Ez az egyetemisták, főiskolások számára készült hiánypótló tankönyv azért hasznos, mert friss, modern szemléletű és szakmailag tisztességes, megbízható anyagot tartalmaz.
Másrészt előnyére válik, hogy túllép a szokványos általános pszichológiai bevezetőkön, bár törzsanyagát az általános pszichológia klasszikus fejezetei – figyelem, észlelés, emlékezet, képzelet, gondolkodás, érzelem, motiváció alkotják.
Emellett átfogja a pszichológia mint tudomány megszületésének előzményeit és körülményeit, továbbá igen jó jellemzést nyújt a XX. századot mintegy ötven éven át uraló, három nagy iskoláról, a behaviorizmusról, az alaklélektanról és a pszichoanalízisről.
Kapcsolódó könyvek
Michael Cole - Sheila R. Cole - Fejlődéslélektan
Ez a tankönyv a gyerekek lelki fejlődésére vonatkozó legkorszerűbb ismereteket fogja át a fogamzástól a csecsemő- és kisgyermekkoron át, az iskolás- és a serdülőkoron keresztül a felnőttkorig. Bemutatja a gyerekek fejlődésének legfőbb elméleti megközelítéseit, a téma legfontosabb kutatási eredményeit, és kitér a lehetséges gyakorlati alkalmazásokra is (például a bölcsődei gondozás, olvasástanulás nehézségeinek leküzdése). A szerzők megkísérlik megvilágítani, hogyan hatnak egymásra a felnőtt emberré válás évei folyamán az egyedfejlődés biológiai, viselkedéses és társas vonatkozásai. A könyv sajátossága, hogy a biológiai és mikrokörnyezeti tényezők mellett nagy hangsúlyt helyez a tágabb társadalmi és kulturális háttérre is, amely jelentősen befolyásolja, milyen embert nevel az újszülöttből a környezet. A könyvet magyarul először 1997-ben adtuk közre. Jelen kiadás a 2001-ben megjelent, legújabb kutatási adatokat és felfrissített bibliográfiát tartalmazó átdolgozás alapján készült.
Tóth László - Pszichológia a tanításban
Ez a könyv a pszichológiáról szól – kimondottan pedagógusjelölteknek és pedagógusoknak. Célja, hogy tudományosan megalapozott ismereteket nyújtson rendszerezett formában a fejlődésről, a tanulásról, a motivációról, az értékelésről, az egyéni sajátosságokról, egyáltalán a pszichológiának az oktató-nevelő munkával összefüggő legfontosabb területeiről. Emiatt tartalmában és megközelítési módjában különbözik minden más, a pszichológiát bemutatni kívánó munkától. Tartalmában azért, mert arra koncentrál, amire a pedagógusnak szüksége lehet a pszichológiából, megközelítési módjában pedig azért, mert ezen ismereteknek a gyakorlati pedagógiai munkában, a tanításban való alkalmazását tartja szem előtt.
A könyv további erénye, hogy tankönyvként van megírva. A szerző a tudományos igényességet megőrizve, ugyanakkor didaktikus formában és élvezetes stílusban úgy mutatja be a pszichológiát és annak alkalmazási lehetőségeit a pedagógiában, hogy a közölt ismeretanyag önállóan is feldolgozható. Ötvöződik benne a tudomány, az olvasmányosság és a tanulhatóság.
Aki ezt a könyvet áttanulmányozza, nem lesz kétsége a felől, hogy a pszichológia hasznos segítőtárs lehet a gyakorlati pedagógiai munka során. Szempontjai, felvetései új oldalról világítják meg a pedagógiai folyamatot, hozzájárulva ahhoz, hogy a pedagógus a munkáját hatékonyan, tanítványai és önmaga megelégedésére végezze. Mint ilyen, egyetlen pedagógus könyvespolcáról sem hiányozhat.
Keményné dr. Pálffy Katalin - Személyiségpszichológia
"A személyiség tanulmányozása a pszichológia nemcsak legbecsvágyóbb területe, hanem ugyanakkor a legidősebb is" - írja Atkinson. A személyiséggel foglalkozó pszichológia izgalmas, egymásnak sokszor ellentmondó, új és újabb elméletek, nézetek tárháza, egyszersmind a legrégebbi, az ókor óta művelt tudományterület. A korszerű személyiségpszichológia alapvető ismeretei nélkülözhetetlenek a különböző, emberekkel foglalkozó tevékenységekben - legyen az nevelés, vezetés, befolyásolás, meggyőzés vagy gyógyítás.
