Nagysikerű rádiósorozata után most egy izgalmas és lebilincselő könyvben írta meg Ungvári Tamás a rockzene mestereinek történetét. Az ismert sztárok egész sora lép fel a könyvben: a Beatles együttes, a Rolling Stones, Bob Dylan, Frank Zappa. Amit a könyv elmond róluk, az jórészt ismeretlen anyag még a beatzene odadó híveinek is. Ungvári Tamás külföldön gyűjtötte össze anyagát. Kalifornia, San Francisco és Los Angeles koncerttermeibe éppúgy elkalauzol, mint hippi-tanyákra, stúdiókba, tüntetésekre. Megírta a beat hétköznapjait és ünnepeit, a siker különféle receptjeit, a reklám hadjáratait, a nyugati rádió és tévé szerepét. Nem hiányzik az a szellemi háttér sem, melyben a beat felnőtt. Marcuse és a kábítószer filozófiája éppúgy része a történetnek, mint a teenager-divat fejlődésének rajza. S végül arra keres választ a szerző, hogyan alakult ki a beatzene mindenütt érthető eszperantója.
Kapcsolódó könyvek
Sebők János - Magya-rock 2.
A maga nemében egyedülálló könyvet tart kezében az olvasó. Felmérések szerint ma már Magyarországon is több, mint 5 millió ember hallgatja rendszeresen a rockzenét, a megjelenő lemezek elérik a negyedmilliós példányszámot is, nyugodtan mondhatjuk tehát: az új zene hozzátartozik mindennapi életünkhöz. A modern kultúra e sajátos, ellentmondásos jelenségének átfogó bemutatására azonban eddig senki nem vállalkozott. Éppen ezért tarthat érdeklődésre számot Sebők János könyve, amely először kísérli meg, hogy a sztáréletrajzok, mítoszok, jelenségek és botrányok bonyolult szövevényében megpróbálja bemutatni a hazai rock történetét és eligazítást adjon a műfaj útvesztőibe. A könyv kalauz, emlék- és vitairat egyszerre, amely nemcsak a műfaj iránt érdeklődőknek, az egyes előadók rajongóinak is élvezetes olvasmány, hiszen az egyes korszakok, a kiemelkedő együttesek pályafutásának elemzésével a rock sajátos \kelet-európai fejlődési útját\ is vázolja a szerző. Az 1983-ban napvilágot látott írás szerves folytatásaként megjelenő II. kötetből most a hazai rockzene történetének 1973-tól napjainkig terjedő szakaszával ismerkedhet meg az olvasó.
Ungvári Tamás - Beatles-biblia
Közel három évtizede jelent meg Ungvári Tamás hajdanán úttörő vállalkozásnak számító, s nagy vihart kavaró műve, a Beatles biblia. A könyv - elérhetetlensége révén - lassan legendává vált, mint hősei: a négy (s az elmaradt ötödik) gombafejű liverpooli fiú, George, Paul, John, Ringo és Stuart. A Beatles-fiúk a pop-kultúra, amelynek máig első számú sztárjai, továbbvivői, és ihletői, noha nem megteremtői voltak, akiknek alakját emberfelettivé növesztette egy minden addigit felülmúló tömegőrület.
Mi ennek a példátlan népszerűségnek a titka, hogyan alakulhatott ki a zenekart és tagjait övező mítosz, kik és milyenek ezek az emberek, s hogyan viselik el azt a hatalmas nyomást, a Beatmániát, amelyben már nem lehetnek többé önmaguk, mert ők a Beatle-k? Kérdéseire az egyébként "faktoidoknak", áltényeknek tartott hétköznapi események krónikaszerű felsorolásával és a hozzájuk fűzött bőséges, ironikus hangvételű kommentárokban keresi a választ a szerző, aki művét a tudományos monográfiák paródiájának szánta ("mivel a Beatles élete a világhír paródiája"), s egyben egyfajta kísérletnek annak bizonyítására, "hogy a kortársi hétköznapok erőterében olvasni meg kell tanulnunk; hogy a szellemi és piaci tünet-csoportok elidegenedett tényhalmazát rendbe illik raknunk".
