Kapcsolódó könyvek
Denkinger Géza - Valószínűségszámítás
A Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen két szinten oktatjuk a valószínűségszámítást. Az általános szint anyaga lényegében a valószínűségszámítás klasszikus részének főbb fejezeteit, az egydimenziós valószínűségi változókat, ezek jellemzőit, a legfontosabb valószínűségeloszlások tulajdonságait és a kétdimenziós eloszlásokra vonatkozó alapfogalmakat tartalmazza. Az emelt szint anyagához ezeken kívül a többdimenziós valószínűségi változók és ezek jellemzőinek mélyebb részletei, valamint a speciálisabb eloszlástípusok is hozzátartoznak. Igyekeztem a könyvet úgy megírni , hogy az mindkét szinten használható legyen, és így az anyagot az előbbieknek megfelelően eléggé szétválasztottam. Denkinger Géza
Csobánka Zsuzsa - Majdnem Auschwitz
Csobánka Zsuzsa új könyve a túlélők regénye. Az Auschwitzot megjárt Jakob és a Duna-parti sortüzet túlélő Edit különös és fájdalmas szerelmi története áll a mű középpontjában – gyermekeik és unokáik visszatekintő távlatából elbeszélve.
Háy János - A mélygarázs
Három szereplő. Egy történet. Mindhárom áldozat, mindhárom elkövető, és azok is ők hárman, akik véletlen keverednek az eseményekbe. Egy, ki a mesék világa felől szemlél, egy, ki az okokat kutatja, egy, ki vádakat olvas a világra, hogy mért olyan, amilyen. Egy férfi és két nő. Mindhárman ki akarnának keveredni a napvilágra, mégis ott bolyonganak valahol a mélygarázsban. Három, szerelem utáni élet és egy valahai szerelmi viszony három sarka, s egy készülődő titokzatos bűntett. Mit jelent élni, érezni, kötődni, sorsot építeni? Mit jelent egy olyan világban lenni, ahol minden élet egyedi és autentikus, de az életek közös világa telis-teli van hamissággal? Számvetés azzal, ahogy élünk és éltünk, s egyben sors és korkritika A mélygarázs. Sodró monológok, meghökkentő gondolatfutamok, a múlt és az életépítés kendőzetlen feltárása. Szembesítés képzeteinkkel és tévképzeteinkkel.
Három ember különálló és közös sorsa, három monológ, ami egy pillanatra sem idegen tőlünk, mert rólunk beszélnek, mert belőlünk vannak összerakva. Fogják a kezünket, és végigjárják velünk a földmélyi termeket, nemcsak az ő világukat, hanem a miénket is. Csípni fogja a szemünket a füst, néha úgy fog tűnni, teljesen elfogy a levegő, és fájni fog, nem csak a fejünk. De mégis érdemes végigjárni a föld alatti világot, mert így van esélyünk, hogy elérjük a napsütötte sávot. Mi kiléphetünk, míg a szereplőink visszafordulnak, hogy kézen fogják, s a félhomályos termeken végigvezessék az újabb vándort.
Arató László - Pála Károly - A szöveg vonzásában I.
Arató László és Pála Károly kitűnő könyvsorozatot indított meg. Egy olyan irodalomtudományi megalapozottságú olvasási stratégiát tanítanak meg, amely érdekes, modern, és bár a világ bármely fejlett irodalomtanítási rendszerében beválna, mégis lehetővé teszi a magyar irodalomtól elvárt nemzeti identitás új szemléletű, modern olvasói elsajátítását is.
(Bókay Antal)
Csaplár Vilmos - Zsidó vagyok Magyarországon
A nagy sikerű _Pénzt, de sokat!_ és a _Kurva vagyok_ című könyvek írójának új hőse, Ignácz Miki 1954-ben született Budapesten. Zsidó, aki úgy nő föl, hogy a zsidók azok mások, nem ők. A zsidóüldözések következtében hithű kommunistává lett apa és anya fontos pozíciókat tölt be az ötvenes években. Az apa 1956. november negyedike után "pufajkás", a hatvanas években kém az NSZK-ban.
A zsidó az egy vallás, márpedig egy kommunista nem lehet vallásos. Tehát egy kommunista nem lehet zsidó. Ez a szülők logikája, amivel szemben áll a fiúé: "Magyarországon az a zsidó, akit a környezete annak tart." A család történetén keresztül megismerhetjük a magyarországi zsidóság és a kommunizmus összefüggéseit.
