Kapcsolódó könyvek
Pethőné Nagy Csilla - Irodalom 10. Szöveggyűjtemény
A kétszintű érettségi követelményeinek megfelelő, képesség és készségfejlesztő tankönyvcsalád 10.évfolyamos tankönyvéhez tartozó szöveggyűjtemény.
Pethőné Nagy Csilla - Irodalom 12. Szöveggyűjtemény
A Korona Kiadó új irodalomkönyv-sorozata korszerű, tanulható, sőt élvezhető ismeretanyagot nyújt, egyben hatékonyan készít fel az _új, készségeket és képességeket mérő érettségire_.
A XX. század irodalmi kánonja - részben - kialakulatlan, így legjobb tudásunk és ízlésünk szerint válogattunk a műalkotások és életpályák közül.
A tájékozódást megkönnyíti, hogy a közöl szövegek a tankönyv által megszabott rendben szerepelnek: korszakonkénti és műnemenkénti bontásban.
A szövegek megértését jegyzetapparátus segíti: pl. most először szerepel magyartankönyvben a Radnóti _Első eclogá_ját bevezető Vergilius-idézet magyar fordítása. Az idegen tulajdonnevek kiejtése nem csupán a jegyzetek között, de a tankönyv végén található névmutatóban is szerepel. A tankönyv szerzője, Pethőné Nagy Csilla a Pécsi Tudományegyetem Babits Mihály Gyakorló Gimnáziumának vezető tanára.
A 9. évfolyamosoknak szóló tankönyv és szöveggyűjtemény már kapható, 2003-ban megjelenik egy, a négy évfolyam szakmódszertanát magába foglaló _Tanári kézikönyv_.
Pethőné Nagy Csilla - Irodalom 9. Szöveggyűjtemény
A kétszintű érettségire felkészítő, képesség és készségfejlesztő tankönyvcsaládhoz tartozó korszerű szöveggyűjtemény.
Ismeretlen szerző - Olvasni jó!
Lencsevégre kaptam egy képet a budapesti Hősök terén: a Fesztiválzenekar ünnepi szabadtéri koncertje alatt egy lány a földön ülve elmélyülten olvasott egy könyvet. Nem amolyan karcsú, utazásra való kiadványt, hanem egy vaskos regényt... „Mégis van remény?” – firkantottam a fotóra, afféle röpke képaláírásként.
Persze gyakrabban hangzik el, hogy a gyerek nem tud, nem akar olvasni, hogy baj van a szövegértéssel...
A Fordulópont eddig megjelent negyvenöt számában vissza-visszatérően, más-más szemszögből közelítve próbáltuk keresni a választ az aggasztó kérdésre: Miért (nem) olvas a gyermek? És a folyóirat tematikus számaiban bő évtizede sorjáznak a kérdések: Válságban az olvasás? Az olvasni tudás: hatalom? Kié a könyvtár? Kinek a dolga? – mármint az olvasás megtanítása, a könyv megszerettetése. Hiszen nincs olyan szülő, aki nem adna kisgyereke kezébe egy lapozható képeskönyvet… De az iskolában a gyerek nehezen tanul meg olvasni. Újabb és újabb irányzatok szerint változnak az írás-olvasástanítás módszerei, figyelmen kívül hagyva, hogy a kisgyermek idegrendszere ugyanabban a tempóban fejlődik sok ezer éve...
Tizenegy esztendő alatt felvetett gondolatokat, kérdéseket, válaszokat, felméréseket és megoldásjavaslatokat gyűjtöttünk össze ebbe a kötetbe, azzal a szándékkal, amely hajdan a folyóiratot is létrehozta: segíteni a gyereket, a szülőt, a gyerekekkel foglalkozó szakembereket. Az érvek és bizonyítások mellett (olvasni hasznos, fontos stb.) egy közérzet kiterjesztése volna a cél, amelyet természetes egyszerűséggel kellene megfogalmazni, (csak) ennyit mondva: olvasni jó!
(Szávai Ilona)
Ismeretlen szerző - Régi magyar olvasókönyv
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - Magyar folklór szöveggyűjtemény
Voigt Vilmos, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Néprajzi Intézetének egyetemi tanára évtizedek óta foglalkozik a magyar folklór áttekintésével. Az ő szerkesztésében jelentette meg kiadónk a szakterület egyetlen egyetemi tankönyvét A magyar folklór címmel. Ez a tankönyv önmagában is megállja a helyét, most azonban teljessé válik a szöveggyűjtemény által, amely a magyar folklór szövegeinek teljes keresztmetszetét adja. A magyar népköltészet fontos műfajai (pl. mese, ballada, népdal) sokszor jelentek meg antropológiajellegű áttekintésekben. Népzenénk és néptáncaink is megismerhetők hasonló (szakmailag pontos, a nagyközönség számára is élvezetes) gyűjteményekből. Annál különösebb, hogy mindmáig sohasem készült el a magyar folklór egészét bemutató szöveggyűjtemény. Kötetünk a magyar műveltségben már klasszikussá vált kiadványokat veszi alapul, a 19. század közepétől napjainkig. Pontosan közli a szövegeket, a hozzájuk kapcsolódó dallamokat, kommentárokat, szaktudományos megjegyzéseket is. A közlésnek ez a módja lehetővé teszi, hogy az olvasó átfogó képet kapjon a néphagyomány szóbeliségben megformált legszebb alkotásairól. Az érdeklődők, a kérdés kutatói pedig arról a folyamatról is fogalmat alkothatnak maguknak, ahogyan a tudományszak, a magyar írók, tankönyvek szerkesztői részt vettek ennek a hagyománynak a megszerkesztésében, megbecsülésében. A kötet érdeme nemcsak az, hogy egyedülálló vállalkozás mind hazai, mind nemzetközi viszonylatban, hanem az is, hogy sokan sokféleképpen olvashatják, élvezhetik, értelmezhetik ezt a „kincsestárat”.
