Kapcsolódó könyvek
Enzo Ferrari - Rettenetes örömeim
Augusztusi este volt, a szúnyogok idegesítően csipkedtek. Egy képes autós újság volt a kezemben, amelyet Torinóban nyomtattak, azzal próbáltam lecsapni a vérszívókat. Peppino, az egyik legjobb kamaszkori barátom váratlanul megkérdezte: "Te mi leszel, ha nagy leszel?" A modenai vámház gázlámpájának pislákoló fényénél ráböktem egy fényképre az első oldalon. Raffaele De Palma - állt a képaláíráson - ismét főszereplő volt Indianapolisban, a nagy amerikai versenyen. "Autóversenyző leszek" - válaszoltam. "Bravó - mondta ő -, ha sikerül, az bizonyára nagyszerű mesterség."
Így kezdődik, egy kisfiú nagyravágyó álmával Enzo Ferrari megismételhetetlen életútja, amelyet ő maga mesél el ebben az önéletrajzban. A könyv először a hatvanas évek elején jelent meg, amikor a "Drake" már a leghíresebb olasz volt a világon. Az elkövetkező két évtizedben magánkiadásokban frissítették, így a nagyközönség előtt ismeretlen maradt.
Száraz, tömör, aforizmákat teremtő stílusa (emlékezetes mondása szerint a másodikok csak az utolsók között az elsők) jól ismert azok számára, akik találkoztak vele. 1929-ben, miközben megrengette a világot a nagy válság, Enzo igazi látnokként megalapította Modenában a Scuderia Ferrarit, azaz a Ferrari istállót, hogy az előkelő polgárok fiai nála versenyezzenek. A II. világháború és a maranellói üzemet ért bombatalálat sem térítette el terveitől: 1947-ben az ágaskodó lovacska debütált a versenypályán, és ezzel elkezdődött egy mára legendássá váló sikersorozat.
A Drake által írt oldalak tele vannak érdekes anekdotákkal, valamint lényegre törő, nem mindig elismerő szakmai és emberi ítéletekkel azokról a pilótákról, akik a csapatában versenyeztek , de nem hiányzik ezekről az oldalakról a fájdalom sem. Mert ebben a könyvben, félretéve közmondásos visszafogottságát, Ferrari szabadon beszél olyan bensőséges dolgokról is, mint tragikusan fiatalon elhunyt Dino fia halála, amelynek hatására minden későbbi öröme "rettenetessé" vált.
A könyvet másik fia, Piero rendkívül személyes hangvételű visszaemlékezése gazdagítja, amely a nagy öreg utolsó éveinek néhány ismeretlen fejezetét tárja a nyilvánosság elé. Az 1988-ban kilencvenéves korában elhunyt Enzo Ferrari önéletrajzának legújabb kiadása elfogulatlan vallomás attól az embertől, aki álomautója révén az olasz zsenialitás szimbóluma lett a világban.
Enzo Ferrari 1898. február 18-án született Modenában. Pilóta volt, majd konstruktőr, s megalapította a nevét viselő autógyárat. A Ferrari istálló a könyv kiadásáig tizenhat konstruktőri és tizenöt egyéni világbajnoki címmel tartja a Forma-1-ben a világbajnoki elsőségek rekordját. Az autósport atyja az ágaskodó lovacskát az olasz minőség világszerte ismert jelképévé tette.
Bruce Jones - Ayrton Senna
Az Ayrton Senna életéről szóló, gazdagon illusztrált visszatekintővel a 25 éve elhunyt legendás autóversenyző előtt tisztelgünk, megemlékezve a tündöklő Forma-1-es pilóta tízévados, szinte megismételhetetlen pályafutásáról.
Karrierjét a Lotusnál kezdte, majd 1988-ban átigazolt a McLarenhez, ahol háromszoros világbajnok lett az első négy évben. 1994-ben a Williamshez csatlakozott, ami bizonyosan előrevetített további győzelmeket és világbajnoki címeket, de a szezon harmadik futamán, a San Marino-i nagydíjon Imolában, a Tamburello-kanyarban végzetes baleset történt.
