Tringer László a Budapesti Orvostudományi Egyetemen végzett, majd számos szakból, többek között pszichiátriából, neurológiából, csoportpszichoterápiából, klinikai farmakológiából, orvosi pszichológiából, klinikai szakpszichológiából, pszichoterápiából, magatartásterápiából, addiktológiából, geriátriából szerezte meg szakvizsgáit. 1994-től 2004-ig a Semmelweis Egyetem Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinikájának igazgatója. Ebben a minőségében jelentős változtatásokat kezdeményez. Fokozott figyelmet fordít az oktatás korszerűsítésére. Új tárgyak oktatását kezdi meg (gyógyszerészi és fogorvosi pszichológia, pszichoterápia, orvosi rehabilitáció). Belső szervezeti átalakítások mellett krízis intervenciós osztályt létesít, pszichiátriai konzultációs szolgálatot, közösségi pszichiátriai programot indít, klinikai farmakológiai csoport kialakítását kezdeményezi. Tudományos munkásságának tengelyében a lelki jelenségek, magatartási zavarok és terápiájuk, valamint ezek biológiai, szociális és filozófiai összefüggései állnak. Munkásságát 173 publikáció, ebből hat önálló monográfia, 30 könyvfejezet, valamint 385, jelentős részben idézhető előadás jellemzi. Nemzetközi folyóiratokban angol, német és francia, illetve litván nyelven jelentek meg cikkei. Számos nemzetközi és hazai tudományos társaság, valamint szakfolyóirat szerkesztőbizottsági tagja. “A pszichiátria tankönyve” immáron harmadik kiadása jelzi, hogy nem csupán az egyetemi hallgatóság és a szakképzésben lévő orvosok használják szívesen, hanem a könyv olvasmányos stílusa lehetővé teszi, hogy érdeklődő kívülállók is haszonnal forgathassák.
Kapcsolódó könyvek
Ismeretlen szerző - Az ember és szimbólumai
Álom és valóság csodás találkozását örökíti meg e kötet, mely nemcsak az önmagunkról szóló ismeretek új tartományait csatolja a már kialakult világképünkhöz, hanem lényeglátó és élvezetes összefoglalását is adja századunk egyik legnagyobb pszichológusa, Carl Gustav Jung gondolatrendszerének. Jung kapcsolódása a freudi tanokhoz közismert.
Kevesen tudják viszont, mi az a nagyon lényeges különbség, mely a két tudós mentalitása között megmutatkozik. Freud számára az álom vágyteljesítés, ezzel szemben Jung az álmokban a „tudattalan önkifejezéseit" véli felfedezni. Az álomszimbólumok véleménye szerint egy olyan psziché megnyilvánulásai, amely a tudatos lélek felügyeletén kívül esik. Az organikus és pszichés növekedés elveiben nincs különbség. „Amint a növény virágot hajt, úgy hozza létre a lélek a maga szimbólumait. Minden álom ennek a folyamatnak a bizonyítéka."
A kötet az egyes szimbólumok értelmezése, és eredetének bemutatása mellett az egyetemes kultúrtörténetet átfogó kalauzként is szolgál.
Ismeretlen szerző - A pszichológia alapjai
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Hellmuth Benesch - Pszichológia
Ez, a pszichológiát egészében bemutató kötet valódi hiánypótló mű a magyar pszichológiai irodalomban. Középiskolában, főiskolán vagy egyetemen tanulók és tanítók, pedagógusok, pszichológusok és pszichiáterek számára lehet nélkülözhetetlen kézikönyv.
Az SH atlaszok már jól ismert formája (színes ábraoldalak, lényegre törő szöveg) mellett pszichológiai szakszótár teszi jól használhatóvá.
22 nagy fejezetben tárgyalja a pszichológia ágazatait.
A tartalomból: Neuropszichológia. Észlelés. Emlékezet. Kommunikációelmélet. Aktivációs és érzelempszichológia. Személyiség-, fejlődés- és tömeglélektan. Környezet- és állatpszichológia. Pszichodiagnosztika. Klinikai, alkalmazott és kultúrpszichológia. Fogalomtár.