Ismeretlen szerző - Vallomás az írásról
Vallomás az írásról - viseli címét e kis kötet, Móricz Zsigmond esszéjéből kölcsönözve.
Tizenhat XX. századi magyar író és költő műveiből válogattuk, olyanokéből, akikről élet- és pályarajz keretében tanulnak a középiskolák IV. osztályosai, és olyanokéból, akik kitüntetett helyet kaptak a XX. századi magyar irodalom történetében, továbbá olyan kritikusok műveiből, akik "az írástudók felelősségével" őrizték irodalmi-művészi életünket egy sötét korszakban.
S végül azok is helyet kaptak a kötetben, akiknek pályája a két világháború között indult, s ma is nagyszerű művekkel, a sokat tapasztaltak látó szemével gazdagítják irodalmunkat, mint Németh László, Illés Endre vagy Illyés Gyula.
Erdődy Edit - Magyar Miklós - Tverdota György - Magyar irodalom a XX. században I-II.
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Hajnal Géza - Asztalaink
Asztaltársaságtól asztaltársaságig kanyarog a történet. Talán nem is történet: inkább valós és képzeletbeli események, emlékek, anekdoták irodalmi idézetekkel szegélyezett labirintusa. S miközben követjük a szerzőt ezen a különös kiránduláson, felbukkannak szemünk előtt életünk kulcsmozzanatai, melyek valamennyien asztalokhoz kötődnek: iskolapadhoz, íróasztalhoz, játékasztalhoz, konyhaasztalhoz, oltárhoz.
Ismeretlen szerző - Itt a tavasz
A szöveggyűjtemény a tavaszhoz köthető verseket, meséket, dramatizált játékokat tartalmaz. Óvónők és tanítók számára készült.
Vágvölgyi Ágnes - Gyógyszertan - Tankönyv az egészségügyi szakképzés számára
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Paul Bohannan - Mark Glazer - Mérföldkövek a kulturális antropológiában
A kulturális antropológia a társadalomtudományok egyik legrangosabb diszciplínája és más tudományterületekre gyakorolt hatása is számottevő. A magyar könyvkiadásban a tudományág szisztematikus megismertetése mindeddig váratott magára. Az antropológia eszmetörténetét bemutató, eddig két kiadást megért válogatás olyan olvasókönyv, amely nagyívű tudománytörténeti áttekintést nyújt és a legigényesebb tájékozódást szolgálja. A szerkesztők által összeállított kötet a sokarcú diszcplína néhány nagyhatású művelőjét állítja előtérbe, akik a maguk álláspontja mellett érvelve egész generációk számára megszabták a kutatások irányát és végzésének módját. Ez az alapmű immár magyar nyelven is hozzáférhető a magyar antropológiaoktatás és az érdeklődők számára egyaránt.
N. Horváth Margit - Szilágyi Ilona - Linguam Latinam Disco I.
Jól tanítható nyelvkönyv, amely alkalmas arra, hogy a tanulókkal megszerettesse és elsajátíttassa a latin nyelvet, előkészítse a nemzetközi szókincs megértésére, valamint más indoeurópai nyelvek befogadására.
A latin olvasmányokat kultúrtörténeti bevezetők előzik meg. A bevezetőkhöz kapcsolódó feladatok segítenek a tankönyv anyagának elmélyítésében, valamint kutatómunkára ösztönöznek. A szövegek kötetenként 500 új szót tartalmaznak. Az olvasmányokat követő, ábécérendben közölt szójegyzékek már a kezdet kezdetén hozzászoktatják a tanulót a szótárazáshoz.
A nyelvtani anyagot mértéktartóan és a fokozatosság elvét betartva állították össze a szerzők, szem előtt tartva a kontrasztivitás elvét. Szellemes ábrák segítik a tanulót a nyelvtani szabályok megértésében, a nyelvtani feladatok megoldásában.
Az Appendixek középkori szövegekkel, vetélkedőkkel, képregényekkel, viccekkel és dalokkal gazdagítják a könyv anyagát.
A két kötet jól használható a nyolc- és hatosztályos gimnáziumok I--II. évfolyamán.
