Kapcsolódó könyvek
Ismeretlen szerző - Neveléstudományi kutatások közben
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - Oktatáselméleti kérdések a szakképzésben
E kötet az _oktatáselmélet_ kérdéseivel foglalkozó konkrét témaelemzéseket és a szakképzés jelenleg folyamatban lévő fejlesztéséhez kapcsolódó írásokat tartalmazza. Bár az általános megközelítés és a rendszerezés igénye jellemzi az írásokat, az a tény, hogy mindegyik a szakképzéshez kapcsolódik, és az oktatáselmélet egy-egy alaptémájának a gyakorlatorientált feldolgozására vállalkozik, sajátos szakmai-módszertani lehetőséget kínál a pedagógusképzés számára. Elsősorban a szakmai képzésben részt vevő tanárok, szakoktatók számára nyújt segítséget ahhoz, hogy az oktatáselmélet elvi, elméleti jellegű fogalmai, összefüggései a gyakorlati alkalmazás, célirányos elemzés és rendszerezés jóvoltából valóban meggyőző és jól alkalmazható ismeretekből tudássá váljanak. Talán e vonatkozásban, s talán nem csak másodlagosan, a továbbképzések keretei között mindennapi szakmai tudásukat felfrissítők számára is hasznos az időszerű és egyben korszerű témák áttekintése, és az elmélet és gyakorlat mindig is összetett problémájának új elemekkel való kiegészítése.
Ismeretlen szerző - Irodalomtanítás a harmadik évezredben
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Dombi Alice - Oláh János - Varga István - A neveléselmélet alapkérdései
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Karácsony Sándor - A magyar észjárás
A Karácsony Sándor-életműsorozat ezen kötete a szerző 1939-ben kiadott, legnépszerűbb műve, amelyben a magyar oktatási reformról és a magyar nép lelkialkatáról szóló három tanulmány olvasható.
Csermely Péter - Szárny és teher
Minden társadalomra, közösségre igaz, hogy jövője elsősorban az oktatási rendszerétől függ. Egy széles támogatottságot élvező, szakszerű és attraktív oktatási program a jövőbe vetett reményeknek Magyarországon is SZÁRNYakat adhat. Hazánkban a korrupció mértéke sem a társadalom, sem pedig a minket körülvevő nemzetközi közösség által nem tolerálható mértéket ért el. A korrupció ezernyi formája az ország működésére és fejlődési lehetőségeire súlyos TEHERként nehezedik. Ajánlásaink a jelenlegi helyzet elemzése alapján, a múlhatatlanul szükséges változások érdekében e két témában fogalmaznak meg átfogó koncepciót.
Berács József - Malota Erzsébet - Zsótér Boglárka - A magyar felsőoktatás nemzetköziesedésének folyamata 2.
A kutatást a Budapesti Corvinus Egyetem Közgazdaságtudományi Karának Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja végezte.
2010. november 1.
A bolognai folyamat megvalósításának érdekében az Európai Bizottság kezdeményezésére minden EU-tagállamban Bologna tanácsadói hálózat működik, azzal a céllal, hogy konzultációs lehetőségekkel, szakmai rendezvényekkel, honlap fenntartásával hozzájáruljon az Európai Felsőoktatási Térség továbbfejlesztéséhez.
A Tempus Közalapítvány által koordinált magyar Bologna tanácsadói hálózat 2008-tól több kutatást indított, amelyek eredményét a Bologna-füzetekben tárja a nagyközönség és a szakma szereplői elé. Mindegyik kötet mögött hiánypótló kutatás áll, amit az Európai Bizottság (az Egész életen át tartó tanulás program Erasmus alprogramján keresztül) és a Nemzeti Erőforrás Minisztérium finanszíroztak.
2010-ben folytattuk a magyar Bologna tanácsadók javaslatára a korábban, 2008-ban megkezdett kutatási témákat: 1) a magyar felsőoktatás nemzetköziesedését, 2) a hallgatói szolgáltatásokat Magyarországon és 3) a tanulási eredmények alkalmazását a felsőoktatásban.
Ez a kiadvány a Bologna-füzetek nyolcadik kötete. A kiadványt megalapozó kutatás középpontjában a magyar felsőoktatás nemzetköziesedésének folyamata áll. A kutatást a Budapesti Corvinus Egyetem Közgazdaságtudományi Kar, Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központjának munkatársai végezték. A kutatásban a magyar felsőoktatás nemzetközi lehetőségeinek vizsgálatán túl ezúttal a magyarországon tanuló külföldi hallgatók véleményét mérték fel, és a közgazdaságtudományi doktori iskolák kutatási-publikációs tevékenységük alapján felállított rangsorolását végezték el.