Név- és tárgymutató segíti a kötetben való eligazodást.
Csepeli György - Szociálpszichológia
Csepeli György tankönyve áttekinti a modern nyugati szociálpszichológiai gondolkodás kialakulás-történetét, bevezet a szociálpszichológiai kutatás muhelytitkaiba. Részletesen tárgyalja a tudomány fontosabb középfokú elméleteit a tömeglélektantól az attitudökön át az előítéletekig, és összegzi a legfontosabb eredményeket. A főként amerikai és európai kutatási eredményekből építkező szociálpszichológiai tudás bemutatása mellett különös hangsúlyt fektet a közép- és kelet-európai társadalmi kontextus által felvetett sajátos társadalom-lélektani problémák tárgyalására. Az idei kiadás a nagy sikeru tankönyv változatlan utánnyomása.
Ismeretlen szerző - Találkozás a pszichológiával
A könyvet előtanulmánynak szánjuk mindazoknak, akik a későbbiekben részletesebben megismerkednek a pszichológia tudományával és a pszichológusok munkájával. E körbe tartoznak a pszichológia szakot megkezdő egyetemi hallgatók, azok az egyetemisták, akik tanulmányaik során tanulnak majd a pszichológia alapjairól és valamelyik kiemelt témaköréről, de haszonnal forgathatják a kötetet azok az olvasók is, akik arra kiváncsiak, mi is a pszichológia tárgya, és hogyan alakult ki ez a tudományterület. A könyv nem vállalkozik arra, hogy zsugorított formában a pszichológia eredményeit mutassa be, vagy ismertesse a pszichológia történetét.
A bevezető tanulmány a tudományos pszichológia gyökereit, irányváltásait, célkitűzéseit vázolja, és bemutatja, milyen alkalmazott területeken dolgoznak a pszichológusok. A további fejezetek - mint "cseppben a tenger" - a pszichológiai alaptudományok és néhány alkalmazott terület hazai eredményeire összpontosítva illusztrálják, miként közelít meg a pszichológia egy-egy témakört, és milyen eredményekre jutott ezeken a területeken.
Charles S. Carver - Michael F. Scheier - Személyiségpszichológia
A kötet a világszerte legelterjedtebb személyiség-lélektani kézikönyvek egyike. A szerzők egyszerű, ám szakszerű nyelven, könnyen áttekinthető szerkezetben mutatják be a személyiség megértésére irányuló különböző megközelítésmódok és irányzatok legfontosabb elméleteit és legfrissebb kutatási eredményeit. A zárófejezetben a szerzőpáros - a szakirodalomban szinte egyedülálló módon - a különböző szemléletmódok integrációs lehetőségeit is felvázolja.
Eric Berne - Sorskönyv
Az Emberi játszmák folytatása ez a kötet, melyben a népszerű szerző jóval tovább megy annál, hogy megállapítsa: mindannyiunknak van egy szülői, egy felnőtt valamint egy gyermeki énje, és hogy ezek milyen játszmákat játszanak egymással és másokkal. Ebben a könyvben már a gyermek sem "szabad" - hiszen sorskönyvvel a fejünkben jövünk a világra, attól függően, hogy akarnak vagy nem akarnak bennünket, hogy milyen nevet gondolnak ki nekünk, hogy milyen családba születünk, és így tovább. Sorsunk nem a csillagokban van megírva, hanem saját tudattalanunkban - állítja E. Berne. És kíméletlenül elmondja azt is, hogy hogyan.
