A szerző a pedagógia, a gyermek- és családpszichológia és az oktatáspszichológia határmezsgyéin mozogva vázolja fel a gyermeknevelés és az oktatás olyan koncepcióját, melynek “eredménye” a kiegyensúlyozott, a tanulásban örömet lelő gyermek. Elképzelései szerint az iskolának úgy kell befolyásolni, alakítani a gyermek személyiségét az iskolai feladatok megoldása során, hogy későbbi felnőttkori feladatainak megoldásához kellő mennyiségű élményanyagot, önbecsülést szerezzen. Különösen fontos feladat a kapcsolatteremtés készségeire való nevelés. Ugyanezeket a célokat kell szolgálnia a családnak is, melynek meghatározott funkciói vannak, ezek teljesítésében minden családtagnak megvan a saját szerepe. Különösen fontos, hogy a gyermekek társadalmilag éretté váljanak, amit napjainkban sok esetben túlzott féltésük akadályoz. A könyv utolsó fejezete azokat a tényezőket veszi sorra, melyek elősegítik, hogy a tanulás a gyermek számára élménnyé váljon. A kötetet a mondanivaló eszmeiségét hangsúlyozó fotók gazdagítják. A könyv végén bibliográfia segíti a téma iránt mélyebben érdeklődőket.
Kapcsolódó könyvek
Rainer Köthe - Titokzatos jelenségek és a tudomány
Létezik-e a havasi ember? Kiolvasható-e jövőnk a csillagokból? Felvehetjük-e a kapcsolatot a holtakkal? Voltak-e valaha ufók a Földön? Ezekkel és hasonló kérdésekkel foglalkozik a szerző ebben a kötetben, amelyből kiderül, hogy a rejtélyes jelenségek többsége nem állja ki a komoly tudományos vizsgálat próbáját vagy éppen teljesen megmagyarázhatatlan.
Gabnai Katalin - Drámajátékok
Hittétek volna, tanártársaim?
Hittétek volna a hetvenes évek elején, mikor a Maros menti szúnyogok felhőit hessegettük a makói tanfolyam első tábortüzénél, vagy a szárnyas hangyák támadásait álltuk a mohácsi kollégium klórszagú vaságyain beszélgetve a magyar művészetpedagógia megújításáról, szóval hittétek volna, hogy egyszer drámatanári diplomát lehet majd szerezni magyar egyetemen?
Mert most lehet. Már lehet. És még lehet.
Rajtatok múlik, hogy a drámapedagógia, ez a bizonyítottan előre vivő módszer bekerül-e most már az általános nevelőképzésbe, ahol leginkább szükség volna rá, vagy értelmetlen adminisztráció áltevékenysége bénítja legjobbjainkat is, hosszú időre ellopva az erőt a legfontosabbtól, a ránk bízottakat megillető, inspiratív figyelemtől és a közösségteremtő, alkotó munkától.
Ugye, az nem lehet?
Bagdy Emőke - Telkes József - Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában
A két neves pszichológus szerző a gyakorló pedagógusoknak ad segítséget ezzel a könyvvel. Törekvésük egyebek között az, hogy legyen az iskola mentálhigiénés központ. Lerakják a lélektani csoportmunka alapjait, az életből vett problémákat tárgyalják nagy segítőkészséggel és emberséggel. Az elméletet és a gyakorlatot kitűnő összhangba hozzák a relaxációs tréning tárgyalásában, és bőségesen szolgálnak igen jól kidolgozott készség, képesség és személyiségfejlesztő gyakorlatokkal. A logikusan és világosan megírt könyvben a gyakorló pedagógusok betekintést kapnak a pszichológia világába.
Robert Fisher - Tanítsuk gyermekeinket gondolkodni történetekkel
A kötet a gondolkodás, a tanulás és a nyelv fejlesztéséhez ad programot. Felhasználható tanórákon, illetve az iskolai oktatás keretein kívül, egyéni és csoportmunka során. Harminc közismert, a nemzetközi irodalomból válogatott történet segíti a 7-11 éves gyerekeket abban, hogy módszeresen végiggondolják egy-egy téma feldolgozásának lehetőségeit. A bevezető tanulmányból pedig kiderül, a felnőttek hogyan segíthetnek ebben.
