Sokunk számára a gyermeki áldás a legmélyebb, legerősebb és legelbűvölőbb élmény az életben. Ma már a tudósok és filozófusok is nagy becsben tartják a kisbabákat. A legutóbbi évtized tanúja lehetett annak a forradalmi szemléletváltásnak, mely a csecsemők és gyermekek megértésére irányult. A kutatók korábban azt hitték, hogy a kisdedek irracionálisak, gondolati és tapasztalati világuk korlátozott. Az utóbbi időben fény derült arra, hogy a csecsemők mennyivel többet tanulnak, alkotnak, törődnek a dolgokkal, s mennyivel többet tapasztalnak, mint azt valaha is gondoltuk volna róluk. Alapos okunk lehet azt feltételezni, hogy a csecsemők voltaképpen szellemesebbek, talpraesettebbek és tudatosabbak a felnőtteknél.
Ezen új tudomány megválaszolhatja azokat az ősi nagy kérdéseket, melyek emberi mivoltunkat firtatják. Az újszülött megbabonázza tekintetével az anyát, ezzel a szeretet és erkölcs alapjait fekteti le. A tudományos felfedezésekhez vezető kulcs is a járókában tipegő, fékezhetetlen felfedező kezében van. Egy hároméves vadóc magyarázatot adhat a jövőre, regényeket írhat, új technológiákat fedezhet fel. Alison Gopnik – élvonalbeli pszichológus, filozófus és anya – felszínre hozza a pszichológia, az idegtudomány, a filozófia legújabb eredményeit, melyek a gyermekek megértésére irányulnak. A könyv egyrészt megváltoztatja nézeteinket arról, vajon hogyan látják a csecsemők a világot, másrészt elősegíti a szülői szerep átértékelését.
Kapcsolódó könyvek
Kádár Annamária - Mesepszichológia
Kutatások igazolják, hogy az életben való beválásunk nem csak értelmi képességeinken múlik. Az igazi sikereket és - ami még fontosabb! - a belső harmóniát, az önmagunkkal való elégedettséget csak akkor érhetjük el, ha képesek vagyunk felismerni a magunk és mások érzelmeit, kapcsolatokat teremteni, konfliktusokat kezelni, együttműködni, segítséget kérni, vágyainkat késleltetni, kitartani… Vagyis, ha fejlett az érzelmi intelligenciánk.
A mese az érzelmi intelligencia fejlesztésének legfontosabb eszköze, olyan lelki táplálék, amely életre szóló nyomokat hagy a gyermekben. Egyrészt a mesélés sajátos szituációja, bensőséges hangulata adja meg az érzelmi biztonságot, azt a nyugodt, csendes és szeretetteljes légkört, amelyben meg lehet pihenni, el lehet lazulni, a rítust, amivel le lehet zárni egy mozgalmas és eseménydús napot. Ám a kisgyerek a mesehallgatás során nemcsak a szülőre, hanem befelé is figyel, saját vágyainak megfelelő fantáziaképet alkot, ami segíti őt a nap folyamán felgyűlt belső feszültségei, negatív érzései, félelmei feldolgozásában.
Adjuk hát meg neki a lehetőséget arra, hogy az égig érő fa csúcsára kis kanászként felkapaszkodhasson! Annak a gyermeknek, aki mesét hallgatva nő fel, varázspálcája a saját elméje lesz, és képzelete, érzelmi intelligenciája segíti majd a megpróbáltatások közepette.
Hogy miként támogathatjuk őt ebben? Erről írtam ezt a könyvet, mely tíz mesét is tartalmaz egy Lilla nevű kislányról, akinek képzeletbeli barátja, Tündérbogyó segít érzelmi konfliktusainak megoldásában. A mesék 4-9 éves gyerekeknek szólnak, és segítenek a frusztrációk, csalódások elviselésében, a pozitív és negatív érzelmek tudatosításában, a félelmek megszelídítésében, a testvérféltékenység kezelésében, a veszteségek elfogadásában és az önfeledt játékban. A szülőknek elárulom: én voltam az a kislány, aki attól félt, hogy a boszorkány megcsiklandozza a lábát, én vittem haza a kisegeret, utánam jött ki a nagyapám borotvahabos arccal. Tündérbogyó pedig az én belső hangom volt, akit most ebben a formában megszemélyesítettem.
