“Itt állok, másként nem tehetek. Isten engem úgy segéljen, ámen.” Ezekkel a szavakkal fejezte be a hagyomány szerint Luther beszédét a wormsi birodalmi gyűlésen, amikor megtagadta tanainak visszavonását.
A szászországi kicsiny Wittenbergből kiinduló reformációs mozgalom nagy vihart kavart nemcsak Németországban, hanem messze túl a birodalom határain is. Fellépése úgy hatott ekkor "mint a villám a puskaporos hordóra ", viták, felkelések, nagy parasztháború követte, s Németország széttagolódásának elmélyülése, a fejedelmek hatalmának megerősödése. A szerző eleven képet rajzol a reformátor ellentmondásos lényéről, igen plasztikusan, színesen ábrázolja a kort, amelyben Luther élt, és mindazokat, akikkel akár a politikában, akár a magánéletben kapcsolatba került. Míg régebben Luther alakját csak a teológusok rajzolták meg, a szerző minden vallási elfogultságtól mentes, tárgyilagos és modern Luther-képet ad.
Kapcsolódó könyvek
Nemere István - Jézus élete
“Az ókor nagyjai” sorozatban ugyan, de már más külsővel és formátumban írta meg a szerző Jézus életét. Az eddigiektől eltérően több izgalmas és még eddig meg nem válaszolt kérdést is felvet. A szerző nevének feltüntetése nélkül.
Jacques Le Goff - Assisi Szent Ferenc
Assisi Szent Ferenc egyénisége kétszeresen is lenyűgöz, amióta csak érdeklődésem, lassan már fél évszázada, a középkor felé fordult. Mindenekelőtt maga a történelmi személy, aki a XII-XIII. század fordulójának meghatározó időszakában, a középkor modern és dinamikus szakaszának kezdetén, mozgásba lendítette a vallást, a tág értelemben vett kultúrát és a társadalmat. Félig szerzetesként, félig laikusként, az ekkortájt fellendülő városokban, az utakon és a magányos elmélkedés színterein, az udvari kultúra fénykorában, amely egyben a szegénység, az alázat és a prédikáció új gyakorlatának korszaka is, az Egyház peremvidékén, de óvakodva az eretnekségtől, lázadó szellemben, de nihilizmus nélkül, Közép-Itáliában, a kereszténység legforrongóbb vidékén munkálkodva, Róma és az alvernai magány között, Ferenc meghatározó szerepet játszott az új keresztény társadalom apostolaivá váló, frissen megalapított koldulórendek felemelkedésében, és ökológiai dimenzióval gazdagította a keresztény lelkiséget, olyannyira, hogy a vallásban, az irodalomban és a képzőművészetben kifejeződő középkori természetszemlélet megalkotójának tűnik. Ferenc a Krisztust középpontba állító és a vele való azonosulásig jutó újfajta szentség mintaképe, az első ember, aki maga is részesült a stigmákban saját kora és a középkori történelem mindmáig legvonzóbb egyéniségei közé tartozik kezdi könyvének előszavát Jacques Le Goff.
Nagy jegyzetapparátussal ellátott, tudós munkái mellett a világhírű történész előszeretettel műveli az olvasmányos történeti esszé műfaját is. Ez utóbbi típusba sorolható ez a kötet, mely az igazi Szent Ferenc alakját úgy teszi szinte láthatóvá és hallhatóvá, hogy egyúttal mozgásban lévő, izgalmasan változó koráról is pontos képet ad.
Lush Gjergji - Teréz anya
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Wimmer M. Anzelm O.S.M. - Az izzó tűz embere
Előszó
A kedves Olvasó most ott kezdi, ahol én befejezem: az előszónál. Természetesen azt a hangulatot szeretném neki közvetíteni, amely bennem e könyv írása közben alakult ki. Ez számára csak előnyt jelent, mert ezáltal ahhoz a páratlan egyéniséghez jut közelebb, kinek életalakulását szemléli, és akinek a modern ember részére nem egy mondanivalója van. Mert a Szent előbb a forradalom izgalmán ment keresztül s csak azután jutott el oda, ahová az isteni Gondviselés már kezdettől fogva szánta. Mint a pártütés zászlóvivője ismeri a terepet, de azokat is, akik ezt benépesítik. S ért a politikai szenvedélyhez is. Egyszóval nem elfogult ember, aki bizonyos kényes és veszélyes dolgokat csak hallásból ismer. A harctérről jön izzadtan, porosan és arról tesz jelentést, amit ott látott és tapasztalt. Talán felesleges túlságosan hangoztatni, hogy ez az, ami érdekel és ami nekünk kell.
