Mit és hogyan érdemes fényképezni?
Mi számít érdekes témának és mi nem? Milyen hatást kelt a kép, és miért? Mitõl lesz a fotó hangulatos? Mi teremt egyensúlyt? Mik azok az ellenpontok? Mi a képi ritmus? Hogy teremtsünk feszültséget? Mi a kulcsa a jó emberábrázolásnak?
Ezekre és számos hasonló kérdésre kapunk választ ebben a könyvben.
Gyakorlatilag minden oldal egy kis tanulmány arról, hogy miért azt, és miért úgy fényképezték, ahogy a képeken látjuk. Száraz magyarázatok helyett a látvány világában tett izgalmas kalandozások részesei lehetünk. A szöveg könnyed, élvezetes, irodalmi stílusú.
Mivel a kötet témája a fotográfiai kompozíció, a technikáról csak érintõlegesen esik szó. A használt objektívek gyújtótávolsága, a felvételi szûrõk és a képek tónusvilágát meghatározó digitális utómunkálatok bemutatása legtöbbször szerepel a leírásokban röviden.
A szerzõ neves német fotóesztéta, számos könyv és újságcikk szerzõje. Most magyar nyelven is kézbe vehetjük legújabb munkáját. Azoknak ajánljuk, akik szeretnének tudatosabban látni, jobban elmélyedni a fotográfia tartalmi és formai világában. Ezzel nemcsak az alkotói munkánk válik élvezetesebbé, de képeink is sokkal hatásosabbak lesznek.
Dékán István
Kapcsolódó könyvek
David Präkel - Kompozíció - A fotográfia alapjai 1.
A fotográfia alapjai című könyvsorozat első kötete, a Kompozíció, a fényképezés egyik legfontosabb témakörébe vezeti be az olvasókat. A könyv hasznos ismeretekkel szolgál a technikai és esztétikai kérdésekben eligazodni kívánó amatőr fotósoknak csakúgy, mint a fotográfia, a design és a vizuális művészetek iránt érdeklődőknek. A sikeres kép mindig jól megkomponált. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a jó képek készítésének kulcsa – a megvilágítás mellett – a tökéletes kompozíció. Alkalmazhatunk bármilyen technikai bravúrt, nem lesz érdekes a kép, ha a rajta lévő formák elrendezése kívánnivalót hagy maga után. De mi teszi érdekessé a kompozíciót? Be kell tartanunk a szabályokat, vagy éppen meg kell őket szegnünk? A kötet hat fejezete sorra veszi mindazokat a témákat, amelyeket egy fotósnak ismernie kell kompozíciós érzékének továbbfejlesztéséhez: a kompozíció alapvető kérdéseit, a formai elemeket, a térbeliség és az idő érzékeltetését, a gyakorlatban alkalmazható „szabályokat”. Emellett kitér arra is, hogy a könyvben bemutatott ötletek hogyan segíthetnek eredeti és figyelemfelkeltő képek készítésében. Jó kísérletezést!
Robert Caputo - Portré és riport
A National Geographic Fotóiskola-sorozatának második kötetében Robert Caputo fotográfus és szakíró a portréfotózás alapelveit és mesterfogásait taglalja. Elméleti útmutatással és számos hasznos tanáccsal segíti mindazokat, akik kedvüket lelik embertársaik fotózásában, ráadásul megismertet a National Geographic magazin hírneves munkatársainak idevágó tippjeivel és trükkjeivel. Kézikönyvét nemcsak a kezdő fotóamatőr, de a képzett hobbifotós, sőt a hivatásos fotóriporter is haszonnal forgathatja.