Ismeretlen szerző - Pszichológia pedagógusoknak
Tankönyvünk célja a pszichológia törzsanyagának összefoglalása, tanár-jelöltek és tanárok számára használható, a gyakorlattal szorosan össze-függő ismertek összegyűjtése. A szerzők szándéka szerint e tankönyvet haszonnal forgathatják az egyetemi és főiskolai tanárképzésben részt vevő hallgatók és a gyakorló tanárok egyaránt. A könyv fejezetei a pedagógus-képzés széles körben oktatott pszichológiai ismeretanyagát tárgyalják, a témakörök sorba rendezése azonban nem követi a tudományterület klasszikus felosztási rendjét, hanem a tanári képzés sajátos szükségleteiből indul ki. Az egyes fejezetek önállóan is értelmezhetők, felhasználhatók egy-egy konkrét gyakorlati probléma megoldásához, pszichológiai jelenségek hátterének, működésének jobb megértéséhez. A tárgyalt példák és esetek segíthetnek a tanároknak saját valós helyzeteik mélyebb megértésében, de nem szolgálnak konkrét javaslatokkal a tipikus helyzetek megoldására. Fontos azonban, hogy támpontokat kapjanak a helyzetek áttekintéséhez, a lényeges pszichológiai szempontok kiemeléséhez, és felismerjék a konkrét helyzetekben rejlő általános törvényszerűségeket.
Carl Gustav Jung - A személyiség fejlődése
Ez a kötet olyan válogatás, amely Jungnak a gyermekkor pszichológiájáról szóló írásait tartalmazza. Magvát az a három előadás alkotja, amelyet Az analitikus pszichológia és a nevelés címmel tartott. Jung úgy véli, hogy a szülők és nevelők lelki állapota mértékadó a gyermek növekedési és érési folyamatában, különösen a szokatlanul tehetséges gyermekek esetében. A szülők közötti nem kielégítő lelki viszony fontosságát a gyermekkor pszichogén zavarainak okaként hangsúlyozta. Kötetünk írásai cáfolják azt a még mindig közkeletű előítéletet, hogy Jung pszichológiája csupán az élet második felével foglalkozik, illetve végső soron arra vonatkozik. Egy olyan korban, amikor az összes nevelési alapelv megkérdőjeleződik, minden olvasó sokat tanulhat Jung írásaiból, mivel ő bizonyos szempontból pedagógiai problémákkal foglalkozik. Önnevelés nélkül másokat nevelni éppoly kevéssé lehetséges, mint emberi érettséget elérni tudatosság nélkül.
Carl Gustav Jung - Analitikus pszichológia
1935-ben a hatvanas éveiben járó Jung professzor öt előadásból álló kurzust tartott a londoni Tavistock Klinikán a legkülönbözőbb iskolákból érkezett pszichiátereknek és pszichoterapeutáknak. Az előadásoknak és az azokat követő vitáknak anyagát adja közre ez a könyv.
Jung előadásaiban azokra az alapelvekre összpontosított, amelyekre saját munkássága épült. Két fő területről beszélt: egyrészt a lélek szerkezetéről és tartalmairól, másrészt a kutatásokban és gyógyításban használatos eljárásokról, köztük a szóasszociációs tesztről, az álomanalízisről, az aktív imaginációról, az álmokban előforduló szimbólumok ősi jelentéseiről. Az előadásokat kiváltképpen élvezetessé tette Jung szemléletes és szellemes beszédmódja, személyiségének az írott szövegen is átsugárzó varázsa, valamint pszichológiájának lenyűgöző szellemi ereje.
A könyv, melyet az olvasó kézben tart, nem csak kitűnő bevezetést nyújt Jung analitikus lélektanának alapjaiba, hanem komoly adósságot is törleszt; s remélhetőleg ösztönzője lesz a kultúrtörténeti jelentőségű gondolkodó további megismerésének.