A vigasztalhatatlanság világszerte érezhető volt a halálos ütközés után, amely komoly változásokat eredményezett a versenyautók és a -pályák biztonságosságában.
Bruce Jones, a Formula-1 történetének legismertebb megörökítője ezúttal a 25 éve, egy tragikus versenybalesetben elhunyt legendás pilóta, Ayrton Senna életére és karrierjére emlékezik.
Méhes Károly - Szundi György - Képes Forma-1 sztorik
A Képes Forma-1 Sztorik a 2004-es év krónikája - és több annál. Elvégre a világbajnokság 18 nagydíját csupán egy fejezet taglalja részletesebben, ám mégis, az album minden oldala erről a szezonról szól. Hiszen a Forma-1 nem csupán a vasárnap délutáni versenyek másfél-két órája, voltaképp az egész év Forma-1! A Képes Forma-1 Sztorik ezt a világot tárja elénk kívül-belül, újra és újra bekukkantva az amúgy jól őrzött kulisszák mögé. A több mint 400 képet bemutató albumot a F1 legifjabb nagydíj-győztese, Fernando Alonso ajánlja a magyar rajongók figyelmébe.
Érsek Zsolt - Simon István - 20 éves a Hungaroring
Magyarország több szerencsés körülmény egybeesésének köszönhetően került abba az irigylésre méltó helyzetbe, hogy a szocialista országok közül elsőként rendezhetett Formula-1-es futamot. Jelentkezőkben nem volt ugyan hiány, de a régióban azóta sem kapott másik ország versenyrendezési lehetőséget. Kerepestarcsa és Mogyoród között, az egykori krumpliföldek helyén 1986 nyarára elkészült Közép- és Kelet-Európa első Formula-1-es versenypályája, a Hungaroring. Eleinte még maguknak az újságíróknak is tanulniuk kellett, mi hogyan és miért történik a száguldó cirkusz világában, de a tudósítók és a közönség az évek során a pályával együtt fejlődtek hozzáértő F-1-es szurkolóvá. Simon Istvánnak és Érsek Zsoltnak régi vágya vált valóra ennek a különleges fotókkal illusztrált, anekdotákkal átszőtt, adatokban nem szűkölködő kiadványnak a létrejöttével. A kötettel a szerzők és az Aréna 2000 Kiadó célja az volt, hogy tisztelegjen hazánk legnagyobb szabású sport- és társasági eseménye, a Magyar Nagydíj húszéves története előtt.
Xavier Chimits - François Granet - Forma–1
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Méhes Károly - Száguldó magyarok
A Száguldó magyarok életrajzi és autósport-történeti könyv. Méghozzá négy magyar versenyző életét-sorsát olvashatják benne, azét a négy autósét, akik gyorsasági nagydíjon, Grand Prix-n indulhattak, vagy legalább megízlelhették, milyen egy királykategóriás autót vezetni. Mivel tehát nem sok ilyen magyar akadt a versenyautózás bő egy évszázada alatt, érdemes megbecsülni - és megismerni őket.
Szisz Ferenc 1906-ban a Renault színeiben nyerte a sportág legelső Grand Prix-jét, a Francia Nagydíjat, így az ő nevével kezdődik az autósport története.
Hartmann László az 1930-as években kis magánistállójának Bugattijával, majd Maseratijával próbálta felvenni a versenyt a nagy Mercedesek, Auto Unionok és Alfa Romeók ellen.
Kesjár Csaba az első ígéret volt, aki bekerülhetett volna a Forma-1-be, de csak három kör adatott számára 1987-ben, egy évvel tragikus halála előtt.
Amit ő nem tudott beteljesíteni, az Baumgartner Zsoltra várt, aki végül első honfitársukként 2003-04-ben, előbb a Jordan, majd a Minardi csapat tagjaiként 20 nagydíjon indult, és 1 világbajnoki pontot szerzett.
A Száguldó magyarok eddig sehol nem publikált adatokkal, interjúkkal és fotóanyaggal igyekszik bemutatni a rajongóknak Szisz, Hartmann, Kesjár és Baumgartner pályafutását.
