünket, és pótolhatatlan űrt hagyott maga után. Nincs nagyobb fricska a külvilág számára, mint amikor egy zárkózott ember maga veti le önmagáról a leplet. Ezt tette Hofi Géza is, aki életében nem szívesen beszélt a magánéletéről és önmagáról, halála után viszont megajándékozott bennünket. Most egy olyan könyvet tart a kezében a kedves Olvasó, amelynek ötletét Hofi Géza adta meg azzal, hogy élete alakulását követhetővé tette saját készítésű albumával. Felhasználta fotóit, levelezéseit, a róla készült kritikákat, saját rajzait és megfűszerezte utánozhatatlan humorával. Hagyatékának sajtó alá rendezése során emlékalbumából pálykezdésre, a debreceni színháznál eltöltött évekre, valamint a haknikra vonatkozó részeket használtuk föl. Az általa szerkesztett oldalakat eltérő színű lapokra nyomtattuk. Alkotóközösségünk a művész életútjának feldolgozását a ’70-es évektől folytatta. Fotók, korabeli kritikák és interjúk közlésével mutatjuk be híres televíziós fellépéseit, a Mikroszkóp Színpadon és a Madách Kamarában aratott fergeteges sikereit. Összegyűjtöttük pályatársainak, barátainak emlékező írásait is. A lezárt életmű bemutatása nem lenne teljes a Függelék nélkül. Az életrajzi kalendáriumban, valamint a szereplistákban a rendelkezésünkre álló adatok alapján igyekeztünk feltárni a művész pályájának folyamatosan felfelé ívelő szakaszait, mert a száraznak tűnő adatokkal is azt szerettük volna bemutatni, hogy a pályakezdő Hoffmann Gézából hogyan lett HOFI, akiről az emberek csak úgy beszélnek még ma is, mint egy INTÉZMÉNY-ről. A Hungaroton Records Kft. több évtizede adja ki Hofi Géza lemezeit, kazettáit, CD-it és DVD-it is nagy sikerrel. A Kiadó ezzel a könyvvel tiszteleg a művész emléke előtt. Hoffmann Ildikó
Kapcsolódó könyvek
Jared Cade - Agatha Christie és a hiányzó tizenegy nap
1926. december 3-án eltűnt otthonából egy közepesen ismert angol krimiszerző. 1926. december 14-én este, mikor férje azonosította egy harrogate-i szállodában, már a világ egyik leghíresebb asszonya volt Agatha Christie. A közbeeső tizenegy napban egész Anglia őt kereste, megtalálójának magas összegű jutalmat ígért egy napilap, médiumok kinyilatkoztatásait olvashatták az érdeklődők, az Amerikai Egyesült Államokban is újsághír lett belőle. Amikor végre megkerült, mindenki azt várta, interjúkat ad és elmagyarázza, mi történt az alatt a tizenegy nap alatt. De Agatha Christie egy nyilatkozatot kivéve soha nem volt hajlandó beszélni róla.
Jared Cade angol újságíró elhatározta, hogy utánajár a titoknak. Először is elolvasott mindent, amit valaha összeírtak a világ legismertebb eltűnéséről, aztán elkezdte felkutatni a még élő szemtanúkat, illetve a hajdani szemtanúk családtagjait. És eközben bukkant a kincsesbányára: Agatha Christie gyerekkori barátnőjének, sógornőjének lányára, aki mindent elmesélt, amit anyjától csak hallott, ráadásul olyan fényképekkel is megajándékozta, amelyeket még soha nem publikáltak.
Ezt a könyvet Agatha Christie nem hivatalos életrajzának is nevezhetjük, hiszen az eltűnés előtti és utáni éveiről is beszámol. Izgalmas, új nézőpontú mű egy tehetséges és bölcs asszonyról.