Dr. Kádár Annamária: Pszichológus, egyetemi adjunktus, a Babes-Bolyai Tudományegyetem marosvásárhelyi kirendeltségének vezetője. Diplomamunkájában és doktori disszertációjában több mint ezer, gyermekek által írt mesét vizsgált meg. Dolgozott iskolapszichológusként, jelenleg pedig az óvoda és elemi oktatás pedagógiája szakon tanít. Trénerként rendszeresen tart az érzelmi intelligencia fejlesztését célzó tréningeket. Az Erdély FM rádió Pszichotrillák című műsorának szakértője és társszerkesztője. Többször tartott már előadást a Nyitott Akadémián - kirobbanó temperamentumát, ízes erdélyi beszédét, derűs, szeretetteljes lényét és humánus gondolatait vastapssal jutalmazta a közönség.
Alice Miller - A tehetséges gyermek drámája és az igazi én felkutatása
A lelki betegségek elleni harc egyetlen hatásos fegyvere: saját gyermekkorunk egyedi és egyszeri történetének érzelmi felfedezése. Meg tudunk-e valaha is szabadulni minden illúziónktól? Az élet ugyanis teli van illúziókkal, valószínűleg azért, mert a valóság elviselhetetlennek tűnik számunkra. Az igazságot mégsem nélkülözhetjük, hiszen annak elvesztéséért súlyos betegségekkel kell fizetnünk. Ezért hosszú folyamat során próbáljuk felkutatni saját személyes igazságunkat, amely mindig fájdalmas - hacsak be nem érjük az intellektuális belátással. Ez esetben azonban ismét megmaradunk illúzióink világában. Múltunkat a legkevésbé sem tudjuk megváltoztatni, a sérüléseket, melyeket gyermekkorunkban elszenvedtünk, nem tehetjük meg nem történtekké. Ám saját magunkat megváltoztathatjuk, "kijavíthatjuk", s saját elvesztett integritásunkat visszanyerhetjük. Ez megteremtheti számunkra a lehetőséget, hogy kiszabaduljunk a gyermekkor láthatatlan, mégis oly rémületes fogságából.
Alice Miller - Kezdetben volt a nevelés
Ezt a könyvet rendkívül nagyhatású pszichológus írta: a pedagógiáról, a lehető legszélesebb értelemben vett nevelésről, melynek alaphelyzete általánosan emberi (és nem kimondottan - "nevelői" - szakmához kötött). A felnőttek joga és kötelessége a gyerekek nevelése, akik felnőtt korukban maguk is gyermekeket fognak nevelni. Tehát mindanynyian "érintettek" vagyunk! Felnőtt és gyermek (akár ugyanazon személy belső világára korlátozódó) viszonyáról a pszichológus Alice Miller kimondja: "...a gyermekekkel való bánásmódba egy általánosan érvényes pszichológiai törvényszerűség is belejátszik, amivel foglalkoznunk kell: a felnőtt semmihez nem foghatóan rejtett és büntetlen hatalmat gyakorolhat a gyermek fölött." És a jeles pszichológus a minden egyes ember életére kiható (hiszen gyerekként mindenkit neveltek!) hatalomgyakorlás európai "hagyományait" összes következményeivel, veszélyeivel együtt tárja az olvasó elé. E tanulságos és megrendítő mű külön fejezetben tárgyalja Adolf Hitler gyermekkorát. Alice Miller esettanulmányai és következtetései (bár szakszerűek és tudományosan megalapozottak) mindenki számára hozzáférhetően, közérthetően tárják fel életünk, viselkedésünk, neveltetésünk - és a saját (gyerekeinkkel szemben alkalmazott) nevelési elveink, gyakorlatunk - rejtett lélektanát. Felkavaró könyv, mely egyaránt szolgálja egy (gyakran hihetetlen következményekkel járó) európai hagyomány megismerését és az őszinte önismeretet.