Méhes Károly (1965) irodalmi munkássága mellett harminc éve tudósít a Forma-1 világáról különböző napilapok és szakfolyóiratok hasábjain, illetve hazai és külföldi weboldalakon. 1998 óta 21 autóversenyzésről szóló könyve jelent meg, legutóbb egy Gilles Villeneuve életéről szóló angol nyelvű interjúkötet és a Scuderia Ferrari történetét feldolgozó album.
Dávid Sándor - Break Lap
A mű születése
Isten útjai kifürkészhetetlenek.
Egy képzőművészé meg pláne!
Ha néhány évvel ezelőtt valaki azt mondja, hogy egy kiváló szobrász, méghozzá „kőszobrász”, egyszer majd gyönyörűen megfestett Forma–1-es autók képeit teszi le elém az asztalra, hát kinevetem.
Most pedig itt gyönyörködöm (az Olvasóval együtt) ezekben a szenzációs festményekben, amelyek egyszerre idézik az autósport ős- és hőskorának a levegőjét és a modern autóversenyzés drámáját. Anno, a hasonló, nagyszerű festmények hiányt voltak hivatva pótolni: gyerekcipőben járt még a fényképezés és a filmezés, és ha valaki igazán szépet, drámait, jelentőset akart mondani a versenyzés csodájáról, akkor annak ecsethez és a világító, harsány színekhez kellett nyúlnia.
Ma viszont, a minikamerák és a digitális fényképezés korában, amikor szó szerint mindenki képes lehet „szenzációs” képeket készíteni magának, ezek a festmények éppen a különlegességükkel, az archaizáló stílusukkal hatnak, és főleg azzal a többlettel, amellyel az elmúlt idők képei is hatottak: azzal a megfoghatatlan plusszal, amelyet az alkotó művész a saját lelkéből lehelt beléjük!
Külön érdekessége a dolognak, hogy ez az alkotó, Lovász Zoltán, nem éppen fiatal ember, és bár gyerekkorában nyilván őt is érdekelték az autók, mint minden gyereket, de más gyerekekkel szemben, akik akkor rajzoltak ákombákom autókat, ő csak most, érett fejjel gondolt egyet és ragadott ecsetet. Szerteágazó tevékenysége közben, egy áldott pillanatban, ha jól emlékszik, Ayrton Senna halálának évfordulóján jutott eszébe, hogy talán egy festménnyel illene adóznia a csodálatos bajnoknak… A gondolatot tett követte, és megszületett az első kép: Senna karambolja.
A képek ma már nem papíron vagy vásznon születnek (bár van még olyan is), hanem számítógépen. Zoltán is számítógépen dolgozik már régen. És a gépnek van egy kis táblája, s olyan programja, hogy amit ő a kis táblán rajzol, az a képernyőn megjelenik, a kívánt színben és minőségben.
Döbbenet az egész!
Az a kép, amelyet „megfestett”, az csak ott, digitálisan, a számítógépben létezik, láthatatlanul. És csak akkor jelenik meg, akkor kel életre, amikor kinyomtatja.
Ezért minden kép egyedi.Mindegyik eredeti!
Az Öné is, tisztelt Olvasó!
David Burgess-Wise - Az autóversenyzés története
A versenyautók és az autóversenyzés mozgalmas történetének hiteles kézikönyve.
Méhes Károly - Szundi György - André Cortez - Forma-1 Ezredforduló
A Forma-1 Ezredforduló a közelmúlt, a jelen, és minden bizonnyal a jövő Forma-1-éről is szól. A több mint 400 fotót tartalmazó album lapjain találkozhatunk a mára már legendává vált nagyságokkal, Sennával, Prosttal: napjaink szupersztárjaival, Michael Schumacherrel, David Coultharddal; és a feltörekvő nemzedék tagjaival, Kimi Raikönennel és Juan Pablo Montoyával. Az ezredforduló a Forma-1-ben ismét részletes generáció-váltással járt. És ez, úgy tűnik, garantálja azt, ami a sportág történetében mindig is a legfontosabb volt: az izgalmas világbajnokságokat és versenyeket. Amikből akadt jócskán az utóbbi néhány szezon során is.