Meggyőződésünk, hogy a kutatások eredményei elősegíthetik a magyar felsőoktatás nemzetköziesedésének megértését és továbbfejlesztését, és hasznosnak bizonyulhatnak a bolognai folyamat alapvető célja, az Európai Felsőoktatási térség előtt álló kihívásokkal való szembenézés során.
Mészáros István - Németh András - Pukánszky Béla - Neveléstörténet
A kötet szerzői a nevelés, az oktatás és az iskoláztatás történetének legfontosabb eseményeit mutatják be az olvasónak. Nyomon követik az iskola kialakulásának és máig ívelő történetének fontosabb eseményeit, áttekintik a kiemelkedő filozófusok, nevelők pedagógiai jellegű gondolatait, bemutatják az egyes történeti korok nevelési-oktatási gyakorlatát. Mindezek mellett törekszenek az egymást követő történeti korok embereszményének, s az ebből eredeztethető gyermekfelfogásának, gyermekszemléletének plasztikus ábrázolására is. A tankönyv elsődleges célja, hogy vezérfonalat nyújtson az olvasónak a további neveléstörténeti búvárkodáshoz. Az ilyen tanulmányok segítségével olyan pedagógiai kérdésekre is választ kaphatunk, amelyek vissza-visszatérő problémaként merültek fel időről időre, s koronként és kultúránként egyedi válasz született rájuk. Olyan válaszok, amelyek számunkra is fontos tanulsággal szolgálhatnak.
Vekerdy Tamás - Álmok és lidércek
1987 október. Indul a repülőgépem Wittenbe.
Miért is megyek?
Egyrészt -- ez világos volt -- azért, hogy megnézzem mi is lett abból, amiről oly sok éven át itthon olvasgattunk, olvasgattam, a Waldorf-pedagógiából. Hogyan működik -- és működik-e -- odakint Rudolf Steiner szellemi hagyatéka, a mindig kicsit az obskurantizmus vádja ellen védelmező antopofózia?
Másrészt -- és ez volt a szorongató -- tudtam, hogy valahogy azt kellene majd kitalálnom, arra is rá kellene jönnöm, hogy -- ha a dolog él és olyan, amilyennek én gondolom -- hogyan volna hazahozható, itthon megvalósítható...
Duró Zsuzsa - Tehetségfejlesztés a családban
Duró Zsuzsa könyve a korábban megírt Tehetséges gyerekekről mindenkinek c. kötethez szervesen illeszkedve visz bennünket tovább. A szerző joggal hangsúlyozza a családnak, mint extrém erővel meghatározó szociális közegnek a fontosságát. A genetikai alapokon túl, s az intézményes nevelés- képzés (óvoda, iskola) terrénuma mellett a családnak köszönhet valóban sokat a személyiség. A családnak van alapvető feladata és lehetősége arra, hogy megjelenítse, gardírozza és fejlessze az utódok talentumát. Sok életrajz, vallomás emeli ilyen szempontból is piedesztálra a családot. Érdemes volt tehát ezt a terepet tudományos alapossággal vizsgálat tárgyává tenni. Hasznos vállalkozás tehát Duró Zsuzsáé.
E kötete is szabatos stílusú, olvasmányos, s bizton elő-feltételezhetjük, hogy sokak - szülők, nagyszülők, pedagógusok, - illetve az általa oly nagy türelemmel és eredményességgel oktatott főiskolai, egyetemi hallgatók egyik kedves és hasznos olvasmánya lesz.
Dr. Balogh Tibor D. Sc.
filozófiai - pszichológiai tudományok akadémiai doktora
A tartalomból:
A család
- mint elsődleges szocializációs kiscsoport
- funkciói
- nevelő, szocializációs funkciója
Nevelési légkör a családban
A tehetség definíciói, osztályozása
Öröklés vagy környezet?
A szociokulturális tehetségmodell modern kutatási eredményei
Tehetség és család - optimális otthoni környezet
Nevelési és fejlesztési gondok a családban
Ismeretlen szerző - Tanulmányok a neveléstudomány köréből 1978
Míg a sorozat előző kötete a folyamatos oktatási-nevelési reform tantervelméleti kérdéseivel foglalkozott, ez a mostani többrétű, témái változatosak. Mihály Ottó, Szarka József neveléselméleti tanulmányai után Zrinszky László a pedagógiai szaknyelv, Széchy Éva és Szebenyi Péterné a személyiségfogalomnak a szocialista pedagógiában betöltött szerepét, illetve fejlesztésének kérdéseit tárgyalja. Petrikás Árpád ls Hunyadi Györgyné írásai a nevelőmunka fejlesztését, illetve a kollektivitás alakulásának problémáit fejtegetik. Bábosik István az erkölcsi nevelés néhány elméleti dilemmájáról, Bíró Katalin pedig egy gyakorlati kísérletről számol be. A Majzik Lászlóné-Molnár Péter szerzőpár dolgozata a fizikai dolgozók gyermekei továbbtanulását befolyásoló tényezőket vizsgálja. A kötet anyaga a pedagógia területének szinte minden ágát érinti, s így a szakemberek széles körének ajánlható.
