“Kiváló és hőn szeretett művészeim! Miközben legjobb tudásom szerint munkálkodtam az ábrázolás nemes művészetének javán, a munkámmal járó haszon és megbecsülés mellett oly nagy gyönyörűségben volt részem, hogy nemcsak a művészet hírének terjesztésére, dicsőítésére és erőm szerinti felmagasztalására támadt heves vágyam, hanem igaz szeretet ébredt szívemben azok iránt, akik ugyancsak ismerik ezt a gyönyörűséget, s akik talán nálam nagyobb sikerrel gyakorolták e hivatásukat. Így hát szeretetem, de még inkább kiváló tehetségetek iránt érzett tiszteletem, nemkülönben természet adta hajlamom, amelyet a tudatos választás fölöttébb megerősített, mindig azt az érzést táplálta bennem, hogy köteles vagyok mindannyiótoknak támogatást és segítséget nyújtani, ha úgy ítélem, hogy valamilyen módon valamiben örömöt szerezhetek vagy hasznot hajthatok nektek. E cél érdekében adtam ki 1550-ben legjobb és legnevesebb művészeink életrajzát. Fogadjátok tehát jó szívvel fáradozásomat, bármily kevéssé sikerült is elérnem a szeretet sugallta célt: a művészet dicsőségének és a művészek megbecsülésének szolgálatát. Művemet tekintsétek lelkem tükrének, igaz zálogának…” (Giorgio Vasari)
Kapcsolódó könyvek
Giorgio Vasari - A renaissance mesterei
"Giorgio Vasari (1511-1574) mikor több mint kétszáz olasz mester életrajzában megörökítette az új világ kultúrájának legragyogóbb évtizedeit, ezzel az arányaiban is nagystílű írói teljesítménnyel sem érezte írói hivatottságát. Mindig művésznek vallotta magát - szíve szerint elsősorban festőnek - és minden idegszálával művész is volt: erről beszél nem freskóinak akadémikus pátosza, hanem építményeinek nyugodt harmóniája; az egyik legszebb olasz épület, az Uffizi-palota oszlopcsarnoka, Vasarit kora legnagyobb építészének hirdeti. Mikor közrebocsátotta élete nagy munkáját: Vite de' poiu eccelenti pittori, scultori ed architettori (A legjelesebb festők, szobrászok és építészek életrajza), melyhez bevezetésül egy kimerítő értekezés tartozik az összes képzőművészetek elméletéről és technikájáról, a renaissance legnagyobb nagyjai közül többen még éltek, még többen a fiatal Vasari kortársai voltak és aki ennek a korszaknak megteremtéséhez az első erőforrás volt, Cimabue, az ősök őse is még olyan közel esik Vasari krónikájának idejéhez, hogy még nem fakultak el egészen a szájhagyomány színei, amelyek az alakját és életét az emlékezetben megőrizték, annál természetesebb, hogy az Életrajzok többi hőseiről is intim hagyományok, baráti értesülések, sőt személyes tapasztalatok szolgáltatták az adatokat."
Peter H. Feist - Pierre-Auguste Renoir
"Egy reggel egyikünknek elfogyott a fekete festéke, és ezzel megszületett az impresszionizmus."
Pierre-Auguste Renoir "
Anna-Carola Krausse - A festészet története
Ehhez a könyvhöz nincs fülszöveg, de ettől függetlenül még rukkolható/happolható.
Gilles Néret - Salvador Dalí
"A szürrealisták és köztem az a különbség, hogy én szürrealista vagyok." Salvador Dalí
Gilles Néret - Peter Paul Rubens 1577-1640 - A festészet Homérosza
Az a rózsaszín hús, micsoda telt idomok!" - Rubens stílusának gazdagsága gyakran vált ki ilyen fogadtatást. Némely művészettörténész szerint ő "a barokk királya"; hozzátéve, hogy a barokk festészet gyakran hajlik át a romantikába, és kevés festő illusztrálja ezt az összefonódást ily tökéletesen. "Szó se róla - érvelnek mások - : a romantika egyfajta őrület, egészségtelen és humortalan művészet, melyben az ember szembeszáll a természettel, mely összeroppantja. Ki lehetne távolabb az ilyen őrültségtől, mint Rubens, aki két lábbal a földön járó ember, vidám, kiegyensúlyozott, és kicsattan az egészségtől.