Christopher Hilton - Nigel Mansell
'92 Világbajnoka
Mindig is valószínűtlennek tűnt, hogy Nigel Mansell szupersztárrá válik. Pedig több nagydíjat nyert, mint bármely más angol férfi, résztvett a csodálatos Ferrari csapatban, és ablakmosóból mostanra milliomos lett.
Angliában szenzációnak számított, amikor 1991-ben Ayrton Senna egyetlen igazi versenytársaként feltűnt. Mansell hőstettei világszerte lenyűgözték a nézőket Valódi hősiesség, lélegzetelállító és erőszakos vezetés, hihetetlenül balszerencsés fordulatok jellemzik pályafutását.
Christopher Hilton bestsellere Nigel Mansell életrajzának naprakész történetét mutatja be, attól kezdve, amikor 1962-ben először látott Grand Prix-t és megfogadta, hogy autóversenyző lesz. Ez a történet többdimenziós. Őszinte és ellentmondásos. Egy olyan ember portréja, aki a sport nagy egyéniségévé vált. A Nigel Mansell életrajz első kiadása nagy port kavart még Mansell részéről is. Ez az új kiadás minden bizonnyal újraéleszti a vitát.
Maurice Hamilton új színes felvételeivel.
Ismeretlen szerző - 500 hihetetlen történet a Formula–1 világából
"Van egy sportág, amelyben 24 évesen és akár 46 évesen is lehetsz világbajnok. Amelynek van hétszeres, ötszörös és négyszeres világbajnoka is, a tömegek mégis egy háromszoros világelsőt bálványoznak. Amelyben a főszereplők alapból utálják egymást (hiszen minden futamnak csak egy nyertese van), de amikor egyikük balesetet szenved, a többiek mindig előbb érnek oda segíteni, mint a pályabírók vagy a tűzoltók. Ennek a sportágnak -a Formula-1-nek- gyűjtöttük össze 500 hihetetlen történetét, mondatát, sztoriját."
Méhes Károly - Forma-1 napló 2001
A Forma-1 Napló 2001 a tizenhét versenyből álló világbajnoki sorozat már-már regénybe illő izgalmakkal fűszerezett krónikája. A szereplők ismertek: a negyedik bajnoki címét begyűjtő Michael Schumacher és kihívói, úgy mint édesöccse, Ralf, az egyre érettebb Coulthard, vagy éppen az F1-be új színt hozó Montoya és Raikkönen. A futamok története mellett olyan érdekességek is olvashatók a könyv lapjain, mint Lauda robinzonádja Spanyolországban, Frentzen kirúgásának hiteles története, Häkkinen tervei a pihenőévben, vagy éppen Piero Ferrari mindennapjairól szóló interjú. A kötethez Niki Lauda, a Jaguar Racing sportigazgatója írt előszót.
Dávid Sándor - Forma-1 sztorik '99
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Méhes Károly - Szundi György - FORMA 1
A Forma 1 autóverseny a világ egyik legtöbbet vitatott, mégis évtizedek óta egyik legnépszerűbb sportja, ember és technika közös erőfeszítése. Az 1950 óta zajló, és az idén jubileumi, 50. évébe érkező világbajnokságok története fényes diadalokról és szomorú tragédiákról szól. Nem volt ez másképp az 1990-es években sem.
A Forma 1 Grand Prix olyan országban jelenik meg, ahol 1999. augusztusában immár 14. alkalommal rendeznek futamot. A Magyar Nagydíjat, a Hungaroringen.
Az album lapjain gazdag fotós anyag segítségével megelevenednek az utóbbi tíz szezon főszereplői és versenyei.
- Ferrari, Williams, McLaren, Benetton, Prost, Jordan, Stewart, Arrows, BAR.
- Senna, Prost, Mansell, Schumacher, Hill, Villeneuve, Hakkinen, Irvine,
- Hungaroring-story 1986-1998
- Amit egy Grand Prix-ről tudni kell: edzés, start, pit stop, kockás zászló
Versenyt csak minden második vasárnap rendeznek. Íme egy könyv a Forma 1-ről, mely mindig kéznél lehet.