A kommunizmus letűnt, a zsidók azonban, köztük a kommunisták, volt kommunisták, s főleg az utódok itt élnek. Lehet-e valaki az új Magyarországon zavartalanul egyszerre magyar és zsidó? Fenyeget-e a zsidó "világuralom" veszélye? A könyv a zsidók és nem zsidók együttélésének problémáit mindennapi élethelyzeteken át mutatja meg, úgy, ahogy átéljük munkahelyen, szerelemben, barátságban. Csaplár tényregényében nincs patetizmus, a _Zsidó vagyok Magyarországon_ messze túlmegy a védekező és támadó közhelyeken. A hőse kegyetlen és nyílt, mint Csaplár eddigi karriertörténeteinek hősei mind.
Lev Tolsztoj - Ivan Iljics halála / Szergij atya
Az elbeszélés alapötlete 1889-ből származik. Az első szövegváltozatot Tolsztoj 1891-ben fejezte be. 1898-ban amikor az író nagyobb pénzösszeggel próbálta segíteni a cári kormány büntető intézkedési elől Kanadába kivándorló duhoberec szekta híveit, újra elővette az első fogalmazványt, tovább csiszolgatta, művét azonban még így sem tekintette befejezettnek. ...
Végül 1911-ben jelent meg Moszkvában.
"Alighogy az ember megszabadul a bujaság vétkeitől nyomban újra meghátrál és belezuhan az emberi dicsőség legkomiszabb kelepcéibe."
Az elbeszélés első ízben magyarul Trócsányi Zoltán fordításában jelent meg 1917-ben. (idézet -Helikon 958.old.)
Orbán János Dénes - Teakönyv
Az erdélyi magyar irodalom fenegyereke élete harmincadik évébe érkezett, és egy évtized telt el írói debütje óta. A Teakönyv eleddig kötetben meg nem jelent írásaiból válogat, és a maga színes eklektikusságában talán az eddigi köteteknél is izgalmasabb dokumentuma az utóbbi évtizedek egyik legextravagánsabb írói indulásának.
Nicholas De Lange - A zsidó világ atlasza
Atlaszunk - a maga különleges műfajában egyedülálló
vállalkozásként - a zsidók történetének, kultúrájának,
életmódjának és szokásainak áttekintésére vállalkozik a
kezdetektől napjainkig. Figyelme éppúgy kiterjed az egykori
ókori népre, mint a mai Izrael állam lakosaira, de az Egyesült
Államoktól Kelet-Európában és Oroszországban diaszpórákban
létező zsidók történelmére, intézményeire, jogaira, vallási és civil életére is.
Három nagyobb fejezetre, azaz három nagyobb tematikai
egységre tagolódik gazdag, sok vonatkozásában kevéssé ismert
képanyag kíséretében.
Az első rész: a történeti háttér - a zsidók történelmének
viszontagságait (üldöztetésüket, kitaszítottságukat,
vándorlásaikat) mutatja be. E fejezet gerincét egy sor
világtérkép alkotja, amelyek a zsidó közösségek területi
megoszlását, számbeli nagyságát és önkormányzatuk fokát
mutatják a különböző korokban.
A második rész: a kulturális háttér - a zsidó kultúra értékeiről és a vallás sajátságairól számol be, kitérve a speciális zsidó naptárra, az ünnepekre, a nyelvre és az irodalomra. Ezzel párhuzamosan szó esik a zsidó identitás, a cionista mozgalmak és a holocaust által felvetett problémákról is.
A harmadik rész: a zsidó világ ma. Nagyobb földrajzi
egységenként és országonként tárgyalja a zsidóság mai
helyzetét.
Kiemelt témák segítik a jobb tájékozódást: többek közt a kairói genizáról, Heródes királyságáról, Amszterdam fénykoráról, a Bibliáról, a művészet és a rituálé kapcsolatáról, New York, Párizs és Jeruzsálem szerepéről a zsidó világban és más hasonló kérdésekről.
Számos időrendi táblázat, a kislexikon, a név- és a földrajzi
mutató nyújt további információkat a téma iránt érdeklődők
számára, akik kézikönyvként is forgathatják ezt a kitűnő összefoglaló művet.
Széplaki György - Ki? Mi? Hol?