A kötet, amely főszövegében változatlan, egy epilógussal (Apokrif) és részletes diszkográfiával egészült ki, amely 1981-ig dolgozza fel a Beatles tagjainak külön munkásságát is.
Tardos Péter - Rock lexikon
"Rendhagyó lexikon - mi más is szólhatnak egy rendhagyó műfajról? Ez a műfaj, borzas lázongásaival, a fiatalság tűzhányó energiájával, a tehetség és az új akarásának összefonódásával gyökerestől felforgatta a muzsika évszázados rendjét, elsőként adva önálló zenét a fiatalok kezébe. Milliókat mozgósít, blue jeans egyenruhában, azonos érdeklődési körrel, a zene azonos hangjaira mozogva. Alkotói világhírre tesznek szert, csak a legnagyobb hollywoodi filmszínészek és az emberiség politikai irányítói ismertebbek náluk. Kialakul a történelme, papírra vethetők az egyének, együttesek jelentős mindennapjai: megszületik a szaksajtó, könyvek és lexikonok foglalkoznak e témával - ezek számát gyarapítja e kötet."
A könyv rövid idő alatt teljesen elfogyott - a második javított és bővített kiadás friss adatokat, s mindegy 70 címszóval többet tartalmaz - az Adam and the Ants-től a KFT-ig és a Visage-ig. A kötetet fényképek és Bodola György újabb karikatúrái gazdagítják.
Raoul Hoffmann - Rock-sztori
Három évtized rocktörténete: tiltakozás, elektronika, popköltészet, energia, eksztázis, szerelem, de ugyanakkor manipuláció, csúszópénz, botrányok, öngyilkosság, kábítószer. A Rocksztori a híres együttesek (Beatles, Rolling Stones, Kinks, Grateful Dead, Who, Kraftwerk) és a legnagyobb énekesek (Chuck Berry, Elvis Presley, Eric Burdon, Bob Dylan) pályafutásának történetét mondja el az ötvenes évektõl a hetvenes évek végéig.
Hobo (Földes László) - Rolling Stones könyv
Annyi mindenből kimaradtunk már. A rockmozgalomból is, de a zenéből nem. Jártak nálunk mindenféle zenekarok és előadók. A legtöbben azért jöttek, hogy elringassanak bennünket és közben álmodjunk arról, amiből kimaradtunk. Néha úgy érzem, mintha aludnánk.
Így ez az írás lehetne egy álmoskönyv is, bár nem azért írtam.
De "Nem Kaphatod Meg Mindig, Amit Akarsz!"
(You Can't Always Get What You Want).
Serge Dutfoy - Dominique Farran - Michael Sadler - Képregényes rocktörténet
KÉP!
regény!
ROCK!
TÖRTÉNET!
És minden benne van: az összes ADAT, DIVAT, IRÁNYZAT, UTÁNZAT...
Ha kimaradt valami (valaki), írd bele!
Rockfalók előre!
Ez a Ti könyvetek!
Zoltán János - Képes pop-rock enciklopédia
E pop-rock enciklopédiában többnyire a beattől kiindulva a pop és rock, valamint azok származékstílusaival foglalkozik a szerző. Természetesen nem törekedett a teljességre, hiszen ahhoz tucatnyi kötet sem lenne elegendő. A popzene az elmúlt közel negyven év alatt olyan mennyiségben termelte ki az előadókat, hogy mindekit nem lehet, nem is érdemes megemlíteni. A könyv három évig tartó szerkesztése alatt Zoltán János arra törekedett, hogy mindazok, akik érdemlegeset, maradandót alkottak és megszerezték a közönség elismerését, helyet kapjanak. Igyekezett azokat az előadókat és együtteseket ismertetni, akik egy bizonyos szinten beírták nevüket a pop- és rocktörténetbe.