Rudolf Steiner - A nevelés művészete - Metodika-didaktika
Másfél évtizede újraindult a Waldorf-pedagógia Magyarországon. Az óvodák, iskolák és pedagógusképzések egymás után nyitották meg kapuikat. 2003-ban már 20 Waldorf-iskola működik hazánkban. Sorozatunk azoknak a tanároknak, pedagógusoknak az igényeit kívánja kielégíteni, akik az egyre népszerűbb Waldorf-pedagógia mélyére akarnak hatolni. Rudolf Steiner pedagógiai alapvetéseit az a több mint 20 kötet tartalmazza, melyek a hatalmas életművön belül a nevelés művészetéről szólnak. Korunk egyik legmodernebb pedagógiai irányzata a gyakorlatban nap mint nap bizonyítja létjogosultságát, s különös érzés azt tapasztalni, hogy a neveléstudomány újabb és újabb felfedezései mennyire összecsengnek Rudolf Steiner nézeteivel még akkor is, ha „terminus technicusai” eltérnek a Rudolf Steiner által használt nyelvezettől. Megéri a fáradtságot ez utóbbi, különös nyelvezetnek a megismerése, mely által elénk tárul a gyermek rejtélye. Tartson velünk e csodálatos rejtély megismerésében!
Sally Goddard Blythe - Reflexek, tanulás és viselkedés
Betekintés a gyermeki elmébe - a tanulási és magatartási problémák nem-invazív megoldása Több mint húsz éve már annak, hogy A.E. Tansley feltette a kérdést: Miért nem figyel a legtöbb pedagógus az iskolások pszichológiai és szociális problémái mellett arra is, vajon elég fejlett-e a gyermek idegrendszere az elvárásokhoz és a követelményekhez? Ez a kérdés irányította Peter Blythe figyelmét a Neurofiziológiai Pszichológiai Intézetben a tanulás és a viselkedés fizikai alapjainak tanulmányozására. Arra a következtetésre jutott, hogy a primitív (túlélő) és a testtartási reflexek felismerése és vizsgálata komoly segítséget jelenthet az orvosok, pszichológusok, pedagógusok és a szülők számára abban, hogy megértsék, miért marad le egy gyermek a korcsoportjától. Ez a könyv nemcsak arra tanítja meg a szülőket és szakembereket, hogy felismerjék a nehézségek és az elmaradás okát, hanem arra is, miként, milyen gyakorlatokkal segítsék, fejlesszék a gyermeket. Sally Goddard a Neurofiziológiai Pszichológiai Intézet igazgatónője iskolák százaiban vezette be módszerét, amelyet számos, az emberi idegrendszer fejleszthetőségét bizonyító kutatás is alátámaszt. Azóta, hogy az Intézet gondolkodásmódja közkinccsé vált, pedagógusok ezrei vették át az ún. Goddard-módszert és alkalmazzák gyümölcsözően Svédországban, Németországban, Ausztráliában és az Egyesült Államokban. A módszer azon a gondolaton alapul, hogy csak megfelelő idegrendszeri fejlettséggel rendelkező gyermekeknél alkalmazhatóak hatásosan a különböző oktatási módszerek. Az ilyen gyermek fejlődik, előrehalad, ellentétben azzal a gyermekkel, akinél olyan reflexek is érvényesülnek, amelyeket már régen "ki kellett volna nőnie". A Goddard-módszer alkalmazói megkeresik, hogy miért marad le egy gyermek a korosztályától, majd megfelelő gyakorlatokkal fejlesztik az idegrendszerét, és ezáltal felzárkóztatják, sikerélményekhez juttatják őt.
Elisabeth Plattner - A nevelés mindennapi művészete
A gyermek nem akar enni, ágyba menni, állandóan nyúz minket, hogy televíziózhasson, szemtelen, durcás, hisztis. Már mindent kipróbáltunk. Türelem, engedékenység, szigor, pofon - semmi sem segít. Végiggondoltuk-e, hogy a gyermek nem szavakból, nevelő célzatú példabeszédekből, hanem utánzásból tanul? Tudjuk-e valóban, hogy milyen hatással vagyunk rájuk szavainkkal? Korunk gyermekei velünk együtt új jelenségekkel, nehézségekkel szembesülnek. Ezek nap mint nap olyan feladatok elé állítják a gyermeket és a felnőttet, a szülőt és a nevelőket, melyek elegendő tapasztalat híján gondokká nőhetnek. A könyvben számtalan jellegzetes példát találunk, amelyekkel a születő gondokat már csírájukban jóra fordíthatjuk. Részletesen tárgyalja az európai nevelés két gyengéjét: a túlzott engedékenységet és a túlzott szigort, melyet legtöbbször már észre sem veszünk magunkon. Csak kevesen nevelik gyermekeiket valóban fejlődésüknek megfelelően, hisz legtöbbször csak saját nevelési elképzeléseiket akarják megvalósítani. Egy lelkes anya és pedagógus negyven év alatt sok-sok anyacsoport-találkozón érlelte a 24 kiadást megért tapasztalatgyűjteményt klasszikus művé. A könyv a sok nevelési szemlélet, elmélet, tanácsadó útvesztőjében a gyakorlathoz legjobban elvezető úton igazítja el az olvasót. Így válik az élet egyik legnemesebb feladatának, a gyermeki kiteljesedés támogatásának segítőtársává.