L. Ritók Nóra - Projektpedagógia a hátrányos helyzetű tanulók oktatásában
Pedagógiai munkánk során többször tapasztaltuk, hogy a társadalom marginalizálódó csoportjaihoz tartozó családok gyermekeiben az Európához tartozás tudata nem alakult ki, nem motiváltak az Európában gondolkodásban,
egy nyitottabb jövőképben.
Projektünkkel arra tettünk kísérletet, hogy tanítványainkban kialakuljon ez
a motiváció. Fontosnak tartottuk, hogy megértsék, mi az általános európai,
és mi a sajátos nemzeti tartalom, azt, hogy az európai kultúrának része
minden nemzet, minden kisebbség kultúrája. Szerettük volna megláttatni,
átélni velük, hogy mindenki tud értéket teremteni. Nyilvánvalóvá akartuk
számukra tenni, hogy az érték időtálló dolog. Meg akartuk tapasztaltatni velük a multikulturalitás fogalmát, tudatosítani bennük az egyetemes kultúra
jelentését is.
Ezekhez a célokhoz olyan tartalmi elemeket kerestünk, amelyek illeszkednek a gyerekek életkori sajátosságaihoz, érdeklődésükhöz, kellően sokrétűek, és magukban hordozzák a multikulturális értékeket. Az életkori sajátosságoknak megfelelően volt egy másfajta rendje, egymásra épültsége
is a projektnek, ami az Ismerd meg!, Mutasd be!, Teremtsd meg!lépcsőin
keresztül a kompetenciák fejlesztésére irányult. A projekt leírása az alsó
tagozatos korcsoporttól a középiskolásig példát ad a projekt megszervezésére azokkal a gyakorlati útmutatásokkal, problémafelvetésekkel, amelyek
a munka során előkerültek. L. Ritók Nóra
Demeter Katalin - Értékőrzés
Tanulmányok a megőrzendő természeti, társadalmi értékek fenntartásának és az életminőség fejlesztésének összehangolásáról
A kötet írásai kísérletet tesznek a fenntarthatóságnak mint értékek fenntartásának, őrzésének egysége értelmezésére. A tanulmányokban a tudomány, az oktatás, az irodalom értékeiről esik szó,melyek a nemzedékek közötti folytonosságot és megértést, a racionalitást, a kritikai gondolkodást szolgálják.
Benedek András - Változó szakképzés
Közel két évtizeden át vettem részt a szakképzés fejlesztésének és irányításának különböző szintjein. A 80-as években kutatóként kapcsolódtam be a szakképzési modell kísérletekbe, s a tartalmi fejlesztés kérdései foglalkoztattak. A rendszerváltás kezdetén a Nemzeti Szakképzési Intézet alapítójaként lehetőségem nyílt arra, hogy Magyarországon jelentősebb projektek jóvoltából a nemzetközi együttműködésben aktívan részt vegyek. A szakképzési szerkezet változása ezekben az években rendkívül felgyorsult. Ahhoz, hogy e folyamatokat kellő objektivitással szemléljük, tágabb keretekben célszerű a változás összetevőivel foglalkozni. A munkaügyi és oktatáspolitikai minisztériumi irányításban eltöltött évtized alatt formálódott bennem az az igény, hogy a pedagógiai gondolkodás számára célszerű a legutóbbi évtized változását áttekinteni. Ennek megfelelően készült el 2001-2002 között ez a könyv, mely a foglalkoztatási trendek és a szakképzési szerkezet közötti összefüggések kérdéseit a képzési szerkezet és a szakmaszerkezet változásának szempontjából tekinti át. A téma egyáltalán nem elvont, hiszen a munkálatok hatása a rendszerváltással egy időben érzékelhető volt a szakképzésben kialakult piacgazdasági jelleg megerősödésével, a szakközépiskolai modell megújulásával, valamint az Országos Képzési Jegyzék kialakulásával és bevezetésével. A cím a változásra utal, ugyanakkor az olvasó döntse el gyorsuló fejlődésről beszélhetünk, vagy éppen a rendszerváltás évtizede hozott jelentős változást a hazai szakképzésben?
Benedek András
Sík Sándor - A szeretet pedagógiája
„Mindent vágytam szeretni, mint az Isten.” – Sík Sándor századunk egyik legnagyobb hatású nevelője volt: a tanár, a cserkészmozgalom lelke és formálója, az irodalomtudós, a költő, a konferenciabeszédeket mondó pap minden helyzetben pedagógus volt: sokak „lelkének atyja”, egyéniségének formálója.