Sebők János - A Beatlestől az Új Hullámig
Az LGT-vel együtt ma is hiszem és vallom: "Nincs szebb, mint a vasalt világban a gyűrött, a kócos rock and roll... Nincs szebb, mint az alázat csendje, ha zenére lázad, s a szív zakatol, Nincs szebb, mint a csend kapuját ha berúgja páros lábbal a rock and roll..."
Igen, szép volt! A legendás hatvanas évek, az "aranykor", a hippivilág, az underground kultúra, a szexuális forradalom, a diákmozgalmak, a nagy remények, a lázas indulások, szabad útkeresések ideje. S mindehhez kötőszövetként a zenei eszperantó, a rock, amely nemcsak új zenei világnyelv volt, hanem új gondolkodásmódot, új magatartást, új életstílust jelentett...
Igen szép volt! Azt hittük, hogy halálig játsszuk... De hova lettek azóta az álmok? Hova tűnt a sok virág? Miért változott meg a rockzene? Hogyan lett az ellenzéki kultúrából tömegkultúra? Miért váltotta fel a hatvanas évek radikalizmusát a hetvenes évek kiábrándultsága, visszahúzódása, rezignáltsága? Hova lettek a tegnap lázadói, miért költöztek luxuslakásokba? Miért söpört végig táncpestis a világon és miért bukott el a gettókból illetve a nagyvárosok munkásnegyedeiből induló megújulási törekvés? S a rockzene elüzletiesedésével valóban bekövetkezett-e a műfaj halála, teljes elértéktelenedése? Ez a könyv megpróbál választ adni ezekre a kérdésekre, amelyek azóta is nyugtalanítanak bennünket, a "beatgeneráció" tagjait, akik ezzel a zenével együtt nőttünk fel. Rocktörténetem személyes útikalauz a rock birodalmában, de szeretném, ha az ismert vagy ismeretlen utakon történő barangolások másoknak is legalább akkora örömet szerezne, mint nekem. Sebők János.
Göbölyös N. László - Genesis
1968. február 22-én Angliában megjelent egy érdekes lírai hangvételű kislemez, amelynek címe "Silent-Sun" volt. Az akkori fantasztikus forgatagban nem keltett nagy feltűnést, nem került fel a slágerlistákra, a rádióállomások is csupán néhányszor játszották. 1986 nyarán megjelent az egész világon egy nagylemez, amely az INVISIBLE TOUCH címet viselte. Az album és a belőle kimásolt kislemezek hatalmas mennyiségben keltek el, a rádió, a tv és a szaksajtó lemezlistáin heteken át vezetett a lemez, a video-clip műsorok egy ideig naponta játszották az "Invisible Touch" című dalhoz készült felvételt. Mindkét lemez szerzője és előadója ugyanaz az angol együttes volt: a Genesis.
Vasváry-Tóth Tibor - Újvárossy-Nagy Krisztina - Emerson, Lake & Palmer
A zenekart 1970-ben három angol zenész alakította (Keith Emerson, Greg Lake, Carl Palmer). A leginkább progresszív zenét, illetve komolyzenei feldolgozásokat (Bartók, Muszorgszkij stb.) játszó együttes, kisebb-nagyobb megszakításokkal ma is turnézik és lemezeket készít, de már nem az eredeti "felállásban". A szerzők "monográfiájukban" részletekbe menő alapossággal ismertetik a zenekar karrierjének különböző állomásait, bepillantást nyújtva tagjainak megánéletébe, de kitérve Az ELP utóéletének eseményeire is. A kronológiával, diszkográfiával, valamint a lemezborítók fekete-fehér fotójával kiegészített kötet - elsősorban a zenekar rajongóinak, valamint a 70-es évek progresszív zenéje iránt érdeklődő olvasóknak ajánlható.