Pléh Csaba - Boross Ottilia - Bevezetés a pszichológiába
A kötet a nagy sikerű Atkinson et al.: Pszichológia c. tankönyvhöz készült szöveggyűjtemény: fejezetenként legalább két-három, az eredeti szerkezethez illesztett olvasmány egészíti ki az alaptankönyv szövegét. Az olvasmányok kisebb részben nehezen hozzáférhető klasszikus, nagyobb részben pedig a legfrissebb tudományos anyagot mutatják be, utóbbi esetben a „nyitott kérdések” világos expozíciójával. A kötet alapvető célja, hogy az olvasmányok révén a felhasználót megismertesse a pszichológia tudományos eredményeinek keletkezésével. Ez a szemléletalakítás két irányban is sajátos mondanivalót hordoz. A bölcsészeti érdeklődésűek és a társadalomtudósok számára bemutatja a kísérleti, az ember szellemi mozzanataira irányuló szemlélet keletkezését, a „keményebb” természettudományok számára pedig azt, hogy milyen a humán tudományok sajátos kérdésfeltevése, eredményeik mennyire kontextusfüggőek. A szövegekhez kapcsolódó apparátus is igen gazdag: a szerző életútja, néhány esetben szerzői interjú, webforrások, filmforrások lelőhelyei, feladatok.
Eric Berne - Emberi játszmák
Eric Berne (1910-1970) amerikai pszichiáter eredetileg segédkönyvnek szánta az Emberi játszmákat szakemberek számára, így őt magát is meglepte, amikor kötete a művelt laikusok körében is villámgyorsan bestsellerré vált. A siker nemcsak drámaian újszerű elméletének volt köszönhető, hanem a könyv nyelvezetének is, mely frappáns, izgalmas, "letehetetlen" olvasmánnyá avatja a mindnyájunk által mindennap elszenvedett, de soha korábban néven nem nevezett "játszmákat".
1964-es első megjelenése óta az Emberi játszmák ma is minden idők egyik legnépszerűbb pszichológiai kiadványa. A Berne által megalkotott tranzakcióanalízis világszerte elterjedt: általa nemcsak a pszichoterápia, a személyiséglélektan, a fejlődéslélektan és a kommunikáció elmélete gyarapodott egy forradalmian új iskolával, hanem szervezetek és más emberi rendszerek elemzéséhez is hatékony új eszköz született.
A tranzakcióanalízisnek ez az alapműve magyarul 1984-ben jelent meg először. A jelenlegi, kilencedik kiadással egy szakmailag korszerűsített, előszóval és lábjegyzetekkel ellátott változatot vehet kezébe az olvasó.
Kopp Mária - Berghammer Rita - Orvosi pszichológia
A hazai felsőoktatási tankönyvek között ez az első átfogó orvosi pszichológia könyv, amely annak valamennyi területét felöleli. Harmonikusan egyesíti a természettudományos, valamint a társadalomtudományos szemléletmódokat, módszertani szempontokat, elméleteket és gyakorlati kérdéseket. A hallgatók korábbi tanulmányaikhoz jobban tudják kötni pszichológiai ismereteiket, és nem idegen testként kapják az orvoslás pszichológiai vetületeit. A tankönyv kiválóan alkalmas a legbővebb, naprakész orvosi pszichológiai ismeretek elsajátítására, de ugyanígy a szemlélet formálására is. Ezt elősegíti a szerkesztés során nagy gondossággal kiválasztott fejezetek sorrendje is, amely a szemléletmódok bemutatásától és az alapvető pszichés funkciók neuroanatómiai és idegélettani tárgyalásától halad az általános ismereteken keresztül a részletes orvosi pszichológiatan, majd pedig a gyakorlati vonatkozások felé. A tanulást kellőképpen segítik az összefoglalások, valamint az ellenőrző kérdések és az ajánlott irodalom is. Az esetismertetések megalapozzák az elméleti ismeretek gyakorlatba történő átültetését, az olvasottak megértését és klinikai jelentőségének felismerését.
Virginia Satir - Sokféle arcunk
Virginia Satir, aki több mint négy évtizeden át családterapeutaként tevékenykedett az Egyesült Államokban, segít kinyitni bensőnk rejtett kapuit. Megmutatja, hogyan térképezzük fel és fogadjuk el sokféle arcunkat. Játékosan, szórakoztatóan, közérthetően tárja elénk azt a csodát, hogy mindannyian egyediek vagyunk, egyszersmind azonosak az összes többi emberi lénnyel, és ez a felismerés hozzásegíthet, hogy jobban szeressük önmagunkat, jobban szeressünk másokat, és mások is jobban szeressenek minket.