Csókás Adrienn - Enczi Zoltán - Richard Keating - Somogyi Balázs - A digitális fotózás műhelytitkai - Újdonságok, tippek 2009-2010
A digitális fotózás napról napra változik. Nem csak a fényképezőgépek és a hozzá tartozó eszközök fejlődnek, hanem az ezekhez kapcsolódó lehetőségek és módszerek tárháza is bővül. Amint megjelenik egy új szolgáltatás a fényképezőgépben, úgy tűnnek fel azok a technikák, módszerek, melyek az új funkcióra épülnek. Könyvünk hangsúlyos része ezeket az aktualitásokat járja körül a 2009-ben és 2010 év elején divatos gépeken, kiegészítőkön keresztül. Az újdonságok mellett azonban nem feledkeztünk meg a digitális fotózás alapjairól sem. Könyvünk a kezdő szintnél részletesebben járja körül a különböző típusú digitális fényképezőgépek működésének, kezelésének alapjait, miközben az egyes témák fotózásával kapcsolatban is gyakorlatias segítséget nyújt. Mivel nem mindegy, hogy milyen felvételeket készítünk életünk, utazásaink fontos állomásairól!
Jane Rogoyska - Gerda Taro
Gerda Taro igazából a Robert Capa-legendárium része. Sokak számára ebben a könyvben kezd először saját élettel, önálló személyiséggel bíró lénnyé válni. Halála után majd nyolcvan évvel. Igaz, soha nem késő...
Életének eleje, közepe alig érdekes. Aztán 1936 közepén megsűrűsödnek körülötte a történések, egyre gyorsabban közeledik 1937. július 25. A spanyol polgárháborúban ott van az andalúziai fronton, majd 1937. július 25-én a brunetei ütközetben, ahol a német Kondor-légió támadásánál halálosan megsebesül, és másnap belehal sérüléseibe. Ezrek temették Párizsban, ott, ahol százak sem ismerték éltében. Sírszobrát Alberto Giacometti készítette, nevével tele voltak az újságok. Ahogy meghalt, mindjárt főszereplő lett és mellette Capa az epizodista. Aztán persze újra visszaállt az eredeti szereposztás, emléke idővel megkopott, Capa mítosza, legendája bekebelezte az övét. Gerdából lábjegyzet lett, Capa barátnője.
Taro amúgy is erős hendikeppel indult: rövid élet jutott neki osztályrészül, csekély számú, biztosan neki tulajdonítható fotóból álló életművet tudhat a magáénak. Mindehhez járult még a háttér: galíciai német zsidó felmenők, lengyel útlevél, párizsi temetés, a kommunista billog. Családját a nácik irtották ki a holokauszt idején, Capát egy észak-vietnami akna ölte meg, barátai szétszéledtek, minden készen állt ahhoz, hogy egyszer és mindenkorra elfelejtsék.
Kellett a női emancipáció erősödő hulláma, a feminista hátszél, hogy Gerda Taro neve ismét fontossá legyen, hogy személye leváljon az őt csak 17 évvel túlélő Capáéról. Önálló kiállítás a képeiből, a rátalálás izgalmában született számtalan tanulmány, cikk, rádióműsor. Következett a mexikói bőrönd (2007) a spanyol polgárháborús negatívokkal, melyek közt csaknem 70 évnyi lappangás után Capa felvételei mellett Gerda és David Seymour negatívjai is előkerültek. A bejelentés nyomán Taro újra berobbant az érdeklődés középpontjába. Számos, addig Capának tulajdonított képről derült ki, hogy Gerda fényképezte. Át kellett értékelni Robert Capa és Gerda Taro életművét, de Capára ebből is csak fény és nem árnyék vetült.
Gerda Taro. Aki kitalálta Robert Capát. A könyv címe kicsit félrevezető. Pontatlan. Esetleg aki nevén nevezte Capát, bár ez sem kielégítő. De ha elfogadjuk, és ne adj isten, tényleg kitalálta volna, akkor tegyük hozzá: aki kitalálta Capát, és akiből nélküle soha nem lett volna Gerda Taro. Így igazságos.
Ez a könyv segíthet megteremteni Taro önálló figuráját, a szuverén Gerda Tarót, akit elemezni, bírálni és dicsérni lehet s akit majd újra oda lehet állítani Capa mellé. Mert azért mondhatunk bármit, ők összetartoznak.