A Személyiségpszichológia tankönyv különböző nézőpontok szerint csoportosítva mutatja be a jelentősebb, ismertebb elméleteket a személyiségről. Foglalkozik azzal, hogy milyen módszerekkel lehet feltárni, megismerni a személyiség sajátosságait. A fejezetek kitérnek a lelki problémák kezelésében alkalmazható különböző terápiás eljárások bemutatására is. Minden fejezetet pontokba szedett összefoglalás, a kulcsfogalmak felsorolása és azok tömör magyarázata egészíti ki, segítve az ismeretanyag könnyebb elsajátítását.
Tom Butler-Bowdon - Pszichológia dióhéjban - 50 pszichológiai alapmű
Emlékszik még, mi is a freudizmus lényege? Felidéz valamit Jung neve? Tudja-e, mi fontosat hozott az adleri pszichológia? Mindannyiunknak ismerős nagy nevek - de vajon tudjuk-e vagy emlékszünk-e még, miért fontosak?
A Pszichológia dióhéjban - 50 pszichológiai alapmű - hét csoportba osztva mutatja be a tudományág jelentős hatású könyveit, ami az olvasó számára lehetővé teszi a tematikus áttekintést. S ha e kötetek ismertetésével sikerült felkelteni az érdeklődését a pszichológiai művek iránt, akkor a könyv végén található, további 50 alapművet ajánló olvasmánylista segítheti őt e kaland folytatásában.
Ismeretlen szerző - Affektív pszichológia
Nagy örömmel adjuk az olvasó kezébe ezt a kötetet, amely a pszichológia napjainkban legforrongóbb és legizgalmasabb területét foglalja össze.
Mostanra ért meg a helyzet, hogy a motiváció, érzelem és affektív jelenségek világát összefoglaló munka megjelenjen, mert nem is olyan régen még sem a tényanyag, sem a szemlélet nem állt készen erre. Az utóbbi 25-30 évben lezajlott fejlemények e területen olyan jelentősek, hogy joggal beszélhetünk affektív forradalomról a pszichológiában.
A késztetések, érzelmek és általában az affektív jelenségek témaköre viszonylag hosszú elhanyagolás után a pszichológiai kutatások és elméletképzés központi témájává vált. Könyvünk ebbe a helyzetbe vezeti be az olvasót.
A kötetet fő célközönségén - a pszichológiaszakos egyetemi hallgatókon - kívül több terület képviselői forgathatják haszonnal: a pedagógusoktól az orvosokig, a munka vagy a sport világában dolgozóktól a művészekig a legkülönfélébb szakemberek számára nyújthat hasznos ismereteket. Mindezen túl a „laikus" olvasó érdeklődésére is számítunk, hiszen késztetéseink és érzelmeink megértése egyrészt önismereti haszonnal jár, másrészt a gyakorlati életben is segít eligazodni.
Ismeretlen szerző - Általános pszichológia 2. - Tanulás és emlékezés
A tankönyvsorozat a pszichológia BA szintjének alapozó kurzusához, az általános pszichológia megismerőfolyamatokkal foglalkozó három félévnyi anyagához szükséges 'state of the art' ismereteket tartalmazza. Alapozó tankönyv tehát, bár a témák tárgyalása ezt a szintet több helyen is meghaladja. A kötetek ismeretanyagának szemléltetését gazdag ábra- és képanyag szolgálja, az elsajátítást egységes didaktikai apparátus (kulcsszavak, ellenőrző kérdések, ajánlott olvasmányok és hasznos honlapok, glosszárium) segíti. A három kötetre tervezett sorozatnak a pszichológia oktatásában eddig használt, elsősorban angolból fordított tankönyvekhez képest az az előnye, hogy nagyobb képviseletet kapnak benne a nemzetközi színvonalú magyar tudományos eredmények. Ezek megjelenítése nem csupán az ismeretelsajátítás szempontjából fontos, hanem az újabb pszichológusnemzedék szakmai identitása miatt is.