Jonathan Bale - A reneszánsz művészete
Kik voltak a reneszánsz nagy alkotói? És kiknek illene ezek közé tartozniuk amellett, hogy művészetüket nem ismeri el kellőképpen az utókor? Milyen szellemi irányzatok indították útjára kialakulását, fejlődését? Milyen elvek alapján születtek a világ művészetének szinte legnagyobb alkotásai, és kik álltak mögöttük? Mindezen kérdésekre ad választ alábbi könyvünk, mely a reneszánsz korszak egészét igyekszik felölelni, annak visszásságaival, ellentmondásaival. Könyvünkben nem csupán a nagy, jól ismert alkotókat, hanem a kisebb mestereket is igyekszünk bemutatni, műveik elemzésével, bemutatásával: egyfajta kultúrtörténeti arcképsorozatot indítunk útjára.
Pálfalvi Nándor - Varázslatos Hargita
A telet imádta, a fák koronájáig torlódó nagy havat, amikor a szánnal száguldottak bundába burkolózva. Elöl a csilingelő lovak és lesték, nem tűnik-e fel valahol farkas, mert akkor még farkasok is voltak a Hargitán.
A nyarak emléke ez erősebb mégis. Első találkozása a medvével, a lovaglás, a kirándulások és a magának kitalált játékok...
Eric Shanes - Andy Warhol
Andy Warhol (1928 -1987), az 1950-60-as évekbeli művészvilág vezéralakja. Munkásságát nem könnyű értékelni: mindössze tehetséges reklámgrafikus vagy kreatív alkotó volt? Kétségtelen, hogy napjainkig megmaradt a fogyasztói társadakom fogalmával eggyé vált pop-art kulcsfigurájának annak mestereként a hétköznapi tárgyakat, valamint híres csillagok és politikusok arcmásait véve alapanyagként, létrehozta belőlük saját eredeti kompozícióit. Sokféle technika eszköztárát alkalmazva, ám elsősorban a képanyag kiválasztása, vizuális ismétlése és festői eszközökkel való kidomborítása, valamint a hozzájuk rendelt paletta által Warhol töbszörösen tudatosítja bennünk a korabeli anyagiasságot, a média által létrehozott sztárolást, a mesterségesen generált szükségleteket és igényeket.
E kötet Warholnak mint a huszadik század egyik legszámottevőbb alkotójának kreatív munkásságát vázolja fel, nem feledkezve meg a művész legjelentősebb alkotásainak elemzéséről sem.
David Boyle - Reneszánsz
Milyen volt valójában a kor, amelyben például Leonardo da Vinci vagy Michelangelo alkotott? Ez a kötet kézen fogva vezeti az olvasót, hogy eligazodjon a reneszánsz időszakának a rejtelmeiben. Miért éppen akkor alakult át döntően a művészet? Hogyan kerültek elő szinte a semmiből a zseniális festők és szobrászok? Miként hatott a kereskedelemre, az építészetre és a csillagászatra az új számrendszer? Hogyan rajzolódtak át a térképek Amerika felfedezése után? Mi történt a zene és a színház világában?
Werner Kriegeskorte - Arcimboldo
A milánói Magistrato della Sanitá halálozási nyilvántartásában olvasható bejegyzés szerint a 66 év körüli Giuseppe Arcimboldo, mesterségére nézve festő, 1593. július 11-én hunyt el "húgyrekedés és vesekövek" miatt. Az is említésre kerül, hogy a halálát nem pestis okozta. Arcimboldo minden bizonnyal 1527-ben született Milánóban, abban az évben, amikor V. Károly zsoldosai elfoglalták és kifosztották Rómát.A kötet a milánói születésű Giuseppe Arcimboldo életét és munkásságát mutatja be.