A lexikon sorra veszi a legfontosabb magyar regényeket, kisregényeket, elbeszélő költeményeket és drámákat a 16. századtól a 20. század közepéig.
Ismeretlen szerző - Nézőpontok, motívumok - Irodalmi témakörök
A kötetben olyan témaköröket mutat be a szerkesztő, amelyek újdonságukkal, a témaválasztás érdekességével, a középpontba állított probléma feszítő voltával, a műválasztás szokatlanságával másféle megközelítést igényel tanártól és diáktól. Az új típusú érettségi vizsga szempontjaira figyelve a középiskolai irodalmi anyagot nem a hagyományos irodalomtörténeti szempontból rendezte: témakörei tematikus-motivikus, műfaji-poétikai, kultúrtörténeti alakúak, de szól az irodalom határterületeiről, illetve ajánl szabad témakört is. A kidolgozott "tételekkel" mintát is szeretne adni a középiskolai irodalmi tananyag más szemléletű feldolgozásához.
Déry Tibor - Niki / Szerelem
eredeti, teljes szöveg, tárgyi és szómagyarázatokkal, értelmező kérdésekkel
a szerző életrajzának és életművének bemutatása
a korszak, az "ötvenes évek" bemutatása
a művek értelmezése, a valósággal való összefüggései
az elbeszélések irodalmi és politikai előzményei
bibliográfia
"Az emberi kapcsolatok meglétét, kialakulását, a kötődések megőrzését, az erőszakosan elvágott érzelmi szálak mélyen való megtartását, a helyreállítható emberi értékeket példázza Déry Niki történetével, egy olyan történelmi időpontban (1955), amikor éppen hogy eltűnőben van a felelősségvállalás, az emberi erkölcs, a szabadság, a szeretet, a hatalom, az ésszerűség, a szükségszerűség tiszta fogalmait megcsúfoló korszak." (Szalai Anna)
Pete Egoscue - Fájdalom nélkül
Elsősorban azoknak ajánljuk ezt a könyvet, akik mozgásszervi betegségeik során próbálkoztak tablettákkal, türelmesen jártak kezelésekre, átestek műtéteken, és mégsem vagy csak átmenetileg találtak gyógyulásra. A Fájdalom nélkül azokat bátorítja, akiknek nem sikerült megszabadulniuk kínzó panaszaiktól. Nem kell együtt élni a fájdalommal, - ez az üzenete ennek a krónikus tüneteket gyógyszerek, sebészi eljárások vagy egyéb orvosi beavatkozások nélkül hatékonyan gyógyító, karbantartó módszernek. Hát, térd, csukló, nyak - ezek azok az ízületek és testrészek, amelyek fájdalma elveszi az ember álmát, elrontja a napját, gyengíti az erejét -, valamennyi lehetséges betegségforrás szerepel ebben a könyvben.
Pete Egoscue a sportsérülések szakértője, aki kaliforniai klinikáján kifejlesztette korunk legnevesebb sportolói részére az Egoscue-módszert, amely az esetek 95 százalékában eredményes. Fájdalom nélkül című könyvében közreadja a megoldást: a különösebb segédeszközt nem igénylő, könnyen elvégezhető gyakorlatsorokat, amelyek visszaállítják a test természetes felépítését és helyzetét, és ennek következtében teljesen megszüntetik vagy enyhítik a legsúlyosabb fájdalmakat is. Speciális karbantartó mozgásgyakorlatai között azok is találnak maguknak megfelelő programot, akiknek még semmi bajuk, de szeretnék megőrizni egészségüket.
Babits Mihály - Jónás könyve és más költemények
Matúra - amit tudni kell: - teljes, gondozott szöveg tárgyi és szómagyarázatokkal, értelmező kérdésekkel - pályakép a versek tükrében - összefoglalók és táblázatok a feldolgozáshoz - 60 fekete-fehér illusztráció - bibliográfia
Kertész Imre - A gondolatnyi csend, amíg a kivégzőosztag újratölt
Kertész koncepciója szerint a holocaust - miután megtörtént - az emberiségnek visszavonhatatlan és metafizikai súlyú tapasztalatává vált. Úgy is, mint bűn, úgy is, mint sorsesemény, úgy is, mint szenvedés, sőt úgy is, mint az antropológiai és kultúrfilozófiai horizontok sajátos pontja. Világlátomásként értékeli a holocaustot, amelynek "ahogy távolodunk tőle, körvonalai nemhogy elenyészni nem tudnak, de kísérteties módon inkább egyre tágulni és növekedni látszanak". Ebből a nézőpontból természetesen olyan egyetemes belátásokra jut az író, amelyek horderejét igencsak nehéz felmérni. Az kétségtelen, hogy a kötet esszéi (Monológok) a legszebb filozófiai traktátusok mélységével bírnak, természetesen tragikus hangfekvésben. A megformálás is mindenütt a szépíróra vall, de gondolati mélység tekintetében vetekszik a nagy filozófusokkal. Kitűnő könyv, amelyhez szervesen illeszkednek a szerzővel készült, ugyancsak a főtémát körüljáró interjúk (Dialógok) is.