Richard C. Woolfson - Boldog baba
Hasznos kézikönyv szülők és gondozók számára, akik szeretnék helyesen ösztönözni a baba fejlődését élete első 15 hónapjában. Az elismert gyermekpszichológus tanácsai segítik az olvasót, hogy könnyebben felismerje és a fejlődésben helyesen ösztönözze gyermeke természetes képességeinek kibontakozását. A könyvben különálló fejezetek tárgyalják az egyes témákat: szem-kézkoordináció, nyelv, tanulás, mozgás, szociális és érzelmi fejlődés. Számos hasznos tanács és játék szolgál többek közt a járás és a beszéd elsajátításának elősegítésére is. Az egyes fejezetekben külön kiemelt praktikus tanácsok, gyakori kérdések és válaszok, valamint összefoglaló fejlődési táblázatok könnyítik meg az eligazodást.
Dr. Martin Ward Platt - Csodálatos évek
Élete első 5 éve alatt az egészséges gyermek elképesztő fejlődésen megy keresztül: magatehetetlen újszülöttből magas szintű értelmi, érzelmi, mozgásbeli, társadalmi és manipulatív képességek birtokosává válik. A Csodálatos évek c. könyv ezt a fejlődési folyamatot mutatja be: megismerteti az olvasóval a növekedés, a nagy- és finommozgások, a beszéd, az érzelmek és a gondolkodás alakulásának életkorhoz kötött lépcsőit, az ok-okozati összefüggések felismerésének és a céltudatos cselekvések kialakulásának színes és izgalmas folyamatát. Az olvasmányos fejezeteket tanulmányozva a gyermeket nevelő szülők megtudhatják, mely életkorokban milyen fejlettségi szintre kell egy gyermeknek eljutnia, és hogyan segíthetik őt ebben. A témák legnevesebb szakértőinek munkáját a szülő és a gyermekgyógyász tapasztalatával egy kötetbe foglaló szerkesztő nem csupán az életkorhoz kötött elvárható teljesítményt ismerteti, hanem kitér a még elfogadható egyéni változékonyságra, ötleteket ad a különböző készségek játékos, szülő és gyermek számára egyaránt élvezetes fejlesztéséhez, elmondja, milyen a helyes szülői magatartás, milyen a gyermek érzelmi és értelmi fejlődését legjobban elősegítő környezet.
Simone Cave - Caroline Fertleman - Az okos baba
"A kislányom még a pocakomban volt, amikor a közös játékot elkezdtem vele. Megkocogtattam a hasam, vagy énekeltem, dúdoltam neki, és ő mindenre mozgással, forgolódással válaszolt. Tudatta velem, hogy hallja, érti, mit csinálok, és nagyon várja már, hogy ezt a remek mókát a pocakon kívül is folytassuk. Nem is álltam le a játékkal a születése után, azóta sem telik el úgy nap, hogy ne próbálnánk ki, fedeznénk fel közösen valami új dolgot. Erre a könyvre azért figyeltem fel, mert megmutatja, hogy felesleges a boltba rohanni drága játékokért, hiszen egyszerű, otthon fellelhető eszközökkel is leköthetjük csöppségünk figyelmét. A játék által pedig nemcsak szórakozik, hanem tanul és fejlődik is. Összehangoltabb lesz a mozgása, érettebbé válnak az érzékszervei, igénye lesz a beszédre. Általában véve a figyelme kinyílik a világra. Drága szülők, ragaszkodjatok hát ti is a közösen eltöltött, hasznos programokhoz, mert a mi legdrágább kincseinknek a legnagyobb örömet az jelenti, ha veletek együtt fedezhetik fel a világot. Platón már rég megmondta: Tudod-e, hogy a kezdet a legfontosabb, általában is, de különösen a fiatal és zsenge lényeknél? Hiszen leginkább ilyenkor lehet őket formálni, s ilyenkor vésődik beléjük az a forma, amelyet bennük kialakítani vágyunk. Mindenkinek jó játékot kívánok!" - (Gombos Edina)
Ez a hiánypótló kötet a 0-2 éves gyermek megfelelő értelmi-érzelmi fejlődéséhez szükséges szülői támogatás kialakításához nyújt elméleti hátteret és kézzelfogható ötleteket.