Bábosik István - Neveléselmélet
A kötet a nevelés szerepét, feladatait és metodikáját is az Európai Unió elvárásaihoz igazodva tárgyalja. A nevelési folyamat bemutatása személyiségelméleti alapozású, a kézikönyv elemzi a személyiség motivációs, kognitív és biológiai sajátosságcsoportjának fejlesztési lehetőségeit. Kiemelt helyet kap a tevékenység és a felnőtt-gyerek, valamint a kortársi interakciók nevelésben betöltött funkcióinak tárgyalása, továbbá a direkt és indirekt hatásrendszert szervező nevelési módszerek részletes bemutatása, ami önmagában is jelzi a kézikönyv nevelésértelmezésének korszerűségét.
Újszerű megoldás a kiadványban, hogy a Neveléselmélet című kézikönyvet egy Neveléselméleti báziskötet egészíti ki, amely az alapvetően teoretikus jellegű kézikönyv legfontosabb problémaköreit döntően empirikus, a gyakorlatot tükröző hazai és nemzetközi szakirodalmi szemelvényekkel teszi teljesebbé és alkalmazhatóbbá.
Jodi Picoult - Házirend
Jacob Hunt nem átlagos tinédzser: Asperger-szindrómája van. Képtelen értelmezni a szociális jelzéseket, sehogy sem találja a helyét kortársai között, és még attól is retteg, ha egy másik ember szemébe kell néznie. A fiút semmi sem érdekli jobban, mint a bűntények felderítése. Mindent tud a helyszínelésről, és nemegyszer valódi bűntények helyszínén is feltűnik, frászt hozva ezzel a vermonti kisváros rendőreire.
Amikor Jacob segítője, egy fiatal gyógypedagógus lány brutális gyilkosság áldozatává válik, fordul a kocka, és most a rendőrség jár Jacob nyomában. A fiú érzelemmentessége, üres tekintete és szokatlan reakciói pedig szinte felérnek egy beismerő vallomással...
Hogyan küzd meg Jacob és családja a betegséget övező félreértésekkel és előítéletekkel? Hogyan tud segítő kezet nyújtani egy anya, aki maga sem találja az utat a fiához, és egy kamaszodó öcs, aki sohasem élhetett normális életet beteg testvére miatt?
Jodi Picoult kíméletlenül őszinte regényéből megtudjuk, milyen nehézségekkel kell megküzdeniük azoknak a családoknak, akik autista gyermekeket nevelnek - és közben éles kritikát kapunk az amerikai igazságszolgáltatási rendszerről és a szenzációhajhász, megbélyegző kisvárosi társadalomról is.
A Házirend azonban krimiként is megállja a helyét, hiszen az első oldaltól az utolsóig végig kísérti az olvasót a kérdés: bűnös-e Jacob Hunt?
Mezei Ottóné - Járjak-e a Waldorf-úton?
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - Ének az óvodában
Forrai Katalin könyve az alapfokú ének-zeneoktatás nélkülözhetetlen segédeszköze, amely a zenei kultúra továbbadásában, a magyar népzenekincs megismertetésében, a zenei készségek fejlesztésében nyújt szakmai, módszertani segítséget. A szinte teljes óvodai dalanyagot felölelő zenei példatár az otthoni és óvodai énekléshez, játékhoz, zenehallgatáshoz kínál 330 régi és új mondókát, dalt és énekesjátékot. A kötetet, amelyet minden zenét kedvelő, gyerekekkel foglalkozó felnőttnek, iskoláknak, óvodáknak és könyvtáraknak ajánlunk, Rogán Miklós szemléltető ábrái és rajzai díszítik.
Dorothy Einon - A tanulás kezdetei
A gyermek első évei hihetetlenül fontosak, hisz ekkor kezdi elsajátítani a később tovább tökéletesedő fizikai, szellemi és társadalmi készségeket. A Tanulás kezdetei ideális kalauz azok számára, akik szeretnék megérteni gyermekük fejlődését és segíteni akarnak neki.