Giorgio Vasari - A renaissance nagy művészei
A gondolat, hogy meg kell írni a legkiválóbb festők, szobrászok és építészek életrajzait, 1546-ban Rómában született meg. Az említett időpontban Vasari már befutott festő, aki fél Itláliát bejárta, számos templomot és palotát díszített képeivel és freskóival; Michelangelo volt a mestere. A terjedelmes munka gyorsan elkészült, 1550-ben megjelent nyomtatásban és tizennyolc évvel később javított és bővített kiadásban ismét napvilágot látott. Vasari elsősorban festőnek és építésznek tartotta magát, a halhatatlanságot azonban irodalmi műve, az Életrajzok biztosította neki. Mindaddig senkinek sem jutott eszébe összegyűjteni a művészet nagyjaira vonatkozó adatokat, sem elrendezni őket. Vasari megmutattta a dicső elődök nagyságát és rajtuk keresztül a jelen páratlan tökéletességét. Műve őrzi eleven és művészi leírásokban azokat a műalkotásokat is, amelyeket az idő vagy a sors kegyetlenségéből ma már nem láthatunk, vagy amelyeknek még emlékéről sem tudnánk. Ezek az Életrajzok a történelem ama korának hiteles atmoszféráját árasztják, amelyben az Ember magára talált és minden aktusában ünnepelte önmagát, a világot, amelybe beleszületett és a Teremtőt, aki létrehozta. Az Életrajzoknak köszönheti valóban sok művész, hogy elevenen és emberi közelségben jutott el az utókorhoz.
Ismeretlen szerző - Az itáliai reneszánsz
A kötet az 1300-1600 közötti időszak kiemelkedő alkotásainak bemutatásával hívja fel az olvasó figyelmét a stílust megalapozó szellemi mozgalmakra, a fejlődés különböző állomásaira. A jeles szakemberek által írott fejezeteket több száz színes kép illusztrálja.
Linda Whiteley - Van Gogh élete és művészete
A szín, a fény és a levegő - a francia impresszionisták szerint ezek a valóság festészeti utánzásának fő elemei. Elveiknek megfelelően főleg a szabad ég alatt festettek napfényben fürdő tündérrózsákat, vibráló szénaboglyákat, virágba borult kerteket vagy a meleg fények és az árnyékok tarka játékát. De megörökítették a modern Párizs életét, a sugárutakat, a táncmulatságokat, a balett-táncosok, a lóversenyek, a kávéházak, a bordélyházak és a színházak világát is. Monet volt az első hirdetője ennek az irányzatnak, őt követte Degas, Renoir, majd később Van Gogh, aki az impresszionista stílust a stilizálás felé fejlesztette, s így lett a modern festészet egyik legünnepeltebb mestere.
Rainer Maria Rilke - Auguste Rodin
A dolgozó test éppen úgy tárulkozott ki előtte, mint korábban a szerelmes test. Az élet új kinyilatkoztatása ez. Ám ez az alkotó annyira a maga dolgai közt él, annyira a saját művei mélységében, hogy kinyilatkoztatásokat nem is képes felfogni másként, mint saját művészete egyszerű eszközeivel. Új élet, ez az ő számára végső fokon: csak új felületek, új mozdulatok. Így vált egyszerűvé körülötte minden. Többé már nem tévedhet. Rodinnak ez a fejlődése útmutatás ebben a tanácstalan korban minden művészetnek. Egyszer majd felismerik, mi tette olyan naggyá ezt a nagy művészt: az, hogy munkás volt, s nem vágyott másra, csak arra, hogy minden erejével behatolhasson szerszáma közönséges és kemény munkájának titkaiba. Ebben volt némi lemondás is az életről, de éppen ezzel a türelemmel nyerte el az életet: mert vésőjéhez odasereglett a világ.
Ingo F. Walther - Vincent van Gogh
"Ez az ember vagy meg fog bolondulni, vagy valamennyiünket túlszárnyal."
Camille Pissarro
Ingo F. Walther - Picasso
"Azt várják tőlem, hogy megmondjam, mi a művészet?
Ha tudnám, akkor sem árulnám el."
Pablo Picasso
Henry Gidel - Picasso
Az az olvasó, aki nem különösebben jártas a XX. századi modern festészet belvilágában, aki keveset tud a múlt század eleji École de Paris "jövevény" művészeinek törekvéseiről és belső rivalizálásáról, s aki inkább Picasso üstökösszerű feltűnése, majd páratlan karrierjének megannyi érdekes állomása iránt érdeklődik, bizonyára nem csalódik Henry Gidel művében.