Mérő László - Az érzelmek logikája
Új könyvében a szerző az érzelmek világába kalauzolja az olvasót, aki sok érdekesség mellett azt is megtudhatja, hogy a szív és az agy indokait lehetetlen szétválasztani egymástól.
Margot Sunderland - Okosan nevelni tudni kell
Gyakorlati útmutató az alvásról, a sírásról, a játékról és az érzelmi jóllét egy életre szóló megalapozásáról.
"Döbbenetes és egyben kijózanító felfedezés, hogy szülőként ennyire közvetlenül hatnk a gyermeki agy idegsejt-hálózatainak kialakulására, valamint egy életen át tartó kémiai egyensúlyára!" (M.S.)
A kötet nem kíván teljesen új gyermeknevelési módszert bevezetni. Csupán szembesíti a szülőket bizonyos szokásokkal, amelyek helyett újakat kell kialakítani. Olyan ismereteket ad át nekik, amelyek révén megértik és formálni is tudják gyermekük érzelmi és szociális fejlődését.
Fedezzük fel a gyermekünk és köztünk élő szeretet kémiáját: hogyan serkenti az érintés, a nevetés és a játék azokat a hormonokat, amelyek képessé tesznek bennünket az élet szeretetére.
Tudjuk meg, mi az igazság a legújabb kutatások alapján abban, hogy a csecsemő agyag a külvilág megtapasztalása nyomán is fejlődik, formálódik.
Tanuljuk meg, hogyan kezeljük hatékonyan a hisztirohamot és a sírást, hogyan teremtsük meg az éjszakai pihenés lehetőségét magunknak és gyermekünknek.
Anna Oliverio Ferraris - Apa leszek
Mi az az új szerep, amelyet egy apától a párja és a társadalom elvár? Melyek azok a lelki és gyakorlati problémák, amelyekkel apává válásának pillanatában szembesül egy férfi? Hogyan készítsük fel párkapcsolatunkat azokra az elkerülhetetlen érzelmi, kapcsolati és életmódbeli változásokra, amelyek az új jövevény érkezését óhatatlanul kísérik? Ezekre és még sok más kérdésre válaszol ez a könyv.
Mérő László - Észjárások
A vezérkari főnök betáplálja a szuperintelligens számítógépbe a kérdést: A Szovjetunió vagy az USA fog legelőször embert küldeni a Marsra? Rövid gondolkodás után a gép kiírja a választ: "Igen". A vezérkari főnök dühbe gurul és beüti a következő kérdést: "Igen, de ki?" Rövid gondolkodás után a számítógép kiírja a választ: "Igen, uram".
A szerző hosszú időt töltött a mesterséges intelligencia kutatásával, és tapasztalatait röviden így összegzi: Ebben a viccben az a vicc, hogy nem vicc. A nagy hangon hirdetett "intelligens" számítógépek lépten-nyomon produkálnak ilyenfajta válaszokat. A mesterséges intelligencia kutatások jelenlegi állása nem teszi lehetővé, hogy a józan hétköznapi ész számára nyilvánvaló sületlenségeket elfogadható biztonsággal elkerüljük. Ez a könyv élvezetes olvasmány, izgalmas szellemi kaland a számítógépes szakértelemmel alig vagy egyáltalán nem rendelkezőknek. Megtudhatjuk, hogy mit várhatunk és mit nem az "intelligens" számítógéptől, és ami még izgalmasabb: saját gondolkodásunk működésének mélyebb rétegeibe nyerünk bepillantást. A szöveget nem törik meg jegyzetek, pontos szakirodalmi hivatkozások, de a tárgymutatóban ezek is megtalálhatók. Így a téma iránt mélyebben érdeklődő olvasó a szerző körmére nézhet, hogy milyen tudományos eredményekre alapozza sokszor meglepő, helyenként vitatható állításait az emberi gondolkodás nem racionális tulajdonságairól, a tudomány és az egyéb megismerési módok lehetőségeiről (a művészettől a Zen-buddhizmusig), valamint a természetes és a mesterséges intelligencia erősségeiről és korlátairól.