Ambrus Péter - Az igazi Hofi
Ambrus Péter szerkesztette kötetté Hofi Géza életének egyes momentumait, emléket állítva a híres humoristának. "Sokáig latolgattam e könyv megírását. Többször próbáltam Géza bácsit is rábeszélni, hogy maga írja meg önéletrajzi elbeszéléseit, de ő mindig kitért előle és azt mondta: "Majd egyszer." Erre sajnos már nem lesz lehetősége. Ezért vettem a bátorságot arra, hogy részben saját emlékeim, részben Géza bácsi testvérének, unokatestvéreinek, rokonainak, barátainak - eddig sehol meg nem jelent - visszaemlékezéseiből próbáljam bemutatni azt a Hofi Gézát, akit nekem, nekünk volt szerencsénk ismerni. Szeretnénk megismertetni az elmúlt évtizedek legnagyobb magyar humorista előadóművészének magánéletét a rajongókkal, azzal a közönséggel, amely hosszú évtizedeken keresztül ismerte őt." (Ambrus Péter)
Balogh Gyula - Bóta Gábor - Gréczy Zsolt - Regős János - Réz András - Vitray Tamás - Hofi
Régóta pertuban volt velünk. Havernak tekintett bennünket. "Lebeszélt" a színpadról, hozzánk szólt, azonnal kapcsolatba került velünk. Szeretett minket, és mi szerettük őt. A magánéletében más volt. Elzárkózott, szinte körülbástyázta magát. Alig lehetett megközelíteni. Amit tudott, elmondta a színpadon. Beszélt arról, ami fájt neki-nekünk, arról, ami dühítette. Az utóbbi időben egyre mérgesebb lett. Betegség, testi fájdalom is kínozta. Ám mindebből nevetést tudott csiholni. E kötetben egyebek közt szó esik arról, hogyan vált kis vidéki színészből jelenséggé, "a Hofivá". Távozása után talán megtudhatjuk, kihez volt kivételes szerencsénk amíg élt, s hogy távozásával kit veszítettünk.
Legs McNeil - Gillian McCain - Please Kill Me
A punkmozgalom kronológiájának kezdődátumát illetően sokféle vélemény létezik. A téma iránt érdeklődő, ám felszínes kultúrafogyasztók tetemes hányada leginkább a Ramones vagy a Sex Pistols első fellépését tekinti a zászlóbontás időpontjának, a tájékozottabbak David Bowie, Jim Morrison vagy a Velvet Underground tájékán vélik felfedezni a gyökereket. Sőt, a tudatos polgárpukkasztás már a Rolling Stones korai időszakában is tetten érhető volt, így hát akár Jaggeréket is kinevezhetnénk az önmagukat a popzene főáramával szemben meghatározó punkzenészek előfutárainak.
Richard Schickel - Walt Disney története
A gyermekkor és Kansas City
Walter Elias Disney 1901. december 5-én született Chicagóban, gyermekkorát azonban Kansasben töltötte a családi farmon, ahol a keménykezű apa, Elias Disney szigorral nevelte gyermekeit (Herbert, Raymond, Roy, Walt és Ruth) fegyelemre és kemény munkára. A felnőtté válás évei éppen ezért nem is teltek felhőtlenül a Disney-házban, a gyerekeknek meg kellett küzdeniük azért, hogy vágyaik szerint élhessenek, azonban ahelyett, hogy a szigorú légkör megtörte volna őket, inkább megedzette a kicsi Disneyket, különösen Waltot, aki hamar megtanulta, hogy elsősorban saját magában kell bíznia, ha vinni akarja valamire. A későbbiekben Disney nem is osztogatta könnyen a bizalmát, sem fiatalként, sem felnőttként nem volt túl sok barátja, és üzleti partnereiben is csalódott annyiszor, hogy ne akarja a véletlenre, vagy másokra bízni a szerencséjét.
.....
„Mindig volt valami megszállottság Walt Disney egyéniségében. Az, hogy csakis a karrierjével törődött, hogy az üzleti életben egyeduralomra tört, és nem volt hajlandó másokat is bevonni a vezetésbe, hogy azonosította magát Miki egérrel, gyámkodása és fukarkodása alkalmazottaival - mindez egyre jellemzőbbé vált, ahogy a vállalat fejlődött, és Disney szükségszerűleg eltávolodott a kezdettől. Afféle settenkedő alak lett a saját stúdiójában, a folyosókat rótta éjszaka és hétvégeken, igyekezvén ellesni valamit a sztoriötletek és vázaltok titkaiból, mielőtt az írók és a szerkesztők kész állapotban bemutatták neki.” (Richard Schickel)
David Mitchell - Felhőatlasz
MINDEN ÖSSZEFÜGG
Egy zaklatott életű ifjú zeneszerző az ihlet pillanatában ráérez az örökkévalóságra. Sorsszerű viszonyok, cinikus érzelmek és látnoki szerelmek motívumaiból hat történet rajzolódik ki, melyek mindegyike túlmutat önmagán – egy leírhatatlan harmónia felé. Ez az átkozottul tökéletes összhang szólal meg a Felhőatlasz olvasóiban.