Christopher Hilton - Ayrton Senna
A. Senna autóversenyző az 1988. évi versenyidényben került a FORMA-1 élvonalába. Azt szinte mindenki elismeri, hogy Jim Clark óta ő a legjobb vezető. A Keith Sutton fotóival illusztrált könyv Senna és a hozzá közelállók szemén keresztül rajzol hiteles portrét a FORMA-1 géniuszáról.
Megjelenik a gyermek, aki dzsipet vezet kuplung nélkül. Megismerjük azt a fiatalembert, aki bámulatba ejtette a Forma Ford 1600 verseny mezőnyét és nézőközönségét.
Az egész könyvet át- meg átszövi Senna személyiségének sokoldalúsága, filozófiája, küzdelme önmagával és a világgal. A lebilincselő regény egy rendkívüli ember rendkívüli portréja.
Paolo D'Alessio - Michael Schumacher
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Lewis Hamilton - Az én történetem
A nagy sztárok mellett szinte még kölyöknek számító versenyző személyes hangvételben ír a versenyzővé válás előtti időkről, a gyerekkoráról, az édesapjáról, a testvéréről, a családjáról. Tényszerűen számol be a botrányoktól sem mentes első Formula-1-es évéről, arról, hogyan élte meg a hirtelen jött sikert, majd a támadásokat, hogyan dolgozta tel a veszteséget, azt, hogy a ragyogó indulás ellenére sem lett világbajnok. Rövid idő alatt oly sok minden történt vele, hogy úgy érezte, meg kell állnia, hogy végiggondolja a történteket. A Formula-1 világában úgysincs idő az ilyesmire...
Frankl András - Németh György - Forma-1 sztorik
1994, a Forma-1 fekete éve
Tragédiák sorozata
Ayrton Senna halála
Új szabályok
Eltiltások
A legújabb pletykák és hátterük
A legnagyobb sztárok
A leghíresebb csapatok
Az elmúlt 25 év leghíresebb sztorijai
Méhes Károly - Forma-1 kalandok
Vajon tudunk-e mindent az autósport csúcsán tevékenykedő rég volt és mai sztárokról? Elvégre attól, hogy kéthetente, vasárnap délutánonként végignézünk egy-egy nagydíjat, még nem kapunk választ minden kérdésünkre. Olyan csekélységekre, hogy valóban részt vett-e Bernie Ecclestone a nagy angliai vonatrablásban, miért tanult meg Niki Lauda bal kézzel pisilni és miképp került rendőrségi razziába Nigel Mansell. De most már ezek sem maradnak titkok, mert Méhes Károly jóvoltából e kötet lapjain a Forma-1 főszereplőinek ügyes-bajos dolgairól is lehull a fátyol. Ráadásul az elmúlt 25 esztendő minden évadából egy-egy izgalmas versenyt is felelevenít a szerző.
Dávid Sándor - Forma-1 sztorik 2013-2014
Idén is a könyvesboltok polcaira kerül Dávid Sándor legendás évösszefoglalója. Ennek a kötetnek a kézbevételével és elolvasásával is ugyanolyan szerencse éri az Olvasót, mint a korábbiakkal. A szerző utánozhatatlan stílusa és mesélőképessége a Forma-1 világát is úgy képes újraláttatni velünk, hogy szinte elfelejtjük, ezt az egészet egyszer a televízióban már mi magunk is végignéztük. A világ legnagyobb vándorcirkusza továbbra is milliók figyelmét köti le.
A "varázslók", akik miatt odatapadunk a képernyőre:
- a még mindig szemtelenül fiatal háromszoros világbajnok Vettel útban a negyedik világbajnoki győzelme felé
- a kétszeres világbajnok spanyol Alonso, aki üldözi Vettelt
- Räikkönen, aki még mindig zseniálisan vezet, és egyre okosabb
- Webber, a Red Bullos csapattárs, aki ki van éhezve a világbajnoki címre
- a világbajnok Hamilton, aki azt szeretné, hogy határozott, kemény versenyzőként emlékezzenek rá
- és a feltörekvők, Rosberg, Grosjean, Di Resta, akik folyamatosan szorongatják a nagy öregeket.