Vekerdy Tamás - Kicsikről nagyoknak 1.
A neves pszichológus könyve a kezdetektől az iskoláskor küszöbéig kíséri el a gyereket – és vele együtt a szülőt – azon az érdekes, izgalmas, olykor fárasztó, mégis nagyon szép felfedezőúton, amelynek során a kicsiből nagy lesz. Segít felismerni a buktatókat, és megmutatja, hogyan tehetjük ezt az időszakot olyanná, hogy a gyermekünk érzelmileg és értelmileg minél kiegyensúlyozottabban fejlődhessen. Tanácsai hozzásegítenek ahhoz, hogy a kisgyerekkor ne csak a gyermeket, de a szülőt is életre szóló élményekkel gazdagítsa.
„Csak a sokat és jól játszó kisgyerek tud majd jól és elmélyülten gondolkozni.”
Aletha J. Solter - A bölcs baba
A világhírű, svájci-amerikai fejlődéspszichológus rendkívüli könyvében a forradalmian új és bevált csecsemőgondozási és gyermeknevelési elveit ismerteti, amelyek alapvetően a babák ösztönös bölcsességére épülnek. A tanítását követő szülők olyan gyerekeket nevelnek, akik okosak, együtt érzőek, kiegyensúlyozottak, erőszakmentesek és nem használnak kábítószert. Könyve hét fejezetének mindegyike egy-egy önálló témával foglalkozik, pl. a sírással, az alvással, az evéssel és a játékkal.
Ranschburg Jenő - Popper Péter - Személyiségünk titkai
A szülő-gyermek kapcsolat kialakulása a messzi múltban kezdődik, jóval a gyermek megszületése előtt.
A szülő-gyermek kapcsolat olyan kettős szerep, amelynek mindkét oldalát megéli az ember, csakhogy több évtizedes időeltolódással. Mindenki volt gyermek, azaz átélte saját szüleivel e szociális szerep gyermeki oldalát. Majd évtizedek múltával az egykori gyerek lesz szülő, s megéli e szociális szerep másik oldalát is.
Vajon milyen szülő lesz az egykori gyermekből? Akár akarja, akár nem, ezt részben meghatározza mindaz, amit gyerekként látott, megélt és tapasztalt.
Egykori gyermekkori élményeink ellentétesen és ellentmondásosan csapódnak le bennünk: van, amit követünk, van, amit elutasítunk szüleink egykori viselkedéséből, mindez elkeveredik azóta szerzett tapasztalatainkkal, élményeinkkel. A magatartásformákat sokkal inkább tanuljuk, mint örököljük. De egy-egy nevelési téveszme okozta torz személyiségvonás úgy belénk ivódott, hogy szinte örökletesnek tűnik.
A nagy sikerű sorozat adásai a harmonikus személyiség kibontakoztatásának módjairól szóltak. Ha a két kiváló pszichológus tanácsait megfogadjuk, gyermekeink biztosan különbek lesznek nálunk, de magunk is csak nyerünk az önneveléssel.
Ranschburg Jenő - Szülők könyve
"Nevelési hibát kétféle okból követhet el a szülő: saját jellemhibájából adódóan, vagy egyszerűen tudatlanságból – azért, mert téves vagy hiányos információkkal rendelkezik arról, hogyan kell megoldania a problémákat, melyek a családi élet elkerülhetetlen kísérői. A felhalmozott tapasztalatok és kutatási eredmények összefoglalásával azonban lehetőséget adunk – és kell is adnunk – a szülőnek ahhoz, hogy elsajátítsa mindazt, amit a gyermeknevelés nehéz és felelősségteljes munkájához feltétlenül tudnia kell. Miért gondoljuk, hogy az a biológiai érettség, amely a szülővé válás nélkülözhetetlen előfeltétele, nyomban gyermeknevelésre is alkalmassá teszi az embert? A gyermek viselkedésében minden kétséget kizáróan ott van a környezet hatása: a felnőttek, mindenekelőtt a szülők világképe, életfelfogása, nevelési módszerei, melyek a kívánt – vagy éppen azzal ellentétes –irányban, de mindenképpen formálják, alakítják a személyiséget. „Nem Messiás-é minden újszülött? – kérdi Madách Az ember tragédiájában – Fénylő csillag, mely feltűnt a családban…” E könyvvel segítséget szeretnék nyújtani ahhoz, hogy a sok, szeretettel és reménységgel várt újszülöttből – „mely feltűnt a családban…” – egészséges, becsületes és harmonikus ember váljék."