Kincses Károly
Lee Il-Sun - Napsütötte Franciaország
Ez a gyönyörűen rajzolt színezőkönyv jellegzetes pillanatképeken keresztül mutatja be Párizst, és Franciaország más népszerű tájait. Minden benne van, ami nagyon francia: az Eiffel-torony és a Notre-Dame; baguette és macaronok; tipikus párizsi utcák és kávézók; francia sikk. Tedd egyedivé, töltsd meg színekkel, akár firkálj, ragassz, jegyzetelj; mutasd meg, milyen a Te saját Franciaországod! A lapok egyik oldalán találhatóak a színező képei, a másik oldalon mindössze két sor, és egy bélyeg kapott helyet, így nem kell attól tartani, hogy átütnek a színek, és a képek mellett bőven van hely saját élményeknek, jegyzeteknek, gondolatoknak.
A színezőkönyv mérete A/4, így a legtöbb táskába belefér. Vidd magaddal a városnézésre, vagy kapcsolódj ki egy képzeletbeli franciaországi kiránduláson! Korosztálytól függetlenül remek időtöltés.
Peter K. Burian - Robert Caputo - Tippek és trükkök
E hiányt pótló, könnyen érthető és gyakorlati kézikönyvből nem csupán fotózás technikai alapjait ismerhetjük meg, hanem elleshetjük a National Geographic fotósainak trükkjeit is. A könyv részletes ismertetőt ad a fényképezőgép működéséről, az objektívekről, a fénymérésről, a különféle filmtípusokról és formátumokról, a kompozíció, a világítás és a szűrők hatásairól és sok egyéb eszközről és eljárásról, amelyekkel technikailag tökéletes fotókat készíthetünk. A fotózás kreativitásának is komoly szerep jut. Saját gondolataink, érzéseink kifejezését a könyv világhírű NG fotósok módszerének stílusának bemutatásával segíti.
Bill Hatcher - Kaland és pillanat
Nos, az igazán jó kalandfotóknak ugyanezeket a szavakat kell eszünkbe juttatnia. Más műfajoktól eltérően a kalandfotózásban az sem marad külső szemlélő, aki megnyomja a fényképezőgép kioldógombját - ezért váltanak ki olyan erős érzelmeket a jó kalandfotók: bennfentessé tesznek, magukkal sodornak bennünket, már-már úgy érezzük, mintha mi is a helyszínen lennénk, a kaland részeseivel együtt élnénk át az eseményeket.
David Präkel - Expozíció - A fotográfia alapjai 3.
"A fotográfia alapjai" című könyvsorozat harmadik kötete a fényképezés egyik legösszetettebb témakörébe vezeti be az olvasókat. A hasznos tanácsok mellett száznál is több gondosan válogatott, kísérletezésre inspiráló fotó és lényegre törő ábra segíti az expozíció titkait megismerni kívánó amatőr fotósokat, valamint a fotográfia, a design és a vizuális művészetek iránt érdeklődőket.
Enczi Zoltán - Richard Keating - Hogyan lépjünk be a kreatív fotósok világába?
A digitális fényképezőgéppel fotózó kezdőnek manapság jóval könnyebb dolga van, mint a régi filmes géppel próbálkozó elődöknek. A kis digicsodák eredményesebben, könnyebben használhatóak a hagyományos, analóg gépeknél, sokkal gyorsabban megtanulhatunk fényképezni, a fotózás pedig átláthatóbbá, izgalmasabbá vált. A technika azonban nem minden, mert a gép - legyen bármilyen színvonalas is - nem gondolkodik helyettünk. Az amatőr fotósok zöme ugyanazon banális bakik miatt rontja el a legjobb pillanatokat, holott ezek nagy része kis odafigyeléssel, minimális tudással elkerülhető lenne. Könyvünk ezt a „kávéskanálnyi" területet járja körül, miközben megpróbáljuk gyakorlatias és aktuális (2009-es) tanácsokkal ellátni az olvasókat.
John Freeman - A portré - Fotózás kezdőknek és haladóknak
Átfogó útmutató a fotózás minden aspektusáról. Akár digitálisan, akár hagyományosan fényképez, akár amatőr, akár profi, felbecsülhetetlen értékű információkkal és ötletekkel szolgál, hogy segíthessen mindenkinek kifejleszteni a saját stílusát. Minden alapvető tudnivaló megtalálható benne például az expozícióról, a színegyensúlyról, a kompozícióról, a világításról, a beállításokról és kellékekről. Számba veszi a gyerekek, csoportok fotózásakor, a közeli és az akciófelvételek közben adódó lehetőségeket és esetleges problémákat. Olyan újabb keletű technikákat mutat be, mint a digitális háttér- és kompozíciókészítés, restaurálás és színezés. A műtermi, erős és gyenge tónusú világítás, valamint a fotózáshoz megfelelő smink elkészítésének titkaiba is bepillantást nyerhetünk. A kötetet a szerző a világ számos táján, különböző stílusban készült, megragadó, gondolatébresztő fotói illusztrálják.
Gyenes Zsolt - Fotóművészeti stílusok
A kötet a művészeti oktatáshoz szánt gyakorlati és elméleti útmutató a fotóművészet iránt érdeklődők számára. A szerző, Dr.. habil Gyenes Zsolt DLA fotó- és intermédia művész. Szakíróként eddig közel félszáz megjelent tanulmány és öt könyv szerzője.
Ismeretlen szerző - Képességek
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Halzer Györgyi - Válogatás bizánci, perzsa és iszlám díszítő motívumokból
Ebben a válogatásban 58 darab eredeti díszítő minta található, bizánci, perzsa, iszlám és kopt keresztény díszítő motívumokból, a Közel-Kelet, Észak-Afrika és Belső-Ázsia tájairól származó hatalmas kulturális kincsből, a VI. századtól a XVIII. századig. Az eredeti képekről és tárgyakról vonalas ábrává alakítottuk a motívumokat, hogy így biztosítsunk sokkal könnyebb felhasználást hobbi művészek, dekoratőrök és kézművesek számára.
A díszítő minták alkalmasak például kifestésre, színezésre, képek, dekorációk készítésére, sokféle kontúros technikához, üvegfestéshez, üvegmatrica készítéséhez, textil- és selyemfestéshez, cserép és porcelán festéséhez stb.
Dékei Krisztina - Lajtai
A hetvenes évek underground művészeti közegéből induló Lajtai Péter változatos utat bejárva fordult újra egy modern médium, a digitális fotón alapuló képzőművészet felé Monumentális méretű, sok-sok képi egységből összeálló, rétegzett műveivel kérdések sorára keresi a választ. Miként lehet ismétléssel, apró változtatásokkal kiemelni a megismerhetetlen sokféleségből azt, ami lényeges? Milyen kapcsolat van a rész és az egész között? Milyen módon lehet eltávolodni a fényképtől - a valóság hűen leképezett másától -, és eljutni egy összetettebb valóságig? Judaikai témájú munkáiban a szakrális és szekuláris közötti határ- vidéket, a partikulárisból kibontható egyetemes jelentéseket kutatja és mutatja fel. Teszi ezt úgy, hogy zenei kompozícióhoz hasonlatos alkotásai nemcsak a közös emlékezet képi lenyomatai, hanem olyan, a láthatatlan világra nyíló ablakok, meditációs objektumok is, melyek felszabadítják a mindenkiben ott szunnyadó, egyetemes, mégis egyéni érzéseket.
Enczi Zoltán - Richard Keating - A digitális fotózás műhelytitkai kezdőknek 2008
A kezdőt csak némi tudás és technikai képzettség választja el a haladó fotóstól. Ez a "szakadék" nem áthidalhatatlan: ehhez nem kell több, csak egy fényképezőgép, egy jó szakkönyv és néhány szabad hétvége.
Vilém Flusser - A fotográfia filozófiája
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Ismeretlen szerző - A fotózás kézikönyve
Manapság a fényképezés bárki számára elérhető, sok amatőr fotós azonban még nem rendelkezik azokkal a technikai ismeretekkel és azzal a gyakorlati tudással, amely lehetővé tenné számára, hogy az elképzeléseinek megfelelő felvételeket készítsen.
A fotózás kézikönyve összegyűjti a fontos információkat, és így segít
a megfelelő készségek kifejlesztésében. A könyv a fotózás valamennyi lényeges területét érinti, közérthetően magyarázza meg a technikai részleteket, s ezáltal megkönnyíti az olvasók számára a tanultak gyakorlati alkalmazását is. Az alapok elsajátításán túl a kötet segítséget nyújt a továbblépéshez is, bemutatva mindazon lehetőségeket, amelyek a professzionális fotózást jellemzik.
A könyv fontos részét képezi a digitális fotózásról szóló fejezet, amely betekintést enged az otthoni számítógépek elterjedése és fejlődése révén megnyíló új művészeti dimenzióba, és megmutatja, milyen egyszerűen kezelhetők a digitális képalkotó és képszerkesztő eszközök
A fotózás kézikönyve tehát minden érdeklődő számára hasznos olvasmány.
Szelényi Károly - Színek
Az átlagolvasó felkapja fejét a cím láttán: pedig valóban Johann Wolfgang von Goethe, a költőóriás színtanról írt könyvéről van szó, amely 1820-ban jelent meg. A cím is Goethe megállapításán alapul: szerinte a színek a fény cselekedeteiben, különféle megnyilvánulásaiban fedezhetők fel.
Szelényi Károly fotóművész mintegy másfél évtizeddel ezelőtt kezdett hozzá e munkához, céltudatosan gyűjtve a képanyagot a színtani elméletek illusztrálására. A szakirodalom alapos áttanulmányozása során vált világossá számára, hogy Goethe a színtan csaknem minden területén rajta hagyta kézjegyét. A költő prizmával végzett kísérleteinek megismétlésével a szerző igazolja, hogy a ma is érvényes színkör hat alapszínét Goethe határozta meg. „Az elemi színtannak kizárólag három vagy hat színnel van dolga, melyek kényelmesen belefoglalhatók egy körbe. Minden egyéb végtelen sokféle módosulat már inkább az alkalmazáshoz tartozik, a festészet technikájához, a színezéshez, egyáltalán: az élethez” - írja a Színtan bevezetésében (Hegedűs Miklós fordítása).
A könyv a színtan történetének rövid ismertetése és az alapfogalmak bemutatása után foglalkozik a fizikai jelenségek színtani vonatkozásaival, a színkontrasztokkal, a színeknek a természetben, az épített környezetben, a társadalmi jelképrendszerben betöltött szerepével és a színek szimbolikus jelentésével. Színtörténeti „csemegék” a nyomdász Kner Imre és Kodály Zoltán közösen összeállított dúr-moll-hangzatai színekben ábrázolva (Tolcsvay László zeneszerző tanulmányával). Farkas Attila a katolikus egyház színszimbolikájáról, Raj Tamás pedig a Biblia színeiről ad érdekes összefoglalást.
A szerző a könyvhöz egy színtárcsát is készített, melynek segítségével a legkülönbözőbb színkapcsolatok állíthatók be.
David Harris - Kalligráfusok Bibliája
Az írásművészet ezen összehasonlító útikalauza, alapvető és könnyen kezelhető mintakönyv mindenki számára, akit az elegáns betűformák megalkotása érdekel. 100 gyönyörűen kidolgozott kalligráfiát sorakoztatunk fel a könyv lapjain, csoportokba szedve, és lépésről-lépésre bemutatva vonalvezetésüket. Minden egyes betűtípusnál olvashatunk érdekességeket, melyek rávilágítanak egyes karakterek helyes megformálására. Átfogó tájékoztatást nyújtunk az előkészületek részleteiről, eszközökről, anyagokról és az alaptechnikák kérdésköréről. Mind a kezdő, mind a haladó kalligráfusok bővíthetik repertoárjukat, könnyen, erőfeszítés nélkül elsajátítva új betűtípusokat, vagy tovább finomítva művészetüket.
Szegedi Emil - Bevezetés a fotóesztétikába
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.