A könyv részletesen szól Picasso családi hátteréről, gyermek- és ifjúkorának eseményeiről, konfliktusairól. A modern festészet e forradalmian meghatározó alakjának pályaívét megrajzolva gyakran és előszeretettel idézi fel a kortársak reflexióit, véleményeit és visszaemlékezéseit. Furcsa, excentrikus figurákat, a párizsi irodalmi és művészeti életben fontos szerepet játszó jeles, nagyhírű alakokat léptet elénk. Sajátos, ambivalens kapcsolatokba, mint például a Matisse-hoz vagy a kor befolyásos műkereskedőihez fűződő viszonyba éppúgy betekintést enged, mint Picasso mély és bensőséges barátságaiba (például abba, amely Apollinaire-hez kötötte), vagy " cseppet sem utolsósorban " az életét öregkoráig alapvetően meghatározó, bonyodalmas és mozgalmas szerelmekbe.
Mesterien megírt, irodalmi igényű művészéletrajz. Igényes és imponáló teljesítmény, minden ízében élvezetes olvasmány.
Ulrike Becks-Malorny - Paul Cézanne - A modernizmus előfutára
Cézanne munkái a klasszikus görög nagyság örökösei. Vásznai az ókor festményeinek és terrakotta figuráinak nyugalmát, hősi derűjét árasztják magukból. Csodálatos csendéletei, melyeken oly hajszálpontos a tónusok egymáshoz fűződő viszonya, valamiféle ünnepélyes igazságot hordoznak. Ez a festő azért fejez ki érzelmeket megannyi vásznán, mivel ő maga is heves érzéseket él át a természet közelségében, s minden művészi tudását felsorakoztatja, hogy ezeket visszaadhassa.
Charlotte Gerlings - 100 híres festőművész
A nagy művészeti alkotások... legalább annyira kimeríthetetlenek és kiszámíthatatlanok, mint a valós emberek. Érdekfeszítő világ ez... melynek megvannak a .rajár törvényei és izgalmai. ".. hogy élvezhessük ezeket az alkotásokat, friss szellemre van szükség, mely képes felfogni minden finom üzenetet, és érzékelni minden rejtett harmóniát. E. K Gombrich A 100 hires festőművész című könyv bemutatja az európai festészet színe-javát, Fra Angelicótól Whistlerig; a XIII. századtól a legújabb korig. A gyönyörű kivitelezésen túl, a válogatás azzal a céllal készült, hogy az olvasókat végigkalauzolja egy szerteágazó felfedezőúton, s feltárja, hogy az európai festészet hagyománya hogyan nyert új értelmezést a különböző helyszíneken, az Újvilágtól aTávol-Keletig. Többnyire igaz, hogy az európai festészet kiemelkedő képviselői tanították egymást, illetve ihletet és hatást gyakoroltak egymásra, és ebben a könyvben az olvasó ösztönző és gyümölcsöző összefüggésekkel találkozhat, melyek segítségével jobban tudja értékelni ezeket a művészi kapcsolatokat. A 100 hires festőművész ábécé sorrendben tárgyalja az alkotókat, s egy vizuális és gondolatébresztő kaland lehet bárki számára, akit érdekel a nyugati festészet. Minden egyes rész tartalmaz egy elemző fejtegetést, egy életrajzi vázlatot, hogy történelmi perspektívába tudjuk helyezni az alkotót, és két színes képet.
Gilles Néret - Auguste Rodin szobrai és rajzai
"Ha nincs igazság a világon, akkor a Balzac-szobromat darabokra törik az elkövetkező nemzedékek. Ha az igazság diadalmaskodik a földön, akkor az én szobromnak is lesz helye. Ebben biztos vagyok. Ezt a munkámat sok támadás érte, de elpusztítani nem tudták. E szobor életművem csúcspontja és esztétikám sarokköve. Azon a napon, amikor ráébredtem erre, új emberré lettem." /Auguste Rodin/