Fenyő D. György - A Biblia az irodalomban
Az európai művelődéstörténet két alappillére az antikvitás görög-római kultúrája, valamint a Biblia zsidó-keresztény irodalma. Oly mélyen beleivódott mindkettő gondolkodásunkba, nyelvünkbe, szokásainkba, hogy leggyakrabban észre sem vesszük, hogy a Biblia nyelvén fejezzük ki magunkat. Ezt a - tágan értelmezett nyelvet - mutatja be néhány példával a Biblia az irodalomban című tankönyv. Kiválaszt az Ószövetségből kilenc, az Újszövetségből hat alapvető jelentőségű történetet, elemzi ezeket a maguk helyén és kontextusában, majd megvizsgálja mindegyik utóéletét: egy vagy több irodalmi vagy képzőművészeti feldolgozását, újrafogalmazását. Korok és kultúrák, művészetek és művészek termékeny dialógusáról szól a könyv, arról, hogy a közös emberi érzelemvilág és kifejezéskincs talaján, a Biblia mint a "nagy kód" segítségével hogy fejezi ki legalapvetőbb mondanivalóikat.
Bächer Iván - Haláltánc
- Na menjél! - Megyek. De ezt el akartam mondani. Hogy éppen olyan vagy, mint az Anna! Neked az egész élet csak egy téma. Egy nagy téma. De mi élünk ebben a rohadt életben, érted! Mi ebben élünk, és ebbe döglünk bele! Érted!? A jó, édes anyádat, érted!? Köszönés nélkül belépett a liftbe, magára csapta a vasajtót. Gold Jenő visszament a lakásba, be a szobába, a kuckóba, papírt kapott elő, lejegyezte gyorsan: "Neked az élet csak egy téma... olyan vagy... De mi élünk..." Betette a cetlit a fiókba, ment ki mosogatni. Mosogatás közben arra gondolt, ez még jó lehet fülszövegnek is egyszer.
Ismeretlen szerző - Magyar zsidó lexikon
"Nem lehet ma már az ősi társadalmak fegyvereivel harcolni az elfogultságok ellen. Nem a népeket kell igazolni, ha megrágalmazzák őket, hanem a történelmüket. Ha már nem elég a történet, meg kell akkor írni a történet történetét, hogy a kételkedők előtt feltáruljon minden zege-zuga és a fejlődés legelrejtettebb mélységeit is felkutathassa az objektív kritika. Tégláira kell szétszedni az ezer esztendők épületét és meg kell írni külön-külön minden téglának a történetét. Így jutottam el vagy hat esztendő után a lexikon gondolatához. [...]
Ami a zsidó néplélek általános öröksége, ami éppen lelkiségénél fogva az egyetemes zsidó élettől eloldhatatlan, azt feldolgoztuk. De elsősorban az ezer esztendő óta itt élő zsidóság fejlődését írta meg ez a lexikon. A lexikális sorrend mögött feltárul a zsidóság történelmi élete, gazdasági és társadalmi elhelyeződése, vallásának és ethikájának legbensőbb lényege, a tudományban, művészetben, irodalomban, közgazdaságban, iparban, kereskedelemben való munkarészessége, úgyszintén szerepe és jelentősége is az állami társadalmi és gyakorlati élet egyéb munkaterületein. Az együvétartozás energiaegysége illeszti össze az emberi munkának ezt a nagy tömegét, mindazokat pedig, akik személy szerint sorakoznak fel, a közös származás vérkapcsolatai állítják egymás mellé. Ezért is nem tesz ez a lexikon különbséget a felekezet kereteiben élő zsidók és a felekezetéből kilépett zsidók között. Az alkotótehetség nem változik a vallásos érzések megmásulásával és mi itt a munkát mértük meg, nem pedig az egyéni élet belső vívódásait és változásait. Egyébként a hagyományos zsidó felfogás sem tűr ilyen szelektálást, mert abban a zsidósághoz való tartozást nem a vallás, hanem a származás dönti el. Ezt az elvet érvényesítik a külföldön készült lexikonok is, amelyek valláscsere miatt senkit sem közösítenek ki a zsidó értékek lajstromából.