- Bemutatja a gyermek szellemi és testi fejlődését újszülött korától az iskolakezdésig.
- A fejlődés minden szakaszához a gyermek képességeit próbára tevő játékokat és tevékenységeket javasol.
- Bemutatja, hogyan tanul a gyerek, és leírja, hogyan fejleszthetjük a legfontosabb készségeket.
- Számos szabadtéri programokkal kapcsolatos ötletet és a szülő-gyermek kapcsolatot erősítő tevékenységet tartalmaz.
- Gyakorlati megoldásokat javasol számos hétköznapi problémára.
- Az élettel teli szöveg, a hasznos ábrák és a színes fotók vonzóvá és könnyen használhatóvá teszik a könyvet.
Spencer Kagan - Kooperatív tanulás
Közel 30 éve indult el a Kooperatív Tanulás mozgalma, amely felváltotta az ismeretközlő pedagógiát, és a tanulók önálló ismeretszerzését helyezte a középpontba. Nálunk is megjelent, mégsem kapott olyan szerepet az iskolákban, mint amekkora lehetőséget nyújt a gyerekek sikeres fejlesztésében, a változó világhoz való alkalmazkodásban. Kiadónk ezen kíván segíteni a közeljövőben kiadásra kerülő tanári kézikönyv megjelentetésével.
A könyv Amerikában a pedagógusok első számú kézikönyvének számít, a kooperatív tanulásszervezés alapkönyve. Eddig 23 nyelvre fordították le. Hazai megjelenése, reményeink szerint, nagyon sok alternatív és önkormányzati iskolában tanító tanár mindennapi munkájához nyújt majd segítséget mind szellemi, mind gyakorlati vonatkozásban.
Hiánypótló, hiszen a néhány, e témában megjelent füzet igényes ugyan, de csupán technikák leírását tartalmazza. A kooperatív tanulásszervezésről átfogó, a rendszer egészét bemutató, s a mindennapi gyakorlat számára azonnal használható kézikönyv még nem jelent meg Magyarországon
Ismeretlen szerző - Montessori-pedagógia
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Kispéter Andrea - Sövényházy Edit - Élménypedagógia
Az élménypedagógia abból a tapasztalatból indul ki, mely szerint az elrettentés nem megfelelő módszer a fiatalok nevelésében, akik alakuló személyiségük formálásához, megerősítéséhez kapaszkodókat és biztonságot keresnek. Azok a fiatalok, akik jól érzik magukat környezetükben, kevésbé veszélyeztetettek, magabiztosabbak, sikeresebbek. Arra kell tehát őket megtanítani, hogyan érezhetik jól magukat. Olyan kihívást jelentő szituációkat kell teremteni számukra, melyekkel folyamatosan próbára tehetik képességeiket. Az élmény a megfelelő eszköz, mely hozzásegít bennünket a szokatlan helyzetek átéléséhez és ezen keresztül hasznos tanulságok levonásához. Az élménypedagógia azt nyújtja a serdülőknek, amire ebben az életkorban szükségük van: rendhagyó helyzeteket, szokatlan, izgalmas kihívásokat. Lehetőséget ad arra, hogy a kamaszokra jellemző ingerkeresés biztonságos és szervezett körülmények között valósuljon meg.
Kinek szól ez a könyv? Pedagógusoknak, osztályfőnököknek, bűnmegelőzési szakembereknek, szociális munkásoknak, szabadidő szervezőknek, családoknak és mindenkinek, aki szeret játszani, közösséget szeretne teremteni.