Ismeretlen szerző - A szentek élete I-II.
Míg a korábbi évtizedek hasonló kiadványai a színes eseményekre, a gondos lélek- és jellemábrázolásra helyezték a fő hangsúlyt, addig a Szent István Társulat által most kiadott új, kétkötetes Szentek élete - mely terjedelmét tekintve is egyedülálló - a szentek életét a történeti helyzetbe ágyazottan igyekszik bemutatni. E kiadás újdonsága, hogy kevés kivétellel mindegyik szentről képet is közöl. Az anyagot időrendi mutató, földrajzi helynévmutató és személymutató teszi teljessé. A két kötetben található 600 életrajz mellett először kerülhet a magyar olvasók kezébe a Római Mártirológium, mely latin szertartású katolikus egyház mintegy 5600 vértanújának és szentjének nevét, halála helyét és idejét, és tiszteletének okát közli egy-egy mondatban az ókeresztény kortól napjainkig.
Zipernovszky Judit - Csodatevő Szent Filoména
Egy őskeresztény kislányból – hogy hitét megtarthassa – vértanú lesz tizenhárom esztendős korában. A kislány – akit sebtiben eltemetnek egy katakombában – egy görög sziget királyának leánya, nevét terrakotta táblára vésik és kínzóeszközei jelképével együtt földelik, el. Eltelik 1700 év, amikor is régészeti ásatások feltárják azt a kamrát, amely csontjait őrzi. És ezzel megindul egy csodálatos, szinte megmagyarázhatatlan sorozata a történéseknek, minthogyha ez a lélek – újjászületve az öröklétből – ereklyéinek napfényre kerülésével bizonyítani akarná, hogy a halál csak átköltözés egy másik létbe, ahonnan a szeretet erejével kegyelmek és áldások záporoznak. Azóta keresztény világ megtanulta ennek a kislánynak a nevét, aki szüntelenül árasztja azt a szeretetet, amit rövid élete során nem tudott kifejezésre jutatni. Bénák elindulnak, vakok újra látnak, némák megszólalnak, és ő joggal viseli neve mellett, „A huszadik század csodatevője” címet. A neve: Filoména.
Ethel Tolansky - Helena Scott - Krisztus a haláltáborban
E mű Johann Gruber (1889--1944) osztrák katolikus pap, illetve Jacques Bunel (1900--1945) francia kármelita szerzetes életútjával ismertet meg.
Mindketten a rettegett mauthausen-guseni koncentrációs táborban vesztették életüket, lelkipásztori működésükön túl rabságuk utolsó hónapjait is a felebaráti szeretetnek szentelve. Szenvedésüket nyomon követve megismerhetjük a náci hatalom módszereit -- "alulnézetből" közelítve a történelmi eseményekhez. Tanúságtevő helytállásuk azt példázza, hogy a jótékonyság, a részvét és az önmegtagadás keresztény erényei a világháború poklában, a legembertelenebb körülmények között is ott munkáltak emberekben.
Johann Gruber és jacques Bunel személyében a katolikus egyház XX. századi történetének két hősies lelkületű vértanúja lép elénk.