F. Várkonyi Zsuzsa - Szendi Gábor - Bagdy Emőke - Popper Péter - Mindennapi játszmáink
Eric Berne, a világhírű pszichológus figyelt fel arra, hogy a legtöbb ember életében sorozatosan ismétlődnek bizonyos kudarcos események, amelyek olyan szabályszerűen zajlanak le, mintha csak egy sportág vagy társasjáték előírásait követnék. Ezért nevezte el ezeket játszmáknak. Hamarosan azt is észrevette, hogy a „szegény áldozat” érdekes módon maga is aktívan dolgozik a kudarcos folyamat továbbgörgetésén – egészen a zárójelenetig.
Felfedezését, miszerint életünket gyakran egyáltalán nem a józan ész vezérli, hanem valami mögöttes program – ami többnyire csak fájdalmat, veszteséget és kudarcot gyűjt be számunkra –, nem könnyen fogadták el a tudományos körök, a pszichológiai játszma fogalma azonban bekerült a közgondolkodásba és a köznyelvbe is.
A Mesterkurzus-sorozat legújabb kötetében négy neves hazai pszichológus igyekszik megfejteni, miért ragaszkodik belső rendezőnk egy-egy adott dramaturgiához, és milyen módszerek segítségével javíthatunk a számunkra fontos, ám rosszul működő emberi kapcsolatainkon.
Kopp Mária - Berghammer Rita - Orvosi pszichológia
A hazai felsőoktatási tankönyvek között ez az első átfogó orvosi pszichológia könyv, amely annak valamennyi területét felöleli. Harmonikusan egyesíti a természettudományos, valamint a társadalomtudományos szemléletmódokat, módszertani szempontokat, elméleteket és gyakorlati kérdéseket. A hallgatók korábbi tanulmányaikhoz jobban tudják kötni pszichológiai ismereteiket, és nem idegen testként kapják az orvoslás pszichológiai vetületeit. A tankönyv kiválóan alkalmas a legbővebb, naprakész orvosi pszichológiai ismeretek elsajátítására, de ugyanígy a szemlélet formálására is. Ezt elősegíti a szerkesztés során nagy gondossággal kiválasztott fejezetek sorrendje is, amely a szemléletmódok bemutatásától és az alapvető pszichés funkciók neuroanatómiai és idegélettani tárgyalásától halad az általános ismereteken keresztül a részletes orvosi pszichológiatan, majd pedig a gyakorlati vonatkozások felé. A tanulást kellőképpen segítik az összefoglalások, valamint az ellenőrző kérdések és az ajánlott irodalom is. Az esetismertetések megalapozzák az elméleti ismeretek gyakorlatba történő átültetését, az olvasottak megértését és klinikai jelentőségének felismerését.
Kádár Annamária - Mesepszichológia
Kutatások igazolják, hogy az életben való beválásunk nem csak értelmi képességeinken múlik. Az igazi sikereket és - ami még fontosabb! - a belső harmóniát, az önmagunkkal való elégedettséget csak akkor érhetjük el, ha képesek vagyunk felismerni a magunk és mások érzelmeit, kapcsolatokat teremteni, konfliktusokat kezelni, együttműködni, segítséget kérni, vágyainkat késleltetni, kitartani… Vagyis, ha fejlett az érzelmi intelligenciánk.
A mese az érzelmi intelligencia fejlesztésének legfontosabb eszköze, olyan lelki táplálék, amely életre szóló nyomokat hagy a gyermekben. Egyrészt a mesélés sajátos szituációja, bensőséges hangulata adja meg az érzelmi biztonságot, azt a nyugodt, csendes és szeretetteljes légkört, amelyben meg lehet pihenni, el lehet lazulni, a rítust, amivel le lehet zárni egy mozgalmas és eseménydús napot. Ám a kisgyerek a mesehallgatás során nemcsak a szülőre, hanem befelé is figyel, saját vágyainak megfelelő fantáziaképet alkot, ami segíti őt a nap folyamán felgyűlt belső feszültségei, negatív érzései, félelmei feldolgozásában.
Adjuk hát meg neki a lehetőséget arra, hogy az égig érő fa csúcsára kis kanászként felkapaszkodhasson! Annak a gyermeknek, aki mesét hallgatva nő fel, varázspálcája a saját elméje lesz, és képzelete, érzelmi intelligenciája segíti majd a megpróbáltatások közepette.