David Mitchell bravúros felépítésű, virtuóz nyelvezetű művében az összefonódó életek minden időbeli és térbeli határt átlépve hatnak egymásra. A lelkek korokon és kontinenseken át vándorolnak, akár az égbolton átvonuló felhők. De ki irányítja sorsunkat: mi magunk vagy valamilyen külső erő? Képesek vagyunk-e tanulni a múltból, az előző életekből, vagy az emberiség újra és újra elköveti ugyanazokat a hibákat?
A regényből a Mátrix-trilógia és A parfüm rendezői forgattak vibrálóan szellemes filmet.
„Az eddigi legmerészebb vállalkozás… egyedi teljesítmény egy rendkívül tehetséges és nagyratörő író tollából.” – Matt Thorne, Independent on Sunday
„David Mitchell egy hullámvasútra csábítja olvasóit, akik először vonakodva szállnak fel, de miután belevágtak a kalandba, nem akarják, hogy véget érjen az út. Velem legalábbis ez történt.” – A.S. Byatt, Guardian
„A jövőbe látás, az elmélkedés és a szórakoztatás ragyogó, elégikus egyvelege.” – Neel Mukherjee, The Times
„A mód, ahogy Mitchell a Felhőatlasz történetét elmeséli, valósággal rabul ejtett.” – Lawrence Norfolk,
Douglas Adams - Galaxis Útikalauz stopposoknak - A világ leghosszabb trilógiája öt részben
Ez a történet a szörnyen ostoba csütörtökről és rendkívüli következményeiről szól, és arról, hogy miért sokkal biztonságosabb a világegyetem, ha van nálunk egy törülköző.
Ez a történet emellett egy könyvről is szól, melynek címe: _GALAXIS Útikalauz stopposoknak_. Ez nem földi könyv, sosem adták ki a Földön, és a szörnyű katasztrófát megelőzően egyetlen földlakó se látta vagy hallott róla.
A könyv mindazonáltal szerfelett figyelemreméltó. Valószínűleg ez a legfigyelemreméltóbb könyv, ami csak napvilágot látott a Kisgöncöl óriási kiadóhivatalainak gondozásában – bár a földlakók ezekről se hallottak.
Ez a könyv nem csupán hallatlanul figyelemreméltó, hanem elképesztően sikeres is. Népszerűbb, mint a _Mennyei házi mindentudó_, jobban fogy, mint a _Hatvanhárom további figura súlytalanság esetére_ című illusztrált kiadvány, és ellentmondásosabb, mint Oolon Coluphid filozófiai bombaként robbanó trilógiája: a _Hol tévedett Isten_, a _Még néhány Isten legsúlyosabb tévedéseiből_ és a _Végül is kicsoda ez az Isten egyáltalán?_
A Galaxis Külső Keleti Peremének néhány liberálisabb civilizációja számára a _GALAXIS Útikalauz_ már kiszorította a hatalmas _Encyclopaedia Galacticá_t, s egyedül tölti be az összes tudás és bölcsesség tárházának szerepét, mert noha sok benne a hézag, és tele van kétes, de legalábbis üvöltően pontatlan adattal, két fontos vonatkozásban felülmúlja kevésbé szárnyaló elődjét.
Egyrészt némileg olcsóbb. Másrészt borítóján a következő szavak láthatók, szép nagy betűkkel szedve:
NE ESS PÁNIKBA!
Szalai Nóra - 5 perc angol nyelvtan I. - Igeidők
Ebben a könyvben az igeidőket veszem sorra, a lehető legrészletesebben kifejtve azok használatát, és a rájuk vonatkozó szabályokat. A magyarázatokat a lehető legközérthetőbb módon próbáltam megfogalmazni, sok illusztrációval és példamondattal, így kezdők számára is nagy segítség lehet a nyelvtanulás során, de haladók, sőt már nyelvvizsgával rendelkezők számára is hasznos szerintem ez a nyelvtani összeállítás. Minden igeidőhöz számos feladat is tartozik, így a megtanultakat rögtön gyakorolni is tudják a nyelvtanulók!