(Zsille Gábor)
Nagy András - Savonarola-kísérlet
"Kivégzésük előtti estén találkozhat azokkal a rendtársaival, akiket ugyancsak halálra ítéltek (Fra Silvestro és fra Domenico) eretnekség, skizma, engedetlenség és világi hatalom felhasználásának vádjával. Az eretnekség vádjában kétségtelenül van valami anakronisztikus, a mozgalmat pejoratívan minősítő. Hosszú szertartás végén akasztják fel, majd égetik el hármukat (előbb feloldozzák, kizárják, megszégyenítik őket), valószínűleg nagy tömeg előtt, bár a fennmaradt metszet (ismeretlen mester munkája) csaknem üres teret ábrázol. A hamvakat az Arnóba szórják. Az ellenforradalmak koreográfiájának megfelelően száműzetések következnek, néhány barát nyíltan megtagadja a priort, a San Marco domonkosai levélben könyörögnek a pápához bocsánatért. Francesco Romolinónak a Signoria zenészei szerenádot adnak (a pontos könyvelés feljegyezte az árát: 111 és fél forintért), a San Marco harangját, a Piagnonát leszerelik, majd megkorbácsolják. A Savonarola meggyilkolását követő első Signoria-választáskor a Nagytanács kétszáz Piagnoni tagját kivezetik a teremből - senki nem tiltakozik, Sándor pápa exkommunikáció terhe mellett tiltja be a prior munkáit, de már X. Leó (Giovanni Medici) elrendel egy vizsgálatot Savonarola eretneksége kérdésében, s XIV. Benedek a kanonizálást is felveti. Luther a Miserere-zsoltár kommentárjait 1524-ben Strassburgban kiadatja - később a Kereszt Diadalát a Propaganda Fidei elfogadja, prédikációs tankönyvként. Savonarola bejut az épülő Szent Székesegyházba - Raffaello és Michelangelo művein keresztül, de ott áll a reformáció emlékművein is. Wormsban, Genfben. Máglyája még nem hamvadt el, amikor az új hatalomhoz sorra érkeznek a gratulációk Európa udvaraiból. Szobor vagy freskó - az más. De előbb pusztuljon el."
Rama Dr. Friderick Lenz - Szörföltem a Himaláján
Az itt következő beszámoló himalájai kalandjaimról saját tapasztalataimra épül, amelyeket évekkel ezelőtt Nepálban éltem át. Bár valóságos eseményeken alapulnak, átalakítottam és kiszíneztem azokat. Remélem, hogy a következő oldalakon bemutatott belső és külső élmények elszórakoztatják Önt, Kedves Olvasó, és segítik a megvilágosodáshoz vezető úton.
Szent Faustyna Kowalska - Napló
Szent Fausztina, polgári nevén Helena Kowalska 1905-ben született a lengyelországi Łódź melletti Glogowiec faluban egy tízgyermekes család harmadik gyermekeként.
Gyermekkorától kezdve az ima szeretete, a szeretet, az engedelmesség, és az emberi nyomor iránt való érzékenység jellemezte. Iskolába csak 3 évig járt, majd elhagyta otthonát és gazdag családokhoz ment szolgálóleánynak.
Húsz éves volt, mikor belépett az Irgalmasság Anyja Nővéreinek Kongregációjába, amelyben Maria Faustina nővérként 13 évet élt le szakács, kertész és portás munkakörben. Élete az Istennel való rendkívül bensőséges egységet takarta, habár igen egyhangúnak és szürkének tűnhetett. Gyermekkorától kezdve szeretett volna nagy szent lenni és következetesen törekedett is erre, együttműködve Jézussal az elveszett lelkek megmentésében. Egész életét fölajánlotta áldozatként a bűnösök megmentésére. Ennek a jegyében is hunyt el, hosszadalmas, fájdalmas betegeskedés után.
Misztikus, istenközeli élményeiről naplót vezetett, ami majdnem teljes egészében kiadásra is került. Nyelvezete, stílusa alapján nehezen hihető, hogy egy 3 osztályt végzett nő írta. Tartalma, és a hatására bekövetkezett csodák mellett ez is alátámasztja hitelességét, isteni sugalmazottságát.
Paul Verhoeven - Názáreti Jézus
Az ember, aki Mária és egy római katona erőszakos frigyéből jött a világra.
Az ember, aki szellemi vezetőként dühtől köpködve űzte a démonokat a megszállottakból.
Az ember, aki harcos forradalmárként fegyverkezésre buzdította követőit.
Történelmünk egyik legradikálisabb prófétájának igazi arca. És az ember, aki mögötte rejtőzik.
Paul Verhoeven az "Elemi ösztön" és számos más kultikus film rendezője ezúttal egészen új oldaláról mutatkozik be a közönségnek. Jézus életének szenvedélyes kutatójaként, a filmkészítő drámai érzékével és a bibliai tanok iránti egészséges szkepticizmussal dönti meg a dogmákat és az evangélium érveit. Az eredmény pedig nem más, mint a történelmi Jézus eddig sosem látott, egyedi és izgalmas életrajza. Egy szellemi kaland a tények és feltételezések kibogozhatatlan útvesztőjében.