Hogy miként támogathatjuk őt ebben? Erről írtam ezt a könyvet, mely tíz mesét is tartalmaz egy Lilla nevű kislányról, akinek képzeletbeli barátja, Tündérbogyó segít érzelmi konfliktusainak megoldásában. A mesék 4-9 éves gyerekeknek szólnak, és segítenek a frusztrációk, csalódások elviselésében, a pozitív és negatív érzelmek tudatosításában, a félelmek megszelídítésében, a testvérféltékenység kezelésében, a veszteségek elfogadásában és az önfeledt játékban. A szülőknek elárulom: én voltam az a kislány, aki attól félt, hogy a boszorkány megcsiklandozza a lábát, én vittem haza a kisegeret, utánam jött ki a nagyapám borotvahabos arccal. Tündérbogyó pedig az én belső hangom volt, akit most ebben a formában megszemélyesítettem.
Dr. Kádár Annamária: Pszichológus, egyetemi adjunktus, a Babes-Bolyai Tudományegyetem marosvásárhelyi kirendeltségének vezetője. Diplomamunkájában és doktori disszertációjában több mint ezer, gyermekek által írt mesét vizsgált meg. Dolgozott iskolapszichológusként, jelenleg pedig az óvoda és elemi oktatás pedagógiája szakon tanít. Trénerként rendszeresen tart az érzelmi intelligencia fejlesztését célzó tréningeket. Az Erdély FM rádió Pszichotrillák című műsorának szakértője és társszerkesztője. Többször tartott már előadást a Nyitott Akadémián - kirobbanó temperamentumát, ízes erdélyi beszédét, derűs, szeretetteljes lényét és humánus gondolatait vastapssal jutalmazta a közönség.
Ole Hallesby - Személyiségtípusok
Temperamentuma sajátos bélyeget süt az emberre, amely a bölcsőtől a sírig elkíséri. Ám nem mindegy, hogy teherként cipeljük-e, vagy ajándéknak és kiaknázandó lehetőségnek tartjuk. Ha élünk lelki alkatunk előnyeivel, ugyanakkor tudatosan fegyelmezzük és kordában tartjuk, gazdagítani fogja életünket. Hallesby könyve önismeretre és egymás mélyebb ismeretére nevel.
Rita L. Atkinson - Richard C. Atkinson - Edward E. Smith - Daryl J. Bem - Pszichológia
Az "Atkinson" új kiadása nemcsak formailag, hanem tartalmilag is jelentős átdolgozáson ment keresztül. Szerzői között a régiek közül csak Smith és Nolen-Hoecksema szerepel, (maga Atkinson is visszavonult), Frederickson és Loftus személyében pedig két kiváló, az elméleti kutatást s a gyakorlati szempontokat egyesítő szerző csatlakozott a csapathoz. A könyv a fejezetek sorrendjét és az anyag felosztását többé-kevésbé megtartotta (kivéve a személyiség-lélektannal és a szociálpszichológiával foglalkozó két-két fejezetet), de egészében véve valamivel terjedelmesebb lett. Az új, mindenütt előtérbe helyezett szempontok az evolúciós magyarázat keresését, a modern idegtudományi módszerek és eredmények részletes bemutatását s az alkalmazások részletes illusztrálását hangsúlyozzák. Új színfolt a kötetben az ellentétes vélemények ütköztetése, amely az "Érem két oldala" betétekben többnyire a szakma nagyjainak - sokszor gyökeresen ellentétes - véleményét ismerteti, érzékeltetve egyben azt is, hogy a pszichológiában nincsenek örök érvényű, megfellebbezhetetlen igazságok. Az új kiadáshoz kapcsolódódik a Pléh Csaba és Boross Ottilia szerkesztette Bevezetés a pszichológiába című olvasókönyv.