Simone Cave - Caroline Fertleman - Az okos baba
"A kislányom még a pocakomban volt, amikor a közös játékot elkezdtem vele. Megkocogtattam a hasam, vagy énekeltem, dúdoltam neki, és ő mindenre mozgással, forgolódással válaszolt. Tudatta velem, hogy hallja, érti, mit csinálok, és nagyon várja már, hogy ezt a remek mókát a pocakon kívül is folytassuk. Nem is álltam le a játékkal a születése után, azóta sem telik el úgy nap, hogy ne próbálnánk ki, fedeznénk fel közösen valami új dolgot. Erre a könyvre azért figyeltem fel, mert megmutatja, hogy felesleges a boltba rohanni drága játékokért, hiszen egyszerű, otthon fellelhető eszközökkel is leköthetjük csöppségünk figyelmét. A játék által pedig nemcsak szórakozik, hanem tanul és fejlődik is. Összehangoltabb lesz a mozgása, érettebbé válnak az érzékszervei, igénye lesz a beszédre. Általában véve a figyelme kinyílik a világra. Drága szülők, ragaszkodjatok hát ti is a közösen eltöltött, hasznos programokhoz, mert a mi legdrágább kincseinknek a legnagyobb örömet az jelenti, ha veletek együtt fedezhetik fel a világot. Platón már rég megmondta: Tudod-e, hogy a kezdet a legfontosabb, általában is, de különösen a fiatal és zsenge lényeknél? Hiszen leginkább ilyenkor lehet őket formálni, s ilyenkor vésődik beléjük az a forma, amelyet bennük kialakítani vágyunk. Mindenkinek jó játékot kívánok!" - (Gombos Edina)
Ez a hiánypótló kötet a 0-2 éves gyermek megfelelő értelmi-érzelmi fejlődéséhez szükséges szülői támogatás kialakításához nyújt elméleti hátteret és kézzelfogható ötleteket.
Forray R. Katalin - Hegedűs T. András - Cigány gyermekek szocializációja
A rendszerváltás óta sok elméleti koncepció született, sok gyakorlati lépés történt a cigány gyermekek és fiatalok iskolázásának támogatására. Mindennapos fordulattá vált a "másság", az "eltérő családi szocializáció", a multikulturalizmus; az oktatáspolitikában polgárjogot nyert az interkulturális nevelés.
A pedagógusnak, szociális munkásnak, szociálpolitikusnak, szociálpedagógusnak készülő hallgatók egyre több főiskolán és egyetemen vesznek részt a cigányságot ismertető kurzusokon, és szerveződnek az első romológiai/ciganológiai egyetemi és főiskolai szakok. A cigány gyermek, fiatal az iskolában és más társadalmi szervezetekben rövidesen már nem egy ismeretlen világ titokzatos tagja lesz, hanem némely tekintetben sokaktól eltérő, de megismerhető, megközelíthető fiatal ember.
A kötetben három régebbi írásunkon csak stiláris átdolgozást hajtottunk végre. Az empirikus adatokat nem lehet "felfrissíteni", ám a kibővített szakirodalmi apparátus, és a szakirodalom alapján elvégzett elemzések felhasználhatók a felsőfokú oktatásban és a továbbképzésekben. Az egyik újabb tanulmány a multikulturális/interkulturális nevelés szakirodalmát tekinti át, a másik pedig a cigány lányok és fiúk eltérő családi nevelését és karrieresélyeit elemzi.
A könyvet az egyetemek és a főiskolák hallgatóinak és oktatóinak ajánljuk, de haszonnal olvashatják politikusok és az érdeklődő nagyközönség is.
G. Ekler Ágnes - A Waldorf-pedagógia és a korproblémák
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Barcsay Jenő - Művészeti anatómia
Az anatómiai atlasz tudományos alaposságú szakkönyv, képtáblái pedig önálló művészi értékű rajzok. Első ízben negyvenegy esztendeje jelent meg. Azóta idehaza és külföldön egyaránt nélkülözhetetlen kézikönyve lett a művészeti oktatásnak, hasznos segítője a képzőművészeti alkotómunkának, de élvezettel forgatják lapjait a szép rajzok kedvelői is.
Alice Miller - A tehetséges gyermek drámája és az igazi én felkutatása
A lelki betegségek elleni harc egyetlen hatásos fegyvere: saját gyermekkorunk egyedi és egyszeri történetének érzelmi felfedezése. Meg tudunk-e valaha is szabadulni minden illúziónktól? Az élet ugyanis teli van illúziókkal, valószínűleg azért, mert a valóság elviselhetetlennek tűnik számunkra. Az igazságot mégsem nélkülözhetjük, hiszen annak elvesztéséért súlyos betegségekkel kell fizetnünk. Ezért hosszú folyamat során próbáljuk felkutatni saját személyes igazságunkat, amely mindig fájdalmas - hacsak be nem érjük az intellektuális belátással. Ez esetben azonban ismét megmaradunk illúzióink világában. Múltunkat a legkevésbé sem tudjuk megváltoztatni, a sérüléseket, melyeket gyermekkorunkban elszenvedtünk, nem tehetjük meg nem történtekké. Ám saját magunkat megváltoztathatjuk, "kijavíthatjuk", s saját elvesztett integritásunkat visszanyerhetjük. Ez megteremtheti számunkra a lehetőséget, hogy kiszabaduljunk a gyermekkor láthatatlan, mégis oly rémületes fogságából.