Bereczkei Tamás - Evolúciós pszichológia
A mai pszichológia többféle módon keresi a megújulás lehetőségeit. Az evolúciós pszichológia az egyik legígéretesebb új szintézis. Bereczkei Tamás könyve ezen irányzat első magyar nyelvű szisztematikus feldolgozása: gazdag anyagot foglal össze az emberi viselkedésről. Ugyanakkor megőrzi az evolúciós pszichológia provokatív mondanivalóját, de úgy, hogy nem valamelyik doktriner irányzat hívévé szegődik. Számára a szintézis éppen a komplexitást jelenti. Hat részre tagolódik: Evolúciós pszichológia: egy új paradigma; Egyén és csoport; Párkapcsolatok; Szülői stratégiák; Elme; Kultúra. Több mint kétszáz ábra, valamint tucatnyi táblázat teszi szemléletesebbé a szövegben kifejtett mondandót.
Sigmund Freud - Az ősvalami és az én
Sigmund Freud "Az Ősvalami és az Én" című műve a lelki szerkezetnek, a fejlődéstani és dinamikai összefüggéseknek szemléletes képét tárja fel az olvasó előtt, aki ezzel a mai pszichoanalitikai lélektan egységes foglalatát is megtalálja benne.
A lélekelemző tudomány számára ez a munka úgy elméleti, mint gyakorlati szempontból alapvető jelentőségű. Hogy e sokféle elágazó műnek csak a magvát érintsük: itt válik nyilvánvalóvá, hogy magának az "én"-nek is egy része tudattalan, aminek vizsgálatában jutott el itt Freud a lelki őstalajhoz, a lelkinek a testivel határos fundamentumához.
Harriet Lerner - Hívatlan vendégeink
Harriet Lerner könyvében imponáló őszinteséggel, számos tanulságos esettel hozza testközelbe a félelem, a szorongás és a szégyen okait és következményeit. A szerző Sigmund Freudhoz hasonló bátorsággal mer saját szorongásairól beszélni. Nemcsak a lelki zavarokkal küzdőknek, hanem hozzátartozóiknak, gyermekeik neveléséért aggódó szülőknek, házaspároknak és mindazoknak ajánlom a Hívatlan vendégeinket, akik szeretnék megérteni a bennük és a környezetükben zajló ellentmondásos lelki folyamatokat. (Gerevich József, pszichiáter)
Bagdy Emőke - dr. Koronkai Bertalan - Relaxációs módszerek
Hogyan valósítható meg testgyakorlatok útján a vegetatív idegrendszeri működésrendeződés, ezáltal jó testi közérzet és kiegyensúlyozott lelkiállapot? Erről szól ez a könyv. Olyan pszichoterápiás módszerekkel ismerkedhet meg az olvasó, amelyek testi tréning seítségével hoznak létre kedvező lelki változásokat. Egyes fejezetei a legfontosabb ellazítási módszereket mutatják be. Az autogén tréning, a progresszív relaxáció és a pszichotonikus áthangolás alapmódszerei mellett megismerkedhetünk valamennyi, napjainkban használatos ellazítási eljárással is. E módszerek a lelki egészség megóvását és helyreállítását szolgálják. Áttekintést nyújt a könyv a nyolcvanas évek pszichoterápiás fejlődéséről is, különös tekintettel a relaxációs módszerek gazdagodására.
Madarász Tiborné - Pólos László - Ruzsa Imre - A logika elemei
A szerzők a tankönyv írásakor több évtizedes tudományos és oktatómunkájuk tapasztalatait használták fel. Ezt a rövid logikatankönyvet elsősorban egyetemi, főiskolai hallgatóknak és gyakorló pedagógusoknak ajánljuk, továbbá azoknak is, akiknek fontos a világos fogalmazás, a tiszta, áttekinthető érvelés, a következtetések logikus vagy nem logikus voltának felismerése. A tankönyv logikai eszközök elsajátítására és használatára tanít az oktatásban és a gyakorlati életben egyaránt.