A Zsidó Lexikon a fentebb említett körülhatároltságánál fogva csak a magyarországi, erdélyi, szlovenszkói, vajdasági és burgenlandi zsidóság életét és munkásságát ismerteti, de azzal a részletességgel, amelyet az egyetemes zsidóságot ismertető lexikonok meg sem közelíthetnek, éppen az egyetemességük miatt, amely nem engedi meg az érdeklődésnek egy ponton való koncentrálódását. Mi a szűkebb területen többet adhattunk. Mindenki, aki a kultúra sokfelé elágazó területein valóban hasznos és érdemes munkát végzett, értékének megfelelő életrajzot kapott a lexikonban és egész légiója sorakozik fel ama kiváló egyéniségeknek is, akik innen külföldre mentek és ott dolgoztak az emberiség javáért.[...]"
Ujvári Péter
Tóta W. Árpád - Eljövetel
2006. február 26.
Tombol a választási kampány.
Valami lezuhan a Hortobágyon.
A gépezetbe idegen test került.
Az istenek a fejünkre estek.
A magyar sajtó pedig tudósítja.
Erről szól ez a könyv.
Esterházy Péter - Termelési-regény
"Mikszáth Kálmán intett a mesternek, hogy megy. 'Spiccer bár?' - kiáltott Ő, loholván egy elugrott labda után. A nagy anekdotázó, aki néhanapján* elképesztő élességgel mondta meg a véleményét a kormánynak is, a pártnak is, akinek realista ösztöne, eleven valóságérzéke megóvta, hogy a meghasonlottak, kiábrándultak útjára lépjen, akinek lelkére nyomasztóan nehezedett saját korának riasztó sivársága, mindazonáltal cinizmusba tokosodva ugyan, de az öregedő íróban is ott rejlett fiatalkori másának szép hősiessége, és akinek Tisza Kálmánhoz fűződő kapcsolatából a polgári irodalomtörténetírás mítoszt teremtett (igen, mert így akarta veszélyteleníteni metsző kritikáját: hisz hogyan lehetne az úri társadalom kegyetlen tollú szatirikusa az, aki Jókai svábhegyi villájának a teraszán csaknem minden szombaton és vasárnap Tiszának kibicel), nos ez az ember megvonta a vállát, és visszaintett a sportoló mesternek, hogy 'bedob még valahol néhány decit'. Ő bólintott, majd figyelmesen végighallgatta, hogy mi a következő gyakorlat; ún. játékos gyakorlat következett, de Ő, mint mindig, nem értette. 'Ne haragudj, fűzfa, nem értem.' Mire elmagyarázták neki, lassan, mint a gyerekeknek. 'Érdemes volt kitaníttatni téged, haver.'
Ideiktatom az ő megrökönyödését: "Hogy-hogy néhanapján?! És közben?" - De ezt úgy értsük: hogy leesett az álla."
Ismeretlen szerző - Expander
Különleges könyv! Először is, mert négy szerzője a jelen magyar irodalom legjobbjai közül való. Tartalomjegyzék szerinti sorrendben: Dragomán György, Háy János, Parti Nagy Lajos és Tóth Krisztina. Ritka együttállás: nagyon sikeresek is. Tehát nem csak a kritika kedveli őket. Nem csak az ínyencek. Különleges könyv ez azért is, mert benne négyen négyféleképpen újítják meg a tárcát, s teszik olyan, a mindennapokról beszélő műfajjá, amely a magas irodalom körében ugyanaz tud lenni, mint alkalmi olvasóinak kedvelt olvasmányai közt. Izgalmas, nemes, ronthatatlan, szórakoztató. A tárcákat, megint különlegesség, Tettamanti Béla gondolatgazdag, szellemes és nagyon fanyar grafikái, szatirikus rajzai értelmezik újra, állítják fejtetőre, feszítik az abszurdig. Így együtt: fantasztikusak.