Négy évtizedes dermedtség után ismét kibontakozhat hazánkban a keresztény szellemű pedagógia. Sík Sándor nevelői egyénisége, írásai ennek megerősödését, önmagára találását segíthetik elő. Ez a kötet különféle írásaiból tartalmaz válogatást. A cserkészetről szóló gondolatai nemcsak a cserkészeknek adnak útmutatást, hanem minden pedagógusnak, aki szívügyének tartja a fiatalok nevelését. Irányt tudott mutatni a felnőtteknek is előadásaiban és egyéni lelkivezetésében is. A kötetet rendtársainak néhány írása zárja le, a piarista szellemről, lelkiségről, amely Sík Sándor életének is meghatározója volt.
A „szeretet pedagógusa” a mai olvasót is nevelheti-gazdagíthatja: „amelyik lélek magába vette az Istentől sugárzott szeretet fényét és melegét, amely ember gyakorolta cselekedeteiben, abban úgy meggyűlik a meleg és a fény, hogy természetszerűleg kiárad belőle, nagy gazdagság lesz a lelkében...”
Nagy Sándor - Az oktatás folyamata és módszerei
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Tót Éva - Borbély-Pecze Tibor Bors - Szegedi Eszter - Az egész életen át tartó tanulás eszközrendszere
A kiadványban kísérletet teszünk arra, hogy közérthető nyelven áttekintsük az egész életen át tartó tanulás európai és hazai helyzetét, és összefüggésükben mutassuk be a kapcsolódó támogató eszközfejlesztéseket.
Ranschburg Jenő - Eltévedt gyerekek
Az első tanulmány a Pszichológiai rendellenességek a gyerekkorban a különböző rendellenességeket vizsgálja a gyerek fejlődésének folyamatában: a biológiai alapfunkciók zavarait /alvás, táplálkozás, kiválasztás/ és a ritmikus, motoros rendellenességeket /ujjszopás, önringatás, tic/. Ezt követően a nemi identitás, a tanulás zavarait, és a súlyos mentális szabálytalanságokat elemzi. A könyv másik tanulmánya az Áldás vagy átok /Gyerekek a képernyő előtt/, a televízió hatását vizsgálja az erőszak, szexualitás témakörében, majd kitér a számítógépre és az internetre.
Rókusfalvy Pál - Dr. Stuller Gyula - Kelemenné Tóth Éva - Pedagógusszemélyiség és tanárképzés
A ma még újszerűen hangzó pedeutológia elnevezés egy napjainkban önállósuló tudományágat jelöl: a pedagóguspályának és a pedagógusok személyiségének sokoldalú kutatását.
E könyv szerzői arra vállalkoztak, hogy rendszerezett feldolgozásban tegyék közzé a tudományos műhelyükben - a testnevelési főiskolán - tanárképzéssel kapcsolatban felhalmozott tapasztalataikat. A pedagógiai munka más területein (elsősorban a felsőoktatásban) dolgozó szakembereknek tanulságos példát nyújt a mű az önnevelést is szolgáló tanulási folyamat, értékelés következetes megszervezésére. a pedagógiai pszichológia témái iránt behatóbban érdeklődő, esetleg önálló vizsgálódásokat tervező vagy végző olvasónak hasznos módszertani segítséget is adhatnak a matematikai statisztikai eljárásokkal igazolt fejtegetések.
Gordon Győri János - Tanórakutatás
Annak ellenére, hogy a módszer megnevezése a tanítási órára utal, maga a módszer korántsem csak az órai munka minél jobb megértéséről és fejlesztéséről szól, hanem legalább ennyire a tanárok képzéséről és továbbképzéséről, az iskola, az oktatási körzet, egy oktatási rendszer fejlesztéséről, a pedagógia általános jelenségeinek finomabb szakmai megértéséről és hasonlókról - de természetesen legalább ennyire a diákok tanulásának hatékonyabbá, kedvezőbbé tételéről is.
A kötet a tanítási órakutatás Japánból induló s amerikai közvetítéssel jelenleg világszerte terjedőben lévő módszerét mutatja be, annak elméleti alapjai mellett nagy hangsúlyt helyezve az alkalmazás gyakorlati kérdéseire is. A tanítási órakutatás elsősorban az órán zajló tanári munka hatékonyságának közvetlen fejlesztését célozza, de ezen keresztül a tanulás eredményességének javulásához is nagymértékben hozzájárul. A tanári akciókutatás, illetve a kutató tanári munka megközelítésmódjaival rokonságot mutató, azoktól mégis jelentősen különböző módszer a tanári együttműködés korábban nem ismert formáit igyekszik megismertetni a pedagógusokkal.