Adele Faber - Elaine Mazlish - Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy, hogy elmesélje
"Csodálatos szülő voltam, mielőtt gyermekeim születettek volna" - kezdi könyvét az írópáros. Nem éreztük ezt gyakorló szülőként oly sokszor? Elméletben mindig sokkal könnyebben mennek a dolgok, de amikor saját családunkban kell szembenézni a durcás gyerekkel, a hisztivel, a kiabálásokkal, sértődésekkel, akkor megfogadjuk: Holnaptól másképp lesz! Azután kezdődik elölről, mert nem tudjuk, hogyan.
Ez a könyv segít megtanulni:
- hogyan birkózzunk meg gyerekeink csalódásaival, frusztrációival, negatív érzéseivel;
- hogyan mutassuk ki mérgünket anélkül, hogy bántóak lennénk;
- hogyan állítsunk fel határokat úgy, hogy megőrizzük a gyerekek szabadságát;
- mit tegyünk büntetés helyett;
- hogyan oldjunk meg családi vitákat.
Az egész világon hatalmas sikert arató könyv egyszerű, gyakorlatias megoldásokat kínál szülőknek arra, hogyan beszéljenek gyerekeikkel, és hogyan hallgassák meg őket. A szerzők tisztelettel, megértéssel és józan logikával felépített módszereit szülők és szakemberek egyaránt sikerrel alkalmazzák bármilyen korú gyerekeknél. Az életből merített példákkal és kedves grafikákkal egyaránt gazdagon illusztrált könyv segítségével a szülő-gyerek kapcsolat örömtelivé, stresszmentessé, mindkét fél számára eredményesebbé varázsolható.
Richard C. Woolfson - A boldog gyermek
A szülőknek döntő szerep jut gyermekük érzelmi és társas igényeinek felismerésében és kielégítésében. Ez a könyv szakértők tanácsain, megoldási stratégiákon és pozitív nevelés példákon keresztül mutatja meg annak titkát, hogyan nevelhetünk boldog, magabiztos és jól beilleszkedő gyerekeket:
- Fejlesszük a gyermek rendkívül fontos társas készségeit!
- Tanuljunk meg érthetően és hatékonyan kommunikálni!
- Fedezzük fel a tartalmas, közös időtöltés különféle módjait!
- Kezeljük az iskolai és a kortársi feszültségeket!
- Tanítsuk meg a gyerekeket a mások iránti tiszteletre!
- Küzdjünk meg a leggyakoribb félelmekkel és problémákkal!
Steve Biddulph - Hogyan neveljük a lányokat?
A Hogyan neveljük a fiúkat? szerzőjének várva-várt könyve!
„Egy gyönyörű kislány édesanyja vagyok, aki gyermeke születésével roppant nehéz, de ugyanakkor csodálatos feladatot kapott. Segítenem kell neki eligazodni az élet minden területén, tanítani őt szerénységre, önfegyelemre, őszinteségre, megbízhatóságra. Egyben arra is, hogy szerethető embernek lássa magát, akiből később jó társ és jó édesanya lesz. Közben sokszor elakadok, kételkedem abban, hogy elég jó anyja vagyok-e a gyermekemnek. Ezért is örülök annak, hogy Steve Biddulph a fiúk után a lányok neveléséről is könyvet írt, és útmutatásaival segít nekünk, lányos anyukáknak jobb szülővé válni.”