Douglas Adams - Galaxis útikalauz stopposoknak
Ez a történet a szörnyen ostoba csütörtökről és a rendkívüli következményeiről szól, és arról, hogy miért sokkal biztonságosabb a világegyetem, ha van nálunk egy törülköző. Ez a történet emellett egy könyvről is szól, melynek címe: Galaxis Útikalauz stopposoknak. Ez nem földi könyv, sosem adták ki a Földön, és a szörnyű katasztrófát megelőzően egyetlen földlakó se látta vagy hallott róla. A könyv mindazonáltal szerfelett figyelemreméltó. Valószínűleg ez a legfigyelemreméltóbb könyv, ami csak napvilágot látott a Kisgöncöl óriási kiadóhivatalainak gondozásában - bár a földlakók ezekről se hallottak. Ez a könyv nem csupán hallatlanul figyelemreméltó, hanem elképesztően sikeres is. Népszerűbb, mint a Mennyei Házi Mindentudó, jobban fogy, mint a Hatvanhárom További Figura Súlytalanság Esetére című illusztrált kiadvány, és ellentmondásosabb, mint Oolon Coluphid filozófiai bombaként robbanó trilógiája: a Hol Tévedett Isten, a Még Néhány Isten Legsúlyosabb Tévedéseiből és a Végül Is Kicsoda Ez Az Isten Egyáltalán? A Galaxis Külső Peremének néhány liberálisabb civilizációja számára a Galaxis Útikalauz már kiszorította a hatalmas Encyclopaedia Galacticát, s egyedül tölti be az összes tudás és bölcsesség tárházának szerepét, mert noha sok benne a hézag, és tele van kétes, de legalábbis üvöltően pontatlan adattal, két fontos vonatkozásban felülmúlja kevésbé szárnyaló elődjét. Egyrészt némileg olcsóbb. Másrészt borítóján a következő szavak láthatók, szép nagy betűkkel szedve: NE ESS PÁNIKBA!
Norbert Stresau - Audrey Hepburn filmjei, élete
Audrey Hepburnt már első hollywoodi filmje, a Római vakáció mozibálvánnyá tette. A törékeny szépségű belga színésznő új típust indított útjára az ötvenes és hatvanas évek filmtörténetében: az ártatlan Hamupipőkét, aki őzikeszemével, karcsúságával és eleganciájával felülemelkedik minden földi durvaságon, bűnöző szenvedélyen, és jóra inti a gyarló emberiséget. Norbert Stresau érdekes könyve ennek az eszményképnek, szakmai tolvajnyelven: image-nek a vizsgálatára vállalkozik. Kimutatja: a légies finomságnak valódi arisztokrata származás az alapja; a karcsúságnak a háborús idők koplalása; az ideáltípusnak magának pedig a hollywoodi filmgyártók üzleti számítása. A szerző jó kalauznak bizonyul: nemcsak a filmsztár életének és karrierjének izgalmas fordulatait követi nyomon, hanem felidézi a híres filmek (a Római vakáció, a Háború és béke, az Álom luxuskivitelben, a My Fair Lady) meséit is. Az olvasó egyszerre ismerkedhet meg a feledhetetlenül kedves Audrey emberi és színészi küzdelmeivel, filmjeinek korabeli visszhangjával, a sajtó és a közönség "kritikájával". A kötetet a széles olvasóközönségen túl a szakemberek is haszonnal forgathatják pontos adatai és magyar vonatkozású kiegészítései miatt.
André Kostolany - Egy spekuláns bölcsessége
A 20. század egyik legnagyobb pénzügyi mágusának, André Kostolany-nak az élettörténete tárul fel e könyvben. A magyar származású „tőzsdezseni” utánozhatatlan nagyvonalúsággal meséli világpolgári életének sajátos anekdotáit. Bemutatja spekulánsi karrierjének indulását az 1920-as években a párizsi tőzsdén, csakúgy mint századunk Európájának pénzügyi mozgásait. a fordítás jól visszaadja Kostolany stílusát, humorát és a szavai mögött rejlő mély iróniát.