Susan Forward - Mérgező szülők
Ki fogja be a szülő száját, ki fogja le a kezét, ki állítja meg, amikor gyalázza, veri, kínozza, vagy éppen megerőszakolja gyermekét? Kik azok a mérgező szülők? Esetleg Ön is az áldozatuk volt, vagy még ma is az? Netán úgy bánik saját gyerekeivel, ahogy Önnel tették a szülei? Magánéleti kapcsolatai rendre kudarcot vallanak? Fél az intimitástól, vagy éppenséggel annyira ragaszkodik a partneréhez, hogy mindent elnéz neki? Nehezen érvényesíti az érdekeit, és gyakran meghátrál vagy fellázad, ha ellenállásba ütközik? Ezekre és még számos hasonló kérdésre kap választ az olvasó ebben a világos, közérthető könyvben, amely helyenként megdöbbentő példákkal illusztrálja, milyen sérüléseket okoz a gyerek lelkében a destruktív szülői magatartás, és teszi a felnőtt embert - nemritkán egy életre - a szülők rabjává. A könyvből azt is megtudjuk, hogy az ilyen gyermek, hogyan léphet ki a szülők árnyékából és válhat meg káros örökségétől. Az önismeret útját járó ember elengedhetetlen úti- és segítőtársa ez a bátor, nyílt hangvételű, mély együttérzéssel megírt könyv, amely a sorsfordítás, a gazdagabb emberi kapcsolatok és a boldogabb, teljesebb élet lehetőségét kínálja fel az olvasónak.
Gósy Mária - Pszicholingvisztika
A lélektan és a nyelvészet határterületein kialakult és önállóvá fejlődött tudomány, a pszicholingvisztika azokkal a kérdésekkel foglalkozik, amelyek a nyelv használatával kapcsolatosak. A jelen kötet bemutatja, miként vagyunk képesek gondolatainkat beszédben kifejezni, vagy hogyan értjük meg a mások szavait, mondatait, hosszabb közléseit. Tárgyalja az anyanyelv elsajátításának menetét, az elméleti kérdésektől a magyar gyermek beszédének és beszédmegértésének fejlődéséig, gazdag példaanyaggal illusztrálva az egyes szakaszokat. A nyelv használatához szükséges a megfelelő szókincs, a szavak és nyelvi szabályok tárolásának szerkezete, az előhívás módozatai, amelyekről külön fejezet szól. A hazai és a nemzetközi szakirodalom áttekintése mellett a szerző saját kutatási eredményei is helyet kaptak a kötetben. Magyar nyelven hat évvel ezelőtt jelent meg a szerzőtől az első összefoglaló munka e témáról. Az azóta eltelt időszakban sok új eredmény látott napvilágot, ez indokolta az átdolgozást és a részletező, nagymértékű kibővítést. A kötetet ajánljuk a felsőoktatás számára, tanároknak és diákoknak, szakembereknek, a gyakorlatban dolgozóknak és a téma iránt érdeklődőknek egyaránt.
Charles S. Carver - Michael F. Scheier - Személyiségpszichológia
A kötet a világszerte legelterjedtebb személyiség-lélektani kézikönyvek egyike. A szerzők egyszerű, ám szakszerű nyelven, könnyen áttekinthető szerkezetben mutatják be a személyiség megértésére irányuló különböző megközelítésmódok és irányzatok legfontosabb elméleteit és legfrissebb kutatási eredményeit. A zárófejezetben a szerzőpáros - a szakirodalomban szinte egyedülálló módon - a különböző szemléletmódok integrációs lehetőségeit is felvázolja.
Szondy Máté - A boldogság tudománya
Boldogabb leszek-e, ha összeházasodom a Nagy Ő-vel, vagy ez életem legrosszabb döntése? Boldogabbak leszünk-e, ha megszületnek a gyerekek? Boldogabbak leszünk-e, ha végre elköltöznek otthonról? A lottónyertesek olyan boldognak tűnnek a reklámokban – lehet, hogy nekem is ez hiányzik? A pszichológia az emberről szól; ezért a kutatások eredményeinek átadása kiemelten fontos feladat. Ha pedig olyan, mindenkit érintő kérdésről van szó, mint a boldogság, akkor szinte kötelesség az ismeretterjesztés. A szerző missziója, hogy a boldogság témájával foglalkozó kutatások eredményeit ne csak a folyóiratokat és szakkönyveket olvasó szakemberek, hanem minden érdeklődő megismerhesse.
Csíkszentmihályi Mihály - Kreativitás
"Az olvasó azt gondolhatná, hogy felesleges egy kreativitásról szóló könyvet magyarra fordítani, hiszen a szellemi alkotás Magyarországon mindennapos dolog. Mégis remélem, hogy ennek ellenére új eszméket talál itt az olvasó. Sok dolog bosszantónak tűnik majd, de úgy látszik, a könyv tartalma mégiscsak hasznos: több nyelvre lefordították- - többek között kínaira és koreaira is - és sok érdekes ügyben használták, mint például a Szaturnusz bolygó nemzetközi űrfelfedezés sikerének magyarázatához vagy művészeti múzeumok tervezéséhez. De talán a legfontosabb üzenete a könyvnek az, hogyan lehet mindennapi életünket úgy élni, hogy értelmesek, izgalmasak legyenek napjaink." Csíkszentmihályi Mihály
E. L. James - A szürke ötven árnyalata
A könyv, amelyről mindenki beszél…
Az erotikus, mulattató és mélyen megindító Ötven árnyalat-trilógia olyan történet, amely hatalmába keríti és birtokba veszi olvasóját, azután mindig vele marad.