Gombos Edina, a Gombos-sorozat háziasszonya
Steve Biddulph könyvében a nevelés szempontjából vizsgálja a nemek közti különbségeket. Kimondja: a lányok igenis mások. Fontos, hogy a szülők, pedagógusok, pszichológusok és mindazok, akik gyerekekkel foglalkoznak, pontosan tisztában legyenek ezekkel a különbségekkel, illetve mindazokkal a szükségletekkel, melyek kielégítése elengedhetetlen ahhoz, hogy gyengéd, mégis erős nőket neveljünk. A szerző klinikai tapasztalatai szerint az elmúlt 10 évben a lánygyermekeket körülvevő szociokulturális környezet olyan változásokon ment keresztül, melyek negatív eredménye az egyre több és egyre fiatalabb korban szakember segítségére szoruló lány. Steve Biddulph tanácsait követve szerencsére bárki sikert érhet el a nevelésben, ha valóban megfontolja mindazt, ami a mai kor speciálisan a lányokra váró kihívásaiból adódóan feltétlenül figyelemre és kezelésre szorul.
Steve Biddulph nemzetközileg elismert szaktekintély, gyerekpszichológus és családterapeuta, akinek első sikeres könyvét, a Hogyan neveljük a fiúkat? c. kiadványt azóta több nevelésről és szülői feladatokról szóló kötet is követte.
Boldizsár Ildikó - Meseterápia
„Boldizsár Ildikó korábbi, nagy sikerű meseválogatásai után most a mesék gyógyító erejét tárja fel előttünk. Bevezet a történelmi gyökerekbe, rámutat a népmese szerepére a hajdani közösségekben, feleleveníti a legértőbb mese-kommentárokat, saját praxisából hoz példákat a lelki gyógyulásra, és végül hasznos tanácsokat ad, hogyan is meséljük a mesét, hogyan segítsünk vele másokon. A könyv hosszas kutatómunka eredménye, teljességgel eredeti végkövetkeztetésekkel. Minden fejezetében izgalmas, tartalmas és hasznos olvasmány.”
Mérő László - Új észjárások
Miben rejlik a racionális gondolkodás ereje, és mik a korlátai, amelyek szükségessé teszik az okosság más formáinak a fennmaradását is?
A racionális gondolkodás erejének és korlátinak megismerése segít saját gondolkodásunk mélyebb megértésében, valamint nyitottabbá tesz a mienktől eltérő gondolkodásmódok iránt.
Bár a könyvebn van szó tudományról, ismeretet is terjeszt talán, mégsem tudományos ismeretterjesztő mű. Szellemi kalandot ígérő és gondolkodásra késztető, ugyanakkor szórakoztató olvasnivaló.
Ez a könyv a nagy sikerű Észjárások című könyv újraírt változata, a szöveg mintegy fele teljesen új. Az újraírt könyvet, miután a szerző korábbi Mindenki másképp egyforma című könyve 1999-ben elnyerte az "Év tudományos könyve Németországban" díjak egyikét, 2002-ben kiadják az Egyesült Államokban és Németországban is.
Ismeretlen szerző - Család és gyermek - Válogatás a Pszinapszis előadásaiból
A Pszinapszis – Budapesti Pszichológiai Napok évente megrendezett, országos, pszichológiai témájú tudományos és kulturális rendezvény. Célja a pszichológiai kultúra megismertetése, elfogadtatása és népszerűsítése.
Első tematikus kötetünkben a párkapcsolatok útvesztőjében kalandoztunk. Utunkat folytatva a családdá válással, mint a párkapcsolat új minőségével foglalkozunk. Ez az új helyzet új kihívásokat rejt magában, amelyhez új szerepeket kell tanulnunk, fel kell nőnünk ahhoz, hogy nevelhessünk. A családban valaki vállal, óv, kísér, figyel, enged - azért, hogy valaki létezhessen, bízhasson, rácsodálkozhasson, próbálkozhasson, megküzdhessen, kiteljesedjen.
A család biztonságos keretein belül felkészülhetünk mindarra, ami a falakon túl vár ránk. Hogy az iskolai próbatételeknek megfelelve, a kamaszkor viharait átvészelve megtaláljuk helyünket a társadalomban.