Gálvölgyi János - Jókedvet adj!
Poenok, sztorik, "a Gálvölgyi élete" kronológiába rendezve, középpontjában a Gálvölgyi-show-kkal. Kicsit kordokumentum, televíziós történelem, valós személyekkel és valós történetekkel. Lehet magyar karriertörténetnek is tekinteni, ha figyelembe vesszük, hogy több mint negyven évről van szó, nem pedig holmi celeb-tízpercről...
Dénes Tamás - Luis Figo és az aranylabda csillagai
Ötven világklasszis portréja. A középpontban Luis Figo, a világ legdrágább játékosa, a Real Madrid csillaga. Nagy mérkőzések, emlékezetes mozzanatok, felejthetetlen gólok, belőtt és kihagyott tizenegyesek. Sztorik, statisztikák, interjúk.
Krausz Tamás - Sztálin élete és kora
1951 januárjában az Amerikában tartózkodó Thomas Mann egy naplójegyzetében írja: "Truman fölöttébb nevetséges beszéde Sztálinról, a zsarnokról, aki olyan, mint I. Sándor, az angol I. Károly, Tarquinius és XIV. Lajos; ezek mind arra törekedtek, hogy elnyomják az egyszerű népet. Nálunk az állam a nép boldogságát szolgálja. - Úgy is néz ki! Ennél ostobábban Hitler sem szájalt!"
A hidegháború kibontakozása Nyugaton visszájára fordította az öt-hat évvel korábban uralkodó "Sztálin, a hérosz" beállítást. Erre utal a nagy író gúnyos megjegyzése. Ha belegondolunk, ma sem jobb a helyzet. Fél évszázaddal később, Sztálin halálának 50. évfordulóján megint vagy még mindig a hidegháború Sztálin-képe köszön vissza sok-sok kiadványban, rádió- és tévéműsorban. Persze fel kell tennünk a kérdést: lehetséges-e egyáltalán a totalitárius nézőpontot félretéve elfogulatlan Sztálin-képet rajzolni? Ha komolyan vesszük Thomas Mann történelemszemléletét, nemmel kell válaszolnunk. A válaszhoz azonban hozzá tartozik az is, hogy a történésznek mégis törekednie kell egy ilyen kép megrajzolására.
Mindannyian ismerjük a Sztálin körüli mítoszokat: "Sztálin, a népek nagy tanítója", "az elesettek gyámolítója" vagy "a világ proletariátusának nagy vezére", de ezek ellenkezőit is: "Sztálin, a tömeggyilkos" vagy, "Sztálin, a gonosz diktátor". A történeti valóság, Sztálin személyisége és teljesítménye is összetettebb problémakör ennél, ezért sem a tudományos munkák, sem a népszerű művek nem engedhetik meg maguknak az efféle leegyszerűsítést. Célunk nem egyéb, mint a történelmi személyiség valóságos pályájának felrajzolása történelmi tények, adatok és fotók, képek segítségével.
Trevor Baker - Dave Gahan & Depeche Mode
Az egyetlen magyarul is elérhető életrajz Anglia egyik legbefolyásosabb zenészéről!
Dave Gahan helye ott van a rockzene ikonjainak panoptikumában Jimi Hendrix, John Lennon, Freddy Mercury és a többi nagyság mellett. Csak éppen van egy kis különbség: Dave Gahan egy olyan ritka szerencsés rocksztár, akit egyrészt újraélesztettek, másrészt pedig ennek következtében az életmódját is meg tudta változtatni.
A kisvárosi fiú két kanállal halmozta az élvezeteket, s közben nem vette észre, a Depeche Mode-dal elért elképzelhetetlen sikerek 1995-re teljesen kifacsarták őt.
Ebből a feneketlen mélységből volt visszaút: az énekes megküzdött a démonaival, s ráadásként az együttes mellett még szólókarrierjét is kiépítette. A harcból győztesként került ki, s még karrierjét sem kellett feladnia.
A könyvben a Guardian szakírója elsőként tekinti át, miképpen emelkedett ki Dave Gahan Essexből, aztán pedig zenésztársai árnyékából. Egy különleges történet következik: korunk meghatározó együttesének legmeghatározóbb figurájáról.
Rengeteg exkluzív képpel, köztük magyar rajongók fotóival illusztrálva!