Ismeretlen szerző - Szöveggyűjtemény a XX. század világirodalmából a középiskolák IV. osztálya számára
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - India bölcsessége
Jelen szöveggyűjteményt a Tan Kapuja Buddhista Főiskola tanárai készítették a Soros alapítvány és a Gandhi Alapítvány megbízásából. Elsődleges célja, hogy kisegítő tananyagként szolgáljon a Gandhi Gimnázium oktatásában, és képet adjon az indiai kultúra eszmevilágáról.
A Nyugat az utóbbi két évszázadban fokozott mértékben fordul a Kelet szellemi öröksége felé, így annak megismerése igen fontos a mai világban.
Reméljük, hogy e könyv hiteles képet adhat az indiai kultúráról, elmélyítheti az India iránti érdeklődést. Meggyőződésünk, hogy ennek a szellemiségnek mélyebb megismerése segítségünkre lehet a nyugati kultúra több, napjainkban felmerülő probléma megoldásában.
Fekete István - Halászat
Tudományos munka: a tankönyv, melyből még ma is tanítanak a szakemberek.
Bencédy József - Retorika
Bencédy József Retorika című munkája gyakorlatias megközelítéssel ismerteti azokat a tudnivalókat, amelyek nélkülözhetetlenek, hogy előadásunk sikeres legyen. A kommunikáció alapjainak bemutatása után a szerző rátér az anyaggyűjtés menetének ismertetésére, majd útmutatót ad, hogy miképpen lehet érvekkel alátámasztani és megszerkeszteni az összegyűjtött anyagot.
Ismerteti a közéleti műfajokat, tárgyalja a köszöntő, a búcsúbeszéd, a beszámoló, az ünnepi beszéd és a hozzászólás jellemzőit. Külön fejezetben tér ki a tanácskozások és a viták szervezésére és vezetésére.
Tanácsokkal szolgál, hogy miképpen köszönthetjük a hallgatóságot. Útmutatót nyújt a helyes hangsúlyozáshoz és hangképzéshez. Elmondja a szükséges tudnivalókat a nemverbális eszközökről, a gesztusokról és a mimikáról.
A szerző a fentiek mellett röviden ismerteti a hazai szónoklás történetét, bemutatja legnagyobb magyar szónokainkat.
A könyv második részében többek között Platón, Kölcsey Ferenc, Kossuth Lajos és Eötvös József mesteri beszédeinek elemzését találjuk. A klasszikus beszédek jellemzőinek vizsgálata hozzásegít bennünket ahhoz, hogy mi magunk is élni tudjunk a retorika nyújtotta lehetőségekkel.
A könyvben Bencédy József több évtizedes tanári pályáján szerzett tapasztalatait felhasználva adja közre mindenki által érthető, egyszerű nyelven mindazt, amit a 21. század elején a klasszikus és a modern retorikáról tudnunk kell.
Dr. Mohácsy Károly - Irodalom - Kiegészítő tankönyv a gimnázium I. osztálya számára
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Sebő József - A Bakony-mítosz
A Bakonyt a magyarság és Európa évszázadokon keresztül szinte kizárólag a betyárok erdejeként tartotta számon, s már nevének említése is áhítatot keltett, noha e táj számos olyan természeti és kulturális értéket rejt magában, melyek mind a mai napig alig ismertek a honi és külföldi közvélemény előtt.
Számos művészt – köztük jeles írókat és költőket – ihletett írásra e táj.
Ezért e könyvben az idézett műveké a fő szerep, ezeket veszi számba, értékelő esszékkel és e vidék újrafelfedezésére késztető fotókkal egészítve ki azokat.
E könyv akkor éri el célját, ha kinyitván az Olvasó, máris a Bakonyba szeretne menni, de azzal is elégedettek lehetünk, ha "csupán" további híveket szerzünk a mi öreg és méltóságos erdőségünknek.
Ismeretlen szerző - Sztálinizmus és nácizmus
Moshe Lewin és Ian Kershaw, az orosz és német történelem kiváló szakértői kiemelkedő történészekből és szociológusokból álló csapatot szerveztek, hogy megvizsgálják a totális rendszerek közötti párhuzamokat. A szerkesztők a kutatási területben mutatkozó hasonlóság alapján a tanulmányokat három csoportra osztották. Az első rész a vezetői kultusz és a diktatúrák közötti hasonlóságot és különbséget veszi górcső alá. A második az 1941 és 1945 közötti titáni összecsapás hadigépezetével foglalkozik. Végül a harmadik rész azt vizsgálja, hogyan változott Németországban és Oroszországban az idő múlásával a rendszer megítélése.
A Sztálinizmus és nácizmus az alapos elemzést elegyíti a friss látásmóddal a modern európai történelem legvadabb és legembertelenebb korszakáról. Alapvető olvasmánya lesz mindazoknak, akik a társadalomtudományokkal és politikatudománnyal, a nemzetközi kapcsolatokkal vagy a kultúrák közti viszonyokkal összefüggésben folytatnak tanulmányokat, de haszonnal forgathatják azok is, akik egyszerűen csak érdeklődnek a XX. századi ttörténelem két legnagyobb hatású diktatúrája iránt.