Kapcsolódó könyvek
Corinne Ullrich - John Lennon
A Beatles tagjaként zenetörténetet teremtett, és egy egész korszak arculatát meghatározta. Dalszövegeivel, írásaival és filmjeivel egy generáció, a beatnemzedék szószólója volt. A könyv Lennon életén keresztül az egész korszakot is ábrázolja.
Fodor Sándor - Cseh Tamás
A lovagkornak vége, a hajdani lovagok mellvértje behorpadt, és a sarokba hajítva porosodik. Ám a legendák tovább élnek.
Egy legendáról és egy legendás korszakról mesél ez a könyv, mesélnek az interjúregényben megszólalók.
Cseh Tamás,
Bereményi Géza,
Baksa Soós János,
Jancsó Miklós,
Gyurkó László,
Eperjes Károly,
Másik János,
Mártha István.
Ez a könyv valójában egy utazás. Egy élet. "És néha rá kell érni egy egész életre."
Jó utat mindenkinek.
Edith Piaf - Nem bánok semmit sem
"Nem volt és nem lesz soha másik Edith Piaf" - írja a visszaemlékezések eme kis kötetének előszavában Jean Cocteau. Hét esztendeje már, hogy nem gazdagítja sanzonokkal a világot Piaf, a francia dalok legkedveltebb előadója, de rajongóinak száma, és az általa népszerűvé vált sanzonok közönsége nőttön nő. Ez a kötet életének arra a szakaszára pillant vissza, amelyet "mint egy kis veréb" kezdett, és közvetlen elbeszélés egy "világsiker" útjáról. Önéletrajzában megismerjük sok pályatársát, a francia költészet, zene több neves alakját, akik részesei voltak életének. Utószóként mellékeljük a "Piaf karrier" éveinek adatait is, nálunk ismert sanzonjainak magyar fordítását, és képeket, amelyek közelebb hozzák őt, a régi ismerőst, azokhoz, akiket érdekel.
Jared Cade - Agatha Christie és a hiányzó tizenegy nap
1926. december 3-án eltűnt otthonából egy közepesen ismert angol krimiszerző. 1926. december 14-én este, mikor férje azonosította egy harrogate-i szállodában, már a világ egyik leghíresebb asszonya volt Agatha Christie. A közbeeső tizenegy napban egész Anglia őt kereste, megtalálójának magas összegű jutalmat ígért egy napilap, médiumok kinyilatkoztatásait olvashatták az érdeklődők, az Amerikai Egyesült Államokban is újsághír lett belőle. Amikor végre megkerült, mindenki azt várta, interjúkat ad és elmagyarázza, mi történt az alatt a tizenegy nap alatt. De Agatha Christie egy nyilatkozatot kivéve soha nem volt hajlandó beszélni róla.
Jared Cade angol újságíró elhatározta, hogy utánajár a titoknak. Először is elolvasott mindent, amit valaha összeírtak a világ legismertebb eltűnéséről, aztán elkezdte felkutatni a még élő szemtanúkat, illetve a hajdani szemtanúk családtagjait. És eközben bukkant a kincsesbányára: Agatha Christie gyerekkori barátnőjének, sógornőjének lányára, aki mindent elmesélt, amit anyjától csak hallott, ráadásul olyan fényképekkel is megajándékozta, amelyeket még soha nem publikáltak.
Ezt a könyvet Agatha Christie nem hivatalos életrajzának is nevezhetjük, hiszen az eltűnés előtti és utáni éveiről is beszámol. Izgalmas, új nézőpontú mű egy tehetséges és bölcs asszonyról.
Stephanie Cowell - Mozart asszonyai
Történetünk 1777-ben kezdődik Mannheimben. Fridolin Weber zenész és kottamásoló csütörtök esténként összejövetelt rendez szerény, ötödik emeleti szalonjában. A forró csokoládé illatával megédesített közös zenélések remek alkalmat szolgáltatnak arra is, hogy a ház asszonya számba vehesse a partiképes férjjelölteket, hiszen a házaspárnak négy szép, tehetséges lánya van, akik lassan eladósorba kerülnek. Egyik alkalommal új vendégeket jelentenek be: egy sápadt, himlőhelyes arcú, nagyorrú fiatalembert, Wolfgang Amadeus Mozartot és édesanyját. A kisasszonyok – Jozefa, Aloysia, Constanze és Sophie – szinte azonnal felfigyelnek az érzékeny, különleges ifjúra, aki nemigen felel meg anyjuk elvárásainak, hiszen nincs egyebe, csak a tehetsége. Amadeust rabul ejtik a Weber lányok, mindegyik a maga módján, és sorsa összefonódik a családéval. Josefa beleszeret, Sophie a bátyját látja benne, ő heves szerelemre lobban Aloysia iránt, de Constazét veszi feleségül, miközben nekik komponálja a zeneirodalom legszebb áriáit. Életük is kész opera tele szenvedéllyel, erotikával, érzelmekkel, fellángolásokkal és csalódásokkal. Történetük akkor is lebilincselő lenne, ha sorsuk nem a zenei géniuszéhoz kötődne, de ezt megtetézi az élvezetesen hiteles, megejtően emberi Mozart-portré.
Keith Shadwick - Led Zeppelin 1968-1980
A Led Zeppelint a Yardbirds ambiciózus gitárosa, Jimmy Page alapította 1968-ban. A vele, valamint Robert Planttel, John Bonhammel és John Paul Jonesszal felálló négyes egyetlen év leforgása alatt ismertté és elismertté vált Amerikában és Nagy-Britanniában, valamivel később pedig a világ többi táján is. Egészen 1980-as feloszlásáig a hard rock műfaj legnagyobbjai közé tartozott.
Rita Marley - Hettie Jones - Bob Marley
Minden nagy férfi mögött egy még nagyobb asszony áll – szól a mondás.
Bob Marley-t senkinek nem kell bemutatni, Ritát, a feleségét viszont sajnos annál inkább.
Szívszorító és nemes egyszerűséggel brutálisan őszinte könyv ez, melyből végre valósabb képet kaphatunk Marley életéről, zenéjéről és tevékenységeiről.
Johnny Cash - Patrick Carr - Johnny Cash
Szegénység, próbálkozások, azután a zene. Végtelen turnék, alkohol, drogok, fellépések, hajsza... A felsorolás végéről már csak a "halál" hiányzik. Vagy: a "szerelem". Johnny esetében az utóbbi jött el: felesége, June Carter segítségével kimászott a legmélyebb gödörből, sőt, elhíresült börtönkoncertjeivel reményt adott másoknak is: "Ez nektek is sikerülhet!"
H.C. Robbins Landon - 1791 - Mozart utolsó éve
Életének utolsó évében Mozart olyan lázasan dolgozott, mintha megérezte volna, hogy összegeznie kell, és hamarosan búcsúznia is. Ebben az 1791-es esztendőben több hangjegyet vetett papírra, mint az azt megelőző három évben együttvéve. Olyan csodálatos művek születtek ekkor, min a Varázsfuvola és a Requiem.
E gazdag és tragikus év eseményei elevenednek meg az angol Langdon professzor könyvének lapjain. Műve korántsem zenetörténeti szakmunka csupán - noha annak is remekmű -, de egyszersmind hiteles és aprólékos életrajz is, sőt élvezetes olvasmány nemcsak zenerajongók, de minden más olvasó számára is, akit érdekel a történelem, és a nagy művész mindennapjainak története, amiben itt kell rejtőznie a remekművek titkának is, ha ez végül mindig megfejthetetlen marad is. Ez a regényszerűen izgalmas történelmi, zenetörténeti esszé bemutatja a zseni életét, a nagy művek keletkezésének körülményeit, és friss szemmel vizsgálja azt a sok legendát, amely Mozart utolsó életévét, házasságát és halálát övezi.
A szerző a bécsi klasszika egyik legismertebb tudósa; műve alapkönyvnek számít a Mozart-irodalomban.
Richard Carman - Robert Smith & The Cure
A könnyűzene történetében alig van olyan együttes, amelynek pályafutása több évtizedet fog át, s mégis képes elkerülni a kényelmes önismétlés csapdáit. Ráadásul megújulni lehet pusztán a trendeket követve is. A Cure azonban mindig a saját útját járta.
1976-os megalakulásuk óta állandó változásban vannak. Az egyetlen biztos pont, a változás motorja, a vihar szemében ülő békés, nyugodt alak e könyv főszereplője: Robert Smith, a zenekar jellegzetes hangú, tupírozott hajú énekese, gitárosa és dalszerzője.
Karrierje igazán változatos, időnként ellentmondásokkal teli: a tagok cserélődtek körötte, eleinte a Siouxsie and the Bansheesben is zenélt, írt kifejezetten goth és szinte már arcpirítóan popos, díjakat besöprő slágereket is. Robert Smith, az ikonikus frontember ébren tartott és felpezsdített minden zenei közeget maga körül.
Ez a legelső, részletekbe menő életrajz Robert Smith teljes karrierjéről. Nyilatkozataiból és dalainak elemzéséből egy különleges ember képe rajzolódik ki.
Charles R. Cross - A mennyeknél súlyosabb
A New York Times bestsellere a szerző új elő-és utószavával.
Kurt Cobain 1994. április 5-én lett öngyilkos. Akarata szerint zárta le rövid, dühödt, fájdalmakkal teli, ám termékeny életét. A mennyeknél súlyosabb ezt az életet kíséri végig a szem- és fültanú hitelességével. Szerzője, Charles R. Cross az egykori Rocket zenei magazin szerkesztője belülről ismeri a seattle-i zenei életet, és a kezdetektől közvetlen közelről követhette Kurt Cobain és a Nirvana pályafutását is.
A könyv megírását 4 év kutatómunka és több mint 400 interjú előzte meg. A szerző kivételes hozzáférést kapott Cobain publikálatlan naplóihoz, dalszövegeihez, családi fotóihoz és rengeteg dokumentumhoz, amelyek alapján páratlan részletességgel rekonstruálta az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb zenei ikonjának életét az aberdeeni gyerekkortól a híressé váláson át egészen az öngyilkosságig.
Cross az új kiadáshoz írt elő- és utószavában képet ad az első kiadás (6 évvel Kurt Cobain halála után) óta eltelt időszakról is. Megosztja az öngyilkosságot követő vizsgálatok eredményeit, és a zenekarral kapcsolatos olyan történéseket, amelyek mind azt bizonyítják: Kurt Cobain és a Nirvana mind a mai napig komoly hatást gyakorol a közönségre és a zenészekre.
"Az egyik legalaposabb és legmegindítóbb könyv, amit rocksztárról valaha írtak." (Los Angeles Times)
Galina Visnyevszkaja - Életem
Galina Visnyevszkaja önéletírása először 1984-ben jelent meg az Amerikai Egyesült Államokban. Akkor már tíz éve élt külföldön férjével, Msztyiszlav Rosztropovics csellóművésszel és két lányával. A világhírű házaspár azért kényszerült elhagyni hazáját, mert Szolzsenyicin melletti kiállásukért a szovjet állam művészi egzisztenciájukat lehetetlenné tette; csak vidéki városokban léphettek fel, később már ott sem, sőt az újságban még kritika sem jelenhetett meg róluk. Pedig a szoprán énekesnő Visnyevszkaja pályája kezdetén igen népszerű volt nemcsak a közönség, hanem a politikai vezetés körében is: mindig tagja volt azoknak a kulturális delegációknak, amelyek a politikusok "előörseiként" érkeztek meg egy-egy fontosabb tárgyalás színhelyére. Bulganyin, aki Hruscsov idején a Minisztertanács elnöke volt, még nyíltan udvarolt is neki. ; Galina Visnyevszkaját Kronstadtban apai nagyanyja nevelte, nagy szegénységben. Tehetségét lengyel-cigány származású anyjától örökölte, amihez képzett hang is társult. Egyedül, az éhségtől félholtan élte át a leningrádi blokádot. Az éhhaláltól az mentette meg, hogy belépett a város romtalanításával foglalkozó rohamosztagba. Ekkor ismerkedett meg első férjével, akinek nevét a mai napig használja, de akitől gyorsan el is vált. Második férje (ez a házasság is válással végződött) színházi ember lévén, sokat segített neki: fellépési lehetőséget biztosított számára, ami elsősorban vidéki turnékat jelentett. Ekkor alapozta meg széles repertoárját, valamint színpadi mozgáskultúráját. 1952-ben hirdetés alapján jelentkezett a moszkvai Nagyszínházba, amelynek hamarosan vezető művésze lett, miközben attól rettegett, ki ne derüljön apja börtönbüntetése. Rosztropovicshoz négynapi ismeretség után ment férjhez. A szovjet művésztársadalomból az elsők között kezdték járni a világot, ahol a sikerek mellett baráti és alkotói kapcsolatokra tettek szert (pl. Benjamin Brittennel), s fogalmat alkothattak a nyugat-európai és amerikai hétköznapok minőségéről is, amitől még lehangolóbbnak látták a szovjet emberek életét.
Juliette Greco - Jujube - Önéletrajz
A híres francia sanzonénekesnő és színésznő önéletrajza olyasfajta olvasmányt kínál, amely sokak számára érdekes. Élete színes, nézetei, ember- és szabadságszeretete rokonszenvesek. Furcsa és vad, magányos gyerekkora volt, kamaszkorában letartóztatta a Gestapo. A háború után megint csak sokat hányódott, míg végül a legpezsgőbb párizsi irodalmi-művészeti élet középpontjába került: Boris Vian és Raymond Queneau, Jean-Paul Sartre és Simone de Beauvoir, Jacques Prévert, Jean Cocteau, André Gide, Francois Mauriac mind a barátai voltak. Kollégái közül különösen Jacques Brelt szerette, dalait annak korai halála után is énekelte. Amerikai filmes barátai közé tartozik Mel Ferrer, Audrey Hepburn, és tartozott Cary Grant. Természetesen szó van a könyvben elsöprő tévéfilmsikeréről, a Belphégorról is, no meg a férfiakról. Két férje közül nálunk a második, Michel Piccoli ismert - de Gréco mesél más kapcsolatairól is.
Göbölyös N. László - Az ajtókon innen és túl
Jim Morrisonnak nincsenek örökösei.
Nincsenek, mert egyszeri volt, utánozhatatlan, megismételhetetlen, kiismerhetetlen.
Jim Morrisonnak rengeteg örököse van.
Rengeteg örököse van, mert örököse mindenki, akit valaha egyszer is megérintett az ő szelleme. Aki elment a sírjához és felírta rá a nevét, aki felvette a fekete ruhát, hogy ne csak divatból legyen "dark", hanem igazából is eljusson a lélek sötét oldalára, a túlsó oldalára, aki életelvévé teszi, hogy minden ajtót kinyisson, félelem nélkül. Örököse, aki a mai napig hisz a rock és a költészet erejében.
Molnár Imre - Molnár Gábor - Halhatatlan Beatles
A világhódító négy "gombafejű": a Beatles együttes történetét tartja kezében a kedves Olvasó. A példátlan sztori, a szinte hihetetlen ívű karrier már magában véve is lebilincselő; mindez azonban ezúttal csupán mozgalmas kerete az immár örökéletű zenének, amely e lírai monográfia középpontjában áll. A nem fakuló népszerűségű dalok zenéjének és szövegének részletes bemutatásán, elemzésén túl a kötet olvasója közelebbről is megismerkedhet a Beatles-birodalom hat legkiemelkedőbb alakjával: egy-egy szépirodalmi hangütésű portrévázlat villantja fel John Lennon, Paul McCartney, George Harrison és Ringo Starr arcélét, de emberközelbe kerül a legendás menedzser: Brian Epstein és a zenei "varázsló": George Martin is. E kötet lapjait forgatva, a kedves Olvasó szinte a szerzőkkel együtt hallgathatja végig az együttes teljes daltermését, az Életművet. A részletesebb adatok híveinek pedig külön Adattár áll rendelkezésére, amely az együttes és tagjai legkülönbözőbb tevékenységeinek, sajátosságainak gazdag ismeretanyagát tartalmazza - könnyen áttekinthető, akár személyi számítógépen is kezelhető szerkezetben. Különösen részletes adatok mutatják be a Beatles dalait, lemezeit, koncertkörútjait, rádió- és tv-szerepléseit. Bizonnyal elválaszthatatlan társa lesz e könyv a Beatles minden ismerőjének, rajongójának, fiataloknak és idősebbeknek egyaránt.
Bókay János - Bohémek és pillangók
"Puccini a Pillangókisasszony bemutatójakor budapesten volt. Az Andrássy úton valami sétakocsizáskor megállította fogatát és egy leánykának, aki a Tosca zongorakivonatát vitte a hóna alatt, valami ilyenfélét írt a kottájába: "Emlékül Giacomo Puccinitől, a vándor komédiástól". A zeneszerző csapongó temperamentuma, keverve némi pózzal - ez van a kis esetben s az emléksorban. De egyúttal Puccininak, a kedélyembernek őszinte vallomása is. Máskor is mondta, amikor bosszantották, hogy nem igazi muzsikus - hiszen én nem is vagyok az, én színész vagyok, komédiás!... Mikor az Operában három év előtt a Pillangókisasszony premierjén az izgalomtól piros és tüzelő emberi arcokat és megzavarodott szemeket néztem és a tekintetek szemérmetes szégyenkezésében a megindultság titkolózását figyeltem, valóban be kellett látnom, hogy a függöny előtt hajlongó "komédiás" nagyszerű és ritka művész. Ma a legnagyobbak közül való - így írt a századforduló idejének egyik legnagyobb novellistája és zenekritikusa, s csak napjainkban újra felfedezett Csáth Géza Pucciniról, a kortárs szemével. És ennek a "komédiásnak", ennek a "nagyszerű és ritka művésznek" állít emléket regényében a Puccinit ugyancsak a kortárs szemével látó, a mester korát és művészetének népszerűsödését kortársként átélő Bókay János.
Kroó György - Richard Wagner
Még egy Wagner-könyv? - sóhajt fel az idegen nyelven is olvasó zenebarát. csepp a tengerben. A magyar nyelvű Wagner-irodalom már jóval szerényebb. Kiemelkedő képviselője, Molnár Antal úttörő Wagner-breviáriuma a húszas évek elején jelent meg és azt csak a legutóbbi időben követte Sólyom György impozáns, korszerű monográfiája.
Ezt a kis könyvet azoknak írtam, akiket életükben legalább egyszer magával ragadott Wagner zenéjének sodrása, akik benne felejtkeztek romantikus varázsába, és átadták magukat ragyogásának.
Bartha Dénes - Beethoven
E munka összeállításában az a szándék vezetett, hogy a művelt magyar zeneértő ebben a kis kötetben röviden, világosan egybefoglalva együtt lássa mindazt, amit Beethoven zenéjéről tudnia kell és mindenek felett tudnia érdemes.
Hasonló természetű összefoglaló stílustörténeti munka legjobb tudomásom szerint a nemzetközi Beethoven-irodalomban sem áll rendelkezésre.
Bartha Dénes - Johann Sebastian Bach
Bachról, a "harmónia atyjá"-ról ez ideig magyar nyelven alig találtak hozzáférhető anyagot az érdeklődő olvasók. De még a német nyelvtudás sem sokat használt, hiszen a klasszikusnak számító német Bach-monográfiák nem a mai tudományos álláspontot képviselik.
E munkának az a fő törekvése,hogy a legutóbbi évek kutatási eredményeit is felhasználva, korszerű Bach-életrajzot adjon. A könyv elsősorban a szélesebb olvasóközönséghez szól, és nemcsak stílusában, hanem szép illusztrációival is igyekszik megszerettetni a nagy német zeneköltőt.
Norbert Stresau - Audrey Hepburn filmjei, élete
Audrey Hepburnt már első hollywoodi filmje, a Római vakáció mozibálvánnyá tette. A törékeny szépségű belga színésznő új típust indított útjára az ötvenes és hatvanas évek filmtörténetében: az ártatlan Hamupipőkét, aki őzikeszemével, karcsúságával és eleganciájával felülemelkedik minden földi durvaságon, bűnöző szenvedélyen, és jóra inti a gyarló emberiséget. Norbert Stresau érdekes könyve ennek az eszményképnek, szakmai tolvajnyelven: image-nek a vizsgálatára vállalkozik. Kimutatja: a légies finomságnak valódi arisztokrata származás az alapja; a karcsúságnak a háborús idők koplalása; az ideáltípusnak magának pedig a hollywoodi filmgyártók üzleti számítása. A szerző jó kalauznak bizonyul: nemcsak a filmsztár életének és karrierjének izgalmas fordulatait követi nyomon, hanem felidézi a híres filmek (a Római vakáció, a Háború és béke, az Álom luxuskivitelben, a My Fair Lady) meséit is. Az olvasó egyszerre ismerkedhet meg a feledhetetlenül kedves Audrey emberi és színészi küzdelmeivel, filmjeinek korabeli visszhangjával, a sajtó és a közönség "kritikájával". A kötetet a széles olvasóközönségen túl a szakemberek is haszonnal forgathatják pontos adatai és magyar vonatkozású kiegészítései miatt.