Ismeretlen szerző - Ancilla Domini
Több mint száz évvel ezelőtt a Somogy megyei Niklán fiatal leány nevelkedett két testvérével együtt. Szabadidejében sok időt töltött a temetőben, gondozta a koszorús költő, Berzsenyi Dániel sírját. Sokat ábrándozott arról a hatalmas síremlék mellett, miért nem lehetett ő is költő. Szerette volna „álmodni a kibeszélhetetlent és érezni a kimondhatatlant”. De nemcsak ábrándozott, imádkozott is: „…ha gyermekem lesz, azzal áldd meg, / amivel nem áldottál meg engem! / Ha gyermekem lesz, dalolhassa ki, / mit lelke érez, szíve gondol. / És dal legyen a kacagásból, / és dal legyen a fájdalomból.” Ez a niklai leány Túrmezei Erzsébet édesanyja volt. Ezért az édesanyai imádságért vallhatta Túrmezei Erzsébet költő-műfordító, diakonissza főnökasszony: „egész költészetem… meghallgatott imádság!” Így lett énekké öröme, így lett énekké könnye is.
Reményik Sándor „Jézus Krisztus poétájának” nevezte, de Túrmezei Erzsébet több is volt ennél: igehirdetője volt Krisztusnak. Amit belőle megértett, azt szívében átforgatta, lelkében megemésztette, csengő verssorok és rímek segítségével leírta, kifejezte. S tette ezt a minden alkotó művészt és minden igehirdetést inspiráló Szentlélek Úristen segítségével. Túrmezei Erzsébet egész életében ancilla Domini, az Úr szolgálóleánya volt.
Erzsébet testvér, a diakonissza főnökasszony, a költő és műfordító itt élt közöttünk a teremtő Isten ege alatt, a kegyelem ege alatt s az örökkévalóság fényében. Uráról tett bizonyságot egész életében. Ennek a művészi eszközökkel is kifejezett folyamatos bizonyságtételnek kíván emléket állítani a születése 100. évfordulójának alkalmából készült, gazdagon illusztrált emlékkötet, amelynek szerkesztője és szerzői Erzsébet testvér lelki és szellemi kincsekben páratlanul gazdag életének legfontosabb területeit igyekeztek bemutatni. Az emlékkötet összeállítói e szerteágazó bemutatás során arra is vállalkoztak, hogy Túrmezei Erzsébet szolgálatának a Magyarországi Evangélikus Egyházban s az egész magyar kereszténység életében betöltött jelentőségét is méltó módon összegezzék és értékeljék.
A könyv DVD-mellékletet tartalmaz:
_Fény előttem, fény utánam_ (a Zákeus Média Centrum portréfilmje Túrmezei Erzsébetről)
Részletek Essig József Túrmezei Erzsébet kolozsvári útján készített filmjéből
Kathryn Spink - Roger testvér, Taizé alapítója
Taizé világméretű vonzása elválaszthatatalan Roger testvér szellemiségétől, személyes varázsától, aki az itt élő ökumenikus szerzetesközösséget létrehozta s ma is irányítja. Kathryn Spink Indiában született 1953-ban misszionárius szülőktől, tanulmányait Oxfordban végezte. XXIII. János pápa és Teréz anya életrajza után írta meg könyvét Rogert testvérről.
Sokat beszélgetett vele és a közösség többi tagjaival, de felhasználta Roger testvér könyveit is, amelyek csaknem fél évszázada megszakítatlan sorban követik egymást. Könyve jóval több egyszerű riportnál: megrajzolja Roger testvér életúját, és felvázolja a Taizéi Közösség lelkiségét, fő célkitűzéseit. Nemcsak Roger testvér személyisége elevenedik meg előttünk, hanem ennek a zarándokhellyé alakult burgundiai falucskának a világa is. A kiengesztelődés szolgálatába állított életút mögött így elénk rajzolódik a bizalom és kiegesztelődés világméretű zarándokútja is.