Amikor Anastasia Steele, az irodalom szakos egyetemi hallgató interjút készít Christian Greyjel, az ifjú vállalkozóval, gyönyörű, okos és ijesztő férfival találja szemben magát. A nem e világban élő és ártatlan Ana megretten, amikor ráébred, hogy akarja ezt a férfit, és annak rejtélyes tartózkodása ellenére kétségbeesetten próbál közelebb kerülni hozzá. Grey, aki képtelen ellenállni Ana csendes szépségének, eszének és független szellemének, elismeri, hogy ő is akarja a lányt – de a saját feltételei szerint.
Ana, akit egyszerre ijeszt és izgat Grey szokatlan szexuális ízlése, habozik. Greyt minden sikere – multinacionális vállalkozásai, hatalmas vagyona, szerető családja – ellenére démonok gyötrik és az önuralom kényszere emészti. Amikor a pár vakmerő, szenvedélyes viszonyba kezd, Ana fölfedezi Grey titkait és tulajdon, sötét vágyait.
Eric Berne - Emberi játszmák
Eric Berne (1910-1970) amerikai pszichiáter eredetileg segédkönyvnek szánta az Emberi játszmákat szakemberek számára, így őt magát is meglepte, amikor kötete a művelt laikusok körében is villámgyorsan bestsellerré vált. A siker nemcsak drámaian újszerű elméletének volt köszönhető, hanem a könyv nyelvezetének is, mely frappáns, izgalmas, "letehetetlen" olvasmánnyá avatja a mindnyájunk által mindennap elszenvedett, de soha korábban néven nem nevezett "játszmákat".
1964-es első megjelenése óta az Emberi játszmák ma is minden idők egyik legnépszerűbb pszichológiai kiadványa. A Berne által megalkotott tranzakcióanalízis világszerte elterjedt: általa nemcsak a pszichoterápia, a személyiséglélektan, a fejlődéslélektan és a kommunikáció elmélete gyarapodott egy forradalmian új iskolával, hanem szervezetek és más emberi rendszerek elemzéséhez is hatékony új eszköz született.
A tranzakcióanalízisnek ez az alapműve magyarul 1984-ben jelent meg először. A jelenlegi, kilencedik kiadással egy szakmailag korszerűsített, előszóval és lábjegyzetekkel ellátott változatot vehet kezébe az olvasó.
Mérei Ferenc - V. Binét Ágnes - Gyermeklélektan
Ez a könyv a gyerekről szól. Érzelmeiről és kötődéseiről, gondolatairól és játékairól. Arról a sajátos szemléleti módról, ahogyan a világot látja: a gyermekiről. Az indulattelt feszültségnek és a játékos megoldásnak arról a gazdagságáról, amely az átélést jellemzi. (...) A gyermekinek a megértésével egyben saját történetünkről, gondolkodásunk alakulásáról, érzelmeink bontakozásáról, személyiségünk fejlődéséről is világosabb képet kapunk. Jobban föl tudjuk eleveníteni emlékeinket a világ megismeréséről, arról a felnőttszemmel meglepő kíváncsiságról, ahogyan gyermekkorunkban kipróbáltuk önmagunkat egy adott helyzet lehetséges változataiban. Többet tudunk felidézni azoknak az élményeknek a rendkívüli indulati hőfokából, amelyek korai kapcsolatigényeinknek örömeit és kudarcait őrzik. Nemcsak a gyereket ismerjük meg jobban, hanem önmagunkat is. Nevelni csak úgy tudunk, ha látjuk a gyerekben a felnőttet, akivé lesz. De a pszichológiai szemlélet - a nevelésben, a gyógyításban, az esztétikában - egyre inkább megkívánja azt is, hogy lássuk meg a felnőttben a gyereket, aki volt: a gyermekit.