A megannyi műfajban és műnemben alkotó Bereményi Géza 1970-ben A svéd király című novelláskötetével kezdte irodalmi pályáját. Megjelenésekor a mindössze 24 éves szerző kötetbeli alteregójához, Dobrovicshoz hasonlóan az “induló tehetségek közé tartozott”, már első írásaiban is megjelentek későbbi nagy témái, az ős- és hőskeresés, a Teleki tér és nagyszülei legendáriuma. Alkotói figyelme később a dalszövegek, a színház és a film felé fordult, miközben továbbra is fontos műfaja és eszköze maradt a novellisztika, több későbbi filmjének (Eldorádó, Hóesés a Vízivárosban) az ősváltozata eredetileg elbeszélés volt.
A korábban megjelent könyvekből maga a szerző válogatta a mostani kötet anyagát, helyenként új címeket adott a novelláknak. Az olvasó pedig eredendő mozgásában, eleven hullámzásában érzékelheti és láthatja a Bereményi-mitológia alakulástörténetét, bizonyos motívumok és figurák megszületését és tovább-formálódását, a kiválás és az elvegyülés gesztusait, az otthonvesztés és a hazatalálás következményeit.
2021-ben a Magvető Kiadó ezzel a kötettel köszönti a 75 éves Bereményi Gézát.
Kapcsolódó könyvek
Gárdonyi Géza - A báró lelke / Tizenkét novella
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Tar Sándor - Lassú teher
Bizonyos, hogy napjaink egyik legjelentősebb írója Tar Sándor.
Mikor olvasni kezdjük, azt gondoljuk, az átlagemberről ír. Mire a végére érünk, úgy érezzük: "átlagember" - ilyen nincs.
Ember van. Sosem átlagos.
Sors van. Sosem banális.
Szenvedés van. Sosem fordulhatunk félre.
Ez az író nem bánja, ha kiderül: érzelmei vannak. De humora is van, kell is, hiszen a mai Magyarországról ír. Csalódottakról és megcsalatottakról. Jobb sorsra érdemes álmodozókról. Ügyesekről, ügyetlenekről, ügyeskedőkről.
Hihetetlen történetei beavatással érnek föl. Mert nemcsak az embert és az oly kevéssé alakítható világot ismeri, hanem arról is sokat tud, amit leegyszerűsítve úgy nevezünk: kiszolgáltatottság, perspektíva-vesztés.
Mesélőkedve határtalan, hangja rendre eltűnik szereplőinek mélyvilágában. Jelenünk véres valósága szervezi a történeteit. Mindig két pólus köré gyűlnek magnetikus mondatai: egyik a rendet hazudó káosz, másik az emberi természet.
_"Akik nem tudnak beszélni, azok helyett annak kell beszélni, aki tud."_ Ezt a nagyon egyszerű és nagyon fontos mondatot Esterházy Péter jegyezte le Tar Sándorról.
Raffai Sarolta - Egyszeri kaland
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Tábori Zoltán - Üzlet
"1955. október 28-án születtem Nagykanizsán. Nem sorolom, miről van papírom és miről nincsen, miféle helyeken jártam, és mi mindenben hiszek. Lenne mit kipihennem; mégis csodálkozom a “mit vinne egy lakatlan szigetre?” kérdésre adott válaszokon. Sem nekem, sem hőseimnek nem kellene más, mint néhány jó erős szerszám. Fejsze, fűrész, fúró meg esetleg némi szög, ácskapocs. Olyasmik, amikkel hajót lehet építeni. 1984-től renszeresen publikálok” - írja Tábori Zoltán.
Czifferszky István - Ördöggyűrű
A szerző évtizedek során szerzett élményeit írta meg ebben az elbeszélésgyűjteményben. Nem vadásznaplót ad fiatal olvasóink kezébe; szót ejt olyan vadászkalandokról is, amelyekre manapság már nem is kerülhet sor, mivel egyes vadfajták azóta védettek lettek. Elvezet a zúgó erdők esti félhomályában barnálló fazsindelyes házikók vagy a pusztán egy szál magukban álló zsúpfedeles tanyák lakóihoz; megismertet régi-régi vadászbabonákkal, amelyeknek mélyén szinte mindig lelhető józan valóságlátás és bölcs életismeret. Olyan világot tár elénk, amelyről olvasóink nagy része csak ilyen elbeszélésekből szerezhet tudomást, izgalmas, szép és tanulságos történeteivel az állatok védelmére és a természet szeretetére nevel.
Ismeretlen szerző - Hittel és vassal
_Mit tehet egy elf varázslónő akkor, ha vak, és fellázadnak ellene az ember rabszolgák, akik a fajtája pusztulását akarják? ... Mire képes egy fiú, aki elveszíti a szüleit, és idővel boszorkány-úrként akar leszámolni a gyilkossal, a véreskezű nomád hadúrral? ... Mit tehet az ember, ha a legjobb játékosnak számít skalkban, de olyan kihívóval kell kiállnia, aki ha győz, elragadja a vesztes lelkét? ... Egy öreg vár, amit ostromgyűrűbe zárnak. A védőknek egy órájuk van arra, hogy leleplezzék a közöttük lapuló árulót... Egy ördögfejedelem, és sarkában egy magányos démonvadász: vajon ki kerül ki győztesen a hajszából? ... Fekete ruhás kísértetalakok járják az erdőt. Amíg nyugtalanul bolyonganak, minden ember lélek nélkül születik a világra... Kihez fohászkodhat egy pap, ha a hívek megtagadják istenüket, és fel akarják ébreszteni új uraikat, a jég alatt alvó sárkányokat?_
_A kötet írói izgalmakban, kalandokban bővelkedő felfedezésre invitálják az Olvasót az Eric Muldoom által megálmodott fantáziavilágba. Ez a világ az elfeké: az emberek - a holdelfek rabigájából kitörve - csupán négyszáz éve hívták életre a Királyságot._
_Vajon hogyan képes elszámolni az emberi faj a múltjával? Milyen veszedelmeket rejt a függetlenség, az új világ? Mennyit ér, meddig elég az istenükbe vetett hit, és mikor jön el a vas ideje?_
Ismeretlen szerző - Ez most a divat
Kisebb tanulmányok, néhány oldalas esszék, riportok, versek és novellák a tudomány és a művészet segítségével közelítik meg, járják körül e témát - tágan értelmezve a divat fogalmát. A szerzők nemcsak ruhákban, épületekben, tárgyakban, hanem viselkedésformákban és gondolkodásmódban, életstílusban, beidegződésekben is keresik a divat áramlatait, megjelenési formáit. A színes és olvasmányos írások együtteséből érthetővé válik a szerkesztők koncepciója: egy téma sokrétű és ugyanakkor egységes impressziót keltő bemutatása.
Petelei István - A jutalom
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Hubai Gruber Miklós - Altatódal
Hubai Gruber Miklós - most megjelent könyvének 23 novellájában - az egymástól eltérő emberi sorsok ábrázolásán keresztül a humánum ma különösen fontos értékeire összpontosít. A történetekben nem filozófiai fejtegetések, hanem egyéni sorsok kiválóan ábrázolt részletein keresztül illusztrálja azt, hogy erkölcs és humánum: elválaszthatatlanok, egyik sincs a másik nélkül.
Hámori József
Hubai Gruber Miklós nem először bizonyítja be, hogy kitartóan hisz a "kisemberi" történetekben, amelyek itt születnek közöttünk. Ám többnyire észre sem vesszük ezeket a "hétköznapi hősöket". Rohanunk. Hubai Gruber Miklós nem rohan. Pedig eredeti szakmája, a rádióriporteri mesterség örökös sietségre kényszeríthetné. De ő makacs ember, nem hagyja magát. Lát, érez, nem csak néz. A szívbe markoló, gyönyörű történetek meg újból és újból rabul ejtenek, megkönnyeztetnek bennünket. S mintha mégsem lenne olyan felszínes a világ..
Kondor Katalin
Megrendítően szép ez a könyv. Apró kis történetek, már-már balladisztikusak. Hőseit, az esendőket, a megtévedteket is a szívünkbe zárjuk, mert életük legnehezebb pillanatában a szeretet ad erőt a továbblépésükhöz. Személyes ismerősünk valamennyi: némelyikük, mintha a gyerekkoromból bukkant volna elő. Egy szomszéd, egy távoli rokon vagy régi osztálytárs. Ki a legkedvesebb? Nem lehet választani. És nem lehet el nem olvasni a könyvet, az elejétől a végéig. A történeteken túl különös gyönyörűség ízlelgetni azt a sajátos nyelvet, amelyen a szereplők beszélnek. Szavaik egyszerűek, ízesek, tele érzelmekkel. A szép szót, tiszta emberi hitet, őszinte érzést szomjazó olvasónak üdítő lehet ez a kötet, mint a vízért sóvárgónak a tiszta forrás.
Tekes Rozália
Hubai Gruber Miklós - Nyaklánc
Hubai Gruber Miklósnak
Aki porig hajol,
látja a porszemeket.
Mert szívében csordultig
a szeretet.
Akik megaláztatnak,
felmagasztaltatnak.
S az alázatosak
kegyelmet kapnak.
Hajolj hát egyre alább!
Mutasd a porszemeket!
És velük azt, hogy
Maga az Isten a szeretet!
Szakács Sára
filmrendező
Szavakba önteni, mondatokba gyömöszölni érzéseket, betűk szárnyán küldeni létsorsokat - ez az írás felelőssége. Emlékek, drámák, örömök és gyász sejlenek fel Hubai Gruber Miklós történeteiben. Mértéktartó humorral, bölcs élettapasztalattal átitatottan tárulkozik fel egy sokat megélt nagyapa lelkülete. Mindegyik léthelyzetből az életet tisztelő, szeretet elsőbbségét és elégségességét valló és vállaló ember szólít meg. Megerősödtem annak igazában, amit Szent Pál óta olvashatok: a szeretet jóságos, a szeretet türelmes, nem kirívó, nem keresi a maga igazát. Mindent eltűr, mindent elhisz, mindent elvisel. A szeretet nem szűnik meg soha.
Dr. Lengyel Gyula
katolikus lelkipásztor
Léleképítő, léleksimogató novellák kerültek ki ismét kedves barátom, kollégám, Hubai Gruber Miklós keze alól. Az ő elbeszélésében az egyszerű, hétköznapi történetek is álomszerűen szépek és felemelők, s én csak azt sajnálom, hogy nem vagyok filmes szakember, mert akkor minden novellácskából filmetűdöt csinálnék.
A szinte csak a tévét bámulók kedvéért.
Csak az a Basa-történet ne fájna annyira!
Kondor Katalin
Moldova György - A törvény szolgája és egyéb történetek
"A turistacsoport megállt a beláthatatlan messziségben elnyúló tó partján, de mindjárt hátrább is lépett, mert a vízből egy kétméteres krokodil vetette fel magát, fogai a levegőben csattantak össze, alig néhány centire az oszloptól, melyen a "Budapest" és a "Tülkölni tilos" tábla állt. - Igen - mondta az idegenvezető -, alig néhány évvel ezelőtt még itt kezdődött Magyarország fővárosa, mely napjainkra nyomtalanul elmerült, emberi hiúság, kényelmesség és gyávaság okozta a vesztét. Lakói között még az 1970-es évek elején divattá vált, hogy gazdagságukat, rangjukat különféle jelekkel, ahogy akkoriban mondták, státusszimbólumokkal fitogtatták... Divatba jöttek a különféle állatok, először a kutyák, hatalmas bernáthegyik és komondorok szíját fogták rettegő tulajdonosaikat, őszintén megkönnyebbültek, amikor lejárt a kutyák divatja. Jöttek a majmok, de ők is hamar megszokottá váltak, minden jobb budapesti villa télikertjében ugrándozott egy-egy cerkóf- vagy makimajom. Gazdáik rövid úton megszabadultak tőlük... Nem lehet tudni, hogy ki és honnan hozta be az első krokodilt Budapestre..."
Bíró Kriszta - Fércmű
A Fércmű csoportkép egy családról, mely sosem létezett, de mindannyiunkban benne él. Színes-szagos, eleven próza - minden történetében a felejtés ellen dolgozik, a megérteni vágyás bölcs törekvésével.
Sebestyén Mihály - Nosztalgia-túra Dél-Paranójába
Sebestyén Mihály novellái a történelem, illetve a magánélet eseményeit használják föl. Az író szimultán mozgatja a két szálat, s így egyrészt azt éri el, hogy a történelmi személyiségek emberibbé válnak, közelebb kerülnek a mindennapokhoz, másrészt viszont azt, hogy a kisemberek mitizálódnak, „megemelődnek” egy szinttel. Talán éppen az értékeknek ez az állandó ütköztetése teszi érdekessé a novellákat.
Fodor Sándor - Mit gondol az öreg pisztráng?
A kötet felöleli a szerző valamennyi alkotói korszakát. Vannak benne az ötvenes évek elején írt novellák, és olyanok is, amelyek a múlt évben keletkeztek. A való világ köznapi történései, az emberi lélek rezdülései szólalnak meg ezekben az írásokban.FODOR SÁNDOR 1927-ben született Csíksomlyón, egyetemet Kolozsváron végzett. Több regény és elbeszéléskötet szerzője. Gyermekek számára írt, számos kiadást megért Csipike-regényeit sok nyelvre lefordították, színpadra alkalmazták. Fodor Sándort 2001-ben az Erdélyi Magyar Írói Liga elnökévé választották.
Ismeretlen szerző - Körkép 93
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Salamon Pál - Sasok és denevérek
Sokszínűbb, változatosabb akkor sem lehetne a kötet, ha az író eleve azt tette volna föl magában, hogy a három kisregény mindegyikét olyan elütőre formálja, amennyire egyáltalán különbözhetnek egyazon író alkotásai.
A vak kapitány, Nedelkovics Ferenc története - sűrű tragédia. Hogyan indul egy fiatalember neki a világnak? S hogyan morzsolja szét életét az, amit történelemnek nevezünk? A történelem nem nagy, általános mozgásában, hanem hétköznapi jelenségeiben mutatkozik meg Nedelkovics Ferenc számára. Élete szükségszerűsége, a véletlen is a tragédia irányába hat. Mert nem képes ellenállni.
Tragédiába fúlt emberi sorsokról szól Az erdőn át című kisregény is. Másfajta tragédiákról. Míg a Vak kapitány stílusa a szűkszavúság, a kopogó ritmus, addig Az erdőn át stílusa a finom líra. Mintha az író evvel is jelezni akarná, hogy hősei bukását nem tartja szükségszerűnek, szinte követeli tőlük - s követeli az olvasóktól is - álljanak ellen az őket lenyűgöző erőknek.
A Temetés után kamaszhőse, a történelmi tapasztalatoktól még érintetlen fiú jelképezi legjobban, mintegy összefoglalóan Salamon emberi-művész alapállását. Kovács Feri apjával együtt eltemeti mindazt, amit a világban rossznak tart, nem hajlandó többé elfogadni a beidegzett szokásokat, tartalmatlan emberi kapcsolatokat, elfogadottnak mondott erkölcsi normákat. Ellenállásának formái még nyersek, de az írás utolsó sorait olvasva egy emberi élet pozitív megoldásának lehetősége rajzolódik ki az olvasó előtt.
Lengyel József - Elejétől végig
Lengyel József munkásságának kiemelkedő alkotásait kapja most kézbe az olvasó: a Visegrádi utca című regényt és 15 kitűnő novellát.
A Visegrádi utca a modern magyar irodalom történetének egyik legfontosabb dokumentumkönyve. "Azért készült - vallja az író -, hogy megtartsa azokat a tényeket, amelyeket láttam, s amelyek az ügy szempontjából - úgy érzem - lényegesek. Az ügy : a forradalom, a proletárdiktatúra, a KMP keletkezése, harca, hibái, jövője.
"Az emlékiratnak különös fajtája ez... - írta Kun Béla 1932-ben, a mű első kiadásához készült előszavában - azért mondjuk, hogy különös fajtája, mert az írója a forradalmi történésből, amelynek közepében élt, éppen csak azt írta le, aminek közvetlen tanúja volt."
A kötet második részében olvasható novellákat a szerző így ajánlja figyelmükbe: "Az itt következő történetek nem kitalálások. De a valóságnak se hűséges krónikásai. Olyan mód igaz történetek, mint amilyeneket a szélcsend egyhangú napjaiban mondtak valamikor fedélzetmesterek vagy valamelyik őszbe borult szakállú, vén matróz a vitorlát javító és a kötetet újrasodró legényeknek, vihar után és viharra várva a megtépázott és szélcsend horgonyozta hajón.
Mondanak ilyesféle történeteket halászemberek, ha parton hálót javítanak. Kalákákban, tengerihántáskor szerelmesebb és rémesebb történeteket szoktak elmondani; ilyenfélét, mint itt Nekeresdi György fog mondani, csak nagyon ritkán..."
Balogh Edgár - Szárnyas oltár
Három elbeszélés: áttekintés, összegezés egy eseményeiben változatos, eszmeiségében tiszta és következetes életút tapasztalatairól.
Balogh Edgár azonban nemcsak az elvek embere: jó tollú közíró is, kitűnő stiliszta, ábrázolásmódja érzékletes, sokoldalú: a felsorakoztatott álláspontokat eleven alakok képviselik, jelenünk és a közelmúlt ismert típusai. Megragadóan személyesek is ezek az elbeszélések: "Magamat írom, rákentem saját vonásaimat is egy-egy alakra" - vallja megindult hangon rövidke előszavában. Itt, az előszóban adja meg igazában a Szárnyas oltár-hoz a kulcsot - mit jelképez a cím? - , hogy az olvasó az írások mélyebb rétegeihez is jól megtalálja az utat, s összetett, gazdag élményhez jusson.
Schäffer Erzsébet - Lábujjhegyen
"Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk..."
"A mondatot évekkel ezelőtt választottam, a Nők Lapjában megjelenő írásaim mottójául. S az olvasók rátaláltak az üzenetre. Ez a mostani kötet is ennek a gondolatnak a jegyében állt össze. Történetei megint útközben születtek, s megint úgy mesélnek, hogy remélem, az olvasónak vágya támad a Lábujjhegyen-t is fellapozni újra meg újra..." /Schäffer Erzsébet/
Jókai Mór - A nagyenyedi két fűzfa
A nagy magyar mesemondó szép történelmi tárgyú elbeszéléseit tartalmazza ez a kötet. Ez a tizenkét történhet felöleli úgyszólván az egész magyar történelmet. Szerepel köztük Árpád vezér és a honfoglalás, Rozgonyi Cecília, a Zsigmond királyunk idejében vitézkedő hős asszonyunk története. Mátyás király fája és további kilenc történet a törökvilágból, a kuruc időkből és a szabadságharc hősi napjaiból. Jókai mesteri tolla alatt a nagyenyedi vitéz kollégistáktól Trajtzigfritzig és Bórembukk labanc rablóvezérek mulatságos figuráján át a rettenthetetlen bátorságú Simonyi Józsefig, a "legvitézebb huszárig" és Guyon tábornokig a feledhetetlen alakok egész sora elevenedik meg. És a székely asszony nemes pátoszától a Komárom anekdotázó könnyedségéig az elbeszélő modor változatossága ejt rabul.