Kaththea A. Rowland - Bruised and Broken
Brian Molko, today frontman of Placebo, with a penchant for makeup and little black dresses, struggles in order to forge his way into the limelight. With a past filled with near-death experiences, incomprehensions, violent bullying, and rebellions, he moves to London in order to escape the noir oppression that Luxembourg offered. On his journey to fame he encounters obsessive lovers, drag queens, long-lost idols, and sinister stalkers. But an unexpected twist of fate alters it all. His experiences enthrall, intrigue, and at times frighten the reader, as his ambiguous and occasionally heart-breaking realm unravels, depicting how he unveils his naked ambition and fierce wit in order to succeed. This collection of anecdotes chronicles Brian's jittery journey from a hated childhood to the thriving rock scene, where he becomes the undisputed star of the upcoming century.
Morrissey - Autobiography
Autobiography covers Morrissey’s life from his birth until the present day.
Steven Patrick Morrissey was born in Manchester on May 22nd 1959. Singer-songwriter and co-founder of the Smiths (1982-1987), Morrissey has been a solo artist for twenty-six years, during which time he has had three number 1 albums in England in three different decades.
Achieving eleven Top 10 albums (plus nine with the Smiths), his songs have been recorded by David Bowie, Nancy Sinatra, Marianne Faithfull, Chrissie Hynde, Thelma Houston, My Chemical Romance and Christy Moore, amongst others.
An animal protectionist, in 2006 Morrissey was voted the second greatest living British icon by viewers of the BBC, losing out to Sir David Attenborough. In 2007 Morrissey was voted the greatest northern male, past or present, in a nationwide newspaper poll. In 2012, Morrissey was awarded the Keys to the City of Tel-Aviv.
It has been said ‘Most pop stars have to be dead before they reach the iconic status that Morrissey has reached in his lifetime.’
Alain Dister - Udo Woehrle - Jacques Leblanc - Pink Floyd
Pink Floyd. Magische Worte für Millionen von Fans. Beschwörer einer andersartigen Musik, Einladung zum Träumen, zur poetischen Reise. Pink Floyd, das ist auch eine Gruppe von Männern, die diese Musik seit 14 Jahren spielen. Jungs, die einfach geblieben sind, ohne Geschichte? Nicht ganz. Diese autentische Biographie zeigt, daß ihre Geschichte von unserer Zeit geprägt wird. Seit den Halluzinationen ihres Gründers, Syd Barrett, bis zu den großen Auftritten von heute. Pink Floyd: Ein Märchen oder eine Geschichte unserer Zeit.
LeRoi Jones - A blues népe
Az én hazám Texas, mit is keresek itt?
Az én hazám Texas, mit is keresek itt?
Bizony a whiskyér s a nőkér vagyok itt
„A fehér bluesénekes gondolata még képtelenebb önellentmondásnak tűnik, mint a középosztálybeli bluesénekesé” – írja LeRoi Jones, a rabszolgák leszármazottainak zenéjét elemezve: XX. századi fekete bőrű amerikai íróként ő elsősorban a blues és a jazz „néger” gyökereit érzi és kutatja, s közben mindvégig érezni könyvében a népe sorsával való azonosulást és a főként zenében kifejeződő kultúrája fölött érzett büszkeséget.
A blues népe 1963-as első megjelenése óta a téma klasszikusává vált – s azért válhatott klasszikussá, a modern zenetörténet megkerülhetetlen alapművévé, mert Jones mély társadalmi és lelki vonatkozásaival együtt meséli el a spirituálé, a blues, a jazz, a boogie-woogie, a ragtime, a dixieland, a soul, a swing, a bebop, a rhythm and blues és a rock and roll kialakulásának szövevényes történetét. Amely egyben annak története is, hogyan lettek az Afrikából behurcolt rabszolgák amerikaivá, hogyan próbáltak alkalmazkodni új környezetükhöz, majd az ő gyermekeik és unokáik miként fedezték fel saját kulturális örökségük eredeti – és a szerző szerint a fehér ember számára sohasem igazán átélhető vagy másolható – értékeit.