Edvard Radzinszkij - Sztálin
A történelem egyik legnagyobb tömeggyilkosáról szól ez a könyv: Joszif Visszarionovics Dzsugasviliről, azaz Sztálinról, az "Acélemberről" , akinek az élete - jóllehet jó néhány történész írta már meg az életrajzát - mindmáig tele van titkokkal. Edvard Radzinszkij (_Az utolsó cár_ című világsikerű könyv szerzője) ebben az új művében elsősorban a Sztálin nevéhez kapcsolódó rejtélyeket próbálja megfejteni. A kommunista uralom éveiben "szigorúan titkos" levéltári anyagokat és az életben maradt szemtanúk visszaemlékezéseit felhasználva festi meg Sztálin portréját, aki Radzinszkij - és az általa felkutatott tények, dokumentumok és vallomások - szerint a hatalom megszerzésének és megőrzésének ördögi zsenije volt; hideg fejjel, mesteri sakkjátékosként irányította azt a kegyetlen, véres játékot, amelyben a "Nagy Ábránd", a kommunista világforradalom nevében sok millió embert áldozott fel, megteremtve a totális rettegés és hazugság társadalmát. Radzinszkijtől tudjuk meg, hogy Sztálinnak még a hivatalos születési dátuma is hamis; valójában nem 1879. december 21-én született, hanem egy teljes évvel korábban. S miközben a szerző drámai jelenetekbe sűrítve meséli el a Szoszó nevű grúz kisfiú, a Koba nevű grúz terrorista és a Sztálin nevet viselő szovjet párt- és államvezető élettörténetét, még számtalan rejtélyre derül fény; már amennyire egyáltalán felderíthető egy olyan ember élete, aki módszeresen meghamisította a múltat. Többnyire alaposan dokumentált, hihető verziókat olvashatunk például arról, hogy milyen terrorista akciókat hajtott végre fiatal korában; hogy csakugyan a cári titkos rendőrség, az Ohrana ügynöke volt-e; hogy valójában milyen szerepet játszott az októberi forradalomban; hogy mi állhatott Lenin híres végrendelete mögött, amelyben óvta a pártot Sztálintól, hogy szerepet játszott-e felesége halálában; hogy miként irányította a harmincas évek nagy koncepciós pereit, hogy hódító háborút akart-e indítani Németország és Európa ellen, amikor Hitler megtámadta; hogy milyen apokaliptikus terveket készített elő halála előtt a szovjetunióbeli zsidók ellen és egy újabb háború megindítására; hogy Berija, Molotov és a szovjet felső vezetés többi tagja - akiket minden bizonnyal ugyanúgy elpusztított volna, ahogy a harmincas években Zinovjevet, Kamenyevet, Buharint, Tuhacsevszkijt - hozzájárult-e valamiképpen a halálához...
"Ezennel meg van oldva annak a végtelenül hidegvérű vezérnek a rejtélye, akinek számára semmi sem volt szent az abszolút hatalom felé vezető úton, s aki minden bizonnyal a nyugati történelem legnagyobb tömeggyilkosa" - írja az amerikai kiadás fülszövege. Radzinszkij természetesen nem old meg mindent (hogyan is lehetne "megoldani" sok millió ember elpusztításának "rejtélyét" ?), s a könyve talán elsősorban nem is a történészeknek mond sok érdekeset - akik a drámaíró Radzinszkijnél nyilván alaposabban és "tudományosabban" fogják megvizsgálni a megnyílt levéltári anyagokat -, hanem minden egyszerű, laikus olvasónak... Mert nem száraz, tudományos történelemírás ez, hanem sokkal inkább egy különös lelkű, különösen kegyetlen emberről szóló, olykor szubjektív indulatú dokumentumregény.
Jack Kerouac - Úton - Az eredeti tekercs
A legenda szerint, melyet főként Allen Ginsberg terjesztett, Kerouac 1951 áprilisában három hét alatt, kábítószertől felpörögve írta az Úton eredeti változatát, egyetlen, a végtelen utat jelképező papírtekercsre, bekezdések és központozás nélkül.
A legenda egy része igaz, egy része túlzás. Mint ahogy Allen Ginsberg megjósolta ("valamikor, majd ha mindenki meghal, az eredeti őrült könyv is meg fog jelenni"). 2007-ben végre megjelent ez az ős-Úton; most pedig magyarul is olvashatjuk a könyvet, ahogy Kerouac eredetileg megalkotta: a valóságos nevekkel (Neal Cassady, Ginsberg, Burroughs stb.) és azokkal az akkori időkben botrányosnak számító részletekkel együtt, melyek az 1957-ben kiadott, részben Kerouac által átírt, részben a kiadója által megszerkesztett változatból kimaradtak.
Az „Úton” a beatnemzedék leghíresebb műve, amely azonban jóval több, mint egy új életérzés kiáltványa; az ötvenes évek óta töretlen népszerűsége is mutatja, hogy olyan nagyregénnyel van dolgunk, amely elsősorban művészi erejével varázsolja el a mind újabb nemzedékeket.
„Lehet, hogy az olvasót eleinte elkápráztatja Neal fehéren izzó energiája, amellyel mindenkit és mindent feléget maga körül, de aztán megértjük, hogy a regény középpontjában Jack nyugtalan szíve dobog, aki ugyanazokat a kérdéseket teszi fel, amelyek minket sem hagynak aludni éjszaka és betöltik napjainkat. Mi az élet? Mit jelent élni, amikor a halál, a leples bitang egyre a sarkunkban jár? Megmutatja valaha Isten az arcát? Szét tudja szakítani az öröm a sötétséget? Ez belső keresés, és az út tanulságai, az amerikai tájak érzékelt és poémaként megörökített varázslata azt szolgálják, hogy megvilágítsák és kitágítsák ezt a szellemi utazást.”
Howard Cunnell
(Az eredeti tekercs amerikai kiadásának szerkesztője)
Bóta Gábor - Rátonyi Róbert - Gálvölgyi
Hetente feltűnik a képernyőn. Sztár. Bár legtöbben a tévéből ismerik, színházban jobban szeret játszani. Itt is, ott is sok bohóságban látható, milliókat nevettet meg, de néha komolyabb szerepekre vágyna. Tizenkét évvel ezelőtt szeretett, baráti kollégája, Rátonyi Róbert írt könyvet róla. Kötetünk első része ezt tartalmazza. Bóta Gábor írta a második részt, amelyben arról esik szó, ami azóta történt Gálvölgyi Jánossal. Bepillanthatunk a Gálvölgyi-show, a Heti hetes, a Pasik forgatására, a Madách Színház és a Játékszín öltözőjébe, színpadára. És persze a közkedvelt művész lakásába, megtudhatjuk mennyire imádja feleségét, lányait, és azt is hogyan "unokázik".
Bodrogi Gyula - Irka firka
„Sok-sok éven keresztül spirálos, kockás füzetekbe irkáltam, vagy pontosabban: irkákba firkáltam a gondolataimat, történeteimet, emlékezés céljából.”–írja könyve első soraiban Bodrogi Gyula, a nemzet színésze. Ezekből az „irkafirkákból” összeállt egy kötet, amely a címével és bevezető állításával ellentétben irodalmi értéket képvisel. Bodrogi sajátos humora mindenki számára ismert, az azonban, hogy kitűnően ír és versel, 75 éves koráig füzeteinek titka maradt. Szerepei mögül ránk köszön az ember, aki őszintén vall pályatársairól, a színházról, és anekdotázik nekünk szerelmekről, családról, vadászatról... A beszélgetések során – a Magyar Rádió Karinthy Színpadát megalapító, szatirikus stílusáról ismert, könnyed hangú riporterrel – Kaposy Miklóssal apró, hétköznapi történetek villannak fel a gyerekkorról, szakmaválasztásról, fociról, televízióról, színészelődökről és utódokról, szenvedélyekről.
Ismeretlen szerző - David Lynch
Fontosabb filmjei:
Inland Empire
David Lynch-Rövidfilmek (szín.-ff., am. dokumentumf., 2002) rendező, forgatókönyvíró
A sötétség útja - Mulholland Drive
Straight Story - Az igaz történet
Lost Highway - Útvesztőben
Twin Peaks - Tűz, jöjj velem!
Twin Peaks (szín., am. tévéfilm sor., 1990)
Veszett a világ
Kék bársony
Az elefántember
Radírfej