Szakolczay Lajos - Páter Bulányi
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Judith Cabaud - A rabbi, aki felismerte Krisztust
A trieszti, majd római főrabbi, Eugenio Zolli -- eredeti nevén Israel Zoller -- hívő zsidó család fiaként született 1881-ben, a galíciai Brodiban. Már gyermekkorában naponta elmélyülten olvasta a Bibliát. Később filozófiai, pszichológiai és rabbinikus tanulmányokat folytatott. A szent iratok tudós kutatója s a padovai egyetem tanára lett. Zoli műveiből mind világosabban kirajzolódik: számára az Újszövetség szerves folytatása az Ószövetségnek. Nyitott szelleme és Isten szüntelen keresése annak felismerésére vezették, hogy Jézus Krisztusban beteljesedtek az ószövetségi ígéretek.
Róma német megszállása idején bujkálni kényszerült. Az üldözés időszakában a Vatikánhoz fordult, hogy segítséget kérjen a zsidó közösség számára. Az Örök Város 1944-es felszabadításakor, jom kippur napján a Tevere-parti zsinagógában megjelent neki Krisztus, és felszólította, hogy kövesse őt. Zolli ekkor 65 éves volt. Lemondott tisztségeiről, majd megkeresztelkedett: a katolikus egyház tagja lett. Az üldözöttek érdekében sokat cselekvő XII. Piusz pápa mentette meg a nyomortól, lehetőséget teremtve számára, hogy a római Gergely-egyetemen tanítson.
Ötven évvel ezelőtti halála óta is élénk viták övezik Zolli alakját. Mindezek ellenére -- becsületessége, igazságkeresése s egy új világ eljövetele felé fordulása miatt -- e férfi életútja hiteles példa a zsidók és keresztények közötti megbékélés, együttműködés számára.
Török József - Péter vándorúton
II. János Pál pápa utazásait milliók kísérik figyelemmel. Miért járja fáradhatatlanul a világot?- vetődik föl a kérdés. A válasz teljesebb, ha megismerjük az előző utazó pápákat is, Pétertől kezdve, aki közel 2000 éve indult el Jeruzsálemből Rómába.
Izgalmas utazások elevenednek meg a történelmi valósághoz hűen, ugyanakkor olvasmányosan. Például VII. Gergely útja Canossa várába, vagy Napóleon pápafoglyainak elhurcolása. Az utolsó fejezet II. János Pál pápa útjait ismerteti.
Gárdonyi Géza - Isten rabjai
Egy XVI. századi nyelvemlék, a Margit-legenda hívta föl Gárdonyi figyelmét IV. Béla király leányának, Margit regényes élettörténetére. A Ráskai Lea másolatában megmaradt legenda föltételezett szerzője Marcellus páter, Margit gyóntatója volt, akivel a regény több jelenlétében mi is találkozhatunk. A 231 lapból álló kódex a Nyulak szigetén, a mai Margitszigeten létesített Domonkos-rendi kolostor híres lakójának életrajzát tartalmazza. Az író szorgalmasan tanulmányozza a kolostori regulákat, a rendház elhelyezkedésének, helyiségeinek rajzát, régi följegyzésekből megismeri Margit apácatársainak nevét, korát, származását. Képzelete azonban túllép a szűkös történelmi adatokon, kitölti a krónika hiátusait, fantáziája rekonstruálja a kolostor és a korabeli Magyarország mindennapjainak életét. Hosszú előkészület után egyetlen év alatt írja meg híres történelmi regényét. Az Isten rabjai első kiadása 1908 áprilisában jelent meg, és azóta az egymást követő nemzedékek kedves olvasmányává lett.
Csávossy Elemér SJ - Gyulay Endre - Puskely Mária - Mester Margit Mária - Nyiredy Maurus - Isten bennünk - egyek Istenben: Mester Margit Mária élete
Mester Margit Mária édesapja közjegyző volt, akit azonban fiatalon elvesztett, így tanulmányait befejezve már tizennyolc évesen családjának megélhetéséről kellett gondoskodnia. 1927 azonban változást hozott életében. Lelkigyakorlatos szentgyónása alkalmával kegyelmi hívást hallott, s szüzességi fogadalmat tett. Lelkivezetője, a jezsuita Csávossy Elemér eleinte a vizitáció felé próbálta vezetni, de hamar kiderült számukra, hogy Isten másra hívta meg Margitot: az emberek között hirdetni Istent, Istent vinni az emberek közé. 1938-ban Mester Margit Mária megalapította az Unum Sanctissimae Trinitatis Társaságot, melyet Glattfelder Gyula csanádi püspök hagyott jóvá.
Barlay Ö. Szabolcs - Prohászka Ottokár életének titka
A Prohászka _Jubileumi sorozat_ célja Prohászka Ottokár püspök tiszteletének terjesztése és boldoggáavatásának elősegítése. A könyv Prohászka életszentségét mutatja be, mely a legfontosabb a boldoggáavatás számára. Ezen kívül tárgyalja azt a tényt, hogy Shvoy Lajos székesfehérvári püspök már 1942-ben megindította a boldoggáavatás mozgalmát, amit az akkori esztergomi bíboros leállított. Mindszenty bíborossal megpróbálták felújítani 1946-ban, de azt a kommunista diktatúra fojtotta el.
Adriányi Gábor nemzetközi hírű egyháztörténész így ír a könyvről:
"A katolikus Egyház az életszentségen az erények hősies gyakorlását érti. Nem kétséges, hogy Prohászka – amint e tanulmány is bizonyítja – a keresztény erényeket hősies fokon gyakorolta. Szeráfi szent volt.
Prohászka egész életében kitűnt alázatával, felebaráti szeretetével. Szegénysége közmondásos volt. Imádságos lelkülete páratlan. Hősies erényeinek koronája, magasztos példája volt az engedelmesség. Amikor a legnagyobb áldozatot kellett hoznia, magát a Szentszék igazságtalan és a szabályokkal ellentétes ítéletének, az Index Kongregáció döntésének alávetnie, nem habozott azt alázattal és készséggel megtenni.
Prohászka üstökös volt a magyar égen. Hogy rendkívüli egyénisége, életszentsége provokálta kora liberális egyházi és kicsinyes köreit is, érthető, mert hiszen ezeket ő saját fogyatékosságukra emlékeztette.
A magyar katolikus Egyház – elsősorban a püspöki kar – mulasztása, hogy Prohászka, aki az ezer éves magyar kereszténység Pázmány után legnagyobb egyénisége, sőt akit életszentség hírében fölül is múlt, nincs az oltár magaslatára emelve. De hisszük, hogy eljön az idő, amikor "az álló vizek megmozdulnak" és a "napba öltözött ember" hivatalosan is azt a nevet viseli, amit életében és halálában kiérdemelt: a szentet."
Jared Cade - Agatha Christie és a hiányzó tizenegy nap
1926. december 3-án eltűnt otthonából egy közepesen ismert angol krimiszerző. 1926. december 14-én este, mikor férje azonosította egy harrogate-i szállodában, már a világ egyik leghíresebb asszonya volt Agatha Christie. A közbeeső tizenegy napban egész Anglia őt kereste, megtalálójának magas összegű jutalmat ígért egy napilap, médiumok kinyilatkoztatásait olvashatták az érdeklődők, az Amerikai Egyesült Államokban is újsághír lett belőle. Amikor végre megkerült, mindenki azt várta, interjúkat ad és elmagyarázza, mi történt az alatt a tizenegy nap alatt. De Agatha Christie egy nyilatkozatot kivéve soha nem volt hajlandó beszélni róla.
Jared Cade angol újságíró elhatározta, hogy utánajár a titoknak. Először is elolvasott mindent, amit valaha összeírtak a világ legismertebb eltűnéséről, aztán elkezdte felkutatni a még élő szemtanúkat, illetve a hajdani szemtanúk családtagjait. És eközben bukkant a kincsesbányára: Agatha Christie gyerekkori barátnőjének, sógornőjének lányára, aki mindent elmesélt, amit anyjától csak hallott, ráadásul olyan fényképekkel is megajándékozta, amelyeket még soha nem publikáltak.
Ezt a könyvet Agatha Christie nem hivatalos életrajzának is nevezhetjük, hiszen az eltűnés előtti és utáni éveiről is beszámol. Izgalmas, új nézőpontú mű egy tehetséges és bölcs asszonyról.