Újraindított Modern Könyvtár sorozatunkban az új regények mellett felújítunk régi sikereket is: olyan könyveket, amelyek ma is frissnek és elevennek hatnak, sőt az idő egyre inkább kihozza pikáns ízeiket. LeRoi Jones könyve egyértelműen ezek sorába tartozik – csemege mindazok számára, akik nemcsak hallgatni (vagy épp játszani) szeretik a jazzt, illetve az afroamerikai gyökerekből táplálkozó mai könnyűzenét, hanem kultúrtörténetére is kíváncsiak.
A versidézeteket fordította Dávidházi Péter.
Steve Dunleavy - Mi történt, Elvis?
1977. augusztus elsején jelent meg Elvis Presley három testőrének és életre szóló barátjának botrányos sikerű vallomása, amelynek megformálását a tollforgatásban nem különösebben járatos, nehéz fiúk Steve Dunleavy újságíróra bízták.
"E könyv, szándékunk szerint egy utolsó, kétségbeesett kísérlet volt arra, hogy kapcsolatot teremtsünk Elvisszel. El fogja olvasni, és borzasztóan meg fog haragudni ránk, mert tudja, hogy minden szó igaz - mondja Sonny West. - Mi pedig készek vagyunk hazugságvizsgálatnak alávetni magunkat, hogy bebizonyítsuk. De talán valami jó is születik ebből." A jó tanács későn érkezett, Elvis tizenöt nap múlva halott, de tán nem későn azoknak, akik hisznek abban, hogy minden életnek megvannak a fájdalmas, de tanulságos igazságai.
Joel McIver - Metallica
A Metallica történetét talán azzal kezdhetnénk, hogy 1973 májusában egy Torben Ulrich nevű, szakállas dán zenerajongó elvitte Lars nevű, tízéves fiát egy római jazzklubba, hogy együtt megnézzék Torben ötvenéves tenorszaxofonos barátjának, Dexter Gordonnak a koncertjét. Itt dőlt el minden.
Gary Herman - Rock'n'Roll Babylon
Kétféle ember létezik: aki szereti a rockzenét és aki nem kedveli. Ez a könyv tehát mindenkinek szól, hiszen a rocktörténet legismertebb alakjaival foglalkozik behatóan, de kudarcaikat és gyarlóságaikat mutatja be. A könyv a rockvilág négy évtizedének hátteréből számos olyan rémtörténetet elmesél, melyek mélyen megrázták a rockvilágot.
A Rock 'n' Roll Balylon című könyv az angol és német nyelvterületen majdnem olyan legendás, mint a tárgya (ezért nem is adtunk magyar címet könyvünknek, hiszen jobb körökben a popszámok címét sem fordítják le). A A cím mindkét szava - magyarítva - úgyis beépült nyelvünkbe.
A Rock 'n' Roll Babylon a _rocksztárság_ jelenségét vizsgálja - egyaránt kitérve annak magasságaira és mélységeire, abszurditására és tragikumára, örömére és bánatára. Gary Herman határozottan illúziót rombol annak a kétszáz ritka felvételnek közlésével is, melynek a drogfogyasztó vagy szexmániás sztárok gyarlóságát, leépülését vagy éppen pusztulását ábrázolják, De megkapja a magáét az egész zeneüzlet, legalábbis annak korrupt, haszonleső képviselői, továbbá a manipulálható média és a rockkal flörtölő politika is.
A Rock 'n' Roll Babylon a rock klasszikusaival (Preslyvel, Chuck Berryvel, Jerry Lee Lewisszal) kezdi, s eljut a napjaink felfújt sztárjaiig, Axl Rose-ig, Michael Jacksonig. Hosszan szól azokról, akik életmódjuk áldozatává váltak (például Jimi Hendrix, Jim Morison, Brian Jones, Sid Vicious, Freddie Mercury), és megpróbálja megmagyarázni egyes sztárok (Buddy Holly, Sam Cooke, John Lennon) értelmetlen halálát. A könyv nem csupán beszámoló a rock szubkultúrájáról. Sokkoló, felizgató és provokatív írás, melyből megtudjuk, _ki kivel mit_ művelt a rock világában, _ki hogyan_ volt képes a túlélésre és _ki miért_ lett vesztes.
Mick Wall - Iron Maiden
Az Iron Maiden története nem más, mint egy önbizalommal, elszántsággal és önfeláldozással teli, különleges zenei utazás, amelynek során az esélytelennek tartott banda a londoni East End kocsmáinak világából kitörve, a legnagyobb nemzetközi fesztiválok közönségét is meghódítva jutott el a csúcsra. A lehengerlő színpadi showjáról, a több mint 100 millió eladott lemezről, számtalan teltházas turnéjáról és listavezető sikerszámairól világszerte ismert banda keményen megküzdött a sikerért, és nem véletlenül vált a fiatalabb generációk számos előadója számára hivatkozási alapot jelentő példaképpé.
A jelenlegi és korábbi bandatagok, menedzserek, lemezcég-vezetők, zenekritikusok, producerek, szervezők és más zenei hírességek részletes visszaemlékezéseiből rajzolódik ki a zenekar sikerekben bővelkedő, ugyanakkor sötét mélypontokat is rejtegető pályaképe. Ez a könyv őszinte és kimerítő megnyilvánulások gyűjteménye, amely bepillantást nyújt egy banda életébe, amely története során soha nem alkudott meg, nem hajhászta a népszerűséget, mégis óriási sikert ért el, és nagy tiszteletet vívott ki magának a világon mindenütt.
„Kötelező olvasmány a rajongóknak, de a leendő rocksztárok is sokat tanulhatnak belőle.” – Q
„Alapvető könyv minden Maiden-megszállott számára!” – Metal Hammer
Poós Zoltán - Táskarádió - 50 év, ötven magyar sláger
Az 1960 és 2010 közötti slágerek közül válogatni nem könnyű, hiszen az első évtizedekben nem léteztek slágerlisták, az utóbbi évtizedekben pedig éppenséggel voltak. A Táskarádió című könyv szerzője a legutóbbi ötven év dalaiból egy-egy jellegzetes slágert választ, és a témához illő könnyedséggel és egyéni módon leírja keletkezésének körülményeit, bemutatja szerzőit, előadóit, tartalmát és érdekességeit. A vizuális ráhangolódást sokrétű illusztrációs anyaggal éri el - ezek korabeli felvételek az előadókról, lemezborítókról és táskarádiókról.
Ómolnár Miklós - A rock napszámosai
"Tudja-e majd száz év múltán valaki, hogy az angol road szó egy foglalkozást is takart ... Zenekarok lovagját, kengyelfutóját, földhözragadtabb pakolóemberét, elegánsabb technikusát.. A road? Egy nagy két lábon járó melóorgazmus ... Ha jó lesz a könyved, ennek ki kell derülni belőle!
Találkozunk majd bénákkal és ügyesekkel. Kanyhalókkal és önátvágókkal. Lesznek nagypofájúak akikből a végén semmit se tudsz majd kiszedni.. De közben rájöhetsz, hogy ez egy emberfajta. Amelyik megragadta az első lehetőséget ebben az országban, hogy a maga életét élje. Már a hatvanas évek közepén... S ez akkor még a művészeknek sem mindig sikerült... Igaz, igaz a road is szereti a lóvé susogását, de azért ő az ügyet szolgálja. A rockot. Ami még így szétrohadva is többet ér mindennél. Mert kérdem én mi van helyette? A többi csak úgy jött. Rádadták, belegyömöszöltek, végighajottak az